perjantai 26. kesäkuuta 2020

Tasa-arvoa pukkaa

Demokratia ja "demokratia"

Sodan jälkeen maamme ns. edistykselliset piirit tusivat sattuneesta syystä suurta tarvettaSuomen demokratisoimiseen. Tämän touhun historiasta on olemassa neuvostoaikainen kirjakin "V borbe za demokratizatsiju Finljandii". Demokratisoinnissa suuri itäinen naapurimme tarjosi täkäläisille tovereille avokätisesti tukeaan, ei kuitenkaan aseellista, mikä kiivaimpia demokraatteja suuresti harmitti.
Mitäpä sanoakaan, suomalaisessa demokratiassa oli tuolloinkin puutteita ja aika tavallakin. Niitä kuitenkin koko ajan korjattiin minkä ehdittiin ja kyettiin. Kyllä suurin osa kansaa sen ymmärsi.
Jotkut eivät ymmärtäneet ja tietyt tyypit teeskentelivät, etteivät ymmärrä. Niinpä tavanomaisen ja perinteisen demokratian rinnalle tarjottiin ideaalitilaa, jota kutsuttiun kansandemokratiaksi, siis kansankansanvallaksi. Vasta tällaisen radikaalin mullistuksen sanottiin lopullisesti ratkaisevan ongelmat, tasa-arvohan oli epätäydellinen, kuten jokainen saattoi havaita, eikä valtakaan tasan jakautunut.
1940-luvn lopulla uusdemokratian adeptit joutuivat vastakkain perinteisen demokratian kannattajien kanssa. Nämä viittasivat Ranskan vallankumouksen tunnuksiin, vapaus, tasa-arvo ja veljeys. Heidän mielestään siinä oli koko demokratian ohjelma eikä sitä tarvinnut enää uudelleen keksiä.
 Yrjö "Jahvetti" Kilpeläinen ol näkyvä perinteisen demokratian puolustaja ja muut sevelisosialistit tietenkin myös. Heille riitti kannatusta. Uudenlaisena mainostettu "todellinen" demokratia haisi liikaa keskitysleireiltä ja teloittajilta. Sen yksimielisyys oli outoa ja mitä ilmeisimmin pakotettua.
Uusdemokratian edustajilla oli kyllä omia argumenttejaan- Heidän mielestään todellista tasa-arvoa ei suinkaan ollut pelkkä mahdollisuuksien tasa-arvo. Itse asiassa se ei suinkaan taannut huono-osaisille parempaa tulevaisuutta. Neuvpstoliitossa kaikki oli toisin, siellä ei tasa-arvo ollut ainoastaan mahdollista, vaan myös pakollista.
Tosiasiassa Neuvostoliiton läpeensä tehoton systeemi  taannut mitään muuta kuin mielivaltaa, joka oli ollut ominaista jo sen edeltäjälle, tsaristiselle hallinnolle, mutta osoittautui, että oli paljon niitä, jotka näkivät ja kuitenkin uskoivat. Etenkin noita uskovaisia oli ulkomailla, mutta riitti heitä kotimaassakin.
Suomea ei sitten koskaan sanan tuolloisessa merkityksessä "demokratisoitu". Sen sijaan tehtiin vuodesta toiseen sosiaalisia pikku parannuksia ja jossakin viheessa sitten maata alettiin nimittää maailman onnellisimmaksi ja sosiaalisesti kehittyneimmäksi ja niin edelleen. Vähänkö ihmiset kehuja keksivät, ainakin jos nille jonkinlaista katettakin löytyy.
Mutta eihän tämä kaikille riitä. Ei sitä tasa-arvoa ole vieläkäniety nin pitkälle, ettei enää mitään
olisi tekemättä. Ajatelkaamme vaikka palkkoja ja työoloja. Kyllä se niin on, että ihmisillä on aivan erilaiset palkat ja sitä paitsi parhaat usein juuri niillä, joilla on mukavimmat työt. Toisilla on myös komeat lukaalit ja toisilla kehnot. Yhdet ajaa mersuilla ja toiset vanhoilla toytoilla. Onko se oikein?
Tusinpa ovat asiat niin viimeisen päälle oikeudenmukaisesti kuin ne voisivat olla. Tuleepa mieleen takavuosilta muuan tutkimus, jossa todetiin, että maahamuuttajat asuivat köyhemmin kuin kantaväestö.
Selittäviä asianhaaroja toli löytyi, jos niitä viitsi ottaa huomioon: maahanmuuttajat olivat yleensä tulleet maahan pari vuotta aiemmin taskut tyhjinä, kanta-asukkaat taas yleensä suomalaisen tapaan säästäneet koko ikänsä asuntoonsa.
Olisiko oikeudenmukaisuus ollut sitä, että jokaisella olisi ollut samanlainen lukaali? Nyttemmin nämäin asiat lienevät kohdallaan, sillä yhteisknnan asunto heltiää lähes varmasti maahanmuuttajalle, mutta ei suinkaan noin vain kanta-asukkaalle. Ja ne eivät ole mitään slummiasuntoja ne. Eihän meillä ole slummejakaan -vielä.
Mutta vähänkö on muitakin ongelmia. Ministeri Ohisalo kertoo (yhäkin), että naisten euro on yhä vain 84 senttiä. Ne laskelmat, jotka osoittavat, tä tämä terustuu nimenomaan tehdyn työn määrään, nyähttää kokonaan menneen ministeriltä ohi korvien tai ymärryksen.
Mutta tämä nyt onvain yksi esimerkki  avan uudenlaisesta ja todella oikeasta tasa-arvokäsityksestä. Intersektionaalinen feminismi kertoo, että myös esimerkiksi ruskeat tytöt kohtaavat ties minkälaisia esiteitä tiellään kunnian kukkuloille. Niistä meillä muilla ei kuulemma ole aavistustakaan.
Itse olen huomannut monien tyttöjen yrittävän hinnalla millä tahansa tulla ruskeiksi, mikä masokismin laji sitten lieneekään kyseessä.Erään ruskeana tyttönä itseään mainostavan uhriutujan en ole huomannut sanoneen mitään tolkullista kokemastaa sorrosta, mutta hän lieneekin asian ainoa mahdollinen asiantuntija, mikä tekee meidän muiden ihmisten aseman yhteisessä keskustelussa kovin vaikeaksi.
Intersektionaalisen feminismin ideana näyttääkin olevan niin sanottujen etuoikeuksien poistaminen. Etuoikeuksia taas nauttivat kaikki muut, paitsi ne eri tavoin sorretut, vammaiiset mielensäpahoittajat ja puutteenalaiset, joiden marttyyriutta toisten on kumarrettava ja otettava siitä vastuu.
Eiväthän sorretut ja solvatut itse mistään ole vastuussa,sellaista olettaessamme luisuisimme traditionaaliseen demokratiakäsitykseen. Luoja varjelkoon moiselta häpeältä kunnianhimoista hallitustamme ja sitä lammaslaumaa, joka näyttää mäkättäen juoksevan sen hulluimpienkin ideoiden perässä.













