Keskustajääkäri
Aarne Sihvo, Muistelmani II. Otava 1956,
379 s.
Muistelmilla on
aina oma viehätyksensä. Ne on toki luettava kirjoitushetken näkökulmasta ja sen
viisauden olettaen, joka tuolloin oli käytettävissä. Yleensä omaa toimintaa niissä
tietenkin oikeutetaan ja tuodaan esille näkökohtia, joita muut eivät ole
tunteneet tai noteeranneet henkilöä ja hänen toimintaansa arvioidessaan.
Aarne Sihvosta
on olemassa myös kriittinen tutkimus, väitöskirja (Vesa Saarikoski: Keskustajääkäri Aarne Sihvo: näkökulma
aseellisen voiman ja yhteiskunnan vuorovaikutukseen itsenäistymisen murroksesta
paasikiviläiseen toiseen tasavaltaan. SHS 1997.)
Sitä en ole
vielä lukenut, mutta ymmärrän kyllä, että sen kirjoittajalla on ollut
käytettävissään monin verroin laajempi näkökulma kuin sillä, joka tuntee vain kohdehenkilön
muistelmat.
Luen varmaankin
Saarikosken tutkimuksen, jahka ehdin. Nyt otin pieneksi ylellisyydekseni lukea
ensin muistelmat.
Sihvo oli
tunnetusti Vapaussodan suuria nimiä.
Hän oli se oikea suomalainen ja suomenkielinen nuori ja komea sankari, joka
kunnostautui Viipurin valtauksessa ja joka kansansuosiossa taisi harpata Mannerheimin
rinnalle ja ohikin.
Sihvo oli sekä
jääkäri että kalterijääkäri ja sopi
myös sikäli hyvin tuohon sankarin kaapuun. Muistelmien perusteella hän ei
kuitenkaan ollut mikään adrenaliinia janoava rämäpää tai edes militaristi,
ainakaan sitten aikamiehenä.
Saarikosken
antama nimitys keskustajääkäri
vaikuttaa hyvin osuvalta myös muistelmien perusteella.
Huolimatta
suuresta kansansuosiostaan Sihvo jäi pois sotaväen palveluksesta jo pian
kapinan kukistamisen jälkeen, palatakseen sitten kuitenkin pian monivaiheiselle
uralle, jossa vastustajia riitti niin oikealla kuin vasemmalla, mutta etenkin
oikealla.
Itsenäisen
Suomen alkuvuosien kansannoususta armeijaksi haalittu joukko oli hyvin
sekalaista seurakuntaa. Johdossa olivat aluksi Venäjällä palvelleet upseerit,
joilla myös oli vastaava koulutus. Lähinnä aliupseeritasoa edustavat jääkärit
odottivat kuitenkin malttamattomina vuoroaan ja aluksi soppaa hämmensivät vielä
saksalaiset kouluttajat.
Näiden seikkojen
lisäksi oli paljonkin merkitystä myös kielikysymyksellä ja kaikenlaiset
uskonnollisetkin touhuajat halusivat vaikuttaa asioihin. Armeija oli kaikkea
muuta kuin hyvin toimiva koneisto, jollaisessa byrokraattinen logiikka toimii
persoonattomasti, kuin rasvattu.
Itse asiassa
koko laitos näyttää tämänkin kirjan perusteella olleen täynnä intrigejä. Edes
sotaväen päällikön tehtävässä ei suinkaan ollut helppoa saada omaa linjaansa
läpi. Kollegat osasivat kyllä harata vastaan.
Lisäksi
vehkeilyt saattoivat olla hyvinkin suurisuuntaisia. Sihvo komennettiin
vastaamaan Aunuksen retken huoltoyhteyksistä, mutta ennen pitkää hänelle
paljastui, että kyseessä olikin ennen muuta yhden klikin järjestämä manööveri,
joka liittyi Pietarin valtaukseen.
Moista yritystä
Sihvo kammoksui, sehän oli puhdasta seikkailupolitiikkaa, joka vielä suuntautui
Suomen itsenäisyyden vihollisten auttamiseen.
Varsin hurja oli
tilanne Lapuan liikkeen aikana ja varsinkin Mäntsälän kapinassa, jolloin
alaisten lojaalisuus sotaväen päällikköä kohtaan oli varsin heikoissa
kantimissa. Voikin spekuloida sillä, mitä olisi tapahtunut, mikäli tuossa virassa
olisi ollut joku muu, vähemmän itsenäinen tai suorastaan seikkailumielinen
henkilö. Liiallinen äkkijyrkkyys olisi myös voinut kostautua.
