Kevätvirtojen kohinaa
Fr. Campagne, kenttä, maaseutu. Faire campagne, sotia
Engl. Campaign: a connected series of military
operations
forming a
distinct phase of a war
Me eletään kampanjoiden aikaa, mutta ei asiassa
mitään uutta ole. Neuvostoliitossa kaikki tehtiin suunnitellusti ja
sotilaallisen järjestyneesti, kampanjoittain.
Kun vaikkapa
kulttuurissa jokin asia piti muuttaa, niin eipä siinä muuta kuin järjestettiin
kampanja, johon mobilisoitiin kaikki voimat, pioneereista ja komsomoleista
upseerien vaimoihin ja muihin joutilaisiin aineksiin, siis kaikki, jotka
asioihin jotenkin saattoivat vaikuttaa.
Suvorovilaisiin
rynnäköihin osallistuivat 1930-luvulla muun muassa kevyen ratsuväen osastot, jotka koostuivat komsomoleista ja jotka
saattoivat vaikkapa tunkeutua ihmisten työpaikoille pitämään omia ”näytösoikeudenkäyntejään”.
Aiheena saattoi olla vaikkapa prostituoitu, joka oli tartuttanut syfiliksen
puna-armeijalaiseen.
Silloin kun
sosialismin ihme Neuvostoliitossa vuonna 1937 toteutui, saatiin nähdä kampanja
jos toinenkin. Samassa yhteydessä syntyi myös ainutlaatuinen vainojen ja
ilmiantojen bakkanaali.
Itse pääsihteeri organisoi lähtökohdat sille valtavalle kampanjalle, jossa kaikki menneen maailman jäänteet, пережитки прошлого, ja niiden kantajat tuomittiin ja eliminoitiin.
Itse pääsihteeri organisoi lähtökohdat sille valtavalle kampanjalle, jossa kaikki menneen maailman jäänteet, пережитки прошлого, ja niiden kantajat tuomittiin ja eliminoitiin.
Mutta itse raa’an
työn tekivät massat, kansan syvät rivit. Olisi suuri virhe kuvitella, että
suuri terrori olisi ollut vain ylhäältä ohjattua, rangaistuselinten
toimeenpanemaa terroria.
Kyllähän se
ylhäältä orkestroitiin, mutta vapaaehtoisista toteuttajista ei totisesti ollut
puutetta. Kaikki, tai siis melkein kaikki halusivat näyttää kansalaiskuntoaan,
kuka osoittaakseen luotettavuuttaan, kuka uralla edistyäkseen. Pelkokin alkoi
sitten ennen pitkää suorastaan pakottaa mukaan.
Vuonna 1937
tapahtui lyhyesti sanoen se, että otettiin käyttöön kulttuurin (laajassa
mielessä) uudet normit, olihan uusi aikakausikin koittanut. Niinpä oli hyvin
johdonmukaista, että vanhan maailman perintöä kantavat pomot syrjäytettiin ja
tilalle tuli uutta verta.
Tavallaan
johdonmukaista oli sekin, että nuo vanhat johtajat tuomittiin nyt siitä, mistä heitä
oli aiemmin jopa kiitetty. Nythän elettiin uutta aikaa ja entinen valkea oli
nyt mustaa, kun niin kerran haluttiin.
Uudet olot
vaativat uutta asennetta ja niinpä vanhat johtajat saivat tilaisuuden
harjoittaa itsekritiikkiä eli tuomita itsensä, vanhan Aatamin. Toki he tekivät
työtä käskettyä ja tunnustivat vajavaisuutensa ja jopa virheensä, laskivat
aseensa puolueen edessä, kuten asiaan kuului.
Puolue nyt ei
kuitenkaan ollut mikään rippituoli tai edes raastuvanoikeus ja sen sijaan, että
katuvaisten päätä olisi anteeksiantavasti silitetty, sitä silitettiin niin, että
luu paistoi.
Kun normit
muutettiin, ne muutettiin myös takautuvasti. Itsekritiikkiä esittäneet tulivat
saman tein lukeneeksi oman kuolemantuomionsa, sillä tunnustus nyt kerta
kaikkiaan oli tunnustus ja se tarkoitti ennen muuta todistusta tehdystä virheestä.
Virhe taas oli rikoksen synonyymi, uudessa kulttuurissa.
