Eikös se ollutkaan
rappeutunut?
Kustantajat ja journalistit ovat
ennustettavia. Ei niistä kukaan viitsi julkaista sellaista tavaraa, jonka
perusaines olisi aivan enemmän tai vähemmän ilmeistä, uskottavaa ja
ennustettavaa. Mikäli uuden kirjan johtopäätökset uhkaavat näyttää aivan
normaalin järjen mukaisilta, pyöräytetään olkiukko, joka sitten juhlallisesti
kaadetaan kumoon ja saatetaanpa vielä hakata pahanpäiväisesti.
Tämä on ymmärrettävää. Kukapa nyt
haluaisi kertoa uudelleen sitä, mikä on yleisesti tiedossa tai ainakin helppo
uskoa. Mikäli vaikkapa suomalaisesta fasismista ei irtoa uusia sensaatioita, niin
otetaan ja väitetään, ettei aikaisemmin edes uskallettu sanoa sitä, mitä
sanottiin. Tämä siitä huolimatta, että asioita on puitu yhä uudelleen niissä
tutkimuksissa, jotka nyt eivät ehkä olleet peruskoulussa lukulistalla, mutta
kyllä erinomaisesti asiantuntijoiden ja jopa asianharrastajien tiedossa.
Tilanne on ilmeisesti sama kuin
nykyajan taiteilijoilla, jotka mielipahakseen joskus nöyrtyvät esittämään
uudelleen jonkin kuolleen miespuolisen lihansyöjäheteron jo 300-400 vuotta
sitten laatiman sävellyksen tai näyttelemään uudelleen antiikin tai 1600-luvun
draaman. Missään tapauksessa he eivät halua olla vailla originaalisuutta tai
jopa innovatiivisuutta ja niinpä tuloksena saattaa olla ja usein onkin jotakin
aivan uutta. Onneksi yleisöä yleensä varoitetaan etukäteen.
Luettuani Maijastina Kahloksen
uuden kirjan Rooman viimeiset päivät
(Otava 2016, 285 s.) en suinkaan halua leimata sitä keinotekoiseksi
journalismiksi. Kyllä kirja edustaa kunnialla maamme perinteikästä antiikin
tutkimusta ja sen popularisointia, jossa meillä on ollut suuria nimiä niin
historian kuin kaunokirjallisuuden puolella, Linkoimiehestä Waltariin. Jaakko
Suolahti aikoinaan saattoi tätä tutkimusta nousuun ja uusimpiin alan helmiin
lasken Veikko Litzenin kirjan Tie Nikeaan.
Miksi sitten tulin happamasti
narisseeksi tämän kirjoituksen alussa? No siksi, että kirjan mainostekstissä
kerrotaan, ettei Rooma ollutkaan rappeutunut antiikin viimeisinä vuosisatoina
200-600 jKr. Missähän välissä se sitten onnistui putoamaan lattian läpi siihen
tilaan, jossa sen tuon ajan jälkeen kohtaamme? Mutta mainostus on oma
taiteenlajinsa. Ilmeisesti myös sillä on omat kehitysvaiheensa, jotka
noudattelevat sivilisaation suurta tarinaa.
Ei tämä siis huono kirja ole, ei
alkuunkaan. Se puolustaa hyvin paikkaansa siinä kirjatulvassa, jonka tällä
alalla nyt voimme havaita. Nykyään Rooman valtakuntaa käsittelevää
kirjallisuutta tulee joka tuutista ja usein se on myös varsin laadukasta.
Ajatelkaamme nyt vaikkapa Alberto Angelan teoksia, jotka paljolta keskittyvät
arkipäivän historiaan kuten tämäkin kirja. On hienoa, että meillä kyetään tasoa
pitämään yllä oman tutkimuksen pohjalta.
Sen jälkeen kun on onnistunut voittamaan
mainostekstin aiheuttaman ärtymyksen, kannattaa lukea kirja, jossa kyllä
pohditaan myös rappion käsitettä Rooman tuhoutumiseen sovellettuna. Kuten kirjoittaja
kertoo, asialle on riittänyt selittäjiä ja selityksiä, niitä on ainakin yli
kaksisataa erilaista.
