Jonkin sortin sosialisteja
Silloin kun
taistolaisuus oli vallitseva yhteiskunnallinen sielunsairaus, kuuli aina silloin
tällöin sanottavan: En minä nyt sitä neuvostosysteemiä kannata, mutta kyllähän
minäkin olen jonkin sortin sosialisti.
Tämä tarkoitti sen selittämistä, ettei ollut ainakaan pohjimmiltaan täysin paha
ihminen. Hyvä, etten itsekin olisi joskus noin sanonut. En takaa.
No, kuten
asioita tuntevat hyvin tietävät, kiliastisissa liikkeissä ovat kaikkein
pahimmiksi ja vaarallisimmiksi vihollisiksi arvioidut ne, jotka ovat melkein
kuin oikeaoppisia, mutta eivät ihan.
Mihin tämä
perustuu, on itse asiassa helppo ymmärtää ainakin psykologisella tasolla.
Mikäli tuo ihana oppi on ainoa oikea ja ihan kauttaaltaan oikea, kuten
aksioomana on, sen puolella on oltava varauksettomasti ja aivot kuuluu heittää
narikkaan jo initiaatioriitissä.
Ihminen, jolle
oikean opin koko kauneus on kerran esitetty, ei enää voi siitä luopua.
Petturuus on synneistä pahin, tiesi jo Dante, jonka helvetin syvimmässä
loukossa saatana jauhoi hampaissaan kolmea petturia. Myöskään Muhammed ei pidä
luopioista.
Maailmassa on
kaikilla hyvillä asioilla ja siis hyvyydellä ylipäätään aina vastavoimansa,
mutta asia selittyy paljolta siitä, ettei valo ole kaikkia vielä saavuttanut
syystä tai toisesta. Pimeitä voi valistaa ja tuoda heidät armon istuimen luo,
mutta petturit ovat jo olleet siellä, eikä heille ole enää armoa olemassa.
Stalin kehitti
ns. Venäjän kommunistisen puolueen lyhyessä
kurssissa vuodelta 1938 puhdasoppisuuden periaatteen äärimmäiseen yksinkertaisuuteensa:
on olemassa vain yksi puolue ja oppi, jotka vievät uuteen. sosialistiseen
yhteiskuntaan. Kaikki ne jotka poikkeavat puolueen yleislinjasta, ovat sosialismin
vihollisia ja johtavat maan ja kansan takaisin kapitalistiseen helvettiin.
Sinne vievät
suoraa tietä ja väistämättömästi niin Buharinin et consortes oikeistopoikkeama kuin Trotskin ja hänen häntyriensä
vasemmistopoikkeama.
Kaunopuheinen
todistus molempien poikkeamien perimmäisestä samankaltaisuudesta oli, että
rankaisuelimet olivat löytäneet suuren salaliiton, jossa nämä molemmat
poikkeamat sitoutuivat yhteistyöhön. Kaiken keskellä, pimeiden voimien
hämähäkkinä hääri Juudas Trotski,
kuten kirja kertoi.
Turha sanoakaan,
että jonkin sortin sosialisteilla ei
Stalinille ollut mitään käyttöä. Itse asiassa juuri ne oli aina likvidoitava
ensimmäisinä, eikä tämä ollut vain sanonta.
Vastaavaa psykologiaahan
löydämme myös varsinaisesti uskonnollisista lahkoista, joille ulkopuolisten
mielestä aivan mitättömät erot rituaaleissa tai käsityksissä vaikkapa
armojärjestyksestä ovat aivan olennaisia asioita, joiden avulla vuohet ja
lampaat erotellaan. Paljon on sotia käyty sellaisista asioista.
Tämän päivän hesarissa Saska Saarikoski julkaisee kirjeen nuorelle feministimiehelle.
Kirje on
kirjoitettu feministisellä jargongilla ja hyväksyen koko feministisen uskomuspaketin
noin suurin piirtein. Kirjoittajakin ilmoittaa olevansa feministi. Itse asiassa
hän käyttää ilmausta: Mutta paremman
puutteessa: olen feministi.
