torstai 11. kesäkuuta 2020

Herra Chauvinin pitkä laahus



Chauvinismin uusi aalto

Tuossa blm-hysteriassa on paljonkin epätodellista. Voimme aloittaa kelpo konstaapelin nimestä, joka on Chauvin, Derek Chauvin.
Kyseessä on sen verran harvinainen nimi, että tuntuu kuin parikin lottovoittoa nyt olisi tullut peräkkäin sellaisissa huonoissa arpajaisissa, joissa jaetaan vain rangaistuksia.
Sopivan nimen lisäksi meillä on video, joka on yhtä puhutteleva kuin aikoinaan hukkuneen taaperon kuva Välimeren rannalla. (Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=olikos+sit%C3%A4+koko+poikaa ).
Itse teema on niin haukotuttavan ikiaikainen, ettei sen oikeastaan olisi pitänyt aiheuttaa mitään reaktioita missään. Sehän on se tyypillinen koira puri miestä –juttu, jollaisia suuressa maassa sattuu suunnilleen yhtä usein, kuin suuria lottovoittojakin. Niitäkin vain harvemmin sattuu useampia ihan samaan kasaan.
Rodun teema on rapakon takana yhtä ikituore kuin tylsäkin. Vaikka rotuja ei tunnetusti olekaan, otetaan ne siellä huomioon joka paikassa ja pyritään eliminoimaan niiden vaikutus vähemmistöjä suosivalla epäreilulla kohtelulla, joka kantaa nimeä affirmative action.
Sehän nyt ei vain kaikkien kohdalla onnistu eikä aina myöskään herätä minkäänlaisia haluja päästä pois siitä omasta ghettomiljööstä, jossa aika kuluu mukavasti omia luontaisia taipumuksia noudatellen. Slummikulttuurilla on omat lakinsa, joista löytyy kyllä asiantuntevaa kuvausta (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=dalrymple ).
Meillä tuota kulttuuria tuskin vielä on lainkaan, vaikka moni älyköksi mielellään lukeutuva näyttää kovin hurmaantuneen ajatuksesta, että sellainen vielä kerran tännekin saataisiin.
Mitä tulee rotuun Amerikan ulkopuolella, liikutaan siellä yleensä aivan erilaisessa yhteiskunnassa. Etenkin meillä Euroopassa historiallinen kokemus on opettanut monia varomaan koko asiaa. Näin ainakin oli vielä taannoin.
Kymmenisen vuotta sitten kirjoitinkin asiasta: Suuresti kunnioittamani kosmopoliittinen intellektuelli Tony Judt kertoi aikoinaan, että hänen juutalainen isänsä kammoksui Amerikkaa siitä syystä, että ”rodusta” oli siellä tehty niin kovin keskeinen asia. Samasta asiasta näet oli jo kokemusta sodanedellisestä Wienistä.
Todellakin, jos joku ampuu toisen Amerikassa, ei asia ole uutinen. Kyseessähän on maan tapa. Mutta hänen on syytä valmistautua siihen, että asia on uutinen ja että reilua oikeudenkäyntiä ei ole odotettavissa, mikäli ampujan ja ammutun roturyhmät eivät satu kohdalleen. Kun muuan musta urheilutähti tappoi perheensä, hänet vapautettiin siksi, että hän kuului tiettyyn joukkoon. Kun hiljattain muuan ei-musta henkilö ampui mustan, vaadittiin laajoissa mielenosoituksissa uhrille ”oikeutta”, millä tarkoitettiin, että ampuja oli julistettava syylliseksi. Ampujan onneksi hän ei kuitenkaan ollut valkoinen WASP, mikä uutisoinnissa todettiin ja minkä oletettiin vähentävän todistustaakkaa ja luultavasti myös syyllisyyttä ja mahdollista tuomiota.
Nämä uutiset saattavat kuulostaa korvissamme pelkältä tavanomaiselta amerikkalaisen lehdistön sekoilulta, jolle ei kannata uhrata sen enempää ajatuksia. Meillähän tutkitaan oikeudenkäynnissä vain kunkin vastuullisen yksilön tekoja ja seuraamukset tulevat sen mukaan. Normaali pohjoismainen oikeustaju ei salli, että asiaan sekoitetaan mitään ryhmäetuja tai synnynnäistä asemaa. Yhdenvertaisuus lain edessä voi tarkoittaa vain sitä, että jokainen vastaa oikeudessa itsestään ja tekemisistään eikä muista. Isät, äidit, serkut, klaanit ja heimot eivät kuulu asiaan. Kaikkein vähiten siihen kuuluu perimä, saati ihonväri. Näin se on ollut jo ennen Wibeliusta ja näin se on hänen jälkeensäkin.

