Vihan päivä
A.H. Tammsaare, Surmatulet.
Totuus ja oikeus III. Suomentanut Juhani Salokannel. Otava 2007, 348 s.
Vuonna 1905
ampui sotaväki Tallinnassa kuoliaaksi noin 90 mielenosoittajaa ja haavoitti
paria sataa. Maaseudulla poltettiin Baltiassa 184 kartanoa, joista 44 tuon aikaisessa
Viron kuvernementissa. Liivinmaalla poltettiin myös 18 kirkkoa.
Meno oli siis
kuin Venäjällä, johon Viro toki kuuluikin. Koko valtakunnassahan
9.1.1905-3.7.1907 eli ”Ensimmäisen Venäjän vallankumouksen” aikana joutui
terrorin ja vastaterrorin uhreiksi tuhansia ihmisiä ja poltettiin ja
ryöstettiin tuhansia kartanoita.
Uuden pääministeri Stolypinin ”kravattiin” eli
hirttonuoraan menehtyi sitten jälkiselvittelyissä myös yli 3000 ihmistä.
Rangaistusretkikunnat kiertelivät maaseudulla niin Virossa ja Liivinmaalla kuin
muuallakin valtakunnassa.
Tästä on jo
helppo päätellä, että Viron historia kulki tähän aikaan -kuten muulloinkin-
toista latua kuin Suomen. Suomessa vuodet 1905-1906 olivat riemullista
oikeuksien palauttamisen ja laajentamisen aikaa, aina yleistä äänioikeutta
myöten. Aseellinen yhteenotto venäläisen sotaväen kanssa oli lähellä, mutta jäi
tapahtumatta.
Sangen
erilaiseksi Viron historian tuohon aikaan tekivät Suomeen verrattuna
kartanoiden polttamiset ja vandalisoinnit. Vuonna 1918 tapahtui jokunen tätä
muistuttava ilmiö, mutta kaiken kaikkiaan se joukkomittainen nousu saksalaisia
paroneita, entisiä vuosisataisia sortajia vastaan olisi ollut Suomessa vaikeasti
kuviteltavissa.
Tammsaaren teosta
Totuus ja oikeus, jonka kolmatta osaa tässä nyt käsitellään, voi verrata
omaan kansallisromaaniimme, Linnan Pohjantähteen(ks. Vihavainen: Haun
tammsaare tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Tässä kirjassa ensimmäisen osan päähenkilö,
Vargamäen vanha isäntä saa viisitoista ruoskaniskua symbolisena muistutuksena
siitä, kenelle valta maassa kuuluu ja ketä kuuluu pelätä. Kuvittelepa tuota
Koskelan Jussin kohdalla.
Toki historia on
oikullinen. Elleivät suomalaiset olisi kyenneet pitämään hallinnassa sitä niin
sanoakseni suomettunutta pidättyvyyttä, jolla suhteet venäläiseen esivaltaan
hoidettiin, olisimme suurella todennäköisyydellä kokeneet samantyyppisen
rangaistusretkikuntien kauden kuin Virokin.
Mutta meidän
historiallinen perintömme on ollut toisenlainen kuin Viron tai Puolan, joiden
kokemuksia monet nyt näyttävät suorastaan kadehtivan. Ehkä sekin glooria on
lopulta pettävää katinkultaa, vaikka historiankirjoituksessa näyttää kärsimys
aina saavan marttyyriuden loistetta.
Mikäli nyt
kuitenkin palataan Tammsaaren kirjaan, on juuri tämä nide arvattavasti se
strateginen piste, joka määräsi sen, miten neuvostomiehittäjät saattoivat
kansalliskirjailijaan suhtautua.
Nykyään unohdetaan
helposti se, ettei Neuvostoliiton virallinen valtionideologia ollut pelkästään
läpinäkyvä viikunanlehti sille väkivallalle, jota valtio harjoitti. Se oli
keino sekä oikeuttaa oma politiikka että vetää sen kannattajaksi paikallista väestöä
niin itse Venäjällä kuin provinsseissakin.
Tässä kirjassa Vargamäen
pikkutilan poika Indrek, joka edellisessä osassa opiskeli Tartossa
yksityislukiossa, joutuu vallankumouksellisten seuraan, kuten opiskelijoille
tuohon aikaan kaikkialla Venäjällä, paitsi Suomessa, kuuluikin.
Se maailma on
innostava, mutta vaarallinen. Siellä voi joutua viranomaisten kynsiin ja sen
agenttien kavaltamaksi. Kenestäkään ei voi varmuudella sanoa, onko kyseessä
mitä innokkain ja aktiivisin vallankumouksellinen vai ohranan agentti ja
provokaattori.