Tuttuahan tämä touhu
vanhemman polven ihmiselle on. Tässä meillä siis on jonkin sortin feministi.
Sosialismi
kaappasi aikoinaan piiriinsä kaikki maailman hyvät asiat, tai siis ainakin julisti
niitä edustavansa. Tyhmemmät todella uskoivat niin olevan, eikä heitä vähän
ollut. Kaikki, mikä jäi sosialismin ulkopuolelle, edusti pahuuden voimia.
Muistan, miten
joku noina vuosina kirjoitti, miten hän oli huomannut yllätyksekseen Suomen
perustuslaissa lueteltavan ja säädettävän kaikenlaisia hyviä asioita. Siitähän
olisi voinut päätellä, että Suomi oli sosialistinen, huudahti kirjoittaja, joka
näköjään oli oivaltanut jotakin hyvin tärkeää.
No, nyt hesarin kirjoittaja
luettelee kaikenlaisia asioita, joita enemmistö kummankin sukupuolen ihmisistä
luultavasti pitää myönteisinä ja jotka sivumennen sanoen, ovat yhteiskunnallisen
kehityksen normaaleja seurauksia.
Niin sanottu
naisen rooli esimerkiksi työelämässä on väistämättä muuttunut rajusti
viimeisten sadan vuoden kuluttua ja tämä on ennen muuta teknisen ja
yhteiskunnallisen kehityksen ansiota. Se on asian välttämätön edellytys ja
milteipä myös sen riittävä syy.
Sen mukana ovat
muuttuneet asenteet ja kulttuuri. Koulutuksen vallankumous ja demokratian
voittokulku eivät ole ensi sijassa minkään ismin
tuotetta, vaan koko ihmisen elinolosuhteiden muuttumisen tulosta ja samalla
jatkuvan muutoksen moottori.
Naisen aseman muuttumiseen
totalitaarisella feministisellä ideologialla on ollut tuskin mitään myönteistä
tai juuri muutakaan vaikutusta, vaikka se yrittääkin korjata muiden työn
hedelmät omaan laariinsa.
Tässä käy siis
suunnilleen samoin kuin aikoinaan sosialismin kanssa: vallassa oleva ismi ylistää itseään tieteellis-teknisten
saavutuksiensa johdosta, jotka tosiasiassa on saavutettu siitä huolimatta eikä
sen ansiosta.
Suurin osa
noista saavutuksista oli jopa lainattu suoraan ideologiselta viholliselta,
jonka oikeastaan olisi pitänyt olla aivan takapajuinen ja taantuva.
Totalitaarisille
liikkeille ominainen asia on fanaattinen usko omiin aksiomaattisiin
väitteisiin, jotka itse asiassa eivät perustu mihinkään todelliseen ja
verifioitavaan empiriaan. Tyypillistä on myös, että usko pakostakin pyrkii
horjumaan tosiasioiden edessä ja sitä sen vuoksi pönkitetään rituaaleilla,
puhdistuksilla ja erilaisilla muilla uskon teoilla.
Tällaisiin
väitteisiin kuuluu koko tarina patriarkaatista ja sen ikuisesta taistelusta
naisen alistamiseksi, naisen sorrosta, riistosta ja voimattomuudesta ja niin
edelleen.
Jokainen tietää,
että kaikki sisimmässään epäilevät sitä humpuukia, jota julkisesti tunnustetaan,
mutta sen sanominen ääneen olisi katastrofi. Niinpä sitä tyydytään etsimään
muista ja suoritetaan loputonta rivien puhdistusta ja henkisiä harjoituksia.
Näinhän se lahkot toimivat.
