Nuorison kapina
Aikoinaan
1960-luvun lopulla lienevät kaikki järjissään olevat ainakin aluksi
hämmästyneet siitä mellakoinnista, joka levisi ympäri Eurooppaa ja vähän
muuallekin, mutta kaikkeenhan tottuu pian. Nyt tuo aika on jo patinoitunutta
historiaa.
Amerikassa
kuohunnalla näytti olevan jonkinlaista asiallista taustaakin, kun vastustettiin
sotaa Vietnamissa ja kieltäydyttiin lähtemästä sinne asevelvollisina.
Kun Suomessa
matkittiin muka samaa asiaa aina sotilaspassien polttamista myöten, oli
kyseessä tietenkin jo parodia ellei pahempaa. Pahempaa todella seurasi.
Meikäläinen nuoren älymystön huippukerros alkoi pian hyökätä omaa kansallista
historiaamme vastaan ja kilpailla naapurissa olevan totalitaarisen supervallan
orjailemisessa. Olisiko mitään mielettömämpää voinut tehdä? Mitä syytä meillä
oli esiintyä katuvana imperialistisena suurvaltana?
Mutta ilmiöhän
oli laajasti ottaen kansainvälinen. Kussakin maassa keksittiin omat
typeryytensä ja etenkin maolainen kulttuurivallankumous sai tavattomasti fanaattisia
adepteja aivan erityisesti juuri hyvinvoivista länsimaista. Hyvinvoinnissakin
oli ehkä vielä puutteita, mutta juuri samaan aikaan se kasvoi ennen
kuulumattomasti. Kyseessä oli ennen muuta hyväosaisten liike keskellä
yltäkylläisyyden räjähdystä.
Joka tapauksessa
siis suuret ikäluokat kaikkialla hyvinvoivissa demokratioissa joutuivat uuden radikaalin
nuorisokulttuurin vaikutuspiiriin. Itse asiassa koko nuorisokulttuuri oli uusi
ilmiö, joka syntyi 1950-luvulla Amerikassa ja valloitti parissa kymmenessä
vuodessa koko maailman. Uusi sukupolvi nousi sen siivittämänä kapinaan
1960-luvulla. Kapinaan?
Nuorisokulttuuria
ja kapinaa ei toki pidä samaistaa, mutta edellinen kaikessa
epäpoliittisuudessaan loi pohjaa jälkimmäiselle korostamalla nuorison omaa
identiteettiä omana ryhmänään lasten ja aikuisten välillä. Ennen maailmassa
vain pieni, valittu osa kansaa oli voinut omistaa nuoruusvuotensa opiskelulle
eli siis akateemiselle vapaudelle enemmän tai vähemmän toimeentulon ja perheen
elättämisen huolista vapaana.
Muut siirtyivät
lapsuudesta aikuisiksi ja työelämään heti rippikoulun käytyään. Nuorilla
aikuisilla saattoi olla omia harrastuksiaan, mutta he olivat ja halusivat olla
aikuisia, ei nuorisoa. Eipä ollut aikaakaan harrastella mitään erityisiä nuorisoasioita.
Suomessa tämä
joutilaan eli siis opiskelevan (vrt. shkole –vapaa-aika) määrä oli sata vuotta
sitten vain parituhatta ja hätärumpua ”ylioppilastulvasta” lyötiin, kun määrä
1930-luvulla ylti peräti viiteen tuhanteen kolmen miljoonan väestöstä.
Vasta sotien
jälkeen seurasi sitten todellinen, koko vanhan asetelman mullistava kasvu ja
ylioppilaiden määrä vuosittain ylti jo 1960-luvun lopulla pariinkymmeneen
tuhanteen. Sen jälkeen ikäluokat pienenivät, mutta opiskelevan nuorison kasvu
sen kuin jatkui ja 2000-luvulla ylioppilastutkinnon suoritti enimmillään noin
70000 henkeä vuodessa. Tutkintoa seurasivat normaalisti sitten vielä ne
opiskeluvuodet.
