keskiviikko 9. helmikuuta 2022

Vähän vihapuheesta ja sen kohteesta

 

Huonoja ihmisiä

 

Anna Kontula, Pikkuporvarit. Pohdintaa aikamme hengestä. Into 2021, 194 s.

 

Antti Eskola jossakin pamfletissaan 70-luvulla (?) hahmotteli kuvan kaikkein kauheimmasta ihmisestä. En muista enää, millainen se konkreettisesti oli, mutta ainakin siinä oli kyse maailman arvottamisesta rahan kautta. Vain se, millä oli hinta, oli arvokasta ja juuri hintansa verran arvokasta tämän hirviön mielestä. Eskola kauhistui häntä ja varmaan enimmät hänen lukijansakin.

Kyseessä oli tietenkin vanha ystävämme poroporvari eli pikkuporvari, jota on Euroopassa halveksittu ja vihattu jo noin kaksisataa vuotta. Jo Puškinin Jevgeni Oneginissa kuvataan hengetön, mutta menestyvä tyyppi, joka näkee tehtäväkseen tässä maailmassa maineen, rahan ja virkojen (slavy, deneg i tšinov) hankkimisen. Tämä tyyppi ei näe outoja unia eikä halveksi seurapiirin roskajoukkoakaan, mikäli voi siitä jotenkin hyötyä.

Venäjän intelligentsijan piirissä pikkuporvarillisuudesta tuli, uskaltaisinko sanoa bête noire (tätä käsitettä käytetään paljon myös englanninkielisessä tekstissä). Kukapa merkittävä venäläinen intelligentti ei olisi tavalla tai toisella hyökännyt tuota inhotusta vastaan. Kyseessä eivät olleet vain vasemmistoradikaalit Tšernyševskistä Herzeniin ja Gorkiin ja Leninistä 1920-luvun komsomoleihin, myös Dostojevski ja Berdjajev omistivat asialle paljon huomiota.

Venäjällä oli tapana puhua meštšanstvosta, jolla alun perin viitattiin venäläisen yhteiskunnan viralliseen säätyyn. Olen tästä aiheesta kirjoittanut kirjan (The Inner Adversary, Struggle against Philistinism as the Moral Misson of Russian Intelligentsija, 2006. Venäjäksi Внутренный враг, борьба с мещанством как моральная миссия русской интеллигенции, 2004).

Vaikka käytössä oli useita termejä ja kussakin maassa vallitsivat omat painotuksensa, voi sanoa, että ainakin jonkinasteinen poroporvarin (pikkuporvarin, filistiinin) halveksunta yhdisti koko Euroopan älymystöä 1800-luvulta lähtien. Gustave Flaubert kiteytti asian sanomalla, että porvarin vihaaminen on hyveen ensimmäinen edellytys.

Näinä vihapuheen päivinä tuntuu joka tapauksessa oudolta kuulla sapekkaita hyökkäyksiä kohdistettavan yhteen kansanryhmään, olkoonkin, ettei kyseessä ainakaan täysin ehdottomasti ole perinnöllinen ryhmä, johon synnytään ja jossa kuollaan. Poiskin sieltä pääsee, jos pääsee.

On selvää, että intelligentsijan vallitsevan mielipiteen mukaan pikkuporvarit/poroporvarit ovat vihattavia ja halveksittavia sen takia, että heillä on vääränlaiset mieltymykset. Demokraattisessa, pluralistisessa yhteiskunnassa tämä ajatus kieltämättä särähtää korvaan: siis kuka määrää siitä, millaisista asioista ihmiset saavat pitää ja mitä heidän tulee tavoitella tässä elämässä? Intelligentsijalla epäilemättä on ollut tähän rooliin kova halu, mutta kaiketi epäonnistumisten tuottamat turhautumat ovat katkeroittaneet heidät.

Pikkuporvarien tavoitteet ja elämäntapa tuntuvat sentään varisin viattomilta: tämä joukko arvostaa niin Kontulan kuin monien muidenkin mielestä ennen muuta rahan keräämistä, toisten ihmisten silmissä hienolta ja etevältä näyttämistä, kovaa työtä, turvallisuutta, oman itse hallintaa, terveitä elämäntapoja ja keskinkertaisuutta.

