Kateus vie kalat vedestä
Kateus on siitä erikoinen synti,
että ainakin täällä Suomessa moni kehtaa sen tunnustaa ja jopa
-kohteliaisuudesta kai- saattaa joskus sitä teeskennellä.
Harva kai meistä on vapaa tästä,
enempää kuin muistakaan inhimillisistä heikkouksista. Varmaan kuitenkin kannattaa
muistaa, ettei sellaisista nyt ainakaan ennen ymmärretty olevan mitään mitään
ylpeilemistä.
Kateushan on hiukan liukuva käsite
ja saattaa sisältää kovin erilaisia aineksia, pahansuopuudesta oikeudentuntoon.
Kohteelle se saattaa olla, tyypistä riippuen, joko imartelevaa, kiusallista tai
riemukasta todistusta omasta pätemisestä.
Yleensä kateuden kohteena ovat
materiaaliset asiat. Tosin voidaan ilman muuta myös kadehtia toisen terveyttä,
menestystä, sosiaalisuutta ja tuhansia muita asioita. Juri Olešan
kuulussa novellissa Kateus, taisi kommunalkassa asuva naapuri kadehtia
jopa toisen komeita suolikaasujen purkauksia, jotka paukkuivat kuin tykinlaukaukset.
Sosiaalisena ilmiönä kateus
tunnetusti on tärkeä, etenkin demokraattisessa yhteiskunnassa, jossa se vanhat
säätyrajatkaan eivät häiritse sen tunkeutumista kaikkialle ja jossa ryhmäpaine
jopa tekee siitä hyveen.
Jo Bernard de Mandevillen (The Fable of the Bees) ajoista on ymmärretty,
että yksityisen henkilön pahe saattaa yhteiskunnan mitassa muuttuakin eteenpäin
vieväksi voimaksi. Keeping up with the
Joneses ja the Smith Effect
huomattiin jo kauan sitten amerikkalaisen yhteiskunnan suuriksi liikevoimiksi
ja niiden arvo on ymmärretty sittemmin myös meillä.
Toisin sanoen, ei se homma niin
mene, että ollaan tyytyväisiä, kun on päästy pulasta. Mikäli naapuri pääseekin
pykälän verran pitemmälle, ei oma saavutus enää lämmitä. Mikä se nyt muka oli
tuo Virtanen tai Lahtinen ostamaan paremman auton/lomailemaan hienommassa
paikassa/yleensäkin kulkemaan nokka pystyssä?
Mammonanpalvojien mielestä
ilmeisesti juuri tässä ovat paratiisin avaimet: siinä vaiheessa kun tavallinen
tallaaja ei enää pidä lomia eikä siirry eläkkeelle, vaan keskittyy raatamaan
koko elinaikansa ollakseen enemmän arvoinen (!) kuin naapurinsa, on koko valtio
komealla kasvu-uralla ja saattaa katsoa pitkin nenänvarttaan muiden
kansakuntien edustajia. Kylläpä meidän silloin kelpaa!
Sopivan köyhät, mutta ei
varsinaisesti säälittävät naapurit ovat peruskadehtijalle taivaan lahja.
Suomalaisille ovat ruotsalaiset aina olleet loukkauskivenä, joita vain harvoin
on päästy vahingoniloisina potkaisemaan. Venäläiset sen sijaan ovat olleet
todellinen hyvä naapuri noita tiettyjä konfliktiaikoja lukuun ottamatta.
Putinin aikana heidän kukkoilunsa kyllä alkoi paisua melko sietämättömäksi,
monen mielestä.
Adam Smith, hyvin viisas mies, oli
sitä mieltä, ettei rikastumisessa mitään vikaa ole. Se, joka mammonaa onnistuu
yli määränsä kasaamaan, ei kykene sitä itse kuluttamaan tuottamatta hyötyä
sille, aina suuremmalle ja suuremmalle joukolle, jonka palveluksia ja tuotannollista
panosta hän tarvitsee.
