Juomalaulut
Armas J. Pulla kertoi jossakin
kirjassaan jonkun kerran kyselleen ranskalaisilta, miksei heillä ole
juomalauluja. -Mais nous ne buvons pas,
emmehän me juo, vastasi ranskalainen.
Ja niinhän se onkin. Ranskalaiseen
kulttuuriin ei ole perinteisesti kuulunut juominen
ryyppäämisen merkityksessä. Humala on olut halveksittavaa ja pikku hiprakka sen
sijaan ihailtavaa.
Saksassa kaikki on ollut toisin.
Asia oli ihmisten tiedossa jo ammoin ja vaikka rahvaan piirissä toki oli
kaikenlaista alkoholin kuluttajaa, Ranskassakin hamaisiin clochard’eihin saakka, oli suuri kuvio selvä: saksalaiset olivat
hoilaavia ja ryyppääviä moukkia, Ranskassa riitti nauttiminen. Samppanjan
maistelulle oli sievä oma sanansa: sabler.
Heinrich Heine, joka runoelmassaan Deutschland, ein Wintermärchen, teki
itse asiassa raakaa pilaa kohteestaan, kertoi usein juoneensa itsensä pöydän
alle rakastettavassa Westfalenissa:
Der lieben Westfalen, womit ich so
oft
In Göttingen getrunken,
Bis wir gerührt einander ans Herz
Und unter die Tische gesunken!
In Göttingen getrunken,
Bis wir gerührt einander ans Herz
Und unter die Tische gesunken!
Tämä ei ole suinkaan ainoa kerta,
kun hän matkallaan päihtyi enemmän kuin hiprakkaan.
Bremenin raatikellarissa hän oli jo keikahtamassa nurin, kunnes kellarimestari
(Herr Ober) tuli ja pelasti tukkaan
tarttumalla.
Mutta jos vielä palataan noihin
westfalenilaisiin, haluaa Heine erityisesti mainita heidän
sentimentaalisuutensa ja totisen hartautensa jopa ylioppilaiden mensura-kaksintaistelun ilmentämän
höperyydeen edessä. Melkoisia tammia…:
Sie fechten gut, sie trinken gut,
Und wenn sie die Hand dir reichen
Zum Freundschaftsbündnis, dann weinen sie;
Sind sentimentale Eichen.
Und wenn sie die Hand dir reichen
Zum Freundschaftsbündnis, dann weinen sie;
Sind sentimentale Eichen.
Nietzsche, joka oli italialaistunut
saksalainen, piruili aina silloin tällöin saksalaisuuteen niin keskeisesti
kuuluvalle oluelle. Eihän se nyt oikeastaan mikään intellektuellille sopiva
juoma ollut?
Itse suurena oluen ystävänä hieman
vieroksun tuota oluen vähättelyä, joka kuitenkin on ollut Euroopan tietyissä piireissä
tosiasia satoja vuosia. Sivistyksen ja viininhän katsottiin kuuluvan yhteen ja
rajoittuvan samoille alueille. Suomessakin sana olutjuoppo oli vielä puoli vuosisataa sitten vihoviimeinen häväistys.
Viinin ja viskin kanssa läträävät olivat eri kastia. Olueen kohdistuva
ylenkatse oli tosiasia.
Mutta toki viiniä on aina löytynyt
myös Saksasta. Renskaa eli
reininviiniä juotiin Suomessakin jo ammoin. Sehän on useimmiten aika mietoa ja
hapanta, mutta kyllä hyvä Reinin tai Moselin viini kuuluu alan valioihin.
Saksalaisittain myös viinin kanssa voidaan päihdyttäytyä ja samahan koskee
Itävaltaa.
Heurigerviini
Grinzingissä auttaa suorastaan näkemään taivaaseen saakka, kuten vanhassa
laulussa lauletaan.
I
muß wieder a’ mal in Grinzig sein, beim Wein, beim Wein, beim Wein.
Da sieht man ja grad in Himmel ’nein, beim Wein, beim Wein, beim Wein.
Da sieht man ja grad in Himmel ’nein, beim Wein, beim Wein, beim Wein.
Ja myös reininviinille on olemassa
ylistyslauluja, jollaisia Ranskassa ei taida edes olla. Mieleen tulee
esimerkiksi mainio Viinilaulu
operetista Naurava aviomies (Der lachende Ehemann). Itse operetin
nimi on mielestäni hykerryttävän hauska ja peittoaa Iloisen lesken mennen tullen.
No, Viinilaulussa on muun muassa
seuraavan laisia säkeitä:
Fein fein
schmeckt uns der wein
Wenn man
dreißig ist und auch die liebe
Wenn man
vierzig ist man noch gerne küsst
B'sonders
wenn man einst sparsam gewesen ist
Doch wenn
man älter wird
Ein wenig
kälter wird
Bleibt
allein nur der wein
Nelikymppisenä
maistuu siis vielä lempikin, mutta kun siitä vähän vanhenee, niin jää vain
viini…
Jaajaa.
Mutta vielä senkin jälkeen on alalla mahdollisuuksia, mikäli on nuorena ollut säästäväinen!
Tässähän
toki kuuluu läpi aikansa lääketieteellinen doktriini, jolle tietenkin voi
asianmukaisesti hymähtää. Aikanaan se oli kunnioitettua tiedettä.
Ryyppäämisen
ja laulamisen yhteys, josta nyt se puhe oli, on joka tapauksessa väkevä.
