sunnuntai 22. lokakuuta 2023

Tarpeettoman kulutuksen vaiheita

 

Naatitaan

 

Wolfgang Schiwelbusch, Nautintoaineiden kulttuurihistoria (Das Paradies, der Geschmack und die Vernunft. Eine Geschichte der Genussmittel, 1983), Otava 1986, 265 s.

 

Muutama vuosikymmen sitten alkoi historiankirjoituksessa muoti, jossa pääosaan otettiin erilaiset aineet. Kirjoja on tullut niin suolasta, rommista, coca-colasta ja teestä, kuin myös perunasta, sokerista, riisistä ja niin edelleen. Kaikilla niillä on yleensä omat kiinnostavat vaiheensa muun muassa uutuuksina eurooppalaisessa keittiössä.

Ilman niitäkin on toimeen tultu, suolaa kai lukuun ottamatta, mutta joinakin aikakausina himo erityisesti aivan tarpeettomien aineiden hankkimiseen on vaikuttanut suorastaan maailmaa mullistavasti. Hyvä esimerkki ovat mausteet ja niiden varhainen kuningas pippuri, jonka kauppa nosti Venetsian kerran Euroopan kukoistavimmaksi valtioksi.

Kun eurooppalaiset sittemmin alkoivat valloittaa maailman meriä, oli toiveissa nimenomaan pippurin edullinen hankkiminen. Kulta ja hopea tulivat kuvaan mukaan odottamattomina sivutuotteina.

Kun tämä nyt käsillä oleva kirja ilmestyi, oli eurooppalaisten nautintoaineiden historiasta kirjoitettu jo paljonkin, mutta kyllä tämäkin kiinnostava on, muutenkin kuin runsaan kuvituksensa puolesta.

Nautintoaineiden käyttö ja sen muutokset näyttävät nimittäin olevan aika arvoituksellisiakin ilmiöitä. Miksi esimerkiksi Ranskassa lakattiin 1700-luvulla miltei kokonaan polttamasta tupakkaa ja sen sijaan nuuskattiin sitä? Tai miksi Englannissa samaan aikaan poltettiin tupakkaa, mutta hylättiin kahvi ja alettiin juoda valtavia määriä teetä?

Jokaisella harrastelijalla lienee aina takataskussaan jokin rationaalinen ja yleensä taloudellinen selitys, mutta eivät ne näissä tapauksissa toimi eivätkä monessa muussakaan.

Schivelbusch tarkkailee erityisesti yhteiskuntaluokkien merkitystä tiettyjen nautintoaineiden ja niiden käytön suosijoina, jolloin tärkeäksi tulee muun muassa erottautuminen muista.

 Esimerkiksi Ranskassa porvaristo keskittyi piristävään kahviin, kun taas aatelisto joi makeaa suklaata. Työväestö siirtyi joukkomitassa ryyppäämään tappavan tehokasta giniä sitten kun se tuli markkinoille ja hylkäsi oluen, joka oli aikoinaan ollut jopa tärkeä osa ruokataloutta. Myöhemmin tämäkin muoti muuttui.

Nautintoaineet, Genussmittel, olivat ja ovat yleensä aivan tarpeettomia siihen saakka, kunnes tuollainen tarve herätetään ja se näyttää olleen ja olevan hyvin pitkälti nimenomaan sosiaalinen. Kahviin ja erityisesti teehen liittyivät omat rituaalinsa ja muu muassa ylellinen uutuus, porsliiniserviisi, jollaisia saatiin aluksi vain Kiinasta, mutta opeteltiin sitten Euroopassakin valmistamaan.

Kahviloista tuli julkisia tiloja, joissa voi ja kehtasi toimittaa vaikkapa lehteä. Kapakoiden mölyssä ja kilparyyppäyksessä se olisi ollut toivoton tehtävä. Jopa bisnes sujui kahvilassa ja Lloydsin vakuutusyhtiökin syntyi siellä, kunnes muutti viimein aivan erityiseen rakennukseen.

