Meidän vapautemme ja teidän
vapautenne
Meidän ja teidän
vapautenne puolesta! (Za naszą i waszą wolność) oli ja on muuan puolalaisuuden tunnuslauseista, joka yhä tunnetaan ja on
käytössä.
Puolahan kapinoi 1700-luvulta
lähtien yhä uudelleen sen jakaneita valtoja ja erityisesti Venäjää vastaan.
Puolalaisuus alkoi monien kansallisten romantikkojen mielestä merkitäkin jo
samaa kuin vapauden puolustaminen tyranniaa vastaan. Kaikkialla, missä
taisteltiin vapauden puolesta, olivat eturivissä mukana myös puolalaiset.
Mutta maailma on
monimutkainen. Tuo lause oli alun perin osoitettu venäläisille ja sillä
haluttiin sanoa, että suurimmat arvot olivat molemmille yhteisiä. Venäläisten
sotilaiden ei siis tullut sotia puolalaisia vastaan.
Kun Napoleon lähti
vuonna 1812 hyökkäämään Venäjälle, hän nimitti sotaretkeä toiseksi Puolan
sodaksi, jonka tarkoituksena oli tuon kansan vapauttaminen orjuudesta. Puolalaisia
tulikin hyökkäykseen mukaan sankoin joukoin.
Venäläisille kyseessä
oli kuitenkin isänmaallinen sota maahantunkeutujaa vastaan ja puolalaiset saivat
otsaansa petturin leiman, joka heillä siitä lähtien Venäjällä oli. Toki
kansojen keskinäinen vihamielisyys juontui jo kaukaa ja suurta osaa siinä näytteli
Puolan sitoutuminen länteen, mikä konkreettisesti kaikila tasoilla näkyi katolisuudessa.
Joka tapauksessa
Eurooppa vastasi Puolan huutoihin yhä uudelleen ja kun Puola kapinoi vuosina
1830-31 ja 1863-64, uhattiin Venäjään eurooppalaisella interventiolla, mikä
aikalaistodistajien mukaan kiihdytti venäläistä chauvinismia äärimmilleen.
Kaikkien venäläisten tuntemana todisteena siitä on tänä päivänä Aleksandr Puškinin
runo Venäjän parjaajille (ks. Vihavainen:
Haun кичливый лях tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Kuten Puškin
esittää, eurooppalaisilla ei ole mitään oikeutta sekaantua slaavien
perheriitoihin, joista he eivät mitään ymmärräkään. Tämä oli sinänsä outo poikkeama
tämän runoilijan tuotannossa, jossa taistelu tyranneja vastaan ja
vapaudenrakkaus saivat ilmeisen universaaleja ja samalla eurooppalaisia piirteitä.
Puolalaiset,
jotka tunsivat kuuluvansa länteen, olivatkin siis sitten Venäjän valtakunnassa
osa jakamatonta, pyhää Venäjää, jota puolustamaan löytyi kyllä miehiä aina
Suomen kallioita Kaukasuksen vuorille, kuten Puškin maalaili. Ja olihan siellä
puolalaisia kukistamassa myös Suomen kaarti, joka siten hankki keisarin
silmissä merkittävä luottamuspääomaa suuriruhtinaskunnalle.
Asetelma
Puolasta tyrannien sortamana ja Euroopasta sen auttajana jatkui sitten aina
1900-luvulle saakka, kuten tiedämme ja taitaapa se monien mielestä jatkua
tänäkin päivänä.
Kiinnostavaa
kyllä teema meidän ja teidän vapauden puolesta menetti jossakin vaiheessa sen
universaalisen valistusfilosofisen luonteen, joka sillä aluksi oli, kun alkuun
liitettiin sanat Jumalan nimessä ( 'W imię
Boga za Naszą i Waszą Wolność' ).
Tottahan toki myös
Jumala on periaatteessa universaalinen, mutta kuten tiedetään, tulkinnat sen
oikeasta palvelemisesta vaihtelevat kovin jyrkästi. Venäjän Jumala on mahtava,
sanoo sikäläinen sananlasku ja ymmärrettävästi se myös pitää omiensa puolta.
Näyttä siltä,
ettei puolalaisten vetoaminen universaaliseen oikeuteen päästäkseen vapaaksi suuren
sukulaisensa holhouksesta koskaan saavuttanut Venäjällä suurta vastakaikua.
Toki puolalaiset olivat aktiivisia siinä liikehdinnässä, joka 1800-luvun jälkipuoliskolla
suuntautui yksinvaltiutta ja koko vanhaa komentoa vastaan, mutta mitään erityisen
suurta sympatiaa ei ajatus molemmille osapuolille yhteisestä vapaudesta näytä
saavuttaneen.
