Terveen järjen puolustus
Roger Scruton, Kansakuntaa tarvitaan. Suomalaisuuden liitto 2020, 96 s.
Muistelen, että jo 1980-luvulla kirjoitin arvostelun Roger Scrutonin teoksesta Thinkers of the New Left.
Kyseinen kirja arvioi muodikkaita, lähinnä ranskalaisia ajattelijoita, jotka tuohon aikaan olivat jo tunkemassa perinnäisen marxilaisuuden jättämään tyhjiöön.
Tuossa vaiheessa näiden sofistien merkitys yleensä kuitenkin rajoittui vain siihen, että he tekivät itsensä naurettaviksi. Kokonaisten tieteenalojen saati koko yliopistolaitoksen arvovaltaa ne eivät vielä horjuttaneet.
Siitä huolimatta kyseessä oli jo mannermaisen, etenkin ranskalaisen hengen tunkeutuminen anglosaksiseenkin ajatteluun, jossa perinteisesti oli kunnioitettu empiirisiä tosiseikkoja pikemmin kuin abstraktia käsitteistämistä.
Scruton tutkisteli tämän joukon ajattelua kiihkottomasti ja totesi, että sen kannattajiin kuului jopa pari eräänlaista neroakin. Toinen asia sitten oli, miten vakavasti nämä oli otettava.
Vielä jokunen vuosikymmen sitten ymmärrettiin yleisesti, etteivät vapautta ja ihmiskunnan onnea suinkaan parhaiten palvele ne, jotka suuriäänisimmin puhuvat vapaudesta ja yhteisestä hyvästä. Sir Isaiah Berlin osoitti hienosti sen, miten anarkisti Bakunin itse asiassa päätyi kannattamaan totalitaarista ajattelua. J.L. Talmon osoitti verrattomassa kirjassaan Totalitaarinen demokratia, miten Ranskan vallankumouksen kaikkein radikaaleimmat vapausaatteet toimivat kaikkein täydellisimmän orjuuttamisen perusteina.
Kun Neuvostoliitto hajosi, olivat niin sanoakseni aatteiden markkinat valmiit ottamaan vastaan uutta totalitaarista ajattelua, joka saattaisi entiseen tapaan verhoutua mitä ylevimpiin vapausaatteisiin.
Muistanemme, ettei neuvostokommunismi suinkaan myöntänyt olevansa mikään pakkojärjestelmä. Sen sijaan se selitti oman käytäntönsä olevan jo pitkä askel kohti ihmiskunnan täydellistä vapautumista ja peräti miljoona kertaa demokraattisempi järjestelmä kuin kapitalismi. Ei vähä mitään.
Scrutonille ranskalainen henki, sellaisena kuin se ilmeni suuressa vallankumouksessa, on nimenomaan epävapauden edustaja ihmisoikeuksien ja yhteishyvän abstraktissa valekaavussa. Bryssel toistelee Pariisin profeettojen perintöä ja Code Napoléonia yritetään pakolla eksportoida Englantiin, jossa se tuhoaa sitä traditiota, joka ruumiillistuu Common Law -järjestelmässä.
Voisipa sanoa, että samalla nimenomaan hyökätään sitä englantilaisten perinteisesti aina arvostamaa asiaa vastaan, joka tunnetaan nimellä common sense -terve järki.
On havaittavissa, että meilläkin on liikkeellä ollut runsaasti sellaista henkeä, joka on tuominnut Brexitin mielettömänä ja suorastaan rikollisena politiikkana, joka toimii ehdottomasti juuri brittien omia etuja vastaan.
Samalla on ylimielisesti jätetty ajattelematta sitä, että kukaan ei ymmärrä tuota brittien käsitystä omista eduistaan paremmin kuin he itse. Tosiasiallisesti asettuminen tuomariksi sen suhteen, mitä jonkin kansakunnan pitäisi äänestää ja millaista asiain tilaa sen olisi pidettävä onnenaan, on häpeämättömän totalitaarinen asenne.
On mahdollista, että britit toimivat huonon tiedon varassa eivätkä itse asiassa lainkaan haluaisi niitä seurauksia, joita brexitillä on, mutta tällainenhan kuuluu demokratian olemukseen. Kukaan 1900-luvun historiaa tunteva ei voi olla tunnustamatta, että päättäjillä oli sen kuluessa lähes aina täysin harhaiset käsitykset siitä, mitä he oikeastaan olivat tekemässä.
On toki mahdollista, että tilanne on tässä suhteessa radikaalisti muuttunut, mutta se ei ole todennäköistä. Niinpä oikeus ja kohtuus vaativat, että kansakunnat edelleenkin saavat ratkaisevan sananvallan omissa kohtalonkysymyksissään. Brexit on osoitus siitä ja on oletettava, ettei se ole sattuman tulos enempää kuin Trumpin menestys Yhdysvalloissa.
