Kulttuurit liikkeessä
Vanha kunnon World Values Survey esittää kiinnostavan
arvojen maailmankartan. Siitä on olemassa myös dynaaminen versio, joka näyttää
muutaman vuosikymmenen aikana tapahtuneet muutokset.
Muutokset näyttävät
osittain jopa varsin huomattavilta, mutta tämä lienee enimmäkseen tekniikasta johtuva
illuusio. Joka tapauksessa arvosuuntauksen –vai pitäisikö sanoa arvopohjan-
perusteella syntyneet kulttuurialueet säilyttävät enimmäkseen jäsenensä.
Niinpä
pohjoismaat ovat omassa ryhmässään, islamilainen Afrikka omassaan ja
englanninkieliset maat ja latinalainen Amerikka omassaan. Entiset kommunistimaatkin
ovat aikoinaan osoittaneet merkittävää arvojen samanlaisuutta. Baltia muodostaa
nyt oman ryhmänsä ja on nyt kiinnostavasti arvoiltaan lähellä mm. Kiinaa (Ks. https://www.iffs.se/en/world-values-survey/
).
Kuitenkin
herättää huomiota, ettei liike eli siis arvomaailman muuttuminen ainakaan Walzelin
ja Inglehartin asteikolla ole tapahtunut aina johdonmukaisesti ja
samansuuntaisesti, vaikka heidän johtopäätöksiinsä kuuluu, että kehitys
merkitsee edistystä, joka taas näkyy suuntautumisena kohti rationaalisuutta, itseilmaisuarvoja
ja individualismia eli kartalla liikettä lounaasta koilliseen.
Suomikin laski
välillä aika kyytiä kohti traditionalismia, mutta pysyy toki pohjoismaisen
ryhmänsä laidalla.
Johtopäätösten
tekeminen maailmanhistorian suunnasta on jopa tällaisen massiivisen tutkimuksen
pohjalta aika uskallettua. Voidaanhan epäillä, että tutkijoiden ennakkokäsitykset
kehityksen toivottavasta suunnasta ja joidenkin dimensioiden tärkeydestä ovat
vaikuttaneet siihen, mitä asioita korostetaan edistyksellisinä. Ehkäpä
pohjoismaat ja erityisesti Ruotsi ovat ihmiskunnan kehityksen huippu ja
johtotähti ja ehkäpä eivät olekaan.
Ollakseni hauska
voisin arvella, että ns. eloonjäämisarvojen
tuleminen yhä toissijaisemmiksi arvoiltaan skandinaavisiksi muuttuvissa
yhteiskunnissa todella merkitsee niiden eloonjäämiskyvyn vähenemistä. Mistäpä
me sen tiedämme.
Geert Hofsteden arvodimensiot voidaan asettaa
WVS:n tulosten rinnalle (Ks. https://www.youtube.com/watch?v=IHdqPqWle04
). En väitä pystyväni selittämään niiden välisen suhteen syitä, mutta Hofsteden
yksinkertaisemmat ja siis selkeämmät dimensiot saattavat sittenkin olla luotettavampia.
Yksittäisten
maiden sijoittuminen hänen kartoilleen on joskus hieman yllätyksellistä.
Ruotsin tavaton feminiinisyys ei yllätä, ei myöskään Yhdysvaltojen individualismi
tai Kiinan pitkäjänteisyys. Itävallan suuri tasa-arvoisuus auktoriteetteihin
nähden ja Singaporen suuri avoimuus muutokselle samoin kuin Venäjän pidättyvyys
(sisukkuus) lienevät vähemmän tunnettuja. (ks. myös https://geerthofstede.com/culture-geert-hofstede-gert-jan-hofstede/6d-model-of-national-culture/
).
Hofsteden
dimensioista kiinnostavia ovat muun muassa pidättyvyyden ja välittömän
tyydytyksen välinen suhde. Amerikkalainen, lyhytpinnainen hedonismi näyttää
kartalla yllättävän suurelta. Myös amerikkalaisen kulttuurin miehisyys saattaa
yllättää ne, jotka ovat tottuneet huomaamaan vain sieltä tulevat feministiset
äärimmäisyydet. Niillehän on vallitsevassa todellisuudessa oma pohjansa, joka
on aivan toinen kuin esimerkiksi Ruotsissa tai Suomessa.
