Karhu naapurina, idiootit älymystönä
Matti Kurjensaari, Mitattua matkaa. Merkintöjä 1973-1978. Tammi 1978. 332 s.
Luin aikoinaan aina Matti Kurjensaaren (ent. Salonen) kirjat tuoreeltaan. En oikein joka suhteessa arvostanut häntä. Monessa kohtaa ote tuntui olevan pinnallinen ja tiedotkin hataria. Jossakin kohtaa oli huomaavinaan alentavaa hännystelyä ja myös tarpeetonta dramatisointia. Narsismikin kuulteli läpi.
Mutta pakko ne oli aina lukea. Kurjensaaren tyyli ja ote vetosivat. Sitä paitsi hänellä oli oma näkökulmansa, joka perustui siihen, että hän oli syntynyt jo vuonna 1907 ja siis oli nähnyt sekä Suomen itsenäistymisen että punakapinan, mitä hän ei väsynyt korostamaan. Myös sodan miljöö oli hänelle tuttu, niin TK-joukoissa kuin olikin palvellut.
Kurjensaaari oli myös vanha vasemmistoradikaali. Ennen sotaa hän oli ollut vasemmistoliberaalissa Nykypäivä-lehdessä ja sodan jälkeen 1950-luvulla peräti TPSL:n Päivän Sanomissa. Vuonna 1937 ilmestyneessä Pidot tornissa-kirjassa hän esiintyi nimimerkillä Radikaali.
Tulenkantajat kuuluivat Hämeenlinnan ohella siihen lapsuuden ja nuoruuden kokemuspiiriin, johon Kurjensaari yhä uudelleen palasi. Olavi Paavolainen merkitsi hänelle samaa kuin Samuel Johnson James Boswellille eli palvottavaa sankaria. Tässä kirjassa kuvattuina vuosina ilmestyi myös hänen kirjansa Loistava Olavi Paavolainen.
Tässä nyt aika laajasti henkilön esittelyä siksi, että Kurjensaarelle oma persoona oli hänen tärkein työkalunsa ja mittatikkunsa. Hän tarkasteli päiväkirjassaan ja muissa teoksissaan ympäröivää maailmaa aina suhteessa itseensä: minkälaisen reaktion tämä tai tuo asia herätti juuri hänessä. Hän oli myös hyvin tietoinen oman henkilöhistoriansa merkityksestä ja totesi aina uudelleen, että noin näen asiat minä, joka olen jo eläessäni nähnyt sitä ja sitä.
Kurjensaaren elinaikana kaikki yhteiskunnassa muuttui perusteellisesti. Nälän ja niukkuuden leimaamasta itsenäisyyden alkuajasta päästiin 1970-luvun suhteellisesti huikeaan yltäkylläisyyteen. Hämäläisen pikkukaupungin eristyneisyydestä siirryttiin suihkukoneiden aikaan, jolloin tie Intiaan taittui muutamassa tunnissa. Valintamyymälät pursuivat tavaraa. Massaturismi porsasjuhlineen tavoitti yhtäkkiä myös ne työväenluokan piirit, jotka olivat sanan varsinaisessa mielessä taistelleet leivästä vielä muutama vuosikymmen sitten.
Mutta kaikki on suhteellista. Kurjensaarelle oli sanottu, ettei hän, tuollaisena sunnuntailapsena tiennyt mitään todellisesta niukkuudesta, kun ei ollut nähnyt 1860-luvun nälkävuosia, toisin kuin vanhempansa.
Silti Kurjensaari ymmärsi nähneensä maailmaa tavattoman laajalti ja saaneensa todistaa niin suurta yhteiskunnan murrosta, että sellainen oli historiassakin ainutlaatuista.
Tässä suhteessa hän poikkesi olennaisesti 1970-luvun nuorisosta. Sekin näki maailman muuttuvan hurjaa vauhtia, mutta ei ymmärtänyt sitä. Täydellistä ymmärtämättömyyttään se sen sijaan piti suurena intellektuaalisena urotyönä ja halusi mitata koko maailmanhistoriaa omilla mitoillaan.