Tässä ennen brexitiä kirjoitetussa kirjasessaan Scruton katselee asioita suuressa määrin juuri Englannin ja sen perinteen kannalta, vastakohtanaan ranskalainen universalismi, jota edustavat myös ylikansalliset laitokset kuten EU ja WTO.
Englantilaiseen demokratiaan on kuulunut ajatus Englannista kotina. Kansalaisuus on suhde, joka on syntynyt kansalaisten ja sille vastuullisen valtion välille. Historian monissa koettelemuksissa se on osoittanut kestävyytensä. Kotimaa on ollut paikka, johon kohdistuvat luonnolliset, patrioottiset tunteet ja jonka asiat tunnetaan kaikille yhteisiksi.
Olennaista on ollut vallan vastuullisuus ja kotimaan hallitseminen nimenomaan sen omien tarpeiden mukaan, ei kaukaa, vastuuttomien byrokraattien toimesta ja joidenkin abstraktien periaatteiden mukaisesti.
Abstraktien ja olemukseltaan radikaalien periaatteiden joukkoon kuuluvat myös niin sanotut ihmisoikeudet, jotka filosofien keskuudessa ovat olleet monisatavuotisen kiistan kohteina. Nyt, yhtäkkiä, niistä on tullut aksioomia, joiden perusteita ei edes sovi kysellä. Sen sijaan niistä johdellaan kaikenlaisia, terveen järjenvastaisia asioita, joille vaaditaan suorastaan pyhyyttä ja koskemattomuutta älylliseltä kritiikiltä.
Tämähän on meille täysin tuttua ja kenellepä tarvitsisi muistuttaa niistä intellektuaalisesti ala-arvoisista yrityksistä, joissa oikeuslaitoksemme edustajat ovat vaatineet rangaistusta väärästä ajattelusta ja etenkin terveen järjen käytöstä.
Tällainen aksioomaksi korotettu abstrakti asia on esimerkiksi vuonna 1951 solmittu YK:n pakolaissopimus, jota nyt, aivan uusissa olosuhteissa on alettu käyttää argumenttina rajattoman maahanmuuton puolesta.
Tämä radikaalin ajattelun helmi on meilläkin onnistuttu lyömään läpi uudeksi normaaliksi, josta poikkeavia ahdistellaan kaikin keinoin, nimenomaan ylikansallisen lainsäädäntöön vedoten.
Scruton on epäilemättä aivan oikeassa nähdessään ylikansallisissa instituutioissa vaaran koko kansalliselle olemassaololle. WTO:n puitteissa kansakunnat saattavat joutua jopa ylikansallisten firmojen jyräämiksi ja pakotetuiksi luovuttamaan luonnonvaransa eniten maksavalle saalistajalle, aina vettä ja kaivannaisia myöten.
Scruton ottaa esimerkkinsä Englannista, mutta hänen käsittelemänsä ongelma on tietysti paljon yleisempi. Muuan uuden älyllisen humpuukin helmiä on ajatus kansakuntien keinotekoisuudesta, jonka pyhyys alkaa olla jo dogmin luokkaa.
Tässä on hyvä muistuttaa Leninistä, joka äkkiväärälle Pjatakoville tokaisi, ettei ole mitään mieltä koko kysymyksessä siitä, olisiko tunnustettava vain Suomen työtätekevät luokat eikä suomalaista kansakuntaa. Suomalainen kansakunta on olemassa riippumatta siitä, tunnustetaanko sitä vai ei, jyrähti Lenin. Koska se on olemassa, se myös pakottaa tunnustamaan itsensä.
Kuten havaitsemme, Leninin paljon puhuttu radikalismi oli itse asiassa vain puolinaista verrattuna nykyajan kamarioppineiden suorituksiin. Juuri tämän takia hän ilmeisesti myös pystyi säilyttämään puolueensa vallassa, vaikka oli maansa tuhonnut.
Toivokaamme, että nykyisen radical chicin älyllinen sokeus mahdollisimman nopeasti vie sen myös käytännössä siihen päämäärään, joka on sen premisseihin kirjoitettu eli siis ad absurdum, ennen kuin se ehtii tykkänään tuhota koko maanosamme.
Niinpä, "suomalaisuuden" liitto se vaan kustantaa englantilaista "propagandaa", vaikka joka paikkaan ängetty pakkoenglanti on nykyään se pahin uhka suomen kielelle ja suomalaisuudelle...
VastaaPoistaJa millähän logiikalla tässä nyt olikaan se ongelma?
PoistaOletko noin sokea?
