Tuomitun mietteitä
A.M.S. Boëthius, Filosofian
lohdutus. Latinan kielestä suomentanut & selityksin varustanut Juhani
Sarsila, fil. tri. Vastapaino 2024, 188 s.
Boëthiusta on
sanottu sekä viimeiseksi roomalaiseksi että ensimmäiseksi skolastikoksi. Keskiajalla
häntä ihailtiin ja pidettiin yhtenä suurista ajattelijoista. Jopa Dante
siteeraa Boëthiusta suoraan 83 kertaa. Hänen tekstejään käännettiin monille
kielille jo ns. pimeänä tai ainakin puolipimeänä keskiaikana.
Filosofian
lohdutus kirjoitettiin kuolemantuomiota odoteltaessa. Kolkko tietoisuus
kohtalonhetken läheisyydestä innoitti kirjoittajaa, jonka työoloja voidaan
verrata Condorcet’n tilanteeseen Ranskan vallankumouksen aikana.
Mestaustaan
odotellessahan tuo markiisi kirjoitti innoittuneen oodin edistykselle, jonka
voittokulkua ei voinut häiritä yhden tai useammankaan pään putoaminen. Boëthius
keskusteli niin ikään rouva filosofian kanssa, joka kertoi hänelle, ettei paha
menestynyt maailmassa ja ettei sitä oikeastaan ollut edes olemassa. Totuus ja
oikeus sen sijaan olivat ikuisia.
Tämä kirja on
luettavissa ns. lohtukirjallisuuteen, kuten Juhani Sarsila toteaa. Sillä oli
maineikkaita edustajia antiikissa. Cicero, Seneca, Epiktetos ja Marcus
Aurelius. Vaikka kirjoittaja oli kristitty, hän tunsi erinomaisesti antiikin
filosofian ja tässä kirjassa, joka muodoltaan on platonilaista dialogia rouva
Filosofian kanssa, tulevat monet vanhat mestarit esille ja mainituiksi.
Samaan aikaan
antiikin filosofia oli käymässä viimeistä perääntymistaistelua, joka symbolisoi
aikakausien vaihtumista. Platonin Akatemia, joka oli saavuttanut
kunnioitettavan 900 vuoden iän, suljettiin vuonna 529. Boëthius mestattiin
vuonna 524.
Moni ilmeisesti
kuvittelee, että Filosofian lohdutus on vanhan antiikin maailman haikea
hyvästijättö uuden, barbaarisen kristillisen kulttuurin hävittäessä sen
keskeiset tukipylväät ja Rooman tapaisen maailman keskuksen vaipuessa mitättömyyteen.
Itse asiassa Boëthius
näyttää kuitenkin puhuvan ennen muuta omassa asiassaan, vaikka ajattelee
yleiskäsitteillä, jotka ainakin periaatteessa pätevät ajasta aikaan. Hänen
tekstistään on vaikea, ellei mahdoton löytää mitään kristillistä, vaikka itse
Tuomas Akvinolainen hyväksyi hänet kristityksi.
Niinpä
paholainen puuttuu kuvasta kokonaan ja sen sijaan siellä loistavat antiikin
viisaat, yllättäen niihin eivät kuitenkaan kuulu esimerkiksi stoalaiset,
epikurolaisista puhumatta.
Toki Boëthiuksen
teos on vaikeaselkoinen ja kun teksti on ollut osaksi turmeltunutta, ei voida
tarkoin tietää, mitä hän edes on tarkoittanut. Monessa kohtaa kirjoittaja
näyttää varsin pakanalliselta, esimerkiksi kertoessaan, että hyvät ihmiset
tulevat tse jumaliksi.
Ihmisen
jumalallistuminen eli hänen tulemisensa osalliseksi Jumalasta ei kuitenkaan ole
kristillisessä teologiassakaan vieras ajatus, vaikka tässä se näyttää
noudattelevan uusplatonista mystiikkaa.