Todellisista hengen aarteista poroporvarit eivät ole tippaakaan kiinnostuneita eivätkä edes ymmärrä, mitä ne voisivat olla. Oopperassa ja teatterissa he käyvät antaakseen muille vaikutelman korkeasta sivistyksestä. Kaikki tällainen on heille kuitenkin vain väline. Viime kädessä poroporarin sydäntä jäytää pelko siitä, että hän putoaa alempaan yhteiskuntaluokkaan ja nykyään tämä pelko on hyvin aiheellinen.

Pikkuporvarista tekee vaarallisen se, että hän ei tunnusta eikä ymmärrä muita arvoja kuin omansa, kertoo Kontula. Kun oma elämäntapa koetaan ainoaksi oikeaksi, halutaan siihen pakottaa myös muut. Se tekee pikkuporvarista hyvin, hyvin vaarallisen, kirjoittaa Kontula.

Pikkuporvarillisuus, jota käytetään aina silloin tällöin poroporvarillisuuden synonyyminä, lienee ollut myös itsensä Saksan natsisimin nousun taustalla, arvelee kirjoittaja toistaen sodanjälkeisten Frankfurtin koulukunnan jäsenten, Adornon ja Frommin pohdintoja.

Kontulan siteeraamat kirjoittajat, kuten hän itsekin, intoutuvat välillä sangen irvokkaisiin johtopäätöksiin tehdessään normaalista pelottavaa ja vaarallista.

Pikkuporvarillisuutta ei kirjoittajan mielestä voi pitää yhtenä arvovalintana muiden joukossa, kun se on potentiaalisesti niin vaarallinen kantajiensa psyykkisestä rakenteesta johtuen.

Väite on mielenkiintoinen ja olisi heti aluksi kiinnostavaa saada kuulla, mitä ne muut vaihtoehdot sitten olisivat? Muutamassa paikassa kirjoittaja näyttää haluavan sanoa, että olisi paljon arvokkaampaa ja siis kaiketi parempi (missä mielessä?), mikäli pikkuporvaristo omaksuisikin työväenluokkaiset arvot sen sijaan, että esimerkiksi valittaa öisestä metelöinnistä naapurissa tai maahanmuuttajien oudoista tavoista, jotka häiritsevät normaalia taloyhtiön elämää.

Kaikesta päätellen kirjoittaja pitää aivan sallimattomana sitä ajatusta, että keskiluokkaisessa miljöössä olisi omaksuttu kehittyneempi tapakulttuuri ja että alempien yhteiskuntakerrosten piirissä ovat tosiaankin kasaantuneet myös kaikki karkeat, kehittymättömät ja jopa rikolliset tavat.

Itse asiassa koko ajatus siitä, että yhteiskunta olisi historian kuluessa siirtynyt pikkuhiljaa kohti korkeampia tasoja, torjutaan tässä kirjassa. Koska näin ei ole, ei keskiluokkaisella väestöllä ole mitään oikeutta vaatia muita ottamaan mallia itsestään tai edes nyt ainakin välttämään naapuriensa häiritsemistä.

Luulenpa, että pikkuporvaristoa, tuota poroporvarillisen elämäntavan linnaketta, voidaan ja on syytäkin pitää muiden alakulttuurien lailla edes jossakin määrin arvokkaana itsessään. On tietenkin ikävää ja jopa traagista, mikäli tuo ryhmä on epäonnistunut itsensä sivistämisessä ja jopa luopunut sen yrittämisestä ja luisunut sen sijaan primitiivisen materialismin ja hengettömyyden tilaan.

Sopinee kuitenkin kysyä, onko tämä nyt varmasti syy vihata tätä joukkoa, vain antaisiko se pikemmin aihetta sääliin ja myötäkärsimykseen: traagistahan se on, mikäli ihmisistä on todella tullut sellaisia kuin Kontula kuvailee. Voisiko heitä jotenkin auttaa?

Mutta ilmeisesti hän onkin halunnut kuvata ennen muuta jonkin ideaalityypin, joka kyllä vaikuttaa pikemmin aivokummitukselta kuin elävästä elämästä siepatulta. Kaikkihan me, Kontula mukaan lukien, olemme jossakin määrin alttiita poroporvarillisuuden houkutuksille, kuten hän itsekin toteaa. Jopa Karl Marx (ja tämä on jo hirveää!) pisti tyttärensä pianotunnille.