Saarikosken
kolumni on aika hupaisa jonkin sortin
feministin uskontunnustus, joka sisältää myös ihan asiallista ja vakavaa
kritiikkiä vallitsevaa oikeaoppisuutta vastaan. Tämä onkin väistämätöntä,
muuten kirjoittaja ei olisi vain jonkin sortin feministi, vaan ihan oikea…
Tässä tunnustuksessa
on tärkeällä sijalla puhdistautuminen omista maskuliinisuussynneistä
naissukupuolen edessä. Kirjoittaja haluaa olla feministi tekojensa kautta.
Sellainen nyt
kuitenkaan ei sovellu eikä voi soveltua niille oikeaoppisille, jotka ovat
hyökänneet kirjoittajaa vastaan tämän tai tuon dogmin loukkaamisen takia. Eiväthän
teot ketään taivaaseen vie, vaan usko.
Näin on aina
ollut. Saarikoskenkin kannattaisi varmaan luopua tuosta jonkin sortin feminismistään ja tunnustaa tosiasiat: hän on kuin
onkin myötäjuoksija, fellow-traveller,
prispešnik. Sellaisia voidaan
aina käyttää hyväksi, mutta ei koskaan hyväksyä täysiarvoisiksi toimijoiksi.
He ovat
vihollisia, mutta auttavat silti, siis niitä hyödyllisiä idiootteja.
Mitkä ovat
myötäjuoksijan motiivit ja millainen hänen psykologiansa? Tätä joutuvat oikeaoppiset
aina pohtimaan ja ovat yleensä tulleet siihen, oikeaan, johtopäätökseen, että
ne eivät ole ainakaan kunnioitettavat.
Saarikoski
arvelee feministimiesten oikeastaan vonkaavan sitä yhtä (siis naisten
suosiota), vaikka hän ei käytä juuri tätä termiä. Oikeaoppisen totalitarismin
kumartaminen siihen uskomatta on kuitenkin aika helppohintaista.
On toinen asia
käyttäytyä omassa elämässään säädyllisesti ja toisia ihmisiä kunnioittavasti ja
toinen asia on kannattaa ääriliikettä. Fiksun käytöksen tai humaanien
asenteiden lukeminen feminismiksi tai feminismin ansioksi on yhtä
helppohintaista kuin aikoinaan oli oikeaoppisen stalinismin pyrkimys panna
omalle tililleen kaikki ihmiskunnan edistys.
Feminismi ei ole
pieniä tekoja, vaan isoja sanoja, jopa elämää suurempia. Siinä suhteessa se on
samaa sukua kaikkien maallisten ja uskonnollisten lahkojen kanssa.
Jokaisellahan on
lupa määritellä asiat ja päättää, mitä mieltä he mistäkin asiasta ovat.
Käytännössä
kaikki hihhulit määrittelevät asiat tiukasti omalla tavallaan, eivätkä anna
periksi ennen kuin todellisuuden ankara koura osoittaa, mistä oikeastaan olikaan
kysymys. Jäljelle jää vain ansaittu nolous.
Tämän tarinanhan
me jo olemme nähneet ja luulisi siitä voivan ottaa oppiakin.
Itse ainakin
aion niin tehdä ja totean, etten ole minkään sortin feministi, enkä aio
sellaiseksi ruvetakaan.
On lohdullista, että meillä on vielä järkeviäkin kirjoittajia ja ennen kaikkea järkeviä miehiä. Blogisti nyt on tietysti parhaimmistoa Suomessa, mutta onneksi suuressa maailmassa parhaat ovat tietysti hyvin suuria. Tarkoitan tietysti Jordan Petersonia, jonka Suomen puhetilaisuuteen on jo liput loppu. Näin Espanjan eläkeläisenä, kun haasteellisista juttukumppaneista on vähän nuusa, katson aina väliin youtuupista jonkun hänen juttunsa ja saan lohtua, että vielä terveellä järjellä ja miehisyydellä on toivoa.