Siirtyminen
normistosta toiseen taitaa aina, enemmän tai vähemmän, sisältää noita suuren
terrorin elementtejä. Silloin nousevat esiin sorretut ja solvaistut, joita ei
kukaan vielä äsken sellaisiksi kutsunut ja jotka eivät itsekään olleet
tajunneet sellaisia olleensa. Ihana vapautuksen päivä!
Miten
menneisyyttä sitten katsottiin uudessa valossa? Olivatko Gylling, Rovio ja
kumppanit edistäneet Karjalassa suomen kielen käyttöä, saatettiin aikoinaan
kysyä näytöstuomioistuimessa.
Olivat kyllä, mutta sitähän Moskovakin
kannatti ja siihen kehotti, voitiin vastata.
Mutta normit
olivat muuttuneet. Oli selvinnyt, että koko tuo toiminta palveli fasistisen
Suomen intressejä ja oli siis neuvostovastaista. Uudessa yhteiskunnassa ei
tuollaisille aineksille voinut olla tilaa.
Niinpä siitä ei
ollut syytä kiittää, vaan päin vastoin antaa asianmukainen rangaistus eli VMN,
joka suoritettiin hygieenisesti niskalaukauksella.
Tätä logiikkaa
noudattaen koko Itä-Karjalan suomenkielinen väestö ja erityisesti sen
intelligentsija eli lähinnä opettajat, kirjailijat ja journalistit, aikoinaan havaittiin
ns. viidenneksi kolonnaksi, jolle sopiva kohtelu oli juuri tuo mainittu VMN.
Uhrit itse varmaankin ihmettelivät asiaa
suuresti, hyvässä uskossahan he olivat toimineet, mutta eipä sillä ollut historian
tässä vaiheessa merkitystä. Vallitsevan logiikan mukaan heidän mielipiteensä
huomioiminen olisi ollut täysin absurdia ja jopa rikollista.
Nuo nykyisemmät
kampanjat, joita tulee ja menee vuosittain, eivät toki enää nykyään kajoa
ihmisten henkeen, mutta sama mekanismi ja sama älyllinen tasohan niissä on
nähtävissä. Sotaretkelle rynnätään kiihkon vallassa ilman mitään normaaliin
oikeuskäsitykseen kuuluvaa apparaattia ja kiivetään korkeille uhriuden
koturneille ja tuomarin tuolille köykäisin eväin.
Yhden hengen
tuomioistuimet riittävät nyt, Stalinin aikana sentään tarvittiin kolme tai
kaksi, eikä asianomistaja voinut tuomita omassa asiassaan, mutta kaikkihan
kehittyy, enhän minäkään toki usko, että maailma voisi pysähtyä.
Totalitarismilla
on oma logiikkansa, eikä sen etenemiselle ole näkyvissä riittäviä vastavoimia. Päinvastoin.
Jokainen pyrkii yhä parhaansa mukaan saamaan näkyvyyttä kampanjoissa, jotka
ovat aina turvallisia ja aina muodikkaita tapoja osoittaa kuuluvansa
oikeinajattelijoihin.
Mutta voidaanhan
niitä kampanjoita vielä tehdä lukemattomista muista, vakavista, mutta
vaietuista asioista. Ajatelkaamme nyt vaikkapa ns. pihtaamista.
Kyseessähän on
pirullisen tehokas vallankäytön muoto, joka parisuhteessa voi muodostaa
suorimman tien taivaasta helvettiin, jos niin halutaan.
Kansalliskirjallisuutemme
tuntee tapauksen Ellen Salpakari, jossa miestä kidutettiin niin, että hänen
omatuntonsa loputa antoi halpamaisesti periksi kiristykselle.
Kuka oli
lopultakin syyllinen? Varmaankin molemmat, mutta, käsi sydämelle, mitä miehen
olisi kohtuudella pitänyt tuossa tilanteessa tehdä? Ehkä olisi ollut helpompi
seisoa pistoolinpiipun edessä?
En pidä
Muhammedia arvossa enkä varsinkaan usko, että hänen tai hänen uskontonsa
julistamilla asioilla olisi tänään mitään sitovuutta ainakaan meille, mutta
mieleen tulee joka tapauksessa hänen lausumansa, joka osaltaan kertoo jotakin
pihtaamisen merkityksestä:
Kaksi rukousta, jotka eivät koskaan pääse
taivaaseen asti ovat karanneen orjan rukous ja sellaisen naisen rukous, joka on
yöllä torjunut miehensä.