Ja näinhän se toki on. Mikäli
ajatellaan sellaisia tuloja, jotka ihminen pystyy käyttämään omaan kulutukseensa,
voidaan todeta, että vain satuhahmo Roope Ankka pystyy kätkemään saaliinsa
sellaiseen paikkaan, etteivät ne ketään ulkopuolista hyödytä.
Tosiasiassa rikkaan tuhlarin rahat
kiertävät kovaa vauhtia ja tuottavat ansaintamahdollisuuksia kertautuvassa
kierrossaan. Toisin on toki asian laita silloin, kun puhutaan superrikkaista,
joiden omaisuus on jo irtautunut kulutuksesta, muuttunut vallaksi ja alkaa
palvella yksilöllisiä pyyteitä. Sellaisia satoja miljardeja hallussaan pitäviä
käenpoikia ei millään valtiolla ole syytä sietää niskoillaan.
Mutta superrikkaat ovat toki niin
kaukana tavallisen kadunmiehen maailmasta, ettei heitä kukaan oikeasti kadehdi.
Olisiko syytäkään?
Aivan luontevasti kateus sen sijaan
kohdistuu siihen naapuriin, joka ajelee mersulla,
vaikka toinen joutuu kaasuttelemaan vanhalla tojotalla tai mazdalla.
Suorastaan sietämätöntä saattaa olla sen katsominen, miten joku pölvästi
komeilee purjeveneensä kannella, vaikka sellaisen ylläpitäminen meikäläisessä
ilmastossa on jo lähtökohtaisesti pelkkää itsensä kiusaamista, kuten jokainen
ymmärtää.
Kaiketi se vaiva nähdään ennen
kaikkea toisten kateuden herättämiseksi? Miksei tuo nilkki sitä paitsi voi
sijoittaa joutavia rahojaan autoon tai mökkiin, kuten kelpo ihmiset tekevät?
Hyviä kysymyksiä! On ymmärrettävää,
että purjeveneen (ökypurjeveneen,
pers.) omistaminen ja käyttäminen antavat monelle signaalin: tuossa on liikaa
rahaa, se on saatava sitä todella tarvitseville!
Kysymys on kuin onkin
kateusverosta. Veron puolustajat näkyvät selittäneen, että veneilijäporhot
käyttävät kaupungin satamia ja palveluja ja tekevät kaikenlaista muutakin
tuhoa, joten tuon täysin tarpeettoman luksuksen verottaminen on myös sikäli
oikein ja kohtuullista.
Näinhän se on, jos siitä lähdetään.
Kyllä myös ituhippien sähköpyörät ovat täysin tarpeettomia laitteita, jotka
pelkästään haittaavat sitä ruumiillisen kunnon kohentamista, jota pyöräily muuten
tarjoaisi. Sama koskee järjetöntä kuntosalivillitystä. Siinä ihmisiltä
petkutetaan miljardeja tyhjästä.
Sen sijaan, että yksinkertaisesti
siirtyisivät olohuoneessaan keskelle lattiaa ja alkaisivat jumpata, nuo älykääpiöt
menevät salille, jossa on toinen toistaan tarpeettomampia laitteita ja jotka
vievät kallista tilaa tarpeellisemmilta asioilta.
Ja mihinkähän niitä satojatuhansia
mökkejä tässä maassa oikeasti tarvitaan?
Mitä tulee purjehtijoiden
loisimiseen yhteiskunnan niskoilla, täytyy sellaisen perustua väärään
hinnoitteluun. Esimerkiksi Helsingin kaupunki laskuttaa kyllä sekä
laituripaikasta että talviseisontapaikasta. Lisäksi firmat laskuttavat veneen
laskusta ja nostosta ja seurat jäsenyydestä ja katsastuksesta. Polttoainetta
purjehtijat kuluttavat kiusallisen vähän, joten purjevenevero lieneekin ajateltava
tosiasiassa tuulivoimaan kohdistuvaksi.
Purjeveneilijöissä riittää toki
monenlaista kuppikuntaa. On köyhäilijäpurjehtijoita, joiden H- veneet tai
folkkarit maksavat alle viisi tonnia ja joiden vuotuiset kulut siitä huolimatta
helposti nousevat tuhanteen euroon.