VastaaPoistaJordan-poika on tärähtänyt siinä matkansa varrella. Alku hyvä. Kiihko, yksisilmäisyys ja äärimmäisyys vähintäänkin kypsymätöntä ja kahelia. Kuuluu sarjaan miespuoliset hihhuliprofeetat. Niitähän on historia täynnä niin kuin monien suurkaupunkien kadutkin.
PoistaEi, kyllä Peterson on ihan oikeassa. Postmodernistinen uusmarxilaisuus on varsinkin Pohjois-Amerikan yliopistoissa saavuttanut juuri sellaisen totalitaristisen järjettömyyden kuin mistä Peterson puhuu. Hän ei ole liioitellut missään vaiheessa.
PoistaProfessori Vihavaiselle antaisin lukuvinkiksi Quillette-lehden. Laadukkaampaa poliittiseen korrektiuteen, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden sotureihin, median korruptioon ja muihin epäterveisiin ilmiöihin keskittyvää englanninkielistä nettijulkaisua ei taida tänä päivänä löytyä. https://quillette.com/
Samoin vasemmistolaisprofessori Bret Weinsteinin savustaminen Evergreen-yliopistosta, kun hän vastusti värillisten opiskelijoiden kiistatonta ja törkeää rasismia "Day of Absence"-hankkeessa, on merkittävä indikaattori asioiden nykytilasta. Suomen mediahan on täydellisesti vaiennut alati pahenevasta kampustotalitarismista. https://youtube.com/watch?v=bz0oxIZ3xIg
Lisäisin vielä, että asun itse Yhdysvalloissa ja olen seurannut monia näistä tapahtumista tiiviisti. Kulttuurihistoriaa maisteritasolle lukeneena ja erityisesti 1900-luvun historiaan perehtyneenä olen sitä mieltä, että esimerkiksi Vihavaisen ja Petersonin kaltaiset sisällöntuottajat ovat erittäin raikkaita tuulahduksia kaiken tunkkaisen autoritarismin keskellä. Jälkipolvet epäilemättä osaavat antaa heille ansaitsemansa arvon totuuden puolestapuhujina, kun kollektiiviset valheet lopulta jälleen murenevat väistämättömyyden edessä.
PoistaKuule Olof, älä sentään laita akateemisia ansioitasi perusteluksi, en minäkään. Internet on myös kelpo kanava, ei tarvitse asua tietyssä paikassa. Ja tunkkaisuudesta olemme samaa mieltä, mutta missä on sen ikiaikainen lähde. Äidin pikkuisessa testosteronipallukassa, joka ei halunnut kasvaa isoksi pojaksi.
Poista"Jälkipolvet epäilemättä osaavat antaa heille ansaitsemansa arvon totuuden puolestapuhujina"
PoistaOdotusaika voi olla vaan pitkä ja epämiellyttävä (vrt Tuure Junnila ja Georg C. Enhroth).
Ehkä on paikallaan siteerata tässä ihan oikeaa feministiä:
VastaaPoistaI takt med att feminism populariseras så att alla kallar sig
feminister tycks begreppet också komma att betyda mindre och mindre, och alltmer uppfattas
som ett projekt för att skapa närmare relationer mellan män och kvinnor, utan att göra någonting
grundligt åt mäns hierarkiska överordning i denna relation. I denna version av "feminism"
beskrivs män ofta som "förtryckta" - antingen av kvinnor, vilket är absurt och empiriskt sett inte
sant, enligt vilken definition av begreppet "förtryck" som helst; eller av "samhället", vilket ses
som en slags guds hand utan några ansvariga människor (som isåfall skulle vara män som
förtrycker andra män); eller av "sina könsroller", vilket bara kan betyda att de förtrycks av sig
själva. Inget av detta kan sägas utgöra verkliga politiska strukturer.
Nyt vaikuttaa siltä, kuin blogissa moitittaisiin sen omaa maailmankatsomusta, niin täysin sanottu sopii myös hömppämachoiluun.