Mausteilla oli mukanaan jonkinlainen tuulahdus paratiisista ja sieltä niiden ajateltiinkin alun perin olevan peräisin. Edenhän sijaitsi idässä, kuten tunnettua. Pippurin ja muiden mausteiden köytöstä tuli keskiajalla suorastaan tolkutonta ja se liittyi vahvasti statukseen.

Yleensäkin nautintoaineilla on ollut omat suuret hetkensä ja laskukautensa. 1800-luvulla tulivat siihen rooliin myös sellaiset apteekkitavarat kuin oopiumi ja hashis. Kun oopiumista jalostettiin rajumpia versioita kuten heroiini, päästiin jo nykymaailman puolelle, josta Schivelbusch ei sen enempää kerro.

Joka tapauksessa jauhoneniä alkoi ilmestyä ajan huvittelulaitoksiin erityisesti ensimmäisen maailmansodan jälkeen ja kokaiinilla oli suuri suosio myös neuvostojen maassa, niin kallista kuin se olikin. Sodan aikana vaivoihinsa morfiinia nauttineet ja sitä jakaneet muodostivat oman ryhmänsä kuten myös toisen maailmansodan jälkeen, jolloin kuvaan tuli vahvasti myös piristävä amfetamiini -tuo saksalaisten pervitiini.

Suomessakin oli sodan jälkeen melkoinen huumeongelma, kuten Mikko Ylikangas on merkittävässä kirjassaan osoittanut. Se liittyi kuitenkin poikkeusoloihin. Rintamamiestalojaan rakentaneen ja kylmiä tiloja raivanneen sukupolven valtaosa ei kaivannut muita huumeita kuin pitkäripaisesta hankittuja joskus viikonlopuksi.

Schivelbusch ei käsittele omia aikojamme, joihin näyttää liittyvän taas kiinnostava suuri muutos. Kannabistuotteet ovat leimautuneet tietyn, lähinnä vastakulttuureista viehättyneen aineksen passivoivaksi harrastukseksi, kun taas rikollismaailma himoitsee piriä öykkäröivän käytöksen vauhdittamiseksi. Psykedeelisesti vaikuttavat aneet kuuluvat taiteilijaiireihin.

Uusi ilmiö näyttää kuitenkin olevan tuo keskiluokkaisten ja juppimielisten jauhojengien ilmaantuminen. Vanha, kallis kokaiini toimii yhä, mutta kaikenkarvaisia muuntohuumeita on myös tullut markkinoille, jotka näyttävät olevan erittäin laajat ja tuottavat.

Vastaavia ilmiöitä ei ollut aikaisemmilla vuosisadoilla. Esimerkiksi kahvia kyllä vainottiin pohjoismaissa ja Saksassa merkantilistisista syistä, mutta ei voida puhua kahvista eikä muistakaan noiden aikojen nautintoaineista suurena alamaailman bisneksenä. Salakuljetusta tietenkin oli ja senhän me vanhat ihmiset muistamme Suomestakin.

Lännen ja idän välinen kauppa oli itämaille kroonisesti ylijäämäistä ja tämä koski jopa Venäjän-kauppaa. Lännessä ei ollut tarjottavana mitään sellaisia tuotteita, joita idässä olisi haluttu ostaa, joten jalometallien virta valui koko ajan itään.

Oopiumisota on se tunnettu ilkityö, jonka britit tekivät kustantaakseen hillittömän teenjuontinsa: Kiina pakotettiin sallimaan englantilaisten välittämän oopiumin tuonti. Kotimaassa britit sen sijaan käyttivät ainetta yleensä vain lääkärin määräyksestä ja hyvää se lienee ollutkin muun muassa vatsavaivoihin.

Kaiken kaikkiaan Eurooppa, himoitessaan tarpeettomia nautintoaineita, näyttää antaneen suuren sysäyksen maailmantalouden kehittymiselle. Kuten öljy, jolle arabit eivät koskaan keksineet mitään käyttöä, yhtäkkiä tekikin heistä rikkaita, samoin länsimainen kysyntä mitä todennäköisimmin rikastutti monia itäisiä maita, käytännössä siis niiden johtajia.

