Suuri vallankumous Venäjällä nyt
Kuten tunnettua, Venäjällä puhutaan
nykyään Venäjän suuresta
vallankumouksesta ja siis mielellään jätetään toisistaan erottelematta helmikuun
ja lokakuun kumoukset.
On tässäkin ajatuksessa järkeä eikä
asiasta tarvitse syyttää mitään putinilaisen diktatuurin juonittelua.
Puhutaanhan sitä myös Ranskan suuresta vallankumouksesta eikä erotella erikseen
vuoden 1789 vaihetta ja jakobiinien terroria. Jopa Napoleonin aika yleensä
luetaan samaan periodiin, niin erilaisia kuin sen osat ovatkin.
”Suuri” (velikaja) ei myöskään tarkoita suurenmoista, selittää Venäjän
tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen varajohtaja, suomalaisillekin tuttu
Sergei Žuravljov
Istorik-lehdessä.
Itse asiassa, toteaa Žuravljov,
lokakuun kaappauksen nimittäminen vallankumouksen ja jopa peräti Suuren Sosialistisen Lokakuun
Vallankumouksen nimellä oli bolševistinen keksintö, joka kehittyi
1920-luvulla ja sai klassisen muotonsa Stalinin kaudella.
Aiemmin oli tapana sitä paitsi
puhua Venäjän (russkaja) vallankumouksesta,
mutta nyt se on muodossa ”venäjäläinen” (rossijskaja),
joka myös paremmin kuvaa itse asiaa. Tokihan vallankumous koski koko imperiumia
eikä vain venäläisiä.
Žuravljov toteaa myös, että
vallankumousta (joskaan ei bolševikkeja) kannatti suuri enemmistö
kansasta. Tämähän todettiin jo perestroikan aikana, jolloin otettiin käyttöön
sosialistinen valinta (sotsialistitšeski vybor). Käytettäessä yhden
vallankumouksen käsitettä asia tuntuukin luontevalta, mutta samalla saattaa
olla vaara aliarvioida sitä perustavanlaatuista uutta, jonka bolševikit
toivat muassaan.
Toki vallankumous oli todella
hirvittävä tragedia ja Žuravljovin mukaan maltilliset laskelmat antavat sen ja
siihen liittyvän kansalaissodan aiheuttamiksi väestötappioiksi peräti 11
miljoonaa henkeä.
Stalinin kausi kaikkine vaiheineen
on sitten asia erikseen, vaikka toki sekin liittyy kiinteästi vuoteen 1917.
Ystäväni Sergei ei tässä yhteydessä ryhdy asiaa syvemmälti pohtimaan, vaan
muistuttaa hieman epäsovinnaisesti myös siitä, ettei Neuvostoliiton kehitys
ennen sotia sisältänyt pelkkiä pahoja asioita.
Niinhän toki. Muistan hyvin sen
ajan, kun meilläkin hehkutettiin tuon ajan valtavaa eteenpäin menoa eikä kukaan
näyttänyt muistavan siitä mitään muuta. Nyt se on jäänyt unohduksiin ja sen
sijaan keskitetään huomio terroriin ja myös sen juuriin vallankumouksessa.
Sieltähän se toki periytyi ja kuului bolševikkien toimintaperiaatteisiin alusta
pitäen.
Vanhassa puoluearkistossa (RGASPI) pidettiin viikko sitten stalinismia
käsittelevä kansainvälinen konferenssi Stalinismin historia. Lokakuun opetukset ja neuvostojärjestelmän
käytännöt 1930-luvulta 1950-luvulle.
Järjestäjiin kuuluivat Jekaterinburgissa päämajaansa pitävä Jeltsin-keskus, Memorial, kustantamo Rosspen
arkistot GARF ja RGASPI sekä presidentinhallinnon alainen Kansalaisyhteiskunnan ja ihmisoikeuksien kehittämisneuvosto, SPTš (Совет
при Президенте Российской Федерации
по развитию гражданского общества и правам человека).
Viimemainitusta en tiedä mitään, mutta paikallisen tavan mukaan tämän luontoisiin
tilaisuuksiin tarvitaan ns, hattu (kolpak)
ja siinähän se sitten lienee.
Ei kuitenkaan kannata kuvitella, että tämä tarkoittaisi vapaan ajattelun
kieltämistä. Sen sijaan sitä ilmeisesti halutaan vahtia ja pitää tietyissä
rajoissa.
Neuvostoaikaan tilanne oli paljon karumpi ja vapaa-ajattelusta tuli
miltei väkisin toisinajattelua, josta taas ei hyvää seurannut. Kuitenkin myös
siihen aikaan monet Venäjän intelligentsijan jäsenet puolustivat intohimoisesti
oikeuttaan totuuden etsimiseen ja sanomiseen.
Kun heitä sitten vainottiin, voitiin samalla punnita se, minkä arvoisia
moraalisesti olivat kollegat, jotka joko asettuivat puolustamaan totuutta tai
eivät asettuneet. Siihen sopi vanha roomalainen sananlasku kullan
koettelemisesta tulella: aurum igne
probatur, hominis mens calamitate.
En ole kuullut, että Venäjällä olisi tätä nykyä ollut merkittäviä mielipidevainoja.
Muutamia tapauksia on ja ne tietenkin ovat hyvin hälyttäviä. Olisi kuitenkin
erehdys kuvitella, että maassa vallitsee diktatuuri, joka estää totuuden puhumisen.
Tärkein este totuuden puhumiselle niin siellä kuin täällä on
itsesensuuri, pelkuruus ns. yleisen mielipiteen, kollegojen epäsuosion tai
viranomaisten edessä. Mies tulee ja mies menee, mutta mies vastaa seurauksista,
sanottiin joskus meillä päin. Tai sitten sitä kyyristellään.