Amerikkalainen rotuerottelun perinne juontuu orjakulttuuriin, jollainen meillä toteutui aivan eri muodossa. Olimme nimittäin itse niitä orjia, joita vietiin kaukomaiden markkinoille tuhansittain. Asiastahan on Jukka Korpelan melko tuore tutkimuskin.
Loistava kirjailija Tom Wolfe on satiirissaan Turhuuksien rovio tehnyt selvää siitä, miten tämän rasistisen perinteen pohjalta voi Amerikassa luoda falskia uhrikulttuuria ja kalastaa sameissa vesissä: (https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=tom+wolfe ).
Tätähän me nyt olemme taas todistamassa. Voisiko olla mitään arkipäiväisempää ja tyypillisesti amerikkalaisempaa ilmiötä. Typeryyden banaalisuus on taas kerran aivan käsin kosketeltavaa ja tällä kertaa se on meitä maantieteellisesti lähempänä kuin koskaan ennen. Etenkin niin sanotun joukko- tai apuälymystön piirissä on jo menty sille tasolle, jolle laskeutuminen olisi kriitikkojen kannalta kohtuutonta. Siellä silakka haisee ja varisten raakkuminen saastuttaa ääniavaruuden.
Joka tapauksessa tästä sotkusta voi nostaa esille pari tyypillistä piirrettä. Toinen on se, että mainitun joukon piirissä koko valkoisen Amerikan uskotaan tuon kuuluisan videon perusteella olevan toteuttamassa jonkinlaista chauvinistista ohjelmaa, jossa uhrit valitaan ihonvärin mukaan.
Niinpä se tyttönen, joka meidän maassamme heittäytyy mahalleen ja vaikertaa ”I cannot breathe” ei ole ainoastaan sanomassa, että hän on kaikkea pahaa ja ilkeää vastaan ja kaiken hyvän puolesta, vaan että juuri se chauvinistinen käytös, joka nyt tapahtui Minnesotassa, on tietyn politiikan ilmentymä ja pitäisi kieltää.
Yhdysvaltain hallitus tai hallinto laajemmin on tuskin onnistunut kohde. Kyllä he nyt niin kovasti ovat yrittäneet ihonväriin perustuvaa suosimista, että tuloksiakin täytyy jo olla näkyvissä, mikäli ne riippuvat julkisen vallan politiikasta.
Mutta kun miekkarointi näin ihanan asian puolesta on niin ihanaa! Mitä muita perusteluja sille voitaisiin keksiä?
Ehkäpä vaikka se banaaleista banaalein, että tosiasiassa me kaikki olemme syyllisiä. Eihän meistä kukaan ollut Minnesotassa tuota venkulaa pidättämässä, mutta jokaisella tai ehkä paremmin suunnilleen joka toisella on kuin onkin jotakin omallatunnollaan, jos oikein kunnolla pöyhitään.
Nimittäin ne, jotka ovat ihan normaaleja ja kunnollisia kansalaisia, jotka elättävät itsensä ja vielä pummit siinä ohessa, ovat samalla etuoikeutettuja. Kysykää vaikka intersektionaalisilta feministeiltä. Se taas on niin väärin.
Toden totta. Pian Senaatintorin makailun jälkeen alkoi netistä löytyä viittauksia siihen, miten meidänkin maassamme on havaittu olevan ns. rasismia. Esimerkkinä voidaan vain mainita se, että poliisi on harjoittanut ns. etnistä profilointia sen sijaan, että olisi a priori pitänyt jokaista mummoa yhtä vaarallisena terroristina. Loukkaavaahan moinen järjen käyttö on, molempiin suuntiin.
Niinpä myös meillä on kaikkien, tai lähes kaikkien kantakansallisuutta edustavien, työssäkäyvien ja normaalien syytä tuntea katumusta kaikkien noiden vieraiden, vajaakykyisten ja pervojen (queer) edessä.
Toki veronmaksajat auttavat heitä minkä voivat, mutta mikä takaa, ettei monien, aivan liian monien sielun syövereissä saattaisi olla annos vaikkapa sitä itseään chauvinismia.
Mielenosoittajilta jäi kyllä valitettavasti kokonaan kertomatta se, mitä pitäisi tehdä, kenen, miksi ja milloin, mutta tässähän jo taidetaan vaatia liikoja.