Sitten on elämäntapapurjehtijoita,
jotka kiertävät maailmaa ja ovat sijoittaneet koko omaisuutensa veneeseen. Ekologisempaa
elämäntapaa on vaikea kuvitella, mutta ehkäpä juuri noita pitäisi rangaista
siitä, etteivät ne pane rahojaan tehokkaasti kiertämään.
Sitten on noita
sunnuntaipurjehtijoita, joille vene on kesämökin halvennettu vaihtoehto, jota
käytetään ehkä vajaan kuukauden verran vuodessa. He saattavat olla enemmistö.
Kilpapurjehtijat, jotka elättävät
erikoisliikkeitä ja purjeneulomoja sekä osaltaan myös maamme menestynyttä
veneteollisuutta, ovat sitten oma lajinsa.
Käsittääkseni purjehtijoiden heimot ja lahkot
eivät yleensä juuri toisiaan kadehdi, vaan tyytyvät kukin osaansa. Luulen, että
jokainen, joka on kokeillut veneen omistamista Suomessa, on voinut todeta
saavansa siitä maksaa melko sievän summan per käyttöpäivä. Nyt sitten
kateusvero lätkäistään vielä kaiken päälle.
Tyhmäähän se hyvin toimeentulevan
ihmisen olisi valittaa siitä, että joutuu myös hyvinvointivaltion
lypsylehmäksi. Jonkunhan ne on nekin menot maksettava. Valittaminen kuitenkin
luultavasti tuottaa mielihyvää kadehtijoille, joten veneilijäjärjestöjen
jeremiaadilla on varmaan tässä yhteiskunnassa myös oma funktionsa. Eivät ne
kuitenkaan pelkkiä krokotiilinkyyneliä ole.
Viekääpä siis tuhkatkin sieltä,
missä niitä vielä on! Mieleeni tulee joku Arijoutsin
joulupippurin runo 50-luvulta, jolloin Otaniemeen puuhattiin alikriitillistä reaktoria, eräänlaista
atomivoimalaa:
Mitä lieneekin aarteita Suomessa,
ne on valtion aarteita ne!
Joka niemi ja notko on pantava
pian atomiverolle!
Ja kun kerran ihminen
on kokoomus atomien
Niin kai sitten veroa maksetaan,
niin,
ihan viimeiseen atomiin!
Kutsutaan myös positiiviseksi syrjinnäksi, yksi perisynti.
VastaaPoistaSuomalaisen kateuden huipentuma ja kansallinen erikoisuus on wannabe porvarin kyky tuntea katkeraa kateutta köyhän ilmaiseksi saamasta ruoka-apu kassista. Toinen persoonallinen ominaispiirre on että poisheitettävä mutta vielä käyttökelpoinen tavara rikotaan ettei kukaan vain hyödy siitä. Tämä piirre on kerrottu olevan varsinkin Pohjanmaan erikoisuus.
VastaaPoistaValtio ei siis ymmärrä, että veneet uivat myös lämpimille vesille, mitä isompia ovat, sitä kauemmas? hh
VastaaPoistaToista se oli silloin kun kirjanoppineet puhuivat keskenään latinaa! Kansa vapisi, kompasteli ja kaatuili.
VastaaPoistaJuuri näin. Nuorukaiset vaeltavat ja väsyvät, nuoret miehet kompastuvat ja kaatuvat. Surkeaa katsoa, mutta minkäs teet.
VastaaPoistaSähköpyörillä ja vihreydellä ei ole kyllä mitään yhteyttä.
VastaaPoistaVihreät eivät tykkää sähköpyöristä, ja sähköautoja he suorastaan vihaavat. Mites muuten, ei kai purjeveneissä ole apumoottoria? Tsot tsot. Ei siinä purjehdustaidot kasva, kun moottorilla vaan huruutellaan. Moottorilla ajellaan ja saarnataan kunnon ylläpidosta. Soutakaa. Sellainen jo viidenkin airoparin kaleerisysteemi, kyllä se jo venettä pukkaa siinä missä pikkumoottorikin.