Kun ylioppilastutkinnossa
ja yleensäkin tutkinnoissa reputtaminen käytännössä ennen pitkää jätettiin
pois, syntyi tilanne, jossa jo noin puolet ikäluokasta suoritti
korkeakoulututkinnon vuosien opiskelun jälkeen tai katsoi muuten oppineensa
tarpeekseen. Lopuistakin suuri osa
opiskeli vuosikausia ammattiin.
Tämä merkitsi sitä, että normaalitapauksessa
valtaosa nousevaa nuorisoa jo 1960-luvulta lähtien altistui opiskelijaelämälle,
joka ennen oli ollut harvojen kallis etuoikeus. Vuonna 2014 tutkintoa
suorittavien opiskelijoiden määrä Suomessa sitten olikin jo 1,27 miljoonaa.
Edellä esitetyt
luvut riittänevät havainnollistamaan sitä, että vasta toisen maailmansodan
jälkeen syntyi merkittävä yhteiskunnallinen ryhmä nimeltä nuoriso sanan
nykyisessä merkityksessä. Sangen luontevasti tämä ryhmä myös kaikkialla saavutti
oman itsetietoisuutensa ja omaksui nuorisokulttuurin, jota sille myös
aktiivisesti tarjottiin alan paisuvan bisneksen taholta.
Nouseva nuoriso,
tuo toisen maailmansodan jälkeisen ajan luomus kehittyi myös uudeksi
poliittiseksi ja kulttuuriseksi voimaksi. Aluksi saatiin havaita niin sanottu
nuorison kapina, jota esitettiin heti valkokankaalla, mikä lienee sitä myös
ruokkinut edelleen. Jossakin vaiheessa
kapinalle saatiin keksittyä syitäkin.
Tuosta kapinasta, sellaisena kuin se ilmeni
Saksan Halbstarke-, Englannin Teddy boys-, Suomen lättähattu- ym. jengeinä, ei kai kukaan ensi alkuun saanut muuta
tolkkua kuin sen, että nuoret briljeerasivat sopeutumattomuudellaan. He eivät
enää halunneet totella kuten olivat lapsena joutuneet tekemään, mutta ei heillä
mitään omiakaan aatteita saati poliittisia päämääriä ollut vielä 1950-luvulla
eikä 1960-luvun alussa, rock and rollia ja hulinointia ei voinut sellaisina
pitää.
1960-luvulta lähtien, etenkin vuosikymmenen
lopulla, alettiin kuitenkin havaita myös poliittista tai ainakin
politisoitunutta nuorison aktiivisuutta, joka useimmiten ilmeni perinteisten
puolueiden ulkopuolella ainakin muualla kuin Suomessa, joka oli erikoistapaus.
Vuonna 1968 joka tapauksessa nähtiin jotakin
aivan uskomatonta. Koko Ranska oli kaaoksessa, kun Pariisi, jonne kaikki langat
johtivat, oli joutunut sekaisin muutaman tuhannen opiskelijan lähdettyä
kaduille mellakoimaan. Vielä kymmenen vuotta aiemmin, jopa Algerian sodan
kiihkeinä ja kohtalokkaina aikoina, moinen olisi suorastaan ylittänyt
mielikuvituksen rajat. Elettiin uutta aikaa.
Myös Ranskassa
opiskelijamäärä oli sodan jälkeen moninkertaistunut ja ylitti 1960-luvun
lopulla puoli miljoonaa. Toki kaikki eivät olleet radikaaleja eikä
opiskelijoiden mellakoinnilla saati lakkoilulla perinteisesti voinut katsoa
olevan mitään yleisempää merkitystä.
Opiskelijat
saivat kuitenkin avukseen työläisten tukilakkoja ja hallitus ja jopa
presidentti, itse kansallissankari de Gaulle joutui ottamaan mellakoinnin hyvin
vakavasti. Hän hajotti kansalliskokouksen ja nimitti uuden hallituksen. Eivät
mitkään Cavaignacin konstit tulleet kysymykseen omien kullannuppujen ja
kansakunnan toivojen kanssa.
