Pappi
journalistina
Tapani Ruokanen,
Silminnäkijänä. Docendo 20204, 488 s.
Lehdistö on
muuttunut. Lentoasemilta saa nyt usein turhaan etsiä lehtikioskeja ja
kaupungilla se on vieläkin turhempaa. Monessa maassa kioskit elivät myymällä
lehtien lisäksi monopolitavaraa, tupakkaa, suolaa ja tulitikkuja. Nyt niistä
saa ehkäpä vain vettä ja postikortteja, jos niitä nyt yleensä enää on.
Kehitys lienee
edistystä tässäkin asiassa. Paperimyllyt, jotka tuottivat käsittämättömiä
määriä yhden aamun kulutustavaraa, tuotanto- ja jakeluketjut, jotka joka päivä
liikuttivat tuhansia ja miljoonia tonneja ensin taloihin ja sitten kaatopaikoille,
ovat käyneet yhä ohuemmiksi. Kaatopaikatkin ovat hävinneet.
Tämän vallankumouksen
koko merkitystä emme käsitä, mutta esitän ainakin arvauksen, että painetun
sanan hiipuminen käy yhtä jalkaa yleisen tyhmenemisen kanssa ja johtaa koko
ajan tuhoisampaan järjen katoamiseen, niin hyvä asia kuin siirtyminen paperista
digitaalisuuteen onkin luonnon kannalta.
En perustele
asiaa tässä sen tarkemmin. Paperin vuosisata tai pikemminkin vuosituhat, noin
kuvaannollisesti sanoen, päättyy joka tapauksessa nyt silmiemme edessä. Ne
suurten ikäluokkien edustajat, jotka ryhtyivät aikoinaan journalisteiksi,
saivat tehdä sen vielä erilaisessa maailmassa.
Toki tuo maailma
oli erilainen monessa muussakin suhteessa. Suomi ei enää ollut kokonaisuutena
kehitysmaa sanan takapajuisuutta tarkoittavassa mielessä. Reuna-alueilla, kuten
sodan hävittämässä Lapissa se kuitenkin vielä muistutti sitä.
Pierre Noran tarkoittamassa mielessä siellä,
kuten vähän muuallakin Suomessa elettiin yhä keskiaikaa: uskonto oli
voimissaan.
Vaikka Ruokasen
veljekset valmistuivatkin papeiksi, he siirtyivät myös uuteen aikakauteen ja
globaalin kehityksen länsimaisen kärjen myötä joutuivat ennen pitkää uskonnottoman
aikakauden keskelle. He saivat myös läheltä kokea maailman kehityksen
epätasaisuuden.
No, puhun tässä
nyt vain Tapanista, hänen veljestään Miikasta ei tiedä mitään muuta kuin
maantieteellisen liikkuvuuden.
Tapani valmistui
siis papiksi, mutta ryhtyi lehtimieheksi. Skuuppeja syntyi jo 15-vuotiaasta
lähtien ja tie johti sekä Kotimaan Että Suomen Kuvalehden päätoimittajaksi.
Pankinjohtajanakin tuli käväistyä.
Kohtaamiset merkittävien
ja merkillisten henkilöiden kanssa ovat huippujournalistille jokapäiväistä
leipää, eikä siitä sen enempää. Lehtimiehen tie johti myös sotiin ja
myllerryksiin ja hengenvaaraan rauhankin aikana, mikä on tietenkin viihdyttävää
lukemista.
Kiinnostavinta
antia minun mielestäni ovat kuitenkin ne kohdat, joissa puhutaan siitä, miten
lehtien strategiaa hiottiin aikakausien murroksessa.
Some on syönyt
lehtien aikoinaan hallitsemaa tilaa ja lukemisen sijasta on kuvallinen ja kuuloon
perustuva viestintä tullut yhä tärkeämmäksi. Mainostajatkin ovat siirtyneet yhä
enemmän nettiin.
Kotimaa-lehden
tunnen vuosikymmenten takaa, kun pietistiset isovanhempani tilasivat sitä. Muistan,
että lehden päätoimittajan nimikin oli Armo Nokkala ja totuin odottamaan, että
se puhuu hurskasten kielellä, jolla ei maallisissa asioissa askarteleville ole
mitään sanottavaa paitsi nuo iänikuiset ja ennalta arvattavat asenteet, joista
tekopyhyys loistaa.
