torstai 4. huhtikuuta 2024

Joukkotunteita

 

Yhteisiä elämyksiä

 

Talvisota on esimerkki kansakunnan yhteisestä elämyksestä. Kun tapahtui se, mitä ei olisi saanut tapahtua, valtasi koko maan suuri yhteinen reaktio: emme voi hyväksyä tätä ja vastustamme tätä kaikin tavoin ja kaikin voimin.

Kaikkien puolueiden ja ryhmien edustajat olivat tässä yksimielisiä ja kyseessä näyttää olleen mitä suurimmassa määrin syvä tunnereaktio. Kaukana rationaalisuudesta se ainakin oli. Ei ollut muita vaihtoehtoja kuin taistelu, sillä vihollinen ei keskustellut todellisen Suomen kanssa eikä edes tunnustanut sen olemassaoloa.

Kyseessä ei ole jälkikäteen luotu illuusio. Aikalaisdokumentit mielialatarkkailusta yksityiskirjeisiin todistavat samaa.

Vastaavat tapahtumat näyttävät olevan historiassa harvinaisia, eikä talvisodan yksimielisyyttä kannata pitää jonkinlaisena ihannetilana, johon olisi taas syytä pyrkiä. Se oli täysin poikkeuksellinen ilmiö, jonka tekivät mahdollisiksi ainutkertaiset historialliset olosuhteet.

Se elämys ei kuulunut rationaalisuuden piiriin, vaan oli syvästi emotionaalinen. Sellaisena se oli joka tapauksessa myös sosiaalinen yhteinen kokemus, järkytys, joka ei jättänyt ketään kylmäksi tai mikäli jätti, se kannatti pitää omana tietonaan. Joitakin tapauksiahan toki oli ja niitä on kirjattu muistiin.

Moskovassa ilmeisesti hellitty ajatus siitä, että koko Suomi tai ainakin valtava enemmistö olisi rationaalinen ja innostuisi tekemään Neuvostoliiton kanssa hyvät kaupat ja ottamaan vastaan uudet, Suur-Suomen rajat, ei olisi voinut olla virheellisempi.

Talvisota ja sen täysin irrationaalinen taisteluhenki ylivoimaa vastaan kuuluvat omaan kategoriaansa, eikä niitä ehkä pitäisi lainkaan eikä koskaan rinnastaa vähäpätöisempiin tapahtumiin.

 Joka tapauksessa silloin, kuten vähäisemmässä määrin joskus myöhemminkin oli kyseessä koko normaaliksi ja välttämättömäksi koetun maailmanjärjestyksen loukkaaminen. Se koettiin myös henkilökohtaisella tasolla.

Uskallanpa sanoa, että siihen verrattavia asioita ovat omalta osaltaan  myös nuo kouluampumiset, joita meidänkin maassamme on parin viime vuosikymmenen aikana sattunut.

Kuka muistaa vielä, miten merkittävin laatulehtemme ensimmäistä kertaa historiassaan julkaisi yhden ihmisen koko sivun suuruisen kuvan?

Kyseessä ei sanan varsinaisessa merkityksessä ollut mikään suurmies, saati nainen, vaan muuan vielä jälkipuberteettiaan poteva nuori mies, joka oli koulussaan tappanut ampumalla suuren määrän luokkatovereitaan. Sellaista oli ollut vain Amerikassa.

Vastaavia tapahtumiahan sattui sitten parissa muussakin paikassa. Niihin verrattava oli Myyrmannin räjäytys, joka kuitenkin jäi kasvottomammaksi ja näyttää painuneen lähes unohduksiin. Se oli ilmeisesti persoonattomuudessaan vähemmän järkyttävä.

Nyt tapahtunut ampuminen, jossa kuoli ainakin aluksi vain yksi ja kaksi haavoittui pahasti, oli mittasuhteiltaan paljon pienempi, eikä muistuttanut klassista (näin voi jo sanoa, sit venia verbo) kouluampumisten kaavaa, joissa tapahtuu amok-tyyppinen laajennettu itsemurha.

Siitä huolimatta tapahtuma aiheutti valtavan reaktion ja se huomioitiin laajasti myös maailman uutisissa ja jopa valtiollisella tasolla, EU-byrokratiaa myöten. Koko Suomi järkyttyi. Syynä oli ennen muuta ampujan ja uhrien nuori ikä. Hehän olivat lapsia.

Asian vastaanoton sentimentaalisuus ansaitsee huomiota. Jokainen on varmasti sitä mieltä, ettei tällaista saisi tapahtua, mutta rationaalisesti ajatellen maassa tapahtuu koko ajan paljon muutakin sellaista, mitä ei saisi tapahtua. Äidit tappavat lapsiaan, lapset vanhempiaan, lapsia kiusataan ja aikuisia pahoinpidellään ja niin edelleen.

