Miehenä Suomessa
Matti Mäkelä, Pitelemätön. Matti Mäkelän muistelmat. Siltala 2019, 352 s.
En ole lukenut juuri mitään Matti Mäkelän tekstejä. Muistan vain, että hän onnistui takavuosina nostattamaan tympeimmissä femakkopiireissä raivoa kirjallaan Kaksi vaimoa.
Provokaatio kai se olikin, ainakin kansikuvansa puolesta. Joka tapauksessa Mäkelä meni jo nuoresta pitäen sisään varsin naisistuneelle alalle, kirjallisuuden akateemiseen opiskeluun ja tutkimukseen ja naisista tuli hänelle monessa suhteessa tärkeitä.
Välistä hänestä tuntui, että koko homma on yhtä hölynpölyä ja niin sanotusti syvältä. Joka tapauksessa hän ajan mittaan siellä oppi viihtymään ja väitteli tohtoriksikin. Toki varsinainen elämäntyö tapahtui yliopiston ulkopuolella, muun muassa kirjoittajia ohjaten, ja esimerkiksi kyliin lisää elinvoimaa pumpaten.
Mäkelällä oli asioihin oma perspektiivinsä, joka itse asiassa ei ole ikäpolvelleni lainkaan harvinainen. Hän oli maatalon poika Pohjanmaalta ja sosiaalistui kyläympäristöön, josta sitten ponnisti kauemmas ja, kuten itse toteaa, huomasi päässeensä kovin, kovin kauas seurustellessaan tasavertaisena kollegana kansainvälisessä tutkijaporukassa jossakin maailman ääressä.
Asiaan kuuluu, että Mäkelän vanhemmat ja isovanhemmat olivat uskovaisia lestadiolaisia, pikkuesikoisia, jotka tietääkseni olivat kommunismiinkin taipuvaisia, vaikka kirjoittaja ei tällaisesta mainitse.
Kirjoittaja itse toki irtautui tuosta uskosta jo varhain, mutta eipä noita lähtökohtia voi noin vain riisua yltään. Niin pohjalaisuus kuin lestadiolaisuus taitaa paistaa läpi näistäkin muistelmista.
Tunnettu historioitsija Eric Hobsbawm vietti joskus vuoden Suomessa ja ihmetteli sitten eräässä kirjassaan, millaisen luokkaretken eräs hänen suomalainen naistuttavansa oli tehnyt. Tämä oli syntynyt talonpoikaisperheeseen ja työskenteli aikuisikään saakka niissä hommissa. Sen jälkeen hän muuttui intellektuelliksi ja teki kansainvälisen uran.
Siis kaksi aivan erilaista elämää samalla ihmisellä ja vieläpä lyhyellä aikavälillä! Hobsbawmista tämä oli ilmeisestikin ihmeellistä ja niinhän sen pitäisi olla meistä kaikista. Nimenomaan Suomessa, jossa koululaitos on kattava ja tehokas ja kulttuuri on suosinut opiskelua, asia oli mahdollinen ja jopa aivan luonteva.
Muistelija alleviivaa vielä asiaa hieman faktoja venyttäen: hänen mummonsa oli allekirjoittanut vuonna 1947 syytinkisopimuksen puumerkillä. Hän oli siis lukutaidoton! No, olipa harppaus täydellisestä oppimattomuudesta kansainvälisen intelligentsijan pariin vain yhden sukupolven jälkeen!
Pitänee kyllä pilata hieman iloa sikäli, ettei kirjoitustaidottomuus, mistä tosiaan näyttää olleen kyse, merkinnyt yleensä vielä lukutaidottomuutta. Epäilemättä mummon kirjalliset harrastukset joka tapauksessa olivat olemattomat, mutta varsinaista lukutaidottomuutta ei Suomessa tuossa vaiheessa enää ollut, ainakaan täystaitoisten piirissä. Monessa muussa maassa kyllä oli.