Kirjoittaja on
hyvin kiinnostunut onnesta, kaitselmuksesta ja kohtalosta ja niiden suhteesta,
kuten myös vapaan tahdon ja predestinaation ongelmista. Ehkä keskeinen ongelma
sittenkin on kysymys hyvyydestä ja pahuudesta ja niiden keskinäisestä
suhteesta.
Kirjassa on
paljon käsitettäväksi vaikeita ellei mahdottomia paradokseja ja muuan niistä
kertoo, ettei pahoja ihmisiä edes ole olemassa. He näyttävät kyllä olevan jopa
vallassa ja kukoistavan, mutta se on vain harhaa, joka liittyy asioiden
havaitsemiseen ajassa ja paikassa.
Mikäli asioita
voitaisiin katsoa jumalallisesta näkökulmasta, ajan ja paikan kategoriat
ohittaen, kävisi ilmi, etteivät pahat ole mitään: heidän työnsä ei jatku ja saa
historian siunausta, vaan häviää ajan mukana. Vain oikeus ja hyvyys jäävät
jäljelle.
Itse asiassa Boëthius
näyttää tässä tulevan hyvin samoille linjoille kuin englantilainen 1800-luvun historioitsija
ja filosofi Thomas Carlyle, joka saarnasi sitä, että olennaista tässä maailmassa
on työ, jonka sitä paitsi on oltava luonteeltaan aitoa ja rehellistä, muuten se
ei saa sijaa historiassa ja häviää tykkänään: valheelliset ihmiset ja ajatukset
ja sen mukainen toiminta eivät siis itse asiassa ole olemassa muuta kuin
ohikiitävän, petollisen hetken.
Pahuus on Boëthiuksen
mukaan eräänlainen sairaus, jonka uhreja on syytä sääliä. Itse asiassa pahat
lakkaavat olemasta ihmisiä ja muuttuvat eläimiksi, kuten Odysseuksen miehet
Kirke-velhon luolassa. Raakalainen, joka kajoaa toisen omaisuuteen, muuttuu
sudeksi, väkivaltainen ja riitaisa muuttuu koiraksi, juonia punovasta tulee
kettu, pelkurit muistuttavat hirviä, laiskimukset aaseja. Tuuliviiri-ihmiset
ovat lintujen kaltaisia ja typerissä ja likaisissa aisti-iloissa rypevät ovat
emakoita.
Tällaiset eivät kykene siirtymään jumalalliseen
olotilaan, sillä autuus on jotakin, joka saavutetaan vain hyveen ja hengen
maailmassa. Kauniiden, mutta sieluttomien esineiden omistamisen himo alentaa
ihmisen arvokkuuden ja polkee sen lokaan. Itse asiassa ihminen vajoaa
eläimiäkin syvemmälle, jos hän unohtaa, kuka on.
Boëthiuksen
loppu oli tiettävästi kauhistava: hänen päänsä ympärille kiedottiin köysi, jota
kiristettiin siihen saakka, kunnes silmät purskahtivat ulos. Toisen version
mukaan hänet sentään mestattiin miekalla. Syytön hän joka tapauksessa mitä
ilmeisimmin oli. Hän puolusti vanhaa roomalaista senaattia, joka sitten
palkitsi hänet vahvistamalla hänen tuomionsa, joka perustui väärään ilmiantoon.
Juhani Sarsila on
tehnyt suurtyön kääntäessään ja kommentoidessaan klassikoita suoraan
alkukielestä (vrt. Vihavainen: Haun
sarsila tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Hän on myös kirjoittanut
laajan, kaksiosaisen tutkimuksen sensuurista ja sananvapaudesta Homeroksesta
Giordano Brunoon. Se on valitettavasti vain englanniksi.
Kuten arvata
saattaa, apurahoja on tällaiseen kulttuurin perustyöhön ollut hyvin niukasti,
jos lainkaan saatavilla. Onhan niitä muodikkaampiakin aiheita vaikka millä
mitalla.
