lauantai 26. helmikuuta 2022

Kumpujen yöstä

 

Fasistit

 

Olinpa tykkänään unohtaa ottaa esille sen Kurjensaaren päiväkirjan teeman, joka eniten herätti sympatiaani ja palautti mieleen muistoja. Kyse on fasismista.

Sen termin otti uusiokäyttöön Kekkonen, joka ovelasti assosioi sen vennamolaiseen populismiin siteeraamalla Paavo Haavikon tekstiä: Fasismi on nyt muotia, sitä myydään nyt hyvin…

No, Haavikko oli kirjankustantaja ja myi myös fasismilla. Hänen aikanaan kiinnostus fasismiin oli kuitenkin vielä lapsenkengissä verrattuna siihen, mitä maailmassa nyt nähdään. Kuitenkin vain mielenhämäryydestä kärsivä postmoderni tutkija voi kuvitella, että kiinnostus asiaan ja sen tutkimiseen merkitsee sen kannattamista.

Joka tapauksessa Kekkosen lausahdus oli lähtölaukaus yleiselle ”fasisminvastaiselle” kampanjalle, jonka kohteena olivat kaikki sellaiset tahot, jotka eivät kannattaneet Kekkosta.

Muistan, että tämä oli yksi niistä röyhkeistä valheista, jotka saivat minut vieroksumaan Kekkosta, niin oikeana kuin hänen idänpolitiikkaansa pidinkin. Erityisesti inhosin sitä matalaotsaisuutta, jota osoitettiin, kun jopa Veikko Huovinen leimattiin fasistiksi.

Sen tietenkin tekivät ennen muuta ne, jotka eivät tienneet mitään hänen kirjallisesta tuotannostaan, esimerkiksi Rauhanpiippu-kirjasta, joka kyllä oli mukaelma Voltairen Candide’ista, mutta sangen ansiokas sellainen. Joka tapauksessa itse UKK oli ollut tyytymätön joihinkin Huovisen teksteihin ja leiman heittäminen kävi siis luonnostaan.

Kurjensaari tässä blogissa eilen käsitellyssä kirjassaan pohti vuonna 1975, että sanan kommunisti oli nyt haukkumasanana korvannut sanan fasisti. Aluksi Kurjensaari nimitti tätä henkiseksi laiskuudeksi, mutta havaitsi pian, että sen käyttöön sisältyi pahanlaatuinen taka-ajatus: ellet ole meidän puolellamme, olet meitä vastaan. Ja tällainen on vieläkin pahempaa, se ei ole vain suvaitsemattomuutta, se on sotapropagandaa, valmistautumista sotaan, haluttiin tai ei.

Fasismi-sana oli kokenut merkityksensiirron, se oli korvannut 30-luvulla käytetyn sanan kommunismi. Kummallakin tarkoitettiin täsmälleen samaa: jotakin inhottavaa, vihattavaa, halveksittavaa, pahaa, huonoa, torjuttavaa.

Tämä oli ilmeisen terävä havainto. Kurjensaaren, joka oli vuosikymmeniä ollut antifasisti, oli mahdotonta sulattaa uutta epä-älyllistä käsitteistämistä. Tuohon aikaan se särähti vielä kuulijan korvaan, koska sen uusiokäyttö oli vasta alkamassa. Niille, jotka tunsivat ilmiötä kokemuksesta, se tietenkin oli pelkkää abrakadabraa. Mutta nyt taidamme olla jo täysin turtuneet tämän sinänsä vailla sisällystä olevan uuden kategorian käyttämiselle julkisessa keskustelussa. Olisi kiinnostavaa laskea käyttöfrekvenssejä viimeisen puolen vuosisadan ajalta.

No, mutta eikö fasismi nimenomaan ilmentänyt kaikkia noita iljettäviä ja hylättäviä asioita?

Ei se vanhan antifasistinkaan mielestä sentään pelkästään noihin määreisiin mahtunut. Hän oli tuntenut monia fasisteja ja kiistellyt heidän kanssaan. Eihän inhimillisessä todellisuudessa tapahdu eikä voi tapahtua kuin matematiikassa, jossa vastakkaisia etumerkkejä omaavat suureet ovat kokonaan erilaisia ja kumoavat kohdatessaan toisensa.

Näin tapahtui vain totalitaarisessa mielikuvituksessa. Sodanaikainen neuvostoliittolainen laulu ”Pyhä sota” (Svjazennaja vojna) kyllä esitti asian olevan juuri näin:

Как два различных полюса,
Во всем враждебны мы.
За свет и мир мы боремся,
Они - за царство тьмы.

