Pitkätukkaisia jymäytetään
Kuten tiedetään,
muuan tieteeseen vakavasti suhtautuva ryhmä teki muutamalle postmodernille
feministilehdelle kepposen
(nuorisolle tiedoksi, että suomen sana kepponen
on anglosaksisen practical joken synonyymi,
joten voitte unohtaa sen käytännön pilan).
Vertaisarvioinnissa
meni läpi viidesosa jutuista, jotka olivat laidastaan ilmiselvää humpuukia ja
jopa täysin törkeitä eettiseltä kannalta. Helsingin
Sanomien jutun perusteella mukana oli muun muassa tällaisia:
Koirapuistoja
käsittelevässä tutkimuksessa väitettiin, että koirien vapaa kopulointi oli osoitus koirien ”raiskauskulttuurista” ja
että myös miehiä voisi kouluttaa kuten koiria jotta miesten taipumus
seksuaaliseen väkivaltaan voitaisiin kitkeä pois.
Siinä myös selostettiin, kuinka koirien
omistajat ”olettavat” koiriensa
sukupuolen ja väitettiin, että tutkija
oli käsikopelolla tarkastanut koirapuistossa käyneiden koirien sukuelimet.
Tämä idiotismi
peräti sai osakseen erityiset kunnianosoitukset sen julkaisseelta akateemiselta
lehdeltä.
Yhdessä artikkelissa
käsiteltiin myös ajatusrikosta, sitä,
että mies syyllistyy seksuaaliseen
väkivaltaan, jos ajattelee naista masturboidessaan.
Kehopositiivisuutta käsittelevässä artikkelissa todisteltiin, että sairaalloinen lihominen on kehonrakennusta siinä missä punttisalilla käyminenkin ja että itse asiassa lihottautuminen olisi oivallinen kehonrakennuksen tapainen urheilulaji.
Mullistavaa innovaatiota tieteellisen metodin alalla edusti sen väittäminen, että ”feministinen tulkitseva tanssi” olisi perinteistä tiedettä parempi tapa tutkia tähtiä ja maailmankaikkeutta. Tähän asti kun näet astronomiaa olivat tutkineet valkoiset, kolonialistista perinnettä edustavat miehet.
Kehopositiivisuutta käsittelevässä artikkelissa todisteltiin, että sairaalloinen lihominen on kehonrakennusta siinä missä punttisalilla käyminenkin ja että itse asiassa lihottautuminen olisi oivallinen kehonrakennuksen tapainen urheilulaji.
Mullistavaa innovaatiota tieteellisen metodin alalla edusti sen väittäminen, että ”feministinen tulkitseva tanssi” olisi perinteistä tiedettä parempi tapa tutkia tähtiä ja maailmankaikkeutta. Tähän asti kun näet astronomiaa olivat tutkineet valkoiset, kolonialistista perinnettä edustavat miehet.
Mitä vanhaan periaatteeseen
ajatuksenvapaudesta tulee, keppostelijat ehdottivat feministisen pedagogian
artikkelissaan, että kouluissa valkoisten miesoppilaiden tulisi istua lattialla
kahleissa ilman puheoikeutta.
No jaa, niin
sanotun Sokal Hoaxin julkaisemisesta
on nyt jo kaksikymmentä vuotta, joten eipä tuo nykyinen skandaali uutuudellaan
häikäise.
Sokal osoitti
eli siis todisteli aikoinaan, että painovoimakin on sosiaalinen konstruktio ja perillehän se väite meni, lehdessä,
jossa vannottiin sen nimiin, että kaikki tässä maailmassa on sosiaalista
konstruktiota.
Sivumennen
sanoen, yritin itse pientä jekkua joskus kai 1980-luvulla. Otin otteen Hitlerin
Taisteluni-kirjasta ja korjasin siinä
sanan juutalainen sanalla mies. Lähetin sen johonkin feministiseen julkaisuun
nimellä Ida Reldich.
Sillä kertaa
toimitus ei mennyt lankaan, ehkä joku hoksasi lukea lähettäjän nimen takaperin.
Nyt sama temppu kuuluu onnistuneen peräti jossakin tieteelliseksi mainitussa
lehdessä.
Silloin kun olin
nuori, oli tapana ylimielisesti naureskella antiikin sofisteille ja keskiajan
skolastikoille sen johdosta, että he askartelivat absurdien asioiden parissa ja
myös tekivät absurdeja johtopäätöksiä.
