torstai 17. lokakuuta 2024

Muuan maailmanhistorian merkkipaalu

 

Yhtenäinen neuvostokansa

 

On yllättävää, miten heikosti nykyään tunnetaan Neuvostoliittoa ja ymmärretään sen luonnetta.

Kyseessä oli toki totalitaarinen diktatuuri -ainakin pyrkimyksiltään- ja siihen liittyvä komentotalous, jota ei koskaan saatu kunnolla toimimaan kuluttajan tyytyväisyydeksi, vaikka se luonteeltaan sotataloutena pystyiki tuottamaan valtavia määriä sotatarvikkeita ja muuta simppeliä massatavaraa.

Useimmiten unohdetaan samalla, miten tärkeää Neuvostoliitolle oli ideologia, jolla se perusteli omaa olemassaoloaan ja herruuttaan rajojensa ulkopuolellakin. Toisin kuin nykyään yleensä kuvitellaan, tuohon ideologiaan myös uskottiin aikoinaan hyvin laajasti. Itse asiassa sen suosio romahti äkillisesti vasta vuonna 1991.

Oman virallisen tuokintansa mukaan Neuvostoliitto ainoana maana maaillmassa edusti vuodesta 1967 lähtien ns. kehittynyttä eli kypsää sosialismia, mikä oli tunnetun historian korkein inhimillisen yhteiselämän muoto.

Tuossa järjestelmässä vallitsivat aivan toisenlaiset lainomaisuudet kuin kapitalismissa ja se oli myös pidemmälle kehittynyt, kuin ns. kansandemokratioiden sosialistinen järjestelmä. Nuo maat olivat vasta pyrkimässä kehittyneeseen sosialismiin ja Neuvostoliiton kokemus osoitti, millainen  tuo korkeampi taso oli.

Kehittyneeseen sosialismiin kuului kolme perusasiaa: siinä yhtyeiskunnan alarakenne ja päällysrakenne vastasivat nyt täysin toisiaan, joten vanhat yhteiskunnan ristiriidat olivat hävinneet.

Kansallisuus oli lopullisesti menettänyt merkityksensä ihmisiä erottavana tekijänä ja kaikkien identiteetti oli nyt ensi sijassa neuvostokansalainen (sovetski tšelovek). Kansallisuuden sijaan kaikkia yhdisti ensi sijassa kommunismin rakentaminen. Oli syntynyt yhtenäinen neuvostokansa, uudenlainen ihmisyhteisö.

Sosialismin vuosikymmenet olivat nyt saaneet aikaan myös erityisen uuden ilmiön: neuvostolaisen elämänmuodon (sovetski obraz žizni), mikä oli kaikille yhteinen.

Tämä kehitysvaihe oli lainomainen askel matkalla kommunistiseen yhteiskuntaan, jota nyt oltiin rakentamassa. Kuten tunnettua, se oli yhteiskunta, jossa paitsi kansalliset ja yhteiskunnalliseen asemaan liittyvät ristiriidat oli likvidoitu, myös itse niukkuus oli voitettu.

Jokainen saisi silloin tarpeensa mukaan, työpanoksestaan riippumatta. Nuo tarpeet kyllä käsitettiin kohtuullisiksi aineellisiksi tarpeiksi: hyvä, tilava ja lämmin asunto, ravitseva ruoka ja asialliset vaatteet. Kerskakulutus ja pintamuodit eivät kuuluneet asiaan.

Myös valtion ja lähiympäristön hallintoa hoiti itse kukin vuorollaan. Virkamiehistöä ja pakotuskoneistoa ei enää tarvittu.

Noista asioista olen aina silloin tällöin kirjoittanut, mutta tuntuu siltä, ettei niitä kukaan kuitenkaan muista, joten mainitsen ne tässä lyhyesti. Olihan se aika huikea ohjelma. jonka epärealistisuus oli jokaiselle normaalijärkiselle kriitikolle ilmeistä.

Siitä huolimatta se nautti valtavien kansanjoukkojen ja erityisesti älymystön suosiota lähes viimeiseen saakka. Ellei siihen nyt suoranaisesti uskotu, iin sen nimeen ainakin vannottiin. Oltiin hyvällä asialla ja itse asiassa ainoalla mahdollisella ja siis pitemmän päälle realistisella ihmiskunnan kehitystiellä.

