keskiviikko 25. lokakuuta 2023

Käynti sosialistisessa Suomessa.

 

Kotirintamalta

 

Eino Säisä, Yöstä tullut. Tammi 1964, 216 s.

 

Sodan aikana käytettiin usein käsitettä kotirintama, jolla korostettiin sitä, että sodan oloissa myös siviilien oli oltava osa suurta koneistoa, jonka kestävyys perustui siihen, että kaikki ponnistelivat yhteisen asian hyväksi. Jokainen poikkeama tai laiminlyönti merkitsi vihollisen auttamista.

Tulirintama otti vastaan vihollisen verisimmät iskut ja esti sen väkivaltaisen tunkeutumisen maahan. Se on tehtävä, jonka auttaminen kakin keinoin oli jokaisen velvollisuus. Kotirintamallakin jokainen oli tavallaan sotilas omalla paikallaan. Hänen ei ainoastaan tullut totella määräyksiä, vaan jopa ylittääkin norminsa. Pelkkä laiskottelu olisi nyt ollut vihollista auttava rikos.

Neuvostoliitossa tämä ajattelu oli viety pitkälle jo rauhan aikana ja esimerkiksi kollektivisoinnin aikana 1920- ja 30-lukujen vaihteessa lavastettiin useita suuria näytösoikeudenkäyntejä, joissa todisteltiin, että sosialismia rakentavaa neuvostojen maata uhkasi koko ajan imperialismi, jolla oli Neuvostoliiton sisällä käytettävissään valtava tuholaisten armeija, joka yritti estää maailmanhistoriallisen rakennustyön onnistumisen. Tosiasiallisesti kyseessä oli totaalinen sota maan sisällä ulkomaita ja niiden agentteja vastaan.

Tähän verrattuna Suomessa oltiin sodankin aikana hyvin maltillisia, mutta myös meillä sai rintaman takainen elämä sodasta johtuvia erityispiirteitä. Yksi niistä oli nuorukaisten ja ukkojen mobilisointi suojeluskunnan järjestämiin desanttijahteihin, jollaiset olivat aika yleisiä. Eivät ne mielikuvitukseen perustuneetkaan, sillä noita tuholaisia lähetettiin meille talvi- ja jatkosodan aikana yhteensä lähes tuhat henkeä.

Toinen sota-ajalle ominainen ilmiö oli työvelvollisuus. Kaupungeista lähetettiin maalle sesonkitöihin terveitä ja työkuntoisia ihmisiä, etenkin naisia, kun maaseudun omat miehet olivat rintamalla. Vastaavaahan tapahtui Neuvostoliitossa rauhankin aikana, se oli vakiintunut instituutio.

 Töitähän ne tekivät sota-ajan Suomessakin, mutta taloille tuon osaamattoman aputyövoiman ruokkiminen ja majoittaminen oli aikamoinen riesa.

Elintarvikkeiden määrähinnat olivat samanlainen ilmiö kuin sosialismissa ja aiheuttivat tietenkin aivan vastaavanlaista mustan pörssin kauppaa, jota viranomaiset sitten jahtasivat, mutta jota kaikki kävivät. Tyypillinen sosialismiin kuuluva ilmiö oli myös siirtoväen majoittaminen toisten ihmisten asuntoihin. Kun asuntoja ei riittänyt kaikille, oli mentävä sinne, missä tilaa oli.

Toisin kuin yleensä sotaa käyvissä maissa ja sosialistisissa maissa rauhankin aikana, radion kuuntelu oli sallittua. Vihollisenkin radio-ohjelmia sai Suomessa kuunnella, samaan aikaan kun sellaisesta Saksassa saattoi saada jopa kuolemanrangaistuksen.

Suomessa sen sijaan oli sota-aikana kielletty järjestämästä tansseja ja alkoholin käyttöäkin haluttiin ankarasti rajoittaa. Sanomattakin on selvää, että näitä kieltoja rikottiin minkä voitiin.

