Naisten aioni?
Vilius
argentum est auro,
virtutibus
aurum
Horatius
Aionit eli
maailmankaudet vaihtuvat. Nyt jos koskaan, globalisoitumisen aikaan, meillä on
syytä odottaa uuden aikakauden tuovan mukanaan uuden taivaan ja uuden maan, käyttääkseni kulunutta sanontaa.
Horatius Flaccus kiteytti aikoinaan
muinaisten roomalaisten kulttuurisen ihanteen, väittämällä, että hyveet ovat
kultaakin kalliimmat. Ja sehän oli vain tapa sanoa, ettei maailmassa ole mitään
yhtä arvokasta. Tämä perinne on näihin asti kuulunut siihen länsimaisen
kulttuurin antiikkiseen tukijalkaan, joka nyt on rapautumassa.
Huomautan ohimennen, että hyve,
latinaksi virtus tarkoitti miehuutta
(vir -mies), mutta ei sinänsä
miehisyyttä. Hyve voitiin vain ansaita. Naiset saattoivat toki myös olla
hyveellisiä, mutta heidän hyveensä ilmenivät jossain määrin eri tavoin johtuen
heidän asemastaan ja tehtävästään tässä maailmassa.
Antiikin kardinaalihyveet olivat
tunnetusti viisaus, rohkeus,
oikeamielisyys ja kohtuullisuus. Kaikkia niitä vaadittiin molemmilta
sukupuolilta. Koska mies toimi myös julkisissa tehtävissä ja kodin ulkopuolella
puolusti sitä, joutui hän osoittamaan näitä ominaisuuksia usein eri tavoin kuin
nainen.
Mutta molemmilta vaadittiin
yhtäläisesti sitä mielenlujuutta, johon kaikki hyve liittyy. Hyve nimeltä pehmeys on 20. vuosisadan jälkipuolen
keksintöä ja laadullisesti jotakin uutta…
Toki kulttuurimme tunnustaa myös
kristilliset hyveet, uskon, toivon ja
rakkauden. Niissä voi halutessaan nähdä naisellisen prinsiipin, mutta kyllähän
niitä ainakin periaatteessa edellytettiin jopa ristiritareilta. Käytäntö toki
vaihteli, kuten pyhimyselämäkerroista havaitsemme.
Sivumennen sanoen, uskossa vaadittiin
aina lujuutta ja vielä myöhemminkin esimerkiksi Stalin ja Hitler korostivat sen
tärkeyttä. Heikkouskoiset olivat
vaarallinen ja vihattava aines. En muista, mitä olisi sanottu herkkäuskoisista.
Rakkaus noilla
mainituilla tovereilla oli myös ohjelmassaan, mutta hyvin valikoivana. Sen
kääntöpuoleksi ymmärrettiin viha, joka siis oli oikein käsitettynä juuri rakkautta.
Tämä psykologiahan on tänäänkin aivan voimissaan, katsokaa nyt vaikka noita
kaiken maailman anti-hörhöjä ja heidän riekkumistaan.
Sikäli kuin muistan, oli tämän viha-rakkauden esimerkillisiä edustajia
paljon taistolaisten naisväessä, joihin uuden pelastusopin simppeli
manikealaisuus näytti uppoavan erityisen hyvin.
Mutta onko yleensäkään olemassa
sukupuolittuneita hyveitä? Eivätkö samat ihanteet ja velvoitteet koske kaikkia,
niin kauan kuin kaikki olemme samoja ihmisiä, emmekä eri lajien edustajia?
Tämähän näyttää yhä useammin unohtuvan.
Näinhän sitä voisi ajatella ja
kaiketi pitääkin, ainakin mikäli pitäydymme kristillisissä lähtökohdissa. Mutta
siitä taitaakin olla kysymys, että ne ovat jo hyvää vauhtia jäämässä hylyiksi,
sivilisaation raunioille, nyt meillä on jo toinen arvopohja, kuten alati saamme
huomata.
Nykyään emme enää arvaakaan, mitä
vaikkapa paavi seuraavaksi sanoo. Koska hänen erehtymättömyyttään ei kukaan ota
enää vakavasti, ei asialla oikeastaan ole väliä, mutta se on jälleen eräs
indikaattori, joka kuvaa muutoksen suuruutta.
