Navalta navalle.
Panu Rajala, Suomussalmen sulttaani. Ilmari Kiannon elämä.
SKS 2018, 525 s.
Ilmari Kianto
kuuluu lempikirjailijoihini, mutta ymmärrän hyvin, etteivät kaikki ole samaa
mieltä. Kirjailijan luonne on hankala, hän on nuorena rasittava märehtijä ja
saamaton naisten kiusaaja, keski-ikäisenä holtittomuuksiin menevä koheltaja ja
vanhana yli-ikäinen irstailija, jonka ego on pahasti turvoksissa.
Mutta kaikki
tällainenhan kuuluu ihmiselämään ja saamme luvan hyväksyä, etteivät kaikki ole
sellaisia kuin ehkä haluaisimme. Sitä paitsi kirjailijan käden jälkihän se vain
on se, mikä on lukijalle tärkeää. Vain alamittaiset ääliöt voisivat leimata
luovan ihmisen tuotannon sen perusteella, miten suhtautuvat hänen hyveisiinsä
ja niiden mahdollisiin puutteisiin elävässä elämässä.
Mutta eihän
sellaisia bigotteja enää meidän
vuosisadallamme kai enää edes voisi ollakaan? Tai… No, antaa olla.
Joka tapauksessa
myös Kiantoon kirjailijana on aikoinaan todella suhtauduttu paljolti sen
perusteella, mitä hänen omasta elämästään tiedettiin.
Itse asiassa
myös tässä tapauksessa on useinkin tiedetty paljon vähemmän kuin on luultu.
Kirjailijan hirmuinen manaus punakaartissa taistelleille naisille (naarassudet!) on kasvanut elämää
suuremmaksi symboliksi, jossa kaikki inhimillinen matalamielisyys ikään kuin
kiteytyy.
Niinpä anarkistista ja ihmisyyden puolustajasta
(Matria-Liisa Nevala) onkin tehty verenhimoinen peto. Tämä ennakkokäsitys on
leimannut monien vakavasti otettavienkin kirjoittajien suhtautumista hänen
kirjaansa Elämän ja kuoleman kentältä.
Kun Eino Railo
heti vuonna 1918 kieltäytyi sitä julkaisemasta, ovat jotkut tulkinneet syyksi
sen, että kirja muka oli niin raakalaismainen. Moista vuodatusta ei tietenkään
viitsinyt eikä tarvinnut lukeakaan…
Itse asiassahan
tätä tuoreeltaan kirjoitettua kirjaa on nimitettävä lähinnä pasifistiseksi. Tämäkin
asia kuvaa kirjoittajan ailahtelevaisuutta. Hän saattoi tempautua asioihin
mukaan aivan harkitsemattomasti ja seurauksia ajattelematta, muttei sentään
menettänyt kykyään nähdä, mitä ympärillä oikeastaan tapahtui.
Kiannon kirja
onkin asetettava F.E. Sillanpään Hurskaan
kurjuuden ja Joel Lehtosen Kuolleiden
omenapuiden rinnalle, kuten Rajala tekeekin.
Kianto oli kuin
olikin aina jonkin sortin tolstoilainen anarkisti ja pasifisti vaikka
tempautuikin välillä sotarunojen rustaajaksi ja patsasteli Vienan saloilla
Sancho Panzansa kanssa ratsastaen, paikallista rahvasta pelastaakseen vasten
sen tahtoakin.
Papin poika Kiannon
suhde kirkkoon oli jyrkän kielteinen ja tässä suhteessa hänellä tosiaan oli
monia kaltaisiaan Suomessa.
Iso ryssä Tolstoihan se tässäkin
kummittelee taustalla ja hänen ideoihinsa kuului myös niin sanottu sukupuolinen
puhtaus, joka oli aikansa mania.
Meillä asiaa
harrasti erityisesti kirkonmies ja konservatiivinen poliitikko Paavo Virkkunen,
joka sivumennen sanoen oli Kiannon hyvä ystävä ja pysyi aina sellaisena. Sangen
merkille pantava suhde tämäkin. Siitä oikeastaan tekisi mieli tietää
enemmänkin.
Alkoholi kuului
sivistyneistön arkipäivään ennen kieltolakia, vaikka kansa tuolloin oli lähes
raitista ja keskimäärin kulutettiin väkeviä aivan mitättömässä määrin, vain
puoli litraa puhdasta pirtua vuodessa.