Sodan tuntua toivat myös pommitukset, joilta eivät pikkukaupungitkaan jääneet rauhaan. Kyse oli paljolta terrorista, jonka tarkoituksena oli masentaa mielialaa ja luoda antautumishenkeä.

Eino Säisä oli syntynyt vuonna 1935 ja siis kokenut lapsena kotirintaman todellisuuden. Tässä kirjassa hän kuvaakin sitä lähinnä lapsen silmin, iloineen ja suruineen. Koko romaanin suuri jännite syntyy rintamalla kadonneen isän odotuksesta ja uskosta hänen paluuseensa. Kiintoisinta on kuitenkin arkipäivän kuvaus.

Pienen pojan maailmaan kuuluu kuitenkin myös paljon muuta kuin sotaisia asioita, ja pesäpallo-ottelut ovat yksi tärkeimmistä tapahtumista. Myös desantit ovat kovasti läsnä ainakin mielikuvituksessa ja pieni poika jopa rupeaa rakentamaan omaa korsuaan. Tussarien tekeminen on poikien tärkeä askare, kuten oli vielä 1950-luvullakin.

Sodan tuo konkreettisesti lähelle pommikoneiden ylilento, jota vastaan on neuvottu suojautumaan metsään ja vetämään lakana ylle näkösuojaksi. Omaa kylää koneet eivät pommita eivätkä ammu, mutta kyllä naapurikaupunkia, jossa kuolee monia.

Tässäkin kylässä muuan urho tulittaa lentokoneita pistoolillaan, mitä näyttää tapahtuneen useinkin eri puolilla Suomea. Mahdollisuudet olivat tietenkin nollaluokkaa, mutta kiväärikaliiperin aseilla koneita kyllä on pudotettu. Olipa meillä ilmatorjuntakivääreitäkin.

Siirtolaisperheen muuttaminen omaan kotiin antaa uutta väriä elämään ja särpimen hankkiminen luonnosta pitää pojat työssä. Kalastus ja metsästys vievät paljon aikaa, mutta tuovat myös tulosta. Jälkimmäiseen kuuluu muun muassa piisamin pyynti ja peltopyiden pyydystämien rihmoilla ja katiskoilla.

Säisä oli itse kokenut sen maailman, josta kirjoittaa ja kuva tuntuu sangen uskottavalta. En rupea paljastamaan juonta, enkä kirja muita, traagisiakin kohtia. Sota-aikana myös kotirintama ymmärsi velvollisuutensa ja kesti ne vaikeudet, jotka usein olivat suuriakin. Niitä Säisä ei kuitenkaan paisuttele.

Koska sota-aika kaikessa puolitotalitaarisessa menossaan muistutti huomattavasti elämää sosialismissa, voisi harjoittaa ajatusleikkiä ja kuvitella tätä aikaa laboratoriokokeena, jossa suomalaiset olisi siirretty hetkeksi sosialistiseen yhteiskuntaan. Se suuri ero tässä tapauksessa oli, että yhteiskunnan mobilisointi oli tapahtunut demokraattisesti valitun eduskunnan hyväksynnällä, tiettyä suureksi koettua uhkaa vastaan, eikä esimerkiksi valloittajan määräyksestä.

Mutta saahan sitä kuvitella. Joka tapauksessa sosialistinen valtio sellaisena kuin se sitten toteutui Neuvostoliitossa ja sen jälkeen eri versioina muualla, oli alun perin preussilaisen valtion luomus, totaalista mobilisointia, jonka keskeinen ydin oli sodankäynti ja sitten sodan loputtua valmistautuminen sotaan.

Ihmiset elelivät sitten, miten taisivat, paremmin ja huonommin, onnellisemmin ja onnettomammin, mutta kaiken takana oli järjestelmä, joka toimi sodanjumalan ehdoilla.