En ole ihan varma siitä, mitä johtopäätöksiä kirjasta olisi tehtävä. Ainakin kirjoittajalle voisi antaa sen vihjeen, että myös Venäjällä tämä teema on ollut hyvin merkittävä ja se kannattaa huomioida.

23 kommenttia:

  1. Nykyisin kuuluminen yläluokkaan vaatii tuekseen oikeat mielipiteet ja tiettyjen ihmisryhmien avoimen halveksunnan. Länsimaissa halveksituimpia eivät nykyään ole "pikkuporvarit" vaan valkoihoinen työväenluokka, jota juuri nyt parhaiten edustavat kanadalaiset rekkakuskit, jotka ovat linnottautuneet protestoimaan maan pääkaupunki Ottawaan.

    Oikeita mielipiteitä omaava pääministeri otti alusta alkaen retorista etäisyyttä vääriä mielipiteitä omaavaan mitättömän pieneen vähemmistöön, jolla pääministeri nimitteli rekkakuskeja.

    Yleisemminkin eliitti on länsimaissa menettänyt täysin kosketuksensa oman maan "vähemmän sivistyneeseen" osaan ja teeskentelee samalla ymmärtävänsä rodullisesti oikeanlaista toiseutta, joka ilmentää itseään esimerkiksi Black Lives Matter -järjestön mielenosoituksissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä nykyisin Hesarin kolumnistikin voi avoimesti nimitellä osaa kansasta "valkoiseksi roskaväeksi" ilman, että asiasta nousee kohu.

      Vasemmistossa elää syvä viha "karvaperseitä" kohtaan. Työväenluokka ei tahtonut oikein missään ryhtyä tiedostavien ryhmien jalkaväeksi.

      Globalistien suunnitelmiin, ei kuulu omillaan toimeentuleva ja poliittista vaikutusvaltaa omava työväenluokka oikeastaan millään mantareella tai hallintoalueella.

      Kummallekkin ryhmälle käy hyvin tuista riippuvainen alaluokka, jonka tajunta voidaan täyttää C-luokan viihteellä ja päihteillä.

      Poista
  2. Talousajattelu oli eurooppalaisella uudella ajalla syntyneiden uusien tiedonalojen joukossa ainoa, joka fundamentaalisissa lähtökohdissaan jäi ptolemaiolaisen lokatiivisen järkijäsennyksen varaan. Talousajattelu asettaa talousmaailman keskipisteeksi taloustoimijan ja hänen tilinpidollisen nollapisteensä, ja ne voimat, jotka taloudessa vaikuttavat, palautuvat pohjimmiltaan uskonnollislaatuista kaikkivoipaisuuskuvitelmaa edustavaan "rahaan".

    Sehän on opillisessa tarkastelussa hyvin johdonmukainen, tuo teoreettisten raamien ja mielikuvien kehitys osana uuden ajan jatkuvasti vahvistuvan individualismin virtaa. Keskiaikaisen teokratian pyhä kirja oli kaikkivaltiaan tilikirja -- ja se toistui merkantilismin ideassa. Individualismi virtasi tähän ajatteluun elimistöllisten mielikuvien kautta. Fysiokratismi käsitti talouden ja rahan valtioruumiin verenkiertona, ja vielä liberalismi operoi esimerkiksi "näkymättömän käden" kaltaisilla vaikutuksilla.

    Jos nuo nykyiset itseään intellektuelleina pitävät vasemmistoajattelijat olisivat ymmärtäneet Freudinsa ja Fromminsa yhtään syvällisemmin, he tietäisivät millainen käsiterealistinen harha "raha" on. Mutta he elävät itse juurikin tällaisen käsiterealismin keskiössä ja asettelevat tarkkailemansa maailman asioita paikoilleen omia käsitteellisiä työkalujaan käytellen. Heille heidän avainkäsitteensä tiivistävät samanlaista merkityslaatua kuin mitä taloususkonnon tunnustajille "raha" tarkoittaa -- ja he ovat omaan "ideologiseen" ajattelunsa uponneina ihan yhtä hukuksissa kuin poro- ja pikkuporvarit hienoina kokemiinsa ulkokohtaisiin materiaalisiin maamerkkeihinsä.