Kuitenkaan nuo siivottomuudet eivät aiheuta mitään kouluampumiseen verrattavaa reaktiota. Vasta tuollainen järjetön, tiedotusvälineiden lähelle tuoma viattomien teurastus järkyttää monia ja ellei se järkytä, kun asianomaiset sentään ovat aivan tuntemattomia, kokee moni ainakin velvollisuudekseen vatvoa asiaa omassa mielessään niin, että se alkaa järkyttää. On aivan oikein ja kohtuullista itkeä julkisesti asian vuoksi.

Kiinnostavaa tässä mielestäni on tuo asian irrationaalinen puoli ja sen joukkoluonne, jota vielä pyritään vahvistamaan suruliputuksilla ja muilla hartausrituaaleilla. Korostan, etten tässä pilkkaa kenenkään tunteita, vaan havainnoin ilmiöitä.

Väistämätöntä on, että tällaisten tapahtumien jälkeen kysytään aina, miten ne olisi voitu estää. Oliko valtio tehnyt kaikkensa asiassa? Mikä on uuden hallituksen rooli? Entäpä entisten? Onko viranomaisten taholla riittävästi panostettu kouluhyvinvointiin? Onko kiusaamista valvottu ja estetty? Onko netissä huolehdittu vihapuheen juurimisesta ja ihmisvihaa/naisvihaa/lapsivihaa lietsovien ajatusten estämisestä? Ja niin edelleen ja niin edelleen.

Selvää on, että luvallisten käsiaseiden hallussapitoa vaaditaan kiivaassa sävyssä kiellettäväksi, vaikka niillä tehtyjen henkirikosten määrä on meillä aivan mitätön. Mitä tahansa vaatimuksia voi tietenkin esittää, sillä eihän vastaavien tapahtumien estämiselle voi mitään hintaa asettaa.

Kun edellinen kouluampuminen tapahtui, esitti eräässä keskustelussa muuan intellektuelli ajatuksen, että miespuolisilta henkilöiltä pitäisi kieltää aseiden hallussapito, hehän noita hirveyksiä tekevät.

Tähän joku toinen nainen vastasi, että kyllä niihin pystyvät naisetkin (älkääs nyt vähätelkö…). Tässä yhtenä päivänä oli mennyt kampaus pieleen ja lähijunassa muuan pikkupoika yritti ikään kuin ampua kertojaa. Jos olisi ase ollut, olisi ruumiita tullut!

Tämä jälkimmäinen nainen oli Riikka Purra ja vielä vuosien kuluttua laatulehtemme nettietsivät kaivoivat tuon repliikin esille ja kertoivat, miten tuo ihmishirviö oli vielä kouluampumisen jälkeisessä, koko kansakunnan herkistäneessä tilanteessa uhannut ampua pikkupojan, joka vieläpä oli maahanmuuttaja!

Asia esitettiin tietenkin ilman kontekstiaan eli tuota keskustelua, jossa ei kaihdettu älyttömyyksillä spekulointia. Olen huomannut, että vielä tänäkin päivänä monen mielestä Purra siinä joka tapauksessa pahoin loukkasi jotakin tabua, joka ilmeisesti liittyi henkilökohtaisesti koettuihin ja syvinä pidettyihin, arkoihin tunteisiin kaikkein herkimmällä hetkellä. Miksei hän vain itkenyt muiden mukana?

Rationaaliselle ajattelulle, saati leikilliselle spekulaatiolle ei ole sijaa hirmutekojen liepeillä, vaikka ne eivät itse tekoja edes koskisi. Jo pelkkä ampuma-ase käsitteenä sisältää monelle poliittisesti korrektiin ajatteluun ja tuntemiseen pyrkivälle sellaisen määrän ladattua kauhua ja potentiaalisia hirmutöitä, että siitä puhuminen muutoin kuin hammasta purren on ankara tabu.

Kouluampumiset ovat uusi asia ja siis myös uuden aikakauden asia. Oli niitä aseita ennenkin ja sitä paitsi niitä roikkui maalla jokaisen tuvan seinällä, mutta kouluampumisia ei olisi voinut edes kuvitella eikä niitä myöskään ollut.

Mistä tämä johtuu, en viitsi tässä enempää spekuloida. Asioiden saama valtava julkisuus ainakin on yksi ilmeine syy herostraattisen kunnian tavoittelijoille. Sitä tulee taatusti riittämään kenelle tahansa entiselle nobodyllekin.

Jokainen tietää myös sen, että murhaaja saa aina innokkaita naispuolisia ihailijoita riippumatta siitä, miten alhainen ja banaali tuo teko on ollut.  Myös sankarin nimi saatetaan korottaa musiikin tavaramerkiksi (vrt. Steen 1).

Joka tapauksessa itse kouluampumisten kohdalla koko asia on uusi, eikä sitä kannata yrittää vierittää hallitusten vastuulle. Media on paljon todennäköisempi syyllinen, jos niitä aletaan instituutioista etsiä.

Muuten, tuosta hallitusten roolista tulee kyllä mieleen muuan TV-haastattelu, jossa kansalaiset saivat esittää kysymyksiä pääministeri Sorsalle. Siitä on siis jo tovi vierähtänyt.