PoistaEn usko että englanti sinällään on se ongelma. Kaupankäynnin myötä ihmiset aina omaksuu vieraita kieliä. Sama latinan/ruotsin/venäjän/yms. kanssa. Ongelma tosin on osittain siinä että teoriassa antaa kyseistä kieltä äidinkielenään puhuvalle etulyöntiaseman siinä kaupankäynnissä. Onhan se hänen äidinkielensä. Mutta jos katsoo taas Suomea niin en oikeastaan ymmärrä mitä tavallinen tallaja sillä kielellä teoriassa tekisi. Mutta kun eletää monikulttuuriunelmaa niin se helpottaa niitä muita väestöjä toimimaan Suomessa. Kielenä Suomi taas on niin haastava että tänne on pitänyt syntyä oppiakseen puhumaan "oikein". Toisaalta ei me kyllä aina ymmärretä toinen toisiammekaan. Sanoisin et kyse on enempi verkostojen hahmottamisesta.
PoistaEntä jos ongelma on se että kukaan ei ole täällä meillä kirjoittanut ihan hiljan mitään vastaavaa kirjaan joko suomeksi tai ruotsiksi jotka ovat viralliset kielet täällä meillä...
PoistaYleensä blogin asian suuntaisesti kirjoittaneet ovat meillä "taantumuksellisia setämiehiä" tai "katkeria kokoomuslaisia vanhojapiikoja" tai jotain vastaavaa kielteistä.
Tai he elävät tai ovat kotoisin "provinssikaupungista" jossa asutaan vain _____________ ja _______________ vuoksi.
(Täytä puuttuvat kohdat)
Täällä meillä lytätään nyt armoa antamatta jokainen joka julkisesti uskaltautuu kritisoimaan esimerkiksi EUta tai jotain siihen liittyvää.
Esimerkiksi "tukipaketin" moittiminen liian pieneksi on väärin, menettelyjen kritisointi on kerettiläistä jne.
Kun kaikki on saatu politisoitua, kaikki on muuttunut joko puolustettavaksi vastustettavaksi.
+
"Identiteettipolitiikka" johtaa siihen että on oikein jos esimerkiksi USAn johonkin vähemmistöön kuuluva puolustusministeri ja hänen putiikkinsa (DOD) pommittaa jotain kaukaista maata.
On sopivaa että sen tekee juuri hän eikä valkoista ylivaltaa, rasismia ja hetero-normatiivisuutta kannattava "Joku Muu".
Samoin on sopivaa jos valtionvarainministeri ottaa vastaan jonkin summan - jota saattaisi pitää lahjuksena tai moraalisesti vääränä - taholta joka kuuluu hänen toimivaltansa piiriin.
Tämä on ihan oikein ja hyväksyttävää koska hän on ensimmäinen nainen virassa.
Samoin täällä meillä poliitikkoa pitää ymmärtää koska "hän on sellainen", hän on "niitä", hän on "meidän puolueen jäsen".
Vastaavasti muiden toimet ovat väörin koska ovat "väärän" puolueen jäseniä.
Väärin toimiminen - moraalin tai lain kannalta - pitäisi olla saman arvoista mutta näinhän se ei ole ollut koskaan.
Kun Suomessa ei oikeastaan enää voi työllistyä tai kouluttautua hyvään ammattiin osaamatta englantia, englanti on iso ongelma.
PoistaMutta englannin pahaksi päässeestä ylivalta-asemasta tämä "suomalaisuuden" liitto on hiljaa kuin kusi sulassa.
Sekös se sitten olisi suomalaisuuden edistämistä, että rajoitetaan suomenkielisten tietämys siihen rajoitettuun määrään tietoja ja uusia ajatuksia, mitä suomenkieliset pystyvät itse tuottamaan. Tietokirjojen kääntäminen on parasta suomalaisuuden edistämista. Toistan tässä taas Terra Cognita -kustantamon ja sen omistajaan Kimmo Pietiläisen merkityksen.
PoistaMitä lueskellut noita 1900-luvun alun ajatuksia, kotimaisesti tuotettuna ja ulkomaisia käännettynä niin jotenkin samat ajatukset sielä pyörii. Jotenkin tullut sellainen deja-vu olo. Ainoa ero ollut tunne (positiivinen) mikä sieltä kotimaisen kirjoittajan tuotoksesta tullut. Tiedä sitten johtuuko kielestä vai mistä?
PoistaNythän suomalaisten tietämys pyritään rajoittamaan pelkkään englannin kielen pieneen ja itsekeskeiseen piiriin.
PoistaHeko-heko, Suomihan se hakkaa ajatusten määrässä noin 500 miljoonaisen anglosaksisen maailman. Tuo se on todellista Suur-Suomi-ajattelua - taikka sitten sanoinkuvaamatonta impivaaralaista junttiutta!
PoistaHeko-heko itsellesi, englanninkielinen maailma kattaa vain n. 2/7 maailmanväestöstä (ja niistäkin puolet intialaisia).
