Puolan valtiopäivät
Koulun
historiankurssista lienee ainakin jokaiselle vanhemman polven edustajalle
jäänyt mieleen pienaateliston eli szlachtan
nauttiman kultainen vapaus, joka halvaannutti päätöksenteon valtiopäivillä (Sejm).
Koska jokainen oli vähintäänkin yhtä tasa-arvoinen kuin kuka tahansa toinenkin,
oli hänellä oikeus esittää vetonsa
mihin tahansa päätökseen.
Tämän
seurauksena päätökset jäivät tekemättä. Sitä paitsi naapurimaat alkoivat
sekaantua Puolan asioihin ja lopulta jakoivat sen kokonaan.
Ruotsin
vapaudenajan valtiopäivillä oli samankaltaisia ongelmia, vaikka liberum veto olikin siellä tuntematon.
Joka tapauksessa myös Ruotsissa kauhistuttiin ulkomaiden puuttumista maan
asioihin -mitä tapahtui varsin avoimesti- ja pelättiin syystäkin maan
jakamista. Kustaa III:n vallankaappaus vuonna 1772 saattoi pelastaa maan,
ainakin toistaiseksi.
Puolassa
löydettiin omaperäinen tapa saada asiat sujumaan. Kyseessä olivat konfederaatiot eli yhteenliittymät,
jotka lupasivat tarvittaessa käyttää asevoimaa asiansa ajamiseen. Valtakunnan
yhtenäisyyden kannalta tuokaan ratkaisu ei ollut kovin onnistunut.
Joka tapauksessa
konfederaation idea vaikutti myös Ruotsissa. Anjalan liitto oli aivan ilmeinen konfederaatio kuningasta vastaan,
vaikka Ruotsin yhteiskunta olikin kovin toisenlainen kuin Puolan.
Puolan valtiopäivät on käsite, jonka
symbolinen merkitys on helppo ymmärtää. Kyseessä on kaikkien sota kaikkia
vastaan yhteisestä edusta välittämättä.
Kaikki eivät
kuitenkaan ole tuominneet vanhaa puolalaista systeemiä. Itse asiassa se oli
aikansa demokraattisin, sillä szlachta
oli varsin lukuisa ryhmä ja tasa-arvon vaatimus myös pienaatelille oli tuolloin
aika radikaalia. Puolan valtiopäivät symbolisoivat myös kansanvaltaa ja
vapautta ja jopa suvaitsevaisuutta.
Kaiketi
puolalaisen systeemin toimimattomuus kuitenkin osoitti oikeaksi Aristoteleen
ajatuksen kaikkien valtiomuotojen rappeutumisesta. Liiallinen demokraattisuus
ja vapaus ilman keskinäistä luottamusta sai sortumaan konfederaatioihin ja
houkutteli sitten myös naapurit pistämään lihoiksi koko heikon valtion.
Venäläisten slavofiilien
piirissä puolalainen systeemi edusti länsimaalaisuutta paljaimmillaan. Vaikka
puolalaiset olivat slaaveja, he olivat katolisuuden kautta tulleen
länsimaalaisen prinsiipin (Homjakovilla kushilaisuus)
saastuttamia. Puolalaiset patriootit katsoivat, että heidän kansansa oli
kansojen kristus, slavofiilien mielestä se oli slaavilaisten kansojen juudas.
Me, jotka olemme
tottuneet pitämään demokratiaa ilman muuta arvona sinänsä, emme kuka ties
useinkaan tule ajatelleeksi, ettei se sinänsä sisällä esimerkiksi
oikeudenmukaisuutta.
Itse asiassahan
demokratia -esimerkiksi juuri siinä puhtaassa muodossa, kuin se ilmeni Puolan
valtiopäivillä- merkitsi alastonta vetoamista vahvemman oikeuteen: kaikki ovat
samanarvoisia, mutta meitä on enemmän, joten me määräämme. Viime kädessä
päätökset tehtiin omaan etuun perustuen ja toteutettiin väkivallalla uhaten.