Nykyäänhän ei
kannata lainkaan yrittää väheksyä keskiaikaa millään tasolla, ellei halua saada
niskaansa sen intohimoisia ihailijoita. Ja totta onkin, että niin antiikin kuin
keskiajan loogikot pääsivät myös kelpo suorituksiin omilla aloillaan, mikäli
vain premissit olivat kunnossa. Työkalua kehitettiin.
Mutta siinähän
se ongelma onkin. Ei työkalu ole sama kuin rakennus. Pelkällä logiikalla, olipa
se miten hyvää tahansa, ei synny järjellisiä tuloksia, mikäli lähtökohdat ovat
mielettömät tai mielivaltaiset.
Päättelyketjut
saattavat olla niin sanotusti hyvää tiedettä, mutta mikäli sen lähtökohdat
irtoavat normaalin, ihmisiä yhdistävän ja maan pinnalla pidättelevän moraalisen
ja älyllisen painovoiman piiristä, voivat tulokset olla mitä tahansa.
Muistelen Sir
Isaiah Berlinin puhuneen normaalista
säädyllisyydestä (common decency), joka pidättelee ihmistä päätymästä mihin
tahansa hirveyteen vain siksi, että logiikka haluaisi häntä sinne johdatella.
On suuri määrä
asioita, jotka omassa elämässämme ja yhteiskunnassamme ovat huonosti
perusteltuja tai suorastaan mielettömiä.
Miksi
esimerkiksi hävitämme vainajat hautaamalla tai polttamalla, vaikka niihin
kätkeytyy erittäin huomattavia ravinto- ja raaka-aineresursseja? Miksi annamme
yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden jokaiselle, hänen kykyihinsä tai kuntoonsa
katsomatta? Miksi pidämme suurin kustannuksin hengissä parantumattomasti
sairaita? Miksi jätämme lapset vanhempien kasvatettaviksi, vaikka he usein ovat
siihen aivan sopimattomia ja niin edelleen.
No, nämähän
eivät nykyään oikeastaan enää olekaan kiistattomia asioita… Tarkoitus kuitenkin
oli vain viitata siihen, että se kunnioituksemme ihmistä kohtaan, jonka suuri
enemmistö jakaa, ei suinkaan ole mikään selviö, joka loogisesti seuraisi
asioiden luonnosta. Me nyt vain olemme niin päättäneet ja se tuntuu yleisesti ott[TJV1] aen oikealta. On kyllä ollut sellaisiakin
aikoja, jolloin on ajateltu toisin.
Jo pian Sokal hoaxin jälkeen muistan New York Reviewin kirjoittajan
todenneen, että kirjallisuustiede oli se tiede, jonka pelkkä mainitseminen sai
yliopistojen opettajainhuoneissa aikaan hilpeää mielialaa.
Nyt on hymy
tainnut hyytyä. Postmoderni mielensäpahoittamistiede
on saanut opiskelijat siinä määrin valtaansa, että he monilla arvostettujen
yliopistojen kampuksilla suorastaan terrorisoivat niitä, joita pitävät
vääräoppisina.
Oikea oppi on,
kuinkas muuten, löydettävissä vain ja ainoastaan postmodernin feminismin, kriittisen teorian, queer-tutkimuksen ja postkolonialismin
piiristä. Poikkeavat mielipiteet demonisoidaan ja niiden esittäminen estetään.
Kyseessä on siis
käyttäytymistapa, jollaista Yrjö Ahmavaara vuonna 1969 ilmestyneessä kirjassaan
Yhteiskuntatieteiden kyberneettinen
metodologia nimitti fasistiseksi informaation torjunnaksi.
Puuttumatta
enempää Ahmavaaran ajatteluun, joka kaikkine vaiheineen on kiinnostavaa,
totean, että tuo sana fasismi,
sinänsä aina käyttökelpoinen haukkumasana, ei tuossa yhteydessä ollut väärässä
paikassa. Hänen olisi vain jo silloin pitänyt yhdistää se myös analogiseen
vasemmistolaiseen ajatteluun, mitä hän ei tehnyt.
Yhtä kaikki,
tämä viimeisin kepponen on vakava varoitus siitä, että olemme vaarassa siirtyä
uuteen keskiaikaan sen huonoimmassa mielessä.
Kun kriittinen
ajattelu ja säädyllisyys tutkimuksen lähtökohtana korvataan mielivaltaisella, ”poliittisesti
korrektilla” huuhaalla, on koko tieteen arvovalta vaarassa. Kun asiaan vielä liittyy
alkukantaista ja kritiikille immuunia fanaattisuutta, on tie helvettiin apposen
auki.
