Legioonien aika
Pekka Vaara, Viena 1918. Kun maailmansota tuli Karjalaan,
Docendo 2018,352 s.
Pekka Vaaran
kirjan kannessa on nuorukainen, yllään englantilainen uniformutakki ja päässään
koppalakki, jossa on kokardina kolmiapila. Sellaisenhan kohtaamme usein
Irlannissa, jolloin se on väriltään vihreä.
Vihreä se oli
tämäkin, biljardipöydän verasta leikattu kokardi ja nuori mies kuului joukkoon,
jonka johtaja, eversti Woods kutsui sitä nimellä Royal Irish Karelians.
Yleensä
puhuttiin kyllä, ainakin virallisemmin, Karjalan
legioonasta eli venäläisittäin otrjadista,
joka karjalaksi vääntyi usein muotoon otraata.
Muitakin muotoja oli.
Karjalan
legioonaa ei pidä sekoittaa Muurmannin
legioonaan, joka kyllä vaikutti saamaan aikaan samalla seudulla. Jälkimmäinen,
jota muun muassa Jukka Nevakivi on seikkaperäisesti kirjassaan käsitellyt, koostui
tunnetusti suomalaisista punaisista, kun taas otraatan väki oli karjalaista.
Tuskin paljon
erehdyn, jos sanon, että yleisessä tietoisuudessa, mitä se sitten lieneekään,
on kuva ns. heimosotaretkistä aika sumuinen ja ne mielletään sarjaksi
suomalaisten joukkojen aggressiota Itä-Karjalassa, tavoitteena Suur-Suomen
perustaminen eli tuon alueen liittäminen Suomeen. Niitä vastassa olivat sitten
bolševikit.
Tässähän sinänsä
ollaankin oikeassa. Kysymys kansallisesta itsemääräämisoikeudesta oli myös Karjalassa
ja Suomessa päivänpolttava silloin, kun Euroopan rajat vedettiin kokonaan
uusiksi ja kansojen kevättä julistettiin. Muuta olisikin ollut vaikea
kuvitella.
Suomen voimavarat
tällaiseen yritykseen olivat kuitenkin erittäin heiveröiset ja jo muutaman
sadan miehen lähteminen yli rajan oli vaikeasti hoidettava toimi, jolla sitä
paitsi ei suinkaan ollut yksimielistä kannatusta edes sotilaspiireissä.
Suomalaisten
hyväuskoinen kuvitelma siitä, että Saksa olisi ollut kiinnostunut tästä asiasta,
sai täyden tyrmäyksen kuten myös myöhempi yritys turvautua brittien apuun.
Britit suorastaan sotivat sellaisia yrityksiä vastaan.
Molemmilla
tahoilla uskottiin, että Suomen on syytä pysyä kaukana Muurmannin radasta,
mikäli se halusi säilyttää itsenäisyytensä. Saksalaiset uskoivat myös, että
kannaksella kannattaisi rajaa siirtää länteen, jotta siitä tulisi kestävä.
Tällaista linjaa
voisi nimittää paasikiveläisiksi, vaikka Paasikivi itse olikin aikoinaan varsin
kiinnostunut Itä-Karjalan saamisesta. Joka tapauksessa sellaisen asenteen
omaksuminen edellyttää kylmää järkeä, joka on tiettyinä aikoina ollut erityisen
niukka luonnonvara.
Suomen ja
Venäjän suhteista vuosina 1918-1922 on paljon hyvää tutkimusta. Jouko Vahtola on
tarkoin tutkinut niin vuoden 1918 retket kuin vuoden 1919 Aunuksen retken
suomalaisten lähteiden osalta, Mirko Harjula on puolestaan selvittänyt suomalaisten
punikkien roolin näissä tapahtumissa ja Jussi Niinistö on julkaissut
yleisesityksen heimosodista.
Muistelmia on vuosisadan mittaan ilmestynyt
paljonkin, yllättäen myös varsin myöhään tapahtumien jälkeen. 1960-luvuilla
näki päivänvalon pari erityisen kiinnostavaa muistelmakirjaa ja vasta aivan
hiljattain julkaistiin karjalaisen otraatan
komentajan, eversti Woodsin muistelmat (ks. blogi 19.8.2011).
