Tyhmennysharjoitusten arvosta ja ongelmista
Muuan vanha
ystäväni aina silloin tällöin mainitsee huokaisten eräästä tuttavastaan, joka
joskus 70-luvun kultaisina vuosina lausui hänelle sakramentaaliset sanat:
”Suomen suurin onnettomuus oli, ettei sitä valloitettu talvisodassa”.
Ystäväni
muistelee asiaa ilmeisen imponoituna, ei suuttumuksella tai ivallisesti
nauraen, vaan huvittuneen pohdiskelevasti. Tuohan on jo historiaa ja kaikki me
siihen aikaan eläneet kuulimme ja näimme jotakin vastaavaa. Koko Suomen
nuorison etummaisin eliittiryhmä julisti silloin suurella paatoksella
seuraavansa Otto Ville Kuusisen viitoittamaa tietä ja kulkevansa sitä
nimenomaan eteenpäin, maailmanhistorian suuren suunnitelman mukaisesti.
Se narrin osa,
joka historiassa oli jäänyt Kuusiselle, oli silloin, puhtaan järjen voimalla ja
historiasta välittämättä päätetty muuttaa profeetan ja esitaistelijan rooliksi.
Historian kulkua ei taaksepäin voi
tuupata ja tyrannit saa aina palkkansa, lauloivat nuoret ymmärtämättä tuon
taivaallista siitä, mitä olivat puuhaamassa ja mitä laulu heillekin oikeastaan
tarkoitti.
Nuorten
lähtökohtana oli radikalismin ansiokkuus a
priori. Kaiken muuttaminen juuriaan (radix) myöten oli ymmärretty kaiken
viisauden aluksi ja asioiden oikeaksi ymmärtämiseksi oli aivot ensin
tyhjennettävä kaikesta, mitä siellä oli. Tämä tyhjennyshän oli myös
1960-luvulla uudelleen muotiin tulleen itämaisen mystiikan avainkäsitteitä.
Mietiskely saavuttaa tarkoituksensa vain silloin, kun järki ja tahto
sammutetaan.
Tavallaan
tyhjentyminen tietenkin tarkoittaa samalla tyhmentymistä, mutta en halua tässä
suinkaan väittää, että mietiskelyn ja valaistumisten tuloksena olisi vain ja
ainoastaan tyhmyyden hankkiminen ja vajoaminen eläimelliseen tilaan. Tyhmyydellä
on toki arvonsa oikeassa ympäristössään, mutta ei missä tahansa.
Radikaalin
poliitikon harrastama mielen vapauttaminen kaikesta ympäröivän maailman sovinnaisesta
ja satunnaisesta sisällöstä sen sijaan kyllä muistuttaa metodiltaan
mietiskelyä, mutta tässä tapauksessa se todennäköisesti myös vie vahingolliseen
tyhmentymiseen ignoroimalla ja leimaamalla painolastiksi kaiken sen, mikä ei loogisesti
seuraa uuden, uljaan ajattelun postulaateista.
Venäjän
historiaa tuntevat ovat ehkä tutustuneet Bakuninin ja Netšajevin laatimaan Vallankumouksellisen katekismukseen,
joka on malliesimerkki radikalismista puhtaimmillaan. Sehän alistaa
vallankumoukselliseksi ryhtyneen ihmisen koko maailman yhdelle ainoalle asialle,
vallankumoukselle. Kaikki vanhan maailman instituutiot julistetaan siinä
arvottomiksi tai vain sikäli arvokkaiksi, kun ne voivat edesauttaa suurta
päämäärää: kaiken vanhan tuhoavaa vallankumousta.
Ne, jotka
halusivat Suomen kulkevan Otto Ville
Kuusisen viitoittamaa tietä ja häviävän talvisotansa vaikkapa sitten
viiveellä, eräänlaisen historian uudelleen tulemisen kautta, olivat arvollisia Vallankumouksellisen katekismuksen
tunnustajia. Heidän maailmassaan oli tehty täydellisen tyhjennyksen eli siis
tässä tapauksessa myös tyhmennyksen operaatio. Se oli turvallinen alusta kaiken
mullistavalle muutokselle, jonka tuli tietenkin ensin alkaa kaiken vanhan
tuhosta. Olihan tuhoamisen viettikin luova vietti, kuten Bakunin totesi.