Yksi kyselijöistä oli pieni poika, noin kymenvuotias, joka kysyi, oliko pääministeri tietoinen siitä, että lapsia kiusataan? Kysymyksen johdosta Sorsa otti kasvoilleen herttaisimman hellanlettas-ilmeensä ja yleinen nauru säesti kysymystä.

 En muista, mitä pääministeri vastasi vai vastasiko edes. Asiaa voisi koettaa tarkistaa arkiston kautta. Selvää joka tapauksessa oli, että asiaa pidettiin tavattoman hauskana.

 Eipä se nyt kuitenkaan niin hauska ole eikä ole ollutkaan niille, jotka sitä kokevat ja on todella aihetta kiinnittää kiusaamiseen vakavaa huomiota myös hallitustasolla. Toki on ymmärrettävä, ettei siellä näitä elämän jokapäiväisiä toimia valvota eikä niistä päätetä ja hyvä niin.

On joka tapauksessa, kaikista hallituksista ja virkamiesten toimista huolimatta aina hyväksyttävä se, että elämä on mitä on. Se on, paitsi kallista ja jopa korvaamattoman arvokasta, myös vaarallista ja aina lopulta vielä tappavaakin.

21 kommenttia:

  1. Määritelmä suomalainen näkyy usein olevan koodikielinen ilmaus maahanmuuttajataustaiselle henkilölle. Ilta-Sanomat tietää, että toisella haavoittuneista tytöistä oli sekä Suomen että Kosovon kansalaisuus. Ampujalla ja toisella haavoittuneella tytöllä kai oli Suomen passi. En ihmettele, jos tästä vielä nousee keskuselua kulttuurien törmäyksestä.

    VastaaPoista
  2. Narkissoksen maailma muodostuu hymystä ja epätietoisuudesta, kysymyksestä ja vastauksesta, toivosta ja epätoivosta. Vastakohtaparit muodostavat minuutta sen alusta alkaen. Alkuperäistä havaintoa ja reagointia seuraavat tunteiden vastakohtaparit, ja jos maailmasta saadaan tietoa, sekin jäsennetään käsitteellisten vastakohtien akseleilla.

    Minuutta ei siis ehkä pitäisi niinkään ajatella alkuykseydestä vähitellen irti kasvavana, perusnarsismin ympärille kietoutuvana vyyhtenä, vaan alusta alkaen dualististen vastakohtaparien rakennelmana.

    Kun ihmislapsen silmä aukeaa, se näkee valoa ja varjoja, suurempia ja pienempiä, ja myös hyviä ja pahoja asioita. Tunteet ja tieto ovat tässä katsannossa samanmuotoisia rakenteita: kuten tunteilla reagoidaan välittömästi ja laidasta laitaan, myös maailman tiedollisiin haasteisiin vastataan vastakohtaisilla symbolisilla käsitepareilla, ja todellisuutta pyritään hallitsemaan kuvauksen ja selityksen tosi-epätosi -akselilla.

    Narkissos-myytissä tragedia toteutui kun Narkissos ei saanut kaipaamaansa vastarakkautta, mutta tiedolliselta kannalta katsoen hänen ongelmansa seurasi siitä, että hän hahmotti maailmassa väärät vastakohtaparit. Tapahtui ajatusvirhe, joka on ajatusapparaattiimme ikään kuin sisäänrakennettu. Eri asioita koskien se toistuu kaikuna läpi inhimillisen historian.

    Eurooppalaisen uuden ajan individualismin kasvettua sokeuden asteelle meistä on yksilöinä tullut taas narsisteja jotka eivät reaalimaailmaa enää kunnolla hahmota, vaan näkevät kaikkialla vain omat kasvonsa. Individulistinen lähtökohta ei kuvaa eikä selitä ihmisen käyttäytymisestä kuin ehkä yhden kymmenesosan. Sen varassa kuitenkin koemme että esimerkiksi "järki" ja "tunteet" ovat vastakohtia, vaikka ne kumpikin ovat yhteisöolennon psyykessä yhtä samanmuotoista rakennetta -- pikemminkin akseli kuin erilliset vastakohdat.

    Individualismi pyyshkiytyy kevyesti pois kun yhteisö kriisiytyy, mikä siis tapahtui myös meillä kun N-liiton pommitukset tulivat suurelle kansalle täytenä yllätyksenä. Ilmiölle sopiva nimi on mutuaalireaktio. Kropotkin on kirjoittanut hyvän kirjan tätä peri-inhimillistä taipumusta ja sen mekanismeja kuvaten.

    Reaktioit ovat tietenkin erilaisia -- tai eriasteisia -- riippuen siitä miten vahvasti sosiaalisesti sitova kukin yhteisö on. Tämän kuvailun ja selityksen oppaana voi toimia Durkheim.