Oliko siis
demokratia itse asiassa vain väkivallan yksi muoto? Mikäli enemmistöt päättivät
asiat omaksi edukseen ja julistivat sen olevan oikeudenmukaisuutta, eikö se
ollut pilkantekoa todellisesta, tasapuolisesta oikeudesta?
Slavofiilien
vastaus oli myönteinen. Puolan valtiopäivien kaltaisen anarkian ja vahvemman
oikeuden sijasta asiat tuli ratkaista ilman äänestystä, yksimielisesti.
Puolalainen ylpeys ja röyhkeys, joka ajoi ihmisen näkemään vain oman etunsa,
oli tukahdutettava nöyrtymällä jumalallisen oikeudenmukaisuuden edessä.
Yksimielisyys,
joka tunnettiin nimellä sobornost,
oli demokratiaa korkeampi periaate, sillä siinä ilmeni kristityn suurin hyve,
nöyryys ja siinä ja vain siinä saattoi toteutua jumalallinen oikeudenmukaisuus.
Hupaisaa kyllä,
vanha venäläinen idea siitä, ettei totuutta ja oikeutta voida löytää
äänestämällä, toteutui sittemmin myös kommunistisessa puolueessa. Oikeastaan
mikään marxilaisuuden pykälä ei olisi edellyttänyt keskuskomitealta tai sen
politbyroolta yksimielisyyttä, mutta aina näiden historian kulkua ohjaavien
etujoukkojen kerrottiin tehneen päätöksensä yksimielisesti.
Kukaties tämän
ajateltiin lisäävän asian uskottavuutta joissakin vähemmän epäluuloisissa
piireissä.
Slavofiilien
vanhin sukupolvi ei ihaillut itsevaltiutta, mutta myöhemmin osoittautui, että
heidän ajatuksiaan voitiin kaikin mokomin käyttää myös sen pönkittämiseen.
Olihan itsevaltias asemansa puolesta vapaa päättämään asioista oikeudenmukaisuuden
hengessä ilman mitään puoluesidonnaisuutta eli puolueellisuutta.
Niinpä demokratiaa
voitiin pitää perusluonteeltaan puolalais-länsimaisena epävenäläisenä ja
epäoikeudenmukaisena järjestelmänä, joka perustui väkivaltaan.
Todelliselle
venäläisyydelle sen sijaan oli ominaista väkivallattomuus, joka ilmeni jo
siinä, että itse valtio -väkivaltakoneisto- oli Venäjällä vierasta
tuontitavaraa. Sehän tilattiin sinne kutsumalla varjagit, jotka tarvittaessa käyttivät tuota esivallan miekkaa.
Sitäkin toki tarvittiin, ihmisten syntien tähden.
Venäjän historiassa
on kiinnostavaa havaita, miten suurella innolla on ajoittain kielletty aivan
ilmeisten asioiden olemassaolo. Sosialistinen valtio oli periaatteessa pitkä
askel kapitalismista kohti vapautta ja kansandemokratioiden ystävyysliitto oli
tietysti sekin täysin vapaaehtoinen.
Olennaista oli,
että venäläisten instituutioiden nähtiin edustavan toisenlaista ja täydellisempää
vapautta kuin läntisten, jotka olivat avoimesti vajavaisia ja raadollisia.
Kuten tiedämme,
suuri joukko ihmisiä uskoi aikoinaan näihin tarinoihin. Osa teki niin
asiantuntemattomuuttaan ja osa huolimatta siitä, mitä omilla silmillään näki.
Meillä on viime
aikoina kirjoiteltu aika lailla Venäjän demokratian puutteista. Monen mielestä
siellä ei ylipäätään ole minkäänlaista demokratiaa, vaan ainoastaan huonosti
kätketty varkaiden ja huijarien valta, ellei pahempaa.
