Totalitarismin
kivijalka
Frank McDonough, Gestapo.
Natsi-Saksan salaisen poliisin historia. Suom. Mari Janatuinen, Atena 2016,
344 s.
Kuten kirjoittaja toteaa, klassiset
totalitarismin teoreetikot (Hannah Arendt) ovat katsoneet, että sellaiselle
järjestelmälle on olennaisen tärkeää luoda salainen poliisi, joka kylvää
mieliin pelkoa. Sellaisen elimen päätehtävä ei edes ole rikosten selvittely,
vaan ”valtion vihollisiksi” katsottujen pidättäminen.
Gestapo
oli tietenkin tällainen salainen poliisi (Geheime
Staatspolizei -salainen valtionpoliisi) ja usein sitä lienee pidetty
valtavana organisaationa, joka kykeni valvomaan kansaa orwellilaisessa
hengessä.
Kaikki hyvät tutkimukset haluavat
kumota myyttejä ja niin myös tämä. Tässä tapauksessa ruuti kyllä on taidettu jo
keksiä, mutta ainahan sitä tarvitaan lisää.
Samaa revisionistista kantaa, kuin
tämän kirjan tekijä, edusti jo Nürnbergin oikeudenkäynnissä Werner Best
ja hänen ilmeisen perusteltua näkemystään ovat kannattaneet myös myöhemmät
asiaan perehtyneet tutkijat, joten voimme pitää McDonoughin kantaa ainakin
hyvin perusteltuna joskaan nyt ei aivan uutena ja sensaatiomaisena.
Asia nimittäin oli siten, että
useissa otantaan perustuneissa tutkimuksissa on voitu havaita, ettei Gestapon
toiminta ollut mielivaltaista, vaan hyvin pitkälle byrokraattista ja suorastaan
legalistista. Se ei yleensä pidättänyt ihmisiä raahatakseen heidät
keskitysleiriin, vaan suoritti aina perusteellisen tutkinnan ja jätti
tuomioiden antamisen kompetenteille elimille, tuomioistuimille.
Gestapo oli lähinnä reaktiivinen laitos, joka
tutki eteensä tulleita juttuja, joista oma tiedustelu tuotti vain viisitoista
prosenttia. 26 prosenttia jutuista perustui ilmiantoon. Instituutiolla oli alle
15000 työntekijää, joten se ei muiden tehtäviensä ohella juuri ehtinyt panostaa
urkintaan.
Kirjoittajan johtopäätös on, ettei
normaaleilla, lainkuuliaisilla kansalaisilla yleensä ollut syytä pelätä
Gestapoa eikä sitä myöskään pelätty.
Tässä kannattaa kuitenkin muistaa,
että tuon ajan Saksassa olivat monet kansalaisten kategoriat eri asemassa kuin
tuo enemmistö.
Kirjoittaja on tutkinut suuren
määrän konkreettisia Gestapon käsittelemiä juttuja ja selostaa niitä
kiinnostavasti. Vaikka tiettyä legalismia korostetaan, näyttää monien juttujen
saama ratkaisu olleenkin varsin yllättävä: joskus vakavalta kuulostavasta
syytöksestä seurasi tuskin mitään ja joskus taas lievän tuntuinen tapaus johti
ankariin seuraamuksiin. Tällainen kuitenkin näyttää yleiseminkin olevan
tyypillistä tuomioistuinkäytäntöä, jopa nykyään ja jopa ihan tässä lähellä,
joten asia ei erityisesti hämmästytä.
Gestapo oli nimensä mukaisesti joka
tapauksessa salainen valtionpoliisi
eli lähinnä kansallisista turvallisuusasioista vastaava elin. Sen ohellahan
olivat Orpo (Orgnungspolizei) eli järjestyspoliisi ja Kripo (Kriminalpolizei)
eli rikospoliisi. Neuvostoliitossa muuten ORPO (ОРПО) tarkoitti keskuskomitean kaaderiosastoa, joka oli aito
totalitaarinen organisaatio ja valvonnan käsikassara.
