Naispuolinen intellektuelli
Naissukupuolen älykkyyden ovat
monet perinteisesti panneet kyseenalaiseksi, eikä syyttä. Hannele Laurin roolihahmo
Speden ohjelmissa edusti mainiosti tuota niin sanottua naisen logiikkaa, joka
käytteli aivan asiallisesti yleiskäsitteitä, ymmärtämättä, että liitti niihin
merkityksiä, joilla ei ollut mitään sijaa todellisuudessa.
Itse asiassa tällainen on aina
ollutkin juuri intellektuellien ja muiden lapsenmielisten tapa kaikkialla. Kun
asioita riittävästi yksinkertaistetaan, on niistä helppo tehdä vakuuttavalta
kuulostavia johtopäätöksiä, joita terrible simplificateur saattaa sitten
omistautua tässä maailmassa edistämään kaikella kiihkollaan, ellei hänellä ole
suhteellisuuden tajua.
Intelligentsija on kuitenkin
perinteisesti ollut miesvoittoinen luokka, johtuen kai naisellisen maailman
perinteisestä kuulumisesta erityisesti yksityisyyden maailmaan, tuohon kaikkein
perustavimpaan sfääriin, jossa ratkotaan puolisonvalintaan ja rodun ja lajin
kohtaloon kuuluvat kysymykset.
Miehet sen sijaan ovat keskittyneet
suuriin politiikan ja hallinnon, sodan ja rauhan, kulttuurin ja barbarian
kysymyksiin, joita he tosiasiassa ovat enimmäkseen olleet aivan voimattomia
ratkaisemaan millään tavalla.
Naisvalta on ollut luonteeltaan
yleensä pehmeää tai ainakin halunnut sellaisena esiintyä. Älyään naiset ovat perinteisesti
käyttäneet maailmanpolitiikan kaukaisten kysymysten sijasta lähiympäristönsä
hallitsemiseen, psykologian ymmärtämiseen ja sanattomaan vaikuttamiseen, joka
on voitu peittää vaikkapa monisanaisuuteen.
Nythän kaikki on toisin. Niin
sanotun älymystön piirissä naiset puuhaavat kärkijoukoissa ja heidät nähdään
aina siellä, missä radikalismi haastaa normaaliin terveeseen järkeen perustuvan
hallinnon ja esittää sille mahdottomia vaatimuksia ja uhkauksia.
Asian tausta on helppo ymmärtää.
Naisten mielenkiinnon siirtyminen julkiselle sektorille on seurausta siitä
vallankumouksesta, jonka miessukupuoli sai hiljattain aikaan uurastaessaan elintason
nousua ja arkielämän helpottamista edistävien keksintöjen ja innovaatioiden
parissa.
Nyt on kaikki työ, ellei nyt
helppoa, niin ainakin fyysisesti kevyttä. Se raskas ja vaarallinen työ, jota on
jäljellä, on jätetty miehille, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia tulla kuulluksi
sorrettua asemaansa valittavien äänekkäiden naisryhmien rinnalla. Tästä ei
tarvinne antaa esimerkkejä.
Eihän kukaan voisi vakavalla
naamalla kuunnella oman kurjuuden ruikutusta, mikäli sen esittäisivät raavaat miehet.
Mutta tässä nyt tuli innostuttua
noihin yleistyksiin, joista kai toki jokainen normaalijärkinen ymmärtääkin,
etteivät ne sellaisenaan koske yksilöitä, ovatpahan vain karkeita yleistyksiä
siitä, mitä megatrendin puitteissa tapahtuu. Sitäkin kannattaa tarkkailla ja
koettaa ymmärtää.
Naispuolisia älykköjä, jotka eivät
ole erikoistuneet ainoastaan oman napansa tai edes sukupuolensa navanalaisen
maailman erityiskysymysiin, vaan ajattelevat laajemmin, on toki myös ollut
olemassa. Yllättäviäkin nimiä saattaa tulla vastaan.
