lauantai 21. lokakuuta 2023

Paha paimen

 

Suomalaisia pappistyyppejä

 

Nykyään pappeja näkee Suomessa harvemmin kuin poliiseja ja se on vähän se. Yleensä kysymys sitä paitsi ei edes ole papeista, vaan jonkinlaisista Jahven papittarista, joista vanhat aikakirjat eivät vielä osanneet sanoa mitään, tuskin pitivät edes mahdollisina.

Papin habitus on viidessäkymmenessä -sadassa vuodessa eli vielä minun elinaikanani muuttunut perusteellisesti ja epäilemättä muutos jo sitä ennen oli tuntuva.

Sadan vuoden takaiset papit olivat vielä pitäjän merkkihenkilöitä ja joskus jopa melkoisia kirkkoruhtinaita, kuten heti ymmärtää jo kerran käytyään Mikkelissä Kenkäveron pappilassa. Matti Klinge voi kertoa aiheesta enemmänkin.

Papit olivat usein jopa ainoita oppineen säädyn edustajia paikkakunnallaan ja toisaalta oppineisuus teki jo papin. Maisteri kuin maisteri saattoi tarvittaessa paukutella saarnastuolista tarvittavat litaniat. Olihan Lutheruskin puhunut kristittyjen hengellisestä pappeudesta, mutta jokainen ymmärsi, ettei ihan kuka tahansa silti sopinut tuota virkaa toimittamaan.

Kuten Gunnar Suolahti on tutkimuksissaan osoittanut, Suomen pappilat olivat merkittäviä kulttuurin tukikohtia Suomen laajalla maaseudulla. Suomen papisto oli Euroopan sivistyneintä, kuten muuan venäläinen vieras arvioi ja pappilat olivat säätyveljille aina avoimia turvapaikkoja, kun matkalaiset samosivat Suomen korpia.

Kirkkoherrat olivat ennen muinoin yleensä joviaaleja miehiä, jotka olivat tutustuneet koko ikäluokkansa nousevaan sivistyneistöön yliopistovuosinaan ja siellä tottuneet myös viettämään myös mukavaa seuraelämää ja keskustelemaan eurooppalaisista ajan kysymyksistä. Vasta herännäisyys muutti kuvaa ja 1900-luvun papit olivatkin sitten usein raittiita ja kuivakkaita moralisteja. Toki paljon poikkeuksiakin yhä oli.

Joka tapauksessa pappi kuului ehdottomasti herrasväkeen ja hänellä oli suomalaisessa yhteiskunnassa paljon valtaa vielä 1800-luvulla. Pappia oli syytä pelätä siinä kuin vallesmanniakin ja aina löytyi myös valtaansa väärin käyttäviä tyyppejä, vaikka tuota ryhmää kokonaisuutena ei varmaan kannata tuomita enempää nyt kuin silloin.

Luulen kuitenkin, että meille nykyajan ihmisille tulee harvoin mieleen sijoittaa pappeja tai siis näitä nykyisiä papittaria varsinaisen konnan rooliin. Toki uskontommekin puhuu kovasti armosta ja sen välineistä ja kyseinen ammattikuntahan keskittyy nykyään juuri niiden käyttöön. Muuhun ei juuri ole mahdollisuuksia ja tuskin kysyntääkään.

Aikoinaan asiat olivat toisin. Vaikka pappeja silloinkin vielä riitti kaikkiin harvalukuisiin juniin ja muuallekin, ei ajatus nimenomaan pahasta papista kaikesta päätellen ollut kansalle lainaan vieras.

 Itse asiassa en ole koskaan lukenut toista yhtä synkkää -olkoonkin että fiktiivistä- kuvausta Suomen maaseudulta kuin tässä seuraavana esiteltävä Sakari Topeliuksen kertomus. Sen konna on lähes paholaismainen pappi:

sunnuntai 17. tammikuuta 2016

Aulangon pastorinvaali

 

Aulangon pastorinvaali

 

Pakkasen paukkuessa nurkissa tarvitaan iltaisin räiskyvä takkatuli, jonka ääressä sopii kertoilla vaikkapa kauhujuttuja, kuten joskus oli tapana. Takan puuttuessa voi sytyttää pienhiukkasia syöksevän rasvaliekin, jonka ilkeässä loimussa tulee väkisinkin miettineeksi kohtaloaan määrärahoista riisutun sairaalan letkuissa vaipanvaihtoa odottamassa. Muuta hauskaahan siellä ei lienekään. Nauttikaamme siis sitä ennen siitä, mitä on tarjolla. Edessä on kauhujen taival, ellei armelias viikatemies osu kunnolla silloin kun tarvitaan. Hui sentään tätä aikaa!