Mielensä
pahoittaminen tästä asiasta ei valitettavasti auta mitään, etenkään, jos sattuu
edustamaan sitä ryhmää, jonka juuri pitäisikin pahoittaa mielensä.
Tolkun
palauttaminen tutkimukseen on tietenkin toivottava asia, mutta koko sairauden
alkulähde tai ainakaan käyttövoima ei taida olla siellä, vaan sen epäkriittisen
ja emotionaalisesti epävakaan ryhmän kulttuurissa, joka mielellään käyttää
itsestään älymystön nimeä.
HS: Ettei yksikään joka seniorikieltä diggaa, himmaile vaan svengaa täysillä!
VastaaPoistaHS. i ihan hauska juttu eduskunnan senioriajattelijioista. Kansanedustajan tumma puku oli tarpeen kun tiedemies Bengt Holmström piti nobel-tason esitelmän istuntosalissa.
VastaaPoistaOnhan meitäkin, jotka olemme jo pitkään puhuneet käsiterealismin paluusta. Asia on vain niin, että aikamme tarvitsee ihan sietämättömän kipeästi tätä yleiskäsitteiden "itsekantaviin" ominaisuuksiin perustuvaa "päättelyä", koska niin sanottu "poliittinen korrektius" muodostaa ajatteluun valkoisia tabuaukkoja, joiden yli on pystyttävä hyppäämään.
VastaaPoistaPaluu skolastiseen käsiterealismiin romauttaa kaikki todelliset kognitiiviset kykymme, eikä Eurooppa siis tulevalla vuosisadaölla sorru ainoastaan kymmenien ja satojen miljoonien kansainvaeltajien aiheuttamiin sosiaalisiin, taloudellisiin ja terveydellisiin ongelmiin, vaan myös siihen että "tiedollinen" ajattelykykymme romahtaa.
Ja läksy, joka on skolastisen käsiterealismin paluutakin vaikeampi tajuta ja omaksua, on se durkheimilaisen sosiologian pohjalta nouseva tosiasia, että yhteiskuntien kriisiytyessä taantuminen totalitarismiin voi tapahtua ihan minkänimisen "ismin" käsitepuitteistuksessa tahansa. Yhteiskunnallinen taantuma ei ole "opillinen" ilmiö, vaan yhteisövoimien masinoima yhteisöilmiö.
Natsi-Saksan aatteelliset kulissit nousivat tuolloin kansatieteen eturintamaa edustaneiden rotuteorioiden pohjalta, ja korkeaa sivistystä edustanut lääkäriliitto oli ensimmäinen järjestö joka otti viralliseen ohjelmaansa opit elinkelvottoman elämän tuhoamisesta. -- Entä mitä ovat nyt ne opit, jotka nauttivat tarvittavaa yleistä (yleiskäsitteellistä) auktorisointia? Niitä ovat nimenomaan nuo kaikkein ylimitoitetuimmat, ylihistoriallisilla, ylikulttuurisilla, ylikansallisilla ja yliyhteisöllisillä yleiskäsitteillä muotoillut yli-ihanteelliset "ihmisarvo- ja -oikeusideologiat". Niiden nimissä on helppoa omaksua yli-ihmisasenteet.
Tähän kun lisää tutkijoiden kunnianhimon, tutkimusrahojen jakajien tarkoitusperät, poliittiset suuntaukset, teollisuuden intressit jne... niin eipä luottamukselle jää paljon tilaa ns. oikeitakin tutkimuksia tulkittaessa.
VastaaPoistaJos Suomen monista yliopistoista joku keksisi hakea rahoitusta "mielensäpahoittamistieteen" professuurin oppituolin perustamista varten, niin Suomen Akatemiaan kannattaisi ehdottomasti laittaa hakemus sisään.