Dostojevskin oli
vaikea sietää puolalaisia, niin kauniisti kuin hän puhuikin venäläisyyden
kyvystä asettua kaikkien kansallisuuksien asemaan. Venäläinen oli kaikki-ihminen
(vsetšelovek),
joka sisällytti itseensä koko ihmisyyden kirjon (Vihavainen:
Haun kaikki-ihminen tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Venäjän suuruus
oli Dostojevskille kuten niin monille muillekin arvo sinänsä, epäjumala, jota
palvottiin. Mauno Koiviston kirjalle Venäjän idea on joskus vähän naureskeltu sen
takia, että hänen johtopäätöksensä on hyvin yksinkertainen: Venään idea on olla
suuri. Siitä huolimatta tässä on luultavasti tavoitettu jotakin olennaista.
Venäjän
suuruuden katsottiin aikoinaan edellyttävän niin Puolan kuin monien muidenkin
kansallisuuksien hallitsemista ja Putin, joka katsoo Ukrainan kuuluvan Venäjälle
jatkaa tässä vanhaa perinnettä.
Suuruus on
epäilemättä joillekin kansoille olennainen osa identiteettiä, se voi liittyä
vaikka orjuuteen, kunhan on mahtavaa. Muistakaamme, että myös Abraham Lincoln
selitti unionin eli Yhdysvaltojen suuruuden säilymisen olevan hänen
päätavoitteenaan Amerikan sisällissodassa. Ei sillä, vapautettiinko orjat tai
ei, ollut niin suurta merkitystä.
Ukraina on nyt samassa
roolissa kuin Puola aikoinaan. Sekin haluaa kuulua länteen ja vetoaa sen apuun
eikä turhaan. Aivan vastaavasti myös Venäjällä on syntynyt suuri isänmaallisuuden
aalto, jollaisen aikoinaan Puolan kohdalla herätti Euroopan vaötojen uhkaus
sekaantua vuosien 1863-1864 kapinaan Puolan vapauden hyväksi. Lainaan vanhaa
blogia:
Euroopassa siis kiehui samaan aikaan: Kirjoja, artikkeleita,
vihkosia kirjoitetaan ranskaksi, saksaksi, englanniksi; pidetään puheita,
aseita kiilloitetaan… Yksi asia kuitenkin unohdetaan: Venäjän kunnollinen
tutkiminen. Rajoitutaan vain innokkuuteen, tulisuuteen, tunteiden ylevyyteen.
Oletetaan, että säälin tunteminen Puolaa kohtaan merkitsee Venäjän tuntemista.
Herzenin mielestä lännessä ei tunnettu Venäjää eikä Puolassa taas haluttu
tuntea sitä. Moni teki sen virheen, että uskoi puolalaisten olevan parhaita
Venäjän tuntijoita.
Venäjää muuten yritettiin myös kaikin tavoin loukata, jopa ajamalla se pois
niin sanottujen iranilaisten kansojen perheestä. Muuan Duchinski esitti, että
isovenäläisten raakalaisuus pohjautui nimenomaan suomalaiseen verenperintöön.
Oikeita slaaveja moskoviitit eivät olleet.
Herzen kertoi venäläisten suhtautuvan rauhallisesti väitteisiin
puutteellisesta rotupuhtaudestaan: Olemme tyytyväisiä siihen, että
suonissamme virtaa suomalainen ja mongoliveri; se asettaa meidät sukulais- ja
veljeyssuhteeseen niiden paariarotujen kanssa, joista Euroopan ihmisrakas
demokratia ei pysty puhumaan ilman halventavia ja loukkaavia sanoja. Emme
valita myöskään turanilaisesta elementistä. Olemme saavuttaneet enemmän kuin
Bulgarian, Serbian ja muiden maiden puhdasveriset slaavilaiset.
Muuten, nuori Venäjä ei enää rajattomasti ihaillut Eurooppaa. Se arvosti
siinä vain tiedettä. Ja juuri tätä nuorta Venäjää Euroopan olisi tullut
lähestyä, eikä tehdä myös sitä vihollisekseen, selitti Herzen. Hänen mielestään
venäläiset tunsivat Euroopan ja rakastivat sitä, eurooppalaiset taas eivät
tunteneet Venäjää ja kielsivät sen.
