Kulttuurien
kirjo ja konfliktit
Tässä
suunnilleen 30 vuotta sitten – mikä muuten on yhden sukupolven mitta- tuntui
vielä uskottavalta ajatella, että läntiset arvot ovat ylivertaisia ja ettei
niille missään ole vakavasti otettavaa kilpailijaa. Tämähän oli Francis
Fukuyaman sanoma.
Neuvostoliiton
romahtaessa kuului sieltäkin ääniä, joiden mukaan vain länsimainen sivistys on
todellista sivistystä. Soraäänet olivat harvassa, eikä fukuyamalainen väite
historian loppumisesta ollut niinkään eksentrinen asia, kuin miltä se äkkiä kuulosti.
Siitähän puhuttiin myös Hegelin filosofiassa ja niin sanotussa tieteellisen
kommunismin teoriassa.
Samuel Huntingtonin
piirtämiä kulttuurien rajoja ei yleensä enää otettu vakavasti ja sen sijaan
alettiin puhua eurooppalaisista arvoista. Usko siihen, että ne olivat enemmän
tai vähemmän yleismaailmallisia, tuntui vahvalta. Itse järkihän ne saneli ja
sillä oli tunnetusti universaalinen auktoriteetti. Valistuksen ajattelun mukaan
itse Jumalankin oli sitä pakko kunnioittaa.
Toki jo
1980-luvun alusta lähtien oli tehty valtavaa World Values Survey-tutkimusta,
aluksi suppeammassa piirissä ja sittemmin lähes sadassa maassa.
Tässä tutkittiin
edustavien otosten avulla kansojen eri maissa tunnustamia elämänarvoja, uskontoon,
perheeseen ja yhteisöelämään liittyviä asenteita ja uskomuksia (vrt. Vihavainen: Haun wvs
tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Tutkittavia kansoja on ollut
jopa lähes sata.
Haastateltaville esitettiin yli sata kysymystä,
joiden perusteella heidät voitiin asettaa sellaiselle koordinaatistolle, jossa
vaakasuoralla eli x-akselilla kuvattiin sitä, missä määrin ihmiset olivat
perinteiden ja yhteisön sitomia (ns. eloonjäämisarvot) ja missä määrin sen
sijaan niistä vapautuneita ja omaa henkilökohtaista tyydytystään hakevia.
Pystysuoralla eli y-akselilla taas kuvattiin ulottuvuutta uskonnollisuus vs.
sekulaari rationaalisuus.
Tulosten
perusteella on laadittu ns. kulttuurin maailmankarttoja (ks. the
inglehart-welzel world cultural map 2022 - Поиск (bing.com), joissa kansan sijainti
osoittaa sen ”kehittyneisyyttä” noiden mainittujen asioiden suhteen. Mikäli maa
on aivan uskonnoton ja täysin hedonistisesti suuntautunut, äärimmäisen
suvaitsevainen kaikkia muita arvoja ja elämäntapoja kohtaan ja välinpitämätön
perinteitä kohtaan, se sijaitsee mahdollisimman kaukana oikealla x-akselilla ja
korkealla y-akselilla, siis ikään kuin karttakoillisessa.
Siellä sijaitsee
Ruotsi, jota siis voitaneen ehdollisesti pitää modernien länsimaisten arvojen
ja etenkin arvottomuuksien pisimmälle kehittyneenä maana. Päinvastaisella
suunnalla eli kartan lounaiskulmassa ovat sitten odotetusti erinäiset muslimimaat,
kuten Egypti.
Kartan voidaan
ajatella mittaavan maan kehittyneisyyttä, sillä koillisen suunnalla ovat
yhteiskunnallisesti kehittyneimmät ja vauraimmat maat. Elintason ja
valistustason nousu ovat tärkeä asiaan vaikuttava tekijä.
Kartta ei ole
stabiili, vaan siinä tapahtuu koko ajan tiettyä muutosta, vaikka yllä mainittu perusasetelma
säilyykin. Esimerkiksi Venäjä ja muut sosialistiset maat siirtyivät Neuvostoliiton
ja sen imperiumin hajottua heti jonkin verran sijoiltaan.
Ainakaan
pikasilmäyksen perusteella ei kuitenkaan näytä siltä, että kaikki maat olisivat
muuttumassa yhä enemmän Ruotsin kaltaisiksi. Kiinnostava ilmiö on, että tietyt
maat ryhmittyvät vuosikymmenestä toiseen lähelle toisiaan.
Sellaisia ovat pohjoismaat, jotka yhdessä
Saksan kanssa muodostavat koillisen ryhmän ja sellaisia ovat esimerkiksi konfutselaiset
maat, jotka myös sijaitsevat rationaalisuusakselin huipun lähellä, mutta ovat ns.
eloonjäämis-itsetoteutusakselilla pohjoismaista aika kaukana, lähempänä
y-akselia.