Älkäämme
kuitenkaan antako sanojen viedä meitä mukanaan. Yhdysvalloissa vallitsee
mielestämme ilman muuta demokratia, olipa sen toiminta kansan tahdon
toteutumisen kannalta miten kurjaa tahansa. Myös Puolassa taidetaan uskoa
demokratian vallitsevan, vaikka siellä merkittävä osa kansasta on asioista
toista mieltä kuin monet läntiset toimittajat. Molemmissa maissa näyttää
demokratia kuitenkin olevan vaarassa rappeutua.
Demokratia on
herkkä asia, delo tonkoje, voisi
venäjäksi sanoa. Puolan valtiopäivien arvostelijat olivat aikanaan oikeassa
siinä, että kyseessä oli huono keino kansan tahdon toteuttamiseksi. Ellei
maassa vallitse luja usko siihen, että demokratia viime kädessä parhaiten
turvaa kaikkien oikeudet, on olemassa vaara sen rappeutumisesta.
Tällainen
luottamus on ansaittava. Lienee mahdollista sanoa, että Suomessa demokratiaa on
siinä määrin onnistuttu käyttämään myös äänestyksissä vähemmistöön jääneiden
hyväksi, että se on lopulta nauttinut kaikkien piirien luottamusta.
Näin ei
meilläkään ole ollut aina. Suuren kansanosan sulkeminen pois päätöksenteosta
aiheutti aikanaan varsin jyrkkiä ristiriitoja ja parlamentarismin halveksijoita
löytyi niin oikealta kuin vasemmalta.
Kuitenkin
eduskunta ja demokratia, niin sanottuine ”lehmänkauppoineen” eli tekemällä
tarpeellisia kompromisseja, onnistui aina säilyttämään arvovaltansa. Emme ole
puolalaisia emmekä venäläisiä. Amerikkalaisia meistä ei toivottavasti tule.
Suurin
ongelmamme lienee tällä hetkellä EU:n aiheuttama demokratiavaje. Tiedämme
liiankin hyvin, ettei eduskuntamme pysty päättämään monista maamme kannalta
keskeisistä asioista.
Tätä on vaikea
korvata mitenkään. On erinomaista, ettei meillä ole tehty Ruotsin pahimpia
virheitä eli suljettu peruskysymyksissä tyytymättömät päätöksenteon
ulkopuolelle.
Herää silti
kysymys, onko näissä oloissa mahdollista integroida parlamentarismin
kannattajaksi se varsin huomattava joukko, joka on mainstreamin kanssa eri mieltä esimerkiksi EU- ja maahanmuuttopolitiikasta.
Asiaa ei
ainakaan paranna se mediarummutus, jossa näiden mielipiteiden edustajat demonisoidaan
sen sijaan, että heidän mielipiteilleen tunnustettaisiin niille kuuluva
merkitys. Torikokousten järjestäminen omien mielipiteiden juhlimiseksi
samanmielisten keskuudessa ei myöskään asiaa auta.
Vanhan sanonnan
mukaan demokratia on jokapäiväinen kansanäänestys. Se voi aina hukata
mandaattinsa ylenkatsomalla vähemmistöön jääviä äänestäjiä, silloin luottamus
voi olla vaikea palauttaa. Liberum vetoon
ei kukaan halunne meillä siirtyä.
Demokratia voi
myös lakata toimimasta ja silti pysyä muodollisesti demokraattisena.
Symbolisesti kiinnostava tässä suhteessa on EU:n ytimessä sijaitsevan monikulttuurisen
Belgian tarina. Toinen klassinen tapaus ovat Puolan valtiopäivät 1700-luvulla.
Suomen
eduskunnan arvovalta lienee vielä aika korkealla. Sitä kannattaa varjella ja
varoa sen maineen menetystä.
Kiinnostavaa analyysiä demokratiasta!