Herzenin mielestä venäläiset kuitenkin olivat pohjimmiltaan valmiimpia
astumaan uuteen, entistä vapaampaan maailmaan kuin eurooppalaiset. Käsitys työn
arvosta oli siellä säilynyt. He olivat viljelijäkansaa eivätkä korskeita
valloittajia: Tässä syntyperässä ei ole mitään sankarillista tai
eeppistä –uudismaan raivausta, työtä ja sekoittumista säälittäviin
turanilaisiin, joita kohtaan länsimaiden lehtimiehet tuntevat niin suurta
vastenmielisyyttä…
Itse asiassa, väittää Herzen, vuonna 1861 –siis suurena maaorjien
vapautuksen vuonna- Venäjällä kaikki tukivat Puolaa. Nyt asiaan
sekaantui kuitenkin Euroopan käsi sotaisan rauhantahtoisine nootteineen. Tämän
aseistamattomalla kädellä tehdyn puuttumisen aiheuttaman kolauksen vuoksi julma
patriotismi valtasi yhteiskunnan.
Vasta nyt hallitus tunsi olevansa kyllin vahva aloittaakseen kauhean
prosessin ihanteita vastaan, loputtoman prosessin, joka nielaisi uhrin toisensa
perään, levisi koko maahan ja jatkuu yhä vieläkin (1867).
Ongelman ydin oli siinä, että länsi tyrkytti Venäjälle omaa vapauttaan,
kykenemättä ymmärtämään sitä, että asiat olivat siellä toisella tavalla ja
niiden tulikin olla. Herzenin mielestä se Venäjän länneltä salattu ydin, joka
teki siitä toisenlaisen, oli venäläinen kyläyhteisö, mir, jossa
vallitsevat periaatteet olivat kaukana läntisestä roomalaisesta oikeudesta.
Mutta entäpä se onneton Puola? Eikö Venäjä nyt joka tapauksessa raa’asti
sortanut sitä ja eikö Puola joka tapauksessa kuulunut perinteidensä puolesta
länteen? Melko läheinen kielellinen sukulaisuus ei tässä ollut olennaista eikä
ainakaan syy tuhota kansakuntaa.
Mikäli Venäjä nyt halusi olla osa sivistynyttä maailmaa eli Eurooppaa, sen
kai kuitenkin olisi ollut hyväksyttävä siellä vallitsevat arvot. Vai eikö se
halunnutkaan? Ehkä sitä ei olisi kuitenkaan otettu vastaan mistään hinnasta?
Näitähän sitä joutuu kyselemään myös tämän uuden Ukrainan kriisin vuosina.
Lännen kiivas reagointi siihen, että Venäjä, omia sääntöjään soveltaen, otti
sen, mitä katsoi itselleen kuuluvan, oli tietenkin mitä eurooppalaisinta. Ja
Venäjällä se aiheutti taas isänmaallisuuden myrskyn.
Vuonna 1867 Venäjä näyttikin olevan jonkinlainen hylkiö Euroopassa, mutta
eihän se tilanne kauan kestänyt.
Kun Ranska tarvitsi kumppania uhatakseen yhdistynyttä Saksaa ja
suorittaakseen kerran suuren kansakunnan arvoisen revanssin
(Saksalta aikoinaan ryöstettyjen alueiden uudelleenpalautuksen alkuperäiselle
ryöstäjälle), kelpasi venäläinen apu mitä mainioimmin.
On opettavaista lukea, miten hurmoksellisesti Venäjän ja Ranskan ystävyyttä
juhlittiin 1890-uvulla. Siinä sai myös maanmiehemme, amiraali Avellan, opetella
korkealentoista puheenpartta päästäkseen samalle tasolle innostuneiden
ranskalaisten kanssa.
Sellaista se on, kansojen ystävyys. (lainaukset ovat Vesa Oittisen toimittamasta
kokoomateoksesta Venäjä ja Eurooppa, Vastapaino 2007).
Nyt, 2000-luvulla on kovasti ihmetelty sitä, että Venäjän kansa, joka
vielä muutama vuosi sitten näytti olevan valmis viskaamaan niskoiltaan huijarien
ja varkaiden hallituksen, kannattaakin jo peräti 80-prosenttisesti maansa
sotaponnisteluja veljeskansaa vastaan.
Lännessä selitetään yhä uudelleen, että kyseessä on vapauden ja
orjuuden välinen taistelu, jossa venäläisten pitäisi olla mukana vastustamassa
tyranniaa. En ole huomannut, että ukrainalaiset olisivat käyttäneet
iskulausetta ”meidän ja teidän vapautenne puolesta”, mutta se johtuu varmaankin
vain siitä, että tämä tunnus on leimautunut voimakkaasti puolalaiseksi, ja
puolalaisten kansa ukrainalaisilla on omat perheriitansa.
Selvältä joka tapauksessa näyttää, että tässä ollaan jälleen jouduttu
venäläisten kannalta isänmaalliseen sotaan, jollaista myös ukrainalaiset käyvät.