Mutta osattiin sitä ennenkin. Topeliuksen Talvi-iltain tarinoiden ensimmäinen nide sisältää Kuninkaan hansikkaan ja Linnaisten kartanon vihreän kamarin ohella muun muassa mainion kuvauksen 1800-luvun alkupuolen Helsingistä: Vinsentti Aaallonhalkoja. Sille ei taida olla vertaista sarjassaan ja se pitäisi lukea jokaisen, joka joutuu Helsingissä jostakin syystä oleskelemaan.

Pitkään sen sijaan kavahdin romaania tai kertomusta nimeltä Aulangon pastorinvaali. Sen nimi vaikutti niin tylsältä. Se oli aivan turhaa. Kyseessä on mitä mainioin goottilainen kauhuromaani Eugene Suen hengessä. Se on sijoitettu suomalaiseen pitäjään, jonka nimeksi on otettu Aulanko, jolla ei ole mitään tekemistä oikean Aulangon kanssa, kuten tekijä korostaa. Miksi moinen nimi on valittu, jää lukija ihmettelemään, mutta ehkä kaikella ei ole tarkoitusta, kuten rohkenen joskus ajatella.

Aulanko on lyhyesti sanoen sielunvihollisen valtaama suomalainen pitäjä, jossa synkkä pahuus lyö vastaan joka lävestä. Kun nuori maisteri saapuu sinne papiksi, hän saa kuulla omituisia, joskin vältteleviä kertomuksia edeltäjästään, joka näyttää olleen todellinen maailmanlapsi, mässääjä ja irstailija, jonka ansiosta viinapaholainen oli saanut koko pitäjän pauloihinsa.

Koko se saatanallinen pahuus, joka oli pesiytynyt Aulangon pappilaan, ei kuitenkaan ollut mitään tavanomaista periksiantamista viinapirulle, lihan himolle ja silmäin pyynnölle. Sellainenhan oli monen arvostetunkin kirkonmiehen kohdalla kovin tavanomaista noina aikoina, jolloin herätysliikkeet nousivat pappiloiden menoa tuomitsemaan. Aulangon pastori Ödmark-vainaan pahuus oli omaksuttu suorastaan itse pääkallonpaikalta, suoraan Tukhomasta, kuninkaan hovista ja välillisesti vielä kauempaa. Salaisessa kirjastossa oli monenlaista teosta, joissa usein luki kannessa pahaenteinen tekijän nimi, Voltaire…

Ja synkässä pappilassa oli todellakin synkkä salaisuutensa, josta monet tiesivät, mutta kaikki vaikenivat. Kun osasi etsiä, päätyi yllättäen tunkkaiseen ja pimeään huoneeseen, jossa asui lapsia, pastorivainaan lapsia. Se oli murhaluola, jonka saastaisessa ilmassa lapset olivat kuolleet toinen toisensa perään. Sinne johdatti pastorin muuan jalo mustalainen Joosua, hieno, joskin hieman villi hahmo, jonka tapaamme monissa aikakauden kirjoissa, myös Runebergilla.

Kolme lasta kahdeksasta riutui yhä hengissä. alun perin he olivat olleet terveitä ja reippaita, mutta nyt masennettuja ihmisraunioita jo ennen aikuisuuttaan. Kyseessä oli itse asiassa saatanallinen, pitkitetty murha, jonka toimeenpano tapahtui tämän maailman ruhtinasta palvelleen pastorivainaan suostumuksella, mutta viime kädessä pahuus lähti naisesta, mamsellista ja motiivina olivat rahat, prelaatin kokoamat rikkaudet.