Tässä muuan esimerkki, joka sattui
löytymään vanhojen blogieni joukosta. Mitenkähän paljon nyky-Suomestakaan löytyisi
vastaavaa?
keskiviikko 12. elokuuta 2020
Kansallinen
kosmopoliitti
Kersti
Bergroth, Löytöretki. Otava 1973. 188 s.
Tämä pieni
kirja ei oikeastaan ole muistelmat, vaan pikemminkin joukko merkintöjä
vanhuuden näkökulmasta. Ainakin minut se yllätti.
Kersti
Bergrothin (1886-1975) tunsin oikeastaan vain nimeltä.
Kannakselaisnäytelmä Anu ja Mikko oli nimeltä tuttu, muilla
nimillä julkaistuista kymmenistä kirjoista en ollut kuullutkaan, en myöskään
siitä, että ensimmäiset kirjat kirjoitettiin ruotsiksi ja viimein muuan
vanhuuden runoteos saksaksi.
Bergroth ei
nimittäin ollut pelkkä kannakselaisen kansanelämän kuvaaja, vaan alun perin
urbaani dagdrivare ja tuon ryhmän aktiivinen jäsen. Myöhemmillä
päivillään hän asui pitkiä aikoja ulkomailla, sekä Englannissa että peräti pari
vuosikymmentä Roomassa.
Pariisi oli
tietenkin myös sydäntä lähellä, sehän oli vuosisadan vaihteen (siis 1800- ja
1900-lukujen) henkinen pääkaupunki kaikille vapaamielisille ja ketäpä muita
olisi sivistyneistöön siihen aikaan kuulunut.
Bergroth
ihmettelee itsekin, miten hän tuli kirjoittaneeksi ensimmäiset kirjansa
ruotsiksi, vaikka perhe oli lujasti suomenmielinen ja lapsetkin pantiin
suomalaiseen kouluun. Se vain kävi jotenkin luonnostaan.
Tuohon aikaan
ruotsi näyttääkin olleen luontevampi kieli myös suurelle osalle suomenmielistä
sivistyneistöä. Järnefeltien perhe, jossa venäläissyntyinen Elisabeth ei edes
osannut ruotsia, oli erikoistapaus. Poikkeuksina ruotsinvoittoisuudesta
kirjoittajan seurapiirissä olivat lähinnä Otto Manninen ja Anni Swan.
Ranskan kolmas
tasavalta liberaalisuudessaan ja antiklerikaalisuudessaan taas oli se toinen
henkinen kotimaa, jonka symboliksi kirjoittaja asettaa Anatole Francen, jonka
antina itse asiassa oli vain jonninjoutava ateismi, mutta se tuntui silloin
kovalta jutulta. Toki saksalainen runous, Goethe, Heine, Hölderlin ja Novalis
kertoivat myös jonkin korkeamman todellisuuden mahdollisuudesta.
Vanhemmiten
Bergrothista tuli antroposofi, Rudolf Steinerin oppilas, mikä näyttää antaneen
hänelle syvempää henkistä tyydytystä. Nuoruuden ateismiinsa hän suhtautuu nyt
huvittuneen alentuvasti.
Ylioppilasvuotensa
kirjoittaja oli Ranskan lumoissa. Saksalaiset taas ovat hänen mielestään aina
pystyneet parhaiten varsinaiseen ajatteluun. Englannissa oli järkyttänyt
fair play-ritarillisuus ja venäläiset klassikot olivat olleet melkein
uskonnollisen ihmisrakkauden esikuvina. Skandinavia oli edustanut aavistamattoman
korkeaa vapaudentajua ja Suomessa taas tekee vaikutuksen sen
asukkaiden pohjattoman syvä mietiskely, jonka Matias Aleksanteri
Castrén on maininnut.
Yllättävästi
Italia puuttuu koko tästä luettelosta, vaikka tulee sitten myöhemmin
voimakkaastikin esille. Ilmeisesti se ainakin, jopa huumaavasti edusti
nimenomaan kauneutta, jonka arvostusta, etenkin miesten kohdalla, kirjoittaja
näyttää pitävän nykymaailmassa kohtuuttoman vähäisenä.
