Tolkku ja tolkuttomuus
Anna Kontulan kirjassa (ks. eilinen blogi) käsitellään kiinnostavia asioita ja niitä kannattaa vilkaista vielä kerran.
Theodor Adorno ym. kirjoittivat aikoinaan kirjan autoritaarisesta persoonallisuudesta. Tähän heitä innoitti ns. massayhteiskunnan nousu ja autoritaaristen liikkeiden menestys eri puolilla Eurooppaa ja erityisesti Saksassa. Ns. kriittistä teoriaa kehittänyt Adorno osoitti käytännössä olevansa varsin löyhästi todellisuudessa kiinni oleva persoona, joka aina väillä intoutui kerrassaan huikeisiin johtopäätöksiin. Jotkut muistanevat hänen kirjoituksensa Sibeliuksesta, jota hän nimitti maailman huonoimmaksi säveltäjäksi.
Luulen, että Adornon merkitys myös meille ja etenkin ns. suurille ikäluokille kulttuurivallankumouksineen on ollut melkoinen. Hän on kiteyttänyt sanomansa näin: Nuoria pitää varoittaa kurinalaisuudesta sen jokaisessa muodossa sekä niin kutsutusta järjestyksen kultista, jossa ei ole järjen hiventäkään.
Kulttuurivallankumouksen pyörteisiin vakaasta maalaisyhteisöstä joutuneelle 1960-luvun nuorelle tässä oli todella vallankumouksellinen sanoma: älä tottele äläkä kunnioita ketään eikä mitään paitsi omia impulssejasi. Kerranhan sinäkin vain elät.
Tässä oli kuitenkin epäilemättä ylitetty tolkullisuuden raja. Oli ilmeistä, etteivät kuri ja järjestys oman itsensä vuoksi olleet mitään arvokasta, mutta entäpä sitten vastakohta: anarkia ja röyhkeimpien valta toisten yli? Vai pitikö uskoa, että sen jälkeen, kun ns. valtarakenteet puretaan, vallitsee särötön sopusointu ja kaikki ovat onnellisia?
Tähän jälkimmäiseen uskoi esimerkiksi Lenin, kuten voidaan todeta hänen yhdestä merkittävimmästä kirjoituksestaan: Valtio ja vallankumous. Kun Lenin ei voinut millään järkevällä tai kokemukseen perustuvalla argumentilla todistaa, että vapaasti itseään hallitsevat kommuunit ilman muuta vapaasti yhdistyisivät harmoniseksi kokonaisuudeksi, hän yritti vakuuttaa toiset asiasta sättimällä epäilijöitä pikkuporvareiksi.
Adornon vuonna 1950 esittämä ongelma kehityksessään kesken jääneestä persoonallisuudesta, joka ei voinut elää ilman auktoriteetin tukipuuta, oli sinänsä vakava kysymys. Siihen oli puuttunut jo Erich Fromm vuonna 1941 ja sitä tarkasteli myös David Riesman vuonna 1950 ilmestyneessä teoksessaan The Lonely Crowd.
Psykoanalyysin pohjalta ponnistanut ja jo vuonna 1941 ideansa julkaissut Fromm esitti, että ratkaisu ongelmaan seksuaalisesti täysin kehittynyt ihminen (genitaalis-produktiivinen tyyppi). Tällainen ihminen ei tarvinnut tuhon ja väkivaltaisen hallinnan prinsiippejä maailmansa tueksi, hän halusi rakentaa ja siittää uutta elämää eikä tuhota olemassa olevaa.
Kuten Frommin, myös Riesmanin typologia lähti kehityksen ajatuksesta: vanhat yhteiskuntamuodot olivat toimiakseen edellyttäneet ulkoa ohjautuvaa persoonallisuustyyppiä. Perinteet ja auktoriteetti pitivät kasassa yhteiskuntaa. Sen tilalle oli kuitenkin uudessa, pluralistisessa yhteiskunnassa tulossa sisältä ohjautuva tyyppi, joka viihtyi myös tilassa, jossa ulkoinen auktoriteetti puuttui. Se saattoi valita monista vaihtoehdoista. Kehityksen edistyessä saatoimme odottaa autonomista persoonallisuutta, jossa ihmisen persoonallisuus oli kyllin vahva luodakseen itselleen omat norminsa. Toki ne oli sovitettava yhteisön muiden jäsenten normien kanssa.
Tämä oli syvästi optimistinen näkemys ja täytyy sanoa, että itsekin odotin sen toteutumista liki puolen sataa vuotta, kunnes Ylen ja hesarin vaipuminen nykyiseen tilaansa veivät toivon rippeetkin.
Adornon et el. tolkuttomuuksilla on varmasti ollut merkittävä roolinsa myös meillä Suomessa, jossa sosiologiasta tuli kulttuurivallankumouksen muotitiede par excellence. Sosiologia, ainakin Antti Eskolan menetelmäoppaan mukaan neuvoi kääntämään vanhat totuudet vastakohdikseen, jolloin niistä saattoi löytää käyttökelpoista viisautta. Eskola otti esimerkiksi sananparren yhteistyö on voimaa ja selitti, miten sosiologinen tutkimus onkin saanut selville, että erimielisyys on voimaa: ristiriitoja sietävä yhteisö on suvaitsematonta vahvempi.
Toki tällainen vapaa suhtautuminen hulluihinkin ajatuksiin edisti uusien ajattelutapojen löytymistä ja vanhan yhteiskunnan ja ajattelun puutteellisuuksien paljastamista. Sen negatiivinen rooli taas löytyi, kun ajatuksia vietiin tolkuttomuuksiin asti ja venytettiin käsitteitä kulloisenkin tarpeen mukaan.
Anna Kontulan kirjassa nostetaan esille monia kulttuurivallankumouksen lempiajatuksia: työnteolla ei ole mitään arvoa sinänsä, ihmisen on saatava toteuttaa syvimpiä tarpeitaan piittaamatta ympäristön paineesta, rahvaanomaisuus on yhtä hyvää kuin yläluokkaiset piperrykset ja niin edelleen.