    Mitään lajillemme vierasta ei näissä sokean individualismin yhteisötuotteissa -- narsistisessa uhrirooliin samaistumisessa, marttyrismissa ja tuhotarpeen ja itsetuhon yhteensulamisessa -- ole. Kaikki nämä ilmiöt ovat ihan rakenteemme mukaisia ja tilanteiden sanelemia. Jos meille olisi opetettu syvyyspsykologiaa ja --sosiologiaa, ehkä ymmärtäisimme edes hieman paremmin meissä vaikuttavia yleisinhimillisiä joukkovoimia. Sokean individualismimme vallassa emme näe mailmaa oikein -- jos näkisimme, huutaisimme suoraa huutoa: Ei, ei, ei monkulttuuristumista, ei ei ei mitään omaa sosiaalista eheyttämme lisää hajottavia tekijöitä!

    VastaaPoista
  3. Tässä tapauksessa raatokärpäset löysivät somessa heti syylliseksi hallituksen säästöleikkaukset. Suorastaan odotin eilen illalla television asiaa käsittelevässä ohjelmassa milloin sana leikkaus kuuluu lapsiasiavaltuutetun suusta. Tulihan se sieltä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmastonmuutos myös nostettaneen syyksi ampumiselle. Metoo alkaa jo olla vanha.

      Oikeasti jämerä syy on interneetti. Lapsille tyrkytetään käteen valvomaton nettiläpyskä. Sieltä saa lukea mualiman ihmeitä ja katsella kaulankatkaisuja ja elukkapornoa.

      Valvomaton netti pitäisi tietenkin olla k-18. Esim. kirjastosta on turha ruinata lainaksi k-16 -elokuvaa, jos ikä ei riitä.

      Interneetti-asioissa lastensuojelu unohdetaan tarkoituksella. Poliitikkomme ovat syyllisiä. Korruptio haisee.

      Poista
    2. Oikea jämerä syy on pakkoenglanti. Se mahdollistaa internetin ja muun pahan leviämisen pääosin Yhdysvalloista.

      Poista
    3. Nettiä tai pakko englantia ei voi asiasta syyttää. Nämä olivat jo 90-luvulla mahdollisia.

      Itse lottoan roomalaishallinnon ja uustonismin vaikutetta kristillisenä jatkeena, joka taas ei näy kun tuossa globaalissa politiikassa osata erottaa tapakulttuuria hallinnollisista muutoksista. Syyhän on sitten naisten kun eivät ymmärrä teollistuneessa yhteiskunnassa jäädä kotia tai sitä hierarkiaa mikä feodaaliyhteiskunnassa on. Siirtyneet sitten luostariin ja luovu kaikesta. Kristinuskossa itsessään ei sitä kumminkaan ollut ennen 600-lukua, jonka etelä-eurooppalaiset omaksuivat kaupankäynnin myötä idästä, samaan aikaan profeetta Muhammed tuli kuvioihin. Sitten on erikseen kotimaiset herätys yms. Jääden pohtimaan mihin hyö perustaa logiikkansa kristinuskossa?

      Poista
  4. Lasten ja nuorten pahaan oloon, oireiluihin, ja järkyttäviin tekoihin ovat syyllisiä aina vanhemmat, kategorisesti. Kieroon kasvaneet vanhemmat kasvattavat jälki kasvunsakin kieroon, kategorisesti. Kun paha koulukiusaaja otetaan puhutteluun, jos otetaan, vanhemmat puolustavat kieroon kasvanutta lastaan kaikella raivollaan, niin, että opettajat ja sosialityöntekijät pelkäävät ja kavahtavat. Nähty on! Sitten on toinen asia sekin, että ketkä vanhemmat? Avioliitoista kariutuu joka toinen, ja lapset jäävät liian usein heitteille, sen jokainen tunnistaa ja tietää. Kun lapsista sitten tapellaan, mies jää Suomessa aina häviölle, joka on suoranainen kirous! Liian monta kertaa äiti on kelvoton ja mies kelpo, mutta äiti vetää oikeudessa pitemmän korren, ja mies ikävimmissä tapauksissa päättää päivänsä, koska näkee tilanteen toivottomuuden! Kuka nyky-Suomessa edes uskaltaa syyttää naista mistään?

    Minkälaiset eväät lapsi saa kotoaan, jos pinnasängyssä nukkuvaa vauvaa, joka kitisee nälkäänsä koulutetaan olemaan hiljaa laittamalla pinnasängyn päälle vanerilevy, ja jos vauva yrittää itkeä, lyödään harjanvarrella vanerilevyyn? Mitäpä luulisitte? Entäpä jos iloluonteinen äiti ottaa asunnossaan vastaan miehiä, ja lapset muutaman vuoden vanhat koettavat leikkiä pihamaalla jäätyneellä hiekkakasalla, keskellä kylää, eikä ketään kiinnosta! Mitäpä luulisitte? Entäpä jos 4-vuotias lapsi tapetaan huumemurjussa päiväkausien kiduttamisen seurauksena, vaikka ongelmat ovat kaikkien tiedossa olleet jo aikapäiviä, mutta kukaan ei välitä! Sosiaalityöntekijät ja kaikki virkamiehet pelastuvat aina patenttivastauksella: "ei ole resursseja", ja asia kuitataan sillä, kerta toisensa jälkeen. Palavereihin, opintopäiville ja koulutuksiin riittää rahaa ja aikaa, nähty on!

