Sievistelevät hupsut
Amerikan
yliopistoissa kuuluu etenevän nyt Bodily
Function Acceptance Movement, jonka sanomana lienee, ettei
ruumiintoiminnoissa mitään hävettävää ole. Naturalia
non sunt turpia.
Itse asia ei
tietenkään ole aivan tuore. Pissisten
ilmaantuminen Suomen kaduille taisi tapahtua 1980-luvulla, jolloin ei ollut
harvinaista nähdä tyttöjä pyllistelemässä pikkuhätäänsä lievittääkseen milloin
missäkin. Ja tekihän ne pojatkin sitä samaa.
Aikakausi lienee
tälle suuntaukselle nyt erityisen otollinen, kuten se oli Diogeneen aikoina.
Tämä kyynikkohan kuuluu masturboineen julkisesti torilla ja kun häntä tästä
moitittiin, hän lausui: ”Kunpa voisin tyydyttää nälkänikin yhtä
yksinkertaisesti”.
Epäilemättä
Diogenes edusti omalla tavallaan filosofian suurta pyrkimystä ihmisen vapauttamiseen
aivan samoin kuin sitä edustaa tuo mainittu amerikkalainen liike. Luonto ja
inhimillinen kulttuuri ovat normaalitapauksessa keskenään enemmän tai vähemmän
ristiriidassa, eikä kyyninen tapa ratkaista tätä ristiriitaa ole suinkaan
ongelmaton.
1920-luvulla
kukoisti Moskovassa liike nimeltä ”Alas häpeä”. Sen edustajat liikuskelivat
kaduilla ilman rihman kiertämää, ajelivat samassa asussa raitiovaunuissa ja
niin edelleen. Jostakin syystä liike näyttää jääneen lyhytaikaiseksi ja ainakin
itse kuvittelen, että se todennäköisesti syntyi kesällä ja lopahti jo ennen
joulua.
Venäjällä
palattiin yleensäkin nopeasti maksimaalisesta sallivuudesta pitkälle
maksimaalisen repression suuntaan. Kiinassa, jossa muutoin oltiin jossakin
vaiheessa kovin radikaaleja, ei tapojen vallankumous koskaan edennyt kovin
kauas niillä aloilla, jotka koskettivat seksuaalisuutta. Tämä oli 1960-luvun
radikaaleille ilmeisesti mahdotonta ymmärtää ja he koettivat ainakin omalta
osaltaan hoitaa asiat paremmin.
Oli hyvin
luontevaa ja kaiketi väistämätöntä, että tuon ajan radikalismiin liittyi myös liike,
jota leikillisesti nimitettiin uusrahvaanomaisuudeksi.
Kyseessä todella oli demokraattinen
liike siinä mielessä kuin tuo sana silloin ymmärrettiin. Kyseessä oli
luokkaerojen ja kaiken muunkin tasaaminen ja yhteiskunnallisen erottautumisen
hävittäminen.
Meillä Suomessa
vasta kansakoulut olivat opettaneet rahvaan niin sanotuille tavoille. Kansakoulun
käyneet tiesivät, että juhlallisiin tilaisuuksiin tuli saapua juhlallisessa
asussa, kasvot ja kädet pestyinä. He lakkasivat niistämästä nenäänsä sormien
väliin ja rupesivat käyttämään nenäliinaa.
Syödessä oli
hattu otettu päästä jo ammoin, sillä Jumalan viljan häpäiseminen
kevytmielisellä ja epäkunnioittavalla käytöksellä olisi ollut vaarallista
leikkiä, joka saattoi seuraavina syksyinä kostautua
Yhtä kaikki, kansankynttilät olivat sivistäneet
kansamme syvien rivien käytöstavat eikä tämä tapahtunut käden käänteessä.
Vaikka kansakouluja alettiin perustaa jo 1860-luvulla, oli vielä viime sodissa
palvelleista miehistä moni käynyt vajaan kansakoulun kurssin.