Mellakoitsijoiden
vaatimukset eivät tietenkään toteutuneet. Nehän olivat, arkipäivän opiskeluun
ja pariutumiseen liittyviä lukuun ottamatta, aivan epämääräisiä ja jopa
mielettömiä. Tämä ei kuitenkaan vallankumousten traditiota pyhänä pitävässä
Ranskassa ollut erityisen paha puute.
Suuri osa
mellakoijista ihaili ja kannatti tulisesti Kiinan kulttuurivallankumousta,
josta heillä oli mitä lapsellisimpia käsityksiä. Yleinen mielipide oli, ettei
mahdottoman vaatimisessa ollut mitään vikaa, kuten tuon ajan kuuluisa tunnus
yhtä komeasti kuin typerästi ilmoitti.
Pariisi oli
päästänyt vapaaksi pullon hengen ja ennen pitkää vastaavaa hulinointia nähtiin
koko Euroopassa. Se oli yksinkertaisesti muotia, uutta nuorisomuotia. Vuosi
1968 oli uusi Euroopan hullu vuosi,
kuten sellainen oli kerran ollut 1848, täynnä katteettomia toiveita ja
perusteetonta hyväuskoisuutta.
Vuonna 1969
Suomessa ilmestyi kirja Nuorison kapina
ja aikamme suunnanmuutos. Kirjoittaja oli Reijo Wilenius, filosofian
professori, jonka seminaarissa itsekin vähän myöhemmin istuin.
Wilenius oli
filosofina Suomessa harvinainen lintu, sillä hänellä oli läheiset suhteet
Rudolf Steinerin ns. hengentieteeseen, jolle suomalaiset kollegat kiristelivät
hampaitaan. Olihan maassamme vahvasti vallalla ns. analyyttisen filosofian
virtaus, joka erityisesti sodan jälkeen oli keskittynyt toimintaan, jolle voisi
antaa lyhyen yleisnimityksen Entzauberung.
Kaikenkarvainen epämääräinen mystiikka oli kerta kaikkiaan hävitettävä
rationaalisen ajattelun tieltä ja se oli filosofian tehtävä eikä sillä muuta
ollutkaan.
Analyyttinen filosofia
oli äärimmäisen tylsää ja todisteli kaikki kiinnostavat filosofian klassiset
ongelmat näennäiskysymyksiksi, joiden parissa vain tuhlasi aikaansa.
Wileniuksen ilmaantuminen tähän seuraan taisi olla merkki laajemmastakin
muutoksesta. Ainakin se taisi merkitä siihen saakka kovin esoteerisena pidetyn
filosofian popularisoitumista. Ehkä häntä voidaan verrata Johannes Kastajaan,
joka raivasi tietä Esa Saariselle ja Pekka Himaselle.
Joka tapauksessa
Wilenius uskoi nuorison kapinasta hyvää. Oli totta, että vuonna 1968 mellakat
muuttuivat usein väkivaltaisiksi eikä nuorisolla ollut kunnon konkreettisia
päämääriä mellakointia lukuun ottamatta. Silti oli rohkaisevaa, että uusi
sukupolvi oli parempi kuin sen vanhemmat, nuo sodan käyneet, jotka vaikuttivat
kovin tyytyväisiltä vallitsevaan menoon ja itse asiassa taisivat kantaa vielä
sodastakin vastuuta ainakin jollakin tasolla.
Yhtä kaikki, nyt
näytti koittaneen uuden ja uljaan humanismin aika. Sekin oli rohkaisevaa, jos
nuoriso keskittyi seksiin, sillä se liittyi rakkauteen laajemminkin. Yleinen
rakkauden sanoma oli jotakin toista kuin kansojen ja luokkien välisen
vihamielisyyden lietsominen. Nuoriso ilmoitti myös pitävänsä kaikkia
tasa-arvoisina ja halveksivansa rahan ja omaisuuden haalimista.
Yhteistyön ja
rakkauden yhteiskunta, jollainen näytti toteutuneen Kiinassa, oli kuin olikin
uusi ja korkeampi tavoite ihmiskunnalle. Mikäli suuri osa uuttaa sukupolvea ja
ilmeisesti sen etummainen osa, sen sydän ja aivot, omistautuivat tällaisille
aisoille, antoi se toivoa koko maailmalle.