Leivän ja naisten -siis molempien yhdessä- perässä kulkien kirjoittaja joutui ensin Pohjanmaalta Helsinkiin, sitten Kymenlaaksoon ja sieltä Turun kautta Pohjois-Karjalaan.
Siinäpä sitä tuli kierrettyä maata kirjaimellisesti ristiin rastiin ja kommentteja kotimaamme eri osista tietenkin myös esitetään tässä kirjassa. Eivät ne kovinkaan myrkyllisiä ole. Kirjoittaja kotiutui pian kollegojen piiriin ja miesporukoista tuli jopa aika läheisiä.
Naisten kanssa suhteet toki olivat tietyssä mielessä vielä läheisempiä. Kahden vaimon loukussa ei ole mitään kummallista, sehän on ollut normaali instituutio monessa kulttuuripiirissä iät ja ajat. Myös vaimon kaksi miestä oli jo 1700-luvulla normaali asetelma ylemmissä piireissä.
Talonpoikaisella tasolla sitä kyllä kavahdettiin. Vanhan venäläisen sanonnan mukaan ei kyllä ollut niin väliä, kenen sonni oli ollut asialla, kunhan vasikka saatiin pitää. Mutta kyläyhteisössä kyse oli myös perintöoikeudesta ja aisankannattajuus hiersi pahasti lehtolasten ja aviolasten suhteita.
Mainehan siinä myös mieheltä meni, jopa molemmin puolin. Linnankosken Pakolaiset kertoo vielä, miten moista häpeää lähdettiin koko perheen voimalla karkuun toiseen maakuntaan.
1900-luvun jälkipuoliskon oloissa seksi kyettiin jo kokonaan irrottamaan lisääntymisestä, eivätkä vanhakantaiset asenteet moniakaan enää pidätelleet. Mäkelä laskeskelee noin kuusikymmentä kaatoa, mikä on huomattavan paljon, joskaan nyt ei kai ihan huippua alfaurokselle, jonka luo lienee ollut koko ajan melkoisesti tunkua.
Noista kuudestakymmenestä parikymmentä oli ollut floppeja tai muuten noloja juttuja, joista seurasi morkkis, mutta ei ilmeisesti sen pahempaa. Tuntuu siltä, että kirjoittaja pysyi lopultakin uskollisena kahdelle vaimolleen ja sen jälkeen sitten sille yhdelle, joka oli vuorossa, kun edellisistä erottiin.
Ei tämä seksielämä sen kummallisempaa ollut. Tärkeää se toki oli, kuten alkoholin nauttiminenkin, mutta ei sentään ihan keskeisin asia elämässä, ainakaan nyt muistelijan mielestä. Tosin lienee huomioitava se, ettei seksistä yleensäkään jää oikeastaan mitään mieleen. Mitä siitä nyt sitten kirjoittaisi ja miksi?
Toki on pornokirjailijoita, mutta he ovat oma lajinsa. Seitsemääkymppiä lähestyvä mies osaa jo panna asiat järjestykseen tai sitten ei opikaan.
Elämässä tärkeää on myös terveys ja hyvinvointi. Tässä tapauksessa ajoittain kovaan kuntoon yhdistyivät ruumiin heikkoudet: sydänvika ja sokeritauti. Viikatemies kävi jo näyttäytymässä varhaisessa vaiheessa. Kuitenkin vasta maksasyöpä teki miehestä selvää ja muistelmatkin syntyivät lähtöä odotellessa -sen enempiä ruikuttamatta.
Perhe ja jälkipolvet ne kuitenkin ovat se asia, jonka takia meille on elämä annettu, sanoivatpa feministipellet sitten mitä tahansa. Lapset ja lastenlapset ovat selvästi asioita, joista kirjoittaja on hyvin ylpeä, vaikka kyllä hän aito pohjalaiseen tapaan ylpeilee paljosta muustakin.