Käytöstavat
eivät toki olleet sinänsä koulusivistyksestä kiinni, mutta kiinnostavaa on,
että jo niin pian, 1960-luvulla syntyi liike niistä luopumiseksi ja nimenomaan
opiskelijanuorison keskuudessa.
Yhteiskunnan
yläluokka oli tietenkin erottautunut rahvaasta omilla käytöstavoillaan jo iät
ja ajat ja renessanssin käytösoppaita ilmestyi meilläkin jo varhain. Erasmus
Rotterdamilaisen Cullainen ciria oli
peräti julkaistu suomeksi jo 1600-luvulla. Ei tietenkään pidä luulla, että sitä
opiskeltiin savupirteissä.
Epäilemättä
yläluokka teki itsensä rahvaan silmissä naurettavaksi keikaroivalla
käytöksellään. Jukolan Juhani oli Turku-retkellään ilmeisen imponoituna
seurannut teikarien ja naarojen keskinäistä peliä ja
jalanraapimista, mikä taisi näyttää akkamaiselta pelehtimiseltä, joka ei
talonpojalle sopinut. Ei se tietysti sopinutkaan.
Voimme vain
kuvitella, miltä olisi näyttänyt, kun Juhani olisi koettanut samaan tapaan
hännystellä Venlaansa. Herroille jäivät luontevasti omat metkunsa siinä kuin
talonpojille omat asialliset tapansa.
Sinänsä
mielettömät ja vailla luonnosta juontuvia perusteita olevat tavat
monimutkaistuivat joskus äärimmäisyyksiin asti ja innoittivat Moliéren
kaltaisia tarkkailijoita pilkkaamaan niitä.
Ehkä jotakin samaa
on yhä anglosaksisessa kulttuurissa, jossa on kerta kaikkiaan sopimatonta
kertoa vaikkapa menevänsä vessaan. Asia näkyy myös sanastossa. Muistan, miten
ilahduin huomatessani, että jossakin liikkeessä oli lepohuone, restroom ja petyin, kun en löytänyt muuta kuin vessan.
Vielä lupaavammalta saattaa näyttää, kun vieraiden käyttöön mainostetaan kylpyhuonetta, bathroom, mutta enää en
mene siihen lankaan.
On tietenkin
ymmärrettävää, ettei esimerkiksi herkullisen aterian aikana suotta muistuteta conviviumin jäsenille siitä, miltä
pöydän antimet näyttävät ja haisevat tultuaan ulos pakoputesta. Vaikeampaa on
ymmärtää, miksei käymälän nimeäkään voida julkisesti edes kirjoittaa. Mutta
ilmiö ei ole vain amerikkalainen.
Myös Venäjällä
on hyvä pyytää anteeksi, mikäli tulee käyttäneeksi sanaa tualet. Siellä on myös tapana pestä usein käsiä, mikä on oikeasti
erinomainen tapa ja sen yhteydessä sopii sitten antaa sijaa niille
ruumiintoiminnoille, joiden julkista selostamista pidetään sopimattomana.
Mutta miten
oikein pitäisi arvostaa niitä nykyajan kyynikoita, jotka ilmeiset vakavien
pohdintojensa tuloksena ovat tulleet siihen johtopäätökseen, ettei
elintoiminnoissa mitään häpeämistä ole enempää kuin ihmisen elimissäkään ja
että kaikkia näitä voi tämän johdosta vapaasti harjoittaa ja esitellä
kaikkialla?
Diogenestä
arvostettiin aikanaan, kuten tunnettua ja jopa Aleksanteri Suuri halusi esittää
intellektuellia häntä henkevästi imartelemalla. Monet kuitenkin paheksuivat
sitä, että Diogeneen koiramaiseti käyttäytyvät seuraajat esiintyivät filosofin
viitassa ja kantoivat Herkuleen sauvaa. Eikö tuossa nyt ollut hieman liian
simppeli oikotie viisauteen, jona antoi oikeuden halveksia poroporvareita?
