maanantai 2. lokakuuta 2023

Vaaliheimolaisia

 

Totuus fasadin takana

 

Mika Waltari, Vieras mies tuli taloon ja muita pienoisromaaneja (Vieras mies tuli taloon 1937, Jälkinäytös 1938). WSOY 1991.

 

Ennen suurten historiallisten romaanien kauttaan Waltari tunnettiin etenkin pienoisromaaneistaan. Vieras mies tuli taloon on aika kiinnostavasti ajan hengessä tehty melodraama, jossa paatos on sakeaa, eikä pahiksista ja hyviksistä jää epäilystä.

Kirjassa leyhähtelevät aikakauden antiurbanismi ja vitalismi, joita monipuolinen Mika osasi ymmärtää yhtä hyvin kuin uutta kaupunkiromantiikkaakin.

Teoksen konna on syvälle alkoholismiin vaipunut entinen insinööri, tai mikä lienee oikeastaan ollut, joka viinan syömänä oli muuttunut suoranaiseksi ali-ihmiseksi. Tämä sikaihmisen hahmossa ei pystynyt enää missään asiassa mihinkään, lukuun ottamatta sitä, että hän krapulapäissään muuttui tavallistakin irstaammaksi ja aina yritti kavuta vaimonsa päälle. Tälle luomukselle ei kirjailijalta heru tippaakaan sympatiaa.

Vaimo taas, vaikka olikin ns. paremmista piireistä lähtöisin, oli muuttanut maalle ja alkoi tuntea olevansa osa suurta biologista yhteyttä maahan. Hän tunsi tarvetta aitoon ruumiilliseen työhön toisin kuin miehensä, joka nyt oikeastaan kai oli vain niin sanottu mies, joka eli eristettynä omaan kamariinsa kuin elukka ja vietti elämäänsä tylsässä joutilaisuudessa.

Kytkös tuohon ali-ihmiseen ja erityisesti hänen -tain sen- häpäisevät irstailut olivat kovettaneet naisen tunteettomaksi ja masentuneeksi. Kuten saattaa arvata, taloon rengiksi saapunut verevä nuori mies herätti hänen vaistonsa jälleen.

Pari muodostui aidossa lawrencelaisessa tai vaikkapa sillanpääläisessä hengessä, mutta elukka sai kostonsa ja ampui sankarin. Nainen tappoi silloin murhaajan ja kätki ruumiin. Viranomaisia varten lavastettiin skenaario, jonka mukaan murhaaja olisi paennut ryyppyreissulleen talon rahat mukanaan.

Valpas vallesmanni huomasi kuitenkin epäilyttäviä asioita ja ruumiskin löydettiin.

Pelkkien yleiskäsitteiden kautta tarkasteltuna kyseessä oli poikkeuksellisen törkeä ja katala tapaus: Sivistynyt nainen ryhtyi epäsäätyisesti irstailemaan renkinsä kanssa ja murhasi harkitusti oman miehensä, lavastipa vielä valheellisen peitetarinan. Kaiken kukkuraksi tämä Messalina oli teon tehdessään raskaana…

Lehdistö nosti hurjan metelin ja moni vaati kuolemantuomion palauttamista voimaan. Naiset olivat etunenässä hyökkäämässä koko sukupuolensa tahrannutta ihmishirviötä vastaan.

Onneksi sekä tuomari että asianajaja sattuivat olemaan tunnollista ja elämää nähnyttä väkeä. Kuva kylmäverisestä murhaajasta ja hänen viattomasta uhristaan onnistuttiin oikeudessa kumoamaan tiettyjä tosiasioita esille tuomalla.

Toki laki määrää rangaistuksen myös taposta Tässä ei käynyt siten kuin eräässä Veikko Huovisen tarinassa, jossa tuomari heltyi miehensä ketunmyrkyllä tappaneen naisen tarinalle ja määräsi tälle maksettavaksi vielä tapporahaakin…

Kuitenkin onnettomalle naiselle linnaa tuli vain kaksi vuotta ja kirjan todellisen sankarin elämä jatkui yhä siinä lapsessa, jota nainen, onneton olosuhteiden uhri nyt vielä kantoi kohdussaan.

13 kommenttia:

  1. Insinöörin ainut ongelma oli, ettei tuohon aikaa ollut nettiä jotta olisi voinut istua koneella kirjoittamassa viisauksia proffessorien palstalle, ja waltaristahan tuo vaan kertoo, että oli hyvin kateellinen insinöörien viinan ja krapulanhuuruiselle seksielämälle jota taas monet ulkomaiset kirjailijat palvoivat jopa omistautuivat sille mutta taisivat jäädä siihen viina-asteelle ja loppu oli fantasiaa..

    -Tähän tuskin tarvitsee laittaa titteliä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juoppo-insinööri?

      Poista
    2. Jos oikein muistan, niin olihan tuolla insinöörillä aikansa internet käytössä l. lehdet ja kirjat, joista poimittiin huonoja ideoita.