Tämä nyt oli
lapsellinen mielikuvani. Itse asiassa lehdestä näyttää tulleen merkittävä journalistinen
foorumi ja vieläpä samaan aikaan kun itse instituutio eli kirkko laski iänikuista
alamäkeään. Paralleeli Maaseudun tulevaisuuden kanssa mainitaan
kirjasakin.
Kumpaakaan
lehteä en sen paremmin enää tunne, vaikka Maaseudun Tulevaisuus kuului
aikoinaan lempilukemistooni ja siinä oli hyvien sarjakuvien ohella jopa teräviä
ulkomaan katsauksia.
Sen sijaan Suomen
Kuvalehteä olen lukenut koko ikäni ja se kuukuu ilman muuta maamme
lehdistön kruununjalokiviin. Vaikka se on välillä ollut kovin tylsä, olen
pitänyt velvollisuutenani tilata sitä aina, vieläpä paperimuodossa.
Olen lueskellut
SK:ta koko sen ilmestymisen ajalta, ensin Yliopiston kirjastossa, jossa se jo
kauan sitten oli saatavana painetussa muodossa ja sen jälkeen olen hankkinut noita
vuosikertoja kotiinikin.
Nythän koko lehdistömme
löytyy netistä, mikrofilmeihin verrattuna se on valtava edistysaskel, mutta ei ruutukaappaus
paperista lehteä korvaa.
SK on ollut
enemmän tai vähemmän aikansa kuva, toki yksipuolinen, mutta sentään koko Suomesta
kiinnostunut. Sen tapa käsittää asiat on muuttunut vuosikymmenten varrella
kiinnostavalla tavalla ja se on niitä lehtiä, joita yhä löytyy kirjakaupoistakin.
Ei se mikään Spiegel ole, mutta onpahan ainakin suomalainen.
Se on jossakin määrin, mutta vain jossakin
määrin verrattavissa niihin high-brow -lehtiin, joita vielä löytyy vastaavista
kirjakaupoista ympäri maailman. Meillä tosin esimerkiksi Akateeminen kirjakauppa
on luopunut kaikesta kannattamattomasta ja sen mukana myös lehtivalikoimasta on
tullut yhä surkeampi. Ehkäpä se on lopun edellä.
Mutta SK:lla on
joka tapauksessa aina ollut kunnianhimoa ja se on myös osannut haistaa, mitä
sellaista se pystyisi antamaan lukijalle, jota netistä ei saa. Ruokanen ei
asiaa mainitse ja saatan erehtyä, mutta luulen, että juuri hänen aikanaan lehti
alkoi julkaista merkittävien päättäjien henkilökuvia.
Ne eivät ole muutamassa
tunnissa vanhenevaa tavaraa ja mikäli ne ovat asianmukaisen kriittisiä, ne
saattavat antaa paljon enemmän eväitä asioiden ymmärtämiseen kuin huolellisestikaan
tehdyt uutiset, skuupeista nyt puhumatta.
SK tunkeutui Ruokasen
aikana myös moneen sellaiseen asiaa, joka näyttää olleen tabu arvostelijoille.
Kyseessä oli esimerkiksi presidenttien arvovalta, Supon kummalliset edesottamukset
ja talouselämän suuret skandaalit.
Jostakin merkillisestä
syystä esimerkiksi Alpo Rusin väärää vakoilusyytettä ei haluttu korjata eikä
virhettä myöntää missään. Kaikki tahot olivat Supolle myötäsukaisia. Kuka siitä
hyötyi? Kuka oli kaiken takana? En saa tästäkään kirjasta vastusta kysymykseen.
Kuvittelen, että viitataan presidenttiin, mutta en tiedä.
Myös talouselämässä
tahtiin megaluokan möhläyksiä, huijauksia ja petoksia. Nokia petti täysin
härskisti Elcoteqin ja kaatoi sillä suuren suomalaisen yrityksen.
Pankkimaalimassa vallitsi uskomaton hybris ja Koiviston ja Ahon johdolla oltiin
vähällä tuhota koko maa.
