Hurskaan miehen Siperia
Henrik Wrede, Siperiassa 30 vuotta sitten. WSOY 1923,
217 s.
Henrik Wrede oli
”vankien ystävän”, Mathilda Wreden veli. Hän oli vapaaherra ja Vaasan
kuvernöörin poika, mikä takasi hänelle tietyn selkänojan aina Siperiassa asti,
jossa kuvernööri saattoi tunnistaa saapuneen vieraan kaukaisen kollegansa
pojaksi.
Tuon ajan, eli
1880-luvun Suomella oli muutenkin linkkejä Venäjän Kaukoitään saakka. Saattoi
osoittautua, että joku kenraali oli aikoinaan käynyt Helsingin junkkarikoulun
tai oli kotoisin Suomesta, jonne ei ollut aikeissa palata.
Moni kyllä
halusi palata, mutta ei voinut. Wreden kohtaamat suomalaiset olivat laidastaan
rikosvankeja, jotka oli lähetetty Siperiaan kärsimään rangaistustaan, kun
kuolemantuomio oli suuriruhtinaskunnassa alettu korvata karkotuksella ja pakkotyöllä
(katorga).
Pelätty pakkotyö
kahleissa jossakin Siperian kaivosten uumenissa oli tietenkin yhtä helvettiä,
mutta kesti vain aikansa. Sen jälkeen henkiin jääneet karkotetut saivat liikkua
tietyllä alueella vapaasti ja hankkia elatuksensa.
Hämmästyttävän
usein, ainakin tämän kirjan mukaan, tuo elannon hankkiminen tapahtui
ryöstömurhaamalla. Dostojevskin kuvaama täysin eläimellistynyt Fedja katoržnik
oli todellisuudesta revitty hahmo.
Sivumennen
sanoen, Wreden kuvauksen mukaan näistä parantumattomista rikollistyypeistä suorastaan
pahimmat olivat suomalaisia.
Suomalaisia
löytyi toisaalta myös Siperian lahkolaisten piiristä, jopa skoptseista eli itsensäkuohijoista, joita kirjoittaja kuvaa hyvin
sympaattisesti. Skoptsien kylän starostana
oli muuan August Lindström Turusta.
Wrede itse säästyi
murhatuksi tulemiselta kuin ihmeen kautta eli Herran varjeluksesta useita
kymmeniä kertoja. Näin hän ainakin uskoi. Hän kieltäytyi ottamasta turvakseen
edes revolveria ja luotti sen sijaan rukoukseen ja Herran armoon.
Wreden varsinainen
tehtävä Siperiassa ja Kaukoidässä oli Englannin
ja ulkomaiden raamattuseuran tuotteiden jakelu tai itse asiassa myynti
halpaan hintaan.
Tämän seuran
ansiostahan raamatut 1800-luvun alkupuolella levisivät myös suomalaisiin koteihin
ja myös Siperiassa ne kaikesta päätellen mullistivat ihmisten mahdollisuuden
henkilökohtaisesti tutustua pyhään sanaan.
Vaikka elettiin
Aleksanteri III:n aikoja, jolloin pahamaineinen Pobedonostsev järjesti monille oikean
uskon kannalta epäilyttäville henkilöille tukalat olot ja usein Siperian matkan,
ei asia koskenut raamattujen myyntiä, vaikka viranomaiset ja kateelliset papit
tätä aina aluksi kuvittelivatkin.
Paroni, kuten
häntä kaikkialla kutsuttiin, oli haluttu vieras Siperian harvalukuisissa
seurapiireissä, mutta herätti myös pelkoa. Moni luuli, että kyseessä oli
jonkinlainen salainen tarkastaja, Gogolin Reviisorin
tapaan.
He eivät
olleetkaan ihan väärässä. Wrede kertoi sittemmin Pietarissa havaitsemistaan
mielivaltaisuuksista ja muista epäkohdista, jotka eivät olleet vähäisiä.
Matkanteko
tuohon aikaan oli luku sinänsä. Höyrylaivoilla ja junalla voitiin matkustaa
etupäässä Euroopan puoleisella Venäjällä. Jekaterinburgin jälkeen matka jatkui
rattailla eli tarantasseilla, jotka
aluksi tekivät matkamiehen sairaaksi.
Myöhemmin
matkattiin muun muassa proomulla, johon jopa laitettiin viljelyksiä, koska
siinä asuttiinkin useampi kuukausi. Purjehtimisen ja virran mukana ajelehtimisen
ohella proomua myös hinattiin ihmisvoimin vastavirtaan, pitkin tuhansien
kilometrien pituisia rantoja.
Mutta löytyipä
vauhdin hurmaakin. Aito siperialaista
vauhtia ravaava/laukkaava troikka (sivuhevoset laukkasivat, keskihevonen
ravasi) taittoi 308 virstan (suunnilleen yhtä monta kilometriä) 24 tunnissa.
Hevosia vaihdettiin tuolloin neljätoista kertaa.
