Seksismiä häätämässä
Hesarin tämänaamuisessa numerossa
kerrotaan uudfissanasta silmäkarkki,
jota kuulemma myös käytetään seksistisissä
yhteyksissä.
Minusta tämä on kiinnostavaa.
Sanahan on selvästi uusi ja lähinnä vastaava lienee Esa Pakarisen aikoinaan 70-luvulla
käyttämä silemän herkku. Typerähän se
toki on ja sopii kai parhaiten karkki-ikäisille, joille se kertonee jostakin
makeasta tai suorastaan imelästä, joka tapauksessa tavoiteltavasta.
Mutta ei tässä ole siitä sanasta
kysymys. Avainsana on tuo seksistinen,
jota nyt tunkee joka lävestä. Sen sanan ja etenkin sen käyttämisen tarkoitus on
asia, jolla näyttää olevan laajempaakin oirearvoa.
1950-luvulla kuulin, tai pikemminkin
luin ensi kerran sanaparin sex appeal.
En sitä oikein muuten ymmärtänyt kuin että sillä oli jotakin tekemistä pin up-tyttöjen kanssa ja ne taas olivat
vähän sellaisia kuin vaikkapa Gina Lollobrigida, joka näyttikin hyvin ihastuttavalta
tisseineen, jotka hänen ammatissaan kai kuuluikin panna esille ja pukivat häntä
erinomaisesti.
Sitten 1960-luvulla, kun itsekin
asioista hieman syvällisemmin kiinnostuin, alettiin käyttää sanaa seksikäs. Sitä sitten käytettiin myös
ihan tavallisista suomalaisista tytöistä ja mielestäni ihan syystä. Ennen kai
olisi sanottu vain, että ovatpas nättejä tai kauniita tai naisellisia. Seksikkyys oli jotakin uutta.
Erästä venakkoa aikoinaan irvittiin
sekä täällä että etenkin hänen omassa kotimaassaan, kun hän eräässä
kansainvälisessä TV-ohjelmassa (Telemost),
tuli sanoneeksi, ettei hänen maassaan ole ”teidän porvarillista seksiänne” (net vašego
buržuaznogo seksa).”
Asia tulkittiin typerästi siten,
että rouva olisi halunnut kieltää Neuvostoliitossa lainkaan olevan
seksuaalisuutta. Eihän kysymys ollut siitä, vaan kaupallistetun seksin, jota
ennen nimitettiin pornografiaksi, markkinoista.
Olihan toki myös Neuvostojen maassa
pimeät markkinat jokaisella hyödykkeellä, mutta nyt puhutaan kulttuurista eli
hyväksytyn julkisuuden tasosta ja sen ilmiöistä. Ei sitä porvarillista seksiä
siellä ollut.
Sivumennen sanoen, myös sana porno tuli kieleemme minun havaintojeni
mukaan vasta 1960-luvulla. Sitä ennen oli vain pornografiaa, joka oli rikollinen ilmiö ja suuresti halveksittu
sekä kammoksuttu, perversioihin verrattava ja kukaties juurin yksi niistä.
Vaikka kyllähän meillä sitä Lady
Chatterleyn rakastajaa ahmittiin heti kun se saatiin julkaistua. Luin
itsekin ja se oli jotakin uutta.
Porvarillinen seksi tai pikemminkin
kai markkinoitu porno tuli sitten yhtenä hyökynä meidänkin maahamme sen suuren
kulttuurivallankumouksen yhteydessä. Olihan se hienoa aikaa, kevätvirtojen
kohinaa.
Siinä oli taustalla vahva
rationaalisuuden eetos: mitä ihmeen syytä oli liittää niin luonnolliseen ja
välttämättömään asiaan kuin seksuaalisuuteen kaiken maailman tabuja?
Eikö kyseessä ollut vain
porvarillisuuden ja tarkemmin sanoen poroporvarillisuuden ilmentymä? Pakkohan
tähän oli vastata myöntävästi.