Muuan asia, jota Kurjensaari alituisesti seuraa, on Venäjän ja suomalaisten Venäjä-suhteen muuttuminen. Niin sanotussa ensimmäisessä tasavallassa vallitsi perusasenteena ryssänviha, joka kiinteästi yhdistyi kommunisminvastaisuuteen. Nuorison etujoukon eli AKS:n piirissä se oli ykkösluokan asia, joka jätti varjoonsa yhteiskunnallisen näkökulman ja osattomien oikeutetut tarpeet ja pyrkimykset.
Niin sanotussa toisessa tasavallassa asiat kääntyivätkin yhtäkkiä tasan päinvastaisiksi. Aivan yhtäkkiä maailmaan ilmestyi neuvostokommunismia palvova ja hännystelevä suuntaus, joka alkoi jäsentää maailmaa oman jargonginsa mukaisesti. Sillä oli oma, rajattu ydinjoukkonsa, mutta sen vaikutus näkyi kaikkialla, oikeistolehdissä saakka.
Jotkut uuden ideologisen hegemonian ilmestymistä saattoivat vanhan radikaalin raivon valtaan. Kuultuaan Pirkkalan monisteesta ja sen historiakuvasta, hän pohdiskeli teatraalisesti: Se pudotti olemassaololtani pohjan. Murha-ajatus alkoi liikkua mielessä. Syntyi hirveitä perspektiivilyhennyksiä. Joku on tapettava.
No, yleishumaani pohdiskelija ja sivulliseksi syntynyt Kurjensaari nyt ei todellisuudessa olisi ketään suostunut tappamaan edes sanoilla, vaikka ne joskus muodostivatkin aika myrkyllisiä yhdistelmiä. Nuorison läpeensä epä-älyllisen tyhjänpäiväisyyden keskeltä saattoi sankariksi nousta joku Saarikosken kaltainen mitättömyys, tyhjästä luotu uusi kirjailijatyyppi, kuten myös Hans Selo.
Neuvostoliitosta Kurjensaari, kuten koko kansa on oppinut ajattelemaan uudella tavalla. Joviaali setä Brežnev määräsi suhtautumisen sävyn ja Kekkonen oli, ellei hänen profeettansa, niin ainakin Suomen takuumies. Kekkosella oli heikkoutensa ja hänen lahjakkuutensa oli poliittista, rajoitettua, mutta hän oli onnistunut hurmaamaan Kurjensaaren, joka pääsi usein häntä tapaamaan, jopa lenkillä Seurasaaressa.
Venäjän historiasta ja Neuvostoliiton oloista Kurjensaaren tiedot ovat hyvin rajoitetut. Asia liittyy varmastikin myös siihen hyvin suppeaan vakavien tutkimusten määrään, joka oli suomeksi tai edes ruotsiksi tarjolla. Kurjensaari osasi ilmeisesti ainakin ranskaa ja saksaa suomen ja ruotsin ohella, mutta ei englantia tai venäjää.
Kurjensaaren kuva Leninistä on naiivin ihannoiva ja saattanee perustua Poika Tuomisen käsityksiin, jotka maassamme yleensäkin kymenien vuosien ajan määräsivät kuvaa Neuvostoliitosta. Neuvostoliittoon paenneiden ja sen systeemiä ihannoivien loikkarien kirjoittaja katsoo, historian ironiana, joutuneen vankilaan. Taatusti hän oli kuullut siitä, mitä todellisuudessa oli tapahtunut, mutta ilmeisesti mielikuvitus ei suostunut tunnustamaan joukkomurhan mahdollisuutta.
Kurjensaari otti tavakseen lentää ainakin kerran vuodessa etelään, useimmiten Gran Canarian Puerto Ricoon. Sekin oli jotakin aivan uutta koko maailmassa, mutta suuren yleisön piirissä asian ihmeellisyyttä noteerataan yhtä vähän kuin äkkiä huikeasti kohonnutta elintasoa. Päinvastoin, jälkimmäisen suhteen veisattiin yhä surkeampia jeremiadeja, etenkin nuorison taholla.