Anglosaksiset
maat, joihin kuuluu maita USA:sta Australiaan, sijaitsevat y-akselilla
protestanttisen Euroopan ja konfutselaistan maiden alapuolella, mutta x-aksellila
niitä lähempänä nollapistettä.
Kiinnostava alue
on ortodoksinen Eurooppa, joka sijaitsee x-akselilla kaikkien edellä
mainittujen vasemmalla puolella ja y-akselilla suunnilleen katolisen Euroopan
tasalla. Venäjä ja Ukraina ovat siellä hyvin lähellä toisiaan, Georgia taas on aika
lailla erillään ja voisi arvojensa puolesta yhtä hyvin kuulua muslimimaihin.
Ortodoksiseen Eurooppaan on sijoittunut myös Kazakstan, jossa ortodoksien määrä
on kovasti supistunut.
Kun ajatellaan,
miten tarmokkaasti sekä Neuvostoliitossa että Kiinassa yritettiin luoda uutta
ihmistä niin ruoskan kuin porkkanankin avulla, on huomionarvoista, ettei noista
valtavista kokeiluista näytä jääneen ainakaan ratkaisevan suurta jälkeä ihmisten
asenteisiin. Uskonto on yhä se tekijä, joka tehokkaimmin jakaa kansoja. Tosin
esimerkiksi Euroopan ja Latinalaisen Amerikan katoliset muodostavat selvästi omat
ryhmänsä.
Neuvostoliitossa
julistettiin aikoinaan mahtikäskyllä uusi raamatun dekalogin korvike, Kommunismin
rakentajan moraalikoodeksi. Se tapahtui silloin, vuonna 1961 kun piti
kahdessakymmenessä vuodessa siirryttämän sosialistisesta yhteiskunnasta
kommunistiseen. Siinä keskeistä oli uudenlainen suhtautuminen työhön ja
yhteiskunnan omaisuuteen (Vihavainen:
Haun kommunismin rakentajan moraalikoodeksi tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Sanomattakin on
selvää, että tämä yritys menesty yhtä heikosti kuin Kiinan ns.
kulttuurivallankumous. Siitä huolimatta molemmissa käytettiin nykyaikaisen
valtion kaikkia mahtikeinoja, joita vastaan yksilö on aivan suojaton. Voimme
kai päätellä, että kulttuurit ovat luonteeltaan sangen pysyviä ja todellisia
asioita, joiden muuttaminen on vaikeaa.
Tämän pohjalta
voi ehkä tehdä päätelmiä siitäkin, miten todennäköistä on koko maailman
muuttuminen liberaaliksi ja demokraattiseksi tai muslimimaista tulevien
siirtolaisten muuttuminen arvojensa puolesta tavallisiksi Svenssoneiksi tai
Korhosiksi.
Muutoksia tapahtuu
koko ajan ja yksilötasolla ne saattavat uudessa ympäristössä toki olla jopa
totaalisia. Mikäli sen sijaan on olemassa laajoja kulttuurienklaaveja, joissa
omat arvot ja normit vallistevat, on tuskin syytä olettaa, että suurempaa
muutosta tapahtuu.
Kansojen välisissä
suhteissa opimme jo toisesta maailmansodasta lähtien ajattelemaan
rationaalisesti ja kunnioittamaan lainalaisen ja väkivallattoman yhteiselon
ihannetta. Samuel Huntington (vrt. Vihavainen:
Haun samuel huntington tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) arveli,
että vaikka kulttuurit säilyttävätkin oman erikoisluonteensa, on niissä
kaikissa tiettyjä universaaleja normeja, jotka koskevat sellaisia perusasioita
kuin ryöstön ja murhaamisen kieltämistä, sopimusten pitämistä ja niin edelleen.
Näihin ”ohuisiin”
arvoihin voitiin tukeutua samaan aikaan kun oli syytä välttää omien
kulttuurispesifisten arvojen eksportointia muiden kulttuurien alueelle
väkivalloin.
Amerikkalaiset
eivät ole ottaneet tätä periaatetta vakavasti ja myös Eurooppa on tainnut
pöyhistellä aiheettomasti omilla arvoillaan, jotka eivät ole universaaleja
eivätkä todennäköisesti sellaisiksi tulekaan. Nyt, kun uusi kulttuurien vastakkainasettelu
alkaa saada yhä vakavampia muotoja, kannattaa ehkä taas miettiä sitä, miten
mielekästä on kulttuuristen tosiasioiden kieltäminen ja uhmaaminen.
Ne taitavat
sittenkin kuulua ns. koviin tosiasioihin. Ainakin ne ovat sitkeitä.
Nelinkenttä on sosiologisessa ajattelussa eräänlainen epäsikiö, joka ei toteuta sosiologian perusteita autonomisena tiedonalana, vaan mittaa yksilöitä ikään kuin yhteisövoimat ja yhteisöominaisuudet olisivat yksilöllisen atomaarisuuden jakauma.