21 kommenttia:

  1. Demokratia ja "demokratia"

    Huumori ja ”huumori”

    Suomesta on näköjään tullut maailman huumorityperyyden pääkaupunki. Maailman kirjallisuus osoittaa, että huumorin takana on aina jotain arkiviisautta. Nyt, tänä päivänä Suomen Yle oli lääpällään onnesta, että Suomen presidentiksi ei valittu Trumpia. Trumpilla ei ole oikeutta harrastaa/harjoittaa huumoria/huulenheittoa/vittuilemista. Koska politiikka on kaikkien maailman kirkkojen kultakoristeita kultaisempi.

    Mitähän tekee maailman toisella puolella Trumpin vastustaja Putin? Hän saarnaa ahkerasti niin Venäjällä kuin maailmallakin (Suomessakin palkkaa vastaan), että Venäjä on luomakunnan suurin Rauhankyyhkynen. Suomen Yle harrastaa/harjoittaa/vittuilee ihan samaa uskontoa: Putin on maailman paras kundi.

    ”Kansanedustaja Mäenpään puheenvuoro eduskunnassa on haluttu ymmärtää kiihotuksena kansanryhmää vastaan. Tällaiseksi kansanryhmäksi on nyt konstruoitu ryhmä ”turvapaikanhakijat”, joka kai lienee joka suhteessa hyvin kirjava, eikä siis mikään synnynnäisiä ominaisuuksia omaava ryhmä.”

    Suomesta ei ole näköjään tullut pelkästään maailman huumorityperyyden pääkaupunki, se on myös muistisairas. Suomessa on unohdettu tyystin se, että muutama vuosi sitten Syyriasta ja Afrikasta ryntäsi Eurooppaan miljoonia ”turvapaikanhakijoita” ja turvapaikanhakijoita. Putin piti huolen siitä, että ”turvapaikanhakijoita” oli enemmän ja rahaa siihen on vaikka kuinka paljon.