Tässä haluaisin nyt joka tapauksessa keskittyä tuohon yhtenäisen neuvostokansan ajatukseen. Senhän väitettiin olevan jo toteutunut tosiasia. Todellakin: siltä se monesta myös näytti. Elämänmuoto oli kuin olikin kaikkialla samanlainen, Keski-Aasiasta Pietariin ja Moskovasta Vladivostokiin. Kansallisia ristiriitoja ei esiintynyt, ainakaan nyt virallisessa mediassa ja muunlaistahan ei ollutkaan.

Totta kyllä, Baltian maissa voitiin havaita jonkinlaisia alkeellisia tyytymättömyyden ilmauksia. Siellä ilmeni nationalismia, joka virallisesti diagnosoitiin menneisyyden jäänteeksi (perežitok prošlogo). Olihan Baltia ollut paljon vähemmän aikaa sosialistinen kuin esimerkiksi Venäjä.

Satuin tuntemaan virolaisen akateemikon, historioitsijan, jonka tehtäviin kuului myös tutkia yhtenäisen neuvostokansan muodostumista Viron esimerkkien perusteella.

Tämä vetosi jo huumorintajuuni 1980-luvulla, enkä tiedä, julkaisiko hän koskaan mitään siihen liittyvää tai teettikö tutkimusta. Mahdollisesti. Joka tapauksessa oli selvää, että jos tehtäisiin normaaleja, empiirisiä tutkimuksia, jäisi tuo yhtenäisyyden olemassaolo osoittamatta. Mutta, kuten teologiassa, tieteellisen kommunismin piirissä lähdettiin siitä, että totuus oli saatu ilmoituksessa ja tutkimuksen tehtävä oli vain kertoa, miten se ilmeni empiriassa.

Hän oli mukava mies ja suuri patriootti, vaikka moni vihasikin häntä ja piti isänmaanpetturina. Sitä hän ei ollut, jonkin vain oli hoidettava mielettömätkin tehtävät, joita Moskovasta lähetettiin ja olisihan noihin hommiin aina ollut tyrkyllä kaikenlaista fanaatikkoakin.

Kun Neuvostoliitto sitten romahti, oltiin Baltiassa edelläkävijöitä. Oma kansallisuus ja sen kohtalo nostettiin esille. Se olikin jo Latviassa ja Virossa jäämässä omassa maassaan vähemmistöksi. Miten sellaista olisi voinut sulattaa?

Virallisen ideologian mukaan olisi kuitenkin pitänyt. Jo Nikita Hruštšov julisti, että veljellisten neuvostokansojen joukossa ei saanut yrittää keinotekoisesti muuttaa alueiden kansallista koostumusta, mutta ei myöskään jarruttaa sitä. Kaikkihan olivat samalla viivalla, yhteisellä asialla, eikä sosialismissa enää ollut kansallisia ennakkoluuloja.

Mikäli siis luonnollinen kehitys tulisi viemään Viron ja virolaisten venäläistymiseen, ei asialle mitään mahtaisi eikä sitä saanut estää. Saattaisihan se mahdollsesti johtaa myös Venäjän virolaistumiseen, mikäli kehityksen objektiiviset lait näin määräisivät.

Mikäli Viroon muutti suuri määrä venäläisiä suurten yleisliittolaisten projektien hyväksi työskentelemään, ei se ollut  ikään ongelma ja sitä paitsi se oli virolaisten itse aiheuttama, miksipä he eivät olleet sen enempää lisääntyneet?

Minua on aina imponoinut se, miten tavalliset suomalaiset ovat paheksuneet Viron venäläistymistä ja samaan aikaan avanneet oman maansa ovet kaikille halukkaille tulijoille. Muuhan olisi ollut rasismia. Viroon ja venäläisiin nähden tuota argumenttia ei sentään käytetty.

Kuitenkin meillä nyt jo kauan vallinnut maahanmuuttopolitiikka, johon näinä päivinä työllä ja tuskalla yritetään saada edes jonkinlaisia rajoituksia, on lähtenyt aivan samasta kuin Hruštšovin politiikka: luonnollista kehitystä ei saa jarruttaa ja talouden (hetkellinenkin) työvoiman tarve on asetettava kansallisuusaatteen edelle. Ovet auki vain.