40 kommenttia:

  1. Jaahas, lähti sitten boikottiin tämä blogi, juhlikaamme sitä kippis!

    VastaaPoista
  2. Terveisiä vaan järjen jättiläisillekin.

    VastaaPoista
  3. "Mielenosoittajilta jäi kyllä valitettavasti kokonaan kertomatta se, mitä pitäisi tehdä, kenen, miksi ja milloin, mutta tässähän jo taidetaan vaatia liikoja."

    Mielenosoittajat eivät kyllä ole yhteiskunnan ohjelmoijia/säätäjiä/yms., mutta saatavat vaikuttaa siihen. Mentaliteettiä ei mielenosoituksilla kyllä paranneta. Kuten sanotaan, jutku on aina jutku ja ryssä on aina ryssä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "jutku on aina jutku ja ryssä on aina ryssä"

      Jutku on jutku ja ryssä on ryssä. Eläköön tshuhnat!!!

      Poista
    2. Saisikohan tuon viimeisen lauseen ajatuksen jotenkin selkeästi ilmaistua?

      Poista
    3. Muistelen kyllä, että mielenosoituksissa on tapana vaatia jotakin. Nyt ei vaadittu keneltäkään mitään. Järkevää ajatuksen poikastakaan ei tullu ilmoille. Koko homman juju taisikin olla se oman itsen näyttäminen.

      Poista
    4. ”Saisikohan tuon viimeisen lauseen ajatuksen jotenkin selkeästi ilmaistua?”

      Tshuhnat. Eikö se olekin hieno asia, että suomalaisillakin sättimänimi. Sehän on tavallaan niin kuin ehkä sanoisko melkein kunniamerkki.

      Mutta venäläiset haukkuivat gruusialaisia mustaperseisiksi, черножопые. Sen rumuus johtuu varmaankin Stalinin gruusialaisuudesta. Stalin/Dzhugashvili tunnettiin raakuudesta. Siksi varmaankin Stalin kehitettiin diktaattoriksi, koska diktaattorin pitää olla karkea ja raaka. Putin on piilokarkea/-raaka.

      Putin tiesi hyvin, että Merkel pelkäsi joitakin koiria. (Tiedustelijat tietävät kaiken.) Ja siksi Putin ottikin mukaan tapaamaan ensimmäistä kertaa Merkeliä juuri sen koiran, jota Merkel karttoi/pelkäsi.


      Poista
  4. Kuulemma mielenosoitukset USA:ssa loppuivat äkillisen samanaikaisesti, kuten alkoivatkin. Eli pierut päästettiin ulos, ikkunat rikottiin, ja se riitti. Toisin sanoen kaikki tapahtui ikään kuin kapellimestarin tikun käskystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Soros! Kapellimestarin on oltava Soros.
      Jos juhannuksena sataa se on Soros, hänen syynsä!

      Poista
  5. "kapellimestarin"

    "Kapellimestari" tiesi varmasti, että amerikkalaiste hallussa on neljäsataa miljoona ampuma-asetta, ja tietysti toivoi sydämen pohjasta, että nyt alkaa suuri rätinä.

    VastaaPoista
  6. Tämän kertaisen poliisiväkivallan uutisointi on synkkää niin kuin se on aina, kun mustaihoiset saavat idean omiensa murhaamisesta valkoisen poliisin toimesta. Kattavaa totuutta ei tästä George Floydin tapauksesta kuitenkaan ehkä vielä tiedetä. Tarkoitan, että pelkän median uutisoinnin perusteella siitä ei kannata yrittää mitään päätellä.

    Sen vuoksi itse olen näinä päivinä tutkinut sitä, kun vastaava esimerkki ”poliisiväkivallasta” oli edellisen kerran tapetilla: Michael Brownin tapausta vuonna 2014. Fergusonissa tapahtuneesta ampumisvälikohtauksesta tiedetään nykyään jo kaikki olennainen.

    Tapahtumaa tutki Fergusonin poliisi ja Obaman Oikeusministeriön Ihmisoikeusosasto. Mitään rikosta tai ihmisoikeusrikkomusta siihen ei pystytty liittämään. Tutkinnan mukaan poliisi Darren Wilson ampui Brownin itsepuolustukseksi.