Tuon viimeksi
mainitun joukon historia on kuitenkin jäänyt aika lailla varjoon ja sen vuoksi
tässä käsitelty teos täyttääkin merkittävän aukon.
Britit uskoivat
Muurmannin ja siellä olevien varastojen olevan suurten, Suomessa majailevien saksalaisjoukkojen
uhkaamia ja pelkäsivät ennen kaikkea saksalaisten voivan perustaa Muurmannille
sukellusvenetukikohdan.
Suomalaiset
nähtiin luonnollisesti saksalaisten liittolaisina eikä suotta nähtykään ja
niinpä, perinteiseen brittiläiseen tyyliin, värvättiin alkuasukkaista joukkoja
näitä vastustamaan.
Karjalaisten,
samoin kuin suomalaisten punaisten halu liittyä joukkoihin oli suuri jo
pelkästään sen takia, että se oli ainoa tapa säilyä hengissä seudulla, jossa
kylmä ja nälkä ahdistelivat niin omia kuin vieraita.
Otraatalle löytyi kotimaisiakin päällysmiehiä,
kuten tunnettu Iivo Ahava ja Riiko Lesonen (Grigori Lesojev/Ležijev).
Jäseniksi saatiin nopeasti muutama sata nälkäistä karjalaista ja mukana
pidettiin ilmeisesti koko ajan myös ns. kuolleita sieluja, mikä lievitti alueen
nälänhätää.
Englantilaisten
lämpimät uniformut (talvella jopa lammasnahkaturkit) ja pisketit purkkilihan
kera olivat parasta propagandaa suomalaisille punikeille, jotka palelivat
ryysyissään ja söivät nälkäänsä hevosia.
Karjalaisilla
asiaan liittyi myös jonkinlainen kansallinen pahastuminen, jonka laatu ei vielä
Vaaran kirjastakaan tullut ihan selväksi. Ihmisiä sen takia ainakin tapettiin
suurella innolla.
Pienet
suomalaiset vapaaehtoisjoukot, Malmin ja sittemmin Kuisman johtamat muutama
sata miestä eivät voineet tarjota muuta kuin luoteja, joita kyllä auliisti pumpattiinkin
vihamielisiin ja sellaisina pidettyihin ihmisiin. Toiminta oli jopa niin
tolkutonta, ettei käsiin saatuja vihollisia maltettu ensin edes kuulustella.
Ilmeisesti
karjalaisen otraatan miesten
motiiveihin kuului myös kosto, joka sitten näyttää vaikuttaneen tälläkin
alueella vielä vuosia eteenpäin.
Riiko Lesonen
murhattiin rajalla niin myöhään kuin syksyllä vuonna 1923. Samalla murhattiin rajavaltuutettu
Lavrov, jolla oli diplomaattistatus.
Asiasta
nostettiin Venäjän lehdissä melkoinen haloo ja siitä näytti jo kehittyvän
diplomaattinen selkkaus juuri samaan aikaan kuin ns. Hampurin lokakuun
kapinayritys olisi aloittanut sisällissodan Saksassa. Kun jälkimmäinen nopeasti
lässähti, ei murhajutustakaan paisunut sen isompaa. Oliki asioilla yhteyttä, en
tietenkään tiedä.
Vaara kertoo, että
murhaajat olivat salakuljettajia, mikä saattaa pitää paikkaansa. Joka tapauksessa
ainakin suomalaiset epäilivät, että siinä olisi makseltu otraatan aikaisia kalavelkoja.
Kiinnostava ja
vähälle huomiolle jäänyt dokumentti on karjalaisten Englannin kuninkaalle
lähettämä kirje, jossa imperiumia pyydetään ottamaan Karjalan suojelualueekseen.
Siitä ei sitten
tullut mitään ja Yrjö tuskin lienee edes lukenut koko dokumenttia. Kuitenkin
myös se osaltaan heijasti niitä karjalaisten tuntoja, joissa sekä venäläiset että
suomalaiset leimattiin saalistajiksi ja sortajiksi.