Tarinan
pääpiirteet tunnetaan toki oppikirjoistakin, mutta Sihvon muistikuvissa sen
dramaattisuus on aikamoista. Hän siteeraa myös in extenso erään korkean upseerin kirjettä, jossa tämä pyytää aivan
yksin päästä puolustamaan lakia ja oikeutta, aseinaan kaksi pistoolia ja
puukko. Näin vältettäisiin yleinen verenvuodatus.
Sihvo kertoo
ohjanneensa tämän upseerin hoitoon. Olen itse joskus tavannut saman dokumentin
ja muistelen, että sen laatija oli myöhempi kenraali Öhquist.
Kirjassa on
paljon muitakin dokumentinpätkiä, jollaiset mielestäni myös puolustavat
paikkaansa tällaisissa teoksissa.
Kun kirjoittaja,
Mäntsälän kapinan jälkeen hieman sivuraiteelle joutuneena, sitten yritti ajaa
merkittäviä uudistuksia armeijan tehokkuuden parantamiseksi, hän sai huomata,
ettei pahimpana esteenä ollutkaan saita valtio, vaan nihkeät upseerikollegat.
Heti aluksi, kun
Suomen armeijalla ei ollut vielä kunnollista upseerikoulutusta, oli oppia
haettava ulkomailta. Myös Sihvo opiskeli sekä Ranskassa että Italiassa, kuten
monet muutkin tuon ajan upseerit. Saksaanhan ei menty siitäkään syystä, että se
aina Hitlerin valtaantuloon saakka oli lähes aseista riisuttu ja saattoi
itsekin opiskella nykyaikaista sodankäyntiä vain salaa, Venäjällä.
Sihvo julkaisi
sitten oppimistaan asioista useita kirjoja ja hänestä tehtiin Sotakorkeakoulun
johtaja. Sen jälkeen, kuten sanottu, hän toimi sotaväen päällikkönä ja sen
jälkeen puolustusvoimien yleisenä tarkastajana.
Sodan aikana
Sihvo oli väestönsuojelupäällikkö ja kotijoukkojen komentaja eli siis jäi syrjään
varsinaisista sotatoimista.
Hän katsoo joka
tapauksessa väestönsuojelun onnistuneen Suomessa poikkeuksellisen hyvin ja
ottaa asiasta siitä kuuluvan kunnian, mikä vaikuttaa kohtuulliselta.
Sodan jälkeen
Sihvosta tehtiin jälleen puolustusvoimien komentaja, mikä sattui armeijan
suuren aallonpohjan aikana. Joka tapauksessa häntä ilahdutti se, että itse
varusmiesten käytös oli tuohon aikaan hyvin moitteetonta ja asiat hoidettiin, niin
kuin niillä edellytyksillä kyettiin.
On spekuloitu
sillä, että Mannerheim halusi pitää Sihvon poissa sieltä, missä mitaleita
jaetaan ja siksi tämä ei koskaan saanut rintamavastuuta.
Sihvon ja
Mannerheimin välillä oli muutenkin kitkaa, olihan tuo ryssänupseeri aikamoinen
vehkeilijä, vaikka sitten aina pysyikin kaidalla tiellä. Ikämiehinä sitten
sentään lepyttiin.
Sihvo muistaa
myös sen, miten marsalkka hieman ennen kuolemaansa halusi saada ylennyksen
eräälle adjutantilleen, vaikka jonossa oli kolmesataa muuta majuria odottamassa
ylennystään.
Puolustusvoimien
komentaja selosti tilanteen marsalkalle, joka silti toivoi, että asia nyt tämän
kerran hänen pyynnöstään ratkaistaisiin hänen mielensä mukaisesti.
Niin myös
tehtiin, minkä johdosta marsalkka kutsui kenraalin lounaalle, ja sanoi, että
otetaanpa asian kunniaksi ryyppy.
Kun vanha
marsalkka sitten sanoi emännöitsijälle ”Ska vi ha en sup?” tuli vastaukseksi
lakoninen ”Nej!”.
Siihen sai marsalkka
tyytyä, kuten hänen vieraansakin.
Tässä meillä on ikääntyvän
miehen kirjoittama kirja ajalta hieman ennen kekkostuneisuuden syvintä
vaihetta. Mielestäni se edustaa varsin kiinnostavaa ja kohtuullisen uskottavaa
ajankuvaa myös sitä edeltäneiltä vuosikymmeniltä.
Suomeen sijoitetun Hitlerin edustajan on sanottu vähitellen joutuneen Mannerheimin taikapiiriin ja alkaneen enemmän ja enemmän ymmärtää suomalaisten asemaa.