Ei asialla järkeviä syitä voinut
olla. Muistan vielä, miten muuan toimittaja televisiossa joskus pohti erään
seksikkään neidin kanssa syitä siihen, etteivät he nyt, tässä paikassa, kävisikin
heti toistensa kimppuun hellässä hyväilytarkoituksessa eli siis seksipuuhiin.
Kirkko taisi olla sillä kerta se syntipukki.
Se, että todellinen puritanismi löytyikin
Neuvostoliitosta ja erityisesti Kiinasta ei aiheuttanut mitään älyllistä
ongelmaa. Näin nyt vain oli sattunut käymään ja asiat olisivat oman maamme tulevassa
sosialismissa aivan toisin.
Toki joillakin oli hajua myös
siitä, että Neuvostoliitossa oli alkuaikoina vallinnut hyvin suuri seksuaalinen
vapaus. Asia tunnettiin meilläkin ja muuan kupletti kuvaili sitä tähän tapaan:
Rakkaus on Venäjällä vapaa,
lempiä saa, tyttöjä kun tapaa,
siell’ on Pietari,
Bolšoi kaupunki,
siellä asui devotška
Katinka…
Ja toden totta, kyllä se ilmapiiri
oli aivan uskomattoman vapaa tai ainakin kaikenlaista salliva. Asioista olen
itsekin sen verran kirjoittanut, etten niitä tässä rupea toistamaan.
Yksi juttu tulkoon mainituksi.
Pietarissa, noin kilometrin verran Znamenskaja-aukiolta Ligovski-prospektia länteen päin on entinen tehtailija San Gallin
talo, jossa olen itsekin pari vuotta työskennellyt.
Sen puisto rajoittuu katuun nimeltä
Tšubarovski
pereulok, nykyään Transportnyi pereulok. Vuonna 1926 nimi sai valtavaa ja
pahaenteistä julkisuutta.
Paikallisten huligaanien tavaksi
nimittäin oli tullut juuri tässä paikassa ottaa joukolla kiinni tyttöjä ja
sitten raiskata heidät. Samaa tehtiin koko maassa ja tilanne alkoi huolestuttaa
viranomaisia.
Eihän tämä tällainen vapaa seksi enää
sopinut järjestäytyneeseen yhteiskuntaan ja sitä paitsi naiset olivat se
sorretuksi katsottava ryhmä, joiden tukea bolševikkien kannatti itselleen
tavoitella. Yllätysseksiä harva toivoi.
Niinpä järjestettiin suuri
näytösoikeudenkäynti, josta tiedotettiin jokaisella torvella koko maassa.
Moinen vapaa seksi todettiin vakavaksi rikokseksi ja kuusi vai oliko seitsemän,
huligaania tuomittiin kuolemaan.
Menetelmähän oli aidosti bolševistinen
ja se toimi. Olisikohan siinä mikään muu toiminutkaan, voi kysyä, mutta ei tiedetä,
kun ei edes yritetty.
Tämä oli ensimmäinen vakava isku
vapaata seksiä vastaan ja lisää tuli. 1920-luvun edistykselliset komsomolit
inhosivat kaikista asioista eniten pikkuporvarillisuutta, johon kuului myös ns.
pihtailu.
Sosiaalinen paine lienee pakottanut monet
neitoset sellaisiin puuhiin sellaisten tahojen kanssa, jotka eivät oikeastaan
olisi heitä lainkaan kiinnostaneet. Ei kuitenkaan sopinut kieltäytyä ja siten
osoittaa pikkuporvarillisuuttaan. Se oli hirveä leima.
Tässä uudessa vapaudessa kyse ei
missään tapauksessa ollut porvarillisesta
seksuaalisuudesta. Jo Kommunistisessa manifestissa oli osoitettu, että porvarithan
ne ovat tehneet naisista kauppatavaraa ja hävittäneet perheen. Nyt sen sijaan
asiat hoidettiin rationaalisesti, kuin lasi vettä olisi kulautettu, kun jano
yllätti.
