Asentoja
Lehdestä luin,
että Instagram on saanut nuoret tytöt
villiintymään. He laittautuvat sellaisiin asentoihin, jotka voivat olla jopa
vaarallisia.
Enpä ihmettele.
Itse asiassa mieleeni on tullut se epätieteellinen johtopäätös, että
poseeraamisessa tiivistyy koko naisolemisen mieli ja tarkoitus.
Pentti
Saarikoski laukaisi joskus senkin latteuden, että elämä on ihmiselle annettu, jotta hän tarkoin harkitsisi, missä
asennossa haluaa olla kuollut.
Jos tämä
kirjaimellisesti otetaan, niin kai tuo joogassa kuolleen asentona tunnettu selinmakuu on joka tapauksessa se, mihin
me kaikki päädymme. Sitä paitsi meillä arkkuun kurkistetaan vain harvoin. Liian
harvoin. Mitäpä siitä sitten huolta kantamaan?
Saarikosken asento oli sentään ilmeisesti abstrakti
ja hän viittasi pikemmin yhteiskunnalliseen olemiseen ja sen tyylisiin asioihin
kuin konkreettiseen ruumiillisuuteen,
niin sanoakseni.
Mutta mieleeni
on kyllä tullut, että naisihmisellä on usein, hyvin usein elämässään
vaistomaisena ja siis tärkeimpänä ja vihoviimeisenä päämääränä juuri päästä
johonkin asentoon, jossa häntä kaikki katselevat. Ja ihailevat.
Olisikin
kummallista, ellei pyrkimys ihailluksi tulemiseen olisi naiselle hyvin tärkeä
asia. Sehän on hänen biologisen kutsumuksensa ja siis koko lajin kannalta aivan
olennainen. Ja kyseessä on itse asiassa ja viime kädessä ihan konkreettinen
asento, kaikessa ruumiillisuudessaan.
Kun nainen on
synnytysten ja lapsenhoidon vähenemisen takia näillä leveysasteilla yhä enemmän
irtautunut biologisesta roolistaan, voisi kuvitella asentojen ja
puolisonvalinnankin menettävän merkitystään.
Näin ei ole.
Vaikka naiseus yhä useammin tarkoittaa sitä tasapaksua ja tavallaan sukupuoletonta
työuraa, jossa mahous on pelkästään eduksi, on ihmiselle jäänyt tuo pysyvä
kiima-aika, joka nyt perhe-elämän sijasta ilmenee kopulaatiokeskeisyytenä ja
johon siis kuuluu houkuttelevuuden muodostuminen olennaiseksi asiaksi myös
pariutumiskauden jälkeen.
Aikoinaan ja jopa vain pari sukupolvea sitten
oli suorastaan rienaavaa ajatella, että vaimot olisivat vielä seksikkäitä
olentoja. Miksi muka?
Itse asiassa milteipä
muistan ajan, jolloin koko tuo seksi
keksittiin tai ainakin tuli meille, tänne poloiseen pohjolaan.
Käytän käsitettä
tässä sen sosiaalisessa merkityksessä, sen nimenä oli silloin sex-appeal, jollaista oli seinälle
ripustettavissa kuvissa poseeraavilla pin
up-tytöillä. Sen huomattiin olevan myös kovaa kauppatavaraa, mikä oli aivan
uutta.
Vanhaa biologista
rooliaan ansiokkaasti vetävillä vaimoilla tällaista appealia ei pahemmin ollut, eikä sitä osattu kaivatakaan.
Vai kaivattiinko
sentään?
Jostakin
venäläisestä romaanista muistan, miten miespuolinen kertoja muisteli, että akat (baby) olivat kyllä tärkeitä ja
olivat olleet sodankin aikana tärkeä tukijalka, jota ilman maa olisi romahtanut.
Mutta mitä
tapahtuikaan sodan jälkeen? Nyt eivät akat enää suostu olemaan akkoja, vaan
pyrkivät asettautumaan naisiksi,
joille pitää olla kohtelias ja joiden pitää pynttäytyä ja virnistellä
ventovieraillekin.
Meillähän taisi
käydä hieman päinvastoin. Naisellisuus haluttiin määritellä uudelleen ja siinä
touhussa nostettiin korkeaan arvoon kaikki mahdollisimman epänaiselliset
ominaisuudet, joita jollakin sattui olemaan. Suuntaus jatkuu yhä.
Akkamaisuus oli muka suotta joutunut naisellisuuden
jyräämäksi ja haluttiin palauttaa todelliseen arvoonsa. Tai siis sellainen arvo
sille haluttiin konstruoida ja olettaa.
No, jokainen toki
taaplaa tyylillään ja mikäli me postmoderniin uskoon olisimme hurahtaneet,
uskoisimme ihan vakavasti, että sukupuolet ovat vain sosiaalisia konstruktioita
ja että ne kaikki ovat ehdottomasti tasavertaisia joka suhteessa, vaikka
ihmisille on tyrkytetty taipumusta viehättyä enemmän sukukypsän neidon
linjoista kuin elähtäneen karjufeministin habituksesta.
Mutta niin se
vain instagram pullistelee toinen
toistaan hehkeämmistä poseerauksista, joita tosiaan on useinkin ilo katsella, sit venia verbis.
