Länsiviha ja
Venäjä
Tunnetussa
teoksessaan Occidentalism (ks. Vihavainen:
Haun nöyryytyksen tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)) Ian Buruma ja
Avishai Margalit analysoivat kansallisia lännenvastaisia ja modernisaation
vastaisia reaktioita sellaisissa maissa kuin sodanedelliset Saksa ja Japani.
Kyseiset,
kulttuurisessa kehityksessään myöhästyneet maat kokivat uuden länsimaisen
moniarvoisen kulttuurin sietämättömänä ja arvottomana. Se oli avoin haaste koko
heidän perinteiselle maailmalleen: sen säännöt, tabut ja ihanteet leimautuivat
sen valossa arvottomiksi ja jopa naurettaviksi.
Uuden, modernin
maailman henki oli suurkaupunkilainen ja kosmopoliittinen, sille Blut und
Boden-ajattelu oli vierasta ja se vannoi utilitarismin ja hedonismin nimeen.
Kaikki yksilön
tarpeiden tyydytystä edistävät asiat olivat, paitsi sallittuja, myös hyväksyttyjä
ja jopa kiitettäviä. Vanhalle maailmalle ominainen kollektiivisuuden ja
uhrautumisen arvostus sen sijaan oli olematonta.