Anti-intellektualismin sankareita
Juhannus on tunnetusti alkuperältään pakanallinen juhla. Olisi siis ollut erityisen sopivaa, että kunnianhimoisimmissa viestimissämme älykkötoimittajat (onko muita enää lainkaan?) olisivat vastapainoksi keskittyneet kertomaan siitä, mitä kristillistä juhannuksen perinteessä on, yllätys, yllätys!
Toki aidosti kristillisinä juhlina sankaritoimittajat aina ottavat esille niiden ”unohdetun” puolen: jouluna ja pääsiäisenä puhutaan aina muusta kuin niiden kristillisestä sanomasta. Syntyyhän siinä perspektiiviä, parhaimmillaan.
Toisaalta juhannus tarjoaa ainakin jonkinlaisen aasinsillan siihen, että silloin nostetaan suurilla kirjaimilla esille se pakanallisuus ja kerrotaan sen uudesta noususta. Onhan asialla uutisarvoa, on kovastikin.
Kun lehti viimeksi esitteli noituutta feminismin uutena, suurena suuntauksena, kuului älähdyksiä. Monen mielestä tuo hieno ja kaikki (tosiaankin, aivan kaikki!) korkeammat arvot itselleen ominut liike tahriintui siitä avoimesta anti-intellektualismista ja suoranaisesta typeryydestä, jota asian harrastajat innolla esittelivät.
Taikuus ja noituus pyritään nykyään rehabilitoimaan. Ehkä ne oikeasti vaikuttavat maailmaan ja ehkä eivät. Muuan kehitysmaasta kotoisin oleva ja siksi hyvin arvostettava henkilö vastasi taannoin, kun häneltä kysyttiin, mistä AIDS johtuu: Jotkut sanovat, että mikrobeista, toisten mielestä noituudesta. Itse uskon, että se on fifty-fifty.
Kyseessä oli siis ilmeinen intellektuelli, vieläpä sitä lajia, joka mainiosti sopisi tiettyihin meikäläisiin älymystöpiireihin ja kukaties ennen pitkää nousisi siellä merkittäväksi vaikuttajaksi. Hän oli ilmeinen kyseenalaistaja ja sellaisiahan aidot älyköt juuri ovat.
Muuten koko noitasapatin selostus ei kertonut mitään uutta siitä, millä tavalla ja miksi sinne kerääntyneet naiset (miten muuten olisikaan voinut olla?) tuota älyttömyyttään harjoittivat. Samat väsyneet ”teoriat” maailman sukupuolittuneisuudesta, häpeän taantumuksellisuudesta, kuukautisveren taikavoimasta ja muut vastaavat höpinät on kerrottu jo yhä uudelleen.
Tarina tuosta ”uushenkisestä” liikkeestä on taaskin kerrottu ilman kritiikin häivää ja hädin tuskin peitetyllä ihastuksella.
No, kyllähän siinä nauruhermot virkistyvät, kun näkee noitapiirin kokoontuneen suomalaiseen metsään keskellä talvea tarkoituksenaan uhrata kuukautisvertaan äiti maalle.
Mitä tämä sitten kertoo kulttuuristamme, jääköön sanomatta. Olen sen jo toisessa yhteydessä omasta puolestani sanonut. Luulen, että voisi olla kiinnostavaa nähdä, miten ns, julkiset intellektuellimme (keitähän he nykyään mahtavatkaan olla?) ottavat kantaa tähän ilmiöön.
Olihan samassa hesarissa toinenkin inhimillisesti kiinnostava kertomus. Prometheusta ulkoisesti muistuttava (?) nuori mies kertoi tarinansa siitä, miten oli onnistunut vapautumaan uskonlahkon piiristä ja tullut kyseenalaistajaksi.
Itse on tunne mitään lukkarinrakkautta lahkolaisuutta kohtaan enkä sen enempää myöskään tekohurskasta valtiokirkkoa kohtaan. Toki henkinen vapaus on suuri asia ja toivon vilpittömästi, että ystävämme olisi sen onnistunut saavuttamaan.
Olisi kyllä kiinnostavaa tietää, mitä suuria asioita hän nimenomaisesti kyseenalaistaa. Nyt kerrotaan, että hän uskaltaa kiroilla, ihmettelee, miksei punaisia päin saa kävellä, miksi miehen pitäisi olla ”tietynlainen” ja niin edelleen. On hän ottanut tatskojakin.
