Kotirintamalta
Eino Säisä, Yöstä
tullut. Tammi 1964, 216 s.
Sodan aikana
käytettiin usein käsitettä kotirintama, jolla korostettiin sitä, että
sodan oloissa myös siviilien oli oltava osa suurta koneistoa, jonka kestävyys
perustui siihen, että kaikki ponnistelivat yhteisen asian hyväksi. Jokainen
poikkeama tai laiminlyönti merkitsi vihollisen auttamista.
Tulirintama otti
vastaan vihollisen verisimmät iskut ja esti sen väkivaltaisen tunkeutumisen
maahan. Se on tehtävä, jonka auttaminen kakin keinoin oli jokaisen velvollisuus.
Kotirintamallakin jokainen oli tavallaan sotilas omalla paikallaan. Hänen ei
ainoastaan tullut totella määräyksiä, vaan jopa ylittääkin norminsa. Pelkkä
laiskottelu olisi nyt ollut vihollista auttava rikos.
Neuvostoliitossa
tämä ajattelu oli viety pitkälle jo rauhan aikana ja esimerkiksi
kollektivisoinnin aikana 1920- ja 30-lukujen vaihteessa lavastettiin useita suuria
näytösoikeudenkäyntejä, joissa todisteltiin, että sosialismia rakentavaa
neuvostojen maata uhkasi koko ajan imperialismi, jolla oli Neuvostoliiton
sisällä käytettävissään valtava tuholaisten armeija, joka yritti estää
maailmanhistoriallisen rakennustyön onnistumisen. Tosiasiallisesti kyseessä oli
totaalinen sota maan sisällä ulkomaita ja niiden agentteja vastaan.
Tähän verrattuna
Suomessa oltiin sodankin aikana hyvin maltillisia, mutta myös meillä sai
rintaman takainen elämä sodasta johtuvia erityispiirteitä. Yksi niistä oli
nuorukaisten ja ukkojen mobilisointi suojeluskunnan järjestämiin desanttijahteihin,
jollaiset olivat aika yleisiä. Eivät ne mielikuvitukseen perustuneetkaan, sillä
noita tuholaisia lähetettiin meille talvi- ja jatkosodan aikana yhteensä lähes
tuhat henkeä.
Toinen
sota-ajalle ominainen ilmiö oli työvelvollisuus. Kaupungeista lähetettiin
maalle sesonkitöihin terveitä ja työkuntoisia ihmisiä, etenkin naisia, kun
maaseudun omat miehet olivat rintamalla. Vastaavaahan tapahtui Neuvostoliitossa
rauhankin aikana, se oli vakiintunut instituutio.
Töitähän ne tekivät sota-ajan Suomessakin,
mutta taloille tuon osaamattoman aputyövoiman ruokkiminen ja majoittaminen oli
aikamoinen riesa.
Elintarvikkeiden
määrähinnat olivat samanlainen ilmiö kuin sosialismissa ja aiheuttivat
tietenkin aivan vastaavanlaista mustan pörssin kauppaa, jota viranomaiset
sitten jahtasivat, mutta jota kaikki kävivät. Tyypillinen sosialismiin kuuluva
ilmiö oli myös siirtoväen majoittaminen toisten ihmisten asuntoihin. Kun
asuntoja ei riittänyt kaikille, oli mentävä sinne, missä tilaa oli.
Toisin kuin
yleensä sotaa käyvissä maissa ja sosialistisissa maissa rauhankin aikana,
radion kuuntelu oli sallittua. Vihollisenkin radio-ohjelmia sai Suomessa
kuunnella, samaan aikaan kun sellaisesta Saksassa saattoi saada jopa
kuolemanrangaistuksen.
Suomessa sen
sijaan oli sota-aikana kielletty järjestämästä tansseja ja alkoholin käyttöäkin
haluttiin ankarasti rajoittaa. Sanomattakin on selvää, että näitä kieltoja
rikottiin minkä voitiin.