    VastaaPoista
  2. Ennen vanhaan päti se yksinkertainen sääntö, että jos maan lipussa oli työkaluja, niin silloin maa ei ollut mikään työtä tekevän paratiisi.
    Eikös se vanha vitsi kysynyt, että "mitä eroa on demokratialla ja kansandemokratialla?
    Sama kuin paidalla ja pakkopaidalla oli vastaus.

    VastaaPoista
  3. Kyllähän täällä monet kannattavat Putinin käytäntöjä, mutta häntä ei voi julkisesti tukea koska maa ja etnisyys ovat täysin väärät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Diktatuurille tai autoritääriselle - tai sen tapaiselle - hallinnolle löytyy kyllä kannattajia silliin kun jiku huomaa voivansa hyötyä siitä joko yksilönä tai ryhmän jäsenenä.

      Kun jollakin tavalla demokraattinen järjestelmä hitaasti - vähintään vuosien kuluessa, joskus vuosikymmenien aikana - muutetaan vähitellen demokratian unohtaneeksi järjestelmäksi, voidaan jonkinlainen yksinvaltuis tai diktatuuri tuoda tilalle, kunhan se tapahtuu kohtuullisen hitaasti.

      Tämän idean kautta on mahdollista esimerkiksi ymmärtää puheet neljästä noin 20 vuotta kestävästä jaksosta jotka seuraavat toisiaan ja lopulta noin 80 vuoden välein ollaan jonkin ison muutoksen edessä tai sen imussa.

      Ehkä kyse ei ole sinänsä syklistä tai syklin pituudesta, vaan siitä että nuorempi osa väestöä lähtee mukaan "toimintaan" mutta ei kuitenkaan ymmärrä, että jokin tavoiteltu seuraus ei onnistu tai että se kötkeekin alleen jotain ihan muuta.

      +

      Jotkut ovat olleet ilman suurta kritiikkiä valmiita hyväksymään mm. marxilaiseen suuntaan menevät teesit tai ajatukset.

      Kuitenkin yhteiskunnan perusteiden ymmärtäminen on ollut liian heikkoa näkemään edes marxilaisen ajattelun vahvuuksia.

      Opin heikkouksien näkeminen ei ole mahdollista ilman elämänkokemusta.

      Sama pätee kaikkiin "suuriin ajatuksiin" joita erilaiset filosofiat ovat luoneet.


      Heikkous pitää aatteen tai filosofian heikkona tai estää käytännön toteutuksen onnistumisen teorian mukaisena.

      Vahvuudet toimivat niiden eduksi jotka ovat valmiita olemaan hieman "ahneempia" kuin muut - kyse voi olla röyhkeästä käytöksestä, valuutan tai tavaran haalimisesta muiden kustannuksella tai jostakin muusta epämiellyttävästä.

      +

      Eri muotoiset itsevaltaisia piirteitä sisältävät ajatukset ovat jossakin tilanteessa jonkinlaista "nollasummapeliä" - minä saan nämä kun varmistan että toiselle käy huonosti.

      Epäempaattisuus tai vihamielisyys mahdollistaa palkinnon saannin - vaikka toisen kustannuksella ja suuresta hinnasta.

      Kaikissa valtaa käsittelevissä filosofioissa on tämä sama sisäänrakennettuna, toisissa se on järjestelmän ydin, muissa mahdollisuus.


      Tai jopa ajatus: "ennemmin mä syän itte kun annan lasteni nähdä nälkää".

      Poista
  4. https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/hallitus-edistaa-sukupuolten-tasa-arvoa-kaikissa-oloissa-
    https://www.vihreat.fi/blogit/maria-ohisalo/2020/06/nostamme-suomen-tasa-arvon-karkimaaksi
    https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/3130817670371739

    Nimimerkki Nainen pää pyörällä (Ei sunkaan teilipyörällä?)

    VastaaPoista
  5. Perinteisen demokratian kannattajien mielestä Ranskan vallankumouksen tunnukset, vapaus, tasa-arvo ja veljeys sisälsivät koko demokratian ohjelman eikä sitä tarvinnut enää uudelleen keksiä. Tätä vähän vanhempi oli se USAn itsenäisyysjulistuksen ohjelma, jonka mukaan perusoikeuksia olivat ”Life, Liberty and the pursuit of Happiness”, oikeus elämään, vapauteen ja onnen tavoittelemiseen.