Ja muutos on ollut nopea. Katolisuus
oli voimissaan vielä 1960-luvulla. Vasta sen jälkeen loppui Etelä-Euroopan
maaseudulla ”pitkä keskiaika”, kuten Pierre Nora on huomauttanut. Uusi
keskiaika saattaa olla kovaa vauhtia lähestymässä, mutta ainakin se on
erilainen. Suuri muutos ilmeisesti koskee myös niinkin keskeistä asiaa kuin
käsitystä hyveestä.
On paljonkin syytä uskoa, että uusi
maailmanaika on erilainen kuin entiset. Megatrendinä on, paitsi pakanallisuuden
läpimurto kristillisessä maailmassa, myös esimerkiksi naisten valtava
tunkeutuminen julkiseen elämään ja siis myös päätöksentekoon sekä tietty,
paradoksaalisesti lasten vähenemiseen liittyvä lapsellisuuden palvonta.
”Lapsi” ymmärretään tässä nuoreksi, joka ei
ole vielä täystaitoinen eikä itsestään vastuullinen olento. Nainenhan
ymmärretään nykyään eräänlaisena lapsena, mihin on ymmärrettävät syynsä. Uuden
kulttuurin ytimessä ei ole hyvettä edustava ja siihen pyrkivä taistelija, vaan
olento, joka vaatii hoitoa ja hemmottelua eikä suostu vastaamaan itsestään.
Naisten megatrendin synnyn selittämiseksi
ei sinänsä tarvita muuta kuin tieteellis-teknisen edistyksen huomioiminen. Toki
se on jo kauan noteerattu myös politiikassa. Jo bolševikkien puolueohjelma vuodelta 1919 puhui naisten
vapauttamisesta kotiorjuudesta, minkä uskottiin tapahtuvan perheen hävittämisen
ja kasvatuksen ja kotityön yhteiskunnallistamisen kautta.
Nikita Hruštšovin kommunismin
rakentamisen ohjelmassa (1961) uskottiin sen lisäksi keskeisen tärkeän
vipusimen tämän liki metafyysisen päämäärän saavuttamiseksi olevan kotitalouden
koneellistaminen.
Niinhän siinä sitten kävikin. Tosin ensin
meillä ja vasta sitten heillä, siellä kommunismin
rakentajien keskuudessa. Valmistahan piti tulla vuoteen 1980 mennessä ja
oikeastaan tulikin.
Lopputuloksena teknisestä kehityksestä ja
koulutuksen vallankumouksesta joka tapauksessa oli tavallaan naispuolinen
liikaväestö, siis vajaatyöllistetyt, vaikka sangen työkykyiset ja sivistyneet
emännät ja kotirouvat.
Kommunisteilla oli jo alun perin tarkoituksena
marssittaa nämä tehtaalle, jossa miehetkin joutuivat olemaan. Kapitalistit taas
ymmärsivät heti, että lisätyövoima merkitsi myös lisää ostovoimaa ja tuotannon
ikuista laajenemista…
Mutta tämä on sivupolku. Naisten suuri
poliittinen vaikutusvalta on jo nyt selviö, huolimatta siitä, että heillä
keskimäärin ei näytä olevan tai ainakaan aikaisemmin olleen yhtä suurta hinkua
tunkea itseään määrääville paikoille kuin miehillä.
Mielestäni kiinnostava kysymys tässä
yhteydessä on, millaiset hyveet ja paheet tulevat korostumaan siellä, missä
naiset määräävät tai ainakin ovat strategisesti tärkeissä asemissa?
Uskaltaisin lähteä siitä, että vaikka samat
hyveet ja paheet ovat molemmille sukupuolille mahdolliset ja heiltä on myös ainakin
joskus niitä vaadittu, on niiden esiintymisen jakauma sukupuolilla erilainen,
kuten niin moni muukin asia.
Muistutan tässä yhteydessä siitä, että
tilastot ovat tilastoja eivätkä koske populaation yksittäisiä jäseniä muutoin
kuin yhtenä osasena ryhmässään. Pitää esimerkiksi aina paikkansa, että puolet
jokaisesta populaatiosta on tyhmempää kuin se toinen puolisko. Tämä pätee
silloinkin, kun kaikki ovat absoluuttisesti ottaen kovin viisaita. Valitan.
