Helsinkiläisyyttä Ruotsin aikaan
Seppo Aalto, Kauppiaita ja laivanvarustajia. Helsinkiläisten elämä Ruotsin aikana
1550-1809. Siltala 2016, 272 s.
Vanhat ajat
eivät meillä tuossa takavuosina olleet kovinkaan muodikkaita. Ehkäpä asiaa
selitti äkkimodernisaation tuoma ylimielisyys: mitäpä tuhlaamaan aikaa noihin
hölmöläisiin, joiden elämä koostui sentään enimmäkseen vähä-älyisestä
puuhailusta uskonnon ja raakalaismaisen lain valtapiirissä, usein
toimeentulominimin rajalla tai alapuolella.
Viime aikoina
suuntaus on tainnut muuttua ja kukaties se liittyy yleisempäänkin irrationalismin
arvostuksen nousuun. On alettu ymmärtää Aapelin Siunattuun hulluuteen sisältyvää viisautta, jonka mukaan kukaan ei
taidakaan olla ihan kokonaan viisas. Niinpä olemme ehkä sittenkin lähempänä
noita historian hahmoja, kuin haluaisimme ajatella.
Meillä Suomessa
ei, hovien ja palatsien puutteessa ole kovinkaan monipuolista kirjallista
materiaalia entisajan elämänmenosta. Porvaristokin oli vähälukuista ja usein
köyhää. Talonpojat taas jättivät jälkiä lähinnä oikeuden pöytäkirjoihin, mikäli
eivät olleet läpeensä kunniallisia ja hyviä alamaisia.
Mutta ei
täälläkään nyt sentään ihan metsäläisiä oltu. Aina silloin tällöin myös
Helsingin porvarit rikastuivat tämän valtakunnanosan ykkösluokkaan ja varsin
usein heillä oli suhteita Tukholmaan, aivan vallan huipuille, puhumatta nyt
Tallinnasta ja jopa Amsterdamista, jonne laivatkin kulkivat.
Varsinainen
valtameripurjehdus ei tainnut olla Helsingin heiniä. Kaupunki kyllä vei tervaa
ja palkkeja aina Hollantiin saakka, mutta 1700-luvulla sentään Ruotsin
rintamaiden kauppiaat toimivat melko aktiivisesti myös Itä-Intiassa saakka.
1800-luvulla
sitten jo meiltäkin käsin, esimerkiksi Loviisasta purjehdittiin hyvinkin
aktiivisesti jopa Amerikkaan -siis Venäjän Amerikkaan eli Alaskaan- saakka.
Tämä ei
merkinnyt sitä, että Helsinki olisi ennen 1800-lukua ollut merkityksetön kylä
ainakaan kaiken aikaa. Se nousi aina välillä kukoistukseen suurten
konjunktuurien siivellä ja sen menestys oli hyvin riippuvaista suurista
markkinoista, Viipurin, Narvan ja Tallinnan kaltaisista kilpailijoista sekä
tietenkin kruunusta, joka yritti valvoa valtakunnan parasta kieltämällä milloin
mitäkin
Toki Viaporin
rakentaminen 1700-luvulla nosti Helsingin kovaan kasvuun ja sillä oli joskus
muitakin omia erikoisbisneksiään, kuten etulyöntiasema Tallinnan
puutavarantuonnissa.
Helsinkiläiset
olivat kansainvälistä väkeä, kuten yleensäkin tuon ajan kauppiaat. Saksalainen
ja ruotsalainen syntyperä ja siihen liittyvät kansainväliset suhteet olivat
varsin usein menestyvien kauppiaiden takana.
Kuitenkin
kirjoittaja kertoo, että ainakin jossakin vaiheessa kaupungin asukkaista oli
yli puolet suomenkielisiä. Tämä aiheutti omat seuraamuksensa esimerkiksi kämnerioikeuden
puheenjohtajan henkilöllisyyden tai pappien toimintakyvyn kannalta.
Itse asiassa
suomenkielisyys näyttää aluksi menettäneen kaupungissa merkitystään
1800-luvulla, kun huomattava osa kaupunkilaisista alkoikin olla venäläisiä.
Tosin kaupungin valtava kasvu jätti tämän ryhmän ennen pitkää pieneksi
vähemmistöksi ja sama kohtalohan on ollut myös ruotsinkielisyydellä. Kehitys
pelkästään minun muistini aikana on ollut varsin selvästi havaittavissa.
Useat kirjoittajat
ovat korostaneet sitä, miten ainutlaatuista ja Venäjälle tyypillistä oli, että
uusi pääkaupunki, Pietari, perustettiin hallitsijan mahtikäskyllä.
Kuten tiedämme,
sillä tavalla perustettiin myös Helsinki. Prosessi ei ollut mitenkään helppo,
kun Pohjanlahden rannan kaupungeista määrättiin porvarit pakolla siirtymään Helsinkiin.
Uppiniskaiset alamaiset ja koleerinen Kustaa Vaasa saivat siinä ottaa mittaa
toisistaan. Lopputulosta voi ehkä nimittää kompromissiksi, joka tosin voi olla
turhan kaunisteleva sana.
Joka tapauksessa
uusi Helsinki nykyisen Vanhankaupungin kosken saaressa oli Pietariin verrattuna
köyhän miehen sotakaupunki, ei mikään pramea pääkaupunki. Vaihtelevalla
menestyksellä siellä elää kituutettiin, kunnes maannousu teki yhteyksistä liian
hankalat.