Sodan tuntua toivat
myös pommitukset, joilta eivät pikkukaupungitkaan jääneet rauhaan. Kyse oli
paljolta terrorista, jonka tarkoituksena oli masentaa mielialaa ja luoda
antautumishenkeä.
Eino Säisä oli
syntynyt vuonna 1935 ja siis kokenut lapsena kotirintaman todellisuuden. Tässä
kirjassa hän kuvaakin sitä lähinnä lapsen silmin, iloineen ja suruineen. Koko
romaanin suuri jännite syntyy rintamalla kadonneen isän odotuksesta ja uskosta
hänen paluuseensa. Kiintoisinta on kuitenkin arkipäivän kuvaus.
Pienen pojan
maailmaan kuuluu kuitenkin myös paljon muuta kuin sotaisia asioita, ja pesäpallo-ottelut
ovat yksi tärkeimmistä tapahtumista. Myös desantit ovat kovasti läsnä ainakin
mielikuvituksessa ja pieni poika jopa rupeaa rakentamaan omaa korsuaan.
Tussarien tekeminen on poikien tärkeä askare, kuten oli vielä 1950-luvullakin.
Sodan tuo
konkreettisesti lähelle pommikoneiden ylilento, jota vastaan on neuvottu
suojautumaan metsään ja vetämään lakana ylle näkösuojaksi. Omaa kylää koneet
eivät pommita eivätkä ammu, mutta kyllä naapurikaupunkia, jossa kuolee monia.
Tässäkin kylässä
muuan urho tulittaa lentokoneita pistoolillaan, mitä näyttää tapahtuneen
useinkin eri puolilla Suomea. Mahdollisuudet olivat tietenkin nollaluokkaa,
mutta kiväärikaliiperin aseilla koneita kyllä on pudotettu. Olipa meillä
ilmatorjuntakivääreitäkin.
Siirtolaisperheen
muuttaminen omaan kotiin antaa uutta väriä elämään ja särpimen hankkiminen
luonnosta pitää pojat työssä. Kalastus ja metsästys vievät paljon aikaa, mutta
tuovat myös tulosta. Jälkimmäiseen kuuluu muun muassa piisamin pyynti ja peltopyiden
pyydystämien rihmoilla ja katiskoilla.
Säisä oli itse
kokenut sen maailman, josta kirjoittaa ja kuva tuntuu sangen uskottavalta. En
rupea paljastamaan juonta, enkä kirja muita, traagisiakin kohtia. Sota-aikana
myös kotirintama ymmärsi velvollisuutensa ja kesti ne vaikeudet, jotka usein
olivat suuriakin. Niitä Säisä ei kuitenkaan paisuttele.
Koska sota-aika
kaikessa puolitotalitaarisessa menossaan muistutti huomattavasti elämää
sosialismissa, voisi harjoittaa ajatusleikkiä ja kuvitella tätä aikaa
laboratoriokokeena, jossa suomalaiset olisi siirretty hetkeksi sosialistiseen
yhteiskuntaan. Se suuri ero tässä tapauksessa oli, että yhteiskunnan
mobilisointi oli tapahtunut demokraattisesti valitun eduskunnan hyväksynnällä,
tiettyä suureksi koettua uhkaa vastaan, eikä esimerkiksi valloittajan määräyksestä.
Mutta saahan
sitä kuvitella. Joka tapauksessa sosialistinen valtio sellaisena kuin se sitten
toteutui Neuvostoliitossa ja sen jälkeen eri versioina muualla, oli alun perin
preussilaisen valtion luomus, totaalista mobilisointia, jonka keskeinen ydin
oli sodankäynti ja sitten sodan loputtua valmistautuminen sotaan.
Ihmiset elelivät
sitten, miten taisivat, paremmin ja huonommin, onnellisemmin ja onnettomammin,
mutta kaiken takana oli järjestelmä, joka toimi sodanjumalan ehdoilla.