VastaaPoista”tarina patriarkaatista ja sen ikuisesta taistelusta naisen alistamiseksi, naisen sorrosta, riistosta ja voimattomuudesta ja niin edelleen.”
VastaaPoistaNs. feminismi on osoitus naisten riittämättömästä sivistyksestä ja siksi vedestäkin voi vispata vaikka mitä, jos oikein hyvin yrittää. Osoituksena kaikesta tästä on se, että ei ole näkynyt feministien kiittävän naisten aseman parantamisesta/parantumisesta modernin historian aikana tavallista kapitalistista saippuaa.
Silloin kun saippuan tuotantomäärät antoivat mahdollisuuden pudottaa sen hintaa roimasti, se tuli kaikkien ulottuville ja hygienia alkoi kukoistamaan. 1500-luvun englantilaisen runoilijan Johnsonin vaimo synnytti 24 lasta, joista vain neljä kasvoivat aikuisiksi. Mainittu Johnson ei ollut mikään tavallinen Johnson, vaan kuninkaan kirkkoa varten jumalanpalveluksen tekstejä kirjoittanut henkilö. Hän edusti siis keskiluokkaa. Naisten oli siis pakko olla vuosisatojen ajan pelkkiä synnyttäjiä. Britanniassa Viktorian aikana hygieniasta tuli pakkomielle.
Edistyksen edistyessä päästiin jo suunniteltuun perhekokoon. Alettiin viettämään Kansainvälistä Naisten päivää, naiset pääsivät sivistyksen pariin. Mutta naiset ovat yhä vieläkin laiskoja opiskelemaan, koska ei ole näkyvissä kovinkaan paljon naisfilosofeja, naismatemaatikkoja, -loogikkoja jne. Psykologian naisprofessoreja kylläkin on. Muuan näistä mummiprofessoreista tuli äsken kuuluisaksi USA:ssa, koska muisti, että kun hän oli 15-vuotias, niin joku hunsvotti/nykyinen poliitikko yritti raiskata häntä. Nyt on varmaankin neekerien vuoro muistaa mitä heille oli tehty.
"joku hunsvotti/nykyinen poliitikko yritti raiskata häntä."
PoistaHuom. Psykologi luuli, että aikoi raiskata. Tuollaisen aikeita koskevan 30 vuotta vanhan luokittelun perusteella sitten tehdään tärkeitä päätöksiä...
luokittelun pro: luulottelun
PoistaEi patriarkaatin kaataminen yksin riitä. Älkää unohtako "fallokratiaa" jonka sanotaan heiluneen jo Hennalassa 1918.
VastaaPoistaToivottaa "toksinen" m.
"fallokratiaa"
PoistaOn sitä pillukratiaakin ollut. Eihän saksalainen Katariina II olisi päässyt Venäjän valtaistuimelle, jos hänen raukka puolisonsa Paavali olisi kuristettu. Kun Katariina tarkasti Kaartin upseeririvistöä niin muuan ruhtinas työnsi hänelle vaivihkaa kourallisen timantteja ja näin Orlovista tulikin suosituista suosituin kaartilainen.
Katariina II erään palatsin erään makuuhuoneen katto oli koristettu maalauksin. Siinä oli kuvattu erotiikkaa ja seksiä, nussimista. Toisin sanoen, kun Orlov ym. kutsuttiin panemaan niin keisarinna sai nauttia samalla myös näkemästään makuuhuoneensa katolla.
Iltalehdessäkin oli juttu "Skandaali tiedemaailmassa", tieteellisiin gender-julkaisuhin oli lähetetty kirjoituksia, missä Hitlerin Taisteluni -kirjasta otettuja termejä hieman muuttamalla oli kirjoitettu erilaisia "tieteellisiä" juttuja kuten Lihavien body building ja yhteiskunta. Täydestä meni.
VastaaPoistaPoliittisesti korrekti feminismi on omaksunut kielen, missä mikä tahansa menee läpi, kun intersektionaalisuus on tullut kuvaan mukaan, eikä akateeminen maailma osaa enää tehdä eroa radikaalin feminismin ja natsismin välillä.