    Tapauksen seurauksena Wilson näyttää lopettaneen uransa poliisina. Mutta ennen Fergusonia hän oli ollut poliisina kaksi vuotta Jenningsin kaupungissa, Missourissa. Vuonna 2015 Wilson kertoi lehtihaastattelussa olleen paha virhe värväytyä niin köyhän alueen poliisiin. Mitä hän viittauksellaan alueen köyhyyteen tarkalleen ottaen tarkoitti, ei ole aivan selvää, mutta joka tapauksessa Jenningsin kaupunginvaltuuston päätöksellä kaupungin poliisilaitos lakkautettiin maaliskuussa 2011. Saman vuoden lokakuussa Wilson aloitti työnsä Fergusonissa.

    Yllä kerrotun vuoksi itseäni alkoi kiinnostaa, minkälaisesta alueesta oikein oli kysymys. Google Mapsin Street Wiev’lla satuin Jenningsissä epämääräiselle omakotialueelle, jonka rakennukset koon puolesta olivat suunnilleen kuin suomalaisessa siirtolapuutarhassa paitsi että kaikki oli harmaata, likaista ja huolimatonta. Autoromuja kadun varrella, mutta ainoatakaan ihmistä ei näkynyt. Niinpä väestöstä ei saanut käsitystä.

    Harhailtuani aikani huomasin tyhjässä katumaisemassa epämääräisen kyltin etäämmällä olevan talon edustalla. Klikattuani itseni lähemmäs erotin siinä kirjoituksen: ”Meidän täytyy lopettaa toistemme tappaminen”.

    Mietin minkälaisen säväyksen naapurustoon tuollainen kyltti mahtaisi tehdä. En kuitenkaan kokeile asiaa. Vaikka samalla näkisi, ottaisivatko poliisitkin jalat alleen.

    VastaaPoista
  7. Historian -- siis sellaisen "ajatushistorian" jota itse harrastelen ja jota Crane Brinton nimittää "ajatusten historiaksi" -- kannalta tämä läntisen maailman nykyinen taantuminen ja vajoaminen alkukantaisten joukkovoimien valtaan on aika selvä juttu. Toinen maailmansota oli aika selvästi uskonsota, ja muut selitykset rationalisaatiota, kulissia, sitä samaa taloususkonnollista raamitusta, jonka puitteissa uutta aikaa aiemmat varsinaiset uskonsodatkin nyt tulkitaan puhtaasti taloudellisiksi ryöstöretkiksi.

    Ja kyllähän sellainen durkheimilaisen "negatiivisen kultin" muodostuminen näyttelee nykymenossa yhäkin tärkeämpää roolia. Eivät ihmiset enää pysty luomaan tai toimimaan minkään koko yhteisöä eheyttävän puolesta, vaan tarvitsevat demonisoidun "pahuuden", vahvan viholliskuvan, joka oikeuttaa joukkoontumisen ja joukkohypnoosista saadun voimaantumisen.
    Ikuinen "ein Volk, ein Reich, ein Führer" läpäisee nytkin näiden massaihmisten tajunnan, vaikka tietysti tietoisuudessa -- tiedollisessa maailmassa -- opilliset tunnukset ovat näennäisesti ihan toiset. (Ja kysyttäessä tietenkin, toistan: tietenkin ihan päinvastaiset.)

    Kuinka kovasti toivoisin, että tämä nuorempikin sukupolvi pystyisi paneutumaan sata vuotta vanhoihin viisauksiin, psykoanalyyttiseen perinteeseen ja durkheimilaiseen sosiologiaan. Mutta aika toivottomalta näyttää. Näille narsistinen identiteettiongelmointi riittää.

    VastaaPoista
  8. Kommunistit tajusivat jo varhain, että työväenluokka ei koskaan tule tekemään vallankumousta siten kuin Marxin teoriat sanovat. Lenin teki oppiin ensimmäiset revisiot, jotka mahdollistivat vallankumouksellisen etujoukon vallankaappauksen, tosin viime kädessä työväenluokan hyväksi.

    Koska proletariaatin diktatuurit epäonnistuivat kaikki ja johtivat surkeaan talouteen ja vankileirien saaristoon, piti löytää jostain uusi vastakkainasettelu jota hyödyntää.