    Mitkään naapureiden tai sukulaisten huoli-ilmoitukset eivät johda mihinkään, ei mihinkään. Tein kerran huoli-ilmoituksen perheestä, jossa oli muutama lapsi iältään viidestä kolmeentoista vuoteen. Nainen oli yksinhuoltaja, ja ilmeisesti uuden miesystävänsä luona kaikki viikonloput, mutta lapset olivat keskenään, ja meno oli sen mukaista. Aivan sekopäistä tappelemista ja huutamista illat ja yöt. Nuorin huusi sydäntä särkevästi äitiään, oikeastaan jatkuvasti, että oikein pahaa teki. Kunta ei puuttunut tilanteeseen, olihan ko. nainen vähän merkittävämpää sukua, eli näin se tahtoo mennä. Resurssien puute ei voi olla syynä puuttumattomuuteen, vaan munattomuus!

    Olin työkeikalla Ruotsissa puolenkymmentä vuotta takaperin, ja siellä nousi puheenaiheeksi somaleiden poikkeuksellisen isot avioero määrät. Kulttuuri on korostetun miehinen, eli miehet eroavat todella herkästi, tai jos eivät eroa, otetaan useampi vaimo ja eri osoitteista tai jopa eri maasta. Kun lapsia sitten syntyy, mies elää täysin omanlaista elämäänsä, monasti khatin orjuuttamana, ja nainen hoitaa lapsia, usein täysin yksin. Kun pojat kasvavat kulttuurin mukaan "kuninkaina", ja ilman isää, eipä äiti mahda pojilleen mitään. Suomessa tästä ei ole uskallettu hiiskahtaakaan, mutta takavuosina Ruotsissa kyllä puhuttiin, mutta sekin vaimeni sitten täysin.

    Miten ennenvanhaan, joskus 50-60 luvulla pärjättiin ja kasvatettiin lapsia, silloin ei todellakaan ollut resursseja, mutta kypsää järkeä oli senkin edestä. Tänä päivänä kehuskellaan suurilla oppiarvoilla ja titteleillä, mutta asiat kautta linjan menevät suorastaan penkin alle. Ennen vanhaan kunnan sosiaaliasioista päättivät aivan kansakoulupohjalta kunnansihteeri ja pari tavallista sihteeriä, jotka olivat kurssitettu kunnallisopistossa muutaman viikon, tai kuukauden kursseilla, siinä kaikki. Kyllä ennen oli paremmin ja fiksummin asiat Suomen maassa, ja ennen kaikkea tilanne hallussa! Nyt ei ole!

    Joku saattaa lukea kirjoitukseni katkeran ihmisen vuodatuksena, mutta olen lukenut Vilja-Eerikan tutkintapöytäkirjat kannesta kanteen, ja se järkyttävyydessään oli niin musertavaa, ettei sitä voi ilman liikutusta edes lukea tai mitenkään käsitellä. Silloin puhuttiin, että tällaista ei saa enää tapahtua, mutta kaikki unohtuu tässä maailman parhaimmassa maassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kirjoitus, on valitettavaa kuulla, ettei naapurin lasten kohdalla lastensuojelussa tai muussa perheiden tukitoiminnassa otettu asiassa koppia siten, mikä olisi ollut lapsille parempi vaihtoehto. Aikuisten täytyy yhdessä yrittää parempaa lasten ja nuorten ja koko yhteiskunnan takia. Aikainen puuttuminen niin kiusaamiseen, lapsen/nuoren oireiluun kuin kodinkin huonoon tilanteeseen on tärkeää. Mielestäni se myytti suomalaisista kodeista ja perheistä, että kulisseja pidetään hinnalla millä hyvänsä pystyssä, ja vieraille ei hiiskuta mitään kodin ongelmista, olisi pikku hiljaa murrettava. Ongelmissa ei ole mitään hävettävää, sillä kaikki ihmiset ja perheet kohtaavat myös ongelmia elämässään. Vaikenemisen kulttuurin inhimillinen hinta on liian suuri. Itse olen aikuisena kertonut avoimesti lähipiirilleni lapsuudenperheen karuista olosuhteista, mihin en lapsena pystynyt eikä kukaan aikoinaan puuttunut vuosikausien heitteilläolooni ja omaishoitajuuteeni. Vastaanotto on ollut pääasiassa ymmärtäväistä, parempi sekin myöhään kuin ei milloinkaan. Onneksi tänä päivänä asiat ovat paremmin ja asioista voi keskustella tarvittaessa terapiassakin. Lohdutuksen ja ymmärryksen kautta on löytynyt suhteellisuutta ja anteeksiantoa vanhoihin asioihin, joka on ollut hyvin tärkeää.

