lauantai 19. helmikuuta 2022

Valta ja pelko

 

Kaikki valta on Jumalasta

 

Paavalin Roomalaiskirjeessä (13. luku) puhutaan esivallasta hyvin kauniisti ja velvoittavasti. Se, joka nousee esivaltaa vastaan, nousee myös Jumalan säätämystä vastaan ja esivallan palvelijat ovat Jumalan palvelusmiehiä. On siis annettava kaikille se, mitä heille kuuluu kenelle vero, sille vero, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.

Jostakin syystä olen törmännyt tähän raamatun kohtaan aika usein nimenomaan Venäjällä: ибо нет власти не от Бога. Suomessa sitä taidetaan hyvin harvoin enää nostaa esille.

Tuntuu siltä, että meillä jopa valtion ja virkamiesten syyttömyysolettama saati nyt ajatus pyhyydestä on kärsinyt jonkinlaisen inflaation. Poliittisessa järjestelmässä, jossa oppositio on kiinteä osa systeemiä, on mahdotonta ajatella kaiken vallan sinänsä olevan pyhää: itse ne on sinne äänestetty ja voidaan äänestää sieltä poiskin.

Tunnettua on, että Venäjällä koko vallan käsite on jotakin muuta kuin se on Länsi-Euroopassa. Tuntuu siltä, että jokainen virkamies kokee henkilökohtaisesti omistavansa sen vallan, jota hän käyttää. Ei kannata mennä riitelemään tullimiehen kanssa ja kuvitella, että pakkohan hänen on selvää logiikkaa uskoa. Hän tekee, miten häntä huvittaa eikä ole lainkaan kiinnostunut siitä, hymyileekö asiakas käsittelyn jälkeen vain ei.

Jo Puškin riimitteli kyytiaseman päällikön -virka-asteikossa kaikkein alhaisimman- olevan omassa valta kunnassaan diktaattori Коллежкий регистратор -почтовой станции диктатор!

Nykyään on muodikasta etsiä venäläisen hallintokulttuurin juuria kaukaa, hamasta mongoliherruudesta saakka. Kyllähän tiettyä traditiota varmasti voi seurata hyvinkin kauas, etenkin mikäli jättää huomiotta ne asiat, jotka sotivat yksinkertaista ja siis innostavaa tulkintaa vastaan. Sellaisiahan löytyy aina.

Aina 1970-luvulle saakka Neuvostoliiton erikoislaatuista kulttuuria selitettiin ennen muuta vallankumouksella ja sen luomilla rakenteilla. Vasta 1970-luvulla muotiin tuli itse asiassa jo ikivanha ajatus Venäjän patrimoniaalisesta luonteesta, johon liitettiin paljon vanhojen slavofiilien näkemyksiä.

Kuten alettiin toistella, Venäjän historiasta puuttuivat renessanssi, uskonpuhdistus, valistus, feodalismi, roomalainen oikeus ja monet muut asiat. Toki niiden jälkiä havaittiin sielläkin, mutta ne olivat kuin kaivoon kannettua vettä: muualla syntynyttä ja vailla orgaanista yhteyttä maan kehitykseen. Keir Giles on nyt taas nostanut tämän tradition esille ja saanut paljon innokkaita seuraajia.

Tämän tasoiset makrotarkastelut ovat ilman muuta hyödyllisiä, kunhan nyt vain muistaa, etteivät ne mitään matematiikkaa ole ja että niiden merkitys on aina ollut suhteellinen eikä ilman vastavoimia. Myös esimerkiksi Bysantilla ja Venäjän ortodoksisella uskonnolla voi selittää koko sen historian, mikä tarkoittaa, ettei sillä voi selittää paljon mitään, koska se ei enää toimikaan muiden ortodoksista uskontoa tunnustavien maiden kohdalla.

Historioitsija on taaksepäin kääntynyt profeetta, sanotaan. Voisi myös sanoa, että hän usein on myös kuin ampuja, joka ampuu ensin ja piirtää sitten maalitaulun osumansa ympärille.