Konnia ja
syyllisiä löytyy, mutta myös sankareita ja ne sijoittuvat ennen muuta
kristillisen lähetystyön kentille. Monesta näyttää olevan palkitsevampaa hekumoida
marxilais-leniniläisessä hengessä ajatuksella vastustajiensa tappamisesta kuin edes
ajatella, saati harjoittaa uhrautuvaa työtä lähimmäisten hyväksi. Mitä sekin
auttaa, mitä ratkaisee?
Juuri sellaista
joka tapauksessa on Ruokanen löytänyt lähetystyöntekijöiden piiristä, vaikka onhan
siellä vaikuttanut joku pedofiilikin. Tutkiva journalisti on ainakin tästä vakuuttunut.
Ei se hyvä, mitä tehdään, poista pahaa, jos sellaista tehdään.
Elämme parhaassa
mahdollisessa maailmassa, kuten Voltairen Pangloss suurta esikuvaansa
jäljitellen päätteli. Kunnon journalisti ei kuitenkaan tyydy ylistämään
näkemäänsä ja kumarra kuvia, vaan uskaltaa käydä terrierinä kunnianarvoisienkin
instituutioiden kinttuun kiinni.
Kyllä siitä voi
joutua maksamaan Suomenkin kaltaisessa maassa ja mahtimiehet ovat täälläkin mahtailleet
kykenevänsä erottamaan pappipahan tehtävästään, mikäli tarvis vaatii. Niistäkin
on joka tapauksessa selvitty, mikä todistanee hyvää maamme poliittisesta kulttuurista.
Mutta millaista on
journalistinen kulttuuri ja miten se on muuttunut? Journalisti ei
ymmärrettävästi ole ryhtynyt ruotimaan kollegoidensa paheita, kuten pahantahtoisuutta,
hyväuskoisuutta ja laumaantumisen autuasta typeryyttä.
Kuitenkin ulkopuolisesta tarkkailijasta näyttää,
että nuo paheet ovat saaneet yhä enemmän ymmärrystä ja sijaa tuossa hyväveli ja
yhä enemmän myös hyväsisko-maailmassa. Kiitos ja moite menevät jo luontevasti
poliittisen leirin mukaisesti ja oikeinajattelusta näyttää tulleen normi, jota
harva enää edes kykenee asettamaan kyseenalaiseksi.
Muistelmat eivät
ole tutkimus ja tietenkin niissä oma ääni aina kaikuu ylimpänä, jos nyt muiden
ääntä edes yritetään saada kuuluville. Journalistisen maailman kehitys viimeksi
kuluneiden puolen vuosisadan aikana olisi joka tapauksessa hyvin tärkeä aihe.
Sitä tämäkin kirja valaisee pieneltä, mutta
silti kiinnostavalta osaltaan.
Tilasin S. kuvalehteä vähän kauemmin kuin Hesaria, mutta luovuttavahan siitäkin oli, koska se alkoi valua samaan uomaan muun median kanssa. Nyt olemme tilanteessa, jossa kriittinen ajattelija ei voi ärsyyntymättä seurata mitään valtamediaa. Sama koskee kyllä koko länsimaita, vaikka isommilla kielialueilla on tietysti vähän enemmän vaihtelua.
VastaaPoistaToimittelijat aika paljon kirjoittavat juttuja toisilleen. Lisäksi toimittelija ei kerro millainen maailma on, vaan millainen maailman pitäisi hänen mielestään olla.
PoistaToimittelijat eivät enää kirjoita juttuja. He suomentavat suomea englannista ja kertovat millainen maailman pitäisi olla amerikkalaisten mielestä.
PoistaSuomea englannista po. somea englannista.
PoistaOn joskus vaikea ymmärtää sitä, miksei Suomessa ole laadukkaampaa journalismia. Maa on täynnä sivistyneitä, huippulahjakkaita ja lukeneita ihmisiä kuten toimittajia ja kaikenlaisia yhteiskunnallisia ajattelijoita. Kai syy voisi olla se, että Suomi on kuitenkin suhteellisen nuori surullisen kuuluisa yhden totuuden maa eikä soraääniä suvaita. Niin "punavihertävä wokeltaja" kuin tavallaan taidan ollakin, ymmärrän hyvin myös sitä kritisoivien ääntä. Eikö eriävien mielipiteiden suvaitseminen ole perustavaa laatua oleva lähtökohta maailman ymmärtämiseen?