PoistaMutta aivan ilmeisesti persujen "pyhää liturgiakieltä" ei saa arvostella.
Kai sitä saa ajatella ja kertoakkin ne ajatukset. Sehän kuuluu sananvapauteen. Suomessa vaan tuppaa olemaan tyypillistä että tyrmätään toinen jo kättelyssä, niin kunnon keskustelua pääse syntymään. Omaa kuoppaa vaan tupattaan kaivamaan. Kai se on hyökkäys on paras puolustus. Tiedä sitten.
PoistaVarsinkaan "pyhää pakkoenglantia" tai englantilaisia/amerikkalaisia ei tässä maassa saa haukkua tai arvostella.
PoistaSen sijaan saksalaisille, espanjaisille, ruotsalaisille,italialaisille,ranskalaisille pitää nauraa iham "porukalla" ja esittää heistä aine ne tyhmimmät ennakkoluulot joita porukalla on.
Minkäs sille teet, että vientikauppaa tehdään englannilla. Koitapa mennä myymään suomella. (Ja "harvinaisia kieliä" täällä osataan vielä huonommin.)
PoistaOStaa voi aina englannilla. Myynti onkin sitten vähän kimuranttisemapaa.
PoistaMutta kun me emme tätä nykyä pysty myymään kuin pakkoenglannilla, siksipä maastamme on tullut alistettu tytäryhtiötalous, jossa työtkin tehdään nykyään englanniksi, koska oman maan kieltä ei voi enää käyttää.
PoistaEnglannilla ostaminenkin on tyhmää, sillä saadaan vain halvinta moskaa, niin kulttuurissa, opetuksessa kuin tavarassakin.
"... etteivät vapautta ja ihmiskunnan onnea suinkaan parhaiten palvele ne, jotka suuriäänisimmin puhuvat vapaudesta ja yhteisestä hyvästä." Tuli mieleen muuan Navalnyj alias Нахальный. Пир во время чумы, kaikin tavoin! (Enkä todellakaan puolustele myrkytystä).
VastaaPoista"miten Ranskan vallankumouksen kaikkein radikaaleimmat vapausaatteet toimivat kaikkein täydellisimmän orjuuttamisen perusteina."
VastaaPoistaTavallaan tämä oli luonnolista: Ranskan vallankumousaatteisessa vapaus oli kollektiivista (ihmiskunta, kansakunta, yhteishyvä) eikä niinkään yksilöllistä - kuten Englannin Bill of rights tai USA:n vallankumouksen. Siinä mielessä ei ole outoa, että bolshevikin ja Lenin pitivät jakobiineja esikuvinaan.
Jakobiinit tosiaan olivat "bolsujen" esikuva.
PoistaMolemmat aatesuunnat päätyivät terroriin, giljotiineihin ja kiväärien piippuihin.
Kiväärin piipusta se valta kasvoi, mikäli uskoo yhtä jakobiinien imitoijaa joka piti hallussaan isoa ruoria.
Terrori sopii hyvin porukoille jotka ihailevat Malthusin teorioita.
Monet oletettuun eliittiin kuuluvat ovat pitäneet ongelmana "kansan" suurta määrää heihin itseensä verrattuna.
Edes raju sotiminen ei ole muuttanut tilannetta.
Mutta sota mahdollistaa valtavien voittojen teon minkä luulisi pienentävän eliitin tuntemaa tuskaa.
Näissä lauseissa: ”etteivät vapautta ja ihmiskunnan onnea suinkaan parhaiten palvele ne, jotka suuriäänisimmin puhuvat vapaudesta ja yhteisestä hyvästä” ja "miten Ranskan vallankumouksen kaikkein radikaaleimmat vapausaatteet toimivat kaikkein täydellisimmän orjuuttamisen perusteina." tiivistyy paljon ja olennaista. Leninhän ammensi paljon enemmän Robespierreltä ja jakobiineilta kuin Marxilta konsanaan.
PoistaKannattaa vertailla myös minkälaisella menestyksellä valistusaatteita sovellettiin Ranskassa ja Atlantin takana. Amerikkalainen versio oli jokseenkin provinsiaalinen ja kotikutoinen mutta myös pragmaattinen ja sen käytännön toteutus on erilaisilla paikkailuilla höystettynä toiminut yli 230 vuotta. Ranskalainen versio oli epäilemättä aikansa terävimpien ajattelijoiden tuote, elegantti ja hiottu, mutta sen käytännön toteutus romahti viidessä vuodessa veriseksi terroriksi.
Olisiko tässä jotakin opittavaa hovietiketin ja hienostuneiden puheiden suhteesta käytännön toiminnan tuottamaan arkiviisauteen. Pelottavasti nimittäin näyttää, että meillä asioita eteenpäin viemään ovat nyt päässeet erilaiset fariseukset ja kirjanoppineet, joille muodon viilaaminen menee käytännön toimivuuden edelle.
