Filosofi hallitsijana
Marcus Aurelius, Meditations. With an Introduction by
Gregory Hays. The Modern Library, 2003, 191 s.
Platonin
mielestä hallitsijoiden tulisi olla filosofeja ja joissakin tapauksissa tämä
onkin toteutunut. Sekä Leniniä että Stalinia on syytä pitää ainakin jonkinlaisina
filosofeina eikä käsitteitä tarvitse paljonkaan venyttää, jotta myös fundeeraava
Suomen tasavallan päämies saadaan mahtumaan joukkoon.
Gregory Hays
väittää, että Marcus Aurelius sen sijaan tuskin olisi hyväksynyt itsestään
filosofin nimeä, vaikka olikin filosofian suuri ystävä. Hän ei näet ollut
opettaja eikä julistaja, vaan kirjoitti mietteitään omaan käyttöön, vailla
aikomusta julkaista niitä.
Suomenkielisen mietteiden kokoelman nimenä onkin Itselleni. Ei kuitenkaan ole suinkaan
selvää, että alkuperäinen nimi, jos sellaista oli, olisi ollut tämä. Joka
tapauksessa kirjoitusten osoite on tärkeä. Kirjoittaja tuskin pyrki vakuuttamaan
muita kuin itseään eikä tuntenut tarvetta taktikointiin tai muihin helppohintaisiin
konsteihin. Koko nykyaikaisen tiedotusopin arsenaali oli niin ollen hänen
kannaltaan turhuutta.
Meditaatiot on
siis käsikirja omaan käyttöön ja järjestykseltäänkin aika sekava. Samaa asiaa
kirjoittaja jaksaa todistella yhä uudelleen tai sitten hän oivaltaa sen yhä
uudelleen. Jälkimmäinen vaihtoehto sokealle omaksumiselle lieneekin ainoa mahdollinen.
Marcuksen, vai
pitäisikö suomessa käyttää lisänimeä Antoninus, muuan tärkeä periaate on logoksen todellisuus.
Logoksen muistaa
jokainen Johanneksen evankeliumin alusta: alussa
oli sana, ja sana oli Jumalan tykönä ja sana oli Jumala. Teologit puhuvat pre-eksistenttisestä logoksesta eli siis
sanasta ennen olemassaoloa.
Marcuksen
teksteistä ilmenee, ainakin minulle, että kirjoittaja on saanut valaistuksen,
jossa on havainnut maailmassa olevan horjumattomia luonnonlakeja. Ne ovat olemassa
riippumatta siitä, mitä mieltä ihminen niistä on ja niinpä ne on syytä hyväksyä
ilman emootioita.
Niinpä kuolemakin
tapahtuu, kun on tapahtuakseen ja ihmisen toimet onnistuvat, mikäli ovat logoksen kanssa sopusoinnussa.
Olennaista on, mihin hän pyrkii, ei onnistuminen, joka voi olla mahdotonta.
Ehkä voisi anakronistisesti
sanoa, että tässä meillä on harvinaisen epäamerikkalainen näkökulma asioihin.
Ihmisen huoleksi
jää tämän ajattelijan mukaan vain hoitaa omat emootionsa ja yrittää parhaan
ymmärryksensä mukaan tehdä hyvää, joka on sitä sekä tekijän itsensä että
yhteisön kannalta. Logos edellyttää myös jälkimmäistä.
Kirjoittaja
puhuu välillä jumalista ja välillä Jumalasta,
mikä tuntuisi kaipaavan hieman selitystä.
Yleisen
käsityksen mukaan tuon ajan kristittyjä pidettiin ateisteina, koska he
kielsivät kiivaasti kaikki jumalat, omaansa lukuun ottamatta. Tämän mainitsee
myös Hays.
Marcus Aurelius
ei suinkaan ollut edes piilokristitty, vaan hänen nimiinsä on pantu jopa
kristittyjen vainot, jota Haysin mukaan kuitenkin olivat tuohon aikaan paikallisia
ja tuskin hallitsijan inspiroimia. Jotakin hän toki lienee tuosta porukasta
kuullut.