Myöskään mamselli Durin ei toki ollut kaiken pahuuden viimeinen alkusyy, pastori Ödmarkin sybariittinen hillittömyys, tuo kiljuva jalopeura löysi toki muitakin kohteita raivolleen, mutta lasten murhaaminen oli hänen vastuullaan. Mutta entä seurakuntalaiset? Topeliaaninen kuva Suomen kansasta täydentyy tässä romaanissa sen irvikuvan kautta, joka syntyy viinan ja paheen pauloissa olevan villin rahvaan kuvauksesta. Sivistystä ja Jumalaa yhtä lailla halveksiva mölisevä lauma käy rohkealle maisteri-pastorille jopa hengenvaaralliseksi, mutta hän vie ”sodan epäjumalia vastaan” voitokkaaseen loppuun.

Rovasti, tohtori ja tähdistön ritari Wenzel Ödmark oli neljäkymmentä vuotta johdattanut seurakuntaansa ja sen sijaan, että olisi johdattanut sen virvoittavien vetten tykö, oli luovuttanut sen itselleen saatanalle. Itse pastorinvaali, josta kertomus on saanut nimensä, on myös kandidaattien kannalta vähemmän imarteleva. Luihut pyrkyrit koettivat parhaansa mukaan mielistellä rahvasta ja vedota sen synteihin ja muihin heikkouksiin. Viekkain ja tunnottomin kaikista kandidaateista oli kuitenkin pastori Idegran, joka oli sekä koronkiskuri että mamselli Durinin rakastaja ja rikostoveri.

On turha todetakaan, että paha saa lopulta ansaitun palkkansa ja Jumalan sana tulee kunniaan myös Aulangon pitäjässä, joka oli syntiensä tähden viheliäiseksi tullut. Kuten sarjafilmien kohdalla, niin tässäkin on luultavasti väärin kertoa mahdolliselle lukijalle, miten Herran tiet lopulta kulkivat. Yhtä kaikki, kun vt. kirkkoherra Erland Stjernkors lähti Aulangosta, oli satamäärin ihmisiä kokoontunut häntä saattamaan. Kieseissä seisoi takana mustalainen Joosua ja viime hetkeen viipyi ajoneuvojen vaiheilla kaksi nuorta naista, jotka Stjernkors oli ensimmäisenä saattanut valon tielle: Allfrida Ödmark ja Loa Åkerström.

Tällainen oli tarina ja vaikka Hämeenlinnan Aulangolla ei ole mitään tekemistä kirjan tarkoittaman pitäjän kanssa, en voi estää väristysten käymistä syntisen ruumiini läpi, kun joudun ajamaan sen ohi. Ja sentään mieleeni tulee, että olivat ne papitkin ennen aika velikultia. Vertaapa niitä nykyisiin lälläreihin…

 

23 kommenttia:

  1. Vähemmistön kirkossakin osataan. Ortodoksipapit eivät ole mitään raittiuden saarnamiehiä. Jatkosodan aikaiset sotasaalisrötökset jäivät usein tutkimatta, sanoi siellä Suursuomessa vaikuttanut sukulaispappi. Vaadittiin yksivaimoisuutta, joka johtaa jalkavaimoisuuteen. Sodan jälkeen monta pappia kärähti telkein taa, koska tuli harrastettua rahakasta yhteistyötä Kgbeen kanssa eli kadonneitten sotilaiden henkilöllisyyksien myyntiä.