Neuvostoliitolla oli oma ideologiansa, johon voitiin nojata, kun julistettiin kansallisten eroavaisuuksien tulleen merkityksettömiksi tai ainakin toissijaisiksi. Sattumalta ne olivatvenäläisyys ja venäjän kieli U(kansojen välisen yhteydenpidon kieli), jotka tuosta politiikasta korjasivat hyödyn, mutta ei sitä perusteltu kansallisin, vaan historianfilosofisin ”luokka-” argumentein. Ne olivat tässä maailmassa olennaisia.

Ukrainan, kuten Viron ja Latviankin itsenäistyminen ensimmäisen maailmansodan jälkeen voitiin selittää kapitalistisen maailman imperialismiksi, joka tieteellistä sosialismia tunnustavan maan oli voitettava ja tuotava sen sijalle oma oikeudenmukainen ja ainoa edistyksellinen ideologiansa.

Tällä hetkellä Venäjällä ei enää ole ideologiaa, joka oikeuttaisi sen venäläistämään Ukrainaa tai Baltian maita ja vaikkapa Suomea, sitten kun ne ovat vuorossa. Ideologian sijaan on vain suurvaltasovinismi -deržavnost.

Kyseessä on juuri se sama henkinen takapajuisuus, joka elähdytti niitä venäläisiä, joiden mielestä jopa Puolan venäläistäminen kuului Venäjän pyhiin tehtäviin (vrt. Vihavainen: Haun kuprin tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).

No, jaa. Saatanaahan siellä ollaan pois ajamassa ja lähettämässä sankareita taivaaseen. Niin se kehitys etenee. Niin sanotun tieteellisen sosialismin on korvannut alaston demagogia ja huuhaa. Minnepä vielä päästäänkään?

 

21 kommenttia:

  1. "Mikäli Viroon muutti suuri määrä venäläisiä suurten yleisliittolaisten projektien hyväksi työskentelemään, ei se ollut ikään ongelma ja sitä paitsi se oli virolaisten itse aiheuttama, miksipä he eivät olleet sen enempää lisääntyneet? Minua on aina imponoinut se, miten tavalliset suomalaiset ovat paheksuneet Viron venäläistymistä ja samaan aikaan avanneet oman maansa ovet kaikille halukkaille tulijoille. Muuhan olisi ollut rasismia. Viroon ja venäläisiin nähden tuota argumenttia ei sentään käytetty."

    Tuo siteeraamani teksti tuossa Vihavaisen jutussa jo yllä, mutta nyt on kyllä niin skarpisti ajateltu, että laitoin sen silti tähän näytille uudestaan. Koska: juuri noin! Tässä olisi ajateltavaa monelle loppupäiväksi. Paljastaa täysin sen, miten vastakkaisella tavalla me ajattelemme ja toimimme sitten Suomessa. Virolaisuus ja ukrainalaisuus ovat jotakin todella puolestettavaa (niin kuin ovatkin) mutta suomalaisuus onkin sitten vain historiallinen projektio ja virheellinen tulkinta itsestämme.

    kerta rytinä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kunhan tulisi edes todellista työvoimaa niinkuin NL:ssa, mutta kun suoraan luku- ja kirjoitustaidottomia elätettäviä...

      Poista
  2. Taistolaisten kanssa ryypänneenä ja paljon kaveeranneena en koskaan lakannut ihmettelemästä,. kuinka noin mukavat ja fiksut tyypit voivat olla noin pihalla. Suurin osa nyky vihervassareistahan onkin heidän lapsiaan, tai vähintään henkisiä perillisiään. Tärkein ero oli, että taistolaisuus oli kovin suomalaispiirteistä, mutta tämä nykyinen uususkovaisuus on maailmanlaajuista ja siksi oikeasti vaarallista, koska iso raha on keksinyt kuinka hyödyntää näitä unelmahöttöhaahuilijoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Satun Veikko olemaan samalla sukunimellä varustettu kuin sinä ja minullakin on kokemuksia kommunistien kanssa yhdessä olemisesta lähinnä 80-luvulla. He olivat tosiaan hyvinkin suomikeskeisiä, puheet keskittyivät kotimaan asioihin ja epäoikeudenmukaisuuksiin esim. työelämän ja toimeentulon suhteeen jne. Sellainenkin puhui niin, joka oli peräti Moskovassa koulutettu.

