Kitkeräisellä kylässä
Syksyinen viikonloppu on hyvä
viettää kotona, etenkin jos autossa on kesärenkaat. Teatteriinkin voi mennä,
vaikka noin periaatteessa kammoksuisi koko laitosta sen jälkeen, kun on
muutaman kerran käynyt siellä hulluja katsomassa ja friikkien huutoa kuulemassa.
Syystä tai toisesta sopivaa teatteria
ei löytynyt Tampereelta eikä oikein lähempääkään, joten tuli sitten mentyä
Moskovaan. Siinä toki paloi jonkin verran kerosiinia, mutta olisi kai sitä
mennyt muutenkin, niin uskon. Vai miten se muu porukka olisi päämääräänsä päässyt?
Lippukioskin ystävällinen myyjätär
osoitti klassisen teatterin ystävälle paikaksi pienen Sfera-teatterin Ermitage-puistossa. Siellä meni Maksim Gorkin Huviloitsijat (Datšniki).
Gorki tuppasi kaupungilla vastaan muutenkin.
Hän patsasteli kirjallisuuspaavina entisellä nimikkokadullaan, vastapäätä pikku
hotelliamme (nimeltään komeasti Grand-Belorusskaja)
ja seisoi nuorena hampparina hänelle nimetyn Maailmankirjallisuuden instituutin edessä.
Gorkin tavatonta symbolista
merkitystä stalinismille sen 1930-luvun strategisesti keskeisellä,
formatiivisella kaudella on nykyään vaikeaa edes ymmärtää.
Asian merkitys vielä korostuu, kun muistamme,
että Maksim Maksimovitš hylkäsi aikoinaan Leninin, mutta valitsi sitten Stalinin,
kun tuli se suuri sosialismin rakentamisen aika kollektivisointeineen ja holodomoreineen.
Suuttui
kraatariin, suostui suutariin, lauletaan vanhassa laulussa, mutta se
liittyy eri asiaan.
Gorki, jonka olen joskus
suomentanut Kitkeräiseksi ja jota
olen pitänyt vähän niin kuin sukunimikaimanakin, oli kyllä aikanaan kiinnostava
ja ristiriitainen hahmo. Jo ensimmäinen kirjanen, suomennettukin Makar Tšudra
tekee omituisen vaikutuksen.
Päähenkilö on muuan mustalainen ja
ilmeisesti jalo sellainen. Siinä ei sinänsä ollut mitään erityistä aikana,
jolloin Carmen hurmasi eurooppalaista
keskiluokkaa. Sitä paitsi myös Runebergilla on runoelma, jonka sankareita ovat
jalot mustalaiset. Sama koskee tietenkin myös Puškinia.
Mutta tässä tapauksessa, kuten kritiikki
pohdiskeli, tuntui siltä, että päähenkilö näytti opiskelleen Nietzscheä, mikä
teki jotenkin kummallisen vaikutelman, mutta eihän toki asiaa pilannut.
Gorkin ideoihin kuului todella yli-ihmisen
luominen, mikä olisi virkistävä päämäärä nykyäänkin, jolloin kaikenkarvaiset homo deukset näyttäisivät olevan vain
irvokkaan pikkuporvarin turbokehitelmiä.
Gorkin eli siis Kitkeräisen
yli-ihminen oli sen sijaan ennen kaikkea moraaliltaan jalo olento, jonka suurin
ja olennainen saavutus oli voitto pikkuporvarista (meštšanin).
Pikkuporvarin halpa itsekeskeisyys ja
egoismi, aatteettomuus ja nautinnonhalu ne olivat se vihollinen, jota vastaan
Gorki hyökkäsi, se kauhistus, l’infâme.
Oliko pikkuporvari edes ihminenkään?
Ainakaan hän ei ollut Ihminen suurella alkukirjaimella (человек с большой буквой), vaan
ainoastaan surkea irvikuva siitä olennosta, jollainen hänestä olisi voinut ja
pitänyt tulla.
No, teatterissa ensimmäinen näytös huviloitsijoista
oli seesteistä, tšehovilaista idylliä, jossa juotiin teetä pöydän ääressä ja
puhuttiin syntyjä syviä. Naiset olivat kauniita ja huoliteltuja ja lausuivat runoja,
suloinen kesä tuntui painavan kaikkia rauhalliseen lepoon.
Mutta seuraavassa näytöksessä olikin
jo otettu alkoholia ja joissakin tapauksissa sitä oli juotu hyvinkin paljon.
Tapahtumat olivat siirtyneet lattian tasolle, jossa nautittiin piknikkiä.
Naiset villiintyivät ja palasivat näkyville hiukset sekaisin. Pistoolia
vilautetaan kerran. Työtätekevien luokkien edustajat katsovat menoa ylhäältä
käsin, etenkin noin symbolisesti puhuen.
Loppukohtauksessa saarnataan, ettei
tämä huviloitsijoiden elo edes ole mitään oikeaa elämää, tästä puuttuu sekä
oikeutus että sisältö. Missä tässä on työ, esimerkiksi? -Ja työhän oli siihen
aikaan ikävää ja rasittavaa koneen jatkeena olemista, ei mitään virkailua.
Tästä raivostuneena nousee ylös hahmo,
jota mielessäni kuvasin termillä voinstvujuštši
obyvatel (воинствующий обыватель), taisteleva
pikkuporvari. Muuten olisin sanonut, että мещанин, mutta hän itse käyttää itsestään
juuri tuota obyvatel-sanaa, josta hän
ylpeilee ja joka merkitsee suunnilleen samaa tässä tapauksessa.