    VastaaPoista
  2. Luterilaisessa kirkossa on nyt käynnissä sama kehitys kuin vihreässä puolueessa ja vasemmistoliitossa ja monessa muussa instituutiossa. Ne ovat naisistuneet ja muuttuvat lopulta pelkästään naisten paikoiksi. Papeistakin yli puolet taitaa olla jo naisia ja osuus tulevaisuudessa varmaan vain kasvaa. Kirkolla on miehille yhä vähemmän annettavaa, kun opetus on politisoitunut tiettyyn suuntaan ja muuttunut muutenkin pehmoisemmaksi. Parin-kolmenkymmenen vuoden kuluttua meillä on naisten kirkko; miehet hakevat henkisyytensä jostain muualta. Mutta miksi miehet alkavat karttaa instituutioita, joissa naisten osuus kasvaa? Äkkiseltään luulisi, että sellaisissa tarjoutuisi tilaisuus hedelmällisten suhteiden solmimiseen vastakkaisen sukupuolen kanssa. Aikoinaan Soininvaara sanoi vihreistä, että liikkeen menestys riippuu siitä, minkälaiset mahdollisuudet se tarjoaa nuorille ihmisille pariutumiseen. Lopulta kävi toisin, kun miehet häipyivät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös tuo ole kaunis näkemys että suomalainen mies antaa naisenkin julistaa Jumalan sanaa? Aika monta kulttuuria on missä naisen ei sovi mennä ns. pyhälle alueelle. Miksi ei? Kyse ei kumminkaan ole katolisesta kirkosta, missä moinen ei tulisi kuulonkaan, (nunnana saat palvella muita, sekä herraa) tai brittien protestanttisesta, jolloin tulisi olla kruunupää.
      Ei tuo sitten tarkoita että herrasväki uskoisi siihen Jumalan sanaan, mutta naisväki saa tehdä kuten parhaaksi katsoo.

      Poista
    2. Kirkon naisistuminen ja sen ennennäkemätön jäsenkato ovat joka tapauksessa samanaikaisia prosesseja. Nykyisellä luterilaisella jumalalla on kyllä laupeutta, mutta ei lujuutta. Ei semmoisesta jumalasta ole paljon apua hädän tullen.

      Poista
    3. Suomen ortod-kirkossa ei puhettakaan, että muka naisia papeiksi. Ort-kirkko myös vastusti lausunnossaan pari vuotta sitten lakiuudistusta, jolla lopultakin kiellettiin Suomesta lapsiavioliitot. Tämmöisestä tuhnailusta huolimatta ortodoksisuus tuntuu viekottelevan jäsenikseen mm julkkishameväkeä, esim poliitikkoja.

      Poista
    4. Jos uskonto traditio - kuten se on - niin hankalaa ja turhaa lähteä sitä muuttamaan. Ev.lut. kirkko tappoi itsensä, katoliset senkin porskuttaa.

      Poista
    5. Olisiko tuohon ratkaisu, että miesten pitäisi omaksua islam, joka on selkeä miesten uskonto, epäkuuliaista vaimoakin (-jakin) saa kurittaa.

      Poista
    6. Luterilainen kirkko sinänsä ole itseään "tappanut". Katsoisin sen olevan "kilpaileva" kirkko muihin nähden. Sitten erikseen lähetyssaarnaajat, Suomi taitaa olla sellainen ikuinen työmaa heille. Kun taas Luther lakia oppineena, ei ymmärtänyt miksi saksalaisten tulisi maksella veroja Roomaan tai miksi kieltäytyä naisesta, mikä taas linkittyy selibaattiin ja luostariin. Siitähän tuo sitten myrskyn lykkäsi Eurooppaan. Lähtökohdin tuo taas linkittyy valtiollisiin kauppasuhteisiin.
      Henkilökohtaisesti totean vain että kukin uskokoon mitä haluaa. Vaikka itse kuulunen luterilaiseen kirkkoon niin enemmänkin tuo kuuluu itsellä traditioon, kuin myös Suomen historiaan. Kun taas olen mennyt vihille maistraatissa henkikirjoittajan edessä. Lähinnä lasten johdosta, jotenkin ajatellen että jos jotain sattuu jommallakummalla niin on viralliset asiat helpompia avioliiton myötä. Kun taas nykyään on dna-testaus ynnä muuta niin ei oikein vaikuta samalta kuin vaikka 50-luvulla. Lähtökohdin se isyyden tunnustus jne. Ja tässä on myös sekin ettei nainen myöskään voi valehdella asiantilaa, kuka isä on.
      Katsoen tieteellisen lähtökohdin asiaa missä kehitys on mennyt harppauksin eteenpäin, niin uskontokäytäntö on jotain muuta kuin pelkästään hallinnollista.
      Ja itse pidän siitä että nainenkin voi toimia papin virassa, kuin myös nuoret jne. tekevät kirkossa mitä nyt milloinkin. Joskus nousten otsikoihin. Mutta keneltä tuo heidän toimintansa on pois, eikä sielä muutenkaan vaikuta olevan kävijöitä, niin miksei he saisi sitten toimia sielä kuten parhaaksi katsoo?