Karjalaiset patriootit,
niin Suomessa kuin Veräjällä, kammoksuivat ajatusta, että karjalainen kansa
hukkuisi monikulttuuriseen Venäjän kansainmereen.
Näin siinä
sitten kuitenkin kävi ja jopa erittäin nopeasti. Vielä vuonna 1920 perustettu Karjalan työkansan kommuuni oli
karjalaisenemmistöinen, mutta kun siitä muodostettiin Karjalan autonominen neuvostotasavalta vuonna 1923, olivat
karjalaiset siellä jo vähemmistönä.
Nykyään karjalaiset
ovat monikansallisen Venäjän nopeimmin assimiloituva kansanryhmä, jonka kieltä
käyttää äidinkielenään vai pikkuruinen vähemmistö.
Vaara käyttää
aika paljon palstatilaa referoidessaan olemassa olevaa tutkimusta, mikä onkin
tarpeen suuren kuvan luomiseksi ja ilmeisesti oikea ratkaisu. Kannattaa lukea.
Näin lauantain ratoksi ja täysin off-topicina, ja koska (kaiketi onnekseni?) omaan täysin poliittisesti epäkorrektin industrial punk-henkisen hjuumorintajun, niin tämä alla oleva on ihan pakko linkittää. Sikäli asia liittyy myös ns. elävään elämään, että muuan puolituttuni, joka oli aiemmin aikamoinen hc-turboskientisti (kaikki mahdollinen täytyy kaksoissokkouttaa, yms...) , hurahtikin sittemmin ihan huolella uskoon tuossa kolmisen vuotta sitten, ja edustaa nykyjään ns. Uuden Maan kreationismia, ym. hienoa... Ja siinä asianomaisen nykyisessä paatoksellisessa julistuksessa jokin vaan niin kovin muistuttaa noita ao. videoon ripattuja Suuren Johtajan puheenpätkiä merkillisen samankaltaisella tavalla. Kai se sitten menee niin, että kaikki hörhöt ovat pohjimmiltaan melko samantapaisista tykötarpeista koottuja, vai?
VastaaPoistahttps://m.youtube.com/watch?v=d89rVsaFm4w
13. lokakuuta 2018 klo 11.32
Paljon on siis tutkittu, koskapa Mirko Harjula on ennättänyt selvittää myös suomalaisten punikkien osuuden ns. Itä-Karjalan kysymyksessä. Historiografiseen osuuteen voisi vielä ehdottaa liitettäväksi Aapo Roseliuksen kokonaiskatsausta (teoksessa Rikki revitty maa, suom. 2018) suomalaisten lahtarien "pyhästä sodasta" itärajan takana 1918 - 1922. Siis muustakin kuin kansojen keväimen kurkistusaukosta.
VastaaPoistaAapo Roseliusta en suosittele kenellekään.
PoistaEhkäpä haluaisit Roseliuksen sijasta "suositella" esim. historioitsija Mikko Uolaa? Hänen historiallis-poliittisesta ajattelustaan ja sen alkulähteistä tutkija Tommi Kotonen on kertonut mielenkiintoisia asioita kirjassaan Politiikan juoksuhaudat.
PoistaMikä blogistin oma mielipide siitä, mikä oli karjalaisten enemmistön toive tuolloin? Halusivatko osaksi Suomea vai Venäjää vai peräti itsenäisiksi. Vai oliko halua tuossa suhteessa ensinkään.
VastaaPoistaMielipiteet ilmeisesti muuttuivat. Aluksi oltiin välinpitämättömiä ja hluttiin olla rauhassa. Sitten osa kannattai suomaloaisia ja suuri osa pelkäsi, ymmärtäen Venäjän voiman. Myöhemmin oltiin aika laajasti epätoivoisia, mikä njäkyi Karjalan kansannousussa 1921-22
PoistaKarjalaisten mielipidettä tuolloin kuvastanee parhaiten Oulangan Vartiolammin kylän Homasen talon isännän lausuma Samuli Paulaharjulle huhtikuussa 1918: ”A kumpi puoli on oikea. Me ollah puolettomia. Me ei tiijetä. Te sanotta näin, a hyö sanoo näin. Kumpi on oikeassa, ei myö tiijetä. A olkoon meillä isäntä Venäjä, Englanti tai Suomi kun myö vaan saamma olla rauhassa… A haukumma myö teitäkin kun työ tästä lähettä.”