Quillette -julaisu oli se, joka on lähettänyt näitä hölynpöly-papereita "grievance studies" otsikon alla todistaakseen, miten kauas tiedemaailma on ajautunut ideologisesti värittyneen tutkimuksen tiellä.
Lukekaapas tuotoksenne, niin saatte selville, miksi naiset karttavat teitä, jos pystyvät.
VastaaPoista"kyllähän minäkin olen jonkin sortin sosialisti."
VastaaPoistaTällä oli tuohon aikaan tarkkarajainen poliittinen merkitys: sillä tarkoitettiin SKDL:n sosialisteja (esim Ele Alenius), jotka eivät kuuluneet SKP:hen ja eivät uskoneet väkivaltaiseen vallankumoukseen. Noita - sekä SKP:n enemmistöä, "revareita" - taistolaiset löivät kuin vierasta sikaa.
Oikeisto-trotskilainen keskus oli kyllä Stalinilta nerokas keksintö, mahtoi mies datsallaan hirnua kun sitä keksi. Luen juuri aiheesta Kotkinin uudesta Stalinelämäkerrasta.
Meidän aikamme hihhuleista (feministeistä) en tänään jaksa kirjoittaa, vanhat ovat paljon mielenkiintoisempia. Hihhulit meillä on kuitenkin aina keskellämme.
Kannattaako Kotkinin Stalinin hankinta?
PoistaIliman muuta.
PoistaKiitos vinkistä, prof.! Tullaankohan tuota ikinä suomentamaan?
PoistaNiin on. Ajankohdasta riippuen vaihteluväli on 10-20 % aikuisista. Ilmastonmuutosuskonnon kannatus on toki paljon suurempi.
PoistaAnonyymi 6. lokakuuta 2018 klo 19.23.
PoistaTarkoitatko että et luota lämpömittariin?
Mediumissa oli asiallinen juttu Internetin memeettisistä heimoista, joita oli identifioitu peräti 33. Jokaiselle siis löytyy jotakin, blogistin arvelisin sijoittuvan jonnekin Intellectual Dark Web:in (IDW) ja post-rationalistien välimaastoon, missä tolkun ihmiset yleensä majailevat.
VastaaPoistaMediumin artikkeli jää sikäli vajaaksi ettei heimoja ja niiden edustamaa ideologiaa osata kiinnittää historialliseen kontekstiinsa. Tämä on sääli, koska syntyy illuusio jostain uudesta ja ainutlaatuisesta, ja ilman analogioita historian varoittavat esimerkit jäävät tunnistamatta.
Mielelläni lukisin, jos blogisti motivoituisi kirjoittamaan esimerkiksi vastaavista ideologisista liikkeistä Venäjällä jos yhtäläisyyksiä havaitsee. Maaorjien vapautuksen ja 1917 vallankumouksen välillä ilmeisesti tapahtui kaikenlaista, ja tuon aikakauden ymmärtäminen voisi olla opettavaista itse kullekin.
Artikkeli: https://medium.com/intellectual-explorers-club/memetic-tribes-and-culture-war-2-0-14705c43f6bb
Heimot: https://docs.google.com/spreadsheets/d/11Ov1Y1xM-LCeYSSBYZ7yPXJah2ldgFX4oIlDtdd7-Qw
jälkiviisasko
VastaaPoistaNäistä ja keväisistä kaipaisin kommenttia henkilöltä, joka on saattanut pyörähtää viimeisessä leposijassaan, vai lieneekö päästänyt röhönaurun pilven reunalla.
Olisi mielenkiintoista saada lukea Sigmund F:n näkemys esim. HS:n viikon vieras palstalla.
"Sigmund F:n näkemys"
PoistaSinulla näyttää olevan niin isot jalat, että sinä voit itsekin rohkeasti astua Sigmund Froidin saappaisiin.