Hänelle
kauneutta edustaa myös esimerkiksi Mannerheimin hahmo. Näkökulma lienee
oikeutettu. Tarvitsee vain lukea Mannerheimin kirjeitä havaitakseen tämän
puolen hänessä.
Tässä lyhyessä
kirjassa kirjoittaja ei lainkaan mainitse sotaa, mitä itsekin näyttää hieman
ihmettelevän. Sillä on kuitenkin syynsä. Nuoren lotan päiväkirjan kirjoittajalle
sota ei vanhuudenpäivien näkökulmasta ole lopultakaan edes tärkeä asia. Se
on jo täysin luonnoton ilmiö, jolla ei ole mitään tekemistä modernin
ihmisen todellisen kehityksen kanssa. Se on kuin pyörremyrsky tai maanjäristys,
joka sinänsä on kaiken inhimillisen ulkopuolella.
Ihminen on
vaarallinen ja tuhoava niin sanotussa vapaudessaan ja voi päästä sodasta ja
muista kehittymättömyytensä seurauksista vain terveemmäksi kehittyvän ajattelun
avulla, pohdiskelee kirjoittaja.
Nuoruudet ja
vanhuudet olivat kirjoittajan mukaan seuranneet toisiaan hänen elämässään.
Vielä yli 80-vuotiaana hän odotti kiinnostuneena, mahtoiko elämällä olla taas
joitakin yllätyksiä tarjottavanaan. Kuten kirjan nimestäkin voi havaita,
kirjoittajaa oli aina kiehtonut uuden löytäminen ja sitä oli kiinnostuneelle
aina ollut tarjolla.
Mainio asenne!
"Älyään naiset ovat perinteisesti käyttäneet maailmanpolitiikan kaukaisten kysymysten sijasta lähiympäristönsä hallitsemiseen, psykologian ymmärtämiseen ja sanattomaan vaikuttamiseen, joka on voitu peittää vaikkapa monisanaisuuteen."
VastaaPoistaEsimerkejä päinvastaisesta kertoo Marja-Leena Hännisen uusi teos Naisia vallan kulisseissa - antiikin Rooman ensimmäisen keisaridynastian naiset. Siellä oli sellaisia naisia, että oksat pois (Livi Drusilla, Agrippina vanhempi ja nuorempi, Messalina, joka oli panettelun uhri).
"...kirjoittajaa oli aina kiehtonut uuden löytäminen ja sitä oli kiinnostuneelle aina ollut tarjolla.
VastaaPoistaMainio asenne!"
Miksi: eikö vanhassa vara parempi - ja pitäytyminen siinä. Useimmat - elleivät kaikki - uudet asiat tuntuvat vouhotukselta ja höpsismiltä.
Tämä Kersti Bergroth vaikuttaa mielenkiintoiselta henkilöltä, pitääpä perehtyä! Ja onhan näitä mielenkiintoisia naisia ollut maailman sivu, ei siinä mitään. Oma suosikkihistorioitsijani on Barbara Tuchman, joka onnistui tekemään kauemmistakin historian tapahtumista helposti lähestyttäviä. Tai no, The Distant Mirror osoittautui omakohtaisesti tuskaisaksi lukukokemukseksi. Ei huonon tekstin takia, vaan 1300-luvun eurooppalaisten - varsinkin aatelisten - kaikenpuolisen omituisuuden takia. Peili oli minulle jo liian kaukainen.
VastaaPoistaMutta juu, kun tätä kokemusta hivenen konservatiivisimmissa maissa asumisesta on kertynyt, olen nyt kypsemmällä iällä ymmärtänyt, mikä suomalaisessa kirjallisuudessa ja journalismissa tuppaa ärsyttämään. Eli tietenkin se nykyisen (lainaan blogistia) megatrendin mukainen vulgaarifeminismi.
Aiemman uran puolesta jouduin 20+ vuotta seuraamaan näitä iänikuisia juttuja: nainen sitä, nainen tätä, nainen on mahtava, miehet sortaa jne. jne. ad nauseaum. Kirsikkana kakussa samaan aikaan on nyttemmin ilmoille pulpahtanut väitteet, ettei sukupuolia ole tai sitten niitä on 114 tai jotain. En aio edes pitkällä kepillä koskea tähän sotkuun, jonka toivon (mutten odota) selviävän edes jossain vaiheessa tulevaisuudessa.