Mitä tulee siihen hallitsemiseen, niin
tosiasia tietysti on, että myös miehistä vain pieni vähemmistö on koskaan
eläessään määräävillä paikoilla eikä miespopulaatio kokonaisuudessaan
välttämättä suinkaan äänestä sinne niitä, jotka ovat mahdollisimman paljon sen
itsensä kaltaisia. Miksi äänestäisi?
Toki moni, kovin moni menee huipulle
kiipimällä eikä suinkaan hyveidensä voimalla, olipa kumpaa tai mitä sukupuolta
tahansa. He ovat sitten vapaata riistaa halveksujille ja tuomitsijoille, mutta
sehän taitaa koskea kaikkia julkisia henkilöitä. Vain journalistit ovat nyt
anoneet siitä vapautusta.
Nämä siis ovat niitä ikävän todellisuuden
asioita, jotka pitänee yksinkertaisuuden vuoksi jättää seuraavassa huomioimatta,
kun pohditaan hyveiden mahdollisen esiintymisen vaikutuksia.
Ajatelkaamme sellaista kardinaalihyvettä kuin
rohkeus. On tietenkin selvää, että sitä sanan jossakin merkityksessä ja
jossakin laajuudessa esiintyy molemmilla sukupuolilla. Miehille se joka
tapauksessa on biologisesti ollut tietyillä aloilla tärkeämpää, sillä juuri
hänen tehtävänään on ollut heikompiensa puolustaminen, jopa itsensä uhraamisen
hinnalla. Se on myös asia, joka vetoaa naaraisiin monilla lajeilla.
Mutta liiallinen rohkeus on tyhmyyttä, joka
suotta vaarantaa sen, mitä voidaan saavuttaa. Sellaista on politiikassakin
nähty, vaikka tuskin yhtä usein kuin rohkeuden puutetta.
Naisvaltainen tai, sanoisiko, naismielinen
politiikka ja kulttuuri saattaisi kenties nostaa kunniaan juuri rohkeuden
puutetta ja pyrkimystä miellyttää kaikkia, ettei kukaan vain pahastuisi ja
kenties tekisi tai sanoisi jotakin ikävää, jopa vihaista mielipidettään.
Saatan olla väärässä, sillä naisellista
häijyyttä ei ehkä kannata aliarvioida, vaikka se perinteisesti on kohdistununt
erityisesti kilpailijattariin ja tunkeileviin kosijoihin.
Entäpä viisaus? Tällä hyveellähän on
perinteisesti naisen nimi, Sofia ja
epäilemättä viileässä laskelmoinnissa, joka kuuluu viisauteen tai ainakin
viekkauteen, on myös jotakin perinaisellista. Ajatelkaamme nyt Areen ja Pallas
Athenen ikuista kamppailua, jossa räyhäävä riehuja aina jää tappiolle.
Mutta eikö itse asiassa hysteerinen emotionaalisuus
juuri ole se varsinaisesti naisellinen pahe, jota nyttemmin on yritetty
rehabilitoida, kuten naisille tyypillisiä paheita yleensäkin? Ehkä viisaus sentään on sukupuoleton hyve.
Viisautta ilman kohtuullisuutta tuskin voi edes
olla olemassa. Ilman sitä hyvekin muuttuu paheeksi, kuten jo Aristoteles tiesi.
Tosin voidaan ajatella kohtuullisuuden eroavan
viisaudesta siinä, että viisaus tosin kertoo, mikä on oikein, mutta vasta kohtuuden
hyveen omaava henkilö osaa pysyä tolkun rajoissa myös käytännössä.
Hillittömyyttähän me näemme joka päivä ja itse
kukin taitaa siihen joskus langetakin. Käytännössä voi kenties sanoa
kohtuullisuuden olevan naisilla korostuneempi hyve kuin miehillä. Siis
keskimäärin ja ainakin väkijuomien nautiskelussa.
Mutta entäpä oikeamielisyys? Siinäpä asia,
jossa emotionaalisuus on unohdettava. Lex
dura, sed lex, sanoi roomalainen sananparsi ja oikeuden jumalattarella,
joka siis kuvattiin naiseksi, oli aikoinaan sidotut silmät, joten hän pääsi
arvostelemaan vain tekoja eikä tekijöitä.