Kontula ottaa paheksumisensa kohteeksi nimenomaan tolkun ihmiset. Tämän käsitteenhän Niinistö lanseerasi muutama vuosi sitten. Ilmeistä onkin, että mikäli ihminen on krampinomaisen suorituspaineen alainen ja tuntee voittamatonta pakkoa pysyä aina ns. hyvien tapojen ja moraalin puitteissa aina ajatuksiaan myöten, typistyy hänen elämänsä todennäköisesti aivan tarpeettomasti.
Positiivisina mahdollisuuksina Kontula esittää sen sijaan tolkuttoman rakastumisen, tarkoituksettoman löhöilyn ja vastaavat asiat. Itse asiassa naistenlehtemme ovat tainneet jo kauan olla samalla asialla. Kukapa ei ainakin joskus nuorena haluaisi irrotella: vetää kunnon lärvit, ehkä pitempänäkin putkena tai mennä vieraan viettelijättären mukaan tolkuttomasti rakastelemaan vaikkapa nyt viikoksi -pariksi.
Useimmat kai kuitenkin tuntevat, että raja kulkee jossakin. Intohimojensa orjaksi ryhtyvä ei todennäköisesti tule onnelliseksi. Sivumennen sanoen, tutkimukset ovat osoittaneet, että suomalaisten käsitys onnellisuudesta on sangen vakavaa laatua: raha, tuo pikkuporvarin jumala ei ole siinä kovinkaan korkealla sijalla.
Tolkuttomuus lieneekin se suurin ja läheisin intellektuaalinen vaara, joka nuorilla sosiologeilla on edessään, kun käsitteet alkavat heidän mielikuvituksessaan muuttua eläviksi. Käsitteelliset spekulaatiot avaavat huikeita näköaloja, mutta todellisuus voi olla paljon tylsempi ja jopa ankeampi. Tolkuttomuuden suuret ajat ovat aina olleet onnettomia aikoja. Muistakaamme vain Venäjän 1990-lukua, jolloin kaikkialla tuli tarvetta uudelle käsitteelle nimeltään bespredel -tolkuttomuus.
Mutta entä se luokkakysymys, sanan marxilaisessa mielessä? Miksi Marx ylipäätään oli kiinnostunut luokista?
Luokat olivat toki taloustieteilijän keskeisiä käsitteitä ja sikäli marxilaisuuden ytimessä. Olennaista oli se, että luokat ajateltiin vallankumouksen agenteiksi. Pikkuporvaristo oli juuri siitä syystä problemaattinen luokka, ettei se ollut vallankumouksellinen. Myöskään ryysyköyhälistö ei ollut vallankumouksellinen, vaan helposti porvariston puolelle lahjottavissa.
Pikkuporvareita olivat myös köyhien talonpoikien monimiljoonaiset joukot, sillä heidän psykologiansa määräsi yksityistalous, pienikin. Näin ajateltiin aivan tosissaan.
Pikkuporvarillisuuden vihaaja Maksim Gorki meni tolkuttomuuksiin kirjoittaessaan vallankumouksen jälkeen hurjistuneen pamfletin O russkom krestjanstve -Venäjän talonpoikaistosta. Gorkia kauhistutti se tolkuttomuus ja primitiivinen raakuus, joka Venäjän vallankumouksessa oli ilmennyt, mutta hän lohdutti itseään sillä, ettei siihen syynä ollut lukumäärältään vähäinen Venäjän työväenluokka, vaan pikkuporvarillinen talonpoikaisto…
No, vallankumous oli sentään saatu aikaan, eikä suinkaan ilman tuon pikkuporvarillisen talonpoikaiston myötävaikutusta. Sikäli asiat olivat menneet hyvin.
Vai olivatko? Tuon vallankumouksen luonne valtavana kansallisena ja kansainvälisenä onnettomuutena alkaa näköjään haihtua ihmisten mielestä. Kirjaa lukiessa ymmärrän, toivottavasti väärin, että Kontula toivoisi marxilaisen luokkavallankumouksen tuloa myös meille. Eikö vuosi 1918 sitten vielä olisikaan ollut tarpeeksi?
Vai olisiko niin, että kirjoittaja pelkää tuollaista kehitystä, kun keskiluokka koko aja kutistuu?
Tuo jälkimmäinen vaihtoehto ei kyllä tullut mieleen kirjaa lukiessa. Marxilaisuushan lähtee nimenomaan siitä, että perustavat ristiriidat eivät ole soviteltavissa, vaan ratkeavat vain ja ainoastaan vallankumouksen kautta. Tervetuloa siis vallankumous!
Suurin osa kansastamme, kaikki tolkun ihmiset mukaan lukien ovat varmaankin vallankumousta vastaan. Yhteiskunnan rakenteissa paras turva siinä mielessä onkin nimenomaan aina ollut laaja keskiluokka ja tietenkin erityisesti pikkuporvaristo, eihän sitä mammonaa kaikille riitä yhtä paljon, mutta järjestystä ja hyvä tapoja kyllä voi oppia kunnioittamaan missä yhteiskuntaluokassa tahansa.
Kontulan esittämä ajatus pikkuporvaristosta sosiaalipsykologisena ongelmana ei uutuudellaan häikäise, toki hän on siinä hyvinkin pitkän tradition jatkona.
Itse asiassa noita ongelmia tietenkin on jossakin määrin olemassa, myös juuri niitä hänen esille nostamiaan. Kun meidän tässä maailmassa sentään kannattaisi keskittyä olennaiseen, olisi syytä tunnustaa, että laajan ja hyvinvoivan keskiluokan olemassaolo on kaikkien kannalta hyvä asia ja vallankumous taas kaikissa muodoissaan aina kansallinen onnettomuus ja vakava sairaus.
Nooh, Kontula nyt on yhä vain Kontula vaikka sen rasvattomassa kasvisöljyvoissa paistaisi.