Oswald
Spenglerin mukaan stoalaisuus, jota kyynikotkin itse asiassa edustivat, kuuluu
tiettyyn aikakauteen, sivilisaatioon, kuten siihen kuuluvat toisessa
aikakaudessa sosialismi ja preussilaisuus. Näiden yhteys Bodily Function Acceptance Movementiin saattaa tuntua oudolta,
mutta se ei ole minun vikani.
Sivilisaation
suuret kuviot ovat merkillisempiä kuin toisen vuosikurssin opiskelijoiden
aivoitukset eli sophomoric posturizing
käyttääkseni erään englantilaisen snobin mainiota ilmausta.
Aikakautemme
etummaisen sivilisaation suunta kohti luontevaa yksinkertaisuutta on arvokasta
jatkoa sille vapautumisen projektille, joka valistusfilosofiassa heräsi ja on
ehkä tuonut ihmiskunnalle enemmän onnea kuin mikään uskonto tai sitten ei. Mutta
olemmeko tässä asiassa sittenkin vaarassa taantua? Eivätkö renessanssin myötä kehittynyt
tapojen hienostuminen ja kanssakäymisen jalostuminen ollutkaan missään
suhteessa edistystä?
Erasmus
muistutti, että julkinen piereskely ei ollut sopivaa ja piti sen takia peittää
yskähdyksillä. En tiedä, mitä mieltä BFAM:n adeptit ovat tästä asiasta. Mikäli
päästö ei ole haiseva, vaan sisältää lähinnä ilmaa ja hieman metaania, ei kai
ole millään tavalla ketään loukkaavaa harjoittaa myös julkisesti Jumalan
säätämiä elintoimintoja?
En tiedä
vastausta ja luulenpa, etten sitä koskaan itse keksisikään, ellen miljoonien
muiden kanssaihmisteni tavoin voisi tukeutua edelläkävijäryhmien
auktoriteettiin. Uskon, että ihmisen vapautumisen prosessi jatkuu ja voi jatkua
ilman loppua. Ehkäpä olemme vasta alussa.
Ahdasmielisyys ilman pakotettua avoimuutta jää suutariksi, koska kiellot on helppo kiertää jo sillä, että pitää rikkomiset omana tietonaan. Vanhoina valistumattomina aikoina porukka pervoili kodeissaan naapureille numeroa tekemättä. Sitä ei enää suvaita. Homot ajetaan kaapeistaan ja jo lapset opetetaan raportoimaan poikkeavuuksista. Parisuhteessa elävien aikuisten yhdyntätiheys on samalla romahtanut, mutta se johtuu varmasti jostain muusta.
VastaaPoistaKannatan keskitietä ja jonkinlaista konservatiivisuutta. Menin jokin aika sitten yhteisvessaan Helsingin Kampissa, muuta ei löytynyt siihen hätään. Kun astuin kopista ulos, vessa oli täynnä raavaita maahanmuuttajamiehiä, jotka olivat varmaan yhtä yllättyneitä kuin minäkin. Taidan välttää Kamppia, kannatan Stockmannia - vessakulttuurin vuoksi. Ei siinä mitään, että vapaudutaan, mutta jotakin rajaa ja edes valinnan vapautta. Kerrankin olin muslimimiesten kanssa samaa mieltä!
VastaaPoistaOnkohan nykyinen vapautuminen vastapainoa toiselle hyvin ahdasmieliselle kulttuurille? Siitä vain ei voida puhua, jos ei halua saada rasistin leimaa. HS:n kolumnissa paheksuttiin sitä, että nuorille opetetaan vartalon piilottelua. Tehtiin tikusta asiaa, Suomessa on pukeutuminen hyvin vapaata ja ajattelemisestakaan ei panna vankilaan. Mutta vihreä feminismi ei mene pintaa syvemmälle, vaan välttää puhumasta todellisista ongelmista.
Olennainen seikka jäi pois: olen nainen.
