Demonstrointia
katsellessa
Satuinpa eilen
Aleksanterinkadulle ja Senaatintorille. Vastaan lappoi nuorta väkeä, joka kantoi
lappusia. Tyypillisesti niissä oli muutama kirjain: BLM tai sitten koko viesti
oli kirjoitettu auki: Black lives f…ing matter. Pilkkuja ei tietenkään
käytetty eikä kirjaimia puuttunut.
Asia tuntui
aluksi aivan mykistävältä, I was left breathless, sanottaisiin suurella
äidinkielellämme. Mutta sitten kaikki palautui oikeaan kontekstiinsa. Déjà-vu
oli täydellinen.
Tässä toistui
juuri se sama asia, joka oli tuntunut niin epäuskottavalta aikoinaan 1970-luvulla:
nuoriso apinoi, koska sen täytyy apinoida. Kohteen ja tavan määräävät
aikakauden ja hetken esikuvat ja ärsykkeet, ei mikään intellektuaalinen tai
moraalinen näkökohta.
Valkoisen
poliisin perusteeton väkivalta tummaihoisia kohtaan ei tosiaankaan ole meillä
mikään ongelma eikä ole mitään epäilystä siitä, että tuo porukka tietää sen
erinomaisesti.
Onko se ongelma
USA:ssa on taas juttu erikseen. Tilastojen perusteella se ei ole, mutta
amerikkalaisen yhteiskunnan sairaudet ovat siksi monimutkainen kysymys, ettei
niihin kannata puuttua tässä eikä niistä varsinkaan kannata luennoida sille
porukalle, joka oli menossa demonstroimaan. Ei se heitä kiinnosta.
Asian pihviä voi
pitää kaksiosaisena. Ensiksikin tässä tarjoutui tilaisuus päästä esittämään
roolia, esiintymään. Esille nostettu asia oli sinänsä uskomattoman
typerä, mutta tarjosi aasinsillan esiintyä hyvänä ihmisenä, joka vastustaa
pahuutta. Sitä jopa pääsi tekemään seurassa, jonne kokoontuivat
samankaltaisesta toiminnasta ja samankaltaisesta seurasta kiinnostuneet.
Toiseksi tämä
roolileikki tarjosi tilaisuuden esiintyä henkisesti amerikkalaisena. Trumpia ei
tämä joukko siis todellakaan halua uudelle kaudelle ja tässä kansalaiselle
tarjoutui tiaisuus kertoa kaltaisilleen yksin tein sekin asia.
Normaali,
tervejärkinen ihminen tietenkin huomauttaa tähän, ettei Suomi suinkaan ole
mikään Amerikka eikä kaukaisen ulkomaan jossakin kolkassa ollut yksittäistapaus
kuulu meille millään oikeudella eikä logiikalla. Sitä paitsi mikään ei muutu
minkään vertaa sellaisen happeningin takia, jolla tosiasiassa ei ole edes
osoitetta.
Mutta kun tässä
on nyt siis se tilaisuus leikkiä amerikkalaista. Jos ihminen kuluttaa päivät pääksytysten
amerikkalaista viihderoskaa ja alkaa jo ajatellakin slummienglanniksi, ei hänen
päässään enää ole suinkaan itsestään selvää, ettei hän olisi amerikkalainen.
Henkisesti hän on jo sitä ja tarkemmin sanoen hän yleensä vielä haluaa samastua
siihen alaluokkaan, jota viihdemaailma nykyään hännystelee ja nostaa
esikuvaksi.
Joskus, yli sata
vuotta sitten sanottiin, että jokaisella sivistyneellä ihmisellä on kaksi isänmaata:
tämä oma ja sen lisäksi Ranska.
Tämä oli siis
siihen aikaan, kun kolmannen tasavallan liberalismi ja jopa libertinismi teki
Ranskasta ja tarkemmin ottaen Pariisista älykköjen ja boheemien
pyhiinvaelluskohteen. Nythän Ranska on pikemminkin tyhjänpäiväisen keikaroinnin
ja vähämielisen rettelöinnin symboli, mikä toki on vain pieni osa totuudesta.