Kirjailijat ylistivät nyt naista
toverina, jota hänen miespuoliset partnerinsa rakastivat uudella tavalla. Joskaan ei varsinaisesti selitetty mitä tämä
tarkoittaa, ei siinä ainakaan ollut jäljellä mitään pornografisen kapitalismin
iljetyksistä.
Kun koko vallankumouksen haihattelut
1930-luvun puolivälissä lopullisesti haudattiin ja usein muutettiin vastakohdikseen,
oli seksuaalikulttuuri yksi eniten muuttuneista. Vuoden 1936 perhelait ottivat
valtion intressit prioriteeteiksi, kielsivät abortin ja yleensäkin pyrkivät
maksimaaliseen lisääntymiseen.
Samaan aikaan kevytmielinen huvittelu
seksillä muodostui kielletyksi ja kirotuksi (porvarilliseksi) asiaksi, jota
voitiin harrastaa enää vain suljettujen ovien takana. Uusi normaali muistutti
nyt kovasti sitä vanhaa porvarillista kulttuuria.
Ympyrä oli siis sulkeutunut. Niin
taitaa olla käymässä meilläkin. 1960-luvun seksuaalivallankumous oli näin
jälkikäteen muistellen pelkkää viattomuutta ja liittyi saumattomasti pasifismiin
ja itämaiseen filosofiaan ja muihin hienoihin asioihin. Sotien edellistä aikaa
varjostaneet sukupuolitaudit ja raskaaksi tulemisen vaara voitiin unohtaa.
Olivat pillerit ja antibiootit.
Mutta aika aikaa kutakin. Kaikki seksi
ei ole hienoa ja nautittavaa kuten kaikki nesteet eivät ole ravitsevia ja
hyviä. Sitä paitsi juuri seksin alueella sijaitsevat myös hyvin suuret
vallankäytön mahdollisuudet, mikäli ihmiset ovat kyllin häikäilemättömiä niitä
hyödyntääkseen toisten kustannuksella.
Tämä tilanne tietenkin vetää puoleensa
erinäisiä aineksia, joita on tässä turha nimetä. Mutta jäljet ja tarkoitus ovat
selvät.
Uuskieli on nyt
kehittänyt tarvitsemiaan käsitteitä, joista seksismi
on yksi tärkeimpiä ja törkeimpiä. Seksuaalinen
häirintä on toinen vastaava ja kun näihin vielä lisätään nollatoleranssi, aletaan olla
mielettömyyden äärimmäisillä rajoilla.
Uusi normaali näyttää sisältävän
epänormaalin yhtälön, jossa maksimaalinen seksuaalisuuden esilläpito yhdistyy
maksimaaliseen puritanismiin ja näiden kahden välistä jännitettä yritetään
hallita ”edistyksellisellä” mielivallalla.
Mutta joukossa tiivistyy tyhmyys ja
pässejä on aina ollut helppo viedä narusta sinne, minne pitääkin. Me eletään
uutta aikaa, myös seksuaalikulttuurin alalla. Kyllähän ne asiat siitä vielä
tasaantuvat ja seuraava aalto sitten taas vuorollaan tulee.
Naturam expellas furca
tamen usque recurret.
Lisääntymishaluisen uroksen on lähes mahdoton tietää, milloin seksuaalisuutensa esille panevaa naarasta voi lähestyä ilman me too -kuohitsemisriskiä. Koska valtio on myös huolestunut huoltosuhteesta, seksin kansantalouteen vaikuttavana on ehdottomasti oltava valtiojohtoista. Naaraiden ja urosten saavuttaessa hyväksytyn lisääntymisiän, jokaiselle jaetaan Lebensborn -pinssit, joita on pidettävä aina julkisilla soidinpaikoilla kuljettaessa. Kahden pinssin tekstit "Rauhoitusaika (punainen väri)" ja "Kiima-aika (vihreä)" paljastavat sisällön, apupinssien väri kertoo, haluaako häirinnän heterolta, homolta vai muunsukupuoliselta. Koodisto opetetaan yksilön saavutettua OPH:n kasvatussuunnitelman mukaisen kehityspolkunsa sukukypsän vaiheen. Lautakunta päättää asian hormonitutkimusten ja seksististen kuvien avulla. Päätöksen teossa on otettava huomioon asian vaatimat jäykkyys ja liukkaus. Sitten vain koristeltuina tatuoinnein ja pinssit paljaana soidinmenoihin.