Asiasta on myös
runsaasti haditheja, erään sellaisen
mukaan vaimon ei koskaan pidä torjua miestään, vaikka oltaisiin kamelin
satulassa. Avioliittolupaus nimittäin on ehdottomasti pidettävä lupaus ja
siihen kuuluu miehen oikeus nauttia vaimonsa vaginasta.
Nämä esimerkit
meille vieraasta kulttuurista kertovat osaltaan, miten tärkeä tämä vaiettu asia
on. Sen tärkeyden tunnustaa myös jokainen parisuhdeneuvoja ja asian vähättely
tyyliin ”ei siihen puutteeseen kukaan ole kuollut” on aivan asiatonta. Olen
aivan varma, että siihen on kuollut hyvin paljon ihmisiä ja tulee vielä
kuolemaan, ellei asioita saada muutettua.
En tarkoita
sitä, että olisi dekriminalisoitava raiskaus avioliitossa. Raiskaus on avointa
väkivaltaa siinä kuin pihtaus on piiloväkivaltaa. Molemmat ovat paheksuttavia
asioita, mutta on vaikeampi ajatella, että jälkimmäistä voitaisiin käsitellä
oikeudessa. Edellistä kai tietyin edellytyksin voidaan.
Ilkeässä
tarkoituksessa tehty pihtaaminen on joka tapauksessa moraalisesti erittäin
tuomittavaa ja vaarallistakin, monessa suhteessa.
Toki tässä
elävässä elämässä on otettava huomioon monenlaisia asioita, ei pelkästään sitä,
miltä haarojen välissä tuntuu, vaikka tämä näyttää nykyään monelle olevan liian
vaikea asia käsitettäväksi.
Toki
pihtaamisellekin voi löytyä kunnioittamisen arvoisia syitä, joista päänsärky ei
ole vähäisin. Nyt on kuitenkin kyse periaatteesta: on uskallettava puhua
asioista niiden oikealla nimellä. Tekopyhyys ja suoranainen valehtelu tuottavat
vain huonoja hedelmiä. Asioiden vähättely on pelkkää sikamaisuutta.
Voisiko
tällaista asiaa muuttaa kampanjalla? Entä voiko ns. ahdistelua tai siis siihen
suhtautumista? En ole asiasta suinkaan varma. Suuren yleisön
käyttäytymismalleja havainnoineena arvelisin, että kaikesta typeryydestään
huolimatta tai ehkä juuri sen ansiosta kampanjalla voi hyvinkin olla
vaikutusta, ainakin hetkellistä. Biologian perusteiden muuttamista en pidä
realistisena.
Kukapa nyt
aloittaisi kampanjan pihtaamisen tuomitsemiseksi? Itse taidan olla sen verran
vanha, että herättäisin vain hilpeyttä. Mutta nuori mies, kuka lienetkin: a campagne! Tua res agitur!
Nyt kysytään
miestä eikä housuja!
”Yhden hengen tuomioistuimet riittävät nyt…”
VastaaPoistaKun tää EU:n rinnastaminen Neuvostoliitto-nimiseen totalitarismikokeiluun on ollut viime aikoina esillä, niin tuo rinnastaminen NL:n ”dvoikkiin” ja ”troikkiin” kyllä osuu ja uppoaa. Nyt ei enää pysty edes kiistämään syyllisyyttään. Henki kyllä säilyy, mutta käy niin kuin siinä eräässä Bunuellin elokuvassa, jossa mies tuomitaan vapauteen.
Olen tässä viime viikkoina itse tykönäni mietistellyt, missä määrin tämä nykyinen erään ns. kansanliikkeen matkaansaattama ja yhä yltyviä kierroksia ottava kampanja lopultakin palautuu siihen katkeruuteen, joka syntyi, kun eräskin mahtirouva yllättäen hävisi poliittisen kilvoittelun.
VastaaPoistaJoka tapauksessa vain hieman blogistiprofessoria nuorempana yhdyn minäkin nuorille miehille suunnattuun parolliin ja totean puolestani: "Itse elämä" (ja luonto) opettaa, että joko niin tai, mikä suunnattomasti pahempi, sitten ilman. Tertium non datur!