      Itse olin tuolloin täydellisen poliittisesti sitoutumaton (eli tyypillinen luokkapetturi), mutta se ei tuonut koskaan minkäänlaista ongelmaa kanssakäymiseen, kaikista asioista voitiin jutella ilman sellaisia ongelmia, mihin nykyään joutuu, jos ajattelee toisella tapaa kuin tämän ajan edistykselliset, tai sellaisena itsensä näkevät.
      Noita entisajan kun kunnon ( juuri oikea sana) vasemmistolaisia suorastaan kaipaan nykyiseen ihmisten potkimiseen verrattuna.
      Tämän ajan keskustelu ajautuu nopeasti kahtiajakoon ja tunneryöppyyn, ja monilla varsinkin on sille ratkaisu: bännääminen. Eli ei tarvitse kuunnella ketään joka ajattelee toisella tavalla.

      Poista
    2. Tuo on aivan totta: vanhoilla kommunisteilla oli sentään jonkinasteista logiikkaa oman ajatussysteemin sisällä, mutta näillä nykyisillä vain tunnetta ja tunnepohjaista torjuntaa (bannaamista ja "turvallisen tilan" vaatimista). Kuvaavaa, että kommunistiksi tunnustautuva Anna Kontula lopettaa, koska nykypolitiikka on liian tunnepohjaista.

      Poista
  3. Putinin sanoin: "Neuvostoliiton hajoaminen oli 1900-luvun suurin geopoliittinen katastrofi." Haikailioita riittää edelleen.
    Eiköhän vasemmistoliittolaiset tuota edelleen haikaile, ainakin mielessään.
    Kun me arkeologit teimme Lenigradin matkan 1990, ryhmämme vääräleuka, Harri Uuksulainen kehitti matkamme teeman: näe Neuvostoliitto, vielä kun voit; enteet hajoamiselle olivat jo ilmassa.
    Tuolloinen Leningrad oli melko karu paikka, ravintolat olivat hienoja mutta palvelu töykeää.
    Kun nuorempana harrastin ajoneuvojen entisöintiä, sain kerran tutustua neuvostotekniikkaan juuriaan myöten: yhden mossen laitoin kuntoon sekä K-750 sivuvaunupyörän. Mossen kone oli huono kopio BMW:n pikkumoottorista ja K-750 aivan laaduton sota BMW:n kopio.
    Jo tuolloin saatoin todeta, että kommunismi on laaduttomuutta ja kopiointia, ei muuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan 1980-luvulta. Tekniikka & Talous (?)-lehdessä oli pilailu-uutinen. "Neuvostoliittolainen insinööri onnistui kehittämään maailman suurimman mikrosirun."

      Poista
    2. Oli muutakin, kuin huonoa laatua ja kopiointia: avaruustekniikka, monet sotavehkeet ja niiden tutkat, tietysti kalasnikohvi, Belarus-raktori . Elintarvikealalla syötäväkuorinen jätskitöllerö, joka seisoo pöydällä pystyssä pohjansa varassa, ei löydy vieläkään länsimerkkisenä.

      Mutta meininki kotitalouksien kannalta oli aivan harmoniikan persiasta.

      Poista
    3. Kalasnikov oli, ei tietenkään kopio, mutta periaate stg 44:n kaasumäntä tekniikasta. En ole Kalasnikovilla ampununut mutta stg 44:llä kylläkin.
      Venäläisillä on aseet hallussa. Itse ostin armeijan jälkeen ensimmäisen pistoolini, Margolin MCM:n, toimiva laite.
      Mutta. K-750 ja Mosse...olivat sairaan huonoja.

      Poista
    4. "Tällä hetkellä Venäjällä ei enää ole ideologiaa, joka oikeuttaisi sen venäläistämään Ukrainaa tai Baltian maita ja vaikkapa Suomea, sitten kun ne ovat vuorossa."

      Kyllä T 34-panssarivaunu ja sen seuraajat, katjusarakentinheitin ja kalasnikov olivat laatua, karua kylläkin periaatteella (edullinen) määrä on laatua (ks C.J. Chivers "Aseiden ase - kalasnikovin tarina). Naton piirissä pelättiin vielä 1970-luvulla, että jos Neuvostoliitto olisi lähtenyt hyökkäämään tavanomaisin voimin, se olisi ollut parissa viikossa Atlantilla.

      Poista
    5. Ei Kalassissa ole StG 44:n kanssa mitään muuta yhteistä kuin kaasumäntä.

