Kulttuurin janoa sammuttelemassa
Euroopan
museoita jo yli puoli vuosisataa kiertäneenä sitä tuntee jo hyvin myös alan
varjopuolet. Parempi on tai ainakin olisi keskittyä vähempään kuin laukata
mielettömästi. Parempi on voileipäpöydässäkin jättää suurin osa tarjouksista maistamatta.
Kuitenkin sitä
virkeä vanhus helposti ehtii helposti enemmän kuin saa sulatettua. Jos voisi
käydä vain yhdessä paikassa viikoittain, voisi tulos olla optimaalinen. Mutta
harvoinpa tässä maailmassa kaikki ihan parhaiten tapahtuu. Otetaan nyt sitten
mitä annetaan. Mitäpäs tässä.
Moskovaan pääsee
nykyään kätevästi lentäen. Pääsi ennenkin, mutta Šeremetjevon ja keskustan
yhteydet olivat kurjat. Nyt ne ovat hyvät ja lento on junaa halvempi
vaihtoehto.
En ollut
huomannutkaan, että naapurissa tehdään nyt uutta lyhyen matkan matkustajakonetta
Suhoi Superjet100. Netti näyttää antavan
koneesta ristiriitaista tietoa, toisten mukaan se on luokkansa paras kone ja
toiset kertovat ongelmista ja jopa lentokiellosta.
Kun en ole alan
ekspertti, jätän koneen arvioimatta muulta osin, mutta sen voin todeta, että
tilaa jaloille oli kohtuullisesti ja sämpylänkin sai, vaikka gourmet-tasoon jäi
pitkä matka. Mutta mehän elämme nyt gourmet’n jälkeistä aikaa ainakin
siviili-ilmailussa. Jotakin nyt sentään syöttivät. Eivät sitäkään kaikki tee.
Moskovassa yöpymisen
oli sihteerikköni järjestänyt Kazanin aseman rakennuksessa sijaitsevaan hotelli
Retroon. Sijaintihan on paras ajateltavissa
oleva, mikäli asiakas voi käyttää metroa ruuhka-ajan ulkopuolella ja hintakin
oli vaatimattomat 38 euroa kahden hengen huoneelta per yö. Siis 19 euroa per
henkilö.
Hotelli oli
täysin siisti ja uuden puleerattu, eikä siis mikään hostelli. Se oli myös
rauhallinen. Hintaan kuuluva aamiainen oli vaatimaton, mutta kahvi oli sentään vastajauhetuista
pavuista ja todella hyvää.
Kun tähän lisää,
että kaupungin keskustassa maksaa business
lunch alle kymmenen euroa ja taksi on enemmän kuin puolet meikäläistä
halvempi, niin alkaa jo vähän ihmetellä niitä puheita maailman kalleimmasta
kaupungista.
Ilmeisesti luokituksen
ovat tehneet jotkut uunot, jotka ovat ilman muuta valinneet kalleinta, mitä
kaupungista löytyy ja löytyyhän toki sitäkin, onhan Moskova myös rikkaiden
tyhjäntoimittajien ja varkaiden pesäpaikka. Mutta on siellä paljon muutakin,
erittäin paljon.
RGASPI:ssa eli
vanhassa puoluearkistossa oli meneillään Memorialin
järjestämä konferenssi, jossa puitiin stalinismin ilmentymiä vankan
arkistolähteistön pohjalta. Järjestö on nyt julkaissut tiedot yli kolmesta
miljoonasta terrorin uhrista ja ne löytyvät osoitteesta base.memo.ru. Niitä kaikkia ei tapettu.
Mutta tämä on jo
aihe, joka vaatii oman käsittelynsä. Täytyy siihen vielä palata.
Hengenravinnoksi
oli täksi päiväksi valittu Ilja Glazunovin ”galleria” eli oikeasti museo, joka
tarjoaa katsojalle taitelijan töitä neljässä kerroksessa. Suuri talo on aivan
Moskovan keskustassa Kristus Vapahtajan
kirkon ja Kremlin välissä.
Meillä Glazunov
kaiketi muistetaan keikarina ja diivana, joka tuherteli Kekkosesta kuvan, josta
ei äiti olisi poikaansa tunnistanut. Hänen maineensa perustuu kuitenkin
olennaisesti muuhun.
Valtavat taulut,
kuten Ikuinen Venäjä (Вечная Россия), XX vuosisadan mysteeri (Мистерия
XX века), Euroopan ryöstö (Похищение Европы)
ovat todella vaikuttavia. Mieleen tulee kollaasi Sgt Pepper’s Lonely Hearts’ Club.
En väitä, että
pitäisin niistä, mutta kyllä ne todella ovat esimerkkejä aikamme
historiamaalauksesta, joka ei enää ole sitä samaa, jota näemme siinä naapurissa
sijaitsevassa valtavassa kirkossa. Me eletään uutta aikaa. Niin.