Hurja meno oli
normaalia ja usein troikan jalkoihin jäi talojen hanhia ja kanoja ja jopa ihmisiä,
joita ei jääty suremaan. Kuolemia liikenneonnettomuuksissa eli lähinnä kärryjen
kaatuessa sattui paljon ja vielä vaarallisempia olivat rosvot, joita tietyillä
seuduilla oli vilisemällä.
Toki
tsaari-Venäjän kriminaalipolitiikka oli kansainvälisestikin pahamaineista.
George Kennan, samannimisen kuuluisan sovjetologin isoisän serkku julkaisi
kirjan Siberia and the Exile System
(1891), jossa teki tilannetta kansainvälisesti tunnetuksi.
Se mustasi
modernisoitumaan pyrkivän Venäjän mainetta. Itse asiassa maa panosti paljonkin
nykyaikaiseen vankienhoitoon, mutta siinäkin taisi käydä kuten Viktor Tšerdomyrdinin
siivekkäät sanat kuuluvat: kak vsegda
-kuten aina.
Kaikesta
päätellen huolenpitoa vaille jätetyt entiset vangit olivat usein toivottomassa
tilanteessa, minkä tuloksena syntyi ja säily todellinen ryöstömurhaajien
alakulttuuri. Wreden palvelijoikseen ottamat suomalaisetkin olivat epäilyttäviä
ja todella suunnittelivat hänen murhaamistaan, joka sitten jäi vain täpärästi
tekemättä.
Itse Henrik perusti
sittemmin Mathilda-sisarensa kanssa vapautetuille vangeille Toivola-nimisen turvakodin, mikä edusti
sangen modernia ajattelua näin jälkeenpäin arvioiden.
Idea tuskin
syntyi kriminologian teorian pohjalta ja perustui sisarusten elävään
kristilliseen vakaumukseen, jollainen tuhonkaan aikaan ei ollut kaikissa
piireissä suosittua.
Suomalaisia Siperia-kuvauksia
suunnilleen sadan vuoden takaa on paljon. Tämä kirja, joka kuvaa hieman
vanhempaa aikaa, poikkeaa muista sikäli, että sen kuvaama seutu on paljon
villimpää ja erityisesti rikollisempaa.
Asiaan saattavat
vaikuttaa monetkin seikat, mutta luultavaa on, että Siperian radan
valmistuminen muutti asioita paljon.
Rikosvankien
ohella Siperiassa oli jo varhain suomalaisia valaanpyytäjiä, jopa se kaikkein
kaukaisimmissa kolkissa ja Vladivostokin vanhin historiakin on osittain
suomalaista, mikäli pieni kotiin päin vetäminen sallitaan.
Ennen radan
valmistumista matka tuonne, maailman ääreen, oli joka tapauksessa hyvin pitkä
ja kuluttava. Se tehtiin usein laivalla, kuten kuuluisa kapteeni Höök (Гек)
ja sinne, kuten myös Venäjän Amerikkaan lähteminen merkitsi todellista uutta
elämänvaihetta.
Radan
valmistumisen jälkeen tuo jättiläismatka alkoi muuttua rutiiniasiaksi ja
suomalaisia insinöörejä ja kauppamiehiä alkoi ilmestyä Kaukoitään. Jopa
savonlinnalainen konepaja saattoi mainostaa tuotteitaan Vladivostokin ja
Habarovskin asukkaille paikallisessa kalenterissa.
Taustoitatko Viktor Tšerdomyrdinin kak vsegda -lausahdusta? Arvelen kuulleeni siitä vain vääristyneitä sekundääriversioita ja kertoneeni niitä itsekin.
VastaaPoistaХотели как лучше, но получилось как всегда... Parastamme yritettiin, mutta kävi kuten aina...
PoistaTässäpä myös muuan tunnettu Siperian matkaaja. Eikös, ainakin väittämän mukaan, tullut sieltä peräti jalkapatikassa takaisin silloiseen Suuriruhtinaanmaahan? Jos juttu pitää paikkansa, niin sitä voi jo pitää aikamoisena karpaasintemppuna, nuo sikäläiset välimatkat ja luonnonesteet tuntien...
VastaaPoistahttps://fi.m.wikipedia.org/wiki/Matti_Haapoja
J.Edgar
Haapoja figureeraa tässäkin kirjassa, hänhän oli Mathildan asiakkaita.
VastaaPoistaSiperiassa matkustamisesta vähän aikaisemmin kertoo myös M. A. Castrén, mutta pahimmat hänen kohtaamansa rosvota taisivat olla ortodoksipappeja, jotka yrittivät saada sairaan Castrénin testamenttamaan varansa heille.