VastaaPoistaMistä moinen viha, siksikö että toinen on nuori, kaunis ja älykäs?
PoistaMikä ihmeen viha - typerä anonyymi kysymys?
PoistaJokahinen saa olla niin nuori, niin kaunis ja niin älykäs, kuin vain itse haluaa - keneltä se on pois?
Typeryys vain on se jota ei kannata kirjoittamalla todistaa niille jotka ovat asiasta vasta epäilyn asteella.
Miksi sitten haluat aivan vapaaehtoisesti osoittaa oman typeryytesi muille?
Poista"..kaunis ja älykäs?"
PoistaEn osaa parhaalla tahdollakaan pitää henkilöä, joka kannattaa vuoden 1917 virheen toistamista kannatettavana älykkäänä.
Toisen ominaisuuden osalta valitsen poliittisen korrektiuden.
Anonyymi10. helmikuuta 2022 klo 14.13
Poista- Kaada vain itsellesi.
Voi teitä omaan erinomaisuutenne juuttuneita pösilöitä.
PoistaHra Oh-Show jne on oman anonymiteettinsä suojannut erinomaisella nimimerkillä...
PoistaVoi veljet!
Anonyymi 12. helmikuuta 2022 klo 17.34
PoistaIhan normaalisesti tiedoksi että eipä ole suojattu millään tavoin eikä anomymiseerattu, onpahan vain kunnianosoitus eräälle muudaalle wanhalle cheyenne-miehelle jonka ensimmäiset sanat nuo olivat tavatessamme 1994 Kemingradissa.
Unelmat uudesta ruudin keksimisestä kannataa siis tyssätä alkuunsa ja mitä tuohon Kontulaan tulee, niin tuotos on juuri sitä mitä punaisen ja vihreän yhdistämällä Eero Paloheimon mukaan syntyy.
Timo Vihavainen kirjoitti: "Kehityksen edistyessä saatoimme odottaa autonomista persoonallisuutta, jossa ihmisen persoonallisuus oli kyllin vahva luodakseen itselleen omat norminsa. Toki ne oli sovitettava yhteisön muiden jäsenten normien kanssa. Tämä oli syvästi optimistinen näkemys ja täytyy sanoa, että itsekin odotin sen toteutumista liki puolen sataa vuotta, kunnes Ylen ja hesarin vaipuminen nykyiseen tilaansa veivät toivon rippeetkin"...
VastaaPoistaHyvin kiinnostavaa miten Hollannissa tapahtuu aivan samanlainen rinnakkais"kehitys": YLE=NPO ja Hesari=NRC. Myös minun hollantilaissisarukseni valittavat tästä, yhä paisuvasta pedagogisesta journalismista ja irtisanoivat tilauksensa ja jättävät katsomatta. Kyse ei ole siis kotimaisesta vaivasta vaan "yleiseurooppalaisesta". Tutkimuksen paikka, sanoisin, ja medialle itsetutkiskelun vihoviimeinen hetki...
Niin se näyttäisi olevan monessa maassa. Kai se sukupolviin liittyy.
PoistaOn peräti kummallista, että Anna Kontula saattoi olla kansanedustaja ja julistautua kommunistiksi ilman, että siitä syntyi suurempaa meteliä. Kuvitellaanpa, että joku kansanedustaja kertoisi olevansa natsi. Mitähän siitä seuraisi? Varmasti aikamoinen mekkala.
VastaaPoistaKyse on siitä, että kommunistisen järjestelmän pahuus ei ole tunkeutunut ihmisten tajuntaan samalla tavalla kuin kansallissosialistisen järjestelmän pahuus. Esimerkiksi televisiossa esitetään lähes jatkuvasti natsien hirmutöitä koskevia ohjelmia, mutta kommunistien murhatöitä koskeva ohjelma on pikemminkin harvinaisuus (tämä saattaa johtua siitä, että YLE:n väki on kommunismiin päin kallellaan). Kuitenkin kommunistien tekemät tuhotyöt ovat selkeästi suurempia kuin natsien aikaansaannokset. Toki on myönnettävä, että natsit olivat vallassa suhteellisen vähän aikaa, kun taas kommunistit ovat murhanneet vuosikymmenestä toiseen hyvin laajalla alueella.
Kommunisti voi tietysti väittää, että hän vastustaa kaikkea sitä pahuutta, mitä kommunistisessa järjestelmissä on menneisyydessä ilmennyt. Jos nykyajan uusnatsi sais samaa suhteessa 30-luvun natsismiin, kuinkahan uskottavana sitä pidettäisiin?
Voi sinua.
PoistaYksi sana ja sen seurauksena melkoinen viha.
PoistaPitäisin tuota suhtautumista suomettumisen pitkänä laahuksena.
Poista"
Jos nykyajan uusnatsi sais samaa suhteessa 30-luvun natsismiin, kuinkahan uskottavana sitä pidettäisiin?"
Ilkka Remes teki tuosta riemastuttavan esityksen kirjassaan Sudenpesä. Siinä naispuolinen (!) Johtaja johti vihertyneitä uusnatseja tunnuksenaan vihreä hakaristi Suomen ollessa tuon uuden Euroopan mallioppilas. Tietyt elävät tapahtumat olivat aluksi painuneet unhoon...
Korjaan: ikävät..
PoistaSuomi tuntuu olevan edelleen tai sanoisinko jopa pahemmin suomettunut kuin koskaan 1970 -luvulla. Suunta on eri, mutta ruskeakielisyyden ja niskan nöyryyden aste on sama ellei jopa pahempi.
PoistaOlisiko sittenkin niin, että viisas yksilöelämä tulee vanhalla kunnon aristotelemaisella via medialla ts äärimmäisyyksien välttämisellä ja onnellisin yhteisöelämä sen myöntämisellä, että ihminen hierarkkinen laumaeläin, joka tarvitsee auktoriteetin ja järjestyksen. Mitä esimerkiksi tuotannon järjestämisestä tulisi, jos jokainen voi joka aamu päättää, että lähdekään tästä päiväksi sydänkirurgiksi. Yksilön pitäisi voida toteuttaa toivomuksiaan niin kauan kuin ei loukkaa toisten oikeuksia. Valtiollinen elämä taas järjestyy optimaallisimmin demokraattisessa oikeusvaltiossa.