"Amerikkalainen versio oli jokseenkin provinsiaalinen ja kotikutoinen mutta myös pragmaattinen..."
PoistaVäittäisin, että Amerikan itsenäisyysmiehiin vaikuttivat voimakkaammin englantilainen (Locke, Hume) kuin ranskalainen valitus. Juuri ensiksimainituilta tuli empirisyys ja pragmatismi.
Englantilaiset nyt ovat hyvin epäkäytännöllinen ja taikauskoinen kansa, joten ei ihme että Amerikoissa kaikki menee päin puota.
PoistaEurooppa tulee romahtamaan rasismin pelkoon, ja uusi totalitarismi syntyy "ihmisarvo- ja -oikeusideologioiden" aatteellisissa kulisseissa.
VastaaPoistaIhmistieteistä durkheimilainen sosiologia ja freudilainen syvyyspsykologia omaisivat ne käsitteenmuodostukselliset premissit joiden varassa sokeaa individualismia voitaisiin tervehdyttää. Kyky edetä tähän suuntaan on kuitenkin akateemisesta maailmasta kadonnut.
Ja muualtakin. Meillä voi presidenttinä, ministerinä, korkeana virkamiehenä, lainopin asiantuntijana, suuren lehden päätoimittajana, journalistina, jopa yhteiskuntatutkijana toimia ihmisiä, jotka eivät ole sisäistäneet sosiologian perusasetuksia, eli sitä, että on olemassa yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, jotka eivät ole palautettavissa yksilöiden ominaisuuksiin ja pyrkimyksiin.
Ja kansanedustajia ja muita poliitikkoja, joille mitään pätevyysvaatimuksia ei edes sovi esittää. Ihmisiä, jotka eivät ymmärrä edes, ettei siitä, että kaikilla on "ihmisarvo", mitenkään seuraa se, että kaikki "kulttuurit" sopeutuisivat keskenään.
Ja todellakin, meilläkin elellään jo totalitarismin tyypillisten tunnusmerkkien keskellä. Ideologiset leimat lentelevät, identiteetit ratkaisevat. Ilmianto- ja irtisanoutumiskulttuuri vahvistuu koko ajan. Sensuuri on sopivilla laeilla ja laintulkinnoilla ylläpidettyä, ja käsitesekaannuksia käytetään poliittisten valintojen legitimoimiseen. Yhdenmukaisuuden paine kasvaa, on lupa olla vain sateenkaari-ihminen. Korkeimmassa kurssissa ovat poikkeavien yksilöiden ja terroristien "ihmisoikeudet".
Hyvä blogiteksti, bravo!
Ehkei asia ole noin synkkä. Mediallakin tuntuu olevan nyt tapana rummutaa kaikenlaista, mutta kun se on suht kaukana välillä todellisuudesta. Luodaan mielikuvia. Suurin osa väestä on yleensä suht kilttejä. Sitä yleensä saa sellaista kohtelua osakseen miten muita kohtelee.
PoistaDurkheimilla oli kanssa se Itsemurhaa käsittelevä kirja. Katolilaisuus kieltää moisen kun taas yhteiskunnallisesti tiede puhuu masennuksesta ja koettaa hoivata jotain mikä on mielessä ja tulee jostain. Ongelma sinäänsä on sitten nämä kouluampumiset/terrorismi, käytännössä sama asia mielisulkeutuu syystä x. Ja yksilö tekee jotain radikaalia. Ainakin Arie Krulanski on tutkinut tuota terrorismiin liittyvää. Sinäänsä taida olla mitään uutta pallolla, kun miettii jo alkukristittyjen tahtoneen marttyyreiksi.
Jokseenkin olettaisin ongelman liittyvän hallintoon ja uskontoon.
Joskus pohdin Ghandia ja sen suolamarssia. Brittihallinnon alla ei pahemmin voineet mitään, mut jotenkin hymyilytti omat ajatukset siitä. Mies päättää lähteä kävelemään ja tehdä omat suolat. Sitten tulee toiset sen kieltämään. Yritä siinä sitten ymmärtää ihmisiä ja niiden toimia.
Synkkyys on seurausta juuri siitä, että ollaan tekemisissä ihmisen ikuisimpien, lajityypillisten ja olemuksellisten ominaisuuksien kanssa, joiden ymmärtäminen on siis noin niinkuin yleisesti ottaen ja vallankin vallanpitäjien keskuudessa pyöreä nolla.
PoistaSiitä, että ihminen on lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalinen laji, joka selviytyy olemassaolon taistelusta, jos ylimalkaan selviytyy, vain lajina ja yhteisöinä, ei kukaan näinä individualistisen sokeuden aikoina piittaa pätkääkään. Ajan henki on nyt, että yksilömielikuvat riittävät -- tai koetaan ainoana totuudellisuuden lähteenä.