Toinen seikka sitten on, että kun nuo maat jäivät kehityksessä länsimaiden jälkeen, saivat jälkimmäiset tilaisuuden valjastaa ne enemmän tai vähemmän väkivalloin tuottamaan noita maailmankaupan haluamia tuotteita. Se tapahtui kuitenkin vasta sen jälkeen, kun noita herkkuja oli satojen vuosien ajan ostettu Eurooppaan usein huikeilla hinnoilla.

Mainittakoon, että esimerkiksi pippurin hinta nousi keskiajalla kolmikymmenkertaiseksi, kun se tuotiin Intiasta Venetsiaan.

 

 

14 kommenttia:

  1. "himo erityisesti aivan tarpeettomien aineiden hankkimiseen on vaikuttanut suorastaan maailmaa mullistavasti. Hyvä esimerkki ovat mausteet ja niiden varhainen kuningas pippuri"

    En sanoisi noin jyrkästi aikakaudessta ennen ruuan kylmäsäilytystä, olkoonkin, että mausteiden käyttö alkuun oli yläluokan ylellisyys- etten saisi kerskakuluutusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suola kyllä säilöö, mutta miten pippuri sen tekee?

      Poista
    2. Se peittää lämpimässä ilmastossa nopeasti pilaantuvan lihan maun.
      Sama koskee muitakin voimakkaita mausteita, joita tyypillisesti käytetään kuumissa maissa, kun ei ollut/ole kylmäsäilytyslaitteita.

      Poista
    3. Vaarallista leikkiä. Pilaantunut liha on myrkyllistä ja aistit varoittavat siitä, ellei niitä hämätä.

      Poista
    4. Pitääkö kaiken olla vain tarpeellista ja hyödyllistä eikö elämässä pitäisi olla tilaa pienille, kauniille asioille, joista mausteet ovat sentään harmittomimmasta päästä.

      Poista
    5. Ei tietenkään. Erään ranskalaisen sananparren mukaan vain luksus on välttämätöntä. On niillä kyllä muitakin sananparsia.

      Poista
  2. "Rintamamiestalojaan rakentaneen ja kylmiä tiloja raivanneen sukupolven valtaosa ei kaivannut muita huumeita kuin pitkäripaisesta hankittuja joskus viikonlopuksi."

    Erään emännät kuulemma selvisivät pientilan emännän vaivoista Hota-pulverin voimalla. Siinä taisi olla pieniä määriä amfetamiiniä tai muuta huumetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä.. "Aamunvirkeänä ja vielä aamuyölläkin. K-amfetamiinin virkistävä vaikutus ei tunnu vain sitä nokittaessa vaan vielä pitkää aikaa jälkeenpäinkin" (K-kaupan mainos 1950-luvulta): https://files.luolasto.org/58122/k-amfetamiini.png

      Poista
    2. Juuri näin. Eräs minua sukupolven vanhempi sotaveteraani, jonka kassan Lappia kolusimme, veteli matkalla Hotaa suoraan siitä kääreen poimusta suuhunsa. Ilman tippaakaan vettä. Kun minun teki pahaa ja tarjosin vettä, hän epäsi, suotta laimentamaan, mahaa polttelee niin tulisesti, että rohto suoraan haavaan!

      Poista
  3. !500-luvun lopussa ja pitkään sen jälkeenkin aatelisto eli omassa makutodellisuudessaan suhteessa ns. kansaan. Oli varaa ja omia veneitä ja laivoja, joilla hankkia herkkuja Suomenlahden takaa. Vasemmiston huumemyönteisyys on aika tuore asia. Neuvostoliitossahan huumeet oli täysin no-no, ja ns. vanha vasemmisto myös suhtautui niihin kriittisesti. 1960-70 luvuilla käytännössä koko poliittinen kenttä taisi vastustaa huumeita.