    Kaipa heitä voisi ja ehkä pitäisi sääliä. Mutta ei sekään oikein olisi. Oikeati heidän ideologisiin uskomuksiinsa on jokseenkin mahdotonta vaikuttaa -- he ovat vallitsevan aikalaisvarmuuden lapsia, ja me kaikki elämme aina keskellä jotakin aikojen pimeyttä. Lajityypillisesti, lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalisen lajin yhteisöissä -- siinä kieliajattelussa joka sosiaalisia lankoja kutoo -- siinä täytyy aina vallita jonkin perustavanlaatuisen "varmuuden", Suuren Yhteisen Valheen, jota vasten vasta kaikki kritiikkikin mahdollistuu.

    Nämä ideologisia totuuksiaan julistavat ressukat ovat vähän niinkuin argonautit jotka taivaanrannassa näkevät maata ja huudahtavat, että nyt tullaan perille "Intiaan". Tai astronautit, jotka laskeutuvat marsiin ja planeetan pinnalle aluksestaan ulos astuessaan odottavat, että jossain odottaa iso nimikyltti, jossa lukee: "Mars". -- Kun ihminen ei käytä käsitteitä, vaan käsitteet käyttävät ihmistä, silloin porot ja vellit menevät aina sekaisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Talousajattelu oli eurooppalaisella uudella ajalla syntyneiden uusien tiedonalojen joukossa ainoa, joka fundamentaalisissa lähtökohdissaan jäi ptolemaiolaisen lokatiivisen järkijäsennyksen varaan."
      Vai niin.
      Voisiko tämä johtua siitä, että taloustieteessä, toisin kuin tähtitieteessä, "ptolemaiolainen" käsitys olisikin oikea. Ei kai siitä, että joku (esimerkiksi Ptolemaios) erehtyi pahan kerran jossakin asiassa, välttämättä seuraa, että hän erehtyi kaikessa muussakin?
      Mikäli Ptolemaios edes kirjoitti talousasioista mitään. Ja jos ei, niin talousajattelu ei ole, ei ole koskaan ollut eikä voisikaan olla "ptolemaiolaisella" kannalla. Haukutko kenties väärää puuta?

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Ei ihme että olet puupää.

      Poista
    2. Eikö Anna Kontula sijoitusasuntoineen ole tyypillinen poroporvari?

      Poista
  4. ”poroporvari eli pikkuporvari”

    Poroporvarit eli pikkuporvarit ovat itse asiassa yhteiskunnan parasta multa- ja sontakerrosta. Yhteiskunta saa siitä hyviä nousukkaita. Poroporvarin eli pikkuporvarin lapset eivät näe nälkää. Lapset saattavat saada jopa kunnon koulutuksen neroutensa kipinöiden mukaan.

    Lähes kaikissa Euroopan maissa näistä timanteista, rubiineista, jne. on tuhansia esimerkkejä. Mutta katsokaas Venäjää. Siellä vanhan ajan tieteen ja taiteen monitaiturista Mihail Lomonosovista on pidetty niin suurta kohua, että ihmiset luulisivat, että Venäjälle riittää Lomonosovkin.

    Pietari Ensimmäinen lähetti Länteen opiskelemaan tuhansia aristokraattien pentuja. Mutta mitä ne tekivät siellä Lännessä? Pääasiassa ne juopottelivat ja nussivat.

    Neuvostoliitossakin tieteeseen ei kiinnitetty erityistä huomiota. Kritiikkiin Nikita Sergeevitsh Hrushev sanoi ärtyisästi: ”Jos me tarvitsemme jotakin, niin me varastamme sen Lännestä.”

    Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Nyky-Venäjän tieteelliset taidot antavat mahdollisuuden suorittaa minkä tahansa nettihyökkäyksen, nettivakoilun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Poroporvarit eli pikkuporvarit ovat itse asiassa yhteiskunnan parasta multa- ja sontakerrosta. Yhteiskunta saa siitä hyviä nousukkaita. Poroporvarin eli pikkuporvarin lapset eivät näe nälkää. Lapset saattavat saada jopa kunnon koulutuksen neroutensa kipinöiden mukaan."
      Niin kun ei ole syntynyt kultalusikka suussa ja koettanee asioita parantaa niin siinähän ei pitäisi olla mitään pahaa? Vai pitäisikö sitten jäädä sinne "kurjuuteen"? Kun lapsuuden elinympäristö on ollut tietynlainen niin kyllähän tuo vaikuttanee aikuisenakin, mutta miten on sitten asia erikseen.