Onneton
kieltolaki muutti kaiken ja lienee arvioitava, että Suomen kansa oppi
ryyppäämään nimenomaan silloin. Myös sivistyneistö jatkoi ryyppäämistään ja
monet, anarkisti Kiannon tapaan harjoittivat laajaa kansalaistottelemattomuutta
tuota lakia kohtaan, jota ei voitu kunnioittaa.
Kohtuullisen hutikan pyhä veljeskunta,
K.H.P.V. kuuluu 1920-luvun ilmiöihin yhdessä vaikkapa Sigurd Wettenhovi-Aspan,
Ville Wallgrenin ja vaikkapa Algot Niskan esiintymisten kanssa. Kieltolaki oli
eräänlaista sosialismia, valtion kurottumista hallitsemaan kansalaisen
yksityiselämää.
Rajala ei
pahemmin arvosta tuota kirjasta (K.H.P.V), mutta itse pidän sitä varsin
hauskana aikalaiskuvauksena.
Lienee
tulkintakysymys, miten kohtuullista Kiannon alkoholinkäyttö oli. Rajalan
kirjasta käy ilmi, että ainakin vahoilla päivillä se saattoi olla varsin
raisuakin. Mutta mehän elämme väkevien viinojen ja humalajuomisen alueella.
Kiannon
naisseikkailut ovat luku sinänsä ja pitkä luku onkin. Olen jossakin blogissani
käsitellyt hänen piinaavaa saamattomuttaan haaveellisesti palvotun
venuskukkulan juurella ja sitä aikakauden seksikielteisyyttä, jollaista ei
nykyään voisi edes kuvitella.
Sen vaikutus
koko kulttuuriin oli varmasti tavattoman suuri. Asiasta on kirjoitettu
kaikenlaista, mutta siitä huolimatta pelkään, ettei sen koko merkitystä oikein
ymmärretä.
Kiannon tuon
ajan kirjat ovat tässä suhteessa merkittävä johdatus sellaiseen maailmaan, joka
sittemmin on tykkänään hävinnyt. Se saattaa vielä tunkeutua jostakin ikkunasta
takaisin, mutta tämä on jo toinen juttu.
Kianto säilytti
poikuutensa yli kolmikymmenvuotiaaksi, mutta sen jälkeen hän alkoikin kirmata
Elysionin kentillä kuin nuori ori. Tässä tapauksessa nuoruus jatkui aina
kahdeksankymppiseksi ja viimeisin sulttaanin aikaansaama raskaus alkoi, kun hän
oli puolivälissä kahdeksatta kymmentä. Se kylläkin meni kesken.
Vielä muutama
vuosikymmen sitten arveltiin, että jokaiselle ihmiselle oli annettu
sukupuolista energiaa vain tietty määrä. Jos sitä käytti säästellen, se kesti
kauemmin.
Tällaiselle ei
taida olla mitään järkeviä perusteita, mutta Kiannon kohdalla joka tapauksessa
kävi niin, että vielä vanhanakin hän veti ilmaisen vastustamattomasti puoleensa
nuoria naaraita, jotka sitten usein jäivät hänen taikapiiriinsä. Syynä tuskin
olivat vain ukon tarinat ja turinat, joita hänellä kyllä myös riitti.
Kustantamoille
Kianto oli todellinen murheenkryyni ja Sillanpään ohella kaiketi Suomen kallein
kirjailija. Sillanpää tosin kykeni maksamaan ennakkonsa nobelillaan, mikä
sivumennen sanoen harmitti Kiantoa, jonka mielestä F.E.S oli vasta Suomen
toiseksi paras kirjailija.
Aikamoinen
anarkisti hän oli, tuo Kianto, jonka tylsinäkin pidettyjä kirjoja kannattaa
mielestäni aina lukea, sen verran tuoretta ajankuvaa niissä on.
Lukijan -ainakin
minun- mielestä Kiannon teksti on sympaattista, mukaansa vetävää, mutta samalla
joskus myös moralisoivaa ja jopa saarnaavaa. Jälkimmäinen ei kylläkään ole
kovin rasittavaa, kun sen ymmärtää protestiksi aikansa ahdasmielisyyttä
vastaan.
Sellaistahan
Kianto sai kokea yllin kyllin, niin Moukkalan (Kajaani) kaupungissa kuin
jossakin vaiheessa jopa kotipitäjässään Suomussalmella.