VastaaPoistaEi tuota niin vaikeana voi pitää, monen muun laista utopiaa on historian saatossa kokeiltu, mutta ne eivät vain ole toimineet yhtä hyvin.
Kirjallisuuslehti Parnasso 1/2007 julkaisi kirjailija Sofi Oksasen laajan artikkelin, jossa kysymystä pohdiskeltiin vahvan paatoksen vallassa. Miksi Hitlerin natsi-Saksassa tapahtuneet hirveydet herättävät meissä kauhua ja saavat meiltä moraalisen tuomion, kun Stalinin suorittamille puhdistuksille suunnilleen tyydytään hymähtelemään.
Kysymykseen olisi ihan oikea vastauskin. Sofi halusi vain saarnata. Hän on yksi niitä nykyisin niin yleisiä "mielensäpahoittajia", jotka ovat kääntäneet Humen giljotiinin ylösalaisin. Kun Hume totesi, ettei tosiasioista voi johtaa moraaliarvostelmia, mielensäpahoittajat johtavat moraaliarvoistaan vaatimuksia sen suhteen mitä todellisuudessa saa tai ei saa olla olemassa.
Se, että suhtaudumme Hitleriin eri tavoin kuin Staliniin on tosiasia, joka vaatisi selityksen tosiasiana. Selitykseksi ei riitä väite että meillä on jotenkin "huono" moraali. Mekaanisen tasapuolisuuden vaatimus ei ole moraalia vaan sofismia.
Jo sosiologian perustaja Emile Durkheim puhui omilla termeillään erosta "mekaanisen" normimoraalin ja "orgaanisen" omantunnonetiikan välillä. Suomalaisen sosiologian grand old man, Erik Allardt, joka toki sortui omiin ”opillisiin” intresseihinsä, kuitenkin korosti tätä jakoa kehityskysymyksenä. Ihminen on lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalinen laji, ja kaiken sosiaalisuuden sitovin liima-aine on nimenomaan moraali. Emme voi sekoittaa sosiodynaamisesti eri suunnista vahvistusta hakevia moraalilaatuja -- kehityserot ovat kulttuurista myrkkyä.
Kulttuurinen hylkimisreaktio johtuu nähdäkseni siitä että osaamme vaistomaisesti asettaa yhteiskunnat jonkinlaiselle kehitykselliselle mitta-asteikolle. Emme suhtaudu primitiivisten kansojen heimosotiin samalla tavalla kuin kehittyneiden kansallisvaltioiden keskinäisiin konflikteihin. Mikään mikä sijoittuu "kehittymättömyyden" kyltin alle, mukaan lukien tällaisten yhteisöjen ihmiset, ei vertaudu mihinkään mitä arvioimme aivan erilaiselta lähtötasolta ja erilaisten odotusten pohjalta.
Tämä vaistomainen suhtautumisemme ei ole huonoa moraalia, vaan kertoo siitä, että moraalitunnot meissä luonnostaan liittyvät lähimpiin ihmisiin ja niihin, jotka ovat kanssamme samanlaisia. Ihminen on sosiaalinen laji, ja sosiaalisuuden tosiasia on myös moraalin lähtökohta. Niin paljon kuin kaikenlaisia yleisiä "ihmisoikeusideologioita", jne, viljelläänkin, ne ovat vain käsitteellisiä yrityksiä levittää abstraktioiden varassa luontaista moraalitajuamme yli niiden rajojen joissa se luonnostaan toimii.
Niin hyvinä ja varsinkin hyväksyttävinä kuin näitä yrityksiä pidämmekin, käsitteellisen tiedon varaan rakennettu moraali on kuitenkin aina eri asia kuin kokemukselliset moraalitunnot. Tätä tarkoittaa Humen giljotiini.
Toinen juttu on se, että kriisiytyessään kaikki yhteiskunnat taantuvat primitiivisemmälle asteelle. Kehittynytkin demokratia voi kokea joukkomittaisen taantuman totalitarismiksi, jossa luottamukseen perustuvaa vallankäyttöä ei enää esiinny vaan kaikki tapahtuu kuin tunnottoman koneiston toiminta. Tällaisen taantuman aiheuttama moraalinen krapula on aivan toinen asia kuin totalitarismi siellä missä milloinkaan ei yhteiskunnallisessa kehityksessä vielä ole edetty edes demokratian kynnykselle.
Brittihistorioija Jonathan Gloverin teoksessa ”Ihmisyys” kartoitetaan viime vuosisadan barbariaa. Glover käsittelee ja luokittelee aivan luontevasti konflikteja niiden taustalla vaikuttavan yhteisöllisen kehitysasteen mukaan. Omista historiankirjoittajistamme kukaanei ole omannut vastaavaa näkökulmaa. Olemme yhä yksilöajattelun pauloissa, ja niin pahasti ja syvästi, että pystymme kuvaamaan ja selittämään tapahtumia vain yksilön kokemuksen lähtökohdista ja absoluuttiseksi vakioksi kuviteltua taustavakautta vasten.
Nobelisti William Golding kuvaa teoksessaan "Kärpästen herra" taantumailmiötä. Hän käyttää kulissina lapsiyhteisöä, ja totisesti: juuri siitä on kyse kehittyneen yhteiskunnan vajotessa totalitarismiin. Paluusta lapsenasteelle.
"...ja totisesti: juuri siitä on kyse kehittyneen yhteiskunnan vajotessa totalitarismiin. Paluusta lapsenasteelle."
PoistaNiin, totalitarismi merkitsee yhteiskunnan tasolla osimoilleen samaa mitä pahanlaatuinen narsistinen vaurio yksilötasolla. Pahimmissa tapauksissa ilmiön näkeminen eräänlaisena kollektiivisena psykopatiana ei liene aivan liioittelua sekään.