Päähenkilö on ihanteellinen
nuori mies, joka talonpoikaismiljöössä kasvaneena ei osaa edes kuvitella sitä
petollisuutta ja kaksinaamaisuutta, joka vallankumouksellisten keskuudessa
vallitsee. Hänellä on myös naiivin puhtaat kuvitelmat siitä, mitä vallankumous
oikeastaan tarkoittaa ja jopa siitä, kenelle valta jo oikeastaan kuuluu.
Esivalta
osoittaa koko häikäilemättömyytensä ampumalla rauhallisia mielenosoittajia ja
kansa taas vandalisoimalla ja polttamalla kartanoita, joiden ylellisyyttä ei
kuitenkaan voitaisi jakaa tasan kaikkien kesken.
Tämä kaikki
tapahtuu vielä aikana, jolloin kunnon terveellinen jokapäiväinen ravinto, hyvät
vaatteet ja lämmin asunto olisivat olleet enintä, mitä oikeastaan voitiin koko
kansalle kuvitella. Se tolkuton yltäkylläisyys, jonka vallitessa tänäänkin moni
tuskailee ahdinkoa, usein syystäkin, oli vielä kuvittelunkin ulkopuolella.
No, kuvitella
sentään voitiin, kuten teki vaikkapa Nikolai Tšernyševski teoksessaan Mitä
on tehtävä? Mutta kyseessähän olivat vain unelmat, unet, kuten jokainen
täysipäinen sentään ymmärsi.
Miten oikein päädyttiin
mielettömään ”oman” omaisuuden tuhoamiseen, jonka mielettömyyttä Indrek yritti
riehujille selittää, on psykologinen ongelma sinänsä. En väitä, ettei Suomessa
olisi missään tapauksessa voinut niin tapahtua, mutta eipä sentään tapahtunut.
Näitä hetkiä
kuvatessaan kirjailija on minusta parhaimmillaan. Ne myös varmaankin miellyttivät
stalinistista sensoria. Talonpoika oli kuin elukka, jolla saattoi kyllä olla
käyttökelpoista luokkavihaa, mutta joka olisi tarvinnut puolueen aivojen ohjauksen,
kuten ratsuväen päällikkö Tšapajev Furmanovin kuuluisassa romaanissa.
Indrek ei
tietenkään ollut saavuttanut todellista ja oikeaa, leninististä tietoisuutta,
mikä oli hänen kohtalokas puutteensa. Kuitenkin luokkataistelu
vaistonvaraisellakin tasolla oli kypsyttänyt kansaa neuvostovaltaan, joka
sitten ilmeni vuoden 1940 vallankumouksessa (sarkasmivaroitus).
Valta oli
pakotettu toimiin, jotka merkitsivät sen omaa itsemurhaa. Vanha Andres, jota häväistiin
pieksämällä, vihoitti mielensä myös Jumalalle. Hän oli koko ikänsä elänyt
hurskaasti ja siitä palkkioksi häneltä oli Jumala vienyt monta lasta ja kruunu
tappanut kaksi poikaa ja häväissyt hänet.
Sellaista
Jumalaa ei voinut enää kunnioittaa ja vanha Andres kirosikin koko entisen
uskonsa. Se oli asenne, jota neuvostovalta saattoi arvostaa ja ilmeisesti sitä todella
ilmenikin Virossa ja Liivinmaalla tuohon aikaan paljon. Eivät ne kirkot
itsestään syttyneet.
Tammsaaren komea
patsas sijaitsee Tallinnassa hänelle nimetyssä puistossa Viru-keskuksen ja
Estonia-teatterin välissä. Se pystytettiin sinne neuvostoaikana. Miten näin saattoi
tapahtua, on kysymys, joka pakostakin herää itse kunkin mielessä.
Tämä kirja jo
sellaisenaan oli vahva suositus patsaan puolesta uusille vallanpitäjille,
vaikka sitä ei suinkaan ollut tehty heitä miellyttämään, vaan jo paljon ennen
Viron sovjetisointia.
Kaiken kaikkiaan
pidän tätä osaa parhaana kolmesta lukemastani, vaikka sitä on paljon arvosteltu.
Kaksi odottaa vielä lukemista. Juhani Salokanteleen jälkisanat ovat taas kerran
tärkeä tietolähde lukijalle.