VastaaPoistaTänne mahtuu yksi pieni myrsky tai tuulentuiverrus vesilasissa, muu on kansan henkiselle sietokyvylle liikaa. Todelliset intellektuellit valitettavasti vaikenevat soppeihinsa ja muut rääkyvät senkin edestä. Ikiaikainen asetelma vasemmiston ja oikeiston välillä on näennäisen piristävä elementti poliittisessa ajattelussa mutta sekin typistyy matalamieliseksi nokitteluksi, johon koko keskustelun huomio jumittuu. Suomalainen vaikenee kahdella kielellä, ja siinä onkin totuutta kerrakseen. Mistä löytyisi inspiraatio luoda jotain uutta näinä haastavina aikoina? Kaurapuurosta! Marjoilla kuten mansikoilla ja vadelmilla, ehkä muutama goji-marjakin sopii sinne heittämällä.
Mediamaisemakin taitaa olla mutoksessa ainakin joltakin osin terveempään suuntaan. Enää päätä ei panna pensaaseen ainakaan ihan kaikessa.
PoistaHämmästyin nimittäin Lauri Nurmen - tunnettu "punavihreä wokeltaja" hänkin - oheista varsin realistista kirjoitusta. Kirjoitus käsittelee maahanmuuttajien oppimis- ja integroitumisongelmia yllättävän selväsanaisesti. Kyseessä lienee yleiseurooppalainen trendi nyt.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/564bcff5-8d4d-4ece-b002-25a1d5ed9414
Vielä jokin aika sitten hän itsekin olisi ankarasti tuominnut moisen kirjouksen sallimattoman rasistsena.
Noniin, tosi kiva juttu.
Poista"Maahanmuuttajaperheet saavat myös keskimäärin enemmän lapsia kuin kantaväestö, jonka syntyvyys on romahtanut. Tutkijat käyttävät raportissaan kantaväestö-sanaa."
PoistaTämä on kyllä jokseenkin harha. Ei sillä etteikö maahanmuuttajat saisi enemmän lapsia, mutta keskustellaan hyvin abstraktista aiheesta kun maahanmuuttaja voi olla mistä päin vain.
Poliittisesti tuo keskittyy yleensä enempi, uskontopolitiikkaan jossa ehkäisy yms. valmisteet on tabu, koskee katolilaisia, lestadiolaisia jne. siis nojataan kristinuskoon ymmärtäen täyttää maa naisen kautta. Miehet kun eivät keskenään lisäänny. Kun taas muslimit mahdollisesti teoriassa toteuttaa samaa, mutta sosiologisesti uskonnolliset lait jne. eivät sitten ole samanlaisia.
Suomessa kumminkin on uskonnon vapaus joten näitä juttuja saa uskoa tai olla uskomatta.
Hetken itsekin uskoin ajatukseen suomalaisten supistumisesta, kunnes tulin järkiini, todeten ettei tuo kieli tai usko ainakaan konkreettisesti niitä lapsia kasvata.
Toisekseen opiskelumaailma on kumminkin täynnä maahanmuuttajia, eikä teollistunut valtio yksinkertaisesti pärjää ilman vaihdantaa, eli kauppasuhteiden käyntiä. Joka taas länteen linkittyen vetää Aasiaan. Eri asia taas on tarvitseeko niitä kaikkia länsimaisia välikäsiä? Kai kullekin on tarkoituksensa? Saati pääsisikö niistä edes eroon? Toiset kun toimii lähempänä mafiaa kuin sivistystä.
"Lauri Nurmen - tunnettu "punavihreä wokeltaja" hänkin - oheista varsin realistista kirjoitusta. Kirjoitus käsittelee maahanmuuttajien oppimis- ja integroitumisongelmia yllättävän selväsanaisesti. Kyseessä lienee yleiseurooppalainen trendi nyt."
PoistaOlisin arvostanut kirjoitusta; jos se olisi julkaistu ennenkuin asiasta tuli yleiseurooppalainen trendi, trendien seuraamiseen kun ei paljon älyä tarvita.
"Olisin arvostanut kirjoitusta; jos se olisi julkaistu ennenkuin asiasta tuli yleiseurooppalainen trendi,..."