      Poista
    3. Oli sillä niitä kevytmielisiä kuvia.

      Poista
  2. Kovin pinnallinen referaatti kirjojen sisällöstä, eikä juuri sanaakaan teosten kirjallisesta tasosta, sijoittumisesta Waltarin muuhun tuotantoon, tms. No, vieras mieshän voitti tuon pienoisromaanikilpailun - mutta mitä siitä. Ei ole syytä unohtaa Mikan muita pienoisromaaneja, kuten esimerkiksi Fine van Brooklyn, Ei koskaan huomispäivää tai Koiranheisipuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi hyvänen aika. Ja minä kun pyrin syvälliseen analyysiin.

      Poista
    2. "Kuun maisema" taisi olla kokoelma jota kustantaja ei ollut halukas julkaisemaan, ja Waltari kai yritti itse julkaista sen omakustanteena? -- Siinä on kertomus "Jokin ihmisessä" jota olen joskus referoinut. Novellin avainkohtaus on todellakin eräänlainen "urphenomenon" -- kiitos Goethelle tästä käsitteestä. Ja myös "vaaliheimolaisten" ideasta.

      Poista
  3. Onhan se elokuvana jopa oikein hyvä, kirjaa en muistaakseni ole koskaan lukenut? Tuli vain mieleen, että joskus 60-luvulla ja vielä 70-luvullakin televisiossa oli muistettavia elokuvia. Monet ranskalaiset elokuvat jäivät mieleeni Jean Gabinista, ja myös muista vanhan liiton näyttelijöistä. Elokuvien tarinat olivat lähes aina hyviä, eipä kai siihen aikaan roskasta kenelläkään ollut varaa tehdä elokuvia?

    Kunpa vain jostakin voisi ostaa maailmanluokan klassikkoelokuvia DVD:lle talletettuina, tai jos löytäisi, eipä niitä taida juurikaan suomeksi olla tekstitettyinä. Harmi. YLE voisi ylenmääräisen wokeilun ja luonto- ja ilmastokatastrofien väliin laittaa jonkunlaisen ohjelmaformaatin, josta voisi katsoa aina silloin tällöin vaikkapa eurooppalaisia klassikkoja.

    VastaaPoista
  4. Wltarin pienoisromaaneihin kuuluu myös kertomus "Jokin ihmisessä", jota mestari ensin kai itse yritti omakustanteena julkaista, ja joka lankeaa temaattisesti yhteen tämän tässä käsitellyn tekstin kanssa. Syvä-analyysissa nämä näyttäytyvät lähinnä edustavina pienoiskuvina tuolloin vielä vallinneesta kansallisesta puberteetista.

    Myös "Jokin ihmisessä" filmattiin, asialla oli fennada-filmi, ja päätähtinä Jussi Jurkka, Leo Jokela ja Anneli Sauli, joka noina päivinä sai kannettavakseen näitä syntisen naisen rooleja.

    Luin tarinan lähinnä mielenkiinnosta sitä kohtaan, että siinä esitetään jokseenkin ainoa kaunokirjallisuudessamme kuvattu "joukkoraiskaus" -- eli tilanne jossa yksi teinipoika mitä ilmeisimmin käy tytön hameen alla samaan aikaan kun toinen, mistään vielä mitään ymmärtämätötön, pitää vahtia. Ajan henkeä huokuu tämän tuhruisen kokemuksen paisuminen elämän mittaiseksi tragediaksi, jossa ajaudutaan juuri samanlaiseen helvetilliseen moraalikierteeseen kuin mitä "Vieraassa miehessäkin" tapahtuu.

    Luulen, että Waltari monen muun täkäläisen taiteilijasielun tavoin matkusti Pariisiin nimenomaan nähdäkseen ja kokeakseen jotain jota suomalainen mielenmaisema ei vielä osannut ottaa omakseen ja käsitellä. Ja hämmästykseni tänä päivänä on mykistynyt siitä, miten keskenkasvuista kansamme monissa olennaisissa suhteissa yhä on. Olen viimeksi kirjoittanut siitä, miten tavattoman lapsellisella asteella kaikki kouluopetus meillä yhä on. Se, että meillä on yhä voimissaan pakkoruotsi, ei ole ensinkään koko totuus koululaitoksemme tavattomasta jälkeenjääneisyydestä -- se on vain yksi karsea todistus siitä miten syvässä tunnustuksellisessa hartaudessa tämän maan ajattelu vielä kahlaa. Käsipohjaa tervassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei meillä ole pakkoruotsia, meillä on PAKKOENGLANTI!

      Poista
    2. Juu. Ja PAKKOMIELLE.

      Poista
    3. Miksi et pysty tunnustamaan yksinkertaista tosiasiaa?

      Poista
    4. Imuroimaan pakotetuilla lapsilla oli PAKKOMIELE

      Poista

Kirjoita nimellä.