Rohkea mies tuo Vihavainen astuessaan Muhammedin ja feminismin pyhistä pyhimmälle alueelle. Muhammed tiesi saman minkä jokainen nainen tietää, että pihtaaminen on kaiken vallankäytön syvintä ydintä. Vaginan uumenissa piilee vallankäytön hermokeskus. Muhamettilaisille siellä piilee vielä miehen kunnia. Johtuisikohan se tästä jälkimmäisestä, että femakot tuntevat lukkarinrakkauta musulmaaneihin. Kunniahan on monesti sellainen viha rakkaus käsite, ja feministeillähän nämä käsitteet käsitetään naisellisen logiikan parhaiden perinteiden mukaan. Siis milloin mitenkin.
VastaaPoista"Totalitarismilla on oma logiikkansa, eikä sen etenemiselle ole näkyvissä riittäviä vastavoimia. Päinvastoin. Jokainen pyrkii yhä parhaansa mukaan saamaan näkyvyyttä kampanjoissa, jotka ovat aina turvallisia ja aina muodikkaita tapoja osoittaa kuuluvansa oikeinajattelijoihin."
VastaaPoistaTuossapa pari linkkiä aiheen tiimoilta. Ja onhan myös hauskaa huomata, että muunkinlaisia akateemisia naisoletettuja sentään yhä edelleenkin löytyy, kuin vain näitä ns. "tiedostavia", joilla on valitettavan roima yliedustus varsinkin ns. "cultural studies"-aloilla...
https://riikkapurra.net/2016/01/14/seksi-miehet-syylliset/
https://riikkapurra.net/2017/12/12/suurmoskeijan-varjosta/
Blogisti on rohkea mies, kun uskaltaa astua feministien ja musulmaanien kaikkein voimaannuttavimmalle alueelle. Näyttää kuitenkin siltä, että Muhammed on pärjännyt parhaiden uskontojen seksin dominointikilpailussa. Tai tiedä häntä, totalitarismikin näyttää tehokkaamnalta kuin se itseasiassa on. Eiköhän fiksummille naiseuden keinoin pihtaaminen onnistu nyrkin ja hellan välissäkin. Musulmaaneillahan myös miehen kunnia asusti pimpin syövereissä. Feministeille riittää pelkää valta, mutta kunnia ja valta ovat heppoisia, kun himo siellä syövereissä hyrräämään. Silloin siinä jää pipit, papit, imaamit, äidin neuvot, isän käskyt niin kuin feministien ideologiatkin kakkosiksi. Näin on aina käynyt ja näin tulee aina käymään.
VastaaPoistaJukka Kemppisen blogissa 13.12.-17 on tästä kampanja-asiasta sivistynyt, harkitsevainen kirjoitus.
VastaaPoistaKuulostaa hyvältä, joskin hieman yllättävältä.
VastaaPoista"En pidä Muhammedia arvossa enkä varsinkaan usko, että hänen tai hänen uskontonsa julistamilla asioilla olisi tänään mitään sitovuutta ainakaan meille"
VastaaPoistaEikö noiden esimerkkien valossa pikemminkin tulisi ajatella, että noissa ajatuksissa olisi paljonkin annettavaa meille miehille. Jospa suomalainen Islamilainen puolue, joka lienee muodostunut etnisistä suomalaista, onkin uusi Etujoukko, joka vie meidät kaikki miehet paratiisiin - tavalla tai toisella.
Jos nouudattaisimme yhtä moukkamaista logiikkaa, kuin feministit, niin totta kai kaikki miehet kannattaisivat muhamettilaisuutta.
VastaaPoistaKerran kehitetty herrasmiehen ihanne kuitenkin on korkeammalla tasolla ja kun useimmat sen ymmärtävät, eivät he haikaile paluuta primitiiviseen kulttuuriin.
Ikävä kyllä joku Vihavainen on esittänyt, että olemme matkalla kohti barbarian paluuta ja siinä taitaa mennä myös tuo herrasmiehen ihanne, valitettavasti. Kun katselee ympärilleen, tuo käsitys vahvistuu. Ja jos noin on, on parempi ulvoa sutena susien joukossa; jos naisetkaan eivät ole ns hienosti käyttäytyviä naisia , mihin silloin tarvitaan herrasmiehiä.jos sukupuolten välinen sota kerran on julistettu, on parempi tehdä ennalta-ehkäisevä isku.
PoistaTämä on valitettavasti totta. Itse asiassa herrasmiehen hahmo käy jo mahdottomaksi suhteessa naissukupuoleen, pian se ei ole enää pelkästään naurettava.
VastaaPoista