Entäpä
Wileniuksen kirja? Miten siinä nähtiin ajan ”suunnanmuutos”?
Kulttuurivallankumous,
hierarkioiden voittaminen Kiinan oletetun esimerkin mukaan oli yksi asia.
Suurena taustamuuttujana tai liikkeellepanevana tekijänä oli ihmisen
vieraantuminen itsestään ja tarkoituksestaan, jonka vallitseva
yhteiskunnallinen järjestelmä aiheutti. Sitä oli muutettava radikaalisti. Tämä
ajatushan periytyi nuorelta Marxilta.
Wileniuksen
mielestä suuri tapahtumassa oleva muutos oli ihmiskuvan muuttuminen. Vanhassa koululaitoksessa
painottuivat älyllisyys, epäitsenäisyys ja kilpailuasenne. Nuorison
vallankumous vastusti niitä. Itse asiassa koulu, mukaan lukien yliopisto oli koko
yhteiskunnallisen muutoksen ajan suunnanmuutoksen avain.
Wilenius
elätteli visioita siitä, miten nuoriso saataisiin kiinnostumaan jopa paikallishallinnosta,
siitä, miten yhteiskunnallinen valta lujasti
tempaistaisiin tavallisen kansalaisen ulottuville. Vapauden
tasa-arvoisuuden ja solidaarisuuden tuli läpäistä niin kansalliset kuin
kansainväliset suhteet.
Kaikkivaltiaasta
kansallisvaltiostakin oli siirryttävä ihmiskunnalliseen
yhteisvastuuseen ja tähän liittyi olennaisesti se, että meillä pohjoisessa
kulutettiin ylenmääräisesti, kun taas etelässä nähtiin nälkää.
Kulutusyhteiskuntaa vastustettiinkin jo nyt monissa maissa, Suomessakin oli
vaadittu sekä yritysdemokratiaa että kulutusdemokratiaa.
Työ ja toimeentulo oli erotettava toisistaan. Työn ei pitänyt olla ihmisen
orjuuttaja, vaan vapauttaja.
Myös ihmisen
tietoisuutta oli avarrettava ja tähän pyrkivät myös sellaiset ajan gurut kuin
LSD-kokeistaan tunnettu Timothy Leary. Tämä sopi yhteen uuden ihmiskuvan
kanssa. Ihmisen tuli lähteä löytöretkelle myös omaan sisimpäänsä. Buddhismi ja Rudolf Steiner tarjosivat oppaita
matkalle.
Voimme siis
panna merkille, että vuonna 1968, kun Suomen bruttokansantuote oli vain noin
kolmanneksen siitä, mitä se oli viitisenkymmentä vuotta myöhemmin, alettiin
yltäkylläisyyttä pitää tympäisevänä. Asian panemiseksi yhteyksiinsä kannattaa
muistaa, että 1950-luvulla BKT/capita vaivoin kiipesi noin viidestätuhannesta
(laskennallisesta) eurosta noin seitsemään tuhanteen. 1960-luvulla rikastuminen
jatkui ja vuosikymmenen lopulla saavutettiin 10000 euroa /hlö.
Nykyisten
standardien mukaan 1960-luvun lopulla ei siis vielä vietetty mitään
kulutusjuhlia. Koko sanaakaan ei ollut vielä keksitty. Itse asiassa elettiin
melko lailla kädestä suuhun, ahtaissa ja vanhanaikaisissa asunnoissa, ilman
autoja tai edes valintamyymälöitä tai ulkomaanmatkoja. Ne olivat kyllä juuri
tulossa. Mutta verrattuna vain kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen rikkaus
tuntui monesta todella merkittävältä ja kaiketi ansaitsemattomaltakin.
Vuonna 1968
kapinan tunnukset olivat uusia, vaikka periytyivätkin kaukaa historiasta,
esimerkiksi nuoren Marxin ajattelusta. Nyt, puoli vuosisataa myöhemmin samat
tunnukset ovat yhä tuttuja, joskin aika banaaleja ja kuluneita. Tuskin kukaan
jaksaa niistä enää innostua vähäisten alakulttuurien ulkopuolella.