Aika kesyä tavaraa siis. Ei mitään multikulturalismin, feminismin tai muun valtavirtaortodoksian tasoista. Mitähän mahtaneekaan niistä ajatella?
No, ei hän kuulemma nykyään usko auktoriteetteihin, edustukselliseen demokratiaan eikä väkivaltakoneistoon. Olen omistanut kaiken käytettävissä olevan kapasiteettini vaihtoehtojen etsimiseen näille, kertoo lehti hänen sanoneen.
Anarkistisen liikkeen piirissä noita vaihtoehtoja on myös etsitty parisataa vuotta ja olisi ollut kiinnostavaa kuulla, miten sankarimme suhtautuu edeltäjiensä ja vertaisryhmänsä ajatuksiin. Nythän nuo asiat sattuivat taas pulpahtamaan pinnalle esimerkiksi tämän kuuluisan BLM-liikkeen myötä. Suhtautuminen siihen olisi ollut kiinnostava tieto, samoin suhtautuminen Hietaniemen mellakkaan, mutta sitähän ei haastattelua tehdessä vielä voitu tietää.
Yhtä kaikki, kovin arvoitukselliseksi jää nyt haastatellun intellektuaalinen profiili huolimatta asiaan käytetystä runsaasta tekstimäärästä. Mutta kenties esille haluttiin nyt ottaa vain sellainen aines, joka kaikkien, tai siis suuren enemmistön mielestä oli ainakin upeaa. Hyvästi Jumala, sanoo otsikko, eikä esimerkiksi kyseenalaistaen: Nähään?
Ehkäpä on ajateltu, että näillä eväillä ainakin todennäköisesti kannatetaan hesarin edustamia arvoja ja noustaan korkeimmalle sen piirissä esiintyvälle älylliselle ja moraaliselle tasolle. Voisiko noituus olla kelpo kyseenalaistajan seuraava valinta? Vaikkapa nyt fifty-fifty?
Minulle ei hesari tule niin kysyn, oliko tuo henkilö sanonut hyvästit kristinuskolle? Tuli tuo islamkin mieleen, mutta sitten muistin että "hesari".
VastaaPoistaikein arvattu. Islamin jättäjät ovat mielestäni kiinnostavampia ja rohkeampia.
PoistaEntä ne, jotka julkeavat luopua saatananpalvonnasta ja death metallista?
VastaaPoistaSaatananpalvonnasta ja siihen enemmän tai vähemmän liitetystä black/death/doom/ym. metalgenrestä luopuminen on prosessi, joka tunnetaan termillä "aikuistuminen":
Poistaviimeinenkin jälkipuberteettinen kapinavimma laantuu, ja ihminen alkaa katsoa eteenpäin omaan tulevaisuuteensa.
Hän alkaa suunnitella sitä sen sijaan, että ajattelisi voivansa tehdä mitä ikinä huvittaa niin kauan kuin ikinä huvittaa, ja myös miksi joku muu kustantaisi sen.
Tämä kehitysvaihe tunnetaan myös enemmän tai vähemmän leikillisellä termillä "pitkä puberteetti".
Sillä tarkoitetaan 30 vuoden rajapyykkiä, johon mennessä kutakuinkin normaalisti kehittyneillä ihmisillä viimeistään päättyy nuoruuden pitkäksi mennyt kapinavaihe.
Joillakin se jatkuu kautta elämän, mutta se menee psykiatrian puolelle, joten ei siitä enempää.
Aika vähälle huomiolle on jäänyt se, että kokoomustaustaiseen ajatuspaja Ellun kanoihin kuuluva anarkisti Suvi Auvinen kilpailutti Twitterissä Marskin ratsastajapatsaan räjäyttämiseen tarvittavan räjähdysaineen laatua ja määrää.
VastaaPoistaSemtex muoviräjähde voitti.
Esittelee itsensä ammattianarkistiksi:
https://ellunkanat.fi/ihmiset/suvi-auvinen/
Räjäytys Twitter:
https://twitter.com/suviauvi/status/1083329453885980674?lang=fi
Aika voidaan jakaa ennen ikuista syyskuuta ja sen jälkeiseen. Yhä uudestaan tulee nuorta polvea, joka selittää Stonehengeiä ja Saturnaliaa ja joiden oppi on saatu lähinnä www-sivuilta, vaikka suuri osa pakanallisuustörystä on ollut luettavissa kirjoista vuosikymmeniä. Keskittyisivät pojat johonkin tähdellisempään, menisivät vaikka ongelle.