Kaiken kaikkiaan
nämä arvojen maailmankartat kannattaa, kaikesta suurpiirteisyydestään huolimatta
ottaa vakavasti eli noteerata myös silloin, kun ollaan tekemisessä vieraan kulttuurin
kanssa. Se on yleensä todella erilaista kuin omamme.
Joskus tuntuu
siltä, että tätä keskeistä perusasiaa ei meillä haluta lainkaan ymmärtää, vaan
pidetään sokeasti omaa kulttuuriamme perusteiltaan samanlaisena kuin
amerikkalaista ja halutaan ehdottomasti levittää sitä kaikkialle muuallekin.
Sattumalta juuri eilen luettuani Oikkosen blogin yritin muistella, miten Hofstede selitti kulttuurista ohjelmointia. Jos Oikkonen on linjoilla, voisi kommentoida, perustuiko Hofsteden näkemys "durkheimläisyyteen" tai olisiko se ainakin voinut perustua.
VastaaPoistaLuulen, että kulttuurien keskinäinen vertailu on suuremmassa mitassa samanlainen ongelma kuin historiallisten aikojen vertailu yhden ja saman kulttuurin piirissä. Mittapuut, sikäli kuin sellaisia asetetaan, voivat olla vain kulttuurisin ehdoin asettuvia, ihan samalla tavalla kuin "ajan hengen" sisään pääsee vain yrittämällä eläytyä aikalaisdokumentteihin.
PoistaSyvemmälle menevä -- siinä mielessä "durkheimilainen" -- ongelma on se, että kaikki "kulttuuriset" perinnöt välittyvät jossain epäpersoonallisella, kaiken minätietoisuuden alle jäävällä tasolla. Kuten emme saa mitään "suoraa" todistusta meissä vaikuttavista yhteisövoimista, vaan meidän on pääteltävä ne epäsuorasta yhteisöominaisuuksista ja yhteisöilmiöistä käsin, myös kulttuuriset tekijät elävät jossain syvällä käsitteellisen tietoisen ajattelun läpinäkymättömissä pohjavesissä.
Huomautan, ettei tämä ole mitään "kollektivismin oppia" -- eikä mitään "opillista" ajattelua ylimalkaan -- eikä myöskään mitään magiaa.
Ehkä jokin freudilainen kuvio auttaa ymmärtämään minkälaatuisista asioista on kyse. Raiskauksen uhrit tuntevat syyllisyyttä ja häpeää. On järjetöntä kysyä "miksi ihmeessä?", koska ilmiö ei ratkea tiedollisten käsitteittemme varassa. Syyllisyyden ja häpeän tunnot ovat vahvoja -- ne ovat tosiasia, joka on otettava lähtökohtaisena realiteettina. Niitä ei pidä kieltää sillä perusteella etteivät ne käy järkeen, vaan ne tarvitsevat selittyäkseen sellaisen hahmon- ja käsitteenmuodostuksen joka tekee ne ymmärrettäviksi.
Ihan samalla tavalla durkheimilainen sosiologia ei hyväksy sitä mikä on yleisessä tietoisuudessamme tietyin käsittein kuvattua mutta ei kuitenkaan selity samoilla käsitteillä. Durkheim käytti tilastojen todistusvoimaa, mutta niiden jostain ilmiöstä antama kuva riippuu tietysti siitä millaisia lähtökohtaisia käsitteellisiä lokeroita on käytetty tilastoja laadittaessa. Noin ollen tarvitsemme siis herkkää "sosiaalista vaistoa" (Allardt) jolla vainuamme pinnanalaisesti vaikuttavat yhteisölliset tekijät.
En panisi kovinkaan paljon painoa yhteiskuntien väliselle ominaispiirteiden vertailulle. Ilmiöille annetut nimet saattavat johtaa pahasti harhaan -- sama alitajuinen kuvio saattaa eri yhteuiskunnissa tai samassakin yhteisössä eri aikoina tulla näkyville ihan eri nimisenä. Usein jopa "opillisesti" vastakohtaisena.