PoistaTäsmälleen noin.
Laurille ja kumppaneille on väännetty tästä asiasta rautalankamallia jo toistakymmentä vuotta. Mutta Lauri ja kumppanit ovat vain tukkineet sekä silmänsä että korvansa asian suhteen ja huutaneet vain rasismia.
No, nyt he sitten yhtäkkiä ovatkin tämän ilmiön keksijöitä ja niin persua, että vallan.
Hassu juttu.
Wokeltajat eivät normaalisti paljon eriäviä mielipiteitä suvaitse, hyvänä esimerkkinä ruskea tyttö, jolle jo niinkin vähän uhkaava henkilö kuin Esko Valtaoja aiheutti sen, että Ylen stiudio muuttui turvattomaksi tilaksi. Täytyy tietysti ymmärtää, että wokeltajat ovat taantuneet lapsen tasolle, jos ovat koskaan aikuisiksi kasvaneetkaan. Esim elokapina on tästä surullinen esimerkki.
VastaaPoistaTaas on uusi tutkija ponnistellut parrasvaloihin tutkimalla historiaa, josta on löytynyt selvät todisteet suomalaisten henkisestä ja kulttuurisesta kolonialismista. Menneet sukupolvet olivat kai jonkinlaisia wannabee- kolonialisteja.
Edesmennyt Alfa-TV näytti tyylikkäästi mallia miten henkilöhaastattelut toteutetaan: annetaan henkilön rauhallisesti kertoa omia näkemyksiään. Erityisesti Tapani Ruokasen vetämät keskustelut olivat Suomen tv:n parasta antia! Koska Timon aloituksessa (ja varmaankin Ruokasen kirjassa) mainitaan Elcoteqin kivenkovaa kohtaloa, niin rohkenen oheistaa tässä kirjoitukseni vuodelta 2020, joka syntyi Tapani Ruokasen ja laamanni Hannu Krogeruksen tv-keskustelusta. Surkeata taloushistoriaa, mutta Ruokaselta pätevää journalismia. "Elcoteqin teurastus": https://ilmarischepel.livejournal.com/6455.html
VastaaPoista"painetun sanan hiipuminen käy yhtä jalkaa yleisen tyhmenemisen kanssa ja johtaa koko ajan tuhoisampaan järjen katoamiseen, niin hyvä asia kuin siirtyminen paperista digitaalisuuteen onkin luonnon kannalta."
VastaaPoistaTuo trendihän se tässä pelottaakin. Sen on huomannut jopa Vasemmistoliiton Anna Kontulakin, jonka uusin kirja on Kadonneen järjen metsästys, jonka mukaan politiikkaan on tullut liika tunnetta järjen sijasta.
”Pappi journalistina”
VastaaPoistaMinäkin haluan olla journalisti, koska tässä taannoin maailmalla alkoi liikkua idea, että Venäjä pitää pakottaa rauhaan. Kas, kun mainittu idea muistuttaa tavalla tai toisella Marxin ideaa: ”Aave kulkee Euroopassa, kommunismin aave.”
Oli pakko penkoa sitä sun tätä. Ensiksikin, miksi venäläiset aristokraatit Pariisissa rakastuivat Pääoma-teoksen laatijan Karl Marxiin ja ”kantoivat häntä käsillään” vuosina 1843-1844. Itse Marx kirjoitti siitä eräässä kirjeessään. Joka tapauksessa vuonna 1848 yhteistyönä syntyi ”Kommunistisen puolueen manifesti”, joka määräsi, että proletaarisen maailmanvallankumouksen tulee valloittaa koko maailma.
Marx ja Engels kehittivät tieteellisesti myös idean, että tullaan tarvitsemaan maailmansotia. Kas, kun Vladimir Iljitsh Uljanov (Lenin), joka oli Engelsin oppilas osasi ennustaa vuonna 1910, että kohta alkaa Ensimmäinen maailmansota. Lokakuun vallankumouksen jälkeen Lenin perusti pikaisesti Moskovassa ”Kommunistisen Internationaalen”. Neuvosto-Venäjän ja Neuvostoliiton rahat menivät internationalismin kehittämiseen ja vahvistamiseen.