      Poista
  4. > ”Putinin sanoin: Neuvostoliiton hajoaminen oli 1900-luvun suurin geopoliittinen katastrofi." Haikailioita riittää edelleen”

    Tätä Putinin puhetta 25.4.2005 on haluttu tulkita lännessä menneen suuruudenajan haikailuksi. Itse asiassa puhe käsittelee kuitenkin Venäjän silloista, karmeaa tilaa. Tuossa seuraavassa parit lyhyet referaatit puheen luonteesta:

    ”Hajoamisen jälkeen Venäjä joutui kohtaamaan vakavia taloudellisia ja sosiaalisia ongelmia. 1990-luvun alun markkinatalouden muutokset johtivat syvään talouskriisiin, köyhyyden kasvuun, hyperinflaatioon ja suurten sosiaalisten turvaverkkojen romahtamiseen. Tämä aika oli monille venäläisille erittäin vaikea.

    Lisäksi hajoamisen epidemia tarttui Venäjään itseensä. Yksilöiden säästöt menettivät arvonsa ja vanhat ihanteet tuhoutuivat.

    Oligarkkiset ryhmät, joilla oli ehdoton määräysvalta tiedotuskanaviin, palvelivat yksinomaan omia yritysintressejään. Joukkoköyhyyttä alettiin pitää normina. Kaikki tämä tapahtui dramaattisen taloudellisen laskusuhdanteen, epävakaan talouden ja yhteiskuntaelämän lamaantumisen taustaa vasten.”

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin tärkeä asia, mutta ei mitään tekemistä geopolitiikan kanssa.

      Poista
    2. 1990 tunnelma oli näkyvissä, kaikessa.
      Muutostilan merkitys lienee perustavin asia. Mutta, kommunismi oli tuolloin menettänyt viimeisetkin voimanrippeensä.

      Poista
  5. > "Erittäin tärkeä asia, mutta ei mitään tekemistä geopolitiikan kanssa."

    Geopolitiikka on vähän diffuusi käsite.

    Geopolitiikka tarkoittaa poliittisten päätösten ja kansainvälisten suhteiden tarkastelua maantieteellisten tekijöiden näkökulmasta. Se keskittyy siihen, miten maiden sijainti, luonnonvarat, ilmasto, väestö ja muut maantieteelliset olosuhteet vaikuttavat valtioiden valtaan, strategiaan ja politiikkaan.

    Kun Neuvostoliitto maantieteellisesti hajosi, sen talous romahti, talous- ja sisäpolitiikka sekosi ja ulkopolitiikka joutui aivan uudelle pohjalle. Tämä jos mikään on geopolitiikkaa.

    Nykyään geopolitiikassa painottuvat esimerkiksi ilmastonmuutos, energiaturvallisuus ja taloudelliset vaikutusalueet, kuten Kiinan nousu globaalina toimijana.

    VastaaPoista
  6. "komentotalous, jota ei koskaan saatu kunnolla toimimaan kuluttajan tyytyväisyydeksi, vaikka se luonteeltaan sotataloutena pystyiki tuottamaan valtavia määriä sotatarvikkeita ja muuta simppeliä massatavaraa."

    Kyse on näkökulmasta: jos vertailukohdaksi otetaankin sodanjälkeisen lännen, ennnen muusa USA:n, kulutusyhteiskunnnan sijasta vanha Venäjä kuva muuttuu. Kansan suureelle enemmistölle kyettiin takaamaan peruselintaso ja koulutus sekä tilanne, jossa aatelisto ei riistänyt kansan suurta enemmistöä. 1930-luvulla oli tarjolla jopa pientä ylellisyyttäkin. Kaikki järjestelmän puutteet oli helppo panna Saksa hyökkäyssodan ja sen torjumisen piikkiin. Ei Hrutsevin puheet lännen elintason saavuttamisesta ja jopa sen ohittamisesta ihan tyhjästä syntyneet, sitä pelkäsivät jopa eräät lännen johtajat ja Suomessa Kekkonen. Vasta 1970-luvulla neuvostojärjestelmä alkoi yskiä.

    Itse olen pohtinut, että jos suunnitelmataloudellä olisi ollut käytettävissä nykyinen ict - tekoälystä puhumattakaan - olisiko se voinut toimia (vrt nykyinen Kiina), semminkin kun myös lännessäkin on havaittu, ettei rajaton kulutus ole luonnonvarojen rajallisuus huomioon ottaen mahdollista.