      Puhutaan enemmän jaksamisesta, mielenterveydestä, hyvän olon tärkeydestä, tunnetaidoista ja niistä keinoista, millä voidaan tukea lähimmäistä arjessa ja auttaa vaikeissa tilanteissa. Mitä vanhemmat voivat tehdä, kun kasvatus tuntuu liian vaativalta ja vastuulliselta, tai kun vanhempien ja tukiverkon oma jaksaminen on hiipumassa? Puhutaan toisten kunnioituksesta ja näytetään se myös toisille, kannustetaan ja kehutaan toisia ja itseäkin. Ja kun joku kiusaa, puututaan heti asiaan ja hoidetaan sekä kiusattuja että kiusaajaa, niin että jälkimmäinenkin saa apua pahaan oloonsa.

      Kuten eräs kommenttipalstalainen hienosti toteaa toisaalla: "Hyvinvoivalla ihmisellä ei ole tarvetta kiusata."

      Poista
  5. Tietenkin laikkauksilla voidaan luoda hysteriaa, mutta itse syytän osittain opettajia. He ovat kykenemättömiä huomaamaan koulukiusausta ja kun se huomataan, niin kaikki on myöhäistä.
    On tapauksia, jossa rehtori on yläaseteen pihalla katsellut tapahtumaa, jossa oli selvästi kyse kiusaamisesta. Kuitenkaan hän ei tunnistanut tilannetta. Eräs nuori ysiluokkalainen meni rehtorin luokse ja totesi melkoisen kiihtyneesti, että onko hän ihan tohelo vai muuten idiootti kun ei näe mitä silmiensä edessä tehdään.
    Asiasta tuli suuri hulabaloo, minä entisenä vanhempana lehtorina asetuin nuoren neidin puolelle. Hän nyt vaan oli oikeassa ja teki sen mitä pitikin tetdä.
    Tämä ei varmaankaan ollut ainoa kerta kun opettaja ei tajunnut tilannetta ja puuttunut siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä edes muutaman vuoden kokemuksella oleva opettaja heti näkee ja ymmärtää tilanteet, siis halutessaan, mutta entäpä jos ei todellakaan kiinnosta? Entäpä jos hän on jo tajunnyt, että peli on menetetty, ja mitään ei todellakaan voida? Miksi miehet ovat opettajina alalta jo pääosin kadonneet? Usein voi lasten vanhempia kiinnostaa, mistä ja mitä opettajain huoneessa puhutaan? Puhutaanko siellä vain edellisen viikon bailailuista tai jopa tulevan viikonlopun juhlista, tai jopa ensi kuun koulutusristeilystä, ja kuka majoittuu kenenkin kanssa, tai miten sitten "pelipaikalla" hyttipaikkoja vaihdetaan, vai puhutaanko lasten ja koulun ongelmista?

      Tunnen koko joukon käräjäoikeuden tuomareita, ja oikeudenhallinnon alaa jonkin verran tuntevana esitän aina sen saman kysymyksen, että miksi Suomessa tuomiot ovat todella matalat, jopa mitättömät. Vastaus on, "mutta kun on niin henkisesti raskasta antaa kovia tuomioita", eli sitten ollaankin tuomion luvussa aina siinä alimmassa neljänneksessä! Järjestelmä siis ohjaa itse itseään. Koulumaailma myös ohjaa itse itseään, ketään ei todellakaan kiinnosta, koska älyissään ja järjissään olevat opettajat ovat todellakin tajunneet, että poliisin erikoisjoukot hoitavat loppupelissä ongelmat ja lopulliset hommat! Näin siis Suomessa!

      Poista
    2. Toivottavasti kukaan ei vahingossa mene uskomaan kommenttiasi. Yli 30 vuotta olin opettaja, ja tuollainen roskapuhe on loukkaavaa.
      Olen varma että tuomareistakaan et tiedä mitään.

      Poista
    3. Anon. 15.26. Olisit jatkanut opettajana, että emme oltaisi tällaisessa tilanteessa: https://www.verkkouutiset.fi/a/inkluusion-irvikuva/

      Poista
    4. Suuri osa ihmisistä on pelkureita, ja menevät aina siitä yli missä aita on matalin. Jokainen on havainnut vaikka bussissa istuessaan jonkun häiriköivän, mutta kaikki ovat hissun-kissun, ja katselevat muualle, ja toivovat että saisivat olla rauhassa. Itse toivoisin kyllä kerta kaikkista hyvien ihmisten kapinaa, jossa häiriköt ja kiusaajat laitettaisiin ruotuun, koska he joka tapauksessa ovat surkea vähemmistö, mutta kun ei niin ei, eli pahuus vetää aina pitemmän korren!

      Poista
    5. Puuttumattomuus epäkohtiin, varsinkin jos se kohdistuu jonkun ihmisen tekemisiin, toilailuihin, häiriköintiin, rikoksiin jne. on takuuvarma tie helvettiin! Kaikki ihmiset, myös häiriköt, rikolliset, pedofiilit, natsit omaavat jakamattomat ihmisoikeudet, vai miten se menee?