Ja onhan niitä
poikiakin, jotka ovat innostuneet poseeraamaan ja meikkaamaan. Ehkäpä juuri he
ovatkin uuden ajan airuita? Ehkäpä näemme taas ajan, jolloin mieheyteen
kuuluvat sirot poseeraukset ja keikistelyt? Onhan se muoti ollut sellainenkin.
En kuitenkaan
usko, että suuri osa miehistä koskaan tulee mieltämään elämässä olennaiseksi
asiaksi sitä, miltä hän toisten silmissä näyttää. Sen takia poseeraaminen on kuin
onkin, nyt ja aina ennen muuta naisellinen ominaisuus, quintessentially female activity.
Ehkäpä se on
juuri kaiken naisellisuuden ytimessä, maailman viides elementti eli quinta essentia? Das Ewig-weibliche? Olen joskus nähnyt myös venäläisen ilmauksen вечно-бабское,
mutta se taitaa olla pejoratiivinen, mitä Goethen visio ei missään tapauksessa
ole.
Postmodernistit
saattavat ja saavat kaikin mokomin olla asiasta mitä mieltä tahansa, sillä
kaikkihan onnistuu heidän rajattomassa ja ilmattomassa maailmassaan, josta
painovoima puuttuu.
Mutta tuo heidän
maailmansa taitaakin olla ennen muuta poseerauksen
pohjimmiltaan naisellinen areena. Miten sanoikaan joku terävä tarkkailija koko
hommasta: sophomoric posturizing, henkisesti
toisen vuosikurssin opiskelijoiden tasolla olevaa keikailua…
Rumien naisten hallitsemma vähemmistöjen paratiisi
VastaaPoista-paras määritelmä suomalaisuudesta
Eikös tuo ollut helvetin määritelmä?
Poistajoku ranskalainen valistusfilosofi on perustellut nunnaluostareiden tarvetta noin.
PoistaAnonyymin yllä esittämä määritelmä suomalaisuudesta pitää hyvinkin paikkansa. Muutos on kuitenkin jo tulossa. Naiset kun eivät osaa pitää yhteiskunnasta huolta, he eivät ymmärrä tai hyväksy biologian osuutta ihmisyhteisöjen ohjaajana ja määrittäjänä. Naisia ohjaa nykyisin yhä suuremmassa määrin heidän ahneutensa, narsisminsa ja haihattelunsa - aivan meetoon hengessä. Se on sitä kuuluisaa tunneälyä.
PoistaMuutos on siinä, että valkoiset naiset ottivat toimivan ja turvallisen yhteiskunnan valkoisilta miehiltä vain luovuttaakseen sen toimimattomana, turvattomana ja rajattomana sekasotkuna kehitysmaista tuleville uusille isännille. Esim. USA, Ranska, Englanti, Hollanti, Belgia, Saksa ja Ruotsi ovat todennäköisesti jo menneet palautuspisteensä yli, eivätkä voi enää pysäyttää muutosta, jos vaikka halua siihen yllättäen löytyisikin. Myös suomalaiset ponnistelevat sinnikkäästi pilatakseen lopullisesti ainoan kotinsa maailmassa, naisten johdolla…
1960- ja 1970-luvun taitteessa, joka tunnetusti oli "retevää" aikaa, käännettiin suomeksi jonkun tanskalaisen oppaat Asentoja 1 & 2. Silloin puujalkavitsailtiin, että niiden olisi aikoinaan ehdottomasti pitänyt kuulua Donnerin siviilipalvelusmiehen pieneen käsikirjastoon. (Vaikka näkyihän tuo käyvän ilmankin.)
VastaaPoistaMikä löytyy hummerin järjestelmästä löytyy myös mieheltä ja vähän naiseltakin. Jätjestelmällä on siinä miljoonan vuoden etumatka feministiseen järjestelmään, joten ymmärtäkäämme nuorten vouhkaamista.
VastaaPoistaPhui, mitä vastenmielistä projisointia ja provokaatiota. Mutta olenpa usein (tänään viimeksi)havainnut, että vanhat loppuun asti vastenmieliset ukotkin esittelevät itseään seisoskellen keikaillen ryhmissään ja vilkuillen tympääntyneitä ja pakoreittiä pälyileviä naisihmisiä.
VastaaPoistaSitähän voi olla sitä kulttuuriakin, mutta sivistys silti saavuttamatta.
PoistaTämäpä kiinnostavaa! Missä? Lavatansseissa?
PoistaLavatansseista en tiedä mitään, mutta se miesväen kaikentyyppinen keekoilu ja kukkoilu on ihan ikiaikaista ja jokapäiväistä itsekorostusta niin töissä, kotona kuin muuallakin. En toki kuitenkaan halua niputtaa ihan puolta ihmiskuntaa samaan, onhan niitä sivistyneitä - miehiäkin. Ja vanhempiakin miehiä, ei siinä mitään.
PoistaOlen ymmärtänyt Saarikosken tarkoittaneen monen muun ajattelijan tapaan kaiken maallisen lopullista turhuutta. Hirtehinen ilmaisutapa ei minusta ole lattea vaan tyylikkäimistä päistä.
VastaaPoistaSitähän voi olla sitä kulttuuriakin, mutta sivistys silti saavuttamatta.
VastaaPoista