Gibbonin järkäleellä on jo sen
verran ikää, ettei se enää mitenkään voi täyttää ajanmukaisuuden vaatimuksia ja
Spenglerin ja Toynbeen esitykset taas ovat enempi uskon asioita tai ehkä
paremminkin vetoavan enemmin taiteelliseen vaistoon kuin kriittiseen tieteentekoon.
Kirjasta myös ilmenee, ettei kirjoittaja
vastusta sanan rappio käyttöä, kunhan
ensin määritellään, mitä sillä tarkoitetaan. Tässä kohtaa hän kuitenkin näyttää
menevän vaaralisen lähelle postmodernistisista lähestymistapaa, jolle
historiakin taitaa olla vain siitä kirjoitettua tekstiä ja sen kritiikkiä.
Mutta Shakespearen Prospero sanoi:
Our
revels now are ended. These our actors,
As I foretold you, were all spirits, and
Are melted into air, into thin air:
And like the baseless fabric of this vision,
The cloud-capp'd tow'rs, the gorgeous palaces,
The solemn temples, the great globe itself,
Yea, all which it inherit, shall dissolve,
And, like this insubstantial pageant faded,
Leave not a rack behind. We are such stuff
As dreams are made on; and our little life
Is rounded with a sleep.
As I foretold you, were all spirits, and
Are melted into air, into thin air:
And like the baseless fabric of this vision,
The cloud-capp'd tow'rs, the gorgeous palaces,
The solemn temples, the great globe itself,
Yea, all which it inherit, shall dissolve,
And, like this insubstantial pageant faded,
Leave not a rack behind. We are such stuff
As dreams are made on; and our little life
Is rounded with a sleep.
Mitäpä tässä siis suotta
kiistelemään siitä, mikä on pikein oikeasti todellista ja ovatko saappaat jalkoja
primäärisempiä vai päinvastoin. Olkoon nyt Rooman muutos sen viimeisinä vuosisatoina,
sen mahtava kulkue kohti olemattomuutta todettu ilman etumerkkejä ja
arvoväritteisiä sanoja ja sama koskekoon meidän omaa unenomaista
olemassaoloamme.
Tutkimus paljastaa yhä enemmän
antiikin Rooman todellisuudesta. Ehkä on turha sanoakaan, että kliseet eivät
koskaan kerro asioista totta millään tarkkuudella. Antiikin aikana, kuten
sitten myöhemminkin, oli olemassa kliseitä myös eri kansojen hyveistä ja
paheista. Tässäkin kirjassa niitä on hauskat litaniat.
Niitä voi verrata koulukirjojen
lyhyisiin selostuksiin aikakausista, hallitsijoista ja kulttuureista. Joskus ne
tavoittavat joitakin olennaisia piirteitä, mutta toki mielenkiintoisimmillaan
asioiden merkitys ilmenee, kun tullaan rajoille: vasta siellä näemme, mitä
stereotypiat eivät merkinneet.
Kirjassa on paljon arvokasta
faktatietoa keskeisistä asioista, jotka tietenkin ovat koulukurssissa jääneet
hämäriksi, mikäli niitä on edes mainittu. Hallinto ja sen muuttuminen, talous
ja armeija ovat kovia tekijöitä, ja samoin tietenkin historiaa muokanneet
luonnonvoimat, siinä luvussa rutto, joka useaan otteeseen ahdisteli
valtakuntaa.
Arkipäivän historia, siinä luvussa
avioliitto, seksuaalisuus ja naisen asema, ovat nykyään olleet herpaantumattoman
mielenkiinnon kohteena. Kuten kirjasta ilmenee, liian pikaiset johtopäätökset
vievät näissäkin asioissa heti harhaan. Roomassa ei seksin suhteen oltu erityisen
tiukkoja eikä erityisen sallivia. Asiat riippuivat kyseessä olevien osapuolten
keskinäisestä asemasta ja siviilisäädystä.
Naisen asema oli monissa
tapauksissa huomattavan vapaa myös perheessä, missä hän saattoi vallita omaa
omaisuuttaan ja pitää jopa miestä tohvelin alla. Kuvitelmat naisten ja orjien
elämästä yhtenä kärsimysnäytelmänä roomalaisen patriarkaatin kahleissa ovat
kuvitelmia vain.