      Toista se on sitten joissain toisissa kirkoissa kun sosiaalinen paine pistää käymään messussa ja levittämään sitä omaa sanomaa ja tuomitsemaan homoja, kuin myös järjestämään eheytysleirejä. Hullun hommalta se enemmänkin kuulostaa. Suomen lain mukaan se homous kun ei enään ole rikos, ei kyllä olisi koskaan pitänyt ollakkaan.

      Poista
    7. Kreikkalaisortodoksinen kirkko vetää käännynnäisiä lähinnä sen takia, että pöbel on ihastunut kirkonmenojen ulkoiseen koreuteen, suitsutukseen, ristinmerkkien viuhtomiseen ja sen sellaiseen. Isossa Kirjassakin varoitetaan ulkokultaisista. Itse kirkon oppi tuntuu olevan toissijaista.

      Poista
  3. Eräässä Pohjois-Suomen kunnassa, vai pitäisikö sanoa pitäjässä satakunta vuotta sitten vaikutti varsinainen kolminaisuus. Pappi, vallesmanni ja apteekkari harrastivat päähän meneviä aineita, ja apteekin hyllyltähän niitä piisasi. Kertoivat vielä, että apteekkari olisi ollut ankara narkomaani. Oopiumin käyttö oli mennyt apteekkarilla ns. överiksi, johon lääkintöhallituskin oli joutunut ottamaan kantaa, ja potkuthan siitä oli tullut.

    Saman pitäjän pappi, eri kuin se pirtun ystävä, oli rahalle erityisen perso. Bisnesmies, joka oli laskuttanut köyhää seurakuntaa mitä härskimmin joka käänteessä. Seurakunta oli tuskaillut asian kanssa pitkään, vuosikausia mutta lopulta viraltapano eläkkeen kautta oli saatu aikaiseksi. Vanhat suntiot muistelivat värikkäästi, että pappi olisi kirkonmenojen jälkeen ottanut kolehtihaavin hoteisiinsa, ja viskannut kolikot ilmaan ja sanonut, että mikä jää ylös se menee ylös, ja se mikä putoaa alas, kuuluu minulle! Sama pappi haali valtavat maa- ja metsävarannot ympäri maaherran lääniä. Siihen aikaan metsällä ei ollut mitään arvoa, joten bisnes todellakin kannatti. Papin rouva, ruustinna piti myös kauppapuotia. Kertoivat, että ns. Hooverin apuakin olisi joutunut kaupan hyllyille ja rikastuttanut rahan arvon tuntevaa pariskuntaa. Kun pappi siirtyi eläkkeelle, muuttivat he jonnekin Etelä-Suomeen. Vuosia myöhemmin löytyi näitä köyhille tarkoitettuja apuja pappilan takaisista maakuopista.

    Väärinkäytöksiä on ollut maailman sivu, eikä mikään ns. arvostettu ammatti anna immuniteettia filungille. Suomalaiset ovat näiden asioiden suhteen aika sinisilmäisiä, mutta niin taitavat olla myös katolisten maiden ihmiset, sillä sikäläisten pappien valtavaa pedofiiliongelmaa on aina hyssytelty ja salattu erittäin tehokkaasti. Se on valtava tragedia.

    VastaaPoista
  4. "Toki uskontommekin puhuu kovasti armosta ja sen välineistä ja kyseinen ammattikuntahan keskittyy nykyään juuri niiden käyttöön. Muuhun ei juuri ole mahdollisuuksia ja tuskin kysyntääkään.Vertaapa niitä nykyisiin lälläreihin…"

    Herää vaan kysymys, kummalla saa enemmän kuuliaisuutta julistamalleen uskolle, tuolla naispappien julistamalla lällärikamalla vai sillä julikiven katsuisella sanalla, mitä ennen julistivat uskossaan varmat ja ehdottomat miespapit ja nykyisin muslimi-imaamit; kumman saarnat saavat kuulijat tarvittaessa vaikka kuolemaan uskonsa edestä. Kummat mahtavat voittaa aatteiden sodan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos höpisevät arabiaksi tai latinaksi, niin lykkyä pyttyyn. Valtaosalta tuo menee kumminkin aivan ohi. Sama se tällöin julistaako rauhaa vai sotaa jne. Eikä sukupuolella ole tällöin merkitystä.