      "Pääasiassa ne juopottelivat ja nussivat."
      Ottaen huomioon tuon ajan niin ei yllättäne, sekä sen että mies nyt vain sattunee olemaan mies, eteenkin tietyn ikäisenä, olisi jotenkin tekopyhää olettaa että kaik toimisi luontoa vastaan.

      Poista
  5. "En ole ihan varma siitä, mitä johtopäätöksiä kirjasta olisi tehtävä."

    Ehdotus: tarvittaisiin pikkuporvarien vastaisku, jossa Kontula ja muut veneenkeinuttajat ja kitisijät pantaisiin hyödyllisiin työtehtäviin - vaikkapa kaivamaan Hanko-Utsjoki kanavaa - yhteiskuntarauhaa häiritsemästä.

    VastaaPoista
  6. Voisiko olla niin, että pikkuporvari, jonka joitakin piirteitä blogisti otti esiin, on vihattava, koska luultavasti suurin osa ihmisistä tunnistaa hänessä ainakin joiltakin osin itsensä, jos kykenevät rehellisesti asiaa ajattelemaan. On tunnettua, että monet kommunistijohtajat ovat valtaan päästyään kovin mieltyneet ylelliseen elämään. Harvassa ovat myös "kaupallisuutta" vastustavat kulttuuriväen edustajat, joille ei raha kelpaisi. Kuulun itse porukkaan enkä ole kieltäytynyt yhdestäkään palkintosummasta, ja apurahoja olen paljon anonut ja saanut. Nyt eläkeiässä en enää ilkeä anella, kun työntekokin on jo hidastunut.

    Eikö "pikkuporvarillisuudesta" kerro myös Lottopelin suosio? Joskus televisiossa, vai olisiko ollut radiossa, haastateltiin tiukkaa vähemmistökommunistia, ei mitään opiskelijaplanttua vaan oikeaa duunaria, joka oli voitanut Lotossa päävoiton. Toimittaja kysyi, oliko tullut paljon rahapyyntöjä ja miten hän kommunistina niihin suhtautuu, kun on nyt itse melkein kapitalisti. Mies totesi, että "kerjääjiä" on ollut paljon, mutta hän ei ole kenellekään mitään antanut, kun ei ole voinut tietää, ovatko pyytäjät oikeasti köyhiä vai rikkaita, jotka haluavat vain lisää. No, sellaisen asian tarkistaminen ei olisi ollut vaikeaa. Sattumoisin tiedän, että miehen elämässä oli ollut paljon henkilökohtaisia vaikeuksia, eivätkä yhden lottovoittajan rahoilla köyhyyttä olisi poistettu, joten ei ole mitään syytä häntä moittia. Otin tämän esimerkkinä siitä, että meissä (melkein) jokaisessa asustaa pikku- tai jopa isoporvari. Jotkut kykenevät hyväksymään katkeroitumatta asemansa johon ovat joutuneet tyytymään, toisille se on vaikeampaa, eikä mikään hyvitys silloin riitä. Helppoa ei ole meillä kellään.

    Terveisin hyvin syönyt possu, yhdeltä lempinimeltään Putte

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulee mieleen tulenpalava maailman parantaja Jouko Turkka, jolta eräässä haastattelussa lipsahti, että hänelläkin oli osakesalkku, poikansa varalta keräili...

      Tuli siinä mieleen, että jos aatteensa myy, pitää vaatia edes käypä hinta.

      Poista
  7. No joo, eihän poroporvarius sinällään ole mikään pahe, mutta kun laajentaa vähän käsitettä, jota minä kutsun silloin lullukkkaväeksi, niin malli muuttuu todella vaaralliseksi. Lullukkaväkeen kuuluminen ei katso tulonjakoa, eikä poliittista suuntausta. Yhdistävä tekijä on taipumus auktoriteettihakuisuuteen ja se onkin kamala tauti, niin kuin valveutuneet ovat huomanneet sen jo kohta pari vuotta ja vähemmän valveutuneet alkavat heräilemään, jokaisen hulluakin hullumman jutun jälkeen. Esimerkkinä maskit päällä pelaava jääkiekkojoukkue, tai terve pelaaja joka on viety tuntemattomaan paikkaan karanteeniin, koska tarkoitukseen sopimattomalla testillä on löydetty jotain.

    VastaaPoista
  8. Nämä Kontulat eivät koskaan tunnista itse kirjoittavansa ja puhuvansa kuin Hitler.