Tässä on toki syytä muistaa, ettei laki ole
sama kuin oikeus, mutta yhtä kaikki, oikeamielisyys tarkoittanee ennen muuta
viileää harkintaa. Sillä, että pöyristyy mahdollisimman suuresti kaikista
vääryyksistä tai sellaisilta kuulostavista asioista, joista ei itse asiassa
edes tiedä yhtään mitään, ei ole mitään tekemistä oikeamielisyyden kanssa.
Tästä päästäänkin kysymykseen siitä, mitä
asioiden ulkoinen hahmo, näyttöarvo vaikuttaa eri sukupuolten suhtautumiseen
niihin.
Postmodernissa nykykulttuurissa on yhä enemmän
vallannut alaa se ajatus, ettei asioilla ole mitään olemusta, tärkeää on vain
se, miltä ne näyttävät.
Rohkenen ajatella, että tässä meillä on hyvin
naisellinen ajattelutapa. Nainen ei suotta aina huolehdi siitä, minkä näköinen
hän on. Se on asia, joka on hänen biologisen roolinsa takia aivan keskeinen koko
maailmassa, siis hänen maailmassaan.
Se, minkä näköinen nainen on, on tärkeää myös
miehelle, mutta jostakin syystä mies on taipuvainen välinpitämättömyyteen oman
ulkonäkönsä suhteen. Tuskin tämäkään mikään hyve on, mutta pidän
todennäköisenä, että ulkonäköön keskittyminen vie tilaa henkisesti ja
moraalisesti korkeamman tason asioilta, mikäli se priorisoidaan kovin
korkealle.
Tässä kohtaamme myös narsismin ongelman.
Narsismia esiintyy molemmilla sukupuolilla
enkä ole varma, olisiko se jommallakummalla yleisempää kuin toisella.
Joka tapauksessa kyseessä on sosiaalisesti ja
moraalisesti poikkeuksellisen ikävä ja jopa tuhoisa piirre, jonka
pahanlaatuinen edustaja on valmis hylkäämään kaikki hyveet, mikäli narsismi
sitä vaatii.
Pidän selvänä, että poliitikoilla ja
toimittajilla narsistinen persoonallisuushäiriö on tavallista yleisempi ja
kehittyneempi. Juuri siksi he hakeutuvat julkisuuteen. Sama tietenkin koskee
myös kaikenkarvaisia artisteja ja malleja, mutta heidän todellinen
vaikutuksensa kulttuuriin lienee vähäisempi kuin poliitikkojen ja muiden
hallitsevaan eliittiin kiivenneiden.
Olennaista yhteiskunnan ja valtion terveen
kehityksen kannalta saattaisi olla, että määrääviin asemiin saadaan
sukupuolesta riippumatta ihmisiä, jotka tavoittelevat hyvettä enemmän kuin omia
narsistisia päämääriään ja tässä pyrkimyksessään vieläpä enemmän tai vähemmän
menestyvät.
Voin hyvin kuvitella valtion, jossa naiset
hallitsevat kaikkia avainasemia ja joka siitä huolimatta on sekä miellyttävä
paikka kunnon kansalaiselle että niin hyvin hoidettu, ettei se hevin romahda
ensimmäisen kriisin tultua. Eiköhän sellaisia naisia ole olemassa riittämiin,
vaikka heistä useimmilla ei taida olla tuota suurta ja jopa kohtuutonta pyrkyä
yhä ylöspäin.
Mutta tämä oli siis vain kuvitelma. Pelkään
pahoin, että käytännössä jo suuri naisten määrä päättävillä paikoilla luo
valtioon sellaisen elementin, joka suistaa politiikan menemään siihen suuntaan,
missä aita on matalin. Ehkä voisi muistaa senkin, että matriarkaatti lienee
vallinnut silloin, kun ihmiskunta eli primitiivisintä kauttaan.
Mutta tämä on jo sivuseikka ja kenties
asiatontakin.
Joka tapauksessa feministisen julistuksen
mukainen ihannevaltio kuuluu dystopian piiriin. Lunatic fringe ei kuitenkaan liene koskaan, siis juuri koskaan
päässyt asioista todella määräämään. Apujoukkoina pätevämmille toimijoille
kaikenkarvaiset friikit kyllä ovat olleet.