VastaaPoistaSiellä on tänä vuonna rahoitettu tällaistakin tutkimusta 480.000 eurolla:
"Suomen Akatemia
Rahoituspäätös
Hakija / Yhteyshenkilö Keskinen, Suvi
Organisaatio Helsingin yliopisto
Tutkimusaihe Intersektionaaliset rajakamppailut ja tottelematon tieto aktivismissa
Päätös 316445
Päätöspvm 05.06.2018
Rahoituskausi 01.09.2018 - 31.08.2022
Rahoitus (€) 480 000
Hankkeen julkinen kuvaus
Sukupuoleen, maahanmuuttoon ja rasismiin liittyvät kysymykset ovat keskeisiä nykypäivän hyvinvointiyhteiskunnissa. Tämä hanke tutkii arkipäiväisiä rajakamppailuja ja yhteistoiminnallista tiedon tuottamista analysoimalla rasisminvastaista, feminististä ja siirtolaisten oikeuksia tavoittelevaa aktivismia. Hankkeessa selvitetään sukupuolen, etnisyyden, rodullistamisen, luokan ja iän merkitystä osallistujien välisten suhteiden rakentumisessa ja yhteistoiminnassa. Siinä jäsennetään uutta tietoa, joka syntyy erilaisten toimijoiden kohtaamisesta sekä siirtolaisten ja vähemmistöjen näkökulmien sisällyttämisestä sosiaalisten liikkeiden tavoitteisiin. Hankkeessa yhdistetään useita laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä: osallistavia työpajoja, haastatteluja, havainnointia, kirjoituksia, autoetnografiaa ja kyselyä. Hanke kehittelee osallistavan toimintatutkimuksen menetelmiä."
Lähde: http://webfocus.aka.fi/ibi_apps/WFServlet?IBIF_ex=x_HakKuvaus2&CLICKED_ON=&HAKNRO1=316445&UILANG=fi&IBIAPP_app=aka_ext&TULOSTE=HTML
"...rasisminvastaista, feminististä ja siirtolaisten oikeuksia..."
PoistaEli suomeksi: "tutkijat" puuhastelevat ym. aktiviteeteissa ja saavat siihen noin puoli miljoonaa veronmaksajien rahoja!
Tällaiset kepposet parhaimillaan TODISTAVAT ettei keisarilla - vai sanoisinko keisarinnalla - ole vaatteita. (Viisaathan tiesivät sen muutoinkin.)
VastaaPoista"Miksi esimerkiksi hävitämme vainajat hautaamalla tai polttamalla, vaikka niihin kätkeytyy erittäin huomattavia ravinto- ja raaka-aineresursseja?"
VastaaPoistaJP Koskisen romaanissa Kannibaalien keittokirja on tämä teema otettu esille, siinä oli mm. Australiaan sijoitettu alan jalostuslaitos.
”Hänen (Ahmavaaran) olisi vain jo silloin pitänyt yhdistää se (sana fasismi) myös analogiseen vasemmistolaiseen ajatteluun, mitä hän ei tehnyt.”
VastaaPoistaEivätkö Kommunistisen puolueen manifestin postulaatit merkitsekin sosiaalista fasismia?:
-- yksityisomistuksen lopettaminen maksimaalisesti
-- luokkien hävittäminen
-- uskonnon lopettaminen hävittämiseen asti
-- kansojen kansallisuuserojen hävittäminen
-- vastavallankumouksellisten elementtien ja porvarillisten nationalistien tuhoaminen.
”Kun kriittinen ajattelu ja säädyllisyys tutkimuksen lähtökohtana korvataan mielivaltaisella, ”poliittisesti korrektilla” huuhaalla, on koko tieteen arvovalta vaarassa. Kun asiaan vielä liittyy alkukantaista ja kritiikille immuunia fanaattisuutta, on tie helvettiin apposen auki.”
Suomen yhteiskuntatieteiden tiet ovat jo helvetissä, kiitos suomettumisen. KGB piti huolen siitä, että taistolaiset/stalinistit, sitten puolitaistolaiset/puolistalinistit, sen jälkeen salataistolaiset/salastalinistit pääsivät tohtoreiksi, professoreiksi ja virkoihin joissa tieteen rahavirroista päätetään. Kaikki muu on jo tätä päivää: mielivalta, ”poliittisen korrektiuden” huuhaa, fanaattisuus, yms.
Aleksanteri-instituutti on Suomessa Venäjä-tutkimuksen ”kehto”. Nyky-Venäjällä tapahtuvat prosessit eivät sitä kuitenkaan kiinnosta, pikemminkin vanha, ihana rakkaus eli Neuvostoliitto:
So¬cial Wel¬fare in the So¬viet Union. Aleksanteri-instituutin vierailevien tutkijoiden seminaarisarja
to 11.10.2018 14:15-15:45 Aleksanteri-instituutti, seminaarihuone, 2.
Nyt uteliaat saavat tietää, että Neuvostoliitossa oli hyvinvointia, siis koko maassa eikä ainoastaan Nevskin prospektilla. Varmaankin ilmaiseksi sai kaikkea hyvää ja ihanaa jos jaksoi seisoa pitkissä jonoissa.
On: So¬cial Wel¬fare in the So¬viet Union
PoistaPitää olla: Social Welfare in the Soviet Union