Mutta olihan
syytä niin sysissä kuin sepässä. Kiannon elämäntyyli oli usein lapsenomaisen
holtitonta ja jopa vastuutonta. Lapsia hän siitti niin paljon kuin niitä
suvaitsi tulla ja moitti sitten kustantajiaan siitä, etteivät ne koko joukkoa
(tai useampia joukkoja) elättäneet.
Rajalan kirja
antaa mielestäni sympaattisen ja perustellun kokonaiskuvan Kiannosta, jota niin
usein on tulkittu väärin ja kohtuuttomasti. Se on vetävästi kirjoitettu, kuten
Rajalan kirjat aina.
Kirjassa on
paljon myös kirjailijan julkaisemattomiin teoksiin ja muihin dokumentteihin
perustuvaa ainesta, joka antaa asioihin myös toisen näkökulman kuin omassa
asiassaan puhunut narsistinen kirjailija.
Itselleni eniten
uutta oli Kiannon elämän loppuvaiheita kuvaavassa osassa. Kainosta
nuorukaisesta tuli hurja vaari!
Mutta mitä
mahtaakaan merkitä kannen verikauhassa oleva apilakokardi? Se jäi minua
askarruttamaan. Eihän se voinut sama olla kuin Karjalan otraatalla eli brittien varustamalla legioonalla?
Taisi Kianto olla maanisdepressiivinen, kuten oikeastaan aika moni muukin kirjailija ja kulttuuripersoona kautta aikain.
VastaaPoistaHarmi, että turjanlinna poltettiin talvisodassa. Epäilen, että Turjanlinnan polttaminen oli jonkinlainen kosto Kiannolle hänen yrittäessään pelastaa omaa kotiaan puna-armeijan toimilta. Sikariaskin kanteen kirjoitettu viesti tulkittiin avunannoksi venäläisille. »Venäläiset toverit! Kunnioittakaa sivumenolla köyhän kirjailijan kotia. Tuossa on saari autiona ynnä huvila itään päin muine rakennuksineen. – Olen minäkin ollut Moskovassa v. 1901–03.[3] »
(Ilmari Kianto.)
Itse asiassa kyseinen Niettusaari ei ollut autio, vaan siinä oli suomalaisten eteentyönnetty tukikohta, joskaan Kianto ei sitä tainnut kirjoitushetkellä tietää, tai tukikohta perustettiin kohta kirjoituksen jälkeen. Joka tapauksessa Kianto sai siitä tuomion maanpetoksesta, joka tosin kumottiin. Kuitenkin Kiannosta tuli jonkin sortin epähenkilö. Muistelen, että Kiannon Turjanlinna olisi ollut myös kirjailtu kirjailijan itsensä puukolla hirsiin raapustamilla mietelauseilla. Kulttuurikoti kertoo paljon omistajansa mielenmaisemasta.
Niettusaaressa jossa oli Kiannon kaksi kalamajaa, oli siis suomalaisten eteentyönnetty tukikohta ja Kiannon Turjanlinna oli venäläisten etulinjassa. Niettusaaren kalamajassa oli Kiannon tekemä taulu, jossa luki "Kätkekää syvään syntinen ruumis". Tämä aiheutti tiettyä hilpeyttä etuvartion miehille, varsinkin sen jälkeen, kun venäläiset yrittivät miehittää saaren kärsien kovat tappiot - yksi kapteeni, kaksi luutnanttia ja kymmen miestä. Kostoksi tappioista venäläiset aloittivat Suomussalmelta saaren moukaroinnin tykistöllä.
Muutama veteraanien haastattelu koskien Turjanlinnaa ja Kiantoa: "Yhtenä yönä oltiin partioimassa Hulkonniemen puolella ja poikkesimme myös Turjanlinnaan. Siellä oli sitten hirveän paljon kirjoja ja ryssä oli lyönyt ne kaikki hajalleen. Talo röykkiöittäin kirjoja täynnä. Oli se Kianto kirjoittajamiehiä, sen minä kyllä tunnustan." Aaro Tuomela JR.27
"Olimme hiihtelemässä Ämmässaarta kohti, kirjailija Kianto tuli meitä vastaan. Hän oli ollut yön Kurimossa, veti kelkkaa ja nainen työnsi sitä perästä. Kianto oli meille oikein pahalla päällä.
- Kun yksin heitetään olemaan....