Voi kylläkin
kuvitella, että keisari, joka uskoi mielentyyneyteen ja eleettömään hyvän
tekemiseen, tuskin saattoi arvostaa mysteeriuskonnon kiliasteja, jotka puhuivat
ylösnousemuksesta, syntien mystisestä anteeksisaamisesta ja vastaavista
mielettömyyksistä.
Moinen tolkuton
ideologia, joka kielsi myös keisariuden pyhyyden, oli yhteiskunnan ja valtion
kannalta vahingollinen. Mietiskelyjen
perusteella on kuitenkin vaikea uskoa, että hallitsija olisi alentunut tuomitsemaan
ihmisikä pelkästään tuomion välinearvon takia.
Ainakin itse
olen taipuvaisempi kuvittelemaan, että Marcus Aurelius uskoi menettelevänsä
oikein, kun ja jos hän ylipäätään tuomitsi kristittyjä. Oliko ratkaisu oikea
myös objektiivisesta näkökulmasta on taas kysymys sinänsä eikä lainkaan
epäkiinnostava.
Roomalainen
yhteiskunta oli erittäin väkivaltainen ja epäoikeudenmukainen ja ainakin nyt,
jälkikristillisestä perspektiivistä katsoen, tuntuu siltä, että kristinusko
viime kädessä pehmensi sen särmiä, niin mieletön liike kuin tuon ajan
mittapuulla olikin kyseessä.
Sivumennen
sanoen, Marcus Aureliuksella on voimakas usko siihen, että maailmassa alemmat
ovat olemassa palvellakseen ylempää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita mitään
sukuperään liittyvää perinnöllistä arvoa.
Epiktetos, joka
oli vapautettu orja, kuuluu kirjoittajan hierarkiassa korkeimmalle tasolle, kun
taas keisari Nero on esimerkki kehnoudesta. Tässä tapaamme antiikin aikana
sinänsä yleisen ajatuksen hyveestä ihmisen
arvon määrääjänä.
Kristityillä armo saattoi sen sijaan käydä kaiken
muun yli, mikä lienee ollut sen suurin innovaatio ajan ideologisissa taisteluissa.
Mietteet on julkaistu sarjassa Modern Library, jonka toimituskuntaan on
muuten värvätty amerikkalaisen älymystön huippu ja vähän muitakin.
Minusta sarjan
nimi on huomionarvoinen, ottaen huomioon kirjan iän. Toki muitakin yhtä vanhoja
ja vanhempiakin tuoreutensa säilyttäneitä kirjoja on olemassa. Joka tapauksessa
Marcus Aureliuksen konstailematon pyrkimys rehellisyyteen ja selkeyteen
ihmiselämän kaikkein perustavimmissa asioissa puhuttelee tänäkin päivänä.
Stoalaisuuden
periaatteet voimme löytää muualtakin, mutta mielestäni erikoisia herkkuja ovat
ne konkreettiset kuvaukset ihmisistä ja heidän hyveistään, joita kirjoittaja
pohdiskelee kirjan ensimmäisessä luvussa, jossa puhutaan velasta eri
henkilöille ja siitä opista, jota eri ihmisiltä on saatu.
Ajatelkaamme
keisarin kuvausta äidistään, joka kunnioitti jumalaisia asioita, oli antelias
eikä edes voinut kuvitella väärin tekemistä. Sitä paitsi hän eli hyvin
vaatimattomasti –ei missään mielessä rikkaiden tavoin…
Muuan Sextus
taas oli opettanut ystävällisyyttä sekä elämää ilman intohimoja, mutta silti
täynnä rakkautta.
Maximus taas
opetti tekemään työtä valittamatta ja sai syystäkin ihmiset uskomaan, että hän
aina sanoi mitä tarkoitti ja että se tapahtui ilman pahantahtoisuutta.