PoistaSiinäpä hieman Ruukinmatruunan likeltä liippaavia tuumailuja mm. pukeutumiseen liittyen:
VastaaPoistahttp://takkirauta.blogspot.fi/2016/04/alempiarvoinen-pukeutuminen-osa-ii-eli.html
Intiaanit pitivät joitain maahantunkeutujien tapoja hieman omituisina, yksi niistä oli nenän niistäminen kankaaseen, tuloksen tutkiminen, kääriminen pakettiin ja tallettaminen taskuun kuin suurenkin aarteen.
VastaaPoistaPaljon koko ajan esillä, että meillä on oikean median rinnalla ns. valhemedia.
VastaaPoistaKannattaa alkaa kysyä tuota sanaa (liikaa) viljeleviltä missä on paikka, sivusto, instanssi tms. tietolähde jossa tuon valhemedian jutut valheiksi osoitetaan ja näytetään.
Tietääkseni ei missään.
Oikaiskaa minua jos olen väärässä.
Väite valhemediasta on väite tosta vaan, se voi olla tosikin väite mutta kuka hei jaksais nähdä vaivaa että väitteen voisi osoittaakin. Ei kukaan.
Voimmeko siis vain väittää tuosta vaan, että tämä ja tuo ovat valhemedioita ilman että olemme ketään saaneet siitä valheesta kiinni?
Ylehän väitti eilisiltana että Tsernonylin ydinonnettomuudessa kuoli vähintään 30 000 ihmistä.
Lähdettä, tutkimuksen tekijää (edes liioittelevaaa Greenpeacea) tms. ei mainittu. Väitettiin ja todettiin vaan.
Ja tämä tuulesta numeroita tempaava mediako sitten itsestään selvästi ja ikuisella ultimatumilla "valhemedian" vastakohta? WHO oli laskenut että kuolleet oli sadoissa. But who cares!
Mää on nyt puronnut metian kelkasta. Kokonaan.
Hyvin aiheellinen kysymys, vaikka ei juuri tähän aiheeseen liitykään.
VastaaPoista"Kyynittären elintoiminnot"
VastaaPoistaVenäjän televisio näytti aikoinaan Leonid Brezhnevin tyttären haastattelun, jossa tämä kertoi Neuvostoliiton "kultaisen nuorison" elämäntavoista: "Мы пьянствовали и ебались." Kyllä siinä pillu ja sperma tuoksuivat/haisivat/lemusivat.
Eiköhän se homma onnistu ihan tavallisen nuorison eväin. Ihmisellä kun on se kiima-aika vain kerran elämässä, mutta eihän se mitään varsinaisesti maksa.
VastaaPoistaNetti josta totuus nykyisin ammennetaan antoi ymmärtää että yhtämittainen ihmisten piereskely 6 vuotta ja 9 kuukautta aikaansaisi energian jossa on jytyä yhtä paljon kuin atomipommissa.
VastaaPoista"Is it true if you fart nonstop for 6 years 9 months you would create enough energy equvalnt to an atomic bomb? "
Ja vastaus olisi kuulemma: YES.
http://www.huffingtonpost.com/francis-levy/does-queen-elizabeth-ii-fart_b_6669908.html
Sitten on näitä klassisia "ken pieruaan pidättää, se itseään inhoaa", sanontoja, joissa mielestäni on ihan asiallinen pointti, kun ajattelee tuskaista tilannetta josta ei vaan pakoon pääse ja on vaiheessa jossain vain töräytettävä, ettei halkeaisi, tai vaikkapa jos tuskallinen pidättely johtaisi keskittymiskyvyn herpaantumiseen moista vaativassa tilanteessa. Kovin usein kyseistä fraasia käyttävän henkilön olen itse kuitenkin huomannut edustavan sitä individualistista pieruhuumorin kannattaja-sakkia, tätä "minulla on oikeus" -hengen sanansaattajia, joka ei vättämättä kuitenkaan äänestäisi esim. vasemmistoa tai vihreitä.
VastaaPoista