    Sitten löytyivät erilaisete vähemmistöt, joiden puolesta edistyksellinen etujoukko nyt taistelee Yhdysvaltojen kaduilla. Ei ole vaikea ennustaa, että meneillään oleva vallankumous ei nytkään onnistu parantamaan puolustamiensa proletariaattien elinoloja. He voivat tosin onnistua tekemään kaikkien elämästä ikävää kuten proletariaatin diktatuurit aikanaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ranskan vallankumous oli tärkeä esikuva ja sekin epäonnistui ja myöhempi Pariisin kommuuni myös.

      Kukaan asioita oikeasti ymmärtävä ei luullut, että työväki (tai luokka) tekisi jovin kunmoista ja toimivaa vallankumousta.

      Lenin - joka oli yliopistollakin käynyt henkilö - epäonnistui surkeasti.

      Työväenluokka oli eräänlainen vähemmistö sekin, jota eliitti, yläluokka tai aateli sekä porvarit sortivat.

      Ja sortoa olikin, ei siinä mitään, mutta jokainen valtio on aina jossain määrin sortanut joitain kansalaisiaan.

      Joku on aina vähemmistöä...

      Poista
  9. "Mielenosoittajilta jäi kyllä valitettavasti kokonaan kertomatta se, mitä pitäisi tehdä, kenen, miksi ja milloin, mutta tässähän jo taidetaan vaatia liikoja."

    Luulen, että ratkaisu on sama kuin proletariaatin diktatuureissa eli sosialismi. Ehkä tällä kertaa se toimii, luultavimmin kuitenkin ei.

    VastaaPoista
  10. ”tietyn politiikan ilmentymä”

    Mustaihoisen ”varkaan” tappaminen videokameran edessä poliisin polvella usassa, oliko se 20$ tai sitten jotakin muuta rikkautta, tai sitten ei, on todellakin merkille pantava asia maailmanlaajuisesti. Koska on hyvin monta koskaa.

    Ensiksikin, koska tappamisen videointi oli suunniteltu ja toteutettu. Se haisee paljolti 9/11 -videoinnilta, kun New Yorkin kuuluisat tornit olivat terrori-iskun kohteina. Isku oli kuvattu monipuolisesti ja tarkasti, ammattimaisesti.

    Toiseksi, tappamisen videoinnin tarkoituksena oli järkyttää koko maailman tunteita, koska se levisi heti kaikkien TV-kanavia pitkin.

    Kolmanneksi, koko tämä kummallinen ihmisen tappamisen TV-konkkaronkka tapahtuu aikana, kun Euroopan oikeuslaitoksessa käsitellään tapausta Venäjän ampumasta malesialaisesta siviililentokoneesta Ukrainan alueella, Venäjän miehitetyllä alueella Ukrainassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Kamppailun" aika 8 min 46 sekuntia.
      Eräs herrasmies omistaa isohkon osan tuhotuista rakennuksista sekä tehtaan jonka tiiliä mellakoinnissa on käytetty...

      Kyseessä näyttäisi olevan tosiasiassa "kiinteistökehitys-projekti" jossa on samoja piirteitä kuin lähes 30 vuoden takaisissa LA:n mellakoissa. Tietyt alueet ja korttelit kärsivät ja kalliille maapohjalle tehtiin kalliita taloja.

      Poista
  11. "Ikuinen "ein Volk, ein Reich, ein Führer" läpäisee nytkin näiden massaihmisten tajunnan, vaikka tietysti tietoisuudessa -- tiedollisessa maailmassa -- opilliset tunnukset ovat näennäisesti ihan toiset. (Ja kysyttäessä tietenkin, toistan: tietenkin ihan päinvastaiset.)"

    Tämä kävi minullakin mielessä, joskin uudessa tuunatussa muodossa: Yksi maailma - yksi ihmiskunta - yksi aate.

    Tälläisessa ylikansallisessa sosialismissa menestynyt länsimainen valkoinen ihminen on etuoikeutettu ja siten riistäjä suhteessa kaikkiin muihin ja kaikki valkoisen miehen tekemiset ovat kollektiivisesti yhteisvastuullisia kaikille valkoisille miehille. Se mikä tapahtuu Amerikassa ei merkitse, koska rajoilla ei ylikansallisessa sosialismissa ole merkitystä.

    Noin muutoin tähän Hankamäen julkaisuun, niin siinä Hankamäki oli oikeassa, että hänen kirja tosiaan kiihottaa, vallankin niitä joihin kalikka kolahtaa.