Koska Neuvosto-Venäjän ja Neuvostoliiton hallitusten lähes kaikki ministerit olivat juutalaisia, niin alkoi juutalaisviha. Pietarin/Sankt-Peterburgin synagogan eräs pappi sanoi aikoinaan eräälle vallankumoukselliselle, että juutalaiset joutuvat kärsimään. Toinen maailmansota oli helppo järjestää, kun Hitler ja Stalin solmivat Molotov-Ribbentrop -sopimuksen.
Nykyisetkään sodat eivät syntyneet/kehittyneet noin vain, yhtäkkiä.
Paperimaailmasta digimaailmaan on järisyttävä muutos. Lukusuositus: Nicholas Carr 'Pinnalliset - Mitä internet tekee aivoillemme'. Masentavin kirja, minkä olen hetkeen lukenut.
VastaaPoista"Mitä internet tekee aivoillemme'. Masentavin kirja, minkä olen hetkeen lukenut."
PoistaKiitokset lukuvinkistä, en varmaan pystyisi tuota kirjaa edes lukemaan. Voisitko ehkä referoida sen ajatuksia? Kiitos paljon jo etukäteen.
Joo, Nicholas Carr -- mutta siitä sitten pitäisi palata suoraan alenevassa polvessa Neil Postmaniin, Marshall McLuhaniin, Wittgensteiniin ja Emile Durkheimiin ja lopulta Freudiin, jotta kolttuurikognitiivisten perustekijöiden kokokuva ja koko merkitys edes hieman alkaisi valjeta.
PoistaNyt noista "oppimiseen" kategorisoiduista asioista puhtaan ikään kuin koko ihmiskunta olisi periaatteessa samalla lähtöviivalla, ja olisi vain omasta pedagogisesta osaamisestamme kiinni kun kaikista kulttuureista vaeltaneet eivät opi oman kulttuurimme tiedollisia sisältäjä.
Oman, eurooppalaisella uudella ajalla nykyiset tajunnalliset asemointinsa saaneen kulttuurikognition ainutlaatuisuutta ei opeteta missään. Se on tabu. Ja se on niin vahva tabu, etten usko akateemisen väkemme koskaan otavan lusikkaa kauniiseen käteensä ja tule myöntämään miten me yhdessä ummistamme silmämme siltä tosiasialta etteivät maailman kaikki ihmiset ole ladullisesti samanlaisia.
Pinnalliset- kirjan takakannesta pieni lainaus; "...Painettu kirja keskitti huomiomme ja kannusti syvään ja luovaan ajatteluun.
PoistaInternet sen sijaan rohkaisee monista lähteistä tulevien informaation palojen nopeaan, hajamieliseen vilkaisuun. Internetillä on nopeuden ja nopeuden tehokkuuden teollinen etiikka, jonka tarkoitus on optimoida tuotanto ja kulutus. Se ei suosi syvällisyyttä ja perusteellisuutta.
Ja internet muokkaa meitä omaksi kuvakseen. Meistä tulee parempia skannaajia ja silmäilijöitä, mutta olemmeko menettämässä kykymme keskittyä, ajatella ja pohdiskella?"
Kirjan suomennos on samalta vuodelta kuin alkuteos on julkaistu (2010).
^ Kiinnostava kirja, kiitos kommentista.
PoistaPaavaliin ja Lutheriin (heidän armonoppiinsa, heidän ultarealistiseen ihmiskäsitykseensä) uskonsa perusteet perustavana huonona uskovaisena ja kristittynä koen kylläkin tuon hurskastelun ja tekopyhyyden menevän juuri päinvastoin: uskosta erossa pysyvät ihmiset ne vasta tekopyhiä ovatkin moraaleineen ja etikoineen ja erilaisine poliittis-eettisine omavarmuuksineen.
VastaaPoistaKristitty kyllä tietää miten auttamaton läpimätä- ja paska on (ja tuo ei ole mitään nöyryyttä vaan de facto tila, josta ei ole pois pääsemistä millään treenillä ) ja että sen nolluuden voi ainoastaan armo pelastaa. Siitä on silloin tekopyhyys kaukana. Oma etiikka on etikkaa, jos sitäkään.
kerta rytinä
No mikä ettei. Mutta kerroin omista lapsellisista käsityksistäni silloin ennen.