Kuten Neuvostoliitossa, niin myös
Hitlerin Saksassa tietyt ryhmät julistettiin kansanvihollisiksi. Saksassa termi liittyi sekä ”rodullisiin”
ryhmiin kuten juutalaiset ja mustalaiset, että muut kansankokonaisuuden (Volksgemeinschaft) ulkopuoliset
ainekset, kuten taparikolliset, homot, seksuaalirikolliset,
pitkäaikaistyöttömät, alkoholistit, kerjäläiset, nuorisorikolliset ja
katujengit.
”Epäsosiaaliset ulkopuoliset”
pyrittiin steriloimaan tai tuhoamaan keskitysleireillä ja ”arvotonta elämää”
viettävät tapettiin. Joskus asiasta käytetään termiä ”eutanasia”, joka on
monessa tapauksessa sopimaton.
Myös Neuvostoliitossa määrättiin
sosialistisen yhteiskunnan aamunkoiton aikaan vuonna 1937 uuden yhteiskunnan
kannalta arvottomat yksilöt likvidoitaviksi. Samaan aikaan tuhottiin ihmisiä
myös kansallisuuden perusteella (ns. NKVD:n kansalliset
operaatiot).
Tuntuisikin varsin mielekkäältä
verrata toisiinsa natsi-Saksan ja Neuvostoliiton sisäisiä
väkivaltaorganisaatioita. Sitä kirjoittaja ei ole valitettavasti tehnyt.
Tiettyä läheistä sukulaisuutta
NKVD:n ja Gestapon välillä ei tietenkään käy kiistäminen. Molemmat toimivat yleensä
lain antamissa raameissa ja mikäli Gestapon jäljet usein todistivat kaameasta
barbaarisuudesta, oli syynä yleensä pikemminkin natsien aikana luotu uusi
lainsäädäntö kuin mielivalta. NKVD näyttää joka tapauksessa olleen selvemmin
laista riippumaton elin.
Molempien laitosten tiedetään
käyttäneen mitä sadistisinta väkivaltaa kuulusteltaviaan kohtaan, mutta ilmeisesti
molemmissa tapauksissa kyse oli pikemmin poikkeuksista kuin säännöstä.
Vastenmielisimmät esimerkit
mielivallasta ja väkivallasta liittyvät sotavuosiin ja McDonoughin aineisto,
joka ei käsitä varsinaisen Saksan (Altreich) ulkopuolisia alueita ei ole
keskimäärin kovin raflaavaa. Gestapon miehistä valtaosa oli ammattipoliiseja ja
ylemmät toimihenkilöt olivat juristeja. Ilmeisesti jopa natsi-ideologian
omaksuminen oli usein vajavaista.
Hallinnon määräysten kyseenalaistamisesta ei
sen sijaan esitetä esimerkkejä ja se lienee ollut yhtä toivotonta niin Saksassa
kuin Neuvostoliitossa.
Molemmissa maissa saatettiin
kohteeksi tietyssä vaiheessa ottaa joku sinänsä aivan viaton ryhmä, jonka
jäsenen oli turha edes yrittää todistaa viattomuuttaan, koska rikos koski
nimenomaan tuohon kategoriaan kuulumista.
Niinpä kulakin tai suomalaisen
tuskin kannatti aikoinaan yrittää todistaa mitään muuta kuin sitä, ettei hän
tosiasiassa kuulu tuohon ryhmään.
Tietty prosentti talopojista
määriteltiin kulakeiksi sosiaalisen asemansa eikä tekojensa tai edes poliittisten
näkemystensä perusteella eikä yksilöllisillä eroilla ollut tässä asiassa merkitystä.
Eivät myöskään kansallisten operaatioiden kohteet olleet yksittäistapauksia,
vaan niin sanoakseni kansansa edustajia.