En nyt tällä syönnillä keksi yhtään toista maata, valtiota tai imperiumia, jossa oltaisiin tehty enemmän veritöitä omia kansalaisia vastaan kuin Venäjällä tai Neuvostoliitossa? Kiina taitaa olla aika lähellä...
VastaaPoistaSellainekin tulee mieleen, että mikä toinen sotilasliitto kuin Varsovan liitto olisi hyökännyt oman liittokuntansa maihin? DDR:ään v. 1953, Unkariin 1956 ja Tsekkoslovakiaan 1968. Se korutonta on kertomaa...
Mieleen tulee lähinnä akselivallat, joiden johtajavaltio Saksa miehitti kaksi liittolaistaan, Italian kesällä 1943 ja Unkarin maaliskuussa 1944 näiden vaihdettua puolta.
PoistaEri asia sitten, voidaanko akselivaltoja pitää Varsovan Liiton kaltaisena sotilasliittona ja olivatko nämä miehitykset rinnastettavissa hyökkäykseen.
"Aseellinen yhteenotto venäläisen sotaväen kanssa oli lähellä, mutta jäi tapahtumatta...Elleivät suomalaiset olisi kyenneet pitämään hallinnassa sitä niin sanoakseni suomettunutta pidättyvyyttä, jolla suhteet venäläiseen esivaltaan hoidettiin, olisimme suurella todennäköisyydellä kokeneet samantyyppisen rangaistusretkikuntien kauden kuin Virokin."
VastaaPoistaHirvittää ajatellakin tuollaista vaihtoehtoisen historian polkua, sillä olisi voinut olla arvaamattoman pitkä laahus...
"Mutta meidän historiallinen perintömme on ollut toisenlainen kuin Viron tai Puolan, joiden kokemuksia monet nyt näyttävät suorastaan kadehtivan. "
Pakko kuitenkin kysyä, milloin Suomessa on kadehdittu Puolan ja Viron osaa: minusta me olemme aina tunteneet ylpeyttä valtioviisaudesta verrattuna hullunrohkeaan, epärealistiseen Puolaan ja samanlaista tunnetta, joskin myötätuntoa suhteessa veljeskansa Viroon. Kenenkäään en ole itse havainnut tavoitellevan näiden kohtaloa. Se on sitten toinen juttu, että Suomen nykyinen linja rinnastuu jossain määrin 1920-luvun alun reunavaltiopolitiikkaan.
”Luokkataistelun korkein muoto”
VastaaPoistaLuokkataisteluja on/lienee useita muotoja/perusteita, koska on olemassa erityyppisiä luokkia. Perheessä mm. mies ja vaimo. Katuelämässä esim. jengiryhmät. Kansakunnissa vaikkapa proletaarit ja porvarit. Valtioissa taas joko demokratia, autoritäärisyys taikka terrorismi, taikka luhistuminen.
Perheissä eripura voi johtaa eroamiseen; on ollut, että mies tappoi vaimonsa taikka päinvastoin. Katujengit joko kilpailevat/taistelevat taikka sitten tekevätkin yhdynnän. Proletaarien ja porvarien suhteista on tehty tosi tekstisivuja tutkimuksissa ja kirjallisuudessa, elokuvia, valokuvia, yms. Valtioissa taas ollaan superylpeitä jostakin, mistä muilla ei ole hajuakaan. Kaikenlaiset sodat saivat varmaankin eniten tekstisivuja tutkimuksissa ja kirjallisuudessa, elokuvissa, valokuvissa, jne.
Salaisuus/salaiset toimenpiteet ovatkin asia erikseen. Moskova eli Kolmas Rooma ei voinut sietää Neuvostoliiton luhistumista huolimatta Staliniin varoituksesta: ”My prosrali nashu Rodinu.” (Olemme muuttaneet paskaksi Synnyinmaamme.) Siitä huolimatta vähän ennen Moskovan Olympiakisoja (ettei kukaan kehtaisi kiinnittää huomiota), Kreml lähetti Afganistaniin sotilaita tekemään sen sosialistiseksi/kommunistiseksi. Se oli supersalainen sota, koska venäläisiä haavoittuneita ei hoidettu Neuvostoliitossa, vaan kuljetettiin DDR:ään eli Saksan Demokraattiseen tasavaltaan.
Neuvostoliiton luhistumisen jälkeen Ukraina ja muut osavaltiot olivat jo itsenäisiä ja valtiokieleksi tuli kansallinen kieli. Kreml vaati Ukrainalta kaksikielisyyttä, mikä ei Ukrainalle kelvannut, ja Moskova eli ”Kolmas Rooma” aloitti sodan Ukrainaa vastaan.