Me olimme vähän vaivaantuneita. Eihän hänen olemisistaan niissä poikkeavissa oloissa kukaan tiennyt mitään. Kas kun ei itse älynnyt aikoinaan lähteä pois sodan jaloista.
No. turjanlinnan kulttuuripersoona katseli meitä hetken tiukasti ja jatkoi sitten puhisten matkaansa."
(Tauno Kemppainen. Kajaanilaispataljoona.)
"Tutustuin Ilmari Kiantoon Kajaanin poliisilaitoksella. Häntä piettiin siellä vangittuna sotapetosepäilyjen vuoksi.
Poliisit eivät tykänneet, kun se aina vähän ajan päästä kolisteli, että hänellä on jotakin asiaa ja jonkun puheille pitäisi päästä.
Ne sanoivat minulle, että menehän sinä poika katsomaan mitä se kolistaa siellä. Niin minä jouduin häntä sitten usein passaamaan ja toin kaupungista ruokaa ja kahviakin. Siinä vähitellen tutustuttiin ja meistä tuli oikein hyvät ystävät.
Sitten Kianto joutui lähtemään Mikkelin lääninvankilaan. Lähtiessään hän minulle kaikki jäljennökset niistä kirjeistä, joita oli laatinut oikeuskanslerille ja tasavallan presidentille. [...]
- Ja mokoman asian vuoksi, hän tuhahti ja kertoi kirjoittaneensa humalapäissään jotain sikarilaatikon kanteen ja sen jääneen sinne Turjanlinnaan, radion päälle evakkoon lähtiessä." Niilo Haikola. Sotapoliisiosaston sotamies.
Lainaukset kirjasta - Suomussalmen taistelijat kertovat.
Niihän se oli. Toki hyvin monet tuikkasivat itse tuleen talonsa. Oli se sota sellainen tragedia.
VastaaPoistaUrbaalilegenda kaipaa Åbon ammattihistorioitsijain tarkistusta. Tuomiojan totuuskomission pyynnöstä he toteavat runsasta naistyövoimaa Tampereella hyödyntäneen Finlaysonin tuoneen raakapuuvillan USA:n orjaplantaaseilta, eikä Uzbekistanista niin kuin historian harrastajille on kerrottu.
PoistaEhkä heidän esi-isänsä tuikkasivat talonsa tuleen itärajalla ettei toivokaan paluusta kotiin eläisi.
Turun Rettig toi raakatupakkaa orjaplantaaseilta.
PoistaJuu, mutta Fredrik lahjoittikin loisteliaan kirjastorakennuksen, jonka aulaa hän yhäkin postipartaisena bystinä ruhtinoi. Kai tuonmoinen jalous aina tupakkasairaudet ja orjaplantaasit kuittaa.
PoistaIlmari Kiannon Perinneyhdistys K.H.P.V. (Kohtuullisen Hutikan Pyhä Veljeskunta) perustettiin 6.12.1978. Jäsenistönsä kohtuullisen tukevalla avustuksella yhdistys on jo vuosikymmenet pyrkinyt vaalimaan kirjailijaa henkilönä sekä hänen kirjallista tuotantoaan.
VastaaPoistahttps://www.khpv.org/html/fi/khpv/
Nukkuva on nyt herätetty ja menee kotiseudulleen vihkimään navettaa! Juuri sitä moderni uudelleensyntyminen tarkoittaa. Lapsuuden hajujen, äänten, tunnelmien ja maisemien tunnistamisen kautta tolkun ihmisten heräämistä ihmisyyteen pois yli-ihmisyydestä. Läntisen ajattelun suurimmatkin myytit on selitettävissä ihmisjärjen ja siihen perustavien tieteiden tuloksilla saamatta niitä enää "suoraan hevosen suusta".
VastaaPoistaKiantajärvellä ui varsin isoja haukkeja. "Isä ui aina selin", Ikin tytär Raija-Liisa kertoi minulle kerran..
VastaaPoistaTimolle terveisiä Suomussalmelta,
Ilmari
K.H.P.V:n jäsen ("Bacchus Correspondis Cajanus et Stretto di Scaglia")
Terveisiä sinne ja yhdistykselle!
VastaaPoistaSodassa vain ei sovi viholliselle kirjoitella mitään lappuja. Olisi pitänyt Kiannonkin se ymmärtää ja hyväksyä.
VastaaPoista