Pietari joulukuussa
Venäläiset
klassikot manasivat ehtimiseen pääkaupungin ilmastoa. Syytä olikin.
Sehän muistuttaa suuresti Helsingin oloja, loskaa, sadetta ja kosteaa tuulta.
Se, joka on jalkaisin kulkenut Nevan yli ilmojen ollessa kurjimmillaan, tietää
mitä tämä tarkoittaa. Tulevat ihan nuo vielä mielikuvissa väikkyvät Kruununsillat mieleen.
Vanhoissa
(1800-luvun) suomalaisissa lehdissä ylistetään ehtimiseen Pietarin
edistyksellisiä instituutioita: on lumen poistoa, hiekoitusta, lumien sulatusta
ja kuskien lämmittelykoppeja. Helsingissä ei näistä ollut tietoakaan.
Mutta sitten
tuli neuvostoaika. Kaikki tehdään vain sen osoittamiseksi, että muka jotakin
tehdään. Hiekkana on hienorakaista merihiekkaa, joka ei jarruta menoa
hiukkaakaan. Lumi ja jää kasaantuvat jopa kahden metrin korkuiseksi kerrokseksi.
Jäätä tippuu katoilta ja ihmisiä kuolee.
No, mutta kyllähän
Venäjällä on ihmisiä, kuten entinen matkaopas sanoi. Niistä ei ole puutetta
eikä tule, arvioitiin silloin. Nyt on vähän toisin. Tätäkin voi ja kannattaa pysähtyä
ihmettelemään.
Asiaa, siis
ilmastoasiaa hiukan ymmärtävänä rasvasin kenkäni jo lähtiessä paksun-paksusti
mehiläisvahapitoisella nahkarasvalla ja temppu onnistui. Monen sentin
syvyisistä vesilätäköistä ei tullut läpi tippaakaan. Tätä suosittelen
muillekin.
Sivumennen
sanoen, hirmuinen loskakerros oli Nevskin tienoilta hävinnyt sinä aikana, kun
ehtoota seurasi aamu. Sen ajan tai siitä parhaan osan vietimme vanhassa kunnon Sulikossa Vosstanija-kadulla eli siis
ihan samannimisen metroaseman liepeillä, muutama sata metriä Moskovan-asemasta.
Pietarissa on
ilmeisesti kymmenittäin gruusialaisia ravintoloita. Jos sanoisi, että ne ovat
toinen toistaan parempia, voisi yhtä hyvin sanoa, että ne ovat toinen toistaan
huonompia, eli että siis laatu vaihtelee suuresti.
Enpä siis sano
näin. En ole koskaan käynyt huonossa gruusialaisessa paikassa Pietarissa ja
parhaat ovat todella hyviä. Minulle ovat sattuneet parhaat kokemukset
Gribojedovin kanavan varrella olevasta ChaCha-ravintolasta,
Sytnyi rynokin varrella olevasta
paikasta ja pikku Ketistä (Cat), joka
on Nevskin suuntaisella Stremjannajalla.
Mutta kyllä myös
Suliko hyvä on ja kun loska on
pahimmillaan, ovat kuuma hartšo-keitto ja vaikkapa tšakapuli
paikallaan. Sattumoisin paikassa on myös suomea puhuva tarjoilija ja sen
seiniä koristavat ikuiset viisaudet: ”Joka kerran kun maailmassa syödään lihaa
ilman viiniä, kuolee jossakin gruusialainen”, ”Miehen on kasvatettava poika ja
opetettava hänet pitämään hyviä maljapuheita” ja niin edelleen. Siinä on tyyliä
ja syvyyttä.
Minun mielestäni
ei kannata metsästellä aina sitä kaikkein halvinta majoitusta. Täytyyhän
ihmisellä sen verran omanarvontuntoa olla, ettei mihin tahansa läävään mene.
Puhuin tästä vakavasti myös vaimolleni.
Mutta vanha
mukava Roses Vosstanijalla, yhden eli
siis kahden metropysäkin päässä Suomen asemalta ei ole mikään huono paikka, ei
ollenkaan.
Mietin, mitä
voisi olla paremmin viiden tähden paikassa enkä keksinyt mitään olennaista.