Olen havainnut nyt myös yrityksiä selittää Venäjän kulttuuria ja nimenomaan vallan ja alamaisten suhdetta arkaaisilla instituutioilla, jotka ovat vähitellen hävinneet länsimaista. Klaaneihin perustuva hallinto on voimassa yhä monin seuduin tässä maailmassa ja erityisesti se kukistaa vuoristoissa. Sen keskeinen koossapitävä voima on verikosto.  Se kukoistaa tänäkin päivänä ainakin Tšetšeniassa ja ulottaa lonkeroitaan kauemmaskin )ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=nuhajev ).

Tämän kulttuurin, etten sanoisi ideologian ytimessä on pelko. Tiettyjen ryhmien kohdalla jokainen ymmärtää, etteivät normaalit sivistyneen yhteiskunnan pidäkkeet hallitse niiden jäseniä. Klaanin valta on jumalallista ja siis rajatonta.

Lännessä oikeus kostoon siirtyi jo keskiajalla valtiolle, joka myös peri suuren osan niistä sakkorahoista, joita syylliseksi todetuille langetettiin.

Venäläisen julmuuden symboliksi on usein osoitettu Iivana Julma, jolle tuo epiteetti sopii paremmin kuin ehkä kenellekään tunnetulle hallitsijalle, olkoonkin, että jokainen vähänkin venäjää osaava kiirehtii aina selittämään, ettei sana grozni (грозный) nyt suinkaan julmaa merkitse… Iivana oli ilmeinen patologinen sadisti.

On merkille pantavaa, että Iivanan toiminta herätti kauhistusta ulkomailla jo omana aikanaan, vaikka tyranneja riitti täälläkin pilvin pimein: Tanskan Kristian II, Englannin Maria Verinen ja jopa Ruotsin Kustaa Vaasa. Nämä kuitenkin joutuivat etsimään lakipykäliä ja ylimysten hyväksyntää voidakseen panna toimeen kuolemantuomioita. Iivanalle riitti, että hän ilmaisi sen olevan tahtonsa.

Toi meillä jo Kustaa Vaasa lausahti, että maa on lailla rakennettava ja käsitys lain pyhyydestä on meille ja yleensäkin läntiseen maailmaan syvälle juurtunut. Tuntuu siltä, että Venäjällä tuo pyhyys kuuluu sen sijaan vallan kulloisellekin haltijalle, jonka ankara arvosteleminen on paitsi rikos, myös synti.

Huomiota herättää sekin, millä helppoudella ja kyynisellä välinpitämättömyydellä valta Venäjällä toimeenpanee teloituksia, jotka eivät perustu mihinkään lakiin.

Bolševikkien valtakaudella lakien totteleminen oli kansalaisen velvollisuus, kuten se on vieläkin. Sen sijaan erityiskomissioita (tšeka) lait eivät koskeneet ja myös itse kommunistinen puolue oli kaiken muun yläpuolella ja käytti siis ikään kuin jumalallista valtaa. Yksittäisiä henkilöitä murhattiin aluksi hyvinkin paljon ja jonkin verran myös ulkomailla, kunnes systeemi Hruštšovin ja Brežnevin kaudella kesyyntyi.

Kuitenkin ajatus lain yläpuolella olevasta vallasta säilyi ja puolue nimenomaan ylpeili sillä, ettei vallanjako-oppi sitä sido: poliittinen valta sekaantui esimerkiksi tuomiovaltaan aivan rutiininomaisesti ja lainsäädäntövalta oli lähinnä kumileimasin.

 Tässä voi taustalla halutessaan nähdä sen ylevän periaatteen, että puolue pyrki toteuttamaan oikeutta eikä lakia. Tämä ajatushan on säilynyt kaikkien radikaalien liikkeiden piirissä.

Jo Paavali roomalaiskirjeessä kehotti antamaan myös pelon sille, jolle se kuului. Esivaltahan ei suotta miekkaa kantanut. Vanhoina aikoina valta aina kantoikin symboleinaan pelkoa herättäviä asioita, kuten liktoreita mestauskirveineen ja vitsakimppuineen (fasces). Ellei kunnioitusta muuten ollut syntyäkseen, lienee ainakin terävä mestauskirves muistuttanut siitä, mikä oli alamaisen asema ja mitä vallan oikeuksiin kuului.