Bakuninin ja Netšajevin
ja heidän katekismuksensa sijasta
sivistyneistöllämme oli tuohon aikaan käytettävissään Moskovan avoimesti typerä
ja ehkä juuri siksi niin imponoiva evankeliumi. Postmodernilla kaudella
radikaalit sitten saivat tämän Foucault’nsa ja hänen kintereillään viihtyvät
Lacanit, Bataillet ja muut radikaalit suuruudet. Taitavat ne yhäkin monelle
kelvata?
Tämä joukko
tyhmentää adeptinsa lähes samalla metodilla kuin anarkistiset edeltäjänsä,
kutenkin sillä erotuksella, ettei avainkäsite enää ole tahto, vaan halu, désir. Toki jo Schiller kerran arvioi,
että maailma pyörii nälän ja seksin ympärillä, Der Hunger und die Liebe regieren Das Weltgetriebe. Mutta Schiller
ymmärtääkseni viittasi luonnon pakkoon. No, epäilemättä hänen aikalaisensa, joutilas
ja kylläinen markiisi de Sade kyllä filosofoi pelkällä halullakin. Tuskinpa
olikaan sattuma, että hänet tuohon aikaan pistettiin lukkojen taakse.
Tuohon aikaan
oli näet kaikkea muuta kuin sopivaa olettaa, että ihmiset alentuisivat olemaan
pelkkiä halujensa ja mielitekojensa tyydyttäjiä. Keskeinen tekijä, jolla
ihmisen arvo mitattiin ei ollut hänen halunsa ja kykynsä nautintoon, vaan hänen
hyveensä eli nimenomaan hänen tahtonsa ja kykynsä voittaa ne toimia
animaalisista ja itsekkäistä impulsseistaan välittämättä. Sitähän hyve, virtus, vertu on aina tarkoittanut. Se
on kykyä ja sen käyttämistä hyvään.
Yhtä kaikki,
nimenomaan radikalismin mekanismina eli tyhmentämisen välikappaleena Foucault’n
näkemys ihmisestä viettiolentona toimii aivan erinomaisesti. Toki idea periytyy
jo Freudilta: epäviihtymys kulttuurissa Unbehagen
im Kultur, oli väistämätön seuraus siitä, ettei kulttuuri-ihminen voinut
estoitta tyydyttää kaikkia animaalisia halujaan. Näin siis Freud, jonka
ihanteena väikkyi irrationaalisuutensa voittanut ihminen, ainakin mikäli
uskomme Erich Frommin tulkintaa.
Vasta Freudin
epigonit tekivät tästä viettiolennoksi ymmärretyn ihmisen ja häntä ahdistavan
kulttuurin ristiriidasta aseen itse kulttuuria vastaan samaan tapaan kuin
Bakunin ja Netšajev asettuivat yhteiskuntaa ja valtion poliittista mahtia
vastaan, totaalisesti ja kompromisseitta.
Jälkimmäisille
yhteiskunnan normit olivat este poliittiselle vapautumiselle, edellisille
eläimellisten viettien vapauttaminen on kiistaton ja kaiken pyhittävä päämäärä.
Vapaus on ja voi olla vain viettien täyttä vapaata toteuttamista. Nyyaikaisen radikalismin
metodina on sorron eli siis halun ja viettien tyydytyksen tiellä olevan repression paljastaminen. Rationalisaatio, järjellistäminen on
pahuuden ytimessä.
Naiivi realisti
voisi luulla, ettei järjellistämisessä mitään pahaa ole, vaan päinvastoin. Tämä
ei pidä toki paikkaansa. Järki, ratio, ei ole se primäärinen asia, johon ihmisen tulisi pyrkiä
vaan valhe, joka estää näkemästä totuutta ja pitää viettien Sisyfosta
vankilassaan.
Rationalisaatio on nimenomaan vapauden ja sitä
mukaa myös järjen este ja sen totaalinen voittaminen on kaiken a ja o. Paras
tapa viisauteen pääsemiseksi on tässäkin tapauksessa kaiken järjen eli
historiallisen painolastin pyyhkiminen pois tieltä ja mielen tyhjentäminen,
mitä voi kaikin mokomin nimittää myös tyhmentämiseksi. Etenkin tässä asiassa
tuo termi sopii erinomaisesti.
Metodi on
nykyään aivan yleisesti käytössä myös politisoituneiden ideologioiden piirissä,
kuten voimme joka päivä huomata. Esimerkiksi feministinen ajattelu pyrkii ja
pääsee haluamiinsa päämääriin vain ja ainoastaan pyyhkimällä pois
näköpiiristään instituutioiden rationalisaatiot eli sen mielekkyyden, joka asioilla
on omissa yhteyksissään joko ollut tai yhä säilynyt. Niiden tilalle on luontevaa
asettaa erilaisia haluttuja ja tarkoituksenmukaisia selityksiä, kuten ”sorto”, ”naisviha”,
”patriarkaatti” ja niin edelleen.