7 kommenttia:

  1. Pelko on paras keino tottelevaisuuteen. Varsinkin jos pelko on todellinen, niin kuin se sota-aikana oli. Jos pienelläkin älynkäytöllä tajuaa haitat pienemmäksi kuin hyödyt, niin homma toimii, niin kuin se Suomessa toimi. Nyt vain sitä pelkoa käytetään milloin minkin aatteen levittämiseen tai vähintään yhteiskunnan hajoittamiseen, että saataisiin joku aate paremmin leviämään.

    Jos kerää vuoden ajalta vaikka iltalehtien lööppikamaa, niin asian ymmärtää hyväuskoisempi hölmökin: ilmastonmuutos tappaa kotona ja puutarhassa, pandemia uhkaa kaikkia, lintuinfluenssa melkein kaikkia, ryssä on taas raukoilla rajoilla, lihansyönti vie terveyden ja tuhoaa ilmaston jne.., jne.., Uutisvirta pitää Damokleen miekkaa yhteiskunnan yllä jatkuvasti ja tuloksia näkyy. Viime vuodet osoittivat, että mitä ihmisoikeuksista ja vapauksista, onhan meillä valtiovalta joka antaa meille turvallisia ohjeita olla ja eleä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelko kaikkea kohtaan tms. kuuluu yleensä uskonnollisiin eskalaatioihin.
      Huomaa usein miten vanhemmissa uskonnollistyyppisessä kirjallisuudessa. Hyvin tunteisiin vetoavaa ja mahtipontisesti ns. vakuuttavaa. Jos ei toimi näin niin tapahtuu kamalia ja helvetti on tietenkin läsnä. Kun taas jos ottaa islamin niin 70 neitsyttä odottaa. Ettei ne loppupeleissä siinä mielessä niin eroa. Harvempi tulee kertomaan oliko se totta mitä kerrottiin?

      Mutta kirja on kirja. Media laitteet, liikkuva kuva on taas silmälle visualisoivana hieman eri kuin teksti.
      Huomaa hyvin kehitysapu keräyksistä. 50 vuotta ollut samana ja hyvin toimii seuraavillekin sukupolville.

      Poista
  2. Eino Säisä tuli tietoisuuteeni juuri tämän työnsä perusteella, kun hänelle myönnettiin arvostelijoiden liiton Kritiikin kannukset (1965). Muistan miten mietin, mitä tuo tarkoitti, kannustusta kirjailijalle vai kriitikoille, piiskaamaan heitä yhä huomattavampiin saavutuksiin? No, sekin selkisi. - Teoksen nimestä assosioitui mieleeni eräs tapaus alkukesästä 1944, kokijan itsensä kertomana: hän heitti aamutuimiin hämärän vielä vallitessa repun selkään ja oikaisi isiensä raivaaman ruispellon reunaa kohden kirkonkylää, kun "pimeydestä" laihon toiseen laitaan tuöo metsästä toinen mies. Kaksi miestä, kaksi suuntaa. Morjestivat kättä heilauttamalla. Tutut miehet. Kertoja lähti rintamalle ja toinen tuli korsulta hakemaan eväitä omaisiltaan, näin ne kohtalot ristesivät. Tunsin molemmat miehet. - Täällä paikallislehden pakinoitsija ilakoi muuten 4.6.1942 että tuolla sinessä, lensi ylipäällikköä tapaamaan "aikamme suurin sotapäällikkö", ihan miedän päidemme ylitse, minkä kirjoittajan mukaan tuli herättää kunnoitusta lukijoissa. (Mikä muuten oli AH:n lentoreitti Suomen yllä matkalla Immolaan? en ole tullut selvittäneeksi asiaa, menikö näin lännestä). Toinen ilmailumuisto tähän samaan janaan, talvisodan ajalta: pommikone lensi [Ikaalisten] yli kohden Vaasaa vaiko Poria? Erään täkäläisen kylän yllä lensivät niin alhaalla, että tarkkailijat (iv?) näkivät: menivät haravoimaan, ja kas, koskemattomalta lumelta löytyi kaksi reikää, kaukana pellolla. Niissä oli tuollainen vajaa ½-metrinen betonivalos, ikäänkuin kadun reunakivi. Ne on näytetty minulle. Kertoivat, että myöhemmin käyttivät niitä autotallin ovien tuulihakana. Tämä tarina on totena minulle kerrottu, vaikka en itsekään sitä uskonut kun ensi kerran kuulin. Mutta betonipätkät olen nähnyt. Mitä pommittajilla oli mielessä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saattoivat kyseessä olla venäläiset tarkkapommittajat tuollaisia puolen metrin pötkylöitä tiputtivat tarkaan valittujen ihmisten päähän säästääkseen siviiliväkeä kun ovat niin ihmistä rakastavaa porukkaa... Häivähdys mahdollisuudesta, että jotkut ei olisi oikeasti halunnut pommitella, mutta vain häivähdys. Ehkä todennäköisempää on se, että kaikille ei riittänyt pommeja ja laivue piti saada lähtemään kun muuten joku upseeri olisi suuttunut.