VastaaPoistaHesarissa haastatellaan hyvin outoja tyyppejä, ja lisäksi homoja, lesboja, puunhalaajia yms. Synttärihaastatteluja tehdään jopa 30-vuotiaista ilman asianmukaista ansioituneisuutta, joka kertyy - jos on kertyäkseen - vasta viiskymppisenä.
VastaaPoista"Juhannus on tunnetusti"
VastaaPoistaEläköön prfessori Timo Vihavaisen jussin superhurmio/superjussihurmio! Älkää hypätkö kokon yli, paistakaa makkaraa.
Venäjän presidentin Vladimir Vladimirovitsh Putinin Juhannuslogiikkaa:
VastaaPoista”Venäläisten ja ukrainalaisten vallanpitäjien näkemykset ovat menneet erilleen, mutta molempien maiden kansat ovat yhä edelleenkin veljellisiä, ja siksi maailman on hyväksyttävä Krimin liittämisen Venäjään.”
https://gordonua.com/news/worldnews/putin-zayavil-chto-rf-ne-porugalas-s-ukrainoy-1505409.html
По словам президента России Владимира Путина, взгляды российских и украинских властей разошлись, а народы двух стран остаются братскими. Он добавил, что миру надо согласиться с присоединением Крыма к РФ.
Hyvää Päivölän päivää vain kaikille ja hyvää Juhannusta myös.
VastaaPoistaTänään sunnuntaina - auringon päivänä sattuukin sopivasti olemaan se oikea Päivölän päivä ja Juhannus = Kesäpäivän tasaus.
Minusta on ihan hyvä, että ihmiset etsivät juuriaan, vaikka se kyllä välillä saa aikaan aika hullunkurisia piirteitä.
Vapaissa yhteiskunnissa ajattelu vapauttaa.
Ihmisellä on uskonnollisia ja maagisia tarpeita, monilla ihmisillä normaalia voimakkaampina. Tämä uushenkisyys tai new age on kohtalaisen viaton tapa kanavoida ne ja samalla luoda oma sosiaalinen tunneyhteisönsä. Ja antaahan se jonkinlaisen kontaktin ihmissuvun muinaisuuteen. – Tunnetta asiassa on. Missä määrin siinä on älyä ja missä määrin älyttömyyttä; siitä minulla ei ole käsitystä.
VastaaPoistaCanterburyn edellinen arkkipiispa oli samalla Englannin ylin druidi. Tainnut nuorena lukea innolla Asterikseja.
Tosin tuo kuukautisverihomma muistuttaa kovasti erilaisia veriuhreja. Sitä pitää joko huvittavana tai tympäisevänä. Muta sillä n perustansa ihmisen syvyyspsykologiassa. Muistan vuodelta 1978 kun kristityt opiskelijat kantoivat laukussa tarraa ”Jeesuksen veressä on voimaa.
Faustkin allekirjoitti sopimuksensa Paholaisen kanssa verellään: ”Veri on neste verraton”. (Erään käänökssen mukaan)
MafH
Piispan tehtävää ja ylimmän druidin tehtävää verrattaessa, druidin tehtävä on monien "valaistuneiden" Prometheuksen ystävien mielestä se tärkeämpi.
Poista"Kristillisyys" sisältää enemmän piiteitä Kreikkalaisesta filosofiasta ja ikivanhoista uskomuksista joilla on hyvin vähän tai ei mitään tekemistä "kristillisyyden" väitetysti tärkeimmän lähteen kanssa.
Nämä muinaiset käsitykset ovat viime vuosikymmeninä vaihtuneet puhtaaksi materialismiksi sekä varallisuuden palvonnaksi ja sen esittelyksi.
Kuulemma jotkin henkilöt ja tahot puhuvat katolisen kirkon puhdistamisen puolesta, mutta se juna taisi jo mennä. Rappio on lopullinen ja sitä ei voi peruuttaa.
Kesäpäiänseisaus. Kevät- ja syyspäiväntasau. Menee helposti sekaisin.