    Käytän ajastamme ilmaisua typeryyden riemuvoitto ja melkoista typeryyden riemujuhlaa - varsinaista typeryyden pride-bakkanaalia Suomessa tosiaankin vietetään.
    Tiede ja ihmisten vapaus omaan ajatteluun ja mielipiteeseen pyritään tukahduttamaan kiristämällä ja toisinajattelijoiden syrjinnällä ja tietenkin syrjinnän ja mielipiteen vapauden nimissä huomaamatta mitään ristiriitaa asiassa edes periaatteellisella tasolla.

    VastaaPoista
  12. On vain kaksi merkittävää mielenosoitusmarssia. Mussolinin miehet
    Roomaan 1922 ja valkoiset talonpojat Helsinkiin 1930.Kaikki muu on patkuleiden ruikutusta.

    VastaaPoista
  13. Vähän nämä kannanotot, myös blogistin, lähtevät sellaisesta ihmisen (ainakin potentiaalisen, ja universaalisen)rationaalisuuden oletuksesta, jonkalaista ihmistä, tai yhteisöä, ei edes Valistuksen parhaina päivinä ollut eikä ole ollut ikinä muulloinkaan tai muuallakaan.

    USA on mustineen ja latinoineen ja muine kansanryhmineen taas niin outo maa, että en osaa muuta kuin siteerata Bisquitia eli Seppo Ahtia, joka kiteytti yhden ristiriidan: "Yhdysvalloissa mustaa ei saa sanoa neekeriksi, mutta sen saa tappaa."
    Sitaatti tuli ulkomuistista.

    VastaaPoista
  14. Kun Amerikassa poliisi tappaa pidättämänsä ihmisen, Suomessa kostoksi ja mielenilmuakseksi sotketaan maaleilla kirkon seinä.

    VastaaPoista
  15. Ano Turtiaisen floyd-jutusta tuli mieleeni j f kennedyn salamurha. Tarina kertoo, että murhasta ei ollut kulunut kuin tunteja, niin joku amerikkalainen stand up koomikko heitti läppää presidenttinsä murhasta. Tiedä sitten onko tarina tosi. Mutta sen muistan, että juutalainen stand up koomikko Lenny Bruce kyseli showssaan afroamerikkalaisilta, että miksi te niin kovasti suututte n-sanasta, koska sehän on vain sana,ja toisteli sitä moneen kertaan. Yleisössä oli mustia, ja eivät näyttäneet nauravan. Uskoisin että amerikasta ei taida nyt löytyä koomikkoa, joka vitsailisi floydin tapauksella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hupaisaa kyllä, totalitarismia kun yriteltiin, niin vitsit senkuin kukoistivat. Nyt, historian loppua kai enteillen, ei suuri massa edes ymmärrä, että asioissa voisi olla myös se koominen puolensa, jopa ja varsinkin heissä itsessään.

      Poista
    2. No neekeri oli sana.Alkaa näköjään tuo sensuurimentaliteetti tarttua jo itseenikin.

      Poista
    3. Siihen aikaan negro oli korrekti sana, nigger taas pejoratiivinen.

      Poista
  16. Netflixissä on mielenkiintoinen dokumentti vuoden 1992 los angelesin mellakoista Rodney Kingin tapaukseen liittyen. Poliisien ja oikeuden toiminta Kingin kohdalla oli järjetöntä, mutta mitä tapahtui sen jälkeen mellakoissa on hirveää katseltavaa.

    VastaaPoista
  17. Tällä kertaa on kyllä varsin vaikea jatkaa lukemista toista virkettä pitemmälle.

    Konstaapeli ei ole "kelpo" eikä hänen nimensä ole Dennis. Murhaajan nimi on Derek Chauvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Derek on nimeltään tämä urhea henkilö. Pikagooglaus johti harhaan.

      Poista
    2. Tutustupa Jari Vuorela murhan juridiseen määritelmään. Pink Floydin hengenlähtö ei millään rationaalisella tulkinnalla ole murha. Toki viidakkojimien tulkinta voi olla sitten aitoa Afrikkaa.