    VastaaPoista
  9. Lukaisin Anna Kontulan Pikkuporvarit -teoksen joskus syksyllä sadepäivän ratoksi. Mieleen jäi joitakin ristiriitaisia näkemysheittoja, - heittoina niitä pitäisin, vaikka kirjoittaja onkin tunnettu sosiologi ja poliitikko. Hänen taustaltaan kirjoittavalta odottaisi hieman argumentoivampaa ja hieman vähemmän tarroja liimailevaa otetta.

    Esimerkiksi yksi kiskaisu kirjan sivuilta:

    Ajallemme tyypillinen ylitsepursuava vimma hallita kaikkea ja kaikkia pohjustaa tietä fasismille.
    – Siis mitä? Eikö ”ylitsepursuava vimma hallita kaikkea ja kaikkia” ole perin tyypillistä kaikille totalitaarisille systeemeille?
    No, jos asiaa ei välttämättä haluta tarkastella poliittisten rakenteiden tasolta, niin erilaisia ”kerrostalokyttiä” löytyy kyllä kaikista väestöryhmistä, jotka vain asuvat kerrostaloissa?
    Hehän haluavat hallita kaikkea, hernesopan keitosta pianonsoittoon – ja nimenomaan kieltää nuo elämän hienoudet ja ”makupalat”..

    Sitten toinen pointti:
    Kontula kuvailee pikkuporvarillisuutta elämänasenteeksi (tai luonnetyypiksi?), jossa ”järjestys ja asioiden oikealla paikalla oleminen on kanssaihmistä tärkeämpi asia ja hallinta on kaikki kaikessa”, sekä ”ylivakuuttamista ei tunneta eikä omaa ruumistaan ja käyttäytymistään voi koskaan koulia liian paljon”.

    No, kaikensortin friikkejä ja säätäjiä löytyy kyllä asuinmuodosta ja -paikasta huolimatta aina. Näin uskallan väittää. En pidä itseäni pikkuporvarina, mutta osaan samaistua moniin Annan ”ripittämiin” tapoihin, tottumuksiin ja pikkuporvarismia ilmentäviin asenteisiin. Nytkin minulla on paperit sekaisin työpöydällä ja kirjastohuoneessani: miten toivonkaan että olisin systemaattisempi ja ehkäpä siten ”pikkkuporvarillisempi” – elämä helpottuisi ja töiden tekokin joutuistuisi huomattavasti systemaattisemman ”asioiden oikealla paikalla olemisen” ansiosta!
    No, tämä on tällainen lähiesimerkki, mutta vaikka monessa yhteydessä saatankin arvostaa ”taiteellisia vapauksia” ja ”luovaa hulluutta”, en sitä kovin pitkälle ihailisi tai kehuisi lukemattomissa muissa yhteyksissä, kuten yhteiskunnan tietyissä organisoitumismalleissa etc.
    Ihan pirtsakka kirja, ihan ”ehtaa Annaa”, mutta jollen tuntisi kirjoittajaa, saattaisin pitää häntä melko ennakkoluuloisena ja enemmänkin omien hämähäkinseittiensä hämäämänä, kuin järin pätevänä sosiologisesti aihepiiriä läheystyvänä, - ja enemmän poliitikkona kuin ihmistuntijana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kommunisti tuolla perusteella pikkuporvarien soimaa, musta ydin (fasismi) kummallakin.

      Poista
  10. Huomasin olevani ehkä yhdeksänkymmentäprosenttinen pikkuporvari ja viihdyn mainiosti sellaisena. Tapakulttuuri, järjestys, itsekuri ja sovinnaisuus ovat mainiota elämää. En halveksi pikkuporvariutta, yritän hiukan mutta vain kohtuullisesti täydentää sitä hyvällä lukemisella, musiikilla ja ajattelulla. Kiitos Anna Kontula

    VastaaPoista
  11. Kontulahan on kertonut olevansa kommunisti, joten sehän kertoo jo kaiken olennaisen. Äänestäjissä on paljon vähä-älysiä, kun tämäkin on eduskunnassa.

    VastaaPoista
  12. Brelin sanoin: "Poorvarit,liituraitasiat ..."