VastaaPoistaNäin se tietenkin virallisesti menee, mutta itse tarkistelen vuodenkiertoa tasausten kautta ja jaan vuoden neljään tasaukseen, se on sellainen ajattelutapa.
PoistaSeisaus on mielestäni vähän huono ilmaus. Tavallaan vaihto tai vaihdos olisi kaikkein osuvin ilmaus aurinkovuoden neljälle tasaukselle ja vuosikalenterin vaihdokselle.
Osaisitko tuon selvemmin sanoa:
VastaaPoistaEllun Kanat on muutostoimisto, joka auttaa asiakkaitaan rakentamaan vahvan, muutosälykkään strategian ja kulttuurin, viestimään oivaltavasti sisäisesti ja ulkoisesti ja käymään jatkuvaa vuoropuhelua ympäristönsä kanssa.
Haastamme vanhan tavan hahmottaa strategiaprosessia ja autamme hahmottamaan tulevaisuutta. Meistä saat skarpin ja ammattitaitoisen.....
Televisossa, veroteleviossa, pyörii Heikki Kujanpään elokuva Suomen hauskin mies. Pääosaa esittää Martti Suosalo.
VastaaPoistaTarina on kärjistetty, hahmot historian stereotypioiden gallerioista.
Tyylilaji on maaginen realismi, paino sanalla maaginen.
Mutta varsin hauska ja sananmukaisesti fantastinen loppukaneetti tulee elokuvan päätyttyä.
Teksti: Perustuu tositapahtumiin.
Onko väite ohjaaja Kujanpään ironiaa vai mitä se on?
Jokainen joka tietää vähänkin noiden 1918 aikojen tapahtumista, tietää ettei elokuva perustu tositapahtumiin, ei tuolla tavalla eikä lähellekään tarinan mukaisesti.
Mutta kun leffan lopussa lukee niin, ja verotelevisio sen vielä esittää niin se suurimmalle osalle, se todellakin tarkoittaa sitä.
Varsinainen elokuvallinen "fake news" siis.
Nuorisoa varsinkin näin tullaan johtamaan harhaan, eli haluttuun suuntaan. Leffan esittänevät kaikki Suomen tiedostavat yläaste- ja lukiopettajat, koska tietämättömyys on ajan henki eikä faktoilla ole niin väliä kunhan viesti vain on oikea.
Kuvannee tätä anti-intellektuellismin aikaa.
Turha toivo lienee, että kotimaiset historioitsijamme jaksaisivat tai haluaisivat tämän kehutun ja sinänsä komean elokuvan virheväittämää korjata.
Ohjaajalta paksu väite, varmasti tahallinen sellainen, ja olisi voinut hycin korjata asian toteamalla rehellisesti, että perustuu hyvin löyhästi tositapahtumiin, jotka ovat käsikirjoitettu ja sovellettu elokuvaa varten.
Mutta vasemmiston nimissä voi väittää mitä tahansa ja mytologisoida asiat sellaiseksi niin kuin parhaalta näyttävät.
Joillakin on erioikeutensa sekä pystyttää patsaita että kaataa niitä.
Niin no, kenelle edes lukion oppimäärän lusineelle pitäisi olla jokin uutinen, että useimmat varsinkin vuodenkierron ympärille nivoutuneet juhlapäivät ovat useimmiten hyvin wanhaa alkujuurta, ja mikäli niihin on aikojen saatossa ympätty myös uutta ainesta, so what? Sen sijaan harvemmin vaivaudutaan kertomaan, että esim. Vappu on ollut työväen ja opiskelijoiden juhla vasta hyvin lyhyen aikaa, ja tosiasiassa se on ikivanha kevään juhla, joka ajankohtansa puolesta sijoittuu kutakuinkin kevätpäiväntasauksen ja kesäpäivänseisauksen puoliväliin, aloittaen näin vuoden valoisimman ajanjakson? Ja mitä tuohon vuodenkiertoon tulee, niin svastikakin on ollut alkujaan, ja vieläpä varsin monissa kulttuureissa, auringon kehrän symboli? Mutta koska the tabut™, niin hiemanpa veikkaan, että tuostakaan ei pahemmin julkisessa sanassa tohdita kertoa. Ettei vaan kenellekään tulisi vahingossakaan sitä henkistä pipiä.