Tilaisuudessa mainostettiin teossarjaa Istorija stalinizma, joka on nyt jo paljon yli sadan kirjan
laajuinen. Noissa kirjoissa on kaikki se olennainen stalinismia koskeva
tutkimus, mitä maailmassa on. Niitä saa ihan vapaasti ostaa niin Rosspeniltä kuin kaikista kunnon kirjakaupoista
ympäri Venäjän. Tämänkin seminaarin esitelmät julkaistaan yhdessä sarjan tulevassa
niteessä.
Aleksanteri-instituutin edustajia en konferenssissa huomannut, yksi
ruotsalainen ilmeisesti kyllä oli. Lisäksi siellä oli erinäisiä alan huippunimiä
Euroopasta ja Amerikasta, muun muassa eräs Stalinin ajan elintasoeroja tutkinut
rouva, joka aikoinaan otti osaa erääseen projektiini.
En ollut konferenssissa pitkään, mutta minuun teki taas vaikutuksen se
vakavan tieteellinen asenne, joka tuli läpi monesta esitelmästä. Tämä ei ollut
mikään poliitikkojen palaveri, vaan tutkijoiden tapaaminen.
Ilahduttavaa oli huomata, että mukana oli myös pari nuorta ja oikein
hauskannäköistä naista. Tutkimusaiheiden pitää olla myös niin sanoakseni
seksikkäitä ja on hyvin tärkeää, että nuoretkin niistä kiinnostuvat ja
hankkivat elävän ymmärryksen tämänkin aikakauden problematiikasta.
RGASPI:n kirjakauppa on historian alalla yksi Moskovan parhaita ja se on
paljon se. Mukaani jäi muun muassa Ju.V. Aksjutinin ja N.Je. Gerdtin teos Venäjän älymystö ja vuoden 1917
vallankumous: tapahtumien kaaoksessa ja tunteiden sekasorrossa (Русская революция 1917 года: в хаосе событий и в смятении чувств, Росспэн 2017, 702 с.).
Kirjan keskeinen teesi näyttää olevan, että juuri intelligentsija eikä
porvaristo tai tilanherrat аsettuivat ensimmäisinä
vastustamaan bolševikkeja. Ilmeinen korollaari tästä on, että koko tuo lokakuun
”vallankumous” suuntautui ennen muuta älymystöä vastaan.
Tämä johtopäätös ei ole suinkaan niin tolkuton kuin voisi kuvitella.
Itsekin näitä asioita hieman tuntevana voin hyvin ymmärtää näkökulman. Samaa
mieltä on ollut myös Venäjän Tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen
monivuotinen johtaja Andrei Saharov, jonka kanssa olen usein näistä asioista
jutellut.
Pikavisiitti Venäjän historiallisen muistin terävimpään päähän antoi
lohdullisen kuvan asioiden tilasta. On selvää, että valtio haluaa ohjailla myös
tutkimusta. Ainahan sitä joku ohjaa. Aito tieteellinen lähestymistapa asioihin
on kuitenkin yhä mahdollinen ja toivottavasti sellaisena pysyykin.
Olisi aivan liian yksinkertaistavaa kuvitella, että naapurissa
historiallisen totuuden sanelee Putin ja hänen hallintonsa. Myös Venäjällä
toimii oppineiden tasavalta, république
des savants, jossa arvot ansaitaan eikä osteta ja jossa totuudella on
tärkeä asemansa yleisesti hyväksyttynä päämääränä, niin ongelmallista kuin se
saattaa ollakin. Toivotaan sille menestystä.
Historiallisessa perpektiivissä on viellä liian aikaista todeta mitään venäjän vallankumouksen todellisista vaikutuksista.
VastaaPoistaVerrattuna Ranskan vastaavaan ja yhtä veriseen ja yhtälailla eri vaiheita kokeneeseen tapahtumasarjaan.
Maamme näkökulmasta on merkittävää,tämän ajan näkökulmasta,että molemmat vallankumoukset olivat edesauttamassa maamme valtiollista muodostumista ja myös itsenäistymisen mahdollisuuksiin vaikutti myöhempi venäjän revoluutio.
Viimeisten vuosikymmenten aikana venäjällä on ollut menossa varsinainen keisarillisen venäjän restauraation aika,vaikuttaisi siltä kuin siellä oltaisiin peruttamassa,bolshevikki kaappausta edeltäviin ideaaleihin.
Palaako Venäjä viellä keisarikunnaksi,perustuslailliseksi sellaiseksi,koska maa joka pitää sisällään monikultuurillisia ominaisuuksia,luonnostaan voi olla helpompi pitää kasassa kun sen polittinen ja symboolinen olemus on erotettu toisistaan.
Yhdysvallat on erittäin hyvä ,huono esimerkki polittisen vallan ja symboolisen vallan ykseyden heikkouksista,kansa jakautuu väistämättä kahtia vaaleissa. Kun politikka lisäksi taantuu lasten asteelle ja politikan pääsisällöksi muodostuu vastapuolen aikaisemman valtakauden tulosten mitätöinti ja sen seuraavan mahdollisen valtakauden etukäteen sabotointi,malli ei välttämättä ole kovinkaan houkuteltavaa mallikohteena,vaikka jenkit niin itse ajattelevatkin.
Olisikko mahdollista venäläisten menoa seuratessaan päätyä kutsumaan Romanovit,syntejään katuen uudestaan hallitsioikseen, symboliseksi sellaiseksi.