Kaikessa
simppeliydessään tällainen metodi on ainakin toimintavarma, koska järjestä
luopunutta ei mikään voi horjuttaa edes silloin kun hän tarkastelee historiaa,
jossa instituutioiden mielekkyys periaatteessa tunkee kaikkialta näkyviin.
Historiassa, ja
tämä tarkoittaa yhtä lailla nykypäivää kuin tuhannen vuoden takaista aikaa,
toimii vajavainen ihminen vain harvoin parhaalla mahdollisella tavalla ja vielä
harvemmin hän on onnistunut tekemään maailmastaan täydellisen, saati täysin
järkevän. Tämänhän havaitsivat jo Rummukaisen veljekset.
Syynä maailman
vajavaisuuteen ovat todennäköisemmin kykyjen kuin tahdon ongerlmat. Tämän
seikan tunnustaminen ei ehkä anna suuttumukselle niin paljon sytykkeitä, kuin
kaipaisimme, mutta auttaa meitä pysymään tolkullisuuden rajoissa.
Tyhmennysharjoituksilla voi olla heuristinen arvonsa, mutta, paradoksaalisesti,
on vain tyhmää olettaa puhtaan rationaalisuuden vallitsevan siellä, missä ihmiset
kohtaavat toisiaan.
Terävä Wilhelm
Occamilainen luultavasti ymmärsi saman asian lausuessaan Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem. Liika monimutkaisuus
vie todennäköisesti harhaan. Toisaalta, silloin kun asia koskee ihmisiä ja
yhteiskuntaa, myös ylenmääräinen ja järkeä kohtuuttomasti korostava simppeliys
vie sinne varmasti, sillä sekin perustuu keinotekoiseen tyhmennykseen.
Jos jotakin varmaa voidaan sanoa läntisen ihmisen kehityksestä, niin kohti yhä suurempaa vapautta hän halajaa. Ja aina nouse esiin etusormenheiluttajia jarruttelemaan.
VastaaPoista"En näe mitään velvollisuutta uskoa, että sama jumala, joka on antanut meille logiikan, järjen ja älykkyyden tarkoitti, että unohtaisimme niiden käytön." - Galileo Galilei
Kovaa tuo pyrky on ollut ainakin täällä pohjoisessa ja jälkeä on syntynyt. Usein tuntuu siltä, että tri Pangloss, joka itse asiassa seurasi suuren Leibnizin jälkiä, on ehdottomasti oikeassa.
VastaaPoistaJa sitten se epäilys taas iskee.
Länsimaisesta ihmisestä on tullut eräänlainen homo sovieticus Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Puuttinin kerrotaan lausuneen, että 1900- luvun suurin tragedia oli Neuvostoliiton hajoaminen. Tässä asiassa alan olla taipuvainen komppaamaan puuttinia.
VastaaPoistaOn olemassa vain yksi hyväksytty feministinen punavihreä ideologia, eikä silläkään tarvitse vaivata päätään, koska sen ovat valmiiksi määritelleet Hyvät Ihmiset. Toisinajattelevat savustetaan pois facebookista, kaveripiiristä, työpaikalta ja lopulta syytetään ja tuomitaan, suljetaan vankilaan tai mielisairaalaan.
Kyse saattaa ollaa jonkinlaisesta joukkopsykoosista tai joukkotyhmyydestä. Perutelen arvion sillä, että hyvin suurella todennäköisyydellä pystyn ennakoimaan jonkun henkilön kannan mihin tahansa kolmanteen asiaan, jos minulle ensin kerrotaan heidän kantansa kahteen muuhun asiaan.
Kuten jo aiemmin täällä kommentoin, saattaapi hyvin olla, että oli tragedia Suomelle ja suomalaisille, ettei meitä miehitetty toisessa maailmansodassa. Säilytimme ulkokuoren, mutta mätänimme sisältä. Esim virolaisille näyttää käyneen päin vastoin.
"Puuttinin kerrotaan lausuneen, että 1900- luvun suurin tragedia oli Neuvostoliiton hajoaminen."
PoistaNeuvostoliitto oli tässä katastrofissa ainoastaan jäävuoren huippu. Kysymyshän oli itse asiassa Neuvostoliiton perustusten katastrofista eli marxismi-leninismi-stalinismin teorian ja käytännön luhistumisesta/hajoamisesta/mätänemisestä/jne.