Pelko on paras keino tottelevaisuuteen. Varsinkin jos pelko on todellinen, niin kuin se sota-aikana oli. Jos pienelläkin älynkäytöllä tajuaa haitat pienemmäksi kuin hyödyt, niin homma toimii, niin kuin se Suomessa toimi. Nyt vain sitä pelkoa käytetään milloin minkin aatteen levittämiseen tai vähintään yhteiskunnan hajoittamiseen, että saataisiin joku aate paremmin leviämään.
VastaaPoistaJos kerää vuoden ajalta vaikka iltalehtien lööppikamaa, niin asian ymmärtää hyväuskoisempi hölmökin: ilmastonmuutos tappaa kotona ja puutarhassa, pandemia uhkaa kaikkia, lintuinfluenssa melkein kaikkia, ryssä on taas raukoilla rajoilla, lihansyönti vie terveyden ja tuhoaa ilmaston jne.., jne.., Uutisvirta pitää Damokleen miekkaa yhteiskunnan yllä jatkuvasti ja tuloksia näkyy. Viime vuodet osoittivat, että mitä ihmisoikeuksista ja vapauksista, onhan meillä valtiovalta joka antaa meille turvallisia ohjeita olla ja eleä.
Pelko kaikkea kohtaan tms. kuuluu yleensä uskonnollisiin eskalaatioihin.
PoistaHuomaa usein miten vanhemmissa uskonnollistyyppisessä kirjallisuudessa. Hyvin tunteisiin vetoavaa ja mahtipontisesti ns. vakuuttavaa. Jos ei toimi näin niin tapahtuu kamalia ja helvetti on tietenkin läsnä. Kun taas jos ottaa islamin niin 70 neitsyttä odottaa. Ettei ne loppupeleissä siinä mielessä niin eroa. Harvempi tulee kertomaan oliko se totta mitä kerrottiin?
Mutta kirja on kirja. Media laitteet, liikkuva kuva on taas silmälle visualisoivana hieman eri kuin teksti.
Huomaa hyvin kehitysapu keräyksistä. 50 vuotta ollut samana ja hyvin toimii seuraavillekin sukupolville.
Eino Säisä tuli tietoisuuteeni juuri tämän työnsä perusteella, kun hänelle myönnettiin arvostelijoiden liiton Kritiikin kannukset (1965). Muistan miten mietin, mitä tuo tarkoitti, kannustusta kirjailijalle vai kriitikoille, piiskaamaan heitä yhä huomattavampiin saavutuksiin? No, sekin selkisi. - Teoksen nimestä assosioitui mieleeni eräs tapaus alkukesästä 1944, kokijan itsensä kertomana: hän heitti aamutuimiin hämärän vielä vallitessa repun selkään ja oikaisi isiensä raivaaman ruispellon reunaa kohden kirkonkylää, kun "pimeydestä" laihon toiseen laitaan tuöo metsästä toinen mies. Kaksi miestä, kaksi suuntaa. Morjestivat kättä heilauttamalla. Tutut miehet. Kertoja lähti rintamalle ja toinen tuli korsulta hakemaan eväitä omaisiltaan, näin ne kohtalot ristesivät. Tunsin molemmat miehet. - Täällä paikallislehden pakinoitsija ilakoi muuten 4.6.1942 että tuolla sinessä, lensi ylipäällikköä tapaamaan "aikamme suurin sotapäällikkö", ihan miedän päidemme ylitse, minkä kirjoittajan mukaan tuli herättää kunnoitusta lukijoissa. (Mikä muuten oli AH:n lentoreitti Suomen yllä matkalla Immolaan? en ole tullut selvittäneeksi asiaa, menikö näin lännestä). Toinen ilmailumuisto tähän samaan janaan, talvisodan ajalta: pommikone lensi [Ikaalisten] yli kohden Vaasaa vaiko Poria? Erään täkäläisen kylän yllä lensivät niin alhaalla, että tarkkailijat (iv?) näkivät: menivät haravoimaan, ja kas, koskemattomalta lumelta löytyi kaksi reikää, kaukana pellolla. Niissä oli tuollainen vajaa ½-metrinen betonivalos, ikäänkuin kadun reunakivi. Ne on näytetty minulle. Kertoivat, että myöhemmin käyttivät niitä autotallin ovien tuulihakana. Tämä tarina on totena minulle kerrottu, vaikka en itsekään sitä uskonut kun ensi kerran kuulin. Mutta betonipätkät olen nähnyt. Mitä pommittajilla oli mielessä?