Amerikka, joka
tuohon aikaan oli vielä kulttuurittoman humpuukin symboli, ei voinut kiinnostaa
älymystöä, eli siis sitä kansanosaa, joka ainakin yritti ajatella omilla
aivoillaan. Amerikka tarjosi sen sijaan unelman aineellisesta hyvinvoinnista
niille, jotka eivät välttämättä muuta kaivanneetkaan. Siis suurelle enemmistölle.
Hoi polloi, kuten nykykaukaasiaksi sanotaan.
Amerikan, siis Yhdysvaltojen,
symbolisen merkityksen muuttuminen muualla maailmassa on kiinnostava aihe. Kun
vielä taannoin oli tapana sanoa, että siinä on maa, joka on kehittynyt suoraan
barbariasta dekadenssiin ilman sivistyksen välivaihetta, ihmiset vielä
nauroivat ymmärtäessään, että sutkauksella oli vahva suhde todellisuuteen.
Kun
amerikkalainen kulttuuri on nyt valloittanut eurooppalaisen, ovat tuollaiset
naurunaiheet jo vähissä. Amerikkalainen kulttuuri-imperialismi on jo onnistunut
esittämään kaikki ongelmansa jo yleisinhimilliksi tai ainakin koko valkoihoista
maailmaa (saaneeko sanoa?) koskeviksi.
Amerikkalainen
monirotuinen ja monikansallinen yhteiskunta on nykyään se perusoletus, jonka
mukaan kaikkia muitakin yhteiskuntia arvioidaan. Jos räikeitä eroja havaitaan,
pyritään ne hävittämään, tarvittaessa vaikka asevoimin, kuten ainakin
Afganistanissa ja Maghreb-maissa on yritetty.
Eipä siis
ihmetellä, että tytöt heittäytyvät mahalleen ja kirkuvat I cannot breathe!
Heillä on ikään kuuluva apinoinnin pakko ja kulttuurinen prestiisi aiheuttaa
sen, että heidän pitää reagoida nimenomaan amerikkalaisiin tapahtumiin
amerikaksi.
Ajatelkaapas
vain, että nuo samat hempukat heittäytyisivät vaikka selälleen protestoimaan
jonkun vaikkapa Kaukasiassa tapahtuneen kuuluisuuteen nousseen raiskauksen
takia, sätkisivät ja huutaisivat Не надо! НЕ надо!
Mutta eihän
sellaista tapahdu. Siitä huolimatta on hyvä pysähtyä ajattelemaan myös sitä,
mitä ei tapahdu ja miksi. Se voi ehkä auttaa ymmärtämään myös sitä, mitä tapahtuu.
Olipas kyyninen ja kylmäävä mielipide.
VastaaPoistaEi kun se oli ihanaa, mutta kun sen lajin ihanuus on tympeän imelää. Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=sentimentalismi
Poista”Tilastojen perusteella se ei ole, mutta ..”
PoistaTuohan ei pidä paikkaansa.
Älä valehtele Kari Järvinen! Tilastojen mukaan USA:ssa neekerit ovat kaikissa rikoslajeissa ylivoimaisia ykkösiä. Ero muihin (valkoiset, latinot, aasialaiset). Köyhyyteen on aivan turha vedota, sillä samat suhdeluvut pitävät kutina myös verrattaessa samojen tuloluokkien ryhmiä: neekerit tekevät ylivoimaisesti eniten rikoksia per nuppi ja aasialaiset vähiten per nuppi. Koska aasialaiset ovat neekereitäkin pienempi vähemmistö, siinä katoaa myös vähemmistöasemaan vetoamisen oikeutus.