VastaaPoistaVladivostokin perustajaksi mainitaan suomalainen Venäjän laivastossa palvellut kapteeniluutnantti Gustaf Magnus Leonard Jägerskiöld. Kaupungissa on edelleen Egersheld-niminen alue hänen mukaansa nimettynä. Jägerskiöldin (tai Jägerschjöldin) myöhemmästä toiminnasta kerrotaan Hermann Kaufmannin kirjassa Mieluisia muistoja Keski-Hämeestä. Höyrylaiva Ilmarinen kuljetettiin maitse ja vesitse Näsijärveltä Hämeenlinnaan, jossa se luovutettiin Venäjän laivastolle, jota J. edusti. Lempäälässä ei ollut vielä kanavaa, joten laiva nousi Kuokkalankosken kiveltä kivelle pomppien.
Siperian suomalaisista kannattaa lukea Max Engmanin toimittama kirja Suureen itään.
VastaaPoista”Humpuukia”
VastaaPoistaLeninin konseptio venäläisestä vallankumouksesta: “Alussa olivat aateliset ja tilanomistajat, dekabristit ja Herzen...”, Herzenin vallankumouksellista agitaatiota “jatkoivat raznotshintsy-vallankumoukselliset laajentamalla, vahvistamalla ja kehittämällä sitä”, ja kolmantena sukupolvena/luokkana oli “ainut loppuun asti vallankumouksellinen luokka, proletariaatti, joka nostatti miljoonat talonpojat avoimeen vallankumoukselliseen taisteluun”. [Lenin V.I. (1912) “Pamjati Gerzena” (Herzenin muistolle).] Raznotshintsy olivat kaiketi pääosin niitä puille paljaille jääneitä aristokraatteja, venäläisen perinnönjakosysteemin myötä. Miljoonat talonpojat joutuivat avoimeen vallankumoukselliseen taisteluun, koska maailmansodan myötä heillä kiväärit oli jo valmiina käsissä.
Lenin määritteli konseption venäläisestä vallankumouksesta siis vuonna 1912. Pikkiriikkisen bolshevikkipuolueen jäseneksi hyväksyttiin ainoastaan ne, jotka hyväksyivät puolueen erittäin tiukat säännöt ja ohjelman varauksettomasti ja olivat sopivia vallankumoukselliseen toimintaan. Puolueen ovet avattiin ammolleen vasta elokuussa 1917, ennen Lokakuun ”vallankumousta”, kaikki halukkaat pääsivät. Keväällä 1917 bolshevikkien arkisto tuhoutui tulipalossa, josta bolshevikit syyttivät kadettipuoluetta. Mikä intressi on polttaa toisen puolueen arkisto?!
Mutta palossa tulen kitaan menivät sekä puolueen jäsenluettelot että tiedot puolueen rahoituksesta. Tehtailija ja suurpohatta Savva Morozov oli bolshevikkien yksi rahoittajista. Tulen kitaan menivät myös tositteet Stalinin koplan ryöväämistä rahoista, pankkien rahakuljetuksista, jne. Tietenkin bolshevikit itse polttivat arkistonsa.
Nyt on helppo väittää humpuukiksi mitä tahansa, koska lähteitä ei ole olemassa. Joka tapauksessa Puna-Armeijan alkutaipaleella sen upseeristo koostui ainoastaan keisariarmeijan aatelisupseereista. Se on yleistä tietoa. Bolshevikeillä oli myös upseerivakoojia Valkoisessa armeijassa, ja tiesivät näin paljon voittaakseen Kansalaissodan. Stalin puhdisti neuvostoarmeijan näistä luokkavieraista elementeistä vuosina 1937-1938. Bolshevikkipuolueen vanhat jäsenetkin tuhottiin luokkavieraina elementteinä: Buharin, Trotski ja tuhannet muut.
"Stalin puhdisti neuvostoarmeijan näistä luokkavieraista elementeistä vuosina 1937-1938."
PoistaEiköhän aatelisupseerit oltu puhdistettu tai vapautettu muutoin tehtävistäkään jo aiemman. Olen ymmärtänyt, että nuo puhdistukset kohdistuivat huonosti sotilaskoulutettuihin, mutta uskollisiin boshevikkeihin, jotka olivat voittaneet sisällissodan, mutta jääneet sitten lepääämään laakereillaan. Heidät korvattiin Neuvostosotakoulutetuilla hiukan nuoremilla upseereilla, joista tuli itärintaman voittajia. Sen vuoksi sotilaspuhdistus ei ollut niin suuri katastrofi kuin yleisesti uskotaan. Tätä mieltä on ainakin kirjailijanimimerkki Viktor Suvorov (Vladimir Bogdanovits Rezun) teoksessaan "Puhdistus" (2014 suomeksi).
Upseerit olivat ns. asiatuntijoita, jotka pakotettiin työhönsä.Perhe oli panttivankina.
VastaaPoistaTämän blogin hienoimpia piirteitä on se, että tässä nostetaan kumpujen yöstä monia hienoja ennen sotia julkaistuja kirjoja, joista muisto on kadonnut. Niitä pystyy sitten hahankkimaan antikvariaateista tai lainaamaan kirjastoista, joissa ne on sijoitettu ns kuolleeseen varastoon; mahti ei jouda maan rakoon.
VastaaPoistaJuuri näin!
Poista