Durkheimin itsemurhatutkimus oli ensimmäinen varsinaisesti sosiologinen tilastokartoitus, jonka lopputulemana oli laajasti ottaen se, että tietyssä yhteisössä tehdään tiettyä ajajaksoa kohden tietty määrä tietyntyyppisiä itsemurhia, ja tuo määrä on "sosiologinen vakio", johon eivät mitkään yksilötasolta löytyvät tekijät riitä selitykseksi.
Ja niin paljon kuin tätä tulosta onkin pohdiskeltu ja kritisoitu, sosiaalisten vakioiden olemassaolo jää tosiasiaksi -- ja se merkitsee esimerkiksi sitä, että meidän olisi omia tilastoja laatiessamme -- esimerkiksi tilastoidessamme kulttuurista rikollisuutta -- oltava nykyistä paljon valisteempia, jotta osaisimme vetää kulttuureja koskevia johtopäätöksiä.
Todellakaan: siitö että kaikilla on "ihmisarvo", ei mitenkään seuraa se, että kaikki "kulttuurit" sopisivat keskenään. Päinvastoin, eri tavoin kehittyneet tai sosiodynaamisesti erisuuntaiset kulttuurit voivat vain repiä toisensa kappaleiksi. Aivan kuten tämän päivän Euroopassa nyt tapahtuu.
Ja mitä Englantiin tulee, yksi paljolti julki lausumaton totuus brexitistä on se, että niin moni perusbritti kansalainen tuntee niin suurta vastenmielisyyttä kasvavia kansainvaeltajien massoja kohtaan. Ja toivon sydämestäni, että me suomalaiset ottaisimme tässä suhteessa suosiolla oppia englantilaisista. Vaikkapa Scrutonilta, ihan aluksi.
Briteillä on monarkia, enempi sellaista henkilö ihannointia. Sama pätee Ruotsiin. Väestö kasvaa siihen et ain on joku korkeammalla pitämässä "huolta". Saati sit monarkistin kohtalo pitämässä huolta koko kansasta kun omatkin voi olla vaarallisia. Ei oikein kuulosta toimivalta ratkaisulta. Toisaalta yhtään ihmettele Putinin tilaa, samanlaista markkinointia.
PoistaMut se on heitin haasteensa meillä on omamme.
En kiellä etteikö sosiologiassa olosi tiettyjä tekijöitä mitkä aiheuttavat tietyn tyyppisiä vieroksumia. Mutta silti osin kyseenalaistan mitä asioille pitäisi tehdä. Syy on osin siinä etten oikein usko että sille mitään voi tehdä. Tai ainakaan että se olisi meistä kiinni. Plus toisilla väestöillä, tai niiden hallinoilla voi olla toisenlaiset intressit lisätä sitä ongelmaa. Muut länsimaat on parhaansa tehneet et ovat putsanneet Suomea väestöstä, sitä on sitten paikkailtu vuoskymmeniä. Tähän tosin liittyy ehkäisyn teollistuminen ja ihmisten suhde seksiin ylipäätään. Se kun ole enään samalla tapaa kirkon hallinnassa kuin aikanaan. Kelle tämä sitten on ongelma, tiede kun tuppaa olemaan vanhoille aatteille myös ongelma. Ja veikkaan et se onkin ainoa mikä meidät tässä "pelastaa" jos semmoista joku tarvitsee. (Toinen mikä joskus ihmetyttänyt teollistumisessa on osin et teoriassa kun väestö ei lisäänny ja koneilla tehdään vaikka ja mitä niin elämisen pitäisi olla helpompaa kuin ikinä ja vapaa-aikaa kanssa (eteenkin kun se väestö ei lisäänny) ihmiskunnan historiassa). Jotenkin se ei vain suomalaisilta onnistu.
Jokseenkin sitä katselee Eurooppaa osin samoin kuin lähi-itää islamin alla. Helpommin selittänee jos miettii lähi-itää ja islamin verkostoitumista missä imaamit on verkostoituneet eri kielialueille. Hallintomuotona se on omasta mielestä monarkistinen. (Stuart Hall tais mainita jotain et fundamentalismi oli suositumpaa niissä missä oli köyhempää väestöä). Mutta siitä verkostoitumisesta, länsimaat näyttää osin omasta mielestä samalta, mutta on siinäkin keskus.
Seppo hyvä lisään vielä tämän.
Poista"Koska kieli on perusolemukseltaan sosiaalinen muodoste – yksityinen kieli on mahdottomuus – kielen kautta kutoutuu myös ja nimenomaan kansallinen identiteetti.