    Muistaakseni USA:n ohjelman sorvasi pieni porukka Thomas Jeffersonin johdolla. Ranskan perustuslakia säätävä kansalliskokous sorvasi oman julistuksensa suurella porukalla, ja tekemiseen osallistuivat todennäköisesti aikakauden näkyvimmät intellektuellit. USA:n luomus – tosin monin kohdin täydennettynä – on voimassa vielä tänäänkin. Ranskalaisten elegantti luomus ei kestänyt pystyssä paria vuotta enempää ja varsin nopeasti Maximilien de Robespierreen hallitus teki omat täsmennyksensä, joiden mukaan vapaus oli tarkoitettu vain vallassaolijoille: ”Ei vapautta vapauden vihollisille”. Niinpä vapautta, veljeyttä ja tasa-arvoa sitten toteutettiinkin giljotiinilla ja poistamalla oikeusistuimista puolustusasianajajat, koska ”eivät rikolliset tarvitse puolustusasianajajia, jotka vain tuhlaavat kallista aikaa”.

    Tässä ehkä tulee esiin pragmaatikkojen ja dogmaatikkojen välinen ero. Pragmaatikkojen julistukset tuppaavat olemaan luonnosmaisia, mutta ne toimivat käytännössä, ainakin likipitäen. Dogmaatikot saavat aikaan retorisesti viimeisteltyjä julistuksia, jotka ensin eivät toimi käytännössä ja kun käytäntö sitten osoittautuu julistukselle vastakohtaiseksi, sen selittelyyn ja kiertelyyn kehitetään loputon saivartelujen vyyhti. Retoriikka asettuu todellisuuden ja käytännön korvaajaksi.

    Ei tarvinne selittää, mistä moinen vertailu nousi taas mieleen.

    VastaaPoista
  6. Näille adoptoiduille Suomessa ja muualla tuntuu tulevan kausi milloin omaa kulttuuria. Joka on näillä se mihin on adoptoitu halveksitaan ja ihannoidaan lähtömaan kulttuuria. Vaikka kyseisessä maassa on käyty korkeintaan lomamatkalla.

    VastaaPoista
  7. Jos ryyppää vähemmän, saattaa tulla vähemmän kirjoitusvirheitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on totta. Mikäli käyttää tabletin sijasta tietokonetta, saa samansuuntaisen tuloksen.

      Poista
  8. Tätä hurmosta ihonvärin ja perinnevaatetusten ympärillä voi ensin pitää järjettömänä. Tarkemmin pohtiessa kuitenkin ymmärtää, että ilmiöön on vihdoinkin tarttuneet ne älykkäämmätkin, eli vapaan markkinatalouden ehdoilla toimivat.
    Kun monikansalliset yhtiöt alkavat muuttamaan julkista kuvaansa (kirjaimellisesti) näkymättömäksi, tyhmempikin ymmärtää koko ilmiön typeryyden ja tyhjyyden. Ylilyönneillä alleviivaaminen on varmasti suunniteltua.
    Aikoja ja tapoja - ohimenevää.
    -tm

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, kaupallisuus on tärkeä osa tätä.

      Osa upporikkaista isojen korporaatioiden päälliköistä on ajamassa tätä kehitystä.

      Markkintalous koskee enää köyhiä ja kipeitä, eli markkinat voidaan ajaa alas.

      Paremmat ihmiset pääsevät ihanaan sosialismiin kulkematta lähtöruudun kautta.

      Mm. pörssi näyttää keskittyvän varallisuuden uudelleen jakoon ja markkinatalouteen vielä uskovat putsataan valuutastaan.


      Hieman samaa kuin ikivanha "sosialismi on sama kuin sähköistäminen" - ei se sähkö itsestään kulkeutunut tehtaisiin ja kolhooseihin... hyvä bisness joillekin tahoille...

      Toki sota on ja on vielä parempi bisness ja siksi sekin häämöttää tulevaisuudessa.

      Poista
    2. Oikeastaan kaupallisuus ei liity ilmiöön. Vapaassa markkinataloudessa haetaan vain maksimituottoa - siinä ei aatteet tai ideologiat merkitse mitään.
      Se, että merkittävät toimijat alkavat muuttamaan brändiensä ulkoasua, kertoo epävarmuudesta oman identiteetin suhteen. Näissä ympyröissä excelin alarivi on kaikista tärkein ja sen rivin takia tehdään kaikki mahdollinen. Ja valitettavasti useassa yrityksessä munattomat nillittäjät peesaavat ajan henkeä, unohtaen koko yrityksen oman historian ja perinteet.
      Luulisi että esim fazerin kaltaisessa firmassa olisi munaa olla oma itsensä, mutta toiselta näyttää.
      Sinänsä surullista, ettei yritysten hallitukset tajua tämän inter-whatsoever- muoti-ilmiön pinnallisuutta. Ja että ylipäätään lähtevät mukaan tuohon idiotismiin.
      40+ vuotta työuraa yksityissektorilla, jossa todistus opetetuksesta on hyvä lähtökohta, antaa parhaan näkemyksen todellisuuteen.