Kun aikakauden
yleiskuvaa katsoo viileästi, tuntuu siltä, että elämme nyt aikaa, joka on
paralleeli Boëthiuksen epookille. Länsimainen kulttuuri on nimenomaan itse länsimaissa
tullut vaikeasti siedetyksi ja jopa vihatuksi ja juuri sen parjaamisesta
palkitaan sen parissa uurastavia. Tätä voi verrata antiikin filosofian
tilanteeseen 500-luvun Italiassa.
Keskiaika iskee
vastaamme kaduilta ja temppeleistä, joista vain keskiaikaiset arvot ja
ajattelun omaksuneet säännöllisesti käyvät. Maailmanpolitiikassa niin sanottuja
eurooppalaisia arvoja edustavat maat ovat pieni vähemmistö ja vastakohtaisuus
barbaareihin on juuri nyt suuresti kärjistymässä.
Itse asiassa, Boëthiuksen
tapaan väärän tuomion ja kidutuksen uhriksi joutuminen ei tänä päivänä enää
tunnu vuosituhannen takaiselta asialta, vaan itse asiassa hyvinkin
nykyaikaiselta. Raakuus ja väkivalta kukoistavat hyvyyden ja oikeuden sijasta.
Voisi olla
lohdullista ajatella, etteivät ne itse asiassa ole edes todellisia.
"ettei pahoja ihmisiä edes ole olemassa. "
VastaaPoistaBulgakov Saatana saapuu Moskovaan teoksessa antaa muuten Jeshua Ha-Nostrin esittää saman ajatuksen. Liekö tuo ajatus ollut enemmältikin ortodoksissa teologiassa.
Erinomainen esitys A.M.S. Boethius´in (n. 480-524) näkemyksiin, kiitos tästä. Ehkä voimme todeta filosofi hänen merkityksensä antiikin ja keskiajan yhdyssiteenä; hänen latinalaisten käännöstensä ansiosta Aristoteleen teokset saatiin länsimaiden käyttöön. Oma lukunsa on hänen matemaattiset saavutuksensa, muun muassa Pythagoraan työnjatkajana, ja nimenomaan saavutusten kehittäjänä. Tasasointisten intervallien ja lukujen väliset yhteydet oli havaittu jo varhain. Pytagoraksen sanotaan kokeilleen värähtelevillä soittimenkielillä ja todenneen millaisisa suhteissa toisiinsa olivat niiden kielten pituudet, jotka tuottivat tasasointuisia intervalleja. Maailmankuvan lukusymboliikan mukaan hyväksyttiin tasasointisiksi tasaluvuin ilmaistavissa olevat intervallit. Boethius kehitti tätä systeemiä edelleen ja hänen järjestelmäänsä musiikin teoria noudatti keskiajan, aina uuden kauden alkuun. -
VastaaPoistaKävin eilen katsomassa One Life -nimisen elokuvan, eräs lontoolainen pörssimeklari pelasti Prahasta 669 lasta saksalaisen rautasaappaan alta. Vastoin kaikkia realiteetteja, todennäköisyyksiä ja mahdollisuuksia tämän miehen alkuunpanema lasten pelastusohjelma onnistui, paitsi että 1.9.1939 torppasi yhdeksännen kansainvälisen pelastusjunan (n. 250 lasta). Prahan tuhansista juutalaisista jäi henkiin tiettäväti noin 200. Epätodennäköisen pörssimeklarin epätodennäköinen salaoperaatio pelasti kolminkertaisen määrän. Monet lienevät nähneet sen brittiläisen viihdeohjelman jakson, jossa pelastaja kohtaa sadat pelastamansa tv-studion katsomossa joskus 1980-luvulla, kun 50 vuotta tapahtumista on kulunut. - Sielullisen jännitteen elokuvaan tuo se, että pääosassa iäkkäänä sankarihahmona esiintyy Hannibal Lecterinä tunnettu näyttelijä.
"Voisi olla lohdullista ajatella, etteivät ne itse asiassa ole edes todellisia."
VastaaPoistaVoisi olla, jos tuollaiseen valheelliseen lohdutteluun pystyisi uskomaan, jos ei, näkee vain pimeän tunnelin, joka edetessä pimenee entisestään.