Tuossa julkaisupainikkeessa on kohta jossa pitää ruksata ruutu "En ole robotti". Ajattelen että siinä pitäisi lukea: "En ole idiootti."
PoistaKulttuuri on oman vertaisryhmänsä tunnistamista. Kulttuuri on jotain joka antaa elämälle merkityssisältöjä. Se on jotakin joka saa tuntemaan elämänsä kevyeltä, kuten yhden tutkinnon tohtori kahden tutkinnon tohtorin seurassa.
VastaaPoista"Kaiken kaikkiaan nämä arvojen maailmankartat kannattaa, kaikesta suurpiirteisyydestään huolimatta ottaa vakavasti eli noteerata myös silloin, kun ollaan tekemisessä vieraan kulttuurin kanssa. Se on yleensä todella erilaista kuin omamme.
VastaaPoistaJoskus tuntuu siltä, että tätä keskeistä perusasiaa ei meillä haluta lainkaan ymmärtää, vaan pidetään sokeasti omaa kulttuuriamme perusteiltaan samanlaisena kuin amerikkalaista ja halutaan ehdottomasti levittää sitä kaikkialle muuallekin."
Tämä osui täysin nappiin! Suuri osa eri maiden, kulttuurien ja maiden sisäisten eri ryhmien välisistä konflikteista liittyy juuri tuon seikan ymmärtämättömyydestä. Erityisesti amerikalaisten ymmärtämisessä rasittaa tuo peilimaailmailmiö.
Paavalin lähetyskäsky mennä ja tehdä kansat kaltaisiksemme lienee tunnetuin yritys hävittää kansojen luontaiset erityispiirteet. Se sai erään ääripisteensä runoilevan psykiatrian muodossa kun maallisina sananhaltijoina esiintyvät vasemmistolaiset sovelsivat ns. pyhien tekstien määräyksiä vääräuskoisten oikomisesta sananmukaisesti käytäntöön. Henkisesti vaurioituneita lammasnaamoja näkee kaduilla hortoilemassa.
VastaaPoistaTämän kevään suurimpia "oivalluksis" voisi olla se että heimojen nuivuus ja arkuus (impivaaralaisuus?) kohdata toisia heimoja voikin johtua tartuntotautien pelosta.
VastaaPoistaPaavalin työn jatkajia näkyy myös, he liikkuvat joukoittain ja heillä on tunnuksin merkittyjä taloja.
VastaaPoistaEivät sortuneet aivopesuun.
Meillähän on tämä nerokkaan upea pohjoismainen hyvinvointivaltio. Kun tuloverotus ja lukuisat uudet verotuskohteetkaan eivät ole tuoneet riittävästi rahaa tuohon Moolokin kitaan, on pantu käyntiin talouden kestokykyyn nähden ylimitoitettu velkaantuminen. Vasemmistoekonomistit jo lohduttelevatkin, että eihän velkoja tarvitse maksaa ja korothan ovat alhaalla. Mikäpä tässä.
VastaaPoistaSamanlainen lammasto vain Harkimo ei mahtunut kuvaan.
VastaaPoistaSiinähän seisoa jököttää eduskuntatyön korkenta aatelia. Olisipa muuten kiva nähdä historiantutkijoiden "Kim Jong-un" sukukuvia. Tuomiojall veri on vettä sakeampaa kolmannessa polvessa, samoin pohjoismaisuuden tulkintoja hallitse alla Meinanderin dynastialla.
PoistaDenzel Washington youtubessa:"it's not color, it's culture".
PoistaHS uutisoi 15.11.2019:
Poistaeduskuntaryhmät sopivat yhteisesti rintamamieslisän korottamisesta 125 euroon. Kyseessä on suurin koskaan tehty korotus. Alkuperäisessä kuvassa Hjallis Harkimo oli hännänhuippuna mukana. Tänään uutisoidaan Marinin hallituksen peruneen Antti Rinteen lupaaman vappusatasen.