PoistaKyse on siis väestön laadusta. Hyvin kuvaavaa neekerien laadulle on mulatti-Obaman valinnat: esimerkiksi Thomas Sowellin kaltaisen afrikkalaisuuden kahleista vapautuneen miehen esikuvaksi nostamisen sijaan Obama ylisti Trayvon Martinin kaltaisia ghettosaastoja. Sama asia, että suomalainen poliitikko julistaisi esikuvakseen Jammu Siltavuoren.
Sanoisin ehkä ennemmin että realistinen ja kylmäpäinen arvio tilanteesta.
VastaaPoistaEi, kun itsestäänselvyys.
PoistaNarkissos jäi peiliefektin vangiksi, ja mitäpä muuta se apinointi sitten on ellei vastaava vahvistusta tarjoava servomekanismi. Syitä sille miksi länsimaailma on ajautunut kulttuuriseen narsismiin voi etsiä, mutta joka tapauksessa se on tosiasia.
VastaaPoistaNarsistinen minä on jo symbioottisessa vaiheessa käpertynyt itseensä, eikä tervettä objektirakkauteen kykenevää minuutta, toimijasubjektia, kehity. Ihminen jää varhaiskehityksen vangiksi -- ja varhaisimmassa vaiheessa me kaikki olemme ennemminkin "objekteja", vaikutusten ja vaikutteiden vastaanottajia, kuin subjekteja. "Minä" ja sen itsetietoisuus tulevat kuvaan vasta muutaman vuoden iässä.
"Objektina oleminen" on kaiken uhriajattelun maaperää. Sieltä kaikki uhraaminen, uhrautuminen, uhriutuminen tulee. Ne roolit ovat tämän päivän itseidentiteettejä -- ja jopa politiikkamme on muuttunut identititeettileimoiksi. Uhrirooleilla on kaikessa samaistumisessa aivan valtava voimaannuttava mahti, juuri siksi, että ne palautuvat kaikkein varhaisimpiin kehitysvaiheisiimme, jolloin tajunnassamme oli eniten maagista kaikkiallisuutta ja kaikkivoipaisuutta.
Siksi uhrilla on niin kova status. Kun joku joutuu uhriksi, hänestä tulee narsistisessa maailmassamme kovaa valuuttaa. Ja samaan perusjäsennykseen kuuluu, että uhri on aina viaton. Vaikka olisi minkälainen roisto, viaton. Ei ole olemassa "pahaa uhria". Jopa ISIS-naisia käsitellään kuin kunniakansalaisia, ja tämän Floydin rikollinen ja huumetausta häviää hyvin niihin höyryihin, joita lynkkausmielialaa hönkivä mielenosoittajamassa puhaltaa.
Kirjoitin äskettäin ISIS-naisten noutamisesta. Samaan aikaan nousivat nämä BLM-mielenosoitukset. Yllätyksekseni huomasin, että kummassakin vaikuttivat ihan samat psykologiat. Avainsanoja ovat narsismi ja uhriajattelu.
Onko empatia siis vsin pelkkää narsismia ja uhriutumista?
VastaaPoistaSiis turhaa hempukoitten pelleilyä.
Kylmänä koette maailman.
Olipa heikkotasoinen mielenosoitus. Yhtään autoa ei poltettu, näyteikkunoita ei rikottu eikä kauppoja ryöstetty.
VastaaPoistaLaiskanpulskeaa vätystelyä. Muissa maissa laitetaan hyrskyn myrskyn. Nössöjen ala-arvoinen mielenosoitus Senaatintorilla. Oliko paikalla edes yhtään ministeriä? Missä olivat ministerit Ohisalo ja Haavisto - levittämässä punaista mattoa ISIS -terroristien leskille ja näiden lehtolapsille?
Järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen itsessään on Suomen lain mukaan rikos. Miksi Suomen hallitus tukee tällaista rikollista toimintaa?