      Poista
  5. Jouko Turkka sanoi, että islam on miesten uskonto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teoreettisesti valta on muslimiveljeskunnalla, kun taas eri valtioissa on eri hallitsijat on sielä myös uskonto. Islamissa on eri kuppikuntia, missä shia ja sunni suuntaus on ne tunnetuimmat. Koraaniin ain vedotaan, vähän kuin kristityt raamattuun. Löytyy oikea vastaus. Sit jos kyseenalaistat, niin pitäisi lukea arabiaksi. Kun taas raamattu on kirja kaanon niin ei sekään taas realistisestì vastauksia anna.
      Kun sitten esittää epämiellyttäviä kysymyksiä joihin ei osata vastata, niin todennäköisesti joku suuttuu. Näin ollen on parempi olla hiljaa.

      Poista
  6. Terhomatti Hämeenkorpi21. lokakuuta 2023 klo 18.18

    Turkkaa ei tarvita sitä kertomaan, että islamissa nainen on pelkkä panoalusta ja muun ajan nyrkin ja hellan välissä.

    VastaaPoista
  7. Pitäjän napamiehiä olivat kirkkoherra apteekkari, lääkäri, vallesmanni ja joku 'liikemies" kuten Santeri Alkion tendenssiromaanissa Juopohullu (1920). Kieltolain aikana siinä juhlittiin apteekkarin nimipäiviä pirtukekkereissä. Kirjallisuudessa ja elokuvisssa näitä riittää, ennen ja jälkeen.
    Lutherus on esimerkillään vähän liikaakin mallastanut pappeja, vaikka ovatkin kunnon väkeä. Teologinen tiedekunta tarjoaa erinomaisen laajan yleissivistyksen.

    VastaaPoista
  8. Muistui mieleen Helsingin lauttasaaren kirkkoherra Voitto Viro. Vanhempieni tuttavien ulkomaalaisten bapsistien lapselle piti saada kaste 1958. Viro oli todennut, että kristittyjä kaiketi ovat, ja hyväksyi kasteen. Oli kyllä avarakatseinen.

    VastaaPoista
  9. Luin äskettäin sattumalta eräästä pahasta papista, liekö maamme historiassa pahinta lajia. Eric Lencqvistin 1700-luvulla muistiinmerkitsemä kertomus Henrik Florinuksesta ja hänen edesottamuksistaan olisi nykypäivänä taattua lööppikamaa. Maisteri Henrik Florinus oli hyvästä suvusta, ansioituneen rovastin ja raamatunkääntäjän ja valtiopäivämiehen poika. Sukunsa kolmas Henricus ja samoin kolmas kirkkoherra alenevassa polvessa. Tämän tässä mainitun Henrikin tarina ja kohtalo kyntää ihmismielen yöpuolen peltoa.
    Annetaanpa Lencqvistin avata tämän eittämättömän älykkään ja sivistysperheen mukaisen kasvatuksen saaneen tarinaa:
    ”Virassaan hän ei sitten elänyt niin kuin kunnollisen Kristuksen palvelijan tulee, vaan niin kuin hekumallinen mahanpalvellija, kuluttaen kaiken aikansa hauskassa seurassa ja ajanvietteissä, korttipelissä, tansseissa, kesteissä ja sen tapaisissa huvituksisissa, niin ettei kirkkoherrakunnan huomattavat tulot riittäneet hänen loisteliaaseen elämäänsä”.
    Herra Henrik joutui suuriin velkoihin, mutta alamäki vain kiihtyi. Hän iski silmänsä kihlakunnan kruununnimismiehen Joakim Gardelingin vaimoon Christina Pratanaan, ja tässä kävi että kattila kantensa kohtasi.
    Jatko on kuin tyylittömästä viikonloppukertomuksesta: voidakseen ”omistaa” toisensa Frorinus myrkyttää vaimonsa ja murhauttaa kruununnimismiehen.
    Ennen kuin kerron lopputuloksen, maksaa vaivan mainita, että myöskin tämän uuden ihastuksen tausta on korkealentoinen: Christinan taustalla on sivistyssuku, kuuluja pappeja ja professoreita jo 1600-luvulta alkaen, joskaan Christina itse ei osaa lukea. Niinpä tämän parin välisen kirjeenvaihdon, sellaista he harjoittivat vaikka asuivatkin lähekkäin, Christinan puolelta kirjoitti hänen siskonsa, joka osallisena murhaan tuomittiin raippoihin.
    Pikanttina yksityiskohtana todettakoon, että kruununnimismies Gardeling murhattiin Florinuksen kirjastossa, joten sivistys oli läsnä makaberin tarinan eri käänteissä. Mestaukset tapahtuivat Florinuksen itsensä ja apurinsa kohdalla Turussa, mutta Christina Pratanan kohdalla Kemiön kirkon liepeillä.