VastaaPoistaNelinkenttä on todellisuuden päälle liimattu meristinen idea, ja siihen kuuluva kaiken mitattavuus oman, eurooppalaisella uudella ajalla syntyneen ja kehittyneen kartesiolaisen objektivoinnin itse itseään todisteleva mekanismi. Se tarvitsee käsitteellisiä vastakohtaisuuksia ymmärtämättä kuitenkaan, että jokaiseen vastakohta-akseliin kuin luonnostaan kasvaa harha siitä, että maailma voisi muodostua vain jonkin akselin irti leikatusta ääripäästä.
Todellisuudessa ihmismieli on pohjimmiltaan dualistinen, ja kasvamme vastakohtien maailmassa. Ne ovat olemassa koko akselin pituudelta läpi ihmissuvun ja yksilön koko elämän.
Nelnkentätä toimisivat todellisuudentajuisemmin ja antaisivat mahdollisesti tositietoakin, jos vastakohta-akselien rankiarvot kasvaisivat ääripäistä origoon päin. Tämä tietysti edellyttäisi nyukyistä ratkaisevasti parempaa näkemystä siitä, mistä missäkin reaalimaailman ilmiössä ja sen esiintymisen jakaumassa on kyse. Durkheimin itsemurhatutkimukset näyttivät tässä mallia, mutta nykyiset sosiologian oppineet saati oiskelijat eivät niiden ongelma-asetteluista ymmärrä mitään.
Paljon on maailmassa melua ja hälyä. Huolestuttavaa on, että ihmisen historiassa aivan ainutlaatuista tiedollista edistystä tuottaneen aikalaisajattelun -- eli eurooppalaisella uudella ajalla syntyneiden ja kehittyneiden, visuaaliseen mieltämiseen ja kartesiolaiseen objektivaatioon perustuvan ajttelun -- omaa ominaislaatua ei enää omassa "opillisesti" todistelevassa maailmassamme pystytä ymmärtämään. Me koemme ja otamme tosissamme vain opillisia -- näennäisiä -- käsitteellisiä vastakohtaisuuksia, joiden kesknäissuhteiden määrittelyyn käytämme koko elämämme.
Ja kyllä, kulttuurit ovat kovia kognitiivisia tosiasioita. Mutta siitä emme ymmärrä mitään.
Ei se nelikenttä ole mitään muuta kuin mm sosiologien käyttämä esittämistapa, vähän niinkuin saman sisällön esittäminen latinalaisin, kyrillisin taikka arabialaisin aakkosin. Toki sillä on rajoitteensakin, sillä ei voi esittää yli neljää ominaisuutta.
PoistaJos kulttuurit todella ovat "kovia tosiasioita", mikä on hyvä lähtökohta, voidaanko olettaa, että niiden World Values Survey-tutkimuksessa esitettyjen kysymysten tulevan erilaisissa kulttuureissa edes ymmärretyksi suurin piirtein samalla tavalla?
PoistaMuistan tutkimuksen, sen tekotapaan ja kysymyksiin en ole tutustunut - ja vaikka joskus ehkä tutustununkin, sehän ei edes periaatteessa voi antaa vastausta tuohon kysymykseen.
Nelinkenttä on falski mallirakenne siksi, ettei se sivuuttaa kaikki kysymykset ihmismielen pohjimmaisesta dualistisuudesta ja yrittää mitata sellaisia käsitteellisiä vastakohtaisuuksia jotka olemuksellisesti tarvitsevat toisiaan mitta-asteikon alusta loppuun asti.
PoistaKaikki ominaisuudet kantavat sisällään omia vastakohtiaan, ja siellä missä jokin ominaisuus erottuu selvimmin, siellä myös sen vastakohta on voimakkaimmillaan.
Sosiologia autonomisena tiedonalana saattoi syntyä vain syvyyspsykologian pohjalta. Juuri ihmismielen syvimpien kerrosten olemuksellinen kollektiivisuus oli durkheimilaisen sosiologian lähtökohta. Näin, vaikka tätä asiaa ei tässä muodossa koskaan opillistettu -- opillisuus sinänsä on kaikkeen eurooppalaiseen uuden ajan ajatteluun kuuluva harha ja rasite.
"miten todennäköistä on muslimimaista tulevien siirtolaisten muuttuminen arvojensa puolesta tavallisiksi Svenssoneiksi tai Korhosiksi.
VastaaPoistaMuutoksia tapahtuu koko ajan ja yksilötasolla ne saattavat uudessa ympäristössä toki olla jopa totaalisia. Mikäli sen sijaan on olemassa laajoja kulttuurienklaaveja, joissa omat arvot ja normit vallistevat, on tuskin syytä olettaa, että suurempaa muutosta tapahtuu."