    VastaaPoista
  4. KANNABISKESKUSTELUA 1971
    Vihreitten ehdotus kannabiksen laillistamisesta on saanut juuri haukut vastaansa. Palautan mieleen erään puheenvuoron asiasta vuodelta 1971 kun kannabiksen kriminalisointi oli esillä. Muistinvarainen lainaus, asiasisällön pitäisi olla oikein:

    ”Minä olen nyt kuunnellut asiasta esitettyjä näkökohtia ja kovasti miettinyt sitä. Eihän se kannabis mikään välttämättömyys eikä hyvä asia ole. Mutta ei niin kauhean pahakaan. Toimitaan kuten alkoholin kanssa. Tehdään siitä valtion monopoli, niin hyöty tästä inhimillisestä heikkoudesta tulee koko yhteiskunnan hyväksi.”

    Kuka tämä huumekulttuurin edistäjä oikein oli? Suomen Sosialidemokraatin arkkitannerilainen paikoitsija Simppa eli Simo Juntunen.
    En ole huomannut, että asia olisi 50 vuodessa muuttunut. Kannabis ei ole vaaraton, ja joillekin se on erittäin Toisaalta suuri enemmistö käyttäjistä käytätä ainetta täysin hallitusti ja ilman sanottavia haittavaikutuksia.
    Lienee aiheellista todeta, että jos jokin ei ole kiellettyä, niin se ei merkitse sitä, että se olisi suositeltavaa tai edes moraalisesti saman tekevää.


    MafH

    VastaaPoista
  5. "Oopiumisota on se tunnettu ilkityö, jonka britit tekivät kustantaakseen hillittömän teenjuontinsa: Kiina pakotettiin sallimaan englantilaisten välittämän oopiumin tuonti."

    Olihan se ilkityö, (kauppa)poliittisine ulottuvuuksineen, ja tämä kolonialismi sitten huipentui käsittämättömään Pekingin vanhan kesäpalatsin tuhoamiseen.

    Raunioita voi käydä ihmettelemässä yhä. Niin kalliiksi ei taida tonttimaa käydä, etteikö se surullinen puisto säilyisi muistutuksena.

    Silti ainakin Frank Dikötter on esittänyt asiasta joissakin artikkeleissaan ymmärtäväisempiä näkemyksiä ja tehnyt asiasta kirjankin.

    1800-luvun Kiinassa(kin) rahvaan elämä oli raakaa, kipulääkkeitä ei ollut, joten oopium oli kovan paikan tullen ainut lievityksen ja lohdun tuoja ja oli Kiinassa tunnettu jo ennen englantilaisten kummallista kauppapolitiikkaakin.

    Ehkä oopium toimi lauttureille, kuleille jne. rankan työn vastapainona ja vammojen lievittäjä paremmin kuin riisiviina.

    Toisaalta: 1800-luvun matkakirjoista voi lukea, mitä vaikeuksia reissussa saattoi tulla eteen, kun selvinpäin olevia kantajia tai edes virkamiehiä ei tarvittaessa aina ollut löytyä.

    Selvää on, että oopium tuhosi monen kiinalaisen elämän. Selvää taitaa olla sekin, että monelle se oli ainut kipulääke ja helpotus ja mahdollisti elämän jonkinlaisen jatkamisen, ainakin joksikin aikaa.

    Oopiumin johdannaiset, morfiini ja heroiini, eivät ole yhtä hyvin työelämään yhdistettävissä eli eivät toimi ”työvoiman uusintamissa” kuten ennen sanottiin.

    Salakuljetuksessa myös niiden katteet ovat parempia, joten alkutuotetta eli oopiumia ei lännen markkinoille juuri tule.

    Ja eikö kyse aina ole näiden aineiden ja työelämän yhteensovittamisesta, siis yhteiskunnan kannalta?

    Rintamamiestaloja ehkä rakennettiin Hotapulverin amfetamiinin voimin, kuten käytiin sotaakin, ja sama aine on nykyisinkin saanut monet menestyjät tekemään töitä yötä päivää - aikansa, romahdukseen saakka.

    Tämä on ikuisuuskiista: todellisuus näyttää aina olevan ihmisille hiukan liikaa, jopa elitistisille jauhojengeille, ja koska nämä asiat ovat kulttuurisidonnaisia, loikka perjantaipullosta kokaiiniin tuntuu tietysti hätkähdyttävältä.