Tuossa yllä todettiin tiettyjä yhtäläisyyksiä Iivana Julman ja bolševikkien välillä suhteessa valtaan. Kannattaa kuitenkin huomata, että Venäjän keisarikunta jo 1800-luvun toisella puoliskolla oli erilainen. Vaikka vuonna 1881 saatettiinkin voimaan niin sanotut väliaikaiset säädökset, jotka olivat askel totalitarismia kohti mahdollistaessaan ihmisten vangitsemisen ja karkottamisen ilman tuomiota, ei tuloksena sentään ollut samanlainen bardak kuin nykyään, käyttääkseni erästä venäläisten lempi-ilmaisua. Ei ihmisiä tuosta vaan tapettu

En suinkaan tarkoita, että tavallisella kansalaisella nytkään olisi Venäjällä mitään erityisiä ongelmia vallan kanssa, mikäli hän muistaa roomalaiskirjeen asettamat velvoitukset. Joka tapauksessa 1800-luvun yläluokka koostui enimmältään hyvin säädyllisistä ihmisistä, vaikka valtiolta varastamisen traditio olikin voimissaan, kuten jo maineikas historioitsija Nikolai Karamzin oli havainnut.

Tuntuu siltä, että nimenomaan pelolla hallitseminen on nykyään Venäjällä suuremmassa roolissa kuin pitkään aikaan. Tavalliselle kansalaisellehan se, kuten sanottu, ei meritse oikeastaan mitään, mutta jo innokkaat journalistit ovat eri asemassa. Elleivät turvallisuuselinten filuurit ammu, saattaa Tšetšenian ystävällismielinen hallinto tarjota apuaan aivan pyytämättäkin.

Hyvin harvoinhan tämä toteutuu, mutta kuten kirjoitettu on, kun tappaa yhden, niin pelottaa tuhat.

25 kommenttia:

  1. Kiito blogistille todella hienosta ja asioita avaavasta kirjoituksesta. Jos on lukenut Jaakko Lehtovirran väitöskirjan Ivan IV as Emperor, The Inperial Theme in the Establishement of Muscovite Tsardom, niin tämä blogistin kirjoitus hienosti syventää asiaa. Tämä kaikki tekee herra Puninin tekemisen ja ajatusmaailman aiempaa ymmärrettäväksi, jopa ilman taarin asemaa.

    VastaaPoista
  2. Olen aina ihmetellyt, että miksi nämä tosialliset itsevaltiaat tuntevat tarvetta ylläpitää näennäisen demokraattisia kulisseja. On parlamentti ja vaalit säännöllisesti, vaikka kaikki ilmeisesti tajuavat, että ei niillä ole mitään merkitystä siihen, kenellä on ote vallasta.
    Onko tarkoitus vaan järjestää kansalaisille oheistoimintaa ja antaa vaikutelma vallan oikeutuksesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun saadaan kansalaiset mukaan, he tosiasiallisesti ottavat myös vastuuta.

      Poista
    2. Toden totta. Kysykää vaikka saksalaisilta.

      Poista
    3. Jos vallitseva kulttuuri on sellainen, että se edes jotenkin etäisesti muistuttaa läntistä käsitystä ihmisyydesta, ei ole mitään järkeä muodostaa täysin staattista säätyjärjestelmää. (Näin on esimerkiksi Pohjois-Koreassa jossa kansalaiset jaetaan jo lapsena yhteen 78:sta luokasta, joka sitten määrittää mm. ammatin sekä asuinpaikkakunnan).

      Neuvostoliitossahan sallittiin tiettyjen ihmisten edetä järjestelmän läpi vaikka esimerkiksi kansallisuus olisi ollut epäilyttävä vähemmistökansallisuus. Dudajev onnistui nousemaan sähkömiehestä strategisten ilmavoimien kenraalimajuriksi asti. Tsetseeneille pääsääntöisesti oli varattu neuvostoasevoimissa vaaralliset taistelutehtävät ja väärän sukutaustan omaavat päätyivät sitten palomiehiksi yms. ei taistelukoulutusta vaativiin vaarallisiin tehtäviin.

      Kansallissosialtisessa Saksassahan oli erityisenä tavoitteena mahdollistaa sosiaalinen nousu ja ihmisten osallistuminen yhteiskuntaan erilaisissa järjestöissä, jotka myös tarjosivat kaikenlaisia etuja mm. lomien ja opiskelun muodossa.