Mutta tätä viimeisintä käännettä lukuun ottamatta, näiden naisjuttujen sisältö ei ole muuttunut minun jopa elinaikanani yhtään mihinkään, vaikka ympäröivä yhteiskunta on käynyt läpi merkittäviäkin muutoksia. No, ikiliikkuja tämä naisten asemasta käytävä julkinen keskustelu kai onkin, tuskin sille loppua löytyy.
Huom. tämä tietysti koskee vain julkisuudessa käytävää keskustelua. Ns. reaalimaailmassa olen ehkä kerran tai kaksi törmännyt naiseen, joka lähtee näitä hokemia toistamaan.
Olitko, Timo, ihan tosissasi kirjoittaessasi K. Bergrothia edeltävän tekstin?
VastaaPoista"Keitäs tyttö kahvia"
VastaaPoistaKatsahdus nykyisyyteen, naisvaltaan ja sen seuraukseen.
VastaaPoistaVihreiden ja Vasemmistoliiton äänestäjistä kaksi kolmasosaa on naisia, eli ne ovat naisten puolueita. Miehet ovat kai kyllästyneet intersektionaaliseen feminismiin ja woketukseen ja nostaneet kytkintä.
Tästä juohtui itsestään selvästi mieleeni Anne Fried ja hänestä YLE Arkistosta edelleen löydettävissä oleva TV-haastattelu. Suosittelen katsottavaksi. Katsoin sen joskus silloin aikoinaan jo, kun tuli TV:stä, mutta nyt menneen vuoden aikana olen katsonut jo kahdesti uudelleen. Se käy syvemmälle tajuntaani nyt, kun olen vanhempi ja suuren surun pehmittämä.
VastaaPoistaSivistys ja sydämen ymmärrys on jollakin vaikeasti määriteltävällä tavalla erilaista naisilla kuin miehillä.
”roolihahmo”
VastaaPoistaIhana Roolihahmo! Hyvää huomenta! Minä haluaisin keskustella sinun kanssasi. Missä sinä asut? Tulisin vaikka huomenna aamusta keskustelemaan ja pohtimaan, ja jopa vaikka riitelemään kanssasi, vaikka millaisista asioista tahansa.
Voi hyvänehyvvys tokkii! Minä en siis pääsekään keskustelemaan ja pohtimaan, ja jopa vaikka riitelemään kanssasi? Miksi? Kerro miksi?
Voi että! Pitääkin olla! Sinä, Ihana Roolihahmo et siis pääsekään keskustelemaan ja pohtimaan, ja jopa vaikka riitelemään kanssani, vaikka millaisista asioista tahansa, koska sinulla on vain yksi rooli ja vastaavasti vain yksi velvollisuus eli varaukseton uskollisuus SUPERHERRALLE!!!!!
Sinä et siis pääse keskustelemaan ja pohtimaan, ja jopa vaikka riitelemään kanssani, vaikka millaisista asioista tahansa. Herra voi vihastua ja rangaista!!!
Ymmärrän, ymmärrän, ymmärrän.
Hyvin taas kirjoitit, kuten tavallista. Kiitos ! Vähän jatkoa: Menet nykyjään mihin tahansa laitokseen, instituutioon, ryhmään, palveluun tms, niin eiku nuoria naisia pärpättämässä tiskin takana:-((( Vielä kun armeijakin saadaan "tasa-arvon" piiriin, niin johan ryssä peljästyy...
VastaaPoistaItselleni Bethroth on tuttu älykkäistä, helsinkiläistä (ylempää) keskiluokkaa kuvaavista pakinoistaan. Mietin, onko oma noin 60-vuotiaiden sukupolveni viimeinen, jolla on jonkinlainen henkinen side hänen ja esim Anni Swanin ja hänen lähipiirinsä ikäluokkaa edustaviin kirjailijoihin ja taiteilijoihin.
VastaaPoista