Epäilemättä Glazunovia
voisi sanoa mustasotnialaiseksi ja hänen suurten taulujensa symboliikka on
kovin osoittelevaa. Juutalaiset ja vapaamuurarithan ne siellä esitetään
mahtavassa roolissa.
Kuitenkin hän on
ilmeinen lahjakkuus, etten sanoisi nero. Kuvitukset Dostojevskin teoksiin ovat
hyvin kiinnostavia ja sama koskee monia muotokuvia ja kansan kuvauksia.
Kysyä tietenkin
voi, miksi juuri Glazunovin teoksille on annettu niin mahtava tila niin
keskeiseltä paikalta. Toisaalta on ilahduttavaa, että Memorial on saanut seminaarilleen tilaa vanhasta puoluearkistosta,
entisestä Marxismi-leninismin instituutista,
joka myös on keskustan arvopaikalla. Ja onhan se Saharov-keskuskin varsin hienoissa tiloissa, vaikka syrjemmällä.
A.S. Puškinille
jostakin kummallisesta syytä nimetty kuvataiteen museo on suoraan Glazunovin
museota vastapäätä ja aina käynnin väärtti sekin. Plakaatit kertovat, että
siihen tulee muistaakseni vuoteen 2025 mennessä uusi osa, jossa on paljon
maanalaista tilaa ja oliko nyt peräti yhdeksän uutta rakennusta.
Suurkaupunkien
suurten museoiden kirouksena on valtava väentungos. Se, joka suunnittelee strategiansa
oikein, välttyy kuitenkin tuolta masentavalta kokemukselta.
Ankea joulukuun
sää ei nyt houkutellut kulttuurinnälkäisiä eikä liikkeellä tainnut olla yhtään
kiinalaista... Niinpä saattoi nauttia puolityhjien museoiden rauhasta ja jopa
Tretjakovin galleriassa sai joskus olla ainoana vieraana salissa. Olipa se toista
vuosi sitten keväällä…
Historiallinen museo Punaisen torin
päässä on nyt kaapannut myös entisen Lenin-museon käyttöönsä ja ennen
vuosikausia sitä vartioineet kommunistipiketit ovat lähteneet. Nyt siellä on
pari hienoa näyttelyä: Isänmaallinen sota 1812 sekä Venäjän suuri vallankumous
vuonna 1917.
Isänmaallisesta
sodasta tuli ulkomaalaiselle mieleen, että se oli sentään kuitenkin samaan
aikaan myös puolalaisten isänmaallinen sota. Toki Napoleonin joukot olivat
häijyjä ja häpeämättömiä ja venäläisten isänmaallinen innostus oikeasti
valtava.
Asioilla vain on aina monta puolta.
Venäläisten identiteetti oli ja on vieläkin imperiaalinen ja on toki ymmärrettävää,
ettei näyttelyssä ole puolalaista näkökulmaa. Ei siellä muuten ole myöskään
ruotsalaista näkökulmaa ja tarinasta on onnellisesti unohtunut se seikka, että Aleksanteri
oli läheisessä yhteistyössä ryöstämässä saalista Napoleonin kanssa siihen asti,
kunnes välit katkesivat.
Paralleeli
vuosiin 1939-1941 ei ole kaukaa haettu ja tuntuu siltä, että nyttemmin voisi jo
odottaa tällaisten suurten näyttelyiden valmistamisessa eri osapuolten
yhteistyötä.
Vai miltä
kuulostaisikaan ruotsalais-ranskalais-puolalais-venäläisenä yhteistyönä tehty
näyttely vuosista 1807-1812 tai vastaava näyttely vuosista 1939-1945 vaikkapa
saksalais-puolalais-suomalais-venäläisenä yhteistyönä? Ne tietenkin
kiertäisivät maasta toiseen.
Minusta idea olisi
periaatteessa hyvä, mutta ymmärrän murheellisena, ettei se nykyään ole oikein
realistinen ajatus.
Toinen näyttely
saman rakennuksen tiloissa käsitteli siis vuotta 1917. Sitä ei kannata ruveta
erikseen selostamaan, sillä sen jälkeen tuli nautittua Pietarissa Eremitaasin
näyttelystä, jolla oli sama aihe. Yhdessä ne mielestäni sanovat jotakin siitä,
miten Venäjä nyt haluaa nähdä historiansa. Moskovan näyttely oli yhtenä aiheena
myös marraskuussa pidetyssä historiantutkijoiden juhlaseminaarissa.
Mutta, kuten
Winston Churchill sanoi, l’art d’ennuyer
consiste a tout dire.
Illalla Pieni teatteri (Malyi teatr) tarjosi
yllätyksetöntä Ostrovskia, jollaista kaiken maailman tekotaiteellisia neroja
aikansa katsellut vanha ihminen saattaa arvostaa.
Seuraavana
päivänä suippokuonoinen Sapsan-juna
vei jo sitten kulttuuriähkyn rajamailla olevat seniorikansalaiset Pietariin neljässä
pienessä tunnissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.