PoistaEi pitäisi aikuisten, koulutettujen ihmisten nykymualimassa enää uskoa henkiolentoihin. Hävettää ihan.
PoistaLuther, ja Paavalikin, jotka parhaat, eli vapauttavimmat, tiivistykset näistä Jesus-asioista ovat tehneet, eivät kyllä olleet mitään henkiolentoja. Todella lihaisia molemmat. Tod.näk. myös aika karvaisia.
PoistaEikä ollut historiallinen Yeshuakaan henkiolento. Mitä muuta sitten se kaikki oli, se jää jokaisen itse (paino sanalla itse) ratkaistavaksi.
k rytinä
"Ei pitäisi aikuisten, koulutettujen ihmisten nykymualimassa enää uskoa henkiolentoihin. "
PoistaEikä pitäisi - todennäköisesti vähän- - koulutettujen ihmisten varmuudella väittää, ettei ihmisen tämänhetkisen ymmärryksen ulkopuolella saattaisi olla henkiolentoja ja paljon muutakin mihin ei ymmärrys yllä. Tuollainen on korskeutta ja ylimiellisyyttä.
Olipa korkean ylimielinen kommentti uskovaiselta.
PoistaOlemattomuuden todisteiden puute ei ole syy uskomiseen. Todistustaakka on toisin päin.
PoistaSatuolentoja, joiden olemassaolemattomuutta ei voi todistaa, on tuhansia, ja lisää keksitään. Kiirettä pitää uskovaisella, jos kaikille nyökyttelee.
Uskon kristinuskon sanomaan, siihen rajuimpaan ja villeimpään, eli armoon Kristuksessa, ilman omia ihmistekoja.
PoistaMutta mikä todistustaakka?
Mitä minun pitäisi kenellekään selittää todistettavaksi?
Jos joku ei usko, hyväksyn sen, ei sitä minulle tarvitse todistaa.
k rytinä
Kyse onkin siitä että pidät itseäsi muita parempana ja katsot muita nenänvartta pitkin.
PoistaTilastojen mukaan ristityt uskovaiset on parempaa sakkia: vähemmän väkivaltarikollisuutta, vähemmän päihdeongelmia, terveemmät elämäntavat, elävätkin kauemmin. Poikkeuksena lestaattein alttius talousrikoksiin, mutta onneksi hankkivat valkoihoisia vauvvoja monta.
Poista"Mutta mikä todistustaakka?”
PoistaVallan hyvin voi uskoa henkiolentoihin. Käytännön syistä ei kuitenkaan kannata selostaa kanssaihmisille niiden vipeltämistä omassa kodissaan. Vielä vähemmän hyödyttää todistella asiaa.
Jos tuntee tarvetta lähestyä tätä problematiikkaa antoisasti, voi mietiskellä sitä, miten aivojen sähkövirran kulusta muodostuu aivan toinen taso: meidän tunteemme ja mielemme.
Järkeä ei ole tarvis hahmotella; se on vain sähkövirran kulkua, logiikkaa. Siis jokapäiväistä tietokoneen toimintaa.
Kiitos anonyymi 8:56,kun havainnollistit tuota kristittyjen muita halveksivaa ylpeyttä.
Poista
VastaaPoista-- Miksi lukisin jotain tyhmiä kirjoja ja lehtiä, kun tietokone lukee ne puolestani:
Onko joku vihastunut Timo Vihavaisen kirjasta "Kansakunta rähmällään"?
ChatGPT said:
Monet näkivät Vihavaisen analyysin liioittelevan Suomen itsenäisyyden menettämistä kylmän sodan aikana ja tulkitsivat kirjan jopa loukkaavaksi suomettumisen ajanjaksoa kohtaan. Joillekin kirjan näkemykset tuntuivat liian kärjistetyiltä, ja ne herättivät erimielisyyttä erityisesti poliittisissa ja akateemisissa piireissä, jotka pitivät Suomen politiikkaa tuona aikana realistisena ja käytännön sanelemaan kompromissina.
Enpä perustaisi mitään tärkeää hotelleja. Kirjan vastaanotosta on kyllä tehty gradukin.
PoistaNyt voitaisiin kirjoittaa uusi kirja kansakunnan uus-rähmällään olosta, suunta on eri mutta tyyli on sama.
Poista