Keisari osasi
myös kiittää siitä, mitä ei ollut
tapahtunut: ettei hän ollut joutunut isoisänsä tyttöystävän kasvatettavaksi
pitemmäksi aikaa kuin oli ja ettei hän menettänyt poikuuttaan liian aikaisin.
Vaimo taas oli
aarre: tottelevainen, rakastava ja nöyrä. Lapset olivat syntyneet normaaleina
ja terveinä ja olivat saaneet hyvät opettajat ja niin edelleen.
Kenelläpä ei
tällaisista asioista olisi paljon kiitoksen syytä, olipa hän keisari tai ei.
Mikäli taas logos toi onnettomuuksia,
niihin oli osattava suhtautua välttämättömyytenä, ilman primitiivisiä ja turhia
emootioita.
Vanhuudessa oli
paljon erityistä viehätystä: siinä oli oma kauneutensa, kuten oliiveilla juuri
ennen niiden putoamista.
Huonoakin
maailmassa oli ja se liittyi ihmisen luonteeseen. Ihminen ei ollut pelkkää
logosta.
Luonteen paheita olivat pimeys, naismaisuus,
ja itsepäisyys, sen symboleja susi, lammas, lapsi, hullu, huijari, pelle,
kauppias ja tyranni…
Kirjoittajan
tarkoituksia pystyy tuskin kukaan joka kohdassa selvittämään, mutta se tuskin
on oleellista. Kirjan kiinnostavuus on ainakin siinä, että se tarttuu ikuisesti
tuoreisiin aiheisiin ilman sitä kulttuurin painolastia, joka on ominaista
vaikkapa meidän omalle ajallemme, joka ei juuri kunnostaudu nöyryydellään
logoksen edessä.
"Ehkä voisi anakronistisesti sanoa, että tässä meillä on harvinaisen epäamerikkalainen näkökulma asioihin."
VastaaPoistaMuutama viikko sitten katselin youtube-videota, jossa James Mattis puhui vastavalmistuneille kadeteille. Puhueen jälkeen oli Q&A osa, jossa joku nuori mies kysyi kenraalilta, minkä kirjan tämä ottaisi autiolle saarelle, jos saisi valita vain yhden. Pienen miettimisen jälkeen Mattis ilmoitti valitsevansa Marcus Aureliuksen Meditations -kirjan. Hän tunsi tarvetta selitellä kirjan nimeä ja ehkä epäillen, että näin omituisen niminen opus ei kuulosta kyllin vakuuttavalta, mainitsi vielä Ulysses S. Grantin elämänkerran.
Itse kallistuin Itselleni -teokseen, joka toistaiseksi odottaa tuossa pöydällä.
Ihan hauska havainto. Jos näitä tapauksia olisi muutama kymmenen miljoonaa, Amerikka mahtaisikin olla erilainen maa.
VastaaPoistaMutta kyllä tähän maailmanaikaan olisi syytäkin odottaa stoalaisten ja epikurolaisten virtausten renessanssia, on sanottu.
Onhan meillä nyt ainakin vegaanit, mutta sehän on lähinnä anti-intellektuaalinen, mystissävytteinen lahko.
Valaisisitko hieman lisää ajatuksiasi vegaaniudesta "epäälyllisenä liikehdintänä"? Mystissävytteiset lahkot on mielestäni varattu ihan eri tyypilliselle ajattelulle. Miksi noin jyrkkä sotaisa asenne pohjimmiltaan kuitenkin pasifismista kumpuavaa ajattelumaailmaa kohtaan? Mikä tarve sellaiselta on kellään suojautua? Ihmettelee hän.
PoistaAnsiokas kirjoitus toki kuten yleensä.
Jos siinä olisi jokin kohtuus ja tolkku, en näin sanoisi enkä ajattelisi. Mutta tämä nollatoleranssi...