Entäpä Lukkari Sepeteuksen teoria
siitä, että Rooman tuhon aiheutti naisvalta, kun portot, narssut ja naasikat
nousivat hallitsemaan ja mies vapisi vaimonsa edessä?
No, tämä teoria ei oikeastaan kuulu
kaikkein vakavimpiin ja kirjoittajakin mainitsee sen vain ohimennen. Rooman väestöongelmat eivät olleet
samanlaisia kuin nykyisen Euroopan, jossa luonnollinen väestönmuutos on
voimakkaan negatiivista ja sen syiksi voidaan heti havaita keinotekoinen
syntyvyyden rajoittaminen, mikä on yhteydessä naisen aseman muutokseen ja
yhteiskunnan rakenteisiin.
Toki Roomalla oli väestöongelmia
aina, alusta pitäen. Olihan maailmanmahti syntyessään vain vähäinen kylä ja sen
kieltäkin puhuttiin vain pienellä alueella. Maahanmuuttajat otettiin usein
vastaan yhtä hövelisti kuin nykyäänkin. Saatiinhan näin paljon kaivattua
työvoimaa ja autioituneiden alueiden pellot taas viljelykseen.
Ei barbaarien tulossa ollut kyse
vain eläimellisten moukkien väkivaltaisesta hyökkäyksestä. Edes vandaalien
suorittamat hävitykset eivät ehkä olleet sen pahempia kuin muidenkaan tekemät,
mikä tosin tuskin juuri lohdutti siitä aikoinaan kärsineitä. Mutta jostakin
Roomaan saapui se barbaria, joka sammutti sen antiikin sivistyksen, joka sitten
vuosituhannen kuluttua löydettiin uudelleen ja väärin käsitettiin, kuten Spengler
väittää.
Olisiko kohtalokkaana uutuutena
ollut kristinusko, kuten usein on väitetty? Kristinuskon hidasta ja mutkallista
syntyvaihetta kirjoittaja kuvaa melko perusteellisesti. Kyseessähän oli varsin
erikoislaatuinen kultti sikäli, ettei se lainkaan sietänyt rinnallaan
kilpailijoita, vaikka tämä aluksi jäikin lähinnä teoriaksi.
Epäilemättä kristinuskolla oli myös
suuri hävittävä roolinsa. Antiikin kulttuuri oli pitkälti rakentunut sen
jumaluuksien ympärille eikä myöskään kristinusko toki tuhonnut sitä
kertaheitolla.
Ainakin minulle kyllä jää se käsitys, että
kristinusko –ja toisaalla islam- syövyttivät hitaasti mutta varmasti antiikin
perinnön ja lopulta sen hävittivät. Se oli toki uuden kulttuurin tai uusien kulttuurien
alku, mutta uudenlaiseen maailmaan siirryttiin vasta tuhoamalla vanha, joskaan
ei kertarysäyksellä.
Itä-Rooma tunnetusti sinnitteli vielä
vuosituhannen Länsi-Rooman tuhouduttua. Aikoinaan sen kulttuuri oli hyvin
kurjassa maineessa, mutta tietenkin tutkijat ovat pyrkineet sitä korjaamaan. Nihil est ab omni parte beatum, sanotaan
ja sama koskee sen vastakohtaa. Mitään todella mainittavaa Itä-Roomasta ei
kuitenkaan tainnut koskaan syntyä sen viimeisinä vuosisatoina. Länsimaisen
kristillisen sivilisaation linnakkeena se toki palveli urhoollisesti.
Jo Rooman kukoistuksen päivinä oli
joutoväki ottanut tavakseen kuluttaa sille annettua elämää keinotekoisiin
tyhjänpäiväisyyksiin, joita esitettiin valtavilla areenoilla. Itä-Roomassa
aivan erityiseen rooliin nousivat kilpa-ajot ja niitä fanittavat joukkueet, jotka saivat myös tärkeän valtiollisen aseman.