      On suorastaan surkuhupaisaa, miten työpaikoilla on nostettu kädet pystyyn, jos vain mainitaankaan sana "kiusaaminen". Kerronpa esimerkin elävästä elämästä hoitoalalta. Jokainen tietää, kuinka vaikea on ollut saada hoitoalalle työntekijöitä, ja kuinka alas on vajottu rekrytoinneissa, koska koulutukseen pääsee kuka tahansa. Mitään soveltuvuus kokeitahan ei enää ole, niin kuin silloin aikoinaan, kun oli perushoitajia ja sairaanhoitajia valmistavia oppilaitoksia.

      Nyt ollaan vaikeuksissa, siis kentällä ollaan, mutta ei sentään vielä Superin tai Tehyn lasipalatseissa. No, vaimon työpaikalla ajan kuvan mukaan pomottaa lähihoitaja, siis pomottaa lähiesimiehiään! Tämä Liettuan lahja tekee mitä lystää, eli käy suihkussa työaikana, kohtelee hoidokkeja kovakouraisesti, ei keskustele hoidokkiensa kanssa edes hoitojen aikana, lähtee työpaikalta ennen työajan päättymistä jne. Eräs vanhan liiton perushoitaja västy ja teki jutun em. lähihoitajasta, mutta, kas kummaa! Hyökkäys olikin taas paras puolustus, eli Liettuan lahja kävi vastahyökkäykseen, ja teki jutun tehnyttä perushoitajaa vastaan kiusaamisesta!

      Sitten olikin talo mullin mallin. Esimiehet ja johto singahteli sinne tänne paniikissa, koska oli mainittu sana "kiusaaminen". Niinhän siinä kävi, että vanhan liiton perushoitajaa yritettiin johdon taholta painostaa, että olisikohan aihetta jonkinlaiseen anteeksi pyyntöön? Vanhan liiton hoitaja ei perääntynyt tuumaakaan, koska on lähdössä eläkkeekke, ja asia sitten painui taka-alalle tässä Soten kaaoksessa jne.

      Eli tilanne nyt on se, että kun tämän päivän esihenkilöt ovat munattomia, kukaan kollega ei todellakaan laita päätään pölkylle yhden mätämunan takia, koska tyhjän saa pyytämättäkin. Tunnolliset paikkaavat mätämunien laiminlyönnit, ja mätämunat muuttuvat yhä enemmän mätämuniksi! Ketään ei kiinnosta, miten vanhusten hoito sujuu! Eniten kiinnostaa se, onko takassa tuli, kun johto ja soten pamput käväisevat pikaisesti laitoksessa!

      Poista
  6. ”Yhteisiä elämyksiä”

    Keskustelin taannoin Anton Pavlovitsh Tshehovin kanssa ja kyselin häneltä, että milloinkahan hänen ”Tarhansa” alkaa tuottamaan tuotantoa. Tapansa mukaan Anton Pavlovitsh oli ensin vaiti ja pohti asiaa, ja lopulta sanoi, että ottaisin yhteyttä Raskolnikoviin, jolla saattaa olla tietoa mainitusta asiasta sekä yhteyksiä, vaikka minne.

    Raskolnikov väitti, että uutta elämää ei anneta lahjaksi, että se on vielä kalliista hinnasta ostettava, maksettava siitä suurella kilvoittelulla tulevaisuudessa…

    Leo Tolstoin ”Sota ja Rauha” ei auttanut ymmärtämään tuottamamisen tuotantoa. Tolstoin lempisankari loikoili kukkapellolla ja tölli taivasta: tuleeko sieltä lahja? Toinen lempisankari taas rynttäsi shamppanjapulloa tyhjäksi avatulla ikkunalla: jos ei kaadu ikkunasta alas kuolemaan, niin onkin sankari.

    Leo Tolstoin kuoleman jälkeen Venäjällä alkoikin ns. sosialistinen realismi ”Äiti”-nimisellä teoksella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On : ”Äiti”-nimisellä teoksella.

      Pitää olla : ”Äiti”-nimisellä teoksella. Sen oli luonut Leninin rakas ystävä Maksim Gorkij. Heillä oli tapana viettää lepoaikaa italialaisella leposaarella, jossa venäläiset vallankumoukselliset suunnittelivat Venäjän tulevaisuutta.

      Poista
  7. Joidenkin naisihmisten liimaantuminen murhamiehiin on antropologisesti kiinnostava ilmiö. Murhamies ei jää ilman. Vaikea on kuitenkin uskoa sellaista selitystä, että joku tekisi henkirikoksia ihan vaan saadakseen sitä hellyyttä. Suomessakin henkirikoksesta heilahtava 10-20 vuotta sosiaalisine sanktioineen on sellainen tuomio istuttavaksi, että vähän helpompiakin keinoja naisten suosioon pääsemiseksi keksii melkein joka ukko.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä tuossa mitän kummallista ole. Alkulaumoja organisoinut "valta" -- joka siis täytyy käsittää yhteisövoimana ja yhteisöilmiönä -- on vuosimiljoonien lajinkehityksessä metamorfoitunut yksilön kokemukselliseksi "tahdoksi", joka kuitenkin edelleenkin erityistä regressoivaa metodia -- hypnoosia -- käyttäen voidaan palauttaa alkuperäiseen kollektiiviseen muotoonsa, jolloin hämmästykseksemme huomaamme, että "tahto" voikin siirtyä henkilöltä toiselle.