Saksassa, kuten Neuvostoliitossa
näyttää joskus, mutta ilmeisesti vain harvoin käyneen niin, että ylhäältä
määrättiin tavoitelukuja jonkin ryhmän ”hoitamisessa”. Joskus tapahtui jopa
sellainenkin ihme, että ”uusimmat tutkimukset” osoittivat ns. vanhojen
mustalaisten olevankin ”arvokasta rotuainesta” (arjalaisia). Kyseiset ”tutkimukset”
näyttävät tapahtuneen Himmlerin ja Hitlerin välisissä keskusteluissa.
Mc Donoughin kirjassa on
kiinnostavaa ainesta, joka liittyy esimerkiksi uskonnonvastaiseen työhön (mikä
myös oli yhteinen piirre kommunistisen Neuvostoliiton kanssa) tai vaikkapa
sellaisiin nuorisojengeihin, jotka harrastivat länsimaista musiikkia ja
pahoinpitelivät Hitler-nuoria.
Suuret kysymykset totalitarismin
luonteesta tulevat kirjassa hieman epämääräisemmin käsitellyiksi. Hitlerin
komento perustui epäilemättä suuressa määrin hänen suureen suosioonsa. Myös
sota-aika loi oman psykologiansa, jonka merkitystä ei kannata aliarvioida.
Samanlainen psykologiahan oli myös Neuvostoliitolle ominaista sen alusta
loppuun saakka.
Näyttää joka tapauksessa siltä,
ettei Hitler onnistunut koskaan luomaan todella totalitaarista komentoa, joka
taas Stalinille onnistui. Merkittävänä erona kahden salaisen poliisin
työskentelyssä saattaisi olla se, että puolue
hallitsi Neuvostoliitossa paljon aktiivisemmin. Siellä se myös teki interventioita
aina halutessaan ja tiettyinä aikoina varsin usein.
Jälkikäteen arvioiden muuan ero
noiden poliisilaitosten historiassa on tietenkin se, että vain saksalaiset
joutuivat vastaamaan toiminnastaan oikeudessa, kun taas neuvostoliittolaiset
saivat pitää kunniamerkkinsä ja eläkkeensä eikä heidän toiminnastaan koskaan
kyselty ennen perestroikan loppuaikoja ja Neuvostoliiton hajoamista.
Kuitenkin myös Gestapo pääsi sodan
jälkeen kuin koira veräjästä, korostaa Mc Donough. Nürnbergissä päätettiin kyllä,
että Gestapo oli rikollinen organisaatio. Sen sijaan siinä työskentelemisestä
ei seurannut rangaistusta eikä erillistä Gestapon vastaista oikeudenkäyntiä
koskaan pidetty.
Etenkin Länsi-Saksassa -mutta
harvemmin DDR:ssä- moni Gestapossa
uransa aloittanut poliisi jatkoi työtään uusissa oloissa, käytyään läpi Entnazifizierung-prosessin, jota
kuvataan aika heppoiseksi.
Asiaa voi kuitenkin verrata kehitykseen
Venäjällä, jossa tietääkseni kukaan ei joutunut kärsimään toiminnastaan NKVD:n
palveluksessa, ainakaan sen jälkeen, kun Stalin vei läpi oman
rankaisuoperaationsa vuosina 1938-39. Stalinin tapoihinhan kuului tarvittaessa
rangaista alaisiaan siitä, että he olivat noudattaneet hänen antamiaan käskyjä.
Tuossa vaiheessahan päitä tippui paljonkin, mutta esitetyt perusteet olivat
valheellisia.
Kirjan käännös vaikuttaa laadukkaalta,
vaikka siitä ei alkutekstiä tuntematta tietenkään voi paljon sanoa. Yksi asia
pistää silmään, mutta se on ilmeisesti tekijä vika. Tekstissä nimittäin
esiintyy aivan suhdaton määrä lukkoseppiä
ja lukijalle syntyy väkisinkin se mielikuva, että saksalaisilla on tai ainakin
oli kerrassaan maaninen viehtymys lukkoihin ja lukitsemiseen.