      Poista
  9. Onhan se nyt ihan selvää ainakin viherpunikeille, että mm turkkilaiset, kreikkalaiset, neekerit, eskimot ja geishat ovat hyvin epäilyttäviä tahoja laittaa mainoksiin.

    Yksi törkeimmistä oli Brunbergin ”Neekerinpusu” -makeinen. Siinähän rullahuulet pussasivat makeisrasian kannessa. Todella yököttävää ja rasistisen törkeetä. Itse asiassa mitään niin ala-arvoista kuin neekeri ei ole nykymoraalin mukaan edes olemassakaan.

    Valtakunnansyyttäjällä on vielä paljon tekemistä, mutta mikä on vointinsa. Ovatko voimat aivan lopussa?

    VastaaPoista
  10. "V borbe za demokratizatsiju Finljandii"

    Demokratia ja "demokratia"

    Kommunistisen puolueen manifestissa Marx opetti, että ennen kaikkea pitää valloittaa demokratia. Se oli siis a ja o.

    Kuten tunnettua syytä, miksi Toivainen päätti lopulta nostaa syytteen (syytteet), voidaan vain arvailla. Eräs todennäköinen syy saattaa kuitenkin olla siinä, että koko ylin oikeuslaitos on marxilaisten Demlajuristien vallassa, jolloin siellä on päässyt syntymään eräänlainen kaikkivoipaisuuden ilmapiiri.
    http://ylewatch.blogspot.com/2019/11/uusmarxilainen-kansanvihollinen-raija.html
    Jos oikeuslaitos ei kuulu demokratian struktuuriin, niin mitä se sitten on? Tästä näemme, että Suomessa Marxin oppi a:sta ja o:sta on toteutettu, lähestulkoon.

    VastaaPoista
  11. Hei, Vihavainen!
    Kehno alustus(kirjoitusvirheineen!)tuottaa vielä kehnompia kommentteja. Entinen, pohtiva laatu taas kunniaan ja eteenpäin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogiteksti on taas aivan erinomainen. Pekka S-to voisi itse kohottaa kommenttien tasoa, jos pystyy kykenemään.

      Poista
  12. Mitähän hyvikset meinaavat tehdä cola-juomien kanssa. Niistähän värin perusteella tulee mieleen orjalaivojen terva ja kakan väri. Ja onkohan geishasuklaan väri ja koostumus japanilaista kakkaa kun väri on sellainen ruskea.

    Sperman värikin olisi muutettava kun se on pikimustimmallakin murjaanilla se on valkoista. Toisaalta jos se olisi mustaa tai ruskeaa, niin epäilisin pilaantunutta tuotetta.

    Yhteenvetona. Lopettakaa nyt jumpe soikoon se perseily erilaisten värien ja logojen kanssa. Nolaatte vain itsenne ja sukunne 7. polveen asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Lopettakaa nyt jumpe soikoon se perseily erilaisten värien ja logojen kanssa."

      Eräs venäläinen sanonta väittää: "Вели дураку молиться, так он и лоб расшибет." (Käske tolvanaa rukoilemaan, niin se otsansakin hakkaa verelle.)

      Poista
  13. Ohisalo vaikuttaa olevan valkoinen omanarvontuntoinen nainen, joka vielä etsii omaa seksuaalista identiteettiään.

    Onko solidaarinen tuheronsa ympärileikkaus harkinnassa?

    VastaaPoista
  14. "Heidän mielestään todellista tasa-arvoa ei suinkaan ollut pelkkä mahdollisuuksien tasa-arvo. Itse asiassa se ei suinkaan taannut huono-osaisille parempaa tulevaisuutta."

    Tuon ajattelutavan ymmärtää, kun muistaa lähtökohdat mistä se lähti: varhaisen kapitalismin harjoittamasta työläisten riistosta. Tuon ongelman ratkaisemiseksi luotiin sosialismi, jossa kapitalistit eivät riistäneet työläisiä. Sitä vain ei huomattu, että sosialismissa luotiin uusi luokka, nomenklatuura eli puolue, joka kollektiivisesti riisti näitä. Tietyn ongelman ratkaisemisessa syntyy uusi ongelma, jonka ratkaisemisessa puolestaan syntyy uusi ongelma jne...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täsmälleen. Tyhmä uskoo järkeensä kivenkovaan ja haluaa niin radikaaleja uudistuksia kuin mahdollista. Sen jälkeen sitten lisää jne.

      Poista

Kirjoita nimellä.