Mutta ei myöskään huuhaa ole vailla
mielenkiintoa. Katsokaapa vain, miten suurella kiihkolla feministeiksi
julistautuvien piirissä sanoudutaan irti kaikesta tolkusta ja
tervejärkisyydestä ja sillä jopa ylpeillään. Hyve sen sijaan on niissä
piireissä vain ja ainoastaan pilkan aiheena ja sen mukaisesti myös häpeän ajan
julistetaan olevan ohi.
Olisi kai yhtä tyhmää kuvitella tämän joukon
kykenevän valtiota hallitsemaan kuin oli aikoinaan syytä pelätä taistolaisia,
joilla tosiaan oli vain mitätön poliittinen kannatus ja vielä olemattomampi
pätevyys, vaikka heidän julistuksensa tunki ulos joka tuutista, johtavista
sanomalehdistä aina yleisradioon ja teatteriin.
Vai oliko sen kammoksuminen niin tyhmää? Onhan
historiassa ennenkin nähty, miten utopia yrittää hallita. Kun maailmassa on
riittävästi tahdottomia jees-miehiä, se saa siihen mahdollisuuden.
Olipa taas osuvaa ja täyttä asiaa. Mutta eivätpä taida ne lukea eikä lukemaansa ymmärtää, jotka sitä eniten tarvitsisivat.
VastaaPoistaEhkä auttaisi ymmärrystä, jos lukisi vaikka tämän. Spicer, André Paskanjauhantabisnes. Niin & Näin 2018.
PoistaTässä olisi uusia virikkeitä propagandisteille:
VastaaPoistaSpicer, André Paskanjauhantabisnes. Niin & Näin 2018.
"Mutta onko yleensäkään olemassa sukupuolittuneita hyveitä? Eivätkö samat ihanteet ja velvoitteet koske kaikkia..."
VastaaPoistaTämä on asian ydin: antiikin kulttuurissa - ja islamissa - velvoitteet eri sukupuolille olivat eri: miehille sota ja julkinen toiminta, naisille koti ja perhe. Vasta nykyään kun tasa-arvon nimissä halutaan, että eri sukuolilla - sikäli kun niitä ylipäänsä tunnustetaan olevan- on millintarkasti samat velvoitteet kotona ja työssä, hyveiden - sikäli kuin niidenkään olemassaoloa tunnustetaan - sisältö on sama. Tekeekö tämä ihmiset onnellisiksi jää nähtäväksi.
Naishegemonia on jo nyt itseään suurempi, koska osa miehistä uskoo saavansa hyötyä tai ainakin seksiä, olemalla akka.., eiku naismaisempia kuin naiset. Mainitkaapa poliittisista johtajistamme joku miehekäs mies.
VastaaPoistaP. Lipponen oli, ennen kuin vaihtoi vaimonsa nuorempaan ja se oli sitten sen miehen menoa. Sama nykyisen pressan kanssa. Urkki oli kieltämättä myös aito mies, mutta hänen aikaansahan se oli vielä maan tapa.
Ja ei, en tarkoita machoilua missään muodossa. Luin itsenikin feministiksi tuonne viime vuosisadan lopuille, mutta maailma muuttuu. Tekiväthän silloin jopa SAK ja demarit aika usein aivan kelpo työtä.
Uusvasemmistolaisuus ja uusfeministisyys tekee nykyajalle samaa kuin jos blandaisi laatukonjakin kokiksella.
"Urkki oli kieltämättä myös aito mies, mutta hänen aikaansahan se oli vielä maan tapa."
PoistaEikö nussimista keksittykään ennen Urkkia?
"Uusvasemmistolaisuus ja uusfeministisyys tekee nykyajalle samaa kuin jos blandaisi laatukonjakin kokiksella. "
PoistaXO on kyllä hyvää. Sitä silloin, kun harvakseen yleensä viinaa nautin. Kokis vertautuu kai uusvasemmistoon ja -feminismiin, hyvä. Mutta mihin tässä vertautuu tuo laatukonjakki? Pelkään pahoin, että jos se viittaa "vanhoihin, hyviin aikoihin" ja niiden aikojen päätonttuihin, vertaus ontuu ihan tärviölle.
Kiintoisaa, mutta tällä kertaa vähn turhan pitkä. Olin rivien välistä lukevinani kirjoittajan syyllistyvän misogynian suureen syntiin.