Eikä meikäläisillä poliiseillakaan ole samanlaista komiikan tajua kuin länsinaapurissa. Tukholmassa tilanne oli muuttumassa uhkaavaksi, kunnes muuan naispoliisi yhtyi pelleilyyn, meni polvilleen, kohotti nyrkkinsä tervehdykseen ja sai osakseen hyväksyvää mylvintää ja halauksia.
Poistahttps://www.expressen.se/tv/nyheter/polisens-lugnande-gest-nar-bilen-omringas/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/poliskvinnans-knabojande-avvapnade-hatska-stamningen
https://detgodasamhallet.com/2020/06/04/bitte-assarmo-nar-polisen-gar-ner-pa-kna-och-grater-ar-alla-regler-satta-ur-spel/
https://samnytt.se/inrikesminister-mikael-damberg-tycker-det-var-klokt-att-poliskvinnan-knabojde/
Tshekkoslovakian miehityksen vastaiset mielenosoitukset 1968 olivat samanlaista nuorisohörhöilyä.
VastaaPoistaMaailmanlaajuiset mielenosoitukset 1968 olivat kyllä viesti Neuvostoliitolle. Viesti myös länsimaille siitä, että meillä silloinkin oli jonkinlainen sanan- ja mielipiteen osoitusoikeus. Hiljaako olisi tässäkin pitänyt olla suomettumisen hengessä: ’ ei kuulu meille’. Tietenkään UK ei tälläisesta pitänyt.
PoistaUKK todella arvosti sitä, että sekä SKDL että SKP tuomitsivat miehityksen. Itse olin mukana Tshekkoslocakis mielenosoituksessa .ensin se oli täysin rauhallinen.
PoistaKirjoitus kuuluu joukkoon nykyajan ihmiskunnan parhaimpien kirjoitusten joukkoon. Lainaa vain: "Alussa elämä oli olemassaolotaistelua; nyt se on elintasotaistelua; seuraavaksi se tulee olemaan kamppailua ajattelun laadusta eli siitä, mikä on inhimillisen olemassaolon seuraava mainen tavoite."
VastaaPoistaJuu. Tilasto vuodelta 2015 osoittaa että kaikkiaan 17 mustaa aseetonta ammuttiin USA:ssa, siis 330 miljoonan asukkaan maassa. Samana vuonna kaikista poliisin ampumista n. 1200 ihmisestä 71% oli valkoihoisia. Sen sijaan samana vuonna kaikista murhaajista ja henkirikoksen tehneistä 48% oli mustia. Näin ollen ei tarvita erityistä tilastotieteen osaamista kun toteaa yksiselitteisen tosiasian: USA poliisi ampuu kuoliaaksi todennäköisesti valkoisen rikollisen kuin mustan. Ainoa ero on siinä että valkoiset eivät mellakoi ammutun valkoisen rikollisen takia.
VastaaPoistaSitten on syytä muistuttaa eräästä varsin kiinnostavasta asiasta: mustat naiset. Miksi BLM ei marssi kun musta nainen murhataan? Uhreilutähti Patrick Patterson nai äskettäin valkoisen naisen. Kun häneltä kysyttiin miksi kaikki mustat urheilumiljonäärimiehet näyttävät avioituvan valkoisten tai latinojen kanssa tämä vastasi jotenkin siihen tapaan että "pitäisikö minun vaihtaa onneni elääkseni valheessa jonkin bulldogin kanssa". Sitten hän jatkoi perustellen valintaansa Martin Luther Kingin tekemällä työllä. Hän siis antoi ymmärtää että Martin Luther King taisteli sen puolesta että musta mies pääsisi naimaan valkoista naista. Siinä kokonaisuudessaan Kansalaisoikeisliikkeen saldo. Broke black man but at least he can sleep with the white woman.
Tässä syy miksi BLM samoin kuin Kansalaiasoikeusliike ei koskaan ollut kiinnostunut mustien naisten ongelmista. Koko homma on valjastettu ajamaan mustan lannistetun miehen agendaa. Mustille naisille tässä projektissa on varattu vain muulin osa.