Itse olisin tarpeeksi röyhkeä
sanoakseni, että tämä on tyhjenneen sivilisaation viimeinen aste. Meillä Euroopan cupin (vai mikä se on?)
joukkueet eivät vielä ole tainneet ottaa koko EU:n politiikkaa haltuunsa, mutta
ehkä sekin on pian edessä?
Joka tapauksessa Kahloksen kirja on
hyvin arvokas ja sujuvasti kirjoitettu tietopaketti Rooman vallan viimeisistä
vuosisadoista. Hieman jään sen sivuilta kaipaamaan Saksalais-roomalaista
keisarikuntaa (Heiliges Römisches Reich
Deutscher Nation), jonka inkarnaatiolta tämä nykyinenkin EU tuntuu, mutta
menisihän se jo aiheesta toiseen.
Muistelen vesi kielellä muutamaa blogistin mainiota tekstiä ruokaan liittyen. Oliko Rooman rappiosta ruokapuolella esimerkkejä? Luin vasta Gallian sodan ja minulle tuli hieman yllätyksenä, että voittoisat armeijat eivät olleet ruokahuollon suhteen mitenkään kaksisia: aika askeettisella jyväpohjalla noita valloituksia tehtiin. Germaanien ruokahuolto taas oli ihan toisenlaista, lihalle rakentuvaa.
VastaaPoistaOnhan Kahloksellakin siitä jotakin. Vilja se ymmärtääkseni oli kaiken a ja o ja sitähän sitä ilmaiseksi jaettiin sirkushuvien ohella. Toki öljyä ja viiniä sekä sianlihaa lisäksi. Antiikin viljakauppa oli varsin laajaa ja syötävät tuotiin usein kaukaa, kun rahalla sai.Kohtahan meillä kai on sama ja sitten kai loppuvatkin pian rahat...
VastaaPoistaRinnastus urheilijoihin toiminee tässä ruokavalioasiassakin. Huipputasolla lienee aika askeettista, pastamättöä, jota tosin Caesarin armeijat eivät tunteneet. No, ruis taitaa tulla Puolasta ja Australian nautaa näkyivät mainostavan... lähempänäkin ruokaa olisi.
VastaaPoistaRooman tuhon syitä oli niin monta, että niistä voi ja onkin väitelty ns. loputtomiin.
VastaaPoistaNykyajan kokemusten perusteella pääsyitä oli väestökriisi Rooman lähialueilla ja Rooman kyvyttömyys estää sitä leviämästä alueelleen. Aivan kuin EU:lle on käynyt.
Rooma yritti puolustaa aluettaan linnoituksia rakentamalla, mutta niiden miehittäminen oli liian kallista. Valtakunta alkoi konkreettisesti kutistua sitämukaa kuin linnoituksia hylättiin.
Rooman lopullinen tie perikatoon alkoi siirtymisestä palkka-armeijaan, joka oli kestämättömän kallis. Nykyään Ruotsilla on vaikeuksia pitää laivasto, ilmavoimat ja varuskunnat miehitettynä palkka-sotilailla. Esim. puolet hävittäjistä on jouduttu varastoimaan, eikä Venäjän provokaatioihin kyetä vastaamaan.
Palkatta ja ruuatta jääneitä Rooman legioonia saattoi myös siirtyä paikallisten pikkukuninkaiden puolelle, kuten kävi Frankkien valtakunnassa (Ranska). Tänäpäivänä Libyassa, Afghanistanissa ja Syyriassa laiminlyödyt sotilaat ovat mielellään siirtyneet kapinallisten puolelle.
Roomalla oli Caesareita alunperin vain sotien aikana, muina aikoina vallan oli tarkoitus olla Senaatilla. Nykyään Yhdysvalloissa valta on vähitellen siirtynyt ensin osavaltioista Capitoliin ja sieltä edelleen presidentille.
Diktatuuri korruptoi Rooman niin yhteiskunnallisesti kuin kansantaloudellisesti, että syöksykierrettä oli mahdoton estää. Nykyaikana BRICS-mailla on toistuvasti loistava tulevaisuus, jonka läpimädät vallanpitäjät pilaavat joka kerta.
Terveisin,
Nikke