VastaaPoistaMafH
"Antiikin kardinaalihyveet olivat tunnetusti viisaus, rohkeus, oikeamielisyys ja kohtuullisuus. Kaikkia niitä vaadittiin molemmilta sukupuolilta."
VastaaPoistaTaitaa olla vain hyvä, että Euroopassa alkaa virrata "pakanallinen" maailmankatsomus, sillä olihan toki nämä antiikin hyveet juuri sitä Euroopan "pakanallisen" ajan filosofiaa.
Eipä silti, hyvin suomenkielessä ja alitajunnassa voi "pakanalliset" arvot, ei niitä kristinusko ole mihinkään kyennyt hävittämään, vaikka ei se yrittämisen puutteesta ole ollut kiinni.
Ajatellaan vaikka, vaikka sodan Jumala Perkelettä, tai vaikka Jumala käsitettä. Jumala on balttilais-suomalainen käsite ja tulee kesäkauden valon ja hedelmällisyyden jumaluus Jumiksesta, jonka muinaissuomalainen käsite on Jumal ja jonka juhlapäivä on päivölänpäivä, eli juhannus. Jumal yhdistyy kirkkauteen, valoon ja kasvukauteen ja Jumal on taivaalla josta ja jota kuvastaa hämäläismurteiden la - paikkaa merkitsevä pääte - Jumala.
Taivas taas on sekin balttilais-suomalaisen jumaluuskäsite ja latviaksi se on Dievs, liettuaksi Dievas, preussiksi Deivas ja suomeksi Taivas. Tämä Jumala Taivas on muinaisuskomme maskuliininen puolikas ja vastuussa kaikesta eteerisestä, ilmasta, tiedosta, älystä, viisaudesta, henkisyydestä, sielusta jne.
Taivaan puoliso on taasen Jumalatar Mara/Maara, joka vastaa kaikesta , maasta, vedestä, materiaalisesta ja myös elämästä, kuolemasta ja syntymästä. Yhdessä ne muodostavat jumalparin, kuten jing ja jang.
Käsite maailma tarkoittaakin tämän balttilais-suomalaisen jumalparin liittoa Maa-ilmaa, eli tunnistettavaa todellisuutta kuvaava Maailma. Suomalaisessa käsitteistössä Ilmar, Ukko ja Taivas tarkoittavat samaa.
Miekkalähetyksen, eli ristiretkien aikaan Liivinmaa/Baltia nimettiin Marian maaksi, Maran/Maaran maa tarvitsi muuttaa vain vähän. On huomattava, että myös Varsinais-Suomi ja Häme luettiin kuuluvaksi tähän samaan Marian maahan, kuin muukin Baltia. Siksi Suomen vanhimmat kirkot on pyhitetty Marialle, kuten Baltiassakin.
Suomeen ristiretkiä tekivät tanskalaiset, saksalaiset ja ruotsalaiset ja ne aloitettiin, kun varsinaissuomen/satakunnan väestöstä oli kriittinen osa kääntynyt vapaaehtoisesti/kaupallisista/valtapoliittisista tai ruotsien välillä solmittujen sukulaissuhteiden seurauksena kristinuskoon.
Tanskalaisten ja saksalaisten tekemät miekkalähetykset eivät olleet menestyksellisiä ja syy lienee näiden miekkalähetysten luonteessa, joka on arvatenkin ollut samanlainen, kuin muuallakin Baltiassa. Henrik Lättiläisen kronikasta voi lukea lisää.
Myös balttilais-suomalainen kohtalon Jumalatar Laima, suomalaisitain Laimi on ihan arkikäytössä. Jos lyö Laimin, siitä seuraa Laiminlyönti ja se taas on yleisesti ottaen kohtalokasta tai vähintäänkin tyhmää ja pahimmassa tapauksessa Laiminlyönti vaikuttaa Laiminlyöjän omaan kohtaloon.
Jumalatar Saule on pää Jumalatar Maran tytär ja on aurinko - elämän, hengen ja sielun ylläpitäjä ja välittäjä. Taitaa suomenkielen sielu ja kantaeuroopan soul olla samaa juurta Saulen kanssa.