-J.Edgar-
"Kysymykseen olisi ihan oikea vastauskin. .. Se, että suhtaudumme Hitleriin eri tavoin kuin Staliniin on tosiasia, joka vaatisi selityksen tosiasiana."
PoistaMielelläni ne lukisinkin, kun ei toisella maan lukukerralla auennut.
Itse en kyllä osaa nähdä moraalisesti mitään eroa siinä tehdäänkö kansanmurha kuvitellut rodun vai kuvitellun luokan vuoksi ja oliko tarkoitus parantaa herrarodun vai työväenluokan vai peräti koko ihmiskunnan asemaa.
Se yksilöajattelu auttanee kyllä myöskin suhteuttamaan Oksasen sanomaa. Ottaen huomioon hänen taustan ymmärtänee hänen suhteensa Staliniin, kun taas suomalaisilla on tietynlainen suhde Hitleriin. (Tosin lisännen tässä että osalla, kun on itse syntynyt 1987 niin on asioita mitä oikein purematta niele. Lähinnä ymmärtänen vanhemman sukupolven suhteen joihinkin asioihin, mikä vaikuttanee käytökseen ja ajatteluun yms. mutta kun itse taas omaa samoja kokemuksia niin teoriassa koe niistä samoja "tunteita", eli se suhde niihin on eri. Ja toisekseen käsittäkseni Hitlerin joukkotuhonta oli Saksassa kielletty jonka johdosta toteutettiin valloitetuilla alueilla.
PoistaJollain asteella koen tuon kristinuskon ongelmalliseksi kun siinä ain syytellään Juudasta. Lähinnä ettei tuo nykypäivän juutalainen ole ongelma (mahdollisesti koskaan ollut mutta eri hallitsijoille hyvä keppihevonen kristikunnassa) ja heillä on myös älyttömän hyviä kirjallisia tuotoksia.
Ja se että saksalaiset on joskus tehneet jotain ei tee suomalaisesta syyllistä, samoin kuin osalla Eurooppalaista valtioista on siirtomaita ja jenkkilästä saapunut tämä identiteettipolitikointi, missä suomalainenkin olisi vastuussa. Koko ajatus on vain omasta mielestä täysin mieletön. Eri kielialueen, mahdollisesti monarkistisen, eri aikakauden hallitsijan teoista annetaan ymmärtää että suomalainen kun satunnee omaamaan vaalean ihonvärin olisi velvollinen tämän johdosta jotakin korvaamaan. Kaikenlaista tässä markkinointikulttuurissa on mutta tuo väite on kyllä päättömimpiä mitä huomannut. Osa kyllä ikävä kyllä uskonee, mutta vapaa ajattelussa on sitten se ongelma että saadakseen ajatella itse vapaasti on se suotava muillekkin. Mutta pitänen mielummin sen vapaa ajattelun kuin kieltää sitten itseltäkin mahdollisuuksia ja "suomettua". Ihme sana tuokin miten suomalainen suomettuu? Ei sitä kulttuuriaan ainakaan pesemällä pääse pakoon.
""... Pahimmissa tapauksissa ilmiön näkeminen eräänlaisena kollektiivisena psykopatiana ei liene aivan liioittelua sekään...""
PoistaKulttuurinen narsismi taantuu edelleen kollektiivisen narsismin symbioottisiin syövereihin.
Psykopatiassa on kyse taantumasta primitiivisten vallan mekanismien huomaan. Siis siitä, että vain valtasuhteet koetaan todellisina. Se on sitä että yksilö mittaa jokaista vastaantulijaa -- kokee jokaisen ihmissuhteen uhkana ja haasteena, että sijoittuuko vastaantulija hänen ala- vai yläpuolelleen.
Narsismi on sitten uhriajattelun symbioottiseen syleilyyn sulkeutumista. Se on näillä käytössämme olevilla käsitteillä määriteltynä vähän paradoksaalinen juttu -- kuinka joku voi voimaantua siitä että samaistuu uhrirooliin? Mutta juuri niin narsistisessa symbioosissa tapahtuu, koska siinä psyyke taantuu takaisin aivan varhaisimman lapsuuden maailmaan, jossa lapsen maailma on vielä fokusoitumaton, eikä mitään "tarkkailevaa minää" vielä ole kehittynyt. Ollaan vain "vastaanottajan", "kohteen", "objektin" roolissa -- ja juuri tämä kaikkiallisuuden kokemus on se, joka myöhemmin elämässä saa uhrirooliin samaistumisen tuntumaan voimaannuttavalta.
Yleensähän narsismi ilmenee aikalailla pienempinä vuorovaikutuksen mekanismeina -- narsistit tyypillisesti jäävät riippuvuuskoukkuihin, ovat vaikutelmien ja vaikutusten vastaanottajia, odottavat että heidän "oikeutensa" jonkin ilmeisesti kaikkivoivan tahon toimesta toteutetaan, jne.
Syvän symbioosin asteella narsisti sitten ammentaa voimaantumista uhrirooleista niin vahvalla antaumuksella kuin esimerkiksi Hitler. saarnasiko Hitler muka jotain pahuutta? Ei, hän saarnasi sitä että Saksa on uhri, että uhrilla on oikeus nousta ja ottaa kohtaloinsa omiin käsiinsä. Ja jos jokin asia kansaan Hitlerissä vetosi, se oli juuri tuo hänen omaksumansa uhrirooli.
Ja nyt samaa sanomaa saarnaavat kaikenlaiset "ihmisarvo- ja -oikeusideologit", jotka eivät itse ymmärrä millaista narsistista mekanismia he itsessään ja kannattajissaan ruokkivat. Vain uhrisamaistumisesta saatava symbioottinen voimaantuminen puhuttelee ja palkitsee.
Valitettavasti meillä on ylitarjontaa sellaisista poliitikoista, jotka ovat ottaneet uhriajattelun omakseen ja hakevat kannatusta narsismin mekanismeilla.