    VastaaPoista
  13. ”Ennen uskoin rahan olevan tärkein asia maailmassa. Nyt tiedän sen. Tunnen vain yhden ihmisryhmän, joka puhuu rahasta enemmän kuin rikkaat: köyhät.” Wilde

    MafH

    VastaaPoista
  14. Taloissa, joissa maahanmuuttajat "häiritsevät oudoilla tavoillaan", ei asu minkäänlaisia porvareita. Omistusasuminen luo Suomen porvariuden. Kermasto (termi Ernst Lampenin) voi tosin asua sekin vuokralla, kattohuoneistossa vaikka.

    VastaaPoista
  15. "Pikkuporvarien tavoitteet ja elämäntapa tuntuvat sentään varsin viattomilta: tämä joukko arvostaa niin Kontulan kuin monien muidenkin mielestä ennen muuta rahan keräämistä, toisten ihmisten silmissä hienolta ja etevältä näyttämistä, kovaa työtä, turvallisuutta, oman itse hallintaa, terveitä elämäntapoja ja keskinkertaisuutta."

    Epäilemättä näin. Ja missä vasemmistointellektuelli taas arvostaa vain toisten ihmisten silmissä hienolta ja etevältä näyttämistä ja keskinkertaisuutta?

    Kun nykyaikainen vasemmisto hyökkää tavanomaisia vihollisiaan vastaan, taustalta paljastuu lähes aina passiivisaggressiivinen projektio.

    “Kun oma elämäntapa koetaan ainoaksi oikeaksi, halutaan siihen pakottaa myös muut. Se tekee pikkuporvarista hyvin, hyvin vaarallisen, kirjoittaa Kontula.”

    Onneksi Kontulan edustama poliittinen sekti ei harrasta mitään tällaista edes etäisesti muistuttavaa.

    Tai pohtiiko Kontula ehkä sitä, että "pikkuporvarilliset" arvot saattavat olla myös sen niin sanotun työväenluokan arvoja (sikäli kuin jokin työväenluokka mielekkäänä entiteettinä on olemassa), työväenluokan, jota Kontulan puolueen kai pitäisi edustaa?

    Oopperaa ja muuta snobbailua taas ei nykyaikainen pikkuporvaristo harrasta. Se kuuntelee täysin tyytyväisenä Radio Novaansa tai Rock FM:äänsä mieltymystensä mukaisesti. Oopperaa kai harrastavat lähinnä töölöläismummot. Nuorempi intelligentsia on jo ymmärtänyt että räp on oman aikamme elävää kulttuuria eikä vain kuolleiden valkoisten miesten tekeleitä.

    Mutta missä kontekstissa erottuminen tapahtuukaan, korkeammille henkisille toiminnoille omistautuminen kuin sellaisen esittäminen (signalointi) kuuluvat "eliitille" -- ja ennenkaikkea sille "kulttuurieliitille", joka segmentti Kontulan tapaisia poliitikkoja lähinnä äänestää.

    Vaikuttaisi pahasti siltä, että Kontula on oman (ja edustamansa luokan) luokka-asemansa mystifioima eikä omaa minkäänlaista itsetietoisuutta mitä tulee siihen komediaan, jota se esittää.

    Tuolileikki henkisen eliitin jäsenyyttä signaloivista asemista on kovaa, ja väkeä on koulutettu aloille liikaa niin tarpeen kuin luonnollisen tarjonnan näkökulmasta. Moralismi, ideologinen oikeaoppisuus ja muotiaatteiden sokea jäljittely ovat kustannustehokkaita tapoja, joilla voi epäedullisista lähtöasetelmistakin ponnistava (nk. keskinkertaisuus) helposti onnistua nappaamaan pallin kilpailijan pyllyn alta. Erotutaan "filistiineistä" ja "junteista" (vaikka sitten kuuntelemalla oikeanlaista räppiä ja ihailemalla graffitteja kulttuuriministeri Arhimäen tapaan), osoitetaan falskia sympatiaa lumpenproletaatteja kohtaan (halutaanko yhdessä ryöstää kulakkien omaisuus?). Ennen kaikkea kuitenkin taistellaan paikoista ja resursseista tietyssä taloudessa, jossa panokset eivät ole puhtaan rahallisia -- ja mikä ei tee niistä tai niiden taustalla olevista motiiveista yhtään puhtaampia. Pintaa raaputtamalla Kontulan äänestäjästä voi paljastua vain dekadentti pikkuporvari.
    XYZ

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.