Venäjälläkin juomalauluja on, vaikka ymmärtääkseni niitä ei sanan varsinaisessa
merkityksessä käytetä. Toki humaltuva ihminen aina haluaa laulaa ja Venäjällä
jos missä halutaan humaltua. Mitäpä sanoikaan Vladimir Pyhä: ilo Venäjällä
tarkoittaa ryyppäämistä.
Kuitenkin,
Venäjällä ja Ukrainassa lauletaan silloin, kun viina ohimoissa kohisee, noita
oikeita lauluja: noita kauniita ja usein sentimentaalisia, hieman sellaisia
kiihdytetyn virren tapaisia melodioita, ei sen sijaan noita saksalaistyyppisiä
lauluja itse viinan juomisesta ja sen ihanuudesta…
Suomalaisen
humalahakuisen juomisen sivistäminen on nuorison keskuudessa ymmärtääkseni jo
kehittynyt pitkälle. Näyttää suorastaan siltä, että on tapahtunut konvergenssia englantilaisen,
ranskalaisen, saksalaisen ja myös esimerkiksi suomalaisen, ruotsalaisen ja
venäläisen nuorison välillä. Italialaisesta ja espanjalaisesta en olisi varma.
Tarkoitan
sitä, että koko tämä porukka näyttää aika lailla samaan tapaan omaksuneen
anglosaksisen, ehkäpä erityisesti Englannin alaluokkaisen ryyppäyskulttuurin.
Siihen kulttuuriin
eivät näyttäsi kuuluvan juomalaulut, vaan jokin epämääräinen notkuminen
koneellisesti tuotetun musiikin tahdissa.
Jos
ajatellaan sitä, melkoisessa määrin saksalaisvaikutteista opiskelijakulttuuria,
joka puoli vuosisataa sitten oli suomalaisissa yliopistoissa vielä
vallitsevana, näyttäisi muutos nyt olevan kohti anglosaksista
yhtenäiskulttuuria.
Ehkä
suomalainen ryyppäyskulttuuri, jossa humaltuminen ja hoilaus olivat tärkeällä
sijalla, on pikkuhiljaa muuttumassa kohti yleiseurooppalaisia muotoja.
Toki
ylioppilaat menevät edellä ja muu yhteiskunta sitten perässä?
Mutta,
korostan, että tässä olen vain heittänyt esille joitakin vaikutelmia, joilla ei
ole sen kummempaa faktapohjaa.
Juuri tällä
hetkellä nuoriso on vähentänyt ryyppäämisen volyymia, mitä voi pitää hienona
uutisena, mutta eihän se sellaisenaan vielä paljoa merkitse. Miksi juodaan,
miten, millä tarkoituksella ja millä tuloksella ovat ne kirotut kysymykset.
Lauletaanko,
on sittenkin sivuseikka, mutta kiinnostava. Muistan hyvin sen ajan, kun tässä
maassa veisattiin virsiä. Sitä teki koko kansa ja siitä syntyi jonkinlainen
yhteisyyden tunne. Juomalauluilla oli sitten myöhemmin aika lailla samanlainen
funktio.
Kun meiltä
nekin nyt sitten kai menevät, niin mitä jää jäljelle? Ehkäpä meistä tulee
ranskalaisia, jotka eivät juo? Tai
ehkäpä me jäämme suomalaisiksi, jotka kyllä juovat, mutta eivät laula?
Mimulld on tullut mielikuva että lama on perimmäinen syy nuorison raitistumiseen. Nuorisotyöttömyys on valtava ja palkat romahtaneet. Mimulla on mielikuva että viimeisen viiden vuoden aikana on ollut silmim nähtävä alamäki. Tallinnan matkoilla on myös laittanut merkille kaljakärryjen kuormien kevenemisen. Osansa on varmasti tuontirajoituksilla ja hintojen nousulla mutta eivät nuo virvoitusjuomat edes ilman veroja ilmaisia ole. Enemmistöllä kuitenkin juhliminen on se mistä ensin tingitään.
VastaaPoistaNykynuoriso taitaa ketkutella persettaan mekaanisesti mekaanisen musiikin tahtiin mekanisoiduilla klubeilla, ja saaliksi kay sita kyypparia, joka koneellisen, alku, keski ja -loppuosaa vailla olevaa jumputusta taytyy sietaa iltayot lapeensa. jos naissa tekeleissa, jotka ilmeisesti olisi nautittava jonkinlaiasessa ekstaattisendorfaniilisessa tilassa, johon tietaakseni ei trendikkasti viinakannia mukaan lueta -on laulua, niin paistaa siita koneellisesti korjatut tonaaliset puutteet, seka myos mahdollinen sanallinen sisalto tuntuu koostuvan summittaisista lapileikkauksista paivan suosituimpien (soitetuimpien, myydyimpien) kappaleiden yksittaisista sanoista (fuck you, broke my heart, leaving etc.) Mutta jos laskuhumalan kokeva nuoriso (lue 13-53v.) ryhtyy yhteiseen, herkkaan lauluhetkeen, on kyseessa suomalaisittain tyypillisesti jotain Jenni Vartiaista, jonka lauluhitin kuljettaa, kyyneleet poskiinsa saakka liikuttunut melankolinen joukkio, ja silloin karahtaa, kuin yhteisesta suusta (tapotaysi festariyleiso taman todistaa) kaihosydamisen kappaleen ensimmaisen sakeiston syvan melankoliset sanat: "viime yona menin parvekkeelle nukkumaan, jotta lahempana mua ois han". Koneistettuja taitavat olla taman virtuaalisen todellisuuden kasvattaman ihmistyypin (sic!) kyyneleetkin. nyyh..
VastaaPoista-Antero