Sanastoa niille jotka asiast ovat kiinnostuneita:
- "Bedwench"
- "Mammy Mule"
- "Dusty Dude"
- "Blackistan"
- "Ashy Kingdom"
- "Conquerred Tyrone"
- "Broke Men Don't Need Sex"
- "Walking Dildo"
- "Say No To Struggle Love"
- "White Privilege Pretext"
Myös jutun kirjoittaja viittasi samaan, mutta viittailu on yhtä tyhjän kanssa, koska useimmat lukijat luulevat olevansa seisovan pöydän äärellä, mistä pitää poimia vain ne "terveelliset" sivulauseet
PoistaOikeassa olet, Kari Järvinen. Näitä lukiessa tulee vilu.
VastaaPoistaOsaksi johtuu varmaan siitä, että tietyillä kansanryhmillä on tuota kuuluisaa solidaarisuutta yllin kyllin, jonka vuoksi he ovat pakotettuja esittämään omia vastalauseitaan aina, kun heidän omat norminsa ovat ristiriidassa demokratian kanssa, jonka rahakassan he muutoin haluavat omistaa yksinoikeudella.
PoistaEi tästä ole kauaa, kun Suomessakin hehkutettiin, miten solidaarisia ovat kaikki ne maat, joista ihmiset haluavat paeta Länteen. Niissä maissa kuulemma kaikki huolehtivat kaikista, mutta jostain syystä tänne saapuvat pakolaiset haluavat vain sossun huolen pitoa. Se kuuluisi kehitusmaalainen sukusolidaarisuus ei jostain syystä ylety tänne asti :-(
Varmaan se johtunee ihmislajin yleisestä resilienssistä, että ihmminen sopeutuu parissa päivässä mihin tahansa. Suomalainenkin sopeutuisi viikossa savannin elämään.
Pitäisi olla vakavasti ajattelevien miesten mielenilmaisu kuten Talonpoikaismarssi.
VastaaPoistaKyllä! Ja vielä oikealla tavalla vakavasti ajattelevien, akka- ja neitimäisiä sipsuttelijoita ei mukaan huolita, stna.
PoistaNoh, noh! Kyllähän tuo omaa ihanaa tunnetta palvova sentimentalismi on uusi normaali, jonka vähättely nyt olisi aivan sopimatonta. Kyse on nyt siitä, olisiko se mitenkään mahdollista kohdistaa jonkin muun maan kuin oman Ankkalinnan tapahtumiin.
PoistaHyvä analyysi. Noinhan se juuri menee.
VastaaPoistaTouhussa ei ole mitään tolkkua, ei päätä ei häntää, mutta jos se laskee pahimmat höyryt ulos, hyvä niin.
Lähempää löytyisi paljon suurempia vääryyksiä ja paljon puhtaampia ja uskottavampia marttyyreja, mutta ne eivät tietenkään sytytä.
Deja-vu todellakin.
Tänään kun kaksi suomalaista poliisimiestä esiintyi jonkun Black lives fatter -kyltin kanssa, niin en voinut olla vertaamatta näitä kahta pelleä Peppi Pitkätossussa olleisiin hönö-poliiseihin. Kiitos ja anteeksi. Monokulttuuri on rikkautta. Ei mulla muuta. Moe.
VastaaPoistaToivottavasti pollarit eivät saaneet koronatartuntaa.
PoistaLoistava blogi. Ehkä kylmääväkin: "Senaatintorin sanoma" on "Black Lives Matter". Huumorintaju voi olla rasite, historiallinen mielikuvitus voi olla pahempikin rasite. -jussi n
VastaaPoista"Mutta kun tässä on nyt siis se tilaisuus leikkiä amerikkalaista. Jos ihminen kuluttaa päivät pääksytysten amerikkalaista viihderoskaa ja alkaa jo ajatellakin slummienglanniksi, ei hänen päässään enää ole suinkaan itsestään selvää, ettei hän olisi amerikkalainen. Henkisesti hän on jo sitä ja tarkemmin sanoen hän yleensä vielä haluaa samastua siihen alaluokkaan, jota viihdemaailma nykyään hännystelee ja nostaa esikuvaksi."