    Kirkkoherra Henrik Henrikinpoika Florinuksen jäljiltä seisoo Helsingin Yliopiston ylioppilasmatrikkelin monin tavoin mielenkiintoisilla riveillä nämä arvatenkin ainutlaatuiset merkinnät:

    ”Vihitty papiksi Turun hiippakunnassa 6.5.1692. — Amiraliteetinsaarnaaja Karlskronassa 1692. Kemiön kirkkoherra 1698. Saarnaaja pappeinkokouksessa Turussa 1700.
    Tuomittu 1706 yhdessä kolmen kanssarikollisensa kanssa mm. murhasta ja aviorikoksesta mestattavaksi, ruhjottavaksi ja teilattavaksi. † mestattu Turussa 28.5.1706”.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo ruhjominen (rådbråkning) ei ollut Ruotsin valtakunnassa kovin yleinen rangaistus. Tavanomainen ''kovennettu'' oli käden katkaisu ja pään puikottaminen seipääseen. Tämä selviää Mikko Moilasen kirjoista Kohtalona mestauslava ja Suomen pyövelit. Kumpikin kirja on huonosti kirjoitettu, liekö ollut kustannustoimittajaa.

      Poista
  10. Johan sen sanoi filosofi Aristoteles, että mies on lajimuodon antaja ja nainen passiivinen kasvualusta.

    VastaaPoista
  11. Ihan perhetaustassakin on erinomaisia pappeja. Heistä yksi oli Rengon kappalainen Lars Kempe (1693 - 1742). Rengon seurakunta kuului sekä Vanajan että Janakkalan seurakuntien alaisuuteen.
    Lars Kempe oli melkoisen rahvaanomainen tai ainakin tapainen. Kun paikallinen lautamies oli moittinut Kempeä poikiensa holtittomasta juopottelusta, naisten häiritsemisestä sekä ampumisesta, isä kappalainen suuttui ja hakkasi lautamiehen maantienosan pohjalle.
    Kuolema tuli pikkuvihan aikana 1742, kun arvoisa kappalainen oli pelaamassa ja korttia ja juopottelemassa. Tällöin eräs venäläinen pelitoveri, arvoltaan luutnantti, iso kappalaisen hengiltä halolla lyömällä. Taisi varmaan huijata pelissä. Että tallaisia esi-isiä minulla on!

    VastaaPoista
  12. Papeista vielä anekdootti Amsterdamista: Vanha juutalaispariskunta asui ilotalon vastapäätä ja seurasivat, ajan kuluksi, keitä siellä oikein asioivat. Eräänä päivä katolilaispappi meni sisään. "Katsopas nyt! Olen aina sanonut, ettei heihin ole luottamista..". Kului vähän aikaa kunnes protestantipappi näkyi livahtavan ilotaloon. "Jumankautta, näitsä! Melkoinen luikuri sekin!". Parin viikon jälkeen rabbi ilmestyi ilotalon oven eteen ja näkyi menevän sisään. "Vaimo rakas, nyt meni meidän rabbi sinne. Olisiko joku sairastunut?".

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.