      Poista
  3. "järjestelmä, joka toimi sodanjumalan ehdoilla."

    Ryssäläinen järjestelmä toimi aina sodanjumalan ehdoilla, aina Iivana Julman ajoilta asti. Muistettakoon, että Iivana Julman veressä oli 80% bysanttilaista verta. Juuri siksi venäläiset pröystäilevät sillä, että Venäjä on tuhatvuotinen sivilisaatio. Tässä taannoin Venäjä oli julistettu erikoiseksi sivilisaatioksi, varmaankin siksi, että tuhatvuotisuus katosi jonnekin, koska Putin ottaa esimerkkiä Hitleriltä aivan jokaisella millimetrillä prikulleen. Kaasukameroita ei ole, ne korvataan sillä, että satoja tuhansia talonpoikia, proletaareja, tyhmiä sivistyneitä, pääosin Siperian kansoilta, kuljetetaan rintamille ammuttaviksi. Ja ruumiita ei korjaa kukaan, koska ne eivät enää mahdu morgeihin.

    Jotain samantapaista oli Talvisodan aikana, kun Stalin lähetti valloittamaan Mannerheimin puolustusjärjestelmää. Nikita Hrushev valitti aikoinaan, että linjalla surmansa sai miljoona venäläistä. Tosin he olivat pääosin ukrainalaisia ja valkovenäläisiä. Silloin kuulemma monet suomaalaiset ampujat tulivat teurastamisesta hulluiksi.

    Putin varmaankin odottaa, että ukrainalaisetkin tulevat hulluiksi ja antautuvat hänen armoksi. Putin ei varmaankaan tiedä, että ukrainalaiset saavat apua lähes koko maailmalta, moraalista ja aseellista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Putin ei varmaankaan tiedä"

      Putin ei varmaankaan tiedä taikka ei ymmärrä millaisesta Venäjän tulevaisuudesta on kysymys. Kuten venäläinen sananlasku väittää: "Nu-i-huj-s-nim", koska päätä ei ole. Noin viisi miljoonaa venäläistä pystyi karkaamaan ulkomaille.

      Poista
  4. "Koska sota-aika kaikessa puolitotalitaarisessa menossaan muistutti huomattavasti elämää sosialismissa, voisi harjoittaa ajatusleikkiä ja kuvitella tätä aikaa laboratoriokokeena, jossa suomalaiset olisi siirretty hetkeksi sosialistiseen yhteiskuntaan."

    Tuosta aiheesta jälkikekkoslainen teos oli nimimerkillä (!) Joulukuun ryhmä kirjoitettu dystopia "Matka Neuvosto-Suomessa", joka kuvasi vaihtoehtoista historiaa Breznevin aikaisessa (yli-)kypsyneessä sosialismissa, jos historia olisi mennyt toisin. Kuvaus osui aika hyvin todellisiin kuvauksiin NL:n oloista ja omiin havaintoihin Neuvosto-Virosta.

    Ajatuksia herättävä opus/pamfletti, kuten kirjoittajat olivat varmasti tarkoittaneetkin.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.