 

Me olemme kuin kaksi vastakkaista napaa

Kaikessa me olemme vihamielisiä toisillemme

Me taistelemme valon ja rauhan puolesta

He taas pimeyden valtakunnan puolesta

 

Kaikki kunnia venäläisten, ukrainalaisten ja muiden kansojen taistelulle natsismia vastaan. Se oli heidän kannaltaan ehdottomasti oikeutettua sotaa ennenkuulumatonta tyranniaa ja raakalaisuutta vastaan.

Siitä huolimatta siinä ei ollut vastakkain kaksi vastakkaista napaa. Kaksi tyranniaa siinä taisteli keskenään ja musta kylki oli kummallakin.

Mutta venäläisessä perinteessä näyttää tämä ”fasismin” käsite sellaisena, kuin se stalinismin aikana lanseerattiin, pitävän yhä pintansa. Ukrainalaisten niittäminen fasisteiksi riistää heiltä kaiken kunnian ja ihmisarvon. Eikö tällaisia ihmisiä pidä vain tappaa ja tappaa, pohdiskeli Aleksandr Dugin päiväkirjassaan. Siinäpä meillä on esimerkki todellisesta totalitaarisesta persoonallisuudesta (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=duginin+sota ).

Kurjensaari mainitsee kirjassaan, että Hillar Kallas, Aino Kallaksen poika ja Englannin tiedustelupalvelun Suomen osastolla sodan aikana palvellut mies arvioi, ettei nuoren ja vanhan sukupolven välinen vastakohta ollut missään niin syvä kuin Suomessa.

Arvioitsijalla oli eväitä mielipiteisiinsä jo työnsä puolesta, joten ne kannattaa ottaa vakavasti. Taistolaisuus, joka kaikessa vulgaarissa epä-älyllisyydessään pöyristytti vanhaa radikaaliakin, oli todellinen ääri-ilmiö vailla vertaa. Nyt se tietenkin on taakse jäänyttä elämää, mutta sen jättämiin jälkiin taitaa tuo fasisti-leimankin viljely kuulua.

Ja kukapa tietää, ehkä piankin näemme sellaisen uuden sukupolven, joka suurella innolla kannattaa Putinin-Duginin ideologiaa, joka sekin todella tarjoaa pakopaikan järjenkäytöstä ja tekee maailmasta yhtä simppeliä matematiikkaa. Meillähän taitaakin jo olla joku tämän suuntauksen edustaja…

8 kommenttia:

  1. Vaikea sanoa kuinka tarkoituksellista on leimakirveen holtiton käyttö. Osalle sen heiluttamiseen riittää pelkästään henkinen laiskuus, mutta on myös varmaa, että jotkut osaavat hyödyntää tehokkaasti tätä laiskuutta saadakseen leimakirveelleen laajemman osumajäljen,

    Joka tapauksessa natsi, fasisti ja kommunisti ovat helpompia lausua kuin totalitaristi, joten on helppo ymmärtää niiden jatkuva suosio. Nykyisin nuo neljä inhokkisanaa ovat saaneet viidennen kattosanan, globalisti, joka vielä jokunen vuosi sitten tarkoitti vain sitä mmitä sanan alkuperäkin tarkoitti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leimakirveen heiluttelun motiivina voi olla henkinen laiskuus mutta myös identifioituminen johonkin laumaan ja jonkin toisen lauman viholliseksi. Toisensa poissulkevia vaihtoehtoja nuo eivät ole vaan pikemminkin ne esiintyvä yhdessä ja toisiinsa liimattuina. Leimallista tuollaisella sanan käytölle on se, että sanan asiamerkitys katoaa ja jäljelle jää vain tunnesisältö, eli se ”inhottavaa, vihattavaa, halveksittavaa, pahaa, huonoa, torjuttavaa”.
      Mitenkähän suhtautumiseen vaikuttaisi, jos niihin sanoihin onnistuttaisiin aina liittämään edes likimääräinen asiamerkitys, jotenkin seuraavaan tapaan:
      Natsismi = Hitler. Siinä käsitteessä kun ei oikeastaan ole mitään, mikä olisi jotakin muuta kuin Hitler kulloinkin ja kussakin tilanteessa halusi
      Fasismi = Yksipuoluejärjestelmään perustuva sosialismin muunnos. Taloudessa on vahva yksityinen sektori, jota valtio kuitenkin ohjaa ja kontrolloi.
      Kommunismi = Poliittinen järjestelmä, jossa valtio on kadonnut, mutta omistaa ja hallitsee kaikkea elinkeinoelämää (ja oikeastaan kaikkea muutakin) yhden ainoan sallitun puolueen kautta
      Globalisaatio = Talousjärjestelmä (ehkä yleisemmin myös poliittinen järjestelmä), jossa valtioiden rajojen merkitys on poistettu.