Vastustajana nähdään taas kollektiivinen länsi, jolla ei ole oikeutta sekaantua
slaavien perheriitoihin, saati yrittää kukistaa Venäjän mahtavuus, joka on sen
suuruudessa.
Putin ei tietenkään voinut arvata joutuvansa tällaiseen tilanteeseen, mutta
venäläisten alttiudessa nousta puolustamaan omaa tyranniaan viis veisaten
universaaleista vapausaatteista ei kyllä ole mitään erityisen yllättävää.
Asiat vain näyttävät eri suunnalta katsoen erilaisilta: Venäläisille
vuoden taisteluista tuli 1812 Isänmaallinen sota, kun se taas puolalaisille oli
epäonninen vapaussota.
Putinin aloittama sotilaallinen erikoisoperaatio Ukrainassa oli rikollinen
aggressio ja ennen sitä suurin osa venäläisiä torjui jyrkästi ajatuksen
sotilaallisesta sekaantumisesta Ukrainan asioihin ja jopa Ukrainan
painostamisen sinänsä (ks. Vihavainen:
Haun suuri hurahdus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Nyt tuo operaatio
on muuttunut sodaksi, jolla monen läntisen kommentoijan mukaan pitäisi lopettaa
koko Venäjän suurvalta-asema. Tämä merkitsee venäläisten kannalta aivan uutta
tilannetta. Heille on yhä vaikeampaa myydä ajatusta siitä, että voitaisiin taistella
samalla puolella, molempien osapuolten vapauden puolesta.
"Tämä oli sinänsä outo poikkeama tämän runoilijan tuotannossa..."
VastaaPoistaOlisikohan kyse ollut ns tilaustyöstä, jos runoilijalla oli erityisiä vaikeuksia sensorien kanssa. Tuossapa mielenkiintoinen tehtävä jollekin kirjallisuuden tutkijalle.
No, ei se mikään uusi teema ole. Noinhan sitä oletetaan, mutta avoimeksi jää vain, pitikö runoilijan tuossa venyttää vakaumustaan, vai tuliko kaikki ihan sydämestä.
PoistaAvoimeksi jää. (Mutta olisi siinä hyvä leipäpuu jollekin vähemmän kyvykkäälle kirjallisuuden tutkijalle.)
PoistaEi vain Venäjän idea ole olla suuri. Se on kaikkien kehittymättömien tai taantuneitten järjestelmien idea. Maailman kaikkien uskontojen perustunnot palautuvat varhaisimman lapsuuden tuntoihin, "kaikkiallisuuden" ja "kaikkivoipaisuuden" tuntoihin. Omnipresenssi ja omnipotenssi ovat ihmisen -- tämän lajityypillisesti, lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalisen olennon -- kehitykselliseti kaikkein varhaisimmat perustunnot. Kaikki jumalat ovat suuria.
VastaaPoistaSeppo Oikkonen, kiitos todella hienosta näkemyksestäsi!
PoistaJa eleettömän selkeästä muotoilusta myös!
Poista"Oletetaan, että säälin tunteminen Puolaa kohtaan merkitsee Venäjän tuntemista."
VastaaPoistaPastissi: Oletetaan, että säälin tunteminen Ukrainaa/Palestiinaa/Israelia kohtaan merkitsee Venäjän/ Palestiinan/Israelin tuntemista.
Johtopäätös: Sääli ei ole tietoa tai järkeä eikä sen perusteella pitäisi tehdä poliittisia päätöksiä kansojen viitaaleista intresseistä.
Sanoihan Trumppikin, make Amerika great again. Ero Venäjään on siinä, että kun vain valtio on suuri, niin pieni ihminenkin voi tuntea rippeitä jostain suuremmasta. Amerikassa pienenkin ihmisen pitäisi tehdä jotain itseään suurempaa, jolloin valtiokin muodostuu suureksi.
VastaaPoista"Meidän vapautemme"
VastaaPoistaIivana Julma ennusti/lausui aikoinaan, että "Moskova on kolmas Rooma ja neljättä ei pidä tuleman". Kun maailma saa putinismin/ryssismin kuriin, niin neljättä RoomaMoskovaa ei todellakaan tule/pidä tuleman.
Muistaakseni Matti Klinge nimitti jossakin yhteydessä Pietaria juuri tuohon sanontaan viitaten "Neljänneksi Roomaksi". Siinä tapauksessa sellainen siis tuli, vaikka Pietari Suurta edeltäneiden Venäjän hallitsijoiden mielestä ei olisi pitänyt tulla.
Poista