Nykyäänhän isommissa veneissä on aina apumoottorit, muuten pitäisi siirtyä pitämään paattia redillä. Mikään taito ei vie mahottomiin paikkoihin.
PoistaVihreiden psykologia on minulle mysteeri, mutta olen ymmärtänyt, että magialla ja tabuilla on siinä keskeinen asema.
Vihaavatko he kaikkea sähköä vai erityisesti polkemalla tehtyä ja jarrutuksesta ym. hukkatyöstä säästyvää?
Vihreiden psykologia vaikuttaa olevan sellainen samanlainen tahkopihkala-ideologia, jossa pelkällä lihastyöllä liikkuminen on jotenkin ylevämpää kuin moottorin avustuksella liikkuminen. Minulle se on käsittämätöntä. Ollaan sieltä kuusisylinterisen auton ratin takaa hirveän huolissaan, jos polkupyörissä on moottori, onhan se koomista. En ole vihreä ollenkaan, mutta ei siitä nyt sentään suuttua tarvitse jos ei putken päästä pakokaasua tule. Ei kai se saastuttaminen nyt sentään meriitti ole? Väistämätön sivutuote lähinnä. Olet vihreä jos heität roskat roskakoriin etkä pientareelle?
PoistaVaclav Havelin muistelen kirjoittaneen, että kulttuurin sivistystasoa voidaan arvioda sen mukaan miten ihmisarvo näyttää tavallisten kansalaisten silmissä toteutuvan ns. vastuunkantajien kohdalla. Hänestä Moskovan miehet kohtelivat kansan arvostamaa Aleksander Dubcekia nöyryyttävästi.
VastaaPoistaSurkealta nyt näyttää Åbon tohtori Paavo Väyrysen kohtalo kateellisten näkymättömän narun päähän jouduttuaan. Valta on kuin huumetta yllytyshulluille.
Parempi olisi lopettaa kaikenlainen kielen pakkosyöttö kun ei sitä latinaakaan tarvita edes suomalaisten naisten vedättämiseen.
Muistui mieleen eräs vitsi, joka kuvaa hyvin suomalaista kansanluonetta.
VastaaPoistaMies tuli töistä kotiinsa, meni jääkaapille ja avasi I-oluen. Puff! Pullosta tuli esiin I-oluen henki. Henki sanoi: Koska vapautit minut, täytän yhden toiveesi, mitä ikinä haluatkin.
Siis mitä ikinä haluankin! Vaikka miljoona euroa? Uusi mersu...?
Siihen henki lisäsi: Niin, tässä on semmoinen pikkujuttu, että mitä tahansa sinä saat, naapurisi saa sen kaksin kertaisena...
Silloin miehen ilme synkkeni. Ei jumalauta, jos minä saan miljoonan niin naapuri saa kaksi. Jos minä saan uuden mersun naapuri saa kaksi... Tota, tää on aika paha paikka ja tätä pitää miettiä. Voisitko tulla huomisaamuna uudestaan? Henki lupasi tulla.
Mies jäi miettimään. Ja hän mietti yli yön. Kun aamu koitti, henki saapui lupauksensa mukaan paikalle. Mies istui keittiön tuolilla ja tärisi innosta. Henki sanoi: näyttää siltä, että olet keksinyt mitä toivot. Ok, kakaise ulos.
Puhkase mun toinen silmä!
"Kateus"
VastaaPoistaKateus: Mutta on tärkeämpiäkin asioita.
Hervanta lienee Suomen kommunistisin kaupunki, jossa potilastiediot päätyvät sähköisesti KGB:n käyttöön.
"potilastiediot"
PoistaEikö juuri potilastietojen takia Suomeen oli ujutettu Venäjältä valelääkäreitä. Jos valelääkärit pääsevät käyttämään sähköisiä tiedotstooja ja lähettämään niitä...!!!
"KGB:n käyttöön."
PoistaKGB:n käyttöön ilman hakkerointia.
Hienoa että Vihavainen otti myös merta tuntevana veneveron esille. Melkein yhtä hienoa on nähdä sana "älykääpiö" siinä kohtaa mihin se kuuluu. -jussi n
VastaaPoista