Itsellä on kesken Stefan Zweigin Eilispäivän maailma - erään eurooppalaisen muistelmia suomennos painettu 1945.
PoistaMitä nyt alkupuolta lukenut, niin jotenkin saman "kaavan" mukaan tuntuisi menevän. Ennen oli kaik paremmin isänsä eläessä jne. ja nähtävästi tuolloinkin alettiin ihannoida nuoruutta, ei koettu että oman ikäisenä olisi hyvä jne.
Ainoa että Zweig ymmärtääkseni sattui kasvamaan monarkiassa, Suomi taas koskaan ole ollut monarkistinen, nykyisellään taas teollistunut, lääketiede on taas kehittynyt hyvin paljon eteenpäin ja kai sitä voisi sanoa maallistuneeksi, kun kirkossa käyne, mutta uskonto nyt on asia mitä omasta mielestä ei tulisi pakottaa. Vaikka itse johonkin uskoo, niin ei sitä ainakaan toisia voi pakottaa (lähinnä viitannen väkivaltaan tai talouteen) uskomaan samaan. Jonka johdosta herännee moniakin kysymyksiä. Hänkin kritisoinee saksalaisia, mutten uskone että pelkkä kritisoiminen on pelkästään ongelma, että niitä uhri tuntoja saisi esiin.
Eipä taida olla sattumaa, että monikulttuuristumisen merkeissä "outoa itsemurhaa" tekevästä Euroopasta raportin kirjoittanut Douglas Murray aloittaa teoksensa siteeraamalla juurikin tuota Zweigin "Eilispäivän maailmaa". Se on hieno kirja, ja käy loppua kohden aina tunnelmiltaan vain traagisemmaksi. Zweigin itsemurhan syyt selvisivät hyvin myös siitä elämänkerallisesta elokuvasta, joka hänen pakomatkastaan tehtiin.
PoistaSellaisia kirjoja ihmisten pitäisi lukea. Zweigia, Murrayta. Ei mitään uhriajattelusta voimaantuvan poliitikon opillis-ideologisilla käsitepinnoilla luistelevia pähkäilyjä.
Tienne miten muotoilisi, mutta tuo "monikulttuurinen" ideologia jokseenkin tulee jenkeistä, kun taas suvaitsevaisuutta myös Zweig käsittelee.
PoistaKumminkin sitä on kasvanut teollistuneessa yhteiskunnassa "lännessä". Missä taas se syntyvyys on jonkun teorian mukaan sakannut.
Mitä yhtäläisyyksiä sitten taas nykyisellä hetkellä on Zweigin aikaan? Ottaen huomioon että lääketiede on matkannut pitkän matkan nykyiseen pisteeseen, ei uskota vaeltaviin kohtuihin tai muihin antiikin aikaisiin ajattelumalleihin ja tämä uskoisin olevan tasapuolisen koululaitoksen ansiota. Että jokaisella on mahdollisuus tulotasoon katsomatta saada ymmärrystä. (Eri asia sitten on mitä sillä tiedolla tehnee).
Tämän johdosta kyseenalaistan suht vahvasti että ongelma olisi suomalaisuus, saksalaisuus, ranskalaisuus jne. siis jonkun kielialueen kieltä puhuva väestö, tällöin kyse on identiteettipolitiikasta mihin taas vaikuttanee markkinat, kuin myös uskonnot. Eri asia onko henkilöt sitten taas tietoisia niiden vaikutuksista ajattelussaan.
Soini nyt on hyvä esimerkki siinä että huolissaan naisväestöstä jakumminkin herran usko kieltänee abortin siltä naisväestöltä. Naisena tuo ajattelu vain vaikuttaa hyvin ristiriitaiselta.
Ja onhan nuo self-help yms. vastaavat kirjatkin lisääntyneet, mutta olettaisin niiden liittyvän aikakauteen ja markkinointiin. Klassikot tainnee olla klassikoita juuri syystä että toimivat sitten eri ajoissa ja paikoissa ihan samalla tavoin kuin aijemmillakin sukupolvilla.
Mutta itse olisin sitä mieltä koulutuksen ja koululaitoksen suhteen että helpompi sitä tietoa on saada eläviötä samaa kieltä puhuvilta kuin lukea asiat kirjoista ja soveltaa lukemaansa, sen kun voi ymmärtää helposti väärinkin. Ja olettaisin kulttuuritaustan vaikuttavan sanojen ymmärrykseen.
Kumminkin sitä kirjallisuutta on tuolloinkin ilmestynyt monenlaisena, niin hömppää kuin tietoakäsitteleviä. Hassuinta mihin itse kiinnittänyt huomiota on tuo pokkarit ja nahkakantiset, lähinnä hintaero. Juu työ siinä maksanut eikä siinä, mutta sama teksti kumminkin sitten taas sisällä, jolloin kuka vain kellä mielenkiintoa hakea eroavaa näkemystä on voinut siitä hakea. Asia tietenkin erikseen jos ei ole opetettu lukemaan, tai sitä kirjallisuutta ei tuoteta. Tässä tosin tainnee vähän vaikuttaa myös sukupuoli. Joskus tuumannut primitiivisestäpuolesta että miehet on visualisteja kun kuluttanevat pornolehtiä, kun taas naiset kuvittelevat kaikenlaista jolloin se kirjallinen pehmoporno sanallisesti on lyönyt itsensä läpi. Eteenkin jos se on kielettyä. Vaikea ajatella Lady Chatterlayn rakastajaa nykyajassa että saisi niin suurta suosiota vaikka olisi kiellettyjen listalla. Todennäköisesti osa sen hankkisi juuri kiellon vuoksi, mutta en usko että suosio sen johdosta olisi taattu.