Kurjensaaren päiväkirja on tänäänkin ehdottomasti lukemisen arvoinen. se auttaa panemaan paikalleen harhaiset käsitykset tuon ajan ”suomettumisen” merkityksestä ihmisten mielessä ja nuorison etujoukon muka aidosti edistyksellisestä roolista yhteiskunnan kehityksessä.
Sille, joka ihmettelee, mistä kummasta meidänkin maahamme nyt taas hiljattain löytyi niitä akateemisesti koulutettuja idiootteja, jotka sokeasti juoksevat vähä-älyisten muotien perästä, kirja antaa ajattelemisen aihetta. On niitä ollut ennenkin ja yhtä selittämättömästi ja varoittamatta ne ovat äkkiä tulleet ja sitten hävinneet.
No, selittämistä nuo yliopistomaailmaan ja sieltä koko yhteiskuntaan leviävät epä-älylliset liikkeet tietenkin aina kaipaavat ja myöskin ymmärtämistä. Ymmärtäminen ei saa tarkoittaa nyökyttelyä ja kaiken hyväksymistä, vaan kriittistä arviota, joka annetaan omat lähtökohdat tiedostaen. Siinä suhteessa Kurjensaaren päiväkirja on mallikelpoinen dokumentti kaikkine rajoituksineenkin.
Olemmeko me suomenkieliset onnistuneet luomaan oman valtion, kun sen virallisista liputuspäivistä yli 90% on nimetty alle 5% vähemmistökielisen henkilön mukaan?
VastaaPoistaEpävaltio Suomi. Olisi aika pohtia ettei Putinin tarvitse tulla. Miksihän Suomessa ei ole ensimmäistäkään kansankielistä intellektuellia joka oman kokemuksensa nojalla voisi tarkastella ulkopuolisena, ylhäältä päin? On vain Erkki Tuomioja ja Jussi Halla-aho, kaksi kotikutoista kollaboraattoria.
Ihan hyvin trollattu. Vaihda nyt kuitenkin välillä kasettia.
VastaaPoistaEikös Kurjensaarelta ole peräisin mm. käsite "kansakunnan kaapin päällä" (joka oli myös erään teoksen nimenä)?
VastaaPoistaOlen itsekin nuo Kurjensaaren kirjat lukenut. Parhaimmillaan hän taisi olla mm. erilaisten oman aikansa nimihenkilöiden kuvauksissaan, sekä kertoillessaan lapsuus- ja nuoruusvuosistaan (Tie Helsinkiin). Heikompaa antia sitten puolestaan on tuo tietty taipumus henkilöpalvontaan (esim. Olavi Paavolainen, UKK, Väinö Linna), mutta tekevälle toki sattuu...
Samaten Neuvostoliitto-kuvauksissa on havaittavissa tiettyä hyväuskoisuutta, vaikka esim. reaktiot Tsekkoslovakian miehitykseen vaikuttavatkin suht autenttisilta. Ja taisihan Matti ollut mukana myös siinä ensimmäisessä suomalaisessa kulttuuridelegaatiossa, joka vieraili tuolloin melko tuoreessa Kiinan kansantasavallassa v. 1958...
-J.Edgar-
Näinhän se oli. Taiteellista temperamenttia ja innostumista riitti nuorempana.
PoistaPaavolainenkin taisi olla aikamoinen narkissos, mikäli henkilökuvausten perusteella olen oikein ymmärtänyt, mutta vähänkös sitä tautia nyt taiteilijapiireissä on liikkeellä...
PoistaNo, Matin kunniaksi on sentään sanottava, että kaikkein hölmöimmät ja halpahintaisimmat hurahtaneisuudet hän sentään suht tyylikkäästi väisti, a'la Jan Myrdalin "Raportti kiinalaisesta kylästä". Tai vieläkin syvemmissä ja sameammissa vesissä uiskennelleiden seiskytlukulaisten turbohörhöjen Pol Pot - fanituksen, mikä olisi toteutuessaan tarkoittanut myös Golgatan tietä asianomaisille itselleenkin...