VastaaPoistaSaattoivat kyseessä olla venäläiset tarkkapommittajat tuollaisia puolen metrin pötkylöitä tiputtivat tarkaan valittujen ihmisten päähän säästääkseen siviiliväkeä kun ovat niin ihmistä rakastavaa porukkaa... Häivähdys mahdollisuudesta, että jotkut ei olisi oikeasti halunnut pommitella, mutta vain häivähdys. Ehkä todennäköisempää on se, että kaikille ei riittänyt pommeja ja laivue piti saada lähtemään kun muuten joku upseeri olisi suuttunut.
Poista"järjestelmä, joka toimi sodanjumalan ehdoilla."
VastaaPoistaRyssäläinen järjestelmä toimi aina sodanjumalan ehdoilla, aina Iivana Julman ajoilta asti. Muistettakoon, että Iivana Julman veressä oli 80% bysanttilaista verta. Juuri siksi venäläiset pröystäilevät sillä, että Venäjä on tuhatvuotinen sivilisaatio. Tässä taannoin Venäjä oli julistettu erikoiseksi sivilisaatioksi, varmaankin siksi, että tuhatvuotisuus katosi jonnekin, koska Putin ottaa esimerkkiä Hitleriltä aivan jokaisella millimetrillä prikulleen. Kaasukameroita ei ole, ne korvataan sillä, että satoja tuhansia talonpoikia, proletaareja, tyhmiä sivistyneitä, pääosin Siperian kansoilta, kuljetetaan rintamille ammuttaviksi. Ja ruumiita ei korjaa kukaan, koska ne eivät enää mahdu morgeihin.
Jotain samantapaista oli Talvisodan aikana, kun Stalin lähetti valloittamaan Mannerheimin puolustusjärjestelmää. Nikita Hrushev valitti aikoinaan, että linjalla surmansa sai miljoona venäläistä. Tosin he olivat pääosin ukrainalaisia ja valkovenäläisiä. Silloin kuulemma monet suomaalaiset ampujat tulivat teurastamisesta hulluiksi.
Putin varmaankin odottaa, että ukrainalaisetkin tulevat hulluiksi ja antautuvat hänen armoksi. Putin ei varmaankaan tiedä, että ukrainalaiset saavat apua lähes koko maailmalta, moraalista ja aseellista.
"Putin ei varmaankaan tiedä"
PoistaPutin ei varmaankaan tiedä taikka ei ymmärrä millaisesta Venäjän tulevaisuudesta on kysymys. Kuten venäläinen sananlasku väittää: "Nu-i-huj-s-nim", koska päätä ei ole. Noin viisi miljoonaa venäläistä pystyi karkaamaan ulkomaille.
"Koska sota-aika kaikessa puolitotalitaarisessa menossaan muistutti huomattavasti elämää sosialismissa, voisi harjoittaa ajatusleikkiä ja kuvitella tätä aikaa laboratoriokokeena, jossa suomalaiset olisi siirretty hetkeksi sosialistiseen yhteiskuntaan."
VastaaPoistaTuosta aiheesta jälkikekkoslainen teos oli nimimerkillä (!) Joulukuun ryhmä kirjoitettu dystopia "Matka Neuvosto-Suomessa", joka kuvasi vaihtoehtoista historiaa Breznevin aikaisessa (yli-)kypsyneessä sosialismissa, jos historia olisi mennyt toisin. Kuvaus osui aika hyvin todellisiin kuvauksiin NL:n oloista ja omiin havaintoihin Neuvosto-Virosta.
Ajatuksia herättävä opus/pamfletti, kuten kirjoittajat olivat varmasti tarkoittaneetkin.