    Hätkähdyttävää on sekin, että Suomessa kuulemma on puoli miljoonaa viinan suurkuluttajaa.

    Moderni lääketiede näyttää nyttemmin kehitelleen legitiimejä vaihtoehtoja. Muiden aineiden tarve ei siitä näytä vähentyneen.

    - QQ -

    VastaaPoista
  6. Tuon Schivelbuschin teoksen tyylivalintaa hieman ihmettelin, kunnes kuvan ja tekstin suhde alkoi toimia ja tuntui siltä kuin tekijä olisi istuttanut lukijan tarjoilupöytään annostellen joka sivulle aistivaikutteita herättävän kuvan ja tarjoten oheen vain täydennykseksi sopoivan annoksen tiedollista taustatekstiä.

    Eli koin sen tietoisena tyylivalintana. Olin juuri lukenut mieheltä toisen teoksen, tekniikan kehityksen yhteen erityiseen osa-alueeseen keskittyvän mutta kulttuurihistorialliseksi visioksi laajenevan "Junamatkan historia". Siinäkin ensin näytti siltä että puhuttiin pelkästään raiteista -- mutta yllättäen ne raiteet sitten sitten johtivatkin kognition historiaan, tajunnallisten muutosten kartoittamiseen tiellä kaukaisilta eristetyiltä seuduilta kasvaviin kaupunkeihin.

    Enkä tuon teoksen jälkeen enää näe Mumfordin "Kaupunkikulttuurissa" aika vahvana tausta-äänenä esille tulevaa varoittelua kaupunkien noesta ja liasta enää samoin silmin.

    Nyt näen tajunnallisen emergenssin joka päivä silmissäni -- ei vain mielikuvituksen tuotteena vaan ihan konkreettisestikin täällä Tampereella, jossa leveä valtakatu läpäisee kaupungin ja johtaa rautatieasemalle -- pääkatu jossa on yli kuusi metriä leveät jalkakaytävät, raitiovaunun raiteet nyt keskellä, ja jonka varrelle sijoittuvat suuret kaupat ja tavaratalot, jollaisten synty oli symbioosi rautatien aikaansaamien tajunnallisten muutosten maailmassa.

    Harva kirja on opettanut historiaa samalla tavalla kuin tuo Junamatkan historia. Nautintoaineiden historia on vastaavasti vain kuin korillinen mausteita asetettuna tarjolle yhteen samaan pöytään.

    VastaaPoista
  7. "Naatitaan"

    Humaltuminen lienee pahinta, kun saa lottovoiton ja juo sitten itsensä oikein sikakuntoon rikkaine sakuskoineen. Oksentaminen on siinä ehkä paras ratkaisu, koska maha vapautuu turhasta taakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Pahimmat ratkaisut ovatkin jotain muuta.

    Maailman rikkain öljy- ja kaasumaa eli Venäjä, eli Ryssänmaa laittoikin kaikki munat samaan koriin. Siellä oltiin superylpeitä jo satoja vuosia. Tiede oli jotain epämääräistä, peräti jotakin ihanan kommunistista. Kun tiedemiehet pyysivät Hrushevia kiinnittämään rahallisesti enemmän huomiota tieteisiin, niin Nikita Sergejevitsh ärähti: ”Jos me tarvitsemme jotakin tieteellistä, niin me varastamme sen Lännestä.”

    Neuvostoliiton luhistumisen jälkeen Putin rienteli lähes kaikissa Euroopan maissa myymässä polkuhintaan venäläistä öljyä ja kaasua. Sitä ostettiin, koska haluttiin auttaa. Putin itki, että Neuvostoliiton luhistuminen oli geopoliittinen katastrofi. Se lämmitti Lännen suhdetta Moskovaan, Putiniin, mutta tieteellisesti kehittynyt Eurooppa ei enää tarvinnut raakaa öljyä.

    Kavala Putin ryhtyi leijonaksi ja vaati, että NATO siirtyy Stalinin määräämille rajoille. Sitä ei tapahtunut ja alkoi uusi karhämä. Huomenna uutisissa saamme kuulla mikä on tämänhetkinen tilanne.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.