Mytologioiden pohjalta nouseva kronikointi ja kansanrunous ovat olennainen osa kaikkien kansojen itseidentiteettiä.1) Se on jatkumo, jossa elää historiallinen kohtalonyhteys joka ei saisi katketa. Siihen ei kuulu vain kansanrunous, vaan runous yleensä. Eikä vain runous vaan kaikki kirjallisuus – varsinkin kaunokirjallisuus, mutta myös tietokirjallisuus. Kuten Spengler osuvasti sanoi, kaikkiin kieliin sisältyy oma metafysiikkansa. Tarinankerrontaperinteessä ja kaunokirjallisuudessa se välittyy julkilausumattomissa kielen muoto- ja syvärakenteissa, mutta se määrää myös näennäisesti yleispätevämpää tiedollista ajatteluamme, joskin siinä kunkin kielen oma rooli on jo paljon vaikeammin tunnistettavissa."
Roomalaiseen mytologiaan käsittääkseni kuuluu valittu kansa hallinnoimaan muita kansoja. Kyse on dogmeista. Fundismielessä samaa tavaraa kuin muutkin. Suomi on erilainen ainakin siinä mielessä että ollaan enempi oltu luonnonkansaa. Kaupunkilaistuminen osin tuonut omat kuvionsa. Katoliselle kirkolle täällä ole muuta kuin käännytettävää väestöä maksamaan veroja. Ikuinen työmaa. Venäläiset taas on auttamatta ortodokseina menetettyjä.
Kauniisti sanottuna itse en tarvitse pyhää Isää (sellaista miestä olekkaan joka ei ois koskaan tunaroinut, mutta se on inhimillistä, kaikki tekee virheitä) ja kristinuskossakin tuppaa olemaan tulkinnasta kiinni ja osa siirtää synnin naisen niskaan. Neitsyysmyytti on taas oma osansa ajattelussa, tiedä sitten onko se täällä koskaan ollut realistisesti ollut normi väestön ajatuksissa, eliitin mahdollisesti. Kaikki annetaan anteeksi kunhan vain katuu syntejään. Mutta kun ne synnitkin on henkilökohtaisia. Ja Italian mafia onkin sitten ihan oma lukunsa. Niillä kun niitä syntejä riittää.
"YK:n pakolaissopimus, jota nyt, aivan uusissa olosuhteissa on alettu käyttää argumenttina rajattoman maahanmuuton puolesta."
VastaaPoistaPääpaino sanalla alettu: mainittu sopimus rajaa pakolaisoikeuden hyvin tiukasti todellista, yksilöllistä vainoa koskeviin henkilöihin. Sen perusteella kenelläkään laittomalla siirtolaisella ei ole oikeutta asettua toiseen maahan. Se on sitten kansalliseen lainsäädännön asia luoda niin sujuva prosessi, että nämä ryhmät voidaan erottaa toisistaan ja laittomat siirtolaiset sujuvasti poistaa maasta.
Muistelisin, että eräs ihmisoikeusasioissa kunnostautunut professori ja älymystön edustaja kertoi, että suomalaisuutta ei ole olemassakaan vaan se on sosiaalinen konstruktio.
VastaaPoista"suomalaisuutta ei ole olemassakaan vaan se on sosiaalinen konstruktio"
PoistaTruismi: vain realiasioita on olemassa, kaikki yleiskäsitteet ovat sosialisia tai kielellisiä kontruktioita. Esim: lehma on fakta, lehmyys on puhujan tuollainen konstrukktio/tulkinta. Mitä hyötyä/selitysarvoa tuollaisella truismilla sitten on, on toinen juttu.
Kyseinen professori edustaa sitä luokkaa ja koulukuntaa, jolle kaikki asiat ovat vain verbaalisia konstruktioita. Ja näistä sanapelien harrastajista ja akateemisista näpertelijöistähän meillä on ylitarjonta. Voi olla, että synkistelen liikaa, mutta tuntuu siltä, että minun opiskeluaikoinani akateemiset suoritukset edellyttivät sitä, että asioiden sisältöjä täytyi paitsi tuntea, myös ymmärtää. Nyt näyttää siltä, että monelle tutkijan tittelillä esiintyvälle riittää ulkokohtaisten temppujen osaaminen ja verbaalinen näppäryys.
PoistaEt sitten kuitenkaan oppinut kuin verbaalista näppäryyttä?
PoistaNiin... "Scruton katselee asioita suuressa määrin juuri Englannin ja sen perinteen kannalta, vastakohtanaan ranskalainen universalismi, jota edustavat myös ylikansalliset laitokset kuten EU ja WTO.
VastaaPoistaEnglantilaiseen demokratiaan on kuulunut ajatus Englannista kotina."
Kysymykseen siitä, onko Suomi olemassa vastaan varovaisen myönteisesti, mutta Britanniaa kansakuntana selvästikään ei ole. Skotlantilaiset ja irlantilaiset on brexitissä petetty pahasti ja luultavasti lopullisesti.