    Merkittävä syy neuvostojärjestelmän huonoon maineeseen on ollut Stalinin aikainen terrori ja massiivinen pakkovalta, herää kysymys, olisiko maine - ja järjestelmän kestokin - ollut parempi jos jos pakkoa olisi käytetty vähemmän ja ainoastaan järjestelmän todellisia, aktiivisia vastustajia kohtaan ja kritiikkiäkin(glasnost) sallittu; ihmisten enemmistö kun on taipuvainen tyytymään vallitsevaan yhteiskuntajärjestelmään ja elämään sen rajoissa - voi olisiko tuo ollut oksymoron..

    VastaaPoista
  7. "huikea ohjelma. jonka epärealistisuus oli jokaiselle normaalijärkiselle kriitikolle ilmeistä."

    Tyhmä kysymys: miksi?

    VastaaPoista
  8. "Tällä hetkellä Venäjällä ei enää ole ideologiaa, joka oikeuttaisi sen venäläistämään Ukrainaa tai Baltian maita ja vaikkapa Suomea, sitten kun ne ovat vuorossa. "

    Eikö tuollaista muka ole kehitetty, ei tuollaisia liikkuja voi tehdä ilman siihen oikeuttavaa ideologiaa/uskontoa? Minä kyllä ymmärrän Putinin - avustajineen - tuollaisen kirjallisessakin muodossa kehittäneen, ainakin Ukrainan osalta ts miksei se ole oikea kansakunta. Se on sitten eri juttu on sisältö on muutettavat muuttaen ollut ihan samaa tavaraa kuin keisarillislla Venäjällä.

    VastaaPoista
  9. ”On yllättävää, miten heikosti nykyään tunnetaan Neuvostoliittoa ja ymmärretään sen luonnetta.”

    Kun puhutaan Venäjästä/Ryssästä ja varsinkin sen filosofiasta, niin pitää aloittaa hyvin kaukaa. Ennen kaikkea, mikä/mitä on vakuum? Jumala/luoja loi tähtiä, yms., mutta jätti myös kuitenkin vakuumia eli tyhjyyttä. Sehän voi merkitä vain sitä, että tyhjyydelläkin on merkityksensä.

    Kas, kun venäläinen ”filosofia” ei huoli logiikasta, yms., mikä lienee filosofian ydinkohtia. Venäläinen filosofia on keskittynyt ainoastaan venäläisyyteen/über alles. Mainittu über alles kielsi ukrainalaisilta ja kaikilta muiltakin kansoilta oman historiansa ja se onnistui marxismi-leninismi-stalinismin aikana. Putin jatkoi samaa marxismi-leninismi-stalinismia, mutta joutui päästämään vetelää pöksyihin. Eikö se olekin jumalan/luojan voitto? Kuten tunnettua, marxismi-leninismi-stalinismi oli aikoinaan luhistunut.

    VastaaPoista
  10. Ideologiasta ja sen käytännöllisestä havainnoinnista ja lähisokeudesta.
    Satuin tuossa vuosituhannen vaihteessa olemaan Helsingissä päivänä, jolloin Kiinan sos.dem. -puolueen delegaatio Pohjolan vierailullaan piipahti siellä Tukholmasta tullessaan. Puoluesihteeri Kari Laitinen myöhästyi eräästä toisesta kokouksesta, ja paikalle tultuaan hän pahoitteli asiaa, mutta totesi että hänellä oli poikkeuksellisen hyvä syy aikataulun pettämiseen: keskustelut kiinalaisten toverien kanssa venähtivät koska mielenkiintoista pohdintaa riitti. Erotessa, kun Paavo lähti saattamaan kiinalaisdelegaatiota lentokentälle, retkikunnan johtaja totesi: Kari, teidän Ruotsissa ja Suomessa ei tarvitse enää tavoitella sosialismia: te olette toteuttaneet sen jo. Olen kaksi päivää keskustellut Pohjolan sosialidemokraattien kanssa ja saanut todeta, te elätte jo sosialismissa.
    Kaukaa näkee parhaiten, etenkin kun on omassa maassaan vähemmistön vähemmistössä, ja uskoo asiaansa?
    Ei jaksa edes ajatella, millä kaikilla edellytyksillä Kiinan kehitys olisi voinut suuntautua tulevaisuuteen v. 2000 niin, että siellä olisi edes vähäinen rakonen pohjoismaiselle sosialidemokratialle, joka täällä on jo aikaa sitten ohittanut elinkaarensa korkeimmat kohdat.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.