Tästä on maahanmuuttopolitiikassa vedettävissä yksi ainut looginen johtopäätös: maahanmuuttajien kokonaismäärä on pidettävä riittävän pienenä ja hajautuneena (epäsegretoituneena), jottei pääse syntymään tuollaisia kulttuurienklaaveja, joissa minkäänlaista sopeutumista enemmistökulttuurin ei tapahdu. Missä määrin tässä jo nyt on ehditty epäonnistumistumaan, jätän muiden arvioitavaksi.
Toinen juttu sitten on, missä määrin jo maahanmuuttajien valikoinnissa tulisi ottaa huomioon kandidaattien kyky ja halu omaksua enemmistökulttuuri eli tarvitseeko ainakaan siirtolaisia väen väkisin ottaa sieltä, missä kulttuurillinen etäisyys on korkein.
EU:ssa meiltä vain ei kysytä, ketä me tänne otamme ja paljonko me otamme.
PoistaVissiin et ole perehtynyt ns valhemediaan, jonka mukaan viikonloppuna oli EU-kokous, jossa EI ole päästy yksimielisyyteen, joten asia on jäänyt jäsenmaiden kansalliseen harkintaan ts meitä ei voida pakottaa mihinkään.
PoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaKommunismi voitti sillä hetkellä kun Neuvostoliitto luhistui. Länsi laski suojauksensa ja tuli ylimieliseksi, luuli olevansa maailman napa. Neuvostoliiton ja itäblokin kaatuminen oli valtava kulttuurinen tappio kristinuskolle Euroopassa ja lännelle ylipäätään. Ei ollut enää mitään syytä säilyttää omia perinteitä ja arvoja, kun kommunismin uhka oli poistunut. Maahanmuuton pääidea lännelle on ollut estää markkinamekanismin toiminta työmarkkinoilla luomalla rajaton työvoiman tarjonta rahan painamisella rahoitetulla sosiaaliturvalla, ja kulttuurimarxilaisella vasemmistolla taas ovat olleet omat tavoitteensa yhtaikaa.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista"sika on liian saastainen eläin syöväksi."
PoistaEihän ole mikään pakko repiä sitä ja syödä sitä raakana ihan suoraan sikalasta.
Maahanmuuttajan uuteen kulttuuriin sulautuminen on aina tapauskohtainen asia. Jos mamu vihaa, halveksuu tai häpeää omaa kulttuuriaan, niin uuden kulttuurin omaksuminen voi käydä helpostikin. Mutta jos mamu Suomeen tullessaan pitää kynsin ja hampain kiinni kaikesta vanhaan lähtömaan kulttuuriin kuuluvasta, niin silloin ei ole edes TEOREETTISIA EDELLYTYKSIÄ henkilön integroitumiselle uuteen kotimaahansa. Lisää mamuja ottamalla vain pahennetaan integroitumisongelmaa.
VastaaPoistaJos maahanmuuttaja "vihaa, halveksuu tai häpeää" omaa kulttuuriaan, hänestä tulee helposti "radikaali häviäjä", pahimmillaan terroristi. Suunnilleen näin toteaa Hans Magnus Enzensberger esseessään "Kauhunkylväjät". Hiukan muuttujia muuttaen sama koskee oman maan syrjäytyneitä. Ei ole helppoa olla lähtökohtaisesti muita huonompi.
VastaaPoistaRuma sana sanotaan, niinku se on: kulttuurien eroissa on kyse sivistystason eroista, bkteen eroista ja tuloeroista. Mahdottominta väkeä siunaantuu maista, joissa on matala koulutustaso, matala bkt/as ja suuret tuloerot. Näissä maissa myös uskonto villitsee väkeä hurjimmin, ja kyse on useimmin muhamettilaisuudesta.
VastaaPoistaFukuyaman ajatus oli, että länsimaisten arvojen eli ihmisoikeuksien makuun päässeitä ihmisiä on hyvin hankala käännyttää takaisin jonkun uskonnon tai muun mielivallan alaisiksi. Väite ei ehkä pidä ihan niin varmasti paikkansa kuin aikoinaan luulin, nyt kun tietää jotain Isisistä ja sen sellaisesta. Luulen kuitenkin, että tiukan paikan tullen länsimainen muslimi mieluummin kieltää Allahin kuin muuttaa lapsineen lopullisesti vaikkapa maahna, jossa homoja tapetaan ja varkailta katkotaan käsiä. Kaikkia tämä ei koske mutta ehkä riittävän monia. Ei kannata luopua meidänkään uskosta valistuksen keskeisiin ajatuksiin, tai menee usko tulevaisuuteen. Tosin en ukso, että edes pystyisimme luopumaan niistä. Vielä vähemmän kuin suomalaiset muslimit
VastaaPoista