Mikäpäs siinä, ylpeys todellisista saavutuksista on aivan kohtuullista ja jotakin aivan muuta kuin se moukkamainen oman erinomaisuuden todistelu, joka liittyy synnynnäisiin ominaisuuksiin, kuten jossakin pride-kulkueessa.
Ei kai sen pidä antaa itseä häiritä, jos erilaiset normaalista poikkeavat eli epänormaalit ihmiset tekevät keskenään mitä huvittaa. -Mutta tarvitseeko heidän hieroa sitä minun naamaani, kiteyttää kirjoittajan jälkikasvu mielestäni onnistuneesti.
Ei näytä siltä, että kirjoittaja olisi mikään miesasiamies, saati radikaali mihinkään suuntaan. Sen sijaan hän on konservatiivi ja sellaisiahan jokainen yhteiskunta tarvitsee. Se on asenne, joka ei kaipaa mitään erityisiä puolusteluja: mikäli yhteiskunnassa on kylliksi niitä, jotka pitävät kiinni siitä, mikä jo tunnetaan ja on hyväksi havaittu, vältetään todennäköisesti tekemästä niitä kaikkein pahimpia virheitä, joihin radikaalit yrittävät saada ehdottomasti kaikki mukaan ja niin pian kuin mahdollista.
Tässä maailmassahan on käynnissä loputon taistelu barbariaa vastaan. ”Alhaalta” eli vanhemman sukupolven haarovälistä nousee yhä uudelleen uusi sukupolvi, joka ei ole mitään kokenut eikä minkäänlaista sivistystä saanut. Siksi se on vaarallinen ja arvaamaton.
Jokaisen aikakauden ja sukupolven iänikuinen tehtävä on alhaalta nousevan barbaarien invaasion taltuttaminen. On kohtuullista ajatella, että vasta sitten, kun se on muutaman vuosikymmenen ajan saanut kasvatusta, koulutusta ja kokemusta, se kykenee asettumaan politiikan ja kulttuurin johtoon tavalla, joka turvaa sekä entisten saavutusten säilyttämisen, että entistä korkeammat uudet saavutukset.
Mutta rajuahan tämä ajan riento näyttää olevan nykyään. Sitä se on ollut jo puolentoista vuosisataa, mutta vasta toisen maailmansodan jälkeen kansan suuret joukot ovat todella irtautuneet vanhoista, jopa keskiaikaisista siteistä.
Se sukupolvi, joka on tuon suuren murroksen kokenut, kirjoittaa nyt muistelmiaan. Ne ovat aina kiinnostavia, mikäli kirjoittajalla on ollut kykyä ymmärtää oma historiansa laajemmassa kontekstissa. En sano, että Mäkelä olisi asiassa aivan erinomaisesti onnistunut, mutta huonominkin voisi olla.
Matti Mäkelä loi käsitteen pätsäily. Sitä olen viimevuodet koettanut noudattaa.
VastaaPoistaPäitsäilen minäkin jo vuotta 23. Sain tarpeeksi silloin kauan sitten ja lähdin maalle, metsän laitaan.
PoistaMuuten, kirkonkirjoja lukiessa saa paljon tietoa entisestä elämästä, ihmisten maalaiselämästä: kartanoiden ja maatilojen renkiä, piikoja, torppareita, itsellisiä, aviottomia, aviollisia, paikallaan pysyviä ja työn perässä liikkuvia ihmisiä. Paljon lapsia, paljon kuolemaan johtavia tauteja. Nälkävuosia ja niiden seurauksia. Sotia ja niiden seurauksia. Ja sitten teollistuminen.
Minun ikäisestäni (70v.) on kirkonkirjoissa maininta yli-ikäinen. Ja olen sitä tänä päivänäkin vaikkakin eräs nuorehko nainen minua puhelimessa valisti, "että sehän on vain numero".