Ehkäpä nyt ilmastointi, jollaista ei lainkaan tarvinnut tällä kertaa tai hissi
huonojalkaisille. Muuten on tarjolla kaikki tarpeellinen ja tarpeeton,
aamutakkeja myöten. Eri maksusta saa myös vuoteelle siroteltuja ruusun
terälehtiä, mikäli kyseessä on ns. romanttinen matka.
Aamiainenkin on
ihan OK ja kuuluu hintaan, joka on käsittämättömät 28,5 euroa yöltä -siis
kahdelle (14,25 euroa yhdeltä). Joskus vähän ihmettelee, miksi ihmiset menevät
niihin vanhoihin, kalliisiin hotelleihin, joissa usein vielä on neukkumeinigin
jäänteitä palvelussa. Nämä pienet ovat ihan eri maailmasta.
Mutta mitäpä
näistä, jossakinhan sitä on oltava ja jokainen taaplaa tyylillään. Jos ja kun
raha riittää, niin pitäähän se panna kiertämään. Siitähän me kaikki iloitsemme
eikä nuukailusta.
Olen joskus
käynyt myös täkäläisessä Puskin-museossa, mutta en enää tuntenut paikkaa
lainkaan. Mahtanee olla renoveerattu? Vai tuliko käytyä vain yhdessä osastossa?
Oman lisänsä atmosfääriin
antoi täällä, kuten niin monessa museossa aina sunnuntaisin joukkue kursantteja, jotka tervehtivät moitteettoman
kohteliaasti setää ja tätiä, oikein tuli hyvä tunnelma, dobroje, dobroje!
Ja lähes joka
salissa oli noita verrattomia vanhan koulun vahteja, joilla riitti aikaa ja
harrastusta kertoa ummet ja lammet Puškinin elämän detaljeista,
piirustustaidon puutteista ja kaksintaistelupistoolien keskinäisestä
arvostuksesta (Le Page on rautaa, Sheffield vähän kansanomaisempi ja
nallilukkohan se piti jo olla jokaisella aikaansa seuraavalla).
Kyllä se Puškin
tosiaan on heidän kaikkensa (наше все),
kuten Jeltsin sanoi ja taisi siinä siteerata Dostojevskiä. Myös itse museo,
joka on kronologisesti järjestetty, on todellinen venäläisen elämän ensyklopedia.
Koska jokaisen
kuuluu osata Jevgeni Onegininsa
ulkoa, oli asiaankuuluvaa myös järjestää pieni leikkimielinen
tunnistuskilpailu: kukas näistä herroista onkaan Lenski ja kuka Onegin. Entä
kuka on Tatjana? Luulen siinä pärjänneeni, vaikka varsinaisesti oikeita
vastauksia ei edes ollut.
Kyllä tulee
mieleen, että meilläkin pitäisi kadetteja velvoittaa tekemään sunnuntaisin
opintomatkoja ainakin Runebergin museoon ja miksei myös Aleksis Kiven. Väinö
Linnan museo nyt on itsestään selvästi upseerisivistyksen kulmakiviä.
Hetkinen, eihän
sitä taida olla koko museota edes olemassa… No, toivon ainakin, että kadettikoulussa
myös meillä nykyäänkin yhä opetetaan jotakin 1800-luvun kulttuurista.
Silloinhan upseeristo alkoi modernisoitua ja antoi oman merkittävän lisänsä
aikakauden herrasmiesihanteelle, joka on niin suuressa määrin vaikuttanut
sivilisaatiomme jalostumiseen. Pelkät elukat(skotina) eivät ole edes hyviä taistelijoita.
No, tämä tuli
sitten mieleen myös Eremitaasin mahtavassa 1917-näyttelyssä. Sanoisin, että se
on huikea elämys, ellei sana kuulostaisi tässä yhteydessä jotenkin sopimattomalta.
Joka tapauksessa
näyttely, joka kuvaa sadan vuoden takaisia tapahtumia niiden aidossa
ympäristössä, on jotakin ainutlaatuista.
Valtavat ja
pienemmätkin valokuvat, salin maskeeraaminen uudelleen sotasairaalaksi, ajan
elokuvat ja esineet toivat elävästi mieleen sen apinoiden planeetan,
jollaiseksi maailma oli muuttunut vastuuttomien unissakävelijöiden toimesta
sata vuotta sitten.