      Poista
    3. Tutustupa itse. Suomessa voisin puhua taposta, mutta Yhdysvaltojen osavaltioissa henkirikoksen asteita on useampia. Kollegajoukkojensa tukemana aseettoman miehen suunnitelmallisesti tappanut pelkuriraukka Derek saa Minnesotassa syytteen toisen asteen murhasta. Homicide voi olla first degree murder, second degree murder, third degree murder, voluntary manslaughter, second degree manslaughter ja involuntary manslaughter nyt ainakin.

      Murder one eli first geree murder on se, mitä Suomessa kutsutaan murhaksi, involuntary manslaughter on kuolemantuottamus.

      Poista
    4. On syytä muistaa, että USA:ssa henkiriikokset ovat osavaltion lainsäädännössä, joten siellä on 50 rikosoikeusjärjestelmää. Kaikki vertailut Suomeen ovat likiarvoja.

      Poista
    5. Likiarvoja ovat. Käytin tietysti termiä "murhaaja" moraalisin eikä juridisin perustein. Poikkeuksellisen suuri silminnäkijäjoukko voi todistaa teon harkituksi.

      Joku ennustaja saattaisi spekuloida, että valamiehistölle menisi silti helpommin läpi "second degree manslaughter", suomeksi "surma".

      Poista
  18. Hiukan asian vierestä, mutta kuitenkin:

    Minusta on huomionarvoista, että amerikkalaisen narkomaanin kutsumista narkomaaniksi paheksutaan, mutta Hankamäen pamfletti voidaan suoralta kädeltä tuomita naisvihamieliseksi. Väitteiden totuusarvolla ei tunnu olevan merkitystä, vaan paheksunta on sallittua jollain muulla perusteella.

    On kai sentään Hankamäellä on täysi oikeus kirjoittaa niin kuin kirjoittaa, ja erimielisten on osoitettava hänen väitteensä vääriksi asiaperustein. Kukaan ei käsittääkseni ole rohjennut julkisesti edes vihjaista siihen suuntaan, että hänellä olisi pointti.

    Mitä sananvapautta sellainen on, että rahahanat katkaistaan vääristä mielipiteistä? Ministeri on tässä se, jonka ajatusmalli on vihamielinen, etten sanoisi chauvinistinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, avoimen typerä anti-intellektualismi ei enää siitä pitemmälle pääse.

      Poista
  19. Seattlessa (vai onko se Sejatel) ovat jotkut innokkaat perustaneet kommuunin, jossa ei ole poliisilla sijaa. Kevennystä loppuviikolle: soija-homojen soijalattet varastettiin muutamassa tunnissa ja nyt ne ruikuttavat ruokaa ulkopuolisilta. Vallankumous vaatii aina uhrinsa.

    VastaaPoista
  20. "Meillähän tutkitaan oikeudenkäynnissä vain kunkin vastuullisen yksilön tekoja ja seuraamukset tulevat sen mukaan. Normaali pohjoismainen oikeustaju ei salli, että asiaan sekoitetaan mitään ryhmäetuja tai synnynnäistä asemaa. Yhdenvertaisuus lain edessä voi tarkoittaa vain sitä, että jokainen vastaa oikeudessa itsestään ja tekemisistään eikä muista. Isät, äidit, serkut, klaanit ja heimot eivät kuulu asiaan. Kaikkein vähiten siihen kuuluu perimä, saati ihonväri."

    Eikö tuon tapauksen fakta ollut juuri se, että poliisimies kohdisti ylimitoitettuja voimakeinoja pikkurikolliseen juuri siksi, että tämä oli musta. Näin paikalliset asukkaat sen kokivat ja ryhtyivät osoittamaan mieltään, koska kyseessä ei ollut yksittäis- vaan tyyppitapaus. Joukko Suomessa asuvia osoitti myötätunnosta mieltään. Mikä tuossa oli niin hirveää ja väärää. Minusta kehittyneeseen ihmisyyteen kuuluu kyky kohdistaa ajatuksiaan myös oman navan - tai jopa oman maan - ulkopuolelle. 

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jopas tunnet erinomaisesti tuonkin tapauksen.

      Poista
    2. Ihan mediatietojen varassa - ihan niinkuin blogistikin. Kantani on kuitenkin eilisen hesarissa haastatellun sikäläisen ylikomissario Graig Smithin ajatuksien mukainen. Jos bogistilla on parempaa tietoa, lähteitä peliin. Itse olen Eija Riitta Korhosen tavoin muuttamaan mielipiteitäni - mutten arvojana - uuden, luotettavan tiedon valossa.

      Poista

Kirjoita nimellä.