Oman kansan kulttuurin tuntemus, ylläpito ja arvostus on ollut kansallismielisen ideologian, kansallisen heräämisen ja kansallisvaltion olemuksen peruskysymyksiä.
Avain kysymys nykyaikaan on, että haluammeko säilyttää oman Eurooppalaisen kulttuuriperimämme ja identiteetin kansallisvaltioineen, vai jätämmekö kaiken aikamme kristillisyyden mukaisesti uskon, toivon ja rakkauden varaan höystettynä postmodernilla pehmeyden moninaisuudella, kunniattomuudella, nöyristelyllä ja moraalittomuudella.
Viisaat naiset ovat todenneet, että vasemmistolainen väkivalta on erilaista, ehkäpä jopa parempaa sellaista. Todiste:
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=cqnB4Q0hOWs
Eli väkivallan käyttö poliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi on kannatettavaa, jos se on erilaista. Siis sellaista, jonka myös vasemmistolaiset hyvenaiset sen sellaiseksi hyväksyvät.
"Joka tapauksessa feministisen julistuksen mukainen ihannevaltio kuuluu dystopian piiriin."
VastaaPoistaEräs mielenkiintoinen esimerkki on Sheri S. Tepperin scifiromaani "Portti naisten maailmaan", jossa ydinsodan jälkeisen maailman jälkeen valta kuuluu naisille. Miesten rooli on "puolustaa" naisia käymällä antiikin aikaisilla varusteilla taistelluja toisten vastaavien armeijojen kanssa, jolloin merkittävä osa kuolee. Hiljaisuudessa säyseimmät miehet valitaan suvunjatkajiksi valikoivan rodunjalostuksen tarkoituksessa. Eräänlaista hidasta kastraatiota siis.
Roomalaisia hyveitä ja moraaliarvoja voidaan arvostaa lähinnä siltä osin kuin Roomasta ei ollut tullut suurvalta. Sen jälkeen oli pelkkää alamäkeä. En muista saksalaisen miehen nimeä, joka on klassisia antiikin tutkijoita, mutta hänestä on sanottu, että hän ei saattanut jatkaa tutkimustaan tasavallan ajan Roomasta keisariaikaan, koska se oli niin vastenmielistä. En tiedä, oliko kyseessä feminismin ja n-kulttuurin ensi-isku. Tarkoitan sitä, ettei sovi arvostaa miehuullisuuteen perustuvaa kulttuuria, jolla on länsimaiset arvot. Monikulttuurisuuden levitessä minun on ollut pakko ihmetellä sitäkin, että jotkut Itä-Euroopan valkoisesta taustasta olevat henkilöt kerskuvat sillä, kuinka luksusta elämää he viettävät jollakin aurinkorannalla sen jälkeen, kun ovat tehneet rakennusprojekteja Suomessa. Miten taas suomalaiset voivat? No, ketä se kiinnostaa?!
VastaaPoistaMiksi ei omasta kansasta ja väestä välitetä? Itä-Helsingin metrossa näkee mielenkiintoisia kavereita, joita varmasti hyyssätään enemmän kuin suomalaista, pahasti valkoista miestä, joka kuitenkin noin niin kuin pääasiassa yritää käyttäytyä kunnolla ja jota ilman mitään itsenäistä, KGB:stä vapaata Suomea ei olisi ollenkaan, vaan esimerkiksi näiden Itä-Euroopan työnsankareiden sekä muista kolkista tulevien, ei pahassa vaan ansiokkaassa mielessä eri väristen, maailmassa. Siellä nyt eletään. Kokoajan kaikki kehittyy parhain päin, koska....Hah hah haa...
PoistaTarkoitin yllä sitä, että kyseinen antiikintutkija arvosti miehuullisuutta ja tasavaltaa, ei keisariaikaa Roomassa.
Theodor Mommsenhan se oli ja teos Römische Geschichte. Yli sata vuotta sitten. Vähitellen taas muistan jotakin arvollista, enkä vain roskaa, kuten salkkareita tai ns. päivän uutisia.
VastaaPoista"juuri hänen tehtävänään on ollut heikompiensa puolustaminen, jopa itsensä uhraamisen hinnalla. Se on myös asia, joka vetoaa naaraisiin monilla lajeilla."
VastaaPoistaVain ja ainoastaan mikäli tuollainen uros on samalla myös rikas tai vähintäin kuuluisa.