PoistaLisännen että samalta "kaavalta" tuo Haavistonkin huoli isis naisista aikanaan, kuin Folke Bernadotten huoli ruotsalaisista, norjalaisista naisista Saksassa kirjassaan Saksan viimeiset päivät. Sai sitten järjestettyä Ruotsin punaisen ristin sinne kuljettamaan väkeä pois. Sinänsä Himmlerin huoli lapsista mitkä kasvavat toisessa maassa inhoamaan isänmaataan ollen kumminkin ain ulkopuolisia, oli kyllä ymmärrettävää. Suomalaisena taas ymmärtänen ettei ketään sitten loppujen lopuksi meitinkään kohtalo kiinnostane muuta kuin meitä, kunhan on hyödyllisiä jollekulle. Kivaa on tasan niin kauan kun tehnee niin kuin sanotaan kyselemättä enempiä. Toiset kun "tietää" paremmin. Välillä sitä jänyt sitten pohtimaan mihin tuo toisten tieto taas pohjaa. Joillain on ihan hyvätkin syyt näkemyksilleen, mutta osa ei osanne selittää miksi.
PoistaTuli tuossa mieleen kun tuon Zweig kirjoittaa tuosta naisen kasvatuksesta, mikä pohjaa suht viktoriaaniseen kasvatus näkemykseen. Ja omalla tavallaan porvarillinen. Isähän tahtonee "suojella" tytärtään ja neidon hyvään liittoon. (Naiselle omalla tavallaan ristiriita jos sattunee rakastumaan mieheen joka ole isän silmissä hyväksyttävä. Tuottanee sit jommallekummalle pettymyksen, sit taas ikuinen vanhapiikakaan kuulostane kovin houkuttelevalta. Nykyisessä kulttuurissa tosin ole tuota ongelmaa, puolison saanee valita tai olla valitsematta, vaihtaakkin voinee ja se on ihan ok. Välillä miettii et mitä sitä ihmiset vielä tahtoo, kun teoriassa kaikki on mahdollista? Teoriassa lähinnä sillä et löytää jonkun niin ne tunteet sit kumminkin pitäisi olla molemminpuoliset). Kasvatus taas sinäänsä ole huono mutta suht irrallaan todellisuudesta. Kertonee tädistään mikä hääyönä itkien palaa lapsuuden kotiin hirviö miestään joka koettanut riisua vaimoaan.
PoistaSeksuaalisuushan kumminkin on luonnollista, muutenhan ei olisi jatkuvuutta. Miehen funktio on sitten eri kuin naisen. Nykyisessä markkinointikulttuurissa taas vedotaan tunteisiin, mitkä sitten on nuo kielialueen tunteet riippunee siht monesta tekijästä ja kun markkinat on eri niin miehille kuin naisille, sekä ikä vaikuttanee mihin "resonoi", ei tuohon ole yksiselitteisiä vastauksia.
Simone de Beauvoirin kirjassa Erottomattomat taas oli katolisen kasvatuksen saanut tyttö rakastunut juutalaiseen poikaan mikä oli vallan kamalaa perheen mielestä. Mutta Euroopan ja kristinuskon käsitteen kannalta jäin taas pohtimaan sitä seksuaalisuutta kun se syntikäsitteenä sysätään yleensä naiselle, mutta mitä kattellut miehiä, niin niillä tupanne siinä mitkään syntikäsitteet vaivaamaan. Asia taas erikseen kun toisen kulttuurin edustajat tulee "omalle" tontille toimimaan. Mutta tämäkin koskee vain silloin jos tytössä nähnee jotain mitä itse haluaisi, tai lasta mitä kuuluisikin suojella. Vastavuoroisesti toiskulltturisella on teknisesti ne samat primitiiviset tunteet mutta kohdistaen ne tietty omaan kulttuuriin. Onhan toinen taas kasvanut siinä pitäen sitä parempana. Jokseenkin tuossa katolilaisuudessa on tuo seksuaalisuus tabu, mistä johtuen jäänyt miettimään sitten mitä varten tuo hallinto on? (Heillähän tuo avioero ei tule kyseeseen ja tuumannut jot (luostarissa)poikamiehet saanee kyllä monen pakan sekaisin näkemyksillään.) Kertonee jot suojaksi väestölle yms. mut tällai pääkaupunkiseudulla kasvaneena tiennee että todellisuus on kyllä tarua ihmeellisempää. Suomi ja suomalaisuus on sitten paljon muutakin kuin vain pääkaupunkiseutu, johon mahtuu monenmoista vipeltäjää.
Adornohan oli autoratiivisen persoonallisuuden selityksessä melkoisen oikeassa. Ongelma on vain siinä, että niin nämä älyköt, jotka analysoivat ongelmaa kuin heidän seuraajansakin, eivät huomaa projisoivansa oman ongelmansa vain niissä toisissa esiintyväksi.
VastaaPoistaNyt kun emme ole (vielä) varsinaisessa sodassa vaan puolimatkassa uuteen maailman järjestykseen, niin tämä älykköjen projisointi näyttäytyy meille ei-autoritaavisille suorastaan huvittavalta. Tai se olisi pelkästään huvittavaa, jollei projisoivat älyköt olisi median avulla saanut massat puolelleen ja massoilla, vaikka älyttömilläkin, on melkoinen voima.
Mielenkiintoista seurata kuinka meidän käy. Tarvitaanko oikea sota, vai löytyykö pelastus jostain jungilaisen yhteisen alitajunnan heräämisestä, vai jostakin jota emme vielä pysty näkemään.
Tieteen kuvalehdessä oli pieni juttu ihmisen aivojen apinamaistumisesta. Tutkijat ovat havainneet, että ihmisen aivot ovat alkaneet kutistua ja saavuttavat tulevaisuudessa simpanssin aivojen koon...
VastaaPoistaMahtavatko simpanssien aivot kasvaa?
PoistaTuskin nuo kutistuu.
PoistaIhminen kyllä on apina, siinä mielessä että matkii toisilta. Oli kyse sitten tieteestä, ruuanlaitosta, keksinnöistä, arkkitehtuurista yms. Se on ihan normaalia.
Toinen juttu mit miettinyt matkiiko ympärillä olevasta kulttuurista vaiko medialla vaikuttavasta.