Tänään uutisoidaan hevosmiehissäkin löytyvän neljättä polvea!
PoistaTänään uutisoidaan: Historioitsijat ilman rajoja hallituksessa suunnittelemme heinä-elokuussa aloitettavaa historian käyttöä koskevan webinaarien sarjaa. Aloittajaksi on lupautunut Timothy Garton Ash. Teemoja riittää: nationalismin nousu ja historiankirjoitus; historiallisten muistojen ja muistomerkkien käsittely, historioitsijat rauhanvälittäjinä.
PoistaOn se hyvä idea, että otetaan kustakin maasta ammattimiehihä keskustelemaan siitä, mitä erilaiset virkahelppoheikit haluavat kansalle syöttää.
Poista"pidetään sokeasti omaa kulttuuriamme perusteiltaan samanlaisena kuin amerikkalaista ja halutaan ehdottomasti levittää sitä kaikkialle muuallekin"
VastaaPoistaJotta suomalainen ja amerikkalainen kulttuuri olisivat samankaltaisia, Suomeen pitää tuoda vähintään viisi miljoonaa mustaa.
Ei kyllä silloin saadaan afrikalainen kulttuuri.
Poista”liike eli siis arvomaailman muuttuminen”
VastaaPoistaПутин объяснил погромы в США
https://vz.ru/news/2020/6/14/1044887.html
Putin on ensimmäistä kertaa kommentoinut USA:n mellakoita ja sanonut niillä olevan syvät juuret. Putin vihjaisi myös varovasti, että olisi ollut tyhmää olla käyttämättä USA:n sisäisiä heikkouksia ja aukkoja. Venäläisessä arvomaailmassa ei ole muuttunut juuri mikään, jos Putinin kulttuuria tutkitaan.
”Venäläisessä arvomaailmassa ei ole muuttunut juuri mikään”
VastaaPoistaVenäjän on aina sekaantunut muiden maiden sisäisiin asioihin lietsomalla sisäisiä ristiriitoja käyttääkseen niitä hyväkseen ja laajentamalla aluettaan. Venäläiset ovat hyviä keksimään tällaisia konsteja, joita nykykielellä sanotaan polit-teknologiaksi. Oman alueen laajentaminen ei piisannut, piti saada haltuun koko maailma.
Viimeksi mainitulle projektille venäläinen runoilijanero Aleksandr Sergejevitsh Pushkin omisti tarinansa kalastajaukkelista ja kultaisesta kalasta, joka joutui verkkoon ja lupasi ukkelille kaikenlaista hyvää, jos tämä päästää hänet takaisin mereen. Ukkeli oli pragmaattinen: pikkukalasta ei ole paljon syötävää, mutta heidän puinen pesuvati oli haljennut, ja pyysikin vastineeksi uuden vaatteiden pesualtaan. Ukkelin akka kuultuaan tarinan suuttui silmittömästi, että miksi hän ei pyytänyt kultaiselta kalalta uutta taloa, koska heidän hökkeli oli rähjäinen. Akka käski ukkelia menemään oitis meren rannalle ja pyytämään kultaiselta kalalta lisää.
Näin akan ruokahalu vain kasvoi ja vaati ukkelilta ja kultaiselta kalalta vaan yhä parempaa. Loppujen lopuksi akka halusikin, että hänestä tulee kaikkien merten haltijatar ja että kultainen kala olisi hänen palveluksessa.
Venäläiset ovat hyviä keksimään kaikenlaisia konsteja. Vuosina 1843-1844 venäläiset aristokraatit Pariisissa kantoivat käsillään nerolupausta Marxia. Rikkaat aristokraatit järjestivät Karl Marxille luppoiset ajat ja yhteistyössä syntyikin vuonna 1848 Kommunistisen puolueen manifesti. Tämän turvin, eli proletaarisen maailmanvallankumouksen sekä proletaarisen solidaarisuuden turvin Venäjä pääsi hallitsemaan maailmaa jonkin aikaa. Kommunistinen maailmanjärjestelmä oli luotu, mutta sitä ei enää ole. Venäläisten ruokahalut ovat kuitenkin entisellään.