Jos EU ja WTO koetaan vastustettavaksi "universalismiksi", miksei sitten UN ja WHO saman tien.
Ilman muuta.
PoistaMeillä on sisäministerinä viherfasisti (mellakkopoliisit kansalaistorilla) ulkoministerinä häpeämätön narsisti, pääministerinä oikein näpsäkän näköinen nainen, muina riviministereinä joitain nowbodeja ja kansalaisina Meksikon pikajunan vanhoja piikoja jotka haluavat, että tehdään niin kuin herrat määräilee.
VastaaPoistaKauanko luulette, että Suomella menee vaurioiden korjaamiseen, jos nyt korjattavaa edes jää?
Affu, miten keskimäärin espanjalaiset näkevät esim. mamuasiat? Kun asut Espanjassa.
PoistaJos Suomi on noin huono maa, niin kannattaa jäädä sinne Espaniaan ja palauttaa passi Niinistölle!
Poista"Raukat vain menköhön merten taa..."
Trilisser, tavallaan ymmärtäväisemmin, koska täällähän on ollut monenlaista kulkijaa neandertalilaisista lähtien. Toisaalta eihän tänne jää kuin työhön pystyvät ja varkaat, koska huono sosiaaliturva. Enemmistö jatkaa pohjoisemmaksi.
PoistaNimetön. Koko Eurooppa sairastaa samaa tautia, enkä tarkoita mitään flunssan tapaista, vaikka sen perusteella en enää kai Suomeen pääsisikään, koska en aio testata itseäni ja vielä vähemmän rokotuttaa. Eurooppa roikkuu fasismin kynnyksellä. Kiroilen kuitenkin mieluimmin auringossa kuin räntäsateessa.
"Kiroilen kuitenkin mieluimmin auringossa kuin räntäsateessa."
PoistaSiitä Sinua ei kukaan moiti. Kansamme kohtalokain virhe tapahtui kun Baltian ja Unkarin välillä esi-isät kääntyivät pohjoiseen ja umpihulluimat ylittivät vielä Itämeren, turkiksia pyytämään.
Affu kai se teoriassa liberalismista seuraava? Reinhard Kühnl selosti tilannetta hienosti kirjassaan (1971) liberalismista fasismiin porvarillisen ylivallan muodot. Tosin jokseenkin itse epäilen että tilanne on osin keinotekoisesti luotu.
PoistaTarkastelisin ihmisoikeuksia, EU:ta ja WTO:ta englantilaisen pragmatismin näkökulmasta: ovatko ne luoneet parempaa vai pahempaa maailmaa. Ihmisoikeudet - nimenomaan yksilön - ovat luoneet yksilöille turvallisemman ja tasa-arvoimman maailman, vai haluaisi joku mielummin elää keskiaikana, jos ei voisi valita, onko aatelinen vai maaorja? EU:n ja WTO:n edustama vapaakauppa taas on luonut vaurautta ennennäkemättömällä tavalla, merkittävästi viennistä riippuvaiselle Suomelle. Se, että ihmisoikeuksia tai vapaakauppaa voidaan käyttää - tai käsittää - väärin (ks kommenttini klo 12.55), ei poista niiden hyvyyttä oikeinkäytettynä.
VastaaPoistaEnglantilainen pragmatismi = oksymoron?
Poista”joka paikkaan ängetty pakkoenglanti on nykyään se pahin uhka suomen kielelle ja suomalaisuudelle...”
VastaaPoistaJoku kumman Nimetön, ehkä jostain P:stä ilmestynyt, hautonee mielessään, että maailman lingua frankana ei saa olla englanti, taikka hän hautonee sitten sitä, että suomalaisten ei saa osata lingua frankaa. Hautonee kääpiöaivoissaan kaiketi sitäkin, että tshuhnien paikka ei ole maailman näyttämöllä.
Englanti on ruma ja totaalisen ylimainostettu kieli jota pidetään maassamme yllä lähinnä sakinhivutuksella ja pennalismilla, kuten tästäkin kommentista huomaamme.
PoistaAmerikanenglanti on ihmiskunnan kieli nähtävissä olevat vuosikymmenet. Se on käytännöllistä. Asiaa ei tarvitse mainostaa tai "pitää yllä".
PoistaEspanjan ja mandariinin asemat kansainvälisinä kakkoskielinä varmaan parantuvat, mutta ilman niitä pärjää, jos osaa englantia.
Pikkukielillä ei ole paikallista hätää, koska EU:n ja vastaavien kansainvälisten elinten säädökset ja päätökset on päivä päivältä helpompi kääntää kaikille.
Ranskalaisillahan on aina hätä, mutta sille nyt ei voi mitään.
Englannista on tullut paha kommunikaation ja ajattelun este suomalaisille. Kommenttisi on tästä oiva esimerkki.
Poista