Mitkä ne arvot taas kulttuurissa itsessän tainnee vaikuttaa näkemyksiin. Kaikkia kumminkin sitten tarvitaan.
”Kontula ottaa paheksumisensa kohteeksi nimenomaan tolkun ihmiset”. Tämä on hyvin ymmärrettävää ja hänen kannaltaan jopa välttämätöntä. Tolkun ihminen on toisella termillä sanottuna pragmaatikko, siis ihminen, jonka mielestä käytäntö on teorian koetinkivi ja joka korkealentoisia vuodatuksia kuultuaan ennemmin tai myöhemmin kysyy ”toimiiko se”. Ja kun kommunismista puhutaan, se on hyvin ikävä kysymys. Joskus nuorena olin vielä taipuvainen ainakin jossain määrin uskomaan niitä kavereita, jotka väittivät, että ”aate oli kyllä hyvä mutta jätkät pilasivat”. Nyttemmin olen kyllä sitä mieltä, että itse kommunismin paradigma on virheellinen. Kun idea yli kahdensadan vuoden aikana erilaisissa yrityksissä toistuvasti epäonnistuu, vieläpä aina samalla tavalla, johtaen totalitaariseen diktatuuriin ja kurjuuteen, alkaa olla hyvin ilmeistä, että itse idea on virheellinen, jopa tuhoisa. Siinä kaupataan jotakin, jolla on korea ulkokuori mutta ruma ja myrkyllinen sisältö.
VastaaPoistaRanskan vallankumouksen jakobinismi oli oikeastaan ensimmäinen kommunistinen yritelmä. Sitä voidaan kai luonnehtia eräänlaiseksi protokommunismiksi. Kuten tiedämme, vapautta, veljeyttä ja tasa-arvoa päädyttiin hyvin pian toteuttamaan giljotiinilla ja poistamalla puolustusasianajajat vallankumoustuomioistuimesta koska ”rikolliset eivät tarvitse puolustusasianajajia, jotka vain hidastavat oikeuden toimintaa”. Silloin, kuten toistuvasti myöhemminkin, ideologia tarvitsi korkealentoista retoriikkaa viljeleviä profeettoja, jotka visusti varoivat sitomasta oppejaan käytäntöön ja useimmiten varoivat myös niitä itse noudattamasta. Hyvä esimerkki oli Rousseau kasvatustieteilijänä ja isänä. Hänhän sijoitti kaikki viisi lastaan orpokoteihin. Teoria oli teoriaa ja käytäntö oli käytäntö eivätkä ne koskaan kohdanneet. Ja vastaava malli on sittemmin säännönmukaisesti toistunut.
Tässä on vuosien kuluessa kasvanut vahva epäilys, että kommunismin kannattaja on joko tietämätön eli historiaa tuntematon, tyhmä tai epärehellinen. Erityisesti kouluja käyneiden ideologian kauppamiesten kohdalla epäilys kallistuu tuon viimeisimmän vaihtoehdon puoleen.
Minussa kasvoi juuri vahva epäilys että olet joko tyhmä tai epärehellinen ideologiasi kauppamies.
PoistaSO: "Nobelisti William Golding kuvaa teoksessaan "Kärpästen herra" taantumailmiötä. Hän käyttää kulissina lapsiyhteisöä, ja totisesti: juuri siitä on kyse kehittyneen yhteiskunnan vajotessa totalitarismiin. Paluusta lapsenasteelle."
VastaaPoistaGoldingin teos on fiktiota.
Valitettavasti siihen vedotaan usein kuin se olisi totta, vaikka luulisi jokaisen teoksen lukeneen edes hetken miettineen, että voisiko näin tapahtua oikeassa elämässä? Ja tulleen tulokseen, että todennäköisesti ei.
Jokunen vuosi sitten paljastui ihan aito tapaus, jossa nuoret elivät autiolla saarella. He käyttäytyivät juuri päinvastoin kuin Kärpästen herrat.
PS. Ymmärrän kyllä Seppo O:n käyttävän kirjaa vain esimerkkinä totalitarismin luonteesta, ei faktana.
”Tolkku pois?
VastaaPoistaTavalliset kgbläiset ovat yleensä asiallisia. He tappavat joko kuristamalla, hirttämällä, puukottamalla, jne. ja lähtenevät heti kaljalle, vodkalle, konjakille puhdistamaan kurkkuaan.
Mutta Putin ei olekaan tavallinen kgbläinen. Sen lisäksi Putin on ryssä, joka rakastaa ennen kaikkea reteilemistä.
Kissatkin rakastavat reteilemistä. Kissat saavat hiiren kiinni, puraisevat sen juoksukyvyttömäksi ja rupeavat sitten leikkimään sielunintonsa peliä.
Kun mainitsee sanan ryssä, niin pitää myös sanoa, että venäläiset ovat ihmisiä, jotka kehittävät venäläistä kulttuuria, mutta ryssät ovat niitä, jotka tuhoavat säännöllisesti muiden kansojen kulttuuria.
"Tolkku", jos sillä tarkoitetaan pyrkimystä kohtuullisuuteen, voi olla halveksittava ominaisuus sellaiselle, jonka korkein arvo on omien tunnekuohujen estoton purkaminen tavalla tai toisella ympäristöönsä.
VastaaPoistaToisaalta "tolkun ihminen" *voi* olla myös huono ominaisuus, jos sillä tarkoitetaan sovinnaisuudesta kiinni pitämistä oman älyllisen rehellisyyden kustannuksella. En tiedä kumpaa kirjassa tarkoitetaan.
Olen vain nähnyt Kontulan haastatteluja televisiossa, jonka perusteella arvailen, että tämäkin kirja on vain projektio siitä sisäisestä raivosta, joka syntyy kun havaitsee, että kukaan meistä ei tosiasiassa tuota mitään lisäarvoa mihinkään yhteisöön vain olemalla olemassa. Toisilla menee sitten koko elämä tämän asian käsittelemisessä.
Tokuttomuudestahan tulikin joskus jo blogattua: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=tolkku
VastaaPoista