      Poista
  3. Toimittaja-kirjailija Arvo Tuomisen mukaan venäläinen keskivertoihminen uskoo kontrolliin eikä luottamukseen ja yhteispeliin. Edelleen on Tuominen sitä mieltä, että venäläiselle on enemmän tyypillistä uskonnollistyyppinen fatalismi kuin usko oman työn merkitykseen. Onhan tämä rankkaa yleistämistä, mutta kyllä Venäjän kansojen tila huutaa jotakin selitystä.

    Olisi jännittävää tietää, missä vaiheessa tuollaiset piirteet alkoivat iskostumaan venäläisiin ja he erosivat naapurikansoistaan kuten suomalaisista. Ovatko syynä mongolit, itsevaltaiset hallitsijat, ortodoksisuus, kommunismi vai kenties näiden yhteisvaikutus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se valta ollut kauan niin kaukana
      . Itse asiassa se oli lähempänä maaorjuuden aikana, jolloin myös itsehallinnolla oli merkitystä.

      Poista
  4. "Nämä kuitenkin joutuivat etsimään lakipykäliä ja ylimysten hyväksyntää voidakseen panna toimeen kuolemantuomioita. Iivanalle riitti, että hän ilmaisi sen olevan tahtonsa.

    Toi meillä jo Kustaa Vaasa lausahti, että maa on lailla rakennettava ja käsitys lain pyhyydestä on meille ja yleensäkin läntiseen maailmaan syvälle juurtunut. Tuntuu siltä, että Venäjällä tuo pyhyys kuuluu sen sijaan vallan kulloisellekin haltijalle, jonka ankara arvosteleminen on paitsi rikos, myös synti."

    Sanoisinko, että tämä lain pyhyys on juuri feodalismin aikaansaannosta Länsi-Euroopassa ts ajatus, että samaisella on (loukkaamattomia) oikeuksia suhteessa ylempiin, Venäjällä taas ei näin ollut, hallitsija oli yksinvaltias aivan kuten Rooman keisaritkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän sitä sanotaan. Feodalismia sanan läntisessä mielessä ei Venäjällä ollut.

      Poista
    2. Korjaus: alamaisella

      Nykymaailmassa tämä ilmenee siten, että kun Venäjällä olivatkin saa rahaa hän kiikuttaa sen kiireesti Englantiin kiinteistöön tai Sveitsiin tilille, koska tietää, ettei kulloinenkin hallitsija voi noin tuosta vain mielivaltaisesti riistää.

      Poista
  5. No Venäjä on mitä on, eikä siinä muuten mitään, mutta kun sitä kuurnimalla on niin helppo olla näkemättä, mitä lähellä tapahtuu.

    Ylen uutisissa oli otsikko tänä aamuna: Länsimainen demokratia kriisissä. Minä innokkaana avaamaan uutisen, että vihdoinkin media alkaa herätä, mutta mitä vielä. Kriisin syynä kun oli muun muassa Trump ja Capitoliumin mellakka ja sen sellaiset. En jaksanut pidemmälle kuin silmäillä, mutta ei sanaakaan Trudeaun ihmisten pankkitilien sulkemisista, ei mitään Australiasta, ei mitään Macronin täysfasismmista, ei inahdustakaan Itävallan pakkokomennosta jne.., jne...

    Demokratia on todella kriisissä ja jos se ei ala kohta parannella itseään, en näe mahdottomana, että Putin alkaa oikeasti nousta arvostetuksi johtajaksi muuallakin kuin lännessä. Verrataan nyt tätä kunnon machoa, vaikka höpsö Bideniin, soijapoju Macroniin, sosiopaatti Trudeauhun tai vaikkapa meidän tohvelisankariimme Sauliin. On siinä miehissä eroa. Eikä se perustu pelkästään orwellilaiseen sanojen merkityksen kääntämiseen vaan elämän realitetteihin.

    Miehuus on lännessä katova luonnonvara, joka on tutkimuksin todettu. Voipi hyvinkin olla, että minulla 80 v. on yhtä paljon testoteronia, kuin nykypojilla. Tytöillä menee paremmin, varsinkin jos on lesbo tai vähintään bi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko juuri noin huonosti?
      Eipä meidän tarvitse kuin katsoa suoraan etelään, kohti Baltiaa ja Visegrád-maita:
      kovin näyttävät siellä olevan ennallaan miehiset arvot miehillä ja naiselliset naisilla, mikä näkyy myös politiikassa.