      Poista
    2. Todennäköisempää media keskustelussa on ettei osa väestä ymmärrä sanan alkuperää ja sitä mistä kehittynyt. Poliittinenretoriikka kun päätynee erikoisin tavoin väestönkin puhekieleen. (Jos harrastaa jotain erikoislajia tai muuta tyyliin ammattikielestä, niin harvemmin sieltä eksyy sanoja joilla solvata toista).
      Asiantila on sama neekeri sanan kanssa.
      Normaali sana ollut Suomessa, tarkoittanut tummaa ihmistä. Eihän niitä Suomessa juurikaan ole ollut aijempina vuosisatoina, vaikkakin tiedetty olemassa olo.
      (Koulutettu väki tiennyt, koulutettu väki tietää/ymmärtää kun joku heille sen on kertonut, hankkinut tiedon jne. Sitähän varten koulutus on, tietoa taas pitäisi jakaa. Mutta se onkin pulmallisempi, kun siinä taas on tuo juttu ettei kaikkien edunmukaista teoriassa ole asioista tietoinen/ymmärtävä väestö. Lähtökohdin taas itse ajattelen että ne ketä sillä maantieteellisellä sijainnilla nimeltä Suomi edes teoriassa koetetaan auttaa ymmärtämään, mitä tuolla koulutuksellaan sitten tehnee on oma valinta).
      Kun sitten tullut tuo toisenlainen näkemys kyseiselle sanalle on tuo nyt näpsäkästi jäänyt taka-alalle mitä alkuaan suomenkielessä tarkoittanut, mutta kaippa sitä taas jossain kohdin tuputetaan kun joku siitä keppihevosen itselleen kaivaa.
      Siinä mielessä kyllä hassua verrata Amerikassa puhekieltä, tummat kun itse käyttänevät kyseistä sanaa toisistaan, mutta maitonaamat saanee nokilleen jos erehtyvät niin sanomaan.
      Käytännössä sanaan muodostuu jonkinlainen tunnepuolen "lataus" ja tarkoitus on joko tarkoituksella käyttää sanaa väärin tai sitten tiedostamatta.

      Tämä nyt on ehkä typerä esimerkki mutta itseä ystävät kuvaa parilla tietyllä sanalla jos joku kolmas kysyy kuka siitä joukosta? Asiahan on täysin harmiton jossa erotellaan kuka on kyseessä, jotta toinen tietää kenestä on puhe. Itse ole vain ain ollut näiden kahden sana luokituksen kanssa ain sinut ja aijemmin hieman harmistuttanut. Nykyisin naurattaa, kaippa minä voin elää asian kanssa. Muutakaan vaihtoehtoa ole.
      Ja ystävät kumminkin ovat eläneet sen asian kanssa ja niihin kiinnittneet huomiota millä kuvailla.

      Poista
  2. Tuollaiset kysymyksenasettelut tekevät ymmärrettäväksi Mikkeliin perustetun Muisti Tiedekeskuksen (M Mausoleumi) olemassaolon. Tavallinen pulliainen ei sitä hoksaisi, mutta Savosssa nyt onkin professoritason tiedekeskus takaamassa ettei pienintäkään kiveä jää sotien jäljiltä kääntämättä. Onhan tämä sentään Suomi!

    VastaaPoista
  3. Fasisti, sanana, kattaa alleen kaikki toisinajattelijat. Niin Venäjällä, kuin joissakin suomalaisissakin yhteisöissä

    VastaaPoista
  4. Ruotsin vihreät ovat television vaaliväittelyissä kutsuneet fasisteiksi ruotsidemokraattien lisäksi kristillisiä ja paikallisen kokoomuksen edustajia. Korkeimmalla puoluejohtajien tasolla viime vuonna. Ruotsalaiset ovat onneksi sen verran fiksuja, että nyt vihreät ovat selkeästi parlamentin prosenttikynnyksen alapuolella.

    VastaaPoista
  5. Isäni Lauri, kansantaloustieteen professori ja 30-luvun ylioppilasnuorison harvoja liberaaleja silmäisi Ylioppilaslehdessä tammikuussa 1971 tai -72 julkaistua ASS: pateettista julkilausumaa ”Kunnia Suomen Punaisen kaartin sankareille!”, katsoi allekirjoittajat ja totesi kuivasti: ”Tuttuja nimiä.”

    Markku af Heurlin

    VastaaPoista
  6. Duverger Maurice: Poliittiset järjestelmät. WSOY 1965, Porvoo.

    Tässä kirjassa professori Duverger (ulkomuistista siteeraten) kirjoittaa, että kommunismin ja fasismin poliittiset instituutiot ovat identtiset. Elikä yksi puolue, yksi johtaja, tiedotusvälineet hallitsijan ankarassa kontrollissa, urkintajärjestelmä ja häikäilemätön valtiollinen poliisi.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.