PoistaKiitokset Timo Vihavaiselle kirjani arviosta ja osuvista huomioista.
Kiitos molemmille vastauksista. Taisi tuo karjaisukko olla ns salaviisas.
PoistaTaavetti Heikkinen kirjoittaa muistelmissaan. Jotka on julkaistu kirjana Valvontaupseerin päiväkirjat 1941-1944. "Neuvotokarjalan väestöstä on vuosisatojen itsevaltius kitkenyt pois kaiken vapauden kaipuun".
VastaaPoistaMitenkähän paljon karjalaisten assimiloitumiseen vaikuttaa se, että alueelle siirettiin tai siirtyi paljon väkeä sodan jälkeen muualta Neuvostoliitosta?
VastaaPoistaMiksiköhän karjalalaiset assimiloituvat venäläisiin niin hyvin kun taas muualla Venäjällä assimiloituminen on paljon heikompaa? Voiko kyse olla esim. siitä että kyse on loppujen lopuksi samasta etnisestä ryhmästä?
Karjalan suomalaistamiskaudet ilmeisesti heikensivät varsinaisesti karjalaista identiteettiä. Sitä paitsi karjalaisia on monta ryhmää. Yhteisen kielen kokeileminen 1938-1940 ei onnistunut.
PoistaSekin varmaan vielä vaikuttaa että iso osa suomalaisperäisestä väestöstä taisi muuttaa Suomen puolelle Neuvostoliiton hajottua.
PoistaKarjalaiset assimiloivat hakaristin Mannerheimin taikapiiriin
VastaaPoistaOn se kiva, kun joku on oppinut yhden käsitteen, joka riittää joka kommenttiin:Mannerheimin taikapiiri. Mitä jos avaisit toisenkin kirjan opetellen toisenkin.
Poistatrollkrets
PoistaHakaristi=hakkors, hakkaa päälle
VastaaPoistaEllen aivan väärin muista, blogisti on muistuttanut suomalaisten hakkapeliittojen herättäneen aikoinaan kauhua missä päin liikkuivatkin. Se selittää mielestäni åbolaisten yhdessä naissukupuolen kokemaa erityissuojan tarvetta. Ehkä maailma muuttuu suomalaiseksi, jossa aamutv:n toimittajat pukeutuvat kirpputorikrääsään?
VastaaPoistaErkki Tuomiojan ja Hgin yliopiston rehtorin pojan Maripaita poistaa kirpputorikrääsää tehokkaammin häirintää.
PoistaKäsittääkseni tämä legioona tunnetaan suomeksi nimellä "Karjalan rykmentti". Mutta toki nykyisin innokkaat tutkijat haluavat uudistaa historiankirjoitusta ja nimetä asioita uudestaan.
VastaaPoistaKarjalaisten Vienan Kemissä perustamasta punakaartista muodostettiin karjalaisille oma joukko-osasto, jonka nimeksi karjalaiset antoivat Karjalan Otrjadi (Pervij Karelskoij Otrjad). Myöhemmin osaston liittouduttua englantilaisten kanssa he kutsuivat sitä nimellä Karjalan rykmentti (Karelian Regiment), myös Karjalan legioona nimeä käytettiin. Karjalaiset puhuivat keskenään otrjaadista tai otraatasta.
PoistaPekka Vaara, Viena 1918. Kun maailmansota tuli Karjalaan, Docendo 2018,352 s.