Niin, raivokohtaus on sivumennen
sanoen teatraalisena suorituksena aivan loistava, samaan aikaan sekä huvittava että
surkea. Obyvatel eli kadunmies-pikkuporvari
todistaa, että hänellä toden totta on oikeus kaikkeen siihen, mistä hän
nauttii.
Hän -ja muutkin tässä porukassa- on
aloittanut vähästä ja kerran jopa nälkää nähnyt ja nyt sitten noussut siihen
asemaan, missä on. Millä oikeudella ja kuka voisi asian kiistää?
Siinäpä se kysymys, joka saattaa
hyvinkin olla ajankohtainen myös nykyisellä Venäjällä, kuten se näyttää olevan
meilläkin, joidenkin mielestä.
Onko banaanit maksettu ja tervarahat (orjalaivojen kylkiin käytetystä
kyllästysaineesta) ansaittu kovalla työllä? Miksi juuri ne, jotka itse kaikkein
vähiten ovat ansainneet hyvinvointinsa, ovat kaikkein innokkaimpia julistamaan
sen epäoikeudenmukaisuutta? Vaiko juuri siksi, että se heidän tapauksessaan on
niin räikeää?
Oli miten oli, mutta onko tuo nyt
suurikin saavutus touhottaa siitä, että tässä maailmassa on niin paljon väärää
tai, sanokaamme, mälsää? Mikä sitten
on vaihtoehto? Mitä tehdä?
Gorkin vaihtoehto oli simppeli ja
ilmeisen turmiollinen näin jälkikäteen arvioiden. Emotionaalisesti se kaiketi oli
hyvinkin palkitseva, kuten kelvottomat ratkaisut usein ovat, raivokohtauksista
marttyyriksi heittäytymiseen.
Lyhyesti sanoen, tie pois pikkuporvariuden kirotusta asemasta kävi
vain astumalla suoraan sen vihollisten riveihin. Gorki näki yhteiskunnan
suurena luokkien (niin, pikkuporvaritkin olivat hänelle ennen muuta luokka) taisteluna, nollasummapelinä,
jossa oikeus saattoi voittaa vain siten, että sorretut nousisivat valtaan.
Selvää marxilaisuuttahan tämä oli, tai
ainakin nyt sen suuri perusajatus oli omaksuttu. Sivumennen sanoen, Gorkia
itseäänkin haukuttiin joskus pikkuporvariksi, koska hän ei koskaan ollut oikea
tehtaantyöläinen, vaan maankiertäjä ja hamppari. Mutta tämä vie pois teemasta.
Gorkin omat vaiheet omaksumallaan
tiellä ovat yhtä tunnetut tukin surkeat. Hän hurahti uskomaan ns.
teollisuusproletariaatin vallan sisäiseen hyvyyteen ja johti näkemänsä
barbarian talonpoikaiston typerästä pikkuporvarillisuudesta…
Sitten, Neuvostoliiton romahtaessa,
hänen asemansa oi pahasti vaakalaudalla. Mutta sielläpä hän pronssisena vain
yhäkin patsastelee, Moskovan ja Pietarin paraatipaikoilla, eikä vain siellä.
Ehkä hänellä on yhä sanottavaakin?
Noita miettien suuntasin illalla
hyvässä seurassa Šeremetjevon Aeroekspressiin
ja siitä sitten, täyden koneellisen mukana, yhdeksi monista niistä
kerosiininpolttajista, jotka tätä maailmaa kuuluvat pilaavan.
Lohdutin itseäni sillä, että kaikki
oli nyt joka tapauksessa ainakin rahassa mitaten varsin halpaa ja henkisesti
kovin virkistävää.
Wenn
auch es war nicht tugendhaft,
hat’s
mir recht viel Spass gemacht.
Vai miten se menikään se Dostojevskin
kauhistelema värssy?
Pahoittelen aiheesta lievää lipeä sitä, mutta mitäpä proffa on mieltä siitä, että muuan queer-aktivisti Masha Gessen on nostettu näköjään suurten asiantuntijoitten joukkoon uudella Venäjä-kirjallaan?
VastaaPoistaMiksi muuten meillä jauhetaan Jetsinin ajasta jonain autuutena, kun esimerkiksi Marja Lampi antaa ajasta aika eri kuvan siinä Kadonneen Brewsterin metsästys -kirjassaan...
Ehkä Jeltsinin aika oli autuutta siinä mielessä, että se oli lyhyt aika kahden epävapauden ajan välissä, jolloin vapaus ja demokratia olivat mahdollisia, jos niitä ei olisi ryssitty. Harvoin on yhden miehen alkoholismilla ollut niin kauskantoisia vaikutuksia.
PoistaEn ole koskaan ollut Gessenistä imponoitu. Tätä uutta kirjaa en tunne.
PoistaSitä on vissiin pikkuporvari, kun auttaa lähisukunsa neljää sukupolvea ja maksaa vielä veroja.
VastaaPoistaIkävä kyllä, jonkun pirtää pitää maailmaa pystyssä.
PoistaVihavaisen teatterista kuvattu luokkaviha on yllättävän samanlainen kuin perinteinen rotuviha. Ylempää luokkaa yritetään syrjäyttää niin paljon kuin pystytään. Uhrin kannalta on ihan sama onko syynä väärä luokka tai väärä väri.
VastaaPoista