Niin suureen ja
niin järjettömään sikamaisuuteen reagoitiin oikeastaan asianmukaisesti. Kun ei
mielettömyyttä aikanaan kyetty estämään eikä siihen edes uskottu, saatiin
sitten niellä koko soppa pohjasakkoineen.
On sattuvasti
sanottu, ettei normaali ihminen tiedä,
että kaikki on mahdollista. Luulen, että tässä on avain sadan vuoden takaisten
tapahtumien ymmärtämiseen. Ei ne tienneet silloinkaan.
Sodan
laajentaminen äärimmilleen teki siitä lopulta mahdottoman, ainakin Venäjälle.
Vapauden laajentaminen rajattomaksi teki saman vapaudelle.
Mielestäni näyttelyn
keskeinen viesti on, että kyseessä oli lurjusten vallankumous, jota kai
venäjäksi kuvaisi parhaiten termi revoljutsija
mudakov. Se on oikeastaan vähän pahempi sana, mutta en viitsi sitä
kääntääkään, senhän voi nykyään jokainen tehdä parilla hiiren klikkauksella.
Ketkä noita lurjuksia
olivat? No tietenkin ne, jotka tekivät lurjusten tekoja. Itse he arvostuksensa
hankkivat. Eipä siitä sen enempää.
Kansan roolista vallankumouksessa on
kirjoitettu valtavasti ja suurin osa siitä on pelkkää humpuukia, etten pahemmin
sanoisi. Maksim Gorki ja muut terävät aikalaistarkkailijat osasivat sanoa asian
niin pirullisesti kuin se ansaitsi, haluttaessa kannattaa kääntyä heidän
puoleensa.
Mutta toki
avainasemassa olivat bolševikit, joiden roistomaisuus oli niin suurta, että se
ylitti kunniallisten ihmisten kuvittelukyvyn. Myöhemminhän asiasta rakennettiin
myytti, jolla ei ollut todellisuuden kanssa enää muuta kuin se kaikkein valheellisin
yhteys, joka syntyy ns. puolitotuudesta. Kyllähän me tämän ilmiön näemme taas
joka päivä ympärillämme.
Mutta bolševikkeihin.
Pavel Miljukov sanoi aikanaan sakramentaaliset sanansa, joiden mukaan vasemmalla ei ole vihollisia. Kuinkapa
nyt vasemmisto voisi hyökätä kaikkia niitä oikeuksia ja vapauksia vastaan,
jotka juuri olivat vallankumouksen keskeinen tavoite ja silmäterä?
Kuinkapa, niin.
Se oli aivan yhtä mahdollista kuin eurooppalaisen sivilisaation muuttaminen
rajattoman suursodan tukipylvääksi.
Mutta eihän
mikään niin pahaa ole, ettei sillä olisi jotakin hyviä seurauksia. Olisivatko
Suomi, Baltian maat, Ukraina ja Kaukasia itsenäistyneet, elleivät bolševikit
olisi hävittäneet Venäjän mahtia? Olisiko Puolakaan?
Luojamme on,
kuten tiedetään, kaukonäköinen ja kaukaa viisas. Velikaja Rossijskaja revoljutsija (mudakov) oli ensimmäinen ja
kohtalokkain askel tiellä kohti erään imperiumin hajoamista.
Historian voimat
vievät ihmiskuntaa minne vievät ja miljoona-armeijat ovat siinä kehityksessä usein
vain statisteja ja jopa juuri niitä voimia, jotka tuhoavat itsensä. Meillä ei
ole tästä kehityksestä ollut juuri valittamista.
Puoliksi huumaantuneena
maailmanhistoriallisten tapahtumien vyörystä sitä passaa lähteä aikanaan
Allegrolle. On kuin olisi osallistunut johonkin suureen urheilujuhlaan,
luulisin.
Sitä ennen kului
taas hauska ilta Kulkukoirassa (Бродячая собака), jossa nyt esitettiin
ranskalaisia 1950-60-lukujen chansoneja ranskaksi. Voisiko niitä edes kuulla
missään muualla?
Jos kulttuuri
kiinnostaa, voisin antaa hyvän vihjeen siitä, mihin ilmansuuntaan kannattaa
lähteä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.