Uusi kaupungin
paikka Santahaminassa jäi jostakin syystä käyttämättä ja seuraava Pietari
Brahen aikainen sijoituspaikka Sörnäisissä oli floppi. Vasta Vironniemellä
kaupunki alkoi kukoistaa, suuressa määrin mahtavan suojelijansa, kreivi Brahen
ansiosta.
Kuten arvata
saattaa, kaupungilla oli aina omat mahtimiehensä ja heidän kilpailijansa.
Lähteet kuvastavat loputtomia riitoja ja valtataisteluita. Niitä Aalto on
kuvannut säästelemättä nasevia luonnehdintoja henkilöistään, joita useammin
näyttävät ajaneen eteenpäin paheet kuin hyveet.
Toki oli myös
myönteisiä hahmoja, kuten pormestari Abraham Wetter, jonka nimeä kantava katu
yhä syystäkin löytyy kaupungista. Kirjavia persoonia, kuten yltiöpietisti
Petter (Pietari) Schäfer, joka jopa rohkeni panna viralta koko kolminaisuusopin,
löytyy myös henkilögalleriasta.
Kuten tunnettua,
venäläinen eskaaderi, johon osallistui itse tsaari Pietari, poltti kaupungin
vuonna 1713. Kaupunkilaiset hylkäsivät sen ja palatessaan Uudenkaupungin rauhan
jälkeen he saivat havaita koko seudun muuttuneen: venäläiset olivat rakentaneet
palaneiden talojen paikalle omansa ja lisäksi linnoituksen, joka hallitsi sekä
satamaa, että kaupunginlahtea.
Kun kirjassa
aika usein viitataan tiettyihin katuihin ja kaupunginosiin, olisi pari karttaa
ollut lukijalle suureksi hyödyksi. Kuvitusta olisi löytynyt myös vaikkapa venäläisten
vuonna 1713 suorittamasta pommituksesta ja toki monesta uustakin asiasta.
Yhtä kaikki,
kirjan on kirjoittanut henkilö, joka varmastikin tuntee aihepiirin paremmin
kuin kukaan muu. Se on myös varsin sujuvasti ja jopa vauhdikkaasti kirjoitettu
eikä kaihtele reippaita johtopäätöksiä, jotka pitävät lukijan virkeänä. Suomen
ja Helsingin menneisyydestä kiinnostuneen kannattaa ilman muuta tutustua tähän
opukseen. Siitä onkin jo aikaa, kun Aimo Halila kirjoitti hieman samantyylisen
kirjan ”Me raatiherrat ja porvarit”. Hienoa, että tätä kirjallisuutta on tullut
lisää.
Nyt kaipaisi
vaikkapa Suomen 1700-luvun valtameripurjehdukseen liittyvää kirjaa suurelle
yleisölle. Ja kovin tärkeähän se on myös tuo 1800-luku.
Helsingin perustaminen edusti tyypillistä aikansa siltarumpupolitiikkaa eli kepu silloinkin on ollut juonimassa asioita.
VastaaPoistaKummallinen asia tämä että Helsingin historia ei ehkä monia kiinnosta. Sitähän tuntuu tämänkin kirjoituksen saama mitätön kommenttimäärä todistavan. Omakohtaisestikin on näin ja samalla olen kuitenkin koko ikäni ollut historin piintynyt harrastaja. Kaupunki on toiminut koko elämäni ajan itsestään selvänä kulissina enkä juuri ole kaivannut lisää siihen mitä omin silmin olen nähnyt tai suku kahvikutsuilla on tullut kertoneeksi. Vaikka olen ns paljasjalkainen helsinkiläinen on kaupunki tuntunut, suorastaan 'maistunut' nuorelta ja historiattomalta. Eikä tieto lasteni esi-isästä Vanhankaupungin pormestarista Erik Sigfridssonista muuta tätä suhtautumista miksikään.
VastaaPoistaSamaa kiinnostumattomuutta olen ollut havaitsevinani monissa muissakin kaupunkilaisissa. On tuntunut siltä että paikallishistoriaa harrastetaan pienemmillä paikkakunnilla paljon ahkerammin. Näin on täällä Oulunkylässäkin, Helsingin pienessä lähiössä josta on julkaistu useitakin muistelmia ja historiikkeja.
Jään miettimään ajatusteni mahdollista edustavuutta vai onko vain kyse omalle kohdalleni sattuneesta omituisuudesta? hh
Fasistit karkottivat 30-luvulla Carlo Levin etelä-Italian köyhälle maaseudulle pois pääkaupunkilaisten silmistä. Siellä hän kirjoitti paikallisten ihmisten veisaavan hartaita hymnejään rintamaiden ihmisten pitäessä hauskaa. Fantastista, upeeta!
VastaaPoistaOlisiko läntisen ajattelun umpiperä Suomi nyt vastaavassa kehitysvaiheessa? Luettuani eilen yhdeltä istumalta kirjastosta muutaman kuukauden odottelun jälkeen saamani kansanihminen Elli Vornasen 100-sivuisen kansallisopiston kirjallisuuspiirissä hioman Kolmen kuvan tähden, voisin niin väittää.
Vornanen kertoo itäsuomalaisen syrjäseudun nälänhätää Venäjän tsaarinvallan viime vuosina pakoon lähteneen tytön muutosta Sonkajärven kirkonkylän tuntumaan talollisen piiaksi, ja siitä nykyaikaan ulottuvan sukutarinan käyden välillä 67-70 lukujen suuren maaltamuuton viemänä töissä Helsingissä ja Tukholmassa saakka.
Levin kirjan nimeä Cristo si e fermato a Eboli soveltaen Kristus pysähtyi Sipooseen ja antoi miehelle sähköauton häkäpönttöauton tilalle.
Poista