PoistaKohtuuden ja tolkun nimeen uskon itsekin, ja siksi olenkin lakto-ovo-vegataristi joka välttelee punaista lihaa, muttei voi harvakseltaan vastustaa kunnon hyvinvalmistettua pihviä luomulihasta. Ja mistään elitismista on kai turha puhua tässä yhteydessä - esimerkiksi perivenäläiset kaali- juuresruoat maistuvat hyvin itselle. Kiitokset muuten erinomaisista resepteistäsi tässä blogissa!
PoistaEikä tämä ole suomeksi julkaistu v. 1945/46 nimellä Itsetutkiskelua. Minulla perintönä kirjallisuutta syvällisesti harrastaneeltaa ja hartaalta kristityltä tädiltäni Annilta. Tosin lukematta ja kadonneena muutossa...
VastaaPoistaMafH
Onhan se tullut. Stoalaiset olivat ajattelultaan kovin lähellä kristittyjä monessa asiassa.
Poista”ominaista vaikkapa meidän omalle ajallemme, joka ei juuri kunnostaudu nöyryydellään logoksen edessä.”
VastaaPoista─ ”И на Марсе будут яблони цвести” (neuvostolaulusta) Marsillakin omenapuut saadaan kukoistamaan.
─ ”Мы за ценой не постоим” (neuvostolaulusta) Hinnalla ei ole väliä.
─ ”После нас хоть потоп” – Meidän jälkeen vaikka vedenpaisumus.
─ ”Мы будем в раю” (Putin) Me pääsemme paratiisiin.
─ ”Чтобы попасть в рай, надо страдать” (Putin) Päästäkseen paratiisiin pitää olla marttyyri.
"Putin"
PoistaPutin yrittää kiristää maailmaa heittäytymällä pelleilemään "venäläistä rulettia": paratiisi/marttyyrit.
Stoalainen filosofia on myös samansuuntainen, kuin rautakauden Balttialais-suomalainen maailmankatsomus/filosofia. Molemmissa korostuu luonnon merkitys, asioiden olemus ja universaalius. Sinänsä on oivaltavaa, että tunnettu kirkonmies Nikolaus Kopernikus, joka oli sukuaan Kuurilainen = Kopernikus tarkoittaa kuurilaista (kuurilaiset ovat balttialais-suomalainen sekakansa kuurinmaalla) ja hän oli tunnettua kuurilaista kauppiassukua, toi omaan tieteentekemiseen mukanaan balttialais-suomalaisen käsityksen universiumin ja auringosta olemuksesta.
VastaaPoistaLuonto taas tässä balttialais-suomalaisessa filosofiassa tarkoittaa suojelushenkeä, joka taasen on jonkun jo edesmenneen sukulaisen henki joka seuraa ihmisen mukana ja jos ei seuraa, siitä seuraa luonnottomuus, eli ihminen käyttäytyy tavanomaisesta poiketen luonnottomasti. Se, onko ihmisellä mukanaan suojelushenki tai kristinuskossa suojelusenkeli, taas riippuu ihmisen omasta tilasta, eli jos ihminen toimii omaa olemustaan vastaan tulee hänestä luonnoton ja siten myös altis erilaisille onnettomuuksille ja ikävälle.
Luonto balttialais-suomalaisessa filosofiassa käsitteenä tarkoittaa myös sitä, että kaikella olevalla on henki, joko elävässä muodossa, tai materiaalisessa muodossa ja tämä henki on Jumala. Niinpä kaikkea pitää kunnioittaa ja olla kohtuullinen omissa tekemisissään. Jopa Kalevalassa on metaforamuodossa näitä käsitteitä. Kirjasuosituksena voi mainita vaikkapa Timo Heikkilän kirjan Aurinkolaiva - Lemminkäisen myytti ja Ritvalan kultti.
Sinänsä Lemminkäinen vertautuu Dionysokseen ja Kristukseen, mutta myös stoalaiseen filosofian tunteiden, olemuksen ja järjen pyhään kolmiyhteyteen.