VastaaPoistaKenties myös Hitler joutui samaan taikapiiriin kuultuaan sisällissodan aikaisista keskitysleireistä?
Parikin kansainvälistä lehteä on kysellyt miksi Suomi sailyttää hakaristin sotilaskuviona.
Mitä väliä on muutaman aviisin vingunnalla? Näet eipä ole ollut Israel-nimiselle valtiolle sotilaslippujemme hakaristit ongelma esimerkiksi eri ohjuskauppojen yhteydessä. Silloin kun on tosi kyseessä, ovat nimet kuten Avigdor Lieberman Suomelle tärkeämpiä kuin efraimzuroffit.
PoistaJuutalaiskysymystäkö Suomenlinnassa hoidettiin?
PoistaAno klo 0411: Kommentoin Kamusen hakaristikommenttia.
PoistaMinne menetkin maailmassa, kaikkialla hakaristi yhdistetään juutalaisten kohtaloon, kuten sirppi ja vasara kommunismiin. Ole niistä sitten ylpeä.
PoistaEi yhdistetä Intiassa.
PoistaLäntisen sivilisaation piirissä yhdistetään.
PoistaJa kaikki hölmöt saavat siitä ehdottoman refleksin.
PoistaJa maailman piilonatsit muuttavat Suomeen kun on se symboli täällä
PoistaHakaristi on tunnettu Baltiassa ja Suomessa Jumala Perkunaksen, Ukon tai slaavien Perun symbolina. Kukaan joka tuntee suomalaisen, tai naapurikansojensa taruston ja historian ei voi sekoittaa sitä muutoin kuin tyhmyyttään tai ilkeyttään natsien symboliikkaan, ei vaikka natsit tiesivät mitä hakaristi tarkoittaa.
PoistaJa hakaristi tarkoittaa symbolina meidän ja naapuri kansojemme esi-ja nykyhistoriassa, sekä kansantarustoissa seuraavaa: Onnea, menestystä, kunniaa, voimaa, valoa, terveyttä ja oman kansan hyvinvointia ja pahan vastustamista.
Perun, Perkunas ja Ukko on indoeurooppalaista perua ja tullut suomeen balttilaisen vasarakirveskansan mukana, itse asiassa se on kantaeurooppalaisen väestön jumalkäsitteistöä ja vertautuu Jupiteriin, Zeukseen Donariiin, ja Thoriin.
Alkuperäinen roomalaistervehdys piti sisällään hakaristin symboliikkaa = voima ja kunnia, ja samaa ideaa noudattaa myöskin sanonnat: onnea ja menestystä ja olkoon voima kanssasi, tai vain toivotus: voimia ja jaksamista.
Ihme että kanteleensoitto ja itkuvirsien veisuu niinkin kauan kesti hakaristipeliittojen maassa!
PoistaOli alkukesä 1968 ja nuor' ol' yl'oppilas. Meni ja osti kesäalennusmyynnistä ("ale" silloin tuntematon) Sihvo II:n, kun vitosella sai - markkaa nääs. Luettuakin tuli. Päällimmäiseksi jäi mieleen tämän "Vapaussodan" Antrean ja Karjalan sankarin suunnaton itsekehu kaikkine "Hympölän hoveineen" (jos vähänkin muistan). Ansiona kuitenkin, että oli ståhlbergilainen tasavallan puolustaja,erillään kaikista "anderssonien" konspiraatioista (joista 50 vuotta sitten ei juuri tiedettykään). Rohkeni nousta lapualaisuutta ja Mäntsälää vastaan, mistä hyvästä työnnettiin sivuraiteelle, sodan aikana siis jotenkin alentavaan asemaan, vs- päälliköksi. Sodan jälkeen sitten hyvityksenä puolustusvoimain komentajaksi.
VastaaPoistaOff-topic: Siinäpä hieman viimeisimpiä kuulumisia Kovan Tutkimuksen eturintamalta... Uutta huppuyksikköä(Tm) odotellessa, sano. https://www.hs.fi/nyt/art-2000005854286.html
VastaaPoista-J.Edgar-
”Sihvon ja Mannerheimin välillä oli muutenkin kitkaa, olihan tuo ryssänupseeri aikamoinen vehkeilijä, vaikka sitten aina pysyikin kaidalla tiellä. Ikämiehinä sitten sentään lepyttiin.”
VastaaPoistaTämähän voi merkitä ainoastaan sitä, että Sihvo tajusi että Mannerheim tunsi vihollisen sielun paremmin kuin hän.