Ja, mummoni osasi lukea muttei kirjoittaa. Tai oman nimensä osasi. Oli käynyt kiertokoulua ja muuttanut sitten 15-vuotiaana Tampereelle Finlaysonille kutomaan ja nukkumaan välillä koneen viereen. Tilistään hän aina lähetti suurimman osan kotiin äidilleen maalle. Reipas mummoni.
Tuo aikalailla omaehtoisen ihmisen omaelämänkerta taitaa kertoa myös sellaisesta yhteisöllisyyden laadusta jossa yksilöllä on vielä mahdollisuus ja oikeus valita ystävänsä.
VastaaPoistaNythän me elämme "kansainvälisten sopimusten" määräämässä maailmassa, jossa ei enää saa itse valita ystäviään. On vain tovereita, kuten totalitarismissa ainakin, ja vihapuheesta saa syytteen ja ikuisen kirkonkirouksen.
Tämä tilanne, jossa sivistysinstituutioita miehittää, anteeksi henkilöittää naissukupuoli, joka ajattelee niin falskein käsittein, että "kansainvälinen oikeuskin" tulee muiden vastaavien postmodernismin stiiknafuulioiden tavoin mahdolliseksi, on kyllä mielestäni historiallisesti uusi. Tässä ei ole kyse mistään sukupolvikiertojen ikuisesta paluusta.
Eurooppalainen uusi aika oli ihmissuvun historiassa aivan erityinen aikakausi. Sitä voi mitata vaikka sillä muutoksen määrällä jonka se maailmaan ja ihmisen elinehtoihin jätti.
Ja kyllä sillä oli sisäisten ideoiden emergenssi gotiikan huimaavista vertikaalilinjoista renessanssin statiikan, barokin kehyksien ja rokokoopeilien kautta sääty-yhteiskunnan metamorfoitumiseen luokkayhteiskunnaksi, ja kielellis-kulttuurisille kansallisvaltioille ominaiseen edustukselliseeen demokratiaan.
Homma romahti vasta postmodernismiin. Sen hajoavia hedelmiä nämä nykyiset riemunkirjavat "ismi-identiteetit" ovat.
Mattia jonkin verran tunteneena voin sanoa, että kyllä hän ihan tahallaan provosoi. Ja nauroihan hän vielä ennen kuolemaansa sitä, kuinka provosoinnista niin ”kaaheasi” meuhkattiin.
VastaaPoistaMutta lukenut mies Matti oli ja kertoi omien sanojensa mukaan yrittäneensä välillä liikaakin - tuli siis touhuttua sellaistenkin asioiden kanssa jotka olisi joutanut jättää vähemmälle.
Mutta muualla kuin pääkaupunkiseudulla asuvan suomalaisen miehen sieluun hän näki.
Eikä ymmärtänyt sitä nykyään niin yleistä ”esiintymistä” parempana kuin on. Itsensä korostamista johtavilla asioilla ja ns. ilmiöillä.
Joulua
Pekka K
Kajaani
Muisteleminen on ihan kivaa, kunhan ei jää vellomaan muistoihinsa. Joka tapauksemme me, jotka olimme nuoria 50/60-luvulla saimme nauttia ihan oikeiden patamustien konservatiivien vastustuksesta. Nykynuorilla on päinvastoin, kukaan ei uskalla panna hanttiin vaan kaikki kilpailevat kuka ensimmäisenä ehtii mukaan johonkin hömpötykseen. Useimmat niistä on kuitenkin enemmän vanhojen tapojen kieltoja kuin uusien tapojen kehittämisiä. Tai tietysti nuoret luulevat, että kun jotain vanhaa kieltää, nii se jäljelle jäänyt on jotain uuttaa.
VastaaPoistaMe vanhat kääkät tiedämme paremmin, sillä kun kun me riehuimme, niin tilanne oli niin, että kaikki muu oli enimmäkseen kiellettyä, mikä ei ollut erikseen sallittua. Kyllä silloin seksi, viina, ja kielletyt kirjat antoivat meille ennemmän kiksejä kuin mikään nykynuorten keksimällä keksityistä hömpötyksistä. Puhumattakaan millaisia jännityshetkiä homoilla ja sen semmoisilla oli, kun vankilatuomion tai turpiinsaannin uhalla piti etsiä panokaveria.