Se että Puuttin näki ainoastaan Neuvostoliiton eikä nähnyt marxismi-leninismi-stalinismia on paljon puhuva seikka. Tämä seikka on erittäin tärkeä ja se merkitsee sitä, että Puuttin on joko värisokea tai sitten hänen älykapasiteettinsa ei pysty havaitsemaan marxismi-leninismi-stalinismin erikoispiirteitä historiallisena jatkumona.
Puuttinin älykkyyden näytekappaleita ovat mm. "мочить в сортире" ja väite, että Lenin asetti atomipommin Neuvostoliiton hajottamiseksi.
Olen monesti miettinyt, että olisiko Suomi itsenäistynyt Neuvostoliiton hajotessa jos se olisi miehitetty. Vai olisiko Suomi venäläistynyt kuten Karjalan Tasavalta ja pysynyt osana Venäjää. Vähän olen kallistunut jälkimmäisen puoleen.
VastaaPoistaSartre sanoi inhoksi tunnetta, jonka kokee nähdessään läntisen ihmisen luopuvan arvokkaimmasta ominaisuudestaan, oikeudesta vapaaseen ajatteluun kääntyessään lampaaksi, suomalainen älykkö tuntee inhoa kuullessaan sanan Sartre.
VastaaPoistaVenäjän iso ongelma on älymystön tuhoaminen 1900-luvulla useampaan kertaan.
VastaaPoistaTsaarin ajan maastamuutto, vallankumouksien joukkoteloitukset, bolsevismin tuhoava vaikutus, suuri isänmaallinen sota, juutalaisten maastamuutto jne.
Oikeastaan on pieni ihme että itänaapurissa on vielä hyvin älykkäitä ihmisryhmiä ja sitä arvostetaan.. 8P
Ari
Ari: "Venäjän iso ongelma on älymystön tuhoaminen 1900-luvulla useampaan kertaan."
PoistaVain korkeintaan puoliksi vitsinä totean kommenttina tuohon ikävään tosiasiaan, että myös meidän oma älymystö on lähes kokonaan tuhottu. Se tuhosi itse itsensä. Se tuho alkoi sodan jälkeen marxismilla, jatkoi relativismilla ja sitten postmodernismilla, päätyen nykyiseen fanaattiseen "rasisti"jahtiin, "suvaitsevaan" silmien sulkemiseen, arvoglobalismiin, federalismiin ja Open Borders-ideologismiin. Eli suomeksi: kieltäytymiseen katsomasta reaalimaailmaa sellaisena kuin se näyttäytyy.
Meillekin pätee se, että on pieni ihme, että kaikesta huolimatta on vielä älykkäitäkin ihmisiä joukossa. Tosin ei siinä joukossa missä "suvaitsevaisuus"-tyhmyys tiivistyi ja tiivystyy edelleen.
Kiitos teille jotka ette tiivistyneet mukana. Me, kansanmiehet- ja naiset, tarvitsemme teitä nyt enemmän kuin koskaan.
jk
Kyllähän meillä ihmistappiot olisivat olleet moninkertaiset, jos olisi miehitetty. Emme koskaan tulleet osaksi ns. tappotannerta, kun pidimme peräsimen omissa käsissämme.
VastaaPoistaHassua kyllä, mitä suurempi onnettomuus, sitä innokkaammin siitä etsitään myönteisitä tuloksia. Venäläisille ultrapatriooteille on ihmeellistä Jumalan johdatusta, että Stalinin johtama Neuvostoliitto säästyi mädältä liberalismilta...
Onneksi ei tarvitse sellaisilla lohduttautua.
Tuota ansiokasta puhtaan tyhmyyden kritiikkiä lukiessa tuli taas mieleen se vanha radikaalin ja konservatiivin välisen eron määrittely. Sen mukaan konservatiivi on henkilö, jonka mielestä ei pidä pyrkiä muuttamaan sellaista, joka on osoittautunut toimivaksi.
VastaaPoistaRadikaali taas on henkilö, jonka mielestä ei pidä hyväksyä sellaista, joka on osoittautunut toimivaksi.
Jälkeenpäin on helppo sanoa että johdatus teki minusta ruotsi tutkijan.
VastaaPoistaTyhmentäminen ei välttämättä ole vain keinotekoista, vaikka tätä mahdollisuutta ei saa ääneen sanoa.
VastaaPoistaEntisen pääministerimme isävainaan kollega juttelee tällaisia otsikolla
"IQ, immigration and the future of Europe":
https://www.youtube.com/watch?v=RO04pmW2Njk