Selitys on mitä todennäköisimmin
se, että sana Schlosser on
johdonmukaisesti käännetty englantilaiseen alkuteokseen perusmerkityksessään.
Sehän tarkoittaa myös asentajaa yleensä ja sellaisia olettaisin Saksassa olleen
miljoonia.
Eniten yllätyin tutkimusta tehdessni siitä miten herkästi tavalliset saksalaiset olivat tulleet kantelemaan naapureistaan Gestapolle, sanoi ko. kirjailija kun häntä Ylen aamutv:ssä muutama kuukausi sitten haastateltiin.
VastaaPoistaTähän päivään tullakseni muuan varttunut tuttavapariskunta joutui äskettäin vaihtamaan lauantai-illan saunavuoron aikaa koska kerrostalon käytävästä oli parina lauantaina kuulunut venäjänkielistä puhetta.
Mitähän EU:sta on tulossa? Kuuntelin Iben Thranholmin ja Stefan Molyneux'n youtube-videota 'Enemy of state'. EU on alkanut koota luetteloa toisinajattelijoista, ja tanskalainen teologi ja toimittaja Iben Thranholm on joutunut Putinin Venäjän propagandistien listalle. Hän on kirjoittanut Russia Insider-lehteen artikkelin. East Stratcom on palvelu, missä disinformaatiota ja valeuutisia vahditaan, jottei Venäjän trollit pääse tuhoamaan eurooppalaista totuutta. Thranholmin artikkeli on islam-kriittinen, joten T:n mielestä EU varjelee Merkelin Euroopan islamisaatiota taistelemalla Putinin Venäjältä tulevaa propagandaa vastaan. Frederica Mogherini on tunnettu 'Islam kuuluu Eurooppaan' -lausunnoistaan.
VastaaPoistaThranholm on katolinen, joka on erittäin huolissaan Euroopan kristittyjen kohtalosta islamin vyöryn alla. T. ihmetteli, ettei valtamedia asetu millään lailla puolustamaan sananvapauden kaventumista. Venäjästä on nyt, kun se on kääntynyt kristinuskon juurilleen, tullut vihollinen. Trumpiakin yritetään painaa alas Venäjä-suhteisiin vedoten.
Kommunismi oli läntinen idea, kristinuskon vastainen. KGB listasi myös toisinajattelijoita. EU:sta on myös tullut kristinuskon vastainen, ja islam-kritiikki katsotaan EU-vastaisuudeksi. T:n mielestä demokratia voi säilyä vain kristillisessä perustassaan. Nyt relativismi ei osaa erottaa valhetta totuudesta. T. sanoo, että listalla oleminen on tällä hetkellä harmitonta, mutta kuka tulevaisuudesta tietää, kun totalitarismia kohti kuljetaan.
Valitettavan totta. Huoli voi olla aiheellisempi kuin moni kykenee ymmärtämään kaikessa "oikeinajattelun" innossaan. Oikeinajattelijoita sae saksalaisetkin halusivat olla ja ymmärtämättä taisi jäädä, että vapaus voi olla vain vapautta olla eri mieltä.
VastaaPoistaTässä on linkki tanskalaisen journalisti Iben Tranholmin haastatteluun:
VastaaPoistaEnemy of the state
Holocaustin seurauksena änsieurooppalainen älymystö pelkää leimautuvansa maahanmuuttajien elämään tai kuolemaan valitsijoiksi, joten luterilaisen papin tytär Merkelin itsekritiikki on johtanut kohtuuttomaan avosydämisyyteen maan rajoilla.
VastaaPoistaSuomessa, joka tapojensa mukaan on säästynyt itsekritiikiltä, kaikki tulijat luokitellaan ryssiksi ja sellaisenaan pois silmistä pantaviksi. Etenkin valituista valituimpien Porvoon hiippakunnassa.