VastaaPoista"Kun amerikkalainen kulttuuri on nyt valloittanut eurooppalaisen, ovat tuollaiset naurunaiheet jo vähissä. Amerikkalainen kulttuuri-imperialismi on jo onnistunut esittämään kaikki ongelmansa jo yleisinhimilliksi tai ainakin koko valkoihoista maailmaa (saaneeko sanoa?) koskeviksi."
Siinäpä se. Eikä toki pidä unohtaa, että tuo samainen jengi leikkii mielellään erinomaisen antiamerikkalaista milloin minkäkin jonninjoutavuuden tiimoilta, vaikka heidän oma agendansa on 100% pure but maybe not so proud made in the USA. Ja aivan totta, identiteettipolitiikkaa amerikkalaisempaa eivät voine olla edes farkut, McDonald's, rockmusiikki, omenapiirakka ja väkivalta...
No, kyseisellä mielenilmaisulla lienee ollut maailman (ja Amerikan) ns. yleiseen mielipiteeseen (mitä se sitten aina ja kaikiten lieneekin) suunnilleen saman verran vaikutusta kuin mitä Helsingin säätilalla on siihen, millainen ilma jossain Washingtonissa sattuu olemaan. Ja aivan erinomaista arvostelukykyä osoittaa myös miltei festariluokkaa olevan häppeningin järjestäminen juuri keskellä kulkutautiepidemiaa, mistä myös lisäpisteet.
-J.Edgar-
Kannattaisikohan sinunkin muistella mitä tuli luvattua sotilasvalassa ja sitten katsoa minkä maan nimi lukee passissa?
PoistaJoutavuuksia. Minkälaista tekoa maanpuolustuksella on tyhjänpäiväisissä kulkueissa hihkumisen kanssa? Samanlaista hysterisointia ja oman prestiisin korostamista kuin jotkin 80-luvun rauhanmarssit, joiden vaikutus silloisten supervaltojen USAn ja NLn politiikkaan oli tasan samaa tasoa eli yhtä tyhjän kanssa. Vaikka myönnettäköön edes, että huolenaihe eli pelko ydinsodasta oli tuohon maailmanaikaan edes hieman relevantimpi nykyisiin tyhjien tynnyrien kolinoihin verrattuna.
PoistaOnhan tässä kai myös pelissä Ivan Karamazovin kysymys: Voidaanko edes kaikkea maailman onnea ostaa yhden amerikkalaisen narkkarin kärsimyksillä?
VastaaPoistaTämä kyllä pakottanee pohtimaan kysymystä laajemminkin. Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=ivan+karamazov
Olen edelleenkin sitä mieltä, että Amerikasta tulee edelleenkin lähes kaikki aatteet ja hölmöydet. Meidän lehdistö vain kääntäää puolet hölmöyksistä jaloiksi aatteiksi, eikä puhu hyvistä aatteista mitäään.
VastaaPoistaAmerikasta löytyy myös lukemattomia jariehrnrootheja ja vastaavia, mutta eipä heistä paljon Hesarissa tai Ylessä puhuta. Jordan Petersonin käynnistäkin julkaistiin etupäässä muutamien feministien näkemykset.
Suomeen olisi pakko saada yksi oikeasti toimiva vastamedia. Nyt me harvat dissitentit joudumme, joka jutun etsimään erikseen netistä.
Aikoinaan olin IBM:n palveluksessa ulkomailla. Hengenkohotustilaisuuksia oli liiankin usein. Puolessa tunnissa osallistujat olivat jonkinlaisessa hurmostilassa, aivan kuin jossakin hengellisessä kokouksessa.