VastaaPoistaOlen samaa mieltä siitä, että EU on ongelma. Suomalaiset ovat vapaaehtoisesti alistuneet EU:lle, mutta käsitys unionista on muuttunut sen jälkeen. Se, mikä aiemmin oli suurenmoista kansakuntien yhteistyötä, on muuttunut suurenmoisen Keskuksen ja sen dogmien palvelemiseksi.
Toinen ongelma on media, jonka vaikutus politiikkaan on kasvanut mielestäni liian suureksi. Monet poliitikot ovat lopettaneet työnsä, koska eivät kestä mediaa. Pääsyy ei liene se, että heillä olisi luurankoja kaapeissa, vaan haluttomuus alistua median sanelemaan korrektisuuteen ja itsesensuuriin ts. mielipideterroriin. Media on mielestäni korruptoinut pahasti demokratiaamme.
Olen samaa mieltä tuosta median vallasta ja sen vaikutuksesta. Ja hämmästelen sitä, miksi se on ylipäätään mahdollinen. Tutkimusten mukaan luottamus mediaan on heikko ja laskussa. Esimerkiksi Kansan arvot 2016 tutkimuksessa media tuli toisiksi alimmalle sijalle, kun kysyttiin mihin instituutioihin kansalaiset luottavat. Hallituskin oli pari pykälää ylempänä. Samaa viestiä kertovat useammatkin kansainväliset tutkimukset. Ja toiseksi, median asema tiedon välittäjänä on mennyt jatkuvaa alamäkeä. Levikit ovat laskeneet ja yleisö siirtynyt somen ja muiden kanavien käyttäjiksi. Jostakin omituisesta syystä poliitikot kuitenkin tuntuvat ottavan median tosissaan.
PoistaMedialla on kuitenkin edelleen kyky nostattaa lynkkausjoukkoja ja luoda hysteerisiä viha-aaltoja milloin mitäkin kohtaan. Toki kuitenkin aina valtamedian oman agendan puitteissa pysyen (tällä hetkellä siis osana opposition populismia ja punavihreää yltiöliberalismia).
PoistaMedia tekee politiikastakin äärimmäisen pinnallista, henkilöitynyttä, vastakkainasetteluja korostavaa, epä-älyllistä ja kaikkea vähänkään syvempää ja monipuolisempaa analyysia kaihtavaa arvotonta näytelmää.
Varsinkin TV, jota on syystäkin luonnehdittu tunnemediaksi, on tässä kansankiihotuksessa hyvä ja tehokas.
Medialle politiikka on tosi-TV-formaatti, jossa pitää koko ajan riittää räävitöntä tappelua ja putoajia. Ja vain sitä. Näin a) siksi, että niin tulee klikkauksia ja katsojia ja b) siksi, että toimittajat saavat toteuttaa isoja egojaan muka tasa-arvoisina poliittisina toimijoina poliitikkojen rinnalla. Tai heidän ylitseen.
Esim. Yle näyttää olevan sitä mieltä, että julkisen palvelun tehtävä on aina erottaa pääministeri, jos se sattuu olemaan keskustasta. Kolmas tapaus menossa nyt.
Joskus sitä vielä kaipaa vastuullista ja ammattitaitoista journalismia, mutta harvoin sitä kohtaa.
Kirves
PoistaSic!
Topor
Isoäitini suku on Puolasta. Isoisän suku on Venäjältä.
VastaaPoistaMielenkiintoista luettavaa. Toisen puolen isovanhempien suku on asunut Suomessa ainakin 500 vuotta. Sinne saakka kirkonkirjat riittävät. Todennäköisesti pidempäänkin.
Erilaiset vähemmistöt tehtailevat itselleen uusia ihmisoikeuksia, joiden toteuttamisen me väestön enemmistöä edustavat nettoveronmaksajat kustannamme.
VastaaPoistaKriisiaikoina moni parlamentti on joutunut sivustakatsojaksi. Suomessa näin ei nykyisen perustuslain ja poliittisen kulttuurin vallitessa voi tapahtua. Toivottavasti kriisiajat kuuluvat historiaan... -jussi n
VastaaPoista