VastaaPoista-J.Edgar-
Näin se menee. Suomalais-Balttilaisessa muinaiskalenterissa vuosi jakautuu neljään tasaukseen/vaihdokseen ja kahdeksaan aikajanaan. Vappu, eli varhainen mehiläisen, karjan, hevosen ja kylvökauden alun juhla sijoittuu juuri kevätpäivän tasauksen ja kesäpäivän tasauksen puoliväliin. Vapusta alkavat varsinainen kesäkauden kuukaudet. Elomarkkinat taas päättävät varsinaiset kesäkuut ja se sijoittuu kesäpäivän tasauksen ja syyspäivän tasauksen puoliväliin.
PoistaKekri taas sijoittuu syyspäiväntasauksen ja talvipäivän tasauksen puoliväliin ja laskiainen talvipäivän tasauksen ja kevätpäivän tasauksen puoliväliin.
Näinpä se osimoilleen menee, tuo aurinkopäiviin (neljään tasaus- ja neljään välipäivään) pohjaava vuodenkierron jako, jota vuodenaikojen vaihtelu pienellä viiveellä seuraa. Tosin kevättalven välipäivänä on taidettu käyttää enämpi kynttilänpäivää eli kyntteliä, joka on vakipaikalla aina helmikuun alussa (siis talvipäivänseisauksen ja kevätpäiväntasauksen puolivälissä), laskiainen sen sijaan seuraa pääsiäisen ajankohtaa, joka vuoden suurista juhlapyhistä ainoana ei ole sidottu vakituiseen ajankohtaan.
Poista-J.Edgar-
Niin, laskiainen taitaa alkuperäiseltä kristilliseltä nimeltään olla läskiäinen - hyvän läskin ja mässäilyn aika ennen paastoa, toki siitä lasketaan aikaa pääsiäiseen, joka nimeltään on oikeasti kristillinen, paitsi silloin, kun siitä käytetään nimitystä Easter, joka käsitteenä ja merkityksenä on kristinuskoa paljon vanhempi.
PoistaLaskiainen suomalais- balttilaisessa kansanuskossa tarkoittaa ison tammen kaatamista/laskemista, mäenlaskua ja pitkiä pellavia, naisväen hiusten laskemista vapaaksi(myös naitujen naisten, joiden hiukset kuuluivat olla kiinni erotuksena vapaille neidoille, sekä ensimmäisten helkatulien sytyttämistä.
Helkatulset sytytetään talvenselän kaatumisen/laskemisen kunniaksi ja talvenselkä on 14.1 -14.2 jolloin siis 14.2 on oikea laskiainen ja jakoaika. Jakoaika riippumatta siitä, että kyseessä ei ole aivan tarkka laskettu päivämäärä vuoden synnyn ja kevätpäivän tasauksen välillä. Tämä juhla on tullut maanviljelyskulttuurin myötä ja sillä on juuria Mustanmeren / Välimeren vaikutusalueelta ja siinä on juurikin naisten juhlan merkitystä, kuten alkuvuoden juhlilla yleensä = elämän synty ja itäminen. Bakkanaalit ovat myös kytköksissä tähän.
Laskeminen merkityksessä laskea on lähtöisin siitä, kun vaa`alle on laskettu punnittavaksi hopeaa toiseen kuppiin ja toiseen hyväksytty painomäärä, jolloin saadaan aikaan tasaus ja määrä.
Periaatteessa laskiainen, ystävänpäivä, ison tammen kaato, talvenselän katkeaminen, naisten ja lastenjuhlat ja ensimmäinen helkajuhla osuvat hyvin samoille paikoille ja mielestäni talvenselän kaatumisen juhla 14.2 on hyvä päivä näille kaikille juhlille, millä nimellä niitä sitten halutaankin käyttää.
Juureltaan niistä mikään ei varsinaisesti ole kristillinen, vaan paljon vanhempaa perua, mutta kuitenkin Välimeren / Mustanmeren antiikin/kivikauden kulttuurin vaikutusalueelta, kuten itse asiassa Easter- Jumalattaren - syntymän, itämisen, kevään ja elämänjuhla.
"Toki aidosti kristillisinä juhlina sankaritoimittajat aina ottavat esille niiden ”unohdetun” puolen: jouluna ja pääsiäisenä puhutaan aina muusta kuin niiden kristillisestä sanomasta. Syntyyhän siinä perspektiiviä, parhaimmillaan."
