Hovimies ja šakin pelaaminen
Baldassare
Castiglione kirjoitti 1500-luvun alussa tunnetun kirjansa Il Cortegiano, hovimies.
Siinä hän luonnosteli
sen, mitä on totuttu pitämään renessanssi-ihmisen ihanteena. Hovimies oli uomo universale, kaikinpuolinen ihminen,
joka hallitsi kaikkia tai ainakin useimpia aloja ainakin kohtuullisesti.
Sen sijaan hovimiehen ei ollut sopivaa takertua
johonkin tiettyyn, vallankaan vähäpätöiseen taitoon. Niinpä hänen oli osattava
pelata šakkia, mutta ei liian hyvin. Siinä tapauksessa hän
osoittaisi käyttäneensä kalleinta omaisuuttaan, eli aikaa, kohtuuttomasti aivan
toisarvoiseen tarkoitukseen.
Sen sijaan, että
olisi pelannut sakkia, hän olisi voinut käyttää senkin ajan kehittämällä monia
muita, tärkeämpiä taitoja. Maailmahan on sellaisia täynnä, eikä elämä millään
riitä kaikkien kunnolliseksi opettelemiseksi. Vita brevis, ars longa.
Hovimiehen
tehtävänä ja kutsumuksena oli kehittää itseään. Seurustelun taito oli tietenkin
yksi tärkeimpiä ja monet muut taidot itse asiassa vain sen välineitä.
Siitä kun luin
Hovimiehen on nyt kulunut jokseenkin tasan puoli vuosisataa, enkä muista sitä
kovinkaan hyvin. Joka tapauksessa minulle jäi se mielikuva, ettei kyseessä
ollut Dale Carnegien tunnetun Miten saan
ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa –teoksen varhaisesta esiasteesta,
vaan että kirjoittajan päämääränä todella oli jonkinlainen harmoninen itsensä
kehittämninen. Saattaa kyllä olla, että muistan ja tulkitsen väärin.
Carnegiellahan
tarkoituksena on saada, hankkia jotakin ikään kuin omistukseensa, kun taas
hovimies haluaa tulla joksikin eikä itsensä myyminen ole hänelle olennainen
asia, vaikka miellyttämisen taito oli toki tärkeä ja sitähän nuo silloin
kehitetyt sivistyneet käytöstavat pitkälti ovat.
Itse asiassa
tämän perusteella kansojakin luikiteltiin barbaarisiksi tai vähemmän
barbaarisiksi, toki mielivaltaisesti. Venäläisyyttä leimattiin usein edellisten
joukkoon, vaikka jo 1500-luvulla julkaistu Domostroi
kyllä antoi varsin hyviä eväitä myös seurusteluun. Joka tapauksessa
ulkomaalaiset hovimiehet oudoksuivat venäläisten seurustelutapojen karkeutta.
Erasmus
Rotterdamilaisen 1500-luvulla kirjoittama De
civilitate morum puerilium käännettiin muuten suomeksikin jo vuonna 1670,
siis näköjään aikamoisella viiveellä, mutta kannattaa muistaa, että se tapahtui
Ruotsin suurvalta-aikana, jolloin suomenkielen kurssi oli alimmillaan.
Cullainen ciria nuorucaisten tapain
sijwollisudest oli siis ilmeisesti jo tuolloin tarpeellinen jopa sille,
joka ei hallinnut enempää oppineiden kieltä, latinaa tai valtakunnan kieltä,
ruotsia, tai edes saksaa, jota oli totuttu pitämään hieman parempana ruotsina
ja jota siksi sotkettiin kaikkiin tärkeisiin yhteyksiin. Tai sitten ajateltiin,
että parempi se on lukea olennaisia teoksia omalla kielellä. Kunpa tämä nytkin
muistettaisiin.
Koska etenkin
naisille miellyttämisen taito oli aivan keskeinen elämässä menestymiseksi, ei
tunnu kummalliselta, että peräti ensimmäinen suomessa ilmesstynyt
ruotsinkielinen aikakauslehti oli nimeltään Konsten
att rätt behaga, 1782. Toki Suomenkieliset
wiikko-sanomat oli alkanut ilmestyä jo vuonna 1776 ja olihan Tidningarne utgifna af ett sällskap i Åbo
ilmestynyt jo hieman aiemmin, vuodesta 1771.
Sivumennen
sanoen, Sankt-Peterburgskije vedomosti
oli alkanut ilmestyä jo vuonna 1702. Tämä menee jo toiseen asiaan, mutta ehkä
tästä voi tehdä joitakin johtopäätöksiä joistakin asioista. Jätän tämä ilon
kärsivälliselle lukijalle.
Ei kannattane
innostua väittämään, että ennen olivat asiat hyvin, kunnes turmeltuivat sen
jälkeen, kun meikäläinen eläkkeelle siirtyi tai jotakin vastaavaa. Maailma on
aina ollut täynnä pinnallisuutta, pyrkyryyttä ja ulkokultaisuutta. Menestykseen
on pyritty hinnalla millä tahansa sen sijaan, että olisi keskitytty siihen,
mikä on todella tärkeää eli ihmisen oma henkinen autonomia ja sisäinen kasvu.
Viimemainittua
ainakin kannattivat antiikin filosofit, kuten Epiktetos, joka oli alun perin orja
ja Marcus Aurelius, joka oli keisari. Heidän mielestään ihmisen oikeana
päämääränä oli hallita itseään eli vapautua intohimojen orjuudesta. Carnegie
näyttää sen sijaan pikemminkin pyrkivän orjailemaan ympäristönsä edessä
mahdollisimman myyvästi.