VastaaPoista"Uusi normaali näyttää sisältävän epänormaalin yhtälön, jossa maksimaalinen seksuaalisuuden esilläpito yhdistyy maksimaaliseen puritanismiin ja näiden kahden välistä jännitettä yritetään hallita ”edistyksellisellä” mielivallalla."
VastaaPoistaJätkä on kartalla.
Tämä on jotain aivan uskomatonta: laumakäytös, jossa toisilla ihmisillä ei kuitenkaan ole eikä oikeastaan saa olla tunnustettua merkitystä. Millään yksilöjärjellä/-sielulla - sehän kaipaa toisia yksilöitä, psyykkisesti ja fyysisesti - tätä ei enää voi ymmärtää.
/KK/
Uusvasemmisto pilkkasi 1960-luvulla Suomen kansan ryhtiliikettä, joka saarnasi siveyttä ja muita hyviä tapoja. Järjestön elvyttämiselle näyttäisi nyt olevan ns. sosiaalinen tilaus. Pihtarit, niuhottajat ja muut feministit asialle!
VastaaPoista"Uuskieli on nyt kehittänyt tarvitsemiaan käsitteitä, joista seksismi on yksi tärkeimpiä ja törkeimpiä. Seksuaalinen häirintä on toinen vastaava ja kun näihin vielä lisätään nollatoleranssi, aletaan olla mielettömyyden äärimmäisillä rajoilla."
VastaaPoistaNoin omasta puolestan pahoin pelkään, että vasta jäävuoren huippu on näkyvissä, ja niille äärirajoille on vielä reilusti matkaa... Vaikka jäljet toki pelottavatkin jo tässä vaiheessa.
"Uusi normaali näyttää sisältävän epänormaalin yhtälön, jossa maksimaalinen seksuaalisuuden esilläpito yhdistyy maksimaaliseen puritanismiin ja näiden kahden välistä jännitettä yritetään hallita ”edistyksellisellä” mielivallalla."
Siihen suuntaan tuo näyttäisi viittaavan. Tosin siinä sitten saadaan jälleen kerran pähkäillä, kuinkahan saisi tulen ja veden mahtumaan samaan ämpäriin yhtä aikaa...
Kyllähän femakot ja muut laumaälyköt saavat nyt vuorostaan yrittää, mitä kirkko ja muut elämänkieltäjät ovat koettaneet tehdä vuosituhansia. Muhamettilaiset ovat asiassa ehkä parhaiden onnistuneet, sillä kyllä kivittäminen on tehokkaampaa kuin huonoksi naiseksi tai peräti horatsuksi leimaaminen. Toisaalta nykyfemakot onnistuneet siinä, mitä nämä vanhan ajan ilonpilaajat eivät ole edes yrittäneet. Nimittäin tekemästä miehestä syyllisen ja syntipukin.
VastaaPoistaVoi Vihis, älä jaksa
VastaaPoistaOn mielenkiintoista nähdä, että jos kaikenmaailman generation identitairet tulevat uudeksi radikaaliksi nuorisokulttuuriksi, alkavatko taas vaatimukset esim. pornografian tekemiseksi uudelleen kielletyksi.
VastaaPoistaEi sitä oikein muutoin enää nykyaikana voi olla radikaali kuin olemalla äärikonservatiivi.
Suunnilleen noin. Ja sitä raskaampi osa kun vastassa ei ole vasemmisto vaan valevasemmisto. Mahdollisuuksien rajoissa ovat vain torjuntavoitot, kangastukset ja kummitukset viime kädessä hallitsevat. (Ennen vanhaan sanottiin "rulettavat".) -jussi n
Poista