      "Hypnoosihan" ei ole ollenkaan sitä mitä sen mielukuvissamme luulemme olevan -- se ei ole mikään sirkustemppu tai kuriositeetti, vaan ehkä olemuksellisin osa tajuntamme normaalia toimintaa. "Rakastumisen" hypnoottisia elementtejä käsitteli esimerkiksi Freud myöhäisessä, kesken jääneessä kirjoitelmassaan "Joukkopsykologia ja egoanalyysi". Oppihistoriallisesti tie sosiologiaan kävi nimenomaan syvyyspsykologian, psyyken syvimpien kerrosten kollektiivisen ominaislaadun havaitsemisen kautta.

      Ihmiskunnan pienin yksikkö ei ole yksi ihminen, vaan kaksi ihmistä ja yhteisö, eikä tavoissa, joilla yhteisöllinen, sosiaalisia suhteita ja hierarkioita ylläpitävä "valta" näyttäytyy myös "tahdon" ilmaisuina parisuhteessa -- ja, jos niikseen tulee, myös koululuokissa opettajan auktoriteettina -- ole mitään mikä mitenkään ei luonnostaan nousisi ihmisen lajityypillisen sosiaalisuuden pohjalta.

      Eurooppalaisen uuden ajan sokaisemina individualisteina olemme vain totaalisen kyvyttömiä näkemään näitä sosiologisia itsestään selviä tosiasioita.

      Poista
  8. Tunsin naisen, joka kertoi olleensa kiusattu koko peruskoulun ajan, vieläpä koulutuntien aikana, paitsi yhtenä vuonna. Kysyin, mikä oli eri tavalla tuona vuonna. Vastaus: luokalla oli sijaisopettaja, joka ei sallinut kiusaamista.
    Sen pituinen se. Kouluissa ei olla vieläkään tajuttu, että sosiaalisten taitojen opettaminen ja sääntöjen noudattaminen on tärkein oppi. Jos se laiminlyödään, muunkin oppiminen on niin ja näin. Ja tämähän näkyy nyt pisassa. Kouluissa ei noudateta enää entisenkään vertaa hyviä tapoja, koska osa oppilaista rankkaa itsensä varsinkin naisopettajien yläpuolelle ja tekee mitä lystää. Se on koko ryhmälle turvattomuutta luova mekanismi ja häiritsee vakavasti opiskelua. Siihen pitää puuttua lujin ottein!

    VastaaPoista
  9. Terhomatti Hämeenkorpi5. huhtikuuta 2024 klo 8.51

    Samalla tavalla poika jatkoi kyläkoulussa. Ei kestänyt kauaa, ennen kuin häntä alettiin kiusata. Sitä jatkuikin sitten aina ylioppilasvuoteen saakka, mutta siitä enemmän tuonnempana. Koulun leikeissä, juhlissa, näytelmissä jne joutui aina heittopussiksi, hyljeksittynä ottamaan sen vihoviimeisen paikan. “Ei Tottia meidän puolelle ainakaan” - kuului joukkueita valittaessa.
    Koko ajan hänelle koulun läksyt ja tehtävät olivat lastenleikkiä, niin helppoja, että hän ikävystyi tunneilla pohjia myöten. Opettaja ei ymmärtänyt tätä ollenkaan - piti kuulemma vain hiljaisesta ja kiltistä pojasta muun luokan reuhatessa!

    Koulumatkoilla (puolitoista kilometriä) hän joutui joskus ihan fyysisestikin pahoinpidellyksi - tönityksi varmaan lähes joka päivä.
    Opettajat sulkivat silmänsä ja katsoivat muualle - ongelmaa ei virallisesti ollut. Ei ainakaan “meidän kyläkoulussa” kiusata! poika joutui joskus niin paniikkiin, että päästi luokassa housuihinsa - mutta ei uskaltanut puhua mitään! Haju tietysti paljasti ! Hirveä huuto ja meteli luokassa ja opettaja kuskasi pojan kesken päivän kotiin omalla autollaan..
    Erään kerran poika tuli koulusta verissä päin; silloin puristin hänestä tiedon, kuka/ketkä olivat häntä lyöneet. Sain selville yhden hänen luokkakaverinsa nimen ja menin illalla sinne kotiin selvittämään. Siltä kerralta se loppuikin; itse asiassa heistä tuli vuosien mittaan hyvät kaverit.

    "Näin eräs Totti, jonka vaiheita seurasin aikanani" !

    VastaaPoista
  10. Kouluvalokuvista näen, etten ollut kertaakaan alle 30 oppilaan luokassa peruskoulussa ja lukiossa 1971 - 1983. Jos oli yhden tunnin poissa ilman selitystä, tupenrapinat. Nykyään kouluissa on moninkertaisesti henkilökuntaa, eikä silti poissaoloihin puututa, ennenkuin niitä on kymmeniä tunteja. Mitä ihmettä opet ja muu henkilöstö puuhailee aikansa kuluksi?

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.