VastaaPoistaLuotan täydellisesti professori Vihavaisen tekstiin näkemästään ja lukemastaan. Tässä tapauksessa Pekka Vaaran opus on osoituksena siitä, että Suomessa ei ole minkäänlaista kiinnostusta itänaapurin/Venäjän Karjalan kulttuuriin. Eikö Pekka Vaaran kunniatehtävänä olisi ollut mainita, että Kalevala-eepoksen runot/valtaosan niistä Elias Lönnrot keräsi nimenomaan Vienassa, Vuokkiniemen kylässä ja sen ympäristökylissä. Tunnetusti Kalevalastahan suomen kirjakielikin syntyi! (Kulttuurivelka)
Puhutaan karjalaisten totaalisesta assimiloitumisesta venäläisiin. Samalla ollaan näkemättä tahallisesti/tieteellisen tyhmyyden takia/poliittisen niiaamisen takia, että russifikaatio oli jo tuhannen vuoden agenda. Kun Pietari I aloitti kampanjan valmistelut Ruotsia vastaan, hän perusti Äänisen rannalle tykkejä valmistavan tehtaan. Rautamalmia saatiin yltäkyllin Aunuksen Karjalan järvien pohjasta. Orjatyötä tekemään olivat pakotettu tietysti paikalliset karjalaiset muzhikat. Kesät/talvet. Arvaatte heti, että Pietari I virkamiehet eivät opetelleet karjalan Aunuksen murretta vaan muzhikat oppivat käyttämään venäjää. Näin sukupolvesta toiseen.
Aunuksen karjalaisten puuarkkitehtuuri on aivan ihmeellinen. Talonpoikien muinaisia taloja, vilja-aittoja, tshasounoja jne. on kerätty ulkomuseoksi Kizhi-saarelle, Äänisen saarelle. Kizhin 22-kuplonen puukirkko on varmasti yksi maailman ihmeistä. Venällä sellaisia ei rakennettu. Kizhin 22-kuplonen puukirkko omistaa myös rakentajiensa, Nestorin ym. nimimerkit kirkon lattian alla olevissa hirsissä. Nimet on hakattu kirveellä hirsiin karjalan kielellä kyrillisin kirjaimin. Aunuksen karjalan kieli kyrillisin kirjaimin oli tunnettu jo muinaisnovgorodilaisista kauppiaiden tuohikirjeistä.
Häpeä suomettuneelle historiankirjoitukselle!
"Aunuksen karjalaisten"
PoistaAunuksen karjalaisten murteelle aloitettiin koko Raamatun kääntäminen vuonna 1905, mutta keisarin päätöksellä projekti lopetettiin vuoden kuluttua. Toisin sanoen karjalaisten kielen piti olla venäjä eikä karjala.
"venäläisittäin otrjadista"
VastaaPoistaEtymologiaa: tarkoittaako tuo sana legioonaa, esim samassa merkityksessä kuin antiikin Rooman legioonat, vai onko sana muuta kantaa?
Safespace-käytänteitä apinoidaan siis jo Suomeenkin:
VastaaPoistahttps://www.suomenuutiset.fi/eipa-siina-kauaa-mennyt-animalian-aktivisti-vaatii-turvallista-tilaa-ja-alle-neljassa-tunnissa-timo-hannikaisen-yritys-oli-haadetty-kirjamessuilta/
Nyt siis kävi näin...
"Nykyään karjalaiset ovat monikansallisen Venäjän nopeimmin assimiloituva kansanryhmä, jonka kieltä käyttää äidinkielenään vai pikkuruinen vähemmistö."
VastaaPoistaItse asiassa Nyky-Venäjän kansoista täysverinen kansallinen elämä on ainoastaan muslimikansoilla, tataareilla ja bashkiireilla. Kaikilla muilla jäljelle ovat jääneet vain kansallispuvut ja kansalliset ruokareseptit. Joillakin kansoilla on vielä jäljellä etnografiaa omalla kielellä, mutta sillä ei ole enää mitään merkitystä, koska sitä lukevat vain ani harvat.
Dekabristien haave Venäjän kansojen venäläistämisestä on siis loppusuoralla. Silmänkääntötemppuja kyllä piisaa Venäjällä, varsinkin turisteille.
"Nyky-Venäjä"
PoistaNyky-Venäjä on rikollisen KGB:n valtakunta.