Carnegien
ihminen, homo carnegiensis, näyttää
pyrkivän itsensä tuotteistamiseen ja sitten myymiseen, kuten myös Zygmunt
Baumanin postmoderni kuluttaja. Se heille sallittakoon, vapaassa maassa kun
eletään.
Joka tapauksessa
täytyy myöntää, että ainakin minulle tulevat Castiglionen ajatukset mieleen,
kun näen nuoria ihmisiä, jotka ovat paisuttaneet lihaksensa muodottomiksi
pahkuroiksi ja laihduttaneet niiden päältä pois normaalin rasvakerroksen.
Molemmat sukupuolet esittelevät tasapuolisesti myös sixpackejaan. Sellaista rumuutta ei tapaa antiikin patsaista.
Kyseessä on lyhyesti sanoen monomaanisen treenauksen ja ravinnon avulla
tuotettu luonnottomuus, joka todennäköisesti myös vie ennenaikaiseen hautaan.
Mutta jokaisen on sallittua tappaa itsensä
haluamallaan tavalla. Treenaus tuottanee miellyttävämmän lähdön kuin vaikkapa
tupakointi.
Lehtien hehkuttamassa
bodarin ihannevartalossa minua kuitenkin häiritsee eniten se, että tiedän
ihmisen kuluttaneen niin suuren määrän elämästään pumppaamalla tylsästi rautaa,
kuunnellen ehkä samaan aikaan sitä melusaastetta, jota nykyinen
viihdeteollisuus tuottaa. Samaan aikaan hän olisi voinut tehdä kovin paljon
fiksumpiakin asioita.
Korostan, että
en puhu tässä normaalista, terveestä kehosta, vaan niistä epäluomista, joita
alan teollisuus meille tyrkyttää esikuviksi.
On tietenkin
totta, että punttisalilla tai vastaavissa paikoissa vietetyt tunnit merkitsevät
samalla sitä, että ollaan ainakin sen aikaa poissa pahanteosta ja monelle
todellinen vaihtoehto salille ei suinkaan olisi kirjasto, vaan kapakka. En toki
halua paheksua harrastuksia, jotka ovat terveitä silloin kun niitä harjoitetaan
kohtuuden rajoissa.
Ongelmana
kuitenkin ovat nuo kohtuuden rajat. Nykyaikaiset olympialaiset kelpaavat hyvin
esimerkiksi siitä, mitä tapahtuu, kun nuo rajat ylitetään.
Olympialaisissa
ei enää aikoihin ole ollut kohtuullista eikä normaalia mikään. Käsittämättömät,
megalomaaniset valtioiden panostukset jonninjoutaviin ja lähinnä
järjenvastaisiin lajeihin, joissa ihmisiä uhrataan lyhytikäisen ”kunnian”
alttarille, roskajoukon massahysteria tämän tai tuon henkilön voittaessa juuri
tiettynä päivänä tietyssä kummallisessa kamppailussa, tämä on nykypäivää, jossa
rajojaan hakeva ihmiskunta on ilmeisesti jo lopullisesti astunut niiden yli.
Mutta
olympialaiset taitavat olla vain oire syvemmästä. Pyrkimys maksimaaliseen
suoritukseen optimaalisen kasvun sijasta, erikoistuminen mihin tahansa
typeryyteen, mikäli voi sen avulla herättää huomiota, ”viidentoista minuutin
kuuluisuuden” maaginen vetovoima massoihin, ehkä nämä kertovat ajastamme
kaikkein olennaisimman?
Ei ihmisissä mitään
vikaa ole, tai siis tarkoitan että heissähän kaikki vika juuri onkin, mutta
ennen muuta kannattanee huomiota kiinnittää aikakauden suosimiin typeryyksiin,
koska se on asia, johon ehkä voidaan myös vaikuttaa ja joka ainakin aikojen
saatossa vaihtelee.
Tämänkin ajan
ihmiset voisivat todennäköisesti oppia jotakin Castiglionelta ja Erasmukselta.
Monet asiat ovat jo itse asiassa kaikkien omaksumia. Tärkeä edistysaskel on
sekin, ettei ruokapöydässä piereskellä ja se saattaa helposti ihmiskunnalta
unohtua, jos nykyinen kehitys jatkuu.
Antiikin
viisauden valossa olennaisempaa on kuitenkin muistaa, että vaikka ihminen ei
koskaan voi oppia kaikkea sitä, mitä
haluaisi ja olisi tarpeen, hänen kannattaa silti tehdä parhaansa ja
pyrkiä harmoniaan omien mahdollisuuksiensa pohjalta sen sijaan, että kohtuuttomasti
keskittyisi yhteen jonninjoutavaan asiaan tai sitten loputtomaan, akkamaiseen
muiden miellyttämiseen ja liehakointiin.
Minua on aina kiehtonut se englantilaisten gentlemannien tapa diskata tai ainakin paheksua sitä toveriaan, joka oli harjoitellut ennen kilpailua. Voihan olla että syntymälaiskana sitä vain etsii maailmasta itseää miellyttäviä menetelmiä, mutta minkäs teet. Itsensä kehittäminen on hyve, joten älkäämme tehkö siitä pahetta langeamalla kilpailuhenkisyyten tai vielä pahempaan suoritevammaisuuteen.
VastaaPoistaLajiharjoittelu on epäurheilijamaista, ei harjoittelu sinänsä. Se peittää sen, kenellä on paras kunto ja kasvattaa miehen epäsuhtaiseksi. Suomalaisia kritisoitiin aikanaan olympialaisten pilaamisesta tuomalla sinne de facto ammattilaisia edistämään kansallista propagandaa.
Poista