Tuossa kohtaa tuo silloinen neukkuilu taisi kaikessa paradoksaalisuudessaankin tarjota omanlaisensa rokotuksen vieläkin pahempia "aasialaistartuntoja" vastaan?
-J.Edgar-
Juuri punnistsin Kurjensaaren teosta Paavolaisesta käsissäni valikoidessani valtavan kotikirjastoni niitä teoksia, joita kannattaa ottaa muuttokuormaan mukaan.
VastaaPoistaHylkyyn meni. Paavolaiset otin, vaikka mietin, ja Vaaskiven, joka Tornissa taisi olla se "kirjailija", mitä suurimmalla kunnioituksella. Hän oli noista se nerotyyppi, nopeannäppärä epigoni, tuhosi itsensä kirjoittaessaan metamfetamiinin voimalla.
Mutta hän, noista ainoana, ymmärsi psykoanalyysia ja Spengleria. Visionääristen teosten kirjoitusaikoihin Stalin kielsi psykoanalyysin N-liitossa. Siellä ei mitään itseymmärrystä ole syntynyt sen jälkeen.
Historiassa uudet totuudet nousevat vastakohtina edeltäjilleen. Niissä on aina mukana hälyä ja melua, ja vain harvat puut kasvavat kaikkeen heidän vihreyteensä. Sitä mikä on pintavaahtoa on helppoa ja houkuttelevaa hämmentää, mutta todellisen muutoksen tavoittamiseen tarvitaan syvyyspsykologiaa ja psykohistoriaa.
Noita narsistisia kokemusrekisterejä lukiessa mieli toki automaattisesti virittyy niille aallonpituuksille joilla loisto happanee harmaaksi kuonaksi, jonka läpi historiasta ei paljoakaan nouse. Se juttu on helppoa ja houkuttelevaa tulkita niin, että historiassa on niitö ikusia totuuksia ja sitten nuoriso on aina oma lukunsa. Aina nurjaa, hurjaa, ja väärässä.
"Visionääristen teosten kirjoitusaikoihin Stalin kielsi psykoanalyysin N-liitossa. Siellä ei mitään itseymmärrystä ole syntynyt sen jälkeen.
PoistaHistoriassa uudet totuudet nousevat vastakohtina edeltäjilleen."
Osanne sanoa nouseeko ne vai onko enempikin markkinoitu?
Tässä kun kattellut jälkikasvua niin ei nuo lapset ole sen erilaisempia kuin omassa nuoruudessa, vanhempien tai 100vuotta tai 3000vuotta sitten. Kulttuuriympäristö on kyllä muuttunut.
Mitä lueskellut tuota lännen teollistuneesta taloudesta ja siinä tapahtuneista muutoksista. Sekä psykiatrian historiasta, tuumannut jot sitä hävis pelin ku synty. Vika omasta mielestä todellakaan ole suomalaisissa tai kulttuurissa, vaan kyse on jostain muusta.
Lääketieteesskin tuppaa olemaan noita muoti-ilmiöitä. Muistan joskus lukeneeni Ruotsin kruunuprinsessa Viktorian anoreksiasta jääden pohtimaan ettei tuo varakkuus, ynnä muut mahdollisuudet pelastane tietyiltä ilmiöiltä. Vähän sama kun Kennedyn isä teettänyt huiketelevaksi katsotulle tytölle lobotomian. Siinä kyllä tyttären pahin uhka ollut isä, ei ne teoreettisesti muut.
Kurjensaari taisi viettää useamminkin aamun Seurasaaren poluilla, odottaen milloin voi ikään kuin sattumalta juosta samaa polkua Urkin kanssa.
VastaaPoistaNiin tai näin lueskelin mielelläni hänen teoksiaan, koska olihan hän aika henkevä tyyppi suomalaisittain. Kokemuspohjaisessa vanhenemisessa on kuitenkin se tylsä puoli, että yläviistoon katsottavia ja seurattavia tyyppejä tippuu asemistaan kiihtyvällä tahdilla. Varsinkin viimeiset kaksi vuotta ovat olleet tuhoisia. Toisaalta samaan aikaan, on muutama uusi tyyppi noussut esiin. Harvakseltaan mutta kuitenkin.