Joka tapauksessa
jotakin tuli jäädäkseen, ehkä paljonkin. Sellaisia asioita olivat poikkeavien
alakulttuurien nostaminen valtakulttuurin haastajiksi, egalitarismi,
kulutusyhteiskunnan vastustaminen, kolmasmaailmalaisuus ja myös tajunnan
laajentamisen ja valaistuksen kultti.
Uutta oli ehkä
ennen kaikkea se, etteivät ihmisten normaaliin arkielämään ja sen parantamiseen
liittyvät asiat enää olleetkaan itsestään selvästi politiikan ainoita
päämääriä. Toki joskus ennen sotia nuoriso oli myös yrittänyt nostaa politiikan
eturiviin sellaisia ”kuudennen luokan kysymyksiä” kuin yliopiston suomalaistamisen
tai Suur-Suomiaatteen, jolla oli juurensa ajan yleisissä riennoissa, mutta ei
niistä koskaan tullut todella vakavasti otettuja kysymyksiä.
Vuoden 1968
perintöön liittyivät luontevasti monet enemmän tai vähemmän sekopäisetkin
aatteet radikaalifeminismistä lähtien. Tunnus ”henkilökohtainen on poliittista”
ei olisi herättänyt mitään huomiota ennen vuotta 1968, nyt näytti vähän aikaa
siltä, että koko maailma on poliittinen ja ettei mitään siinä voida muuttaa,
ellei kaikkea muuteta perusteitaan myöten.
Paradoksaalisesti
tämä idea tuli suosituksi juuri aikana, jolloin kaikki oli joka tapauksessa
nopeasti muuttumassa ja vieläpä tavallisen rivikansalaisen kannalta mitä
parhaaseen suuntaan. Eipä ihme, että vanhemman polven poliitikot suhtautuivat
uusiin aatteisiin vähemmän vakavasti. Tähän aikakauteen kuuluu Mauno Koiviston
lausahdus siitä, että liiallinen yltäkylläisyyden kasvu näyttää tuottaneen
joillekin ilmavaivoja. Mutta nekin tulivat jäädäkseen ja löydämme ne tänään
poliittisen spektrin vihreästä ja punaisesta päästä.
Michel Houellebecq on sitten ilmeisesti tämän kaiken aiheuttaman krapulan tulkki?
VastaaPoistaPaljon tekstiä, mutta lopun punchline ei pelastanut sitä, että olet vanha, etkä tiedä nuorista mitään.
VastaaPoistaNuoriso ehkä kapinoi nykyäänkin. Mutta tekevät sen tyylilä ja vapaalla elämällä, jonka mahdollistaa moraaliton ja rikollinen toiminta. Tosin hyvin kurinalainen sellainen.
Moisella toiminnalla olisi sata vuotta sitten päässyt 4H yhdistyksen kunniajäseneksi. Mitalia rintaa ja muuta sellaista.
Nyt viedään koppiin jos kiinni saavat. Miksi eivät saisi, puhelin kun on matoja täynnä.
Terveen järjen mukaan vain vanhat ymmärtävät nuoria ja hieman vanhojakin, koska juuri heillä on kokemusta. Mikähän olisi asian voinut muuttaa ja koska se tapahtui?
VastaaPoistaMitä muuttaa voi?
PoistaNo jos olisit ollut edustaja, kun kolikkoa heitettiin.
Se tekisi näistä nykynuorista 4H kerhon parhaimpia ja tunnollisempia yhteiskunnan jäseniä, sen sijaan, että ovat nyt ulkona kuin Bernerin ajattelu.
Mutta et ollut silloin, etkä tänään.
Minä en ymmärrä nuoria. Mutta yritän pysyä ajassa tai edes heidän ajatuksissa, mutta toivotonta se on.
Samppa hyvä, muista Oscar Wildea. "Kysykää nuorilta! Hehän tietävät kaiken." Vai oliko se Twain?
Poista"Vuonna 1968 joka tapauksessa nähtiin jotakin aivan uskomatonta. Koko Ranska oli kaaoksessa, kun Pariisi, jonne kaikki langat johtivat, oli joutunut sekaisin muutaman tuhannen opiskelijan lähdettyä kaduille mellakoimaan."