VastaaPoistaKerran erehdyin Helsingissä katsomaan jääkiekko-ottelua. Ei herrankiesus. Järkyttävää katsella tuota massahurahtuneisuutta.
Molemmissa esimerkeissä huomaa kuinka helposti tyhmä ihmisjoukko (roskaväki) saadaa hurmokseen.
Näytetään tulokset haulla ein reich ein volk
Hae kyselyllä ein reich ein wolk
Hakutulokset
Tulokset internetistä
Ein Volk, Ein Reich, Ein Führer, Lenin, Black, IBM tai jokin muu
"Siitä huolimatta on hyvä pysähtyä ajattelemaan myös sitä, mitä ei tapahdu ja miksi. Se voi ehkä auttaa ymmärtämään myös sitä, mitä tapahtuu."
VastaaPoistaNiinpä. Kulttuuritonta kulttuuria tahdottomasti seuraavat 'yksilöt' reagoivat refleksinomaisesti eivätkä kykene näkemään metsää puilta. Vaikka näkökulman muuttaminen ei tunnetusti muuta todellisuutta, niin kyllä näistä laumasieluista voi koitua suurtakin riesaa sille suurelle, hiljaiselle enemmistölle, joka pidättäytyy hämmästyneen aikalaisen roolissa.
"Esille nostettu asia oli sinänsä uskomattoman typerä, mutta tarjosi aasinsillan esiintyä hyvänä ihmisenä, joka vastustaa pahuutta."
VastaaPoistaNoh oliko kansanedustaja Ano T:n tviitti sitten kypsempi reaktio?
USA:n apinointia ei kannata ihmetellä: sotilaallisen ja poliittiseen suurvalta-asemaan on aina liittynyt kulttuurihegemonia: noin on apinoitu antikin Roomaa, 1500-luvun Espanjaa, Ludvig IVX:n Ranskaa jne. vain muutaman esimerkin mainitakseni. Nyt apinoidaan USA:aa - jonka huippumahti on enää tuo massakultuuri. Ennustan, että viimeistään 50 vuoden päästää apinoidaan Kiinaa: valistuneet vanhemmat pistävät jo lapsensa lukemaan kiinaa.
Idealistinen joukkohörhöily taas kuuluu nuoruuteen, niinkuin B. Wahlroos, joka nuorena oli taistolainnen ja myöhemmin osasi pistää massit omaan taskuun. Osoittihan tuo mielenosoitus edes empatiakykyä oman navan ulkopuolista maailmaa kohtaan, vaikka vaikutus kohdemaassa jäänee varsin vähäiseksi.
Kaikella kunnioituksella, ei kannattaisi ihan oman hyvinvoinnin vuoksi olla niin katkeran kyyninen kaikista ajan ilmiöistä, ylhäinen huvittuneisuus pukee vanhaa miestä paremmin. (Lukijoille siitä toki on iloa monelakin tasolle.)
Jaa, ettäkö olisi pitänyt ottaa Turtiainen malliksi? Ei nyt oöydy mitään muita mahdollisia näkemyksiä?
PoistaMutta jospa ottaisi malliksi Roger Watersin, joka on Pink Floydin basisti. Nykyään hän kunnostautuu rähjäämään ja rienaamaan Donald Trumpia, joka ei soita rokkia vaan toimii Yhdysvaltain presidenttinä. Hänen kuviaan ei Ano Turtiainen väritä punaiseksi tai oranssiksi, sen tekevät valistuneet amerikkalaiset kantaaottavat ajattelijat.
VastaaPoistaNuorison tietynkaltainen "kapinointi" on aina normaalia. Monet nykyisin ovat (omasta mielestään) liberaaleimpia kuin vanhempansa, vaikka ehkä ovat vain yksinkertaisempia ja radikaismiin taipuvaisempia.
VastaaPoistaMutta noista kasvaa joskus konservatiiveja, se on se hyvä asia.