Itse äitini puolelta burjaattina minun on pakko sanoa, että onpa harhainen ja vilkkaaseen mielikuvitukseen perustuva näkemys. Burjaateilla, tuvalaisilla, kalmyykeilla ja jakuuteilla on kasvava väestö ja vuosi vuodelta kehittyvät ja vahvistuvat kulttuuriset instituutiot. Tuntuu, että aina eniten jotakuta haukkuvat ovat juuri kaikista tietämättömimpiä ja tunteellisimpia.
PoistaEsimerkiksi burjaateilla oli vain 2 buddhalaista temppeliä jäljellä neuvostovallan loppuvuosina. Nyt niitä on ainakin 60. Väkilukukin ja suhteellinen osuus Burjatian tasavallan väestöstä on kasvanut tasaiseen tahtiin ainakin 70-luvulta lähtien. Samanlaista on kehitys ollutkin myös edellä mainitsemillani kansoilla. Esimerkiksi kalmyykit olivat menettäneet stalinin puhdistuksissa nimikkotasavaltansa ja karkotettu keski-aasiaan, mutta nyt se on heilöe palautettu ja he ovat taas enemmostönä Kalmykian tasavallassa. Jakuutitkin olivat vähemmistö neuvostoaikoina, nyt he ovat taas kasvava enemmistö.
PoistaKarjalaisten assimilaatio oli helppoa juuri jaetun kulttuurin ja uskonnon vuoksi. Väitänpä pohjoisvenäläisen pomorin olleen lähempänä vienankarjalaista kuin tämän olleen pohjanmaalaista.
PoistaSiis kulttuuriltaan ja uskonnoltaan.
PoistaKorjaus:
PoistaOn : Nyky-Venäjä on rikollisen KGB:n valtakunta.
Pitää olla: Nyky-Venäjä on rikollisen KGB:n valtakunta. ; Neuvostoliitto oli rikollisen NKP:n valtakunta. ; Venäläisen terrorivaltion äitinä oli bysantilainen IIVANA JULMA. : Älkää tutkiko historiaa, muuten tulee pään/sielun/ruumiin/tulevaisuuden vaivoja.
"Älkää tutkiko mitään, muuten tulee pään/sielun/ruumiin/tulevaisuuden vaivoja."
PoistaOmistautukaatte luostarielämään, rukoilemaan ikuisuuden ja äärettömyyden puolesta.
Toist puolt jokkee on arveltu lähdetyn ristiretkelle naissukupuolen kanssa "heikomman astian" häirintää vastaan. Sillä samalla pelastusretkellä kommunistitkin ilmoittivat olevansa. Tässä Hgin yliopiston kasvateille olisi tilaisuus julistaa työrauha kamraateille sivistyksen nimissä.
VastaaPoista"The greatest project you'll ever work on is you.” Unknown
Olisipa Solzhenitsynillä tai Saharovilla ollut tälläinen Chromebook, kuten minulla. Joka aamu pyytämättä uusi aamun ajatus! Ja eilen: "Creativity is intelligence that has fun." Albert Einstein
Solzhenitsyn tuki ajattelua, jonka mukaan jokaisella ihmisellä on ihmisarvo joka on jakamaton eikä kaupan. Sipilän mukaan sinulla on ihmisarvoa jos sinulla on työ. Sen taas työnantaja antaa, tai ottaa. Kielimiehet voivat kääntää saksaksi, se vapauttaa.
Saisinko lähdeviitteen tuohon Sipilän lausuntoon? Mitä Sipilä on täsmälleenottaen sanonut, koska ja missä.
PoistaIhan vain varmistaakseni, että ei mene taas valeuutisten puolelle. Sitä kun on nyt aika paljon liikkeellä.
Oikeassa olet, Matias K
Poistakorjaan kuulleeni em. työn ja ihmisarvon keskinäisriippuvuuden määritelmän sattumalta mediassa päivä tai pari sitten kansanedustajapappi Kimmo Kivelältä, siis suoraan hevosen suusta, enkä Juha Sipilältä.
Mittee työ siinä seesotta? kysyttiin Kuopion torilla.