VastaaPoista"Muuten koko noitasapatin selostus ei kertonut mitään uutta siitä, millä tavalla ja miksi sinne kerääntyneet naiset (miten muuten olisikaan voinut olla?) tuota älyttömyyttään harjoittivat. Samat väsyneet ”teoriat” maailman sukupuolittuneisuudesta, häpeän taantumuksellisuudesta, kuukautisveren taikavoimasta ja muut vastaavat höpinät on kerrottu jo yhä uudelleen."
Mikäli kaikenkarvaisten wiccahömpönpömppöjen sun muun uusirrationalismin ylistysten sijaan haluaa lukea oikeasti fiksua juttua esim. vuodenkierrosta ja siihen nivoutuneista perinteistä, kannattaa vierailla vaikkapa täällä:
https://www.taivaannaula.org
-J.Edgar-
Vanhana oleminen on oikeasti aika kivaa. Tietysti se edellyttää, että huumorintaju on kasvanut mielellään jopa enemmän kuin viisaus.
VastaaPoistaNythän kaikki alle viiskymppiset kuuluvat mielestäni nuorisoon. Se mahdollistaakin sen toiveekkaan takaportin, että kyllä toikin typerys saattaa vielä viisastua. Niin kuin elävästä elämästä olemme oppineet eläköityminen on kuin viisasten kiven löytäminen. Tuo pätee varsinkin viranhaltijoihin. Me tavan tallaajat saatamme sen sijaan viisastua milloin tahansa, eikä siitä tarvitse olla sen kummempia seurauksia, mitä nyt muutamia bannauksia somekanavilla ja feisbuukkavereiden menetyksiä.
Ps. Voisiko joku kertoa, mitä tapahtuu toimittajille, jotka sattuvat viisastumaan ennen eläkeikää? Päääsevätkö he kaikki varhaiseläkkeelle?
Joidenkin kohdalla alholisoituminen mahdollistaa erilaiset eläkejärjestelyt.
Poista"Toisesta pojasta tuli toimittaja ja toisestakin tuli juoppo".
"'Jumala miehille - uskonnot naisille', hän [Nostromo] toisinaan mutisi." Joseph Conrad, Nostromo s.43. Like 1991, suomentanut Arvi Tamminen
VastaaPoista"Tarina tuosta ”uushenkisestä” liikkeestä on taaskin kerrottu ilman kritiikin häivää ja hädin tuskin peitetyllä ihastuksella...
VastaaPoistaLuulen, että voisi olla kiinnostavaa nähdä, miten ns, julkiset intellektuellimme (keitähän he nykyään mahtavatkaan olla?) ottavat kantaa tähän ilmiöön."
Pitelen ikävä kyllä vastaus kädessäni: huippufilosofi Timo Airaksinen, aikaisemmin kiihkoateisti, on uusimassa teoksessaan Jäähyväiset uskonnolle reivannut kantansa. Edelleen hän tuomitsee/hylkää järjestäytyneen uskonnon, mutta toivottaa tervetulleeksi "henkisyyden". Että siinäpä olisi tälle naisjoukolle sopiva piispa, jos nyyt mies mihinkään kelpaa.
Mutta niihän se on, että kun terve ja vakiintunut uskonto heitetään ikkunasta ulos, niin kaikenlainen taikausko ja hörhöily naisruumiin ja sen eritteiden erityisestä pyhyydestä hiipuvat ikkunasta sisälle. Mitänhän mieltä meidän muslimimme ovat moisesta uususkonnosta.
"No, ei hän kuulemma nykyään usko auktoriteetteihin, edustukselliseen demokratiaan eikä väkivaltakoneistoon. Olen omistanut kaiken käytettävissä olevan kapasiteettini vaihtoehtojen etsimiseen näille, kertoo lehti hänen sanoneen.
VastaaPoistaAnarkistisen liikkeen piirissä noita vaihtoehtoja on myös etsitty parisataa vuotta ja olisi ollut kiinnostavaa kuulla, miten sankarimme suhtautuu edeltäjiensä ja vertaisryhmänsä ajatuksiin."
Kyllä se pitäisi jo kouluopetukseen kuulua lyhyt oppihistoria: olisi helpompi kehitellä uusia vaihtoehtoja vakiintuneisiin instituutioihin kun olisi edes summittainen käsitys aiemmin myttyyn mennestä yrityksistä.