"kunhan ei jää vellomaan muistoihinsa."
PoistaEikö se vain jossain vaiheessa väistämätöntä, kellä enemmin, kellä myöhemmin, sitten kun törmää uusiin ilmiöihin, joita ei ymmärrä - eikä ennen kaikkea haluakaan ymmärtää.
Kyse on suggestiosta. Normaali toimi jokaisessa kulttuurissa, matkitaan ikätovereita. Tietty identiteetti vaikuttaa tähän ja onko henkilö kasvanut maalla vai kaupungissa. Sekä moni muu tekijä.
PoistaKatolaiskouluissa opiskelevat ovat monesti hyvin kiinnostuneita seksistä, juuri sen kiellon tähden.
"Ei kai sen pidä antaa itseä häiritä, jos erilaiset normaalista poikkeavat eli epänormaalit ihmiset tekevät keskenään mitä huvittaa. -Mutta tarvitseeko heidän hieroa sitä minun naamaani"
VastaaPoistaTaidatko tuon paremmin sanoa. Enemmistön pitää suvaita vähemmistöjä, vähemmistöjen muistaa olevansa vähemmistö.
Pari-kolme viikonloppua minäkin tulin istuneeksi Matin ohjauksessa, kirjoittajakoulussa. Ihan mukavat ja järjelliset muistot miehestä jäi, rehti ja huomattavan ymmärtäväinen ohjaaja hän oli. Miellyttävät muistot kaikin tavoin.
VastaaPoista"Suomessa, jossa koululaitos on kattava ja tehokas ja kulttuuri on suosinut opiskelua, asia oli mahdollinen ja jopa aivan luonteva...
VastaaPoistaNo, olipa harppaus täydellisestä oppimattomuudesta kansainvälisen intelligentsijan pariin vain yhden sukupolven jälkeen!"
Ei ihme, että englantilainen ihmetteli: ei mahdollisuus koulutukseen vaan se, että tuo koulutus vei menestykseen ilman ns sosiaalista pääomaa ja vuosisataisia suljettuja suhteita, kuten vanhoissa luokkayhteiskunnissa, vaikkapa juuri Englannissa. Siellä saat olla vaikka tohtori, mutta vailla public schooleissa luotuja suhteita jäät piirien ja hyvien työpaikkojen ulkopuolelle.
"Tässä maailmassahan on käynnissä loputon taistelu barbariaa vastaan. ”Alhaalta” eli vanhemman sukupolven haarovälistä nousee yhä uudelleen uusi sukupolvi, joka ei ole mitään kokenut eikä minkäänlaista sivistystä saanut. Siksi se on vaarallinen ja arvaamaton."
VastaaPoistaKun se syntinen nainen aina vain sikiää eikä osaa edes käytäytyä, jokseenkin sama kaava aina vain toistuu historiassa. Ei kyllä pysty ymmärtämään mikä niistä miehistä tekee niin mielenkiintoisia että niitä tahtoisi vapaasta tahdosta passata? Parempi taitas lähettää kaik vaikka Athokselle hetkeksi miettimän syntyjä syviä. Mutta siihenkin tarjoukseen vain osa tarttuisi, joku jäisi kumminkin.
Ja radikaaleinkin feminismikin kaatuu ain viimistään siihen kun osa pariutuu, tai nainen saa pojan ja mahdollisesti ymmärtää että molempia tarvitaan.
60-70-luvulla naisliikkeet Amerikassa samaistui mustien miesten sorrettuun osaan ja kun sitten tummemmat sai valtaa niin kumma juttu et miehet paljastuikin miehiksi. Jota kuinkin se näkemys heilläkin oli että naisen paikka on keittiössä tai makuuhuoneessa. Mitään uutta taivaan alla.