VastaaPoistaSamoihin aikoihin Neuvostoliiton yliopistoissa jotkut professorit hyppivät ilosta ja hokivat: "Nyt Ranskasta tulee sosialistinen maa ja muut Euroopan maat seuraavat perässä kuin kissanpojat."
Olin siellä minäkin, siis vuona 1968 Pariisia, en kuitenkaan vuonna 1918 Suomessa. Maalaispoikansa en edes ajatellut meneväni joukon mukaan, seurasin vain sivusta, ihailin ja hämmästelin. Kokemus se oli ylitse muiden ja jäänyt mieleen ja verkkokalvoille hyvin eläväisenä.
VastaaPoistaOscari
Ei ole totta että sota tulee suomalaisille luonnonvoimana kuten talvi syksyn jälkeen, ja sitä varten reserviläisille piti lähettää 900 000 kirjettä ilman talvivaatteita.
VastaaPoistaJo vain. Eikä Balkan ole mikään jackpot johon laitat kolikon, vedät kahvasta ja saat tuloksena maailmansodan.
PoistaEdustajan rooli on minusta lähtökohtaisesti typerä ja pohjautuu kykenemättömyyten olla yksilö. Toki suurin osa ihmiskunnasta näyttää "edustavan" aina jotakin ja taitaapa tilanne sellaiseksi jäädäkin huolimatta utooppisista kuvitelmista, jotka koskivat sitä, että massaihmisestä jioskus kehiyy "autonominen" tai vastaavaa.
VastaaPoistaMassan tyhmyyttä inullakin oli tilaisuus tarkkailla useaan otteeseen ja oli huvittavaa havaita, miten kömpelösti meillä Suomessa yritettiin saada aikaan ihan oikea väkivaltainen joukon kiihtymys. Yritys jäi vain noloksi simulaatioksi.
"Yritys jäi vain noloksi simulaatioksi."
PoistaOlisi pitänyt tuoda Otto Wille Kuusinen Kremlin muurista tänne Suomeen.
..ja vielä se että edustajaksi pyrkiminen vie miehet torikokouksiin ja loputtomiin palavereihin mutta vie samalla voimat yhteiskuntaan tutustumiselta jolloin saavutukseksi liian usein jää lipevät leuat.
PoistaEntäpä naiset, uskaltaako sanoakaan, he jättävät lapset tekemättä tai tehdyt hoitamatta silloin kun nämä pisimpään äitiänsä tarvitsisivat. Sitten nelikymppisinä katuvat.
Mutta tätähän ei siis saa sanoa. hh
Otto Ville nauratti toisia ja suututti toisia. Vain pikkuruinen omissa huuruissaan elelevä porukka otti sen aivan tosissaan. Siihen naurettavuuteen se lopulta kaatui.
VastaaPoistaJos teillä aika katsoa tämä Youtube-video niin tästä se löytyy:
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=VJM-xA8PcQ8
"BBC - Why I Hate The Sixties (2004)"
Erityisen herkullista oli kritiikki brittiläistä uutta rakennuskulttuuria kohtaan. Meillä vastaavasta rakennustaiteesta eli ns. "myöhäisbrezneviläisyydestä" löytyy esimerkkejä lähes kaikista pikkukaupungeistakin.
1960-luvulla olin vielä liian nuori muistamaan asioista paljoakaan aivan kahta viimeistä vuotta lukuunottamatta. Seitsemänkymmentäluku sen sijaan tallentui todella hyvin. Päävärit olivat silloin musta,valkoinen ja eteenkin harmaa.
Nyt jälkeenpäin olen kuullut että esim. Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa (melko varmuudella siten myös Pohjois-Suomessakin) oli maaseudulla 1970-luvun alussa kotitalouksia jossa pyykkiä pestiin talvella avannoissa. Lapsiperheiden todellinen köyhyys alkoi poistua vasta saman vuosikymmenen lopulla ja viimeistään 1980-luvun puolivälissä. 1960-luvulla ja 1970-luvun alussa oli vielä yleisesti tiedossa maaseudun räkää syövät lapset.
VastaaPoista