      Vaan totisesti ovatpa kyllä ainakin Puola ja Unkari läntisen Euroopan päättäjien hampaissa Suuresta Vääränlaisuudestaan.

      Poista
    2. Tuli vähän yllätyksenä, että Putin on arvostettu johtaja lännessä. Olisiko mennyt sekaisin arvostus ja inho, samalla tavalla kuin kuulemma venäläisillä kunnioitus ja pelko.

      Poista
    3. Anonyymi. Lipsahtipa ajatus tosiaan. Piti sanomani, että tällä menolla Putin saattaa saada hyväksyntää jopa lännessäkin, sillä tekipä hän nyt oikein tai väärin, niin hän tekee sen jämäkän oloisesti, siis vanhanaikaisesti sanoen miehekkäästi.

      Poista
    4. Tämä Jämäkkä Putin muistuttaa suomalaisessakin miljöössä tuttua hahmoa ,joka humalassa kotiin tultuaan ajaa perheensä ulos ja alkaa riidellä naapurinsa kannssa. Siellä hän nyt istuu kaverinsa Lukashenkon kanssa tilannehuoneessa esittelemässä voimiaan ohjusten räjähdellessä.

      Poista
    5. MEG: Onhan se noinkin,mutta humalainen mies on selvittyään kuitenkin mies, mutta munattomat nillittäjät ovat aina mitä ovat.

      Poista
  6. Vaikka yksikään Suomen tiedotusväline (ainakaan Yle tai Hesari) ei vielä ole huomioinut asiaa, ilmoitettakoon täällä että Karl Vaino eli Карл Генрихович Вайно, Neuvosto-Viron kommunistisen puolueen ensimmäinen sihteeri vuosina 1978–1988, innokas venäläistämisen edistäjä sekä Suomesta levitettävän CIA-lais-imperialistis-porvarillis-kapitalistis-neuvostovastaisen hapatuksen (Dallas, Emmanuelle, K-kaupan Väiski) uupumaton vastsustaja, on kuollut 98-vuotiaana. Rauha hänen muistolleen, tulkoon ikuinen hiljaisuus hänen aatemaailmansa osaksi.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Karl_Vaino
    https://www.kp.ru/online/news/4636212/
    https://www.err.ee/1608505868/suri-ensv-riigitegelane-karl-vaino

    VastaaPoista
  7. Heideger loi sellaisen käsitteen kuin kermaperseporvari, jolla häntarkoitti länsimaista liberaalia, hyvnmenestynyttä yksilöä, joka tekee kaikkensa että hänen hyvinvoiva onnensa voisi jatkua,tästä ikuisuuteen. Juuri tuon asian tuntemus ja ymmärrys n nykyisessä tilanteess Venäjän ja Putinin tiedossa ja ymmäryksessä. Kermaperseporvari tekee kaikkensa,että hänen hvinvointinsa säilyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja miksi ei tekisi. Vai kärsimystäkö pitäisi tavoitella ? Usein on niin, että se kermaperseporvari on saavuttanut menestyksensä ja onnensa kovalla työllä, vaikka tiedostava osasto yleensä on sitä mieltä, että kermaperse on "etuoikeutettu".

      Poista
  8. Valta ja pelko, jos ne palautetaan primitiivisten alkulaumojen reaktioihin, näyttävät tietenkin vähän toisenlaisilta kuin mitä kertomukset vaikkapa kirjoitetun historian ajoilta esittävät.

    Ensiksikin täytyy herätellä psyykessä se mitä nimitämme "tahdoksi". Se on kokemuksellinen "tunne", jonka kernaasti idealisoimme niin että voimme puhua "vapaasta tahdosta". Kuitenkin tämä "tahto" on erityistä regressoivaa metodia, hypnoosia, käyttäen suhteellisen helposti taannutettavissa alkuperäiseen kollektiiviseen muotoonsa, jolloin huomaamme yllättäen "tahdon" voivan siirtyä henkilöltä toiselle.

    Ihmisen alkulaumoissa vallitsi tuollainen kollektiivinen tahtotila -- eli paremmin sanottuna "valta". Koska olemme lajityypillisesti, lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalisia laumaeläimiä, tuo "valta" ei varsinaisesti "sijoitu" keneenkään erityisesti, vaan siitä huolimatta, että laumalla on aina johtajansa, "valta" on jotakin joka koskettaa samalla tavalla laumassa kaikkia.

    Mistä voimme tietää tällaisi asioita. Siitä, että jäänteet tuosta kaikesta vaikuttavat yhä aivoissamme. Ne on sinne rakennettu, ja vaikka niiden päälle on kerrostunut paljonkin, niiden olennaiset toiminnot ovat yhä tallella -- kuten juuri tuo mainittu hypnoosi-ilmiö, joka ei siis ole mikään mielen kummallinen kuruositeetti, vaan osa sitä nyt "maagiselta" näyttää kudelmaa, josta mielemme muodostuu.

    "Valta" on tietysti "pyhitettyä", mutta mitä on "pyhä"? -- Parhaan vastauksen tähän on antanut Emile Durkheim, joka palauttaa "phän" ja "profaanin" eron vuorokausivaihteluun. Yön pimeydessä alkulauma painautui yhteen, etsi turvaa fyysisestä läheisyydetsä, ja oppi kuuntelemaan mahdollisia vaarasignaaleja herkistynein korvin. Siksi yhä vieläkin yksinvaltiaat, erityisesti diktaattorit, ovat suuria puhujia, retoristen efektien mestareita -- ja aina he edelleenkin provosoivat hartaissa kuulijoissaan valmiudet palkoon ja pakenemiseen.

    Pakoreaktiosta puhuu paljon Elias Canetti monumentaalisessa teoksessaan "Joukko ja valta". Esimerkiksi tuossa kirjoituksessa mukana oleva tekstisivun kuva antaa paljon ajattelemisen aihetta.

    Mitä sitten tuohon yhteen käsitteeseen, "kunniaan", tulee, kunniakulttuuri perustuu perusnarsismin varaan, siihen voimaantumiseen, jota uhri-identifioituminen antaa. Uhriajattelu johtaa suoraan omankädenoikeuteen, ja narsistinen loukkaantuminen -- jota myös "kunniantunnoksi" sanotaan -- on nimenomaan aggressio jolla tiettyä alitajunnan omankädenoikeutta puolustetaan. Ehkä voisi sanoa niinkin, että tuo "kunnia" on ihmisessä jotain jolla on kaikkein vähiten tekemistä kehityksen kanssa. Kaikki aggressiot tuovat aina väistämättömästi mukanaan regression, ja päinvastoin.

    Ehkä tällaisia perusjuttuja pitäisi miettiä ensin, tai ainakin sen ohella, kun tapahtumahistoriallisia tarinoita toistellaan.


    VastaaPoista
  9. Venäjän bysanttilaisesta perinnöstä.

    Luin Paavo Hohdin kirjaa Bysantti – Tuhat draaman vuotta (WSOY 2021): ”Johannes Khrysostomoksen mukaan yhteiskuntaelämässä tarvitaan miehinen auktoriteettipersoona rauhan takaajaksi, sillä siellä, missä tasa-arvo vallitsee on turha etsiä rauhaa.” ( s.33)

    Johannes Khrysostomoksen, Kultasuun, me tunnemme liturgiatekstistä ”Kristus voitti kuoleman, kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.” Hän, myöhemmin Konstantinopolin patriarkka, eli vv. 347 – 407. Elämänsä loppuvuodet 404 - 407 hän eli karkotettuna

    MafH

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä niin. Vanhan viisauden mukaan Venäjällä on naisellinen luonne ja se tarvitsee ylhäällä voidakseen tulla hedelmälliseksi. Nykyinen pelle ei taida paljoa luvata.

      Poista
  10. Näillä Neuvostoliiton "suurmiehillä", ketä nyt jäikin eloon kulloisenkin vallanpitäjän jälkeen, oli kyllä taipumus elää aika vanhoiksi. Molotovkin taisi elää yli 90-vuotiaaksi. Gorba elää vielä ja voi ilmeisesti hyvin.

    VastaaPoista
  11. Iivana Julman teot ovat kyllä ylittämättömiä tämän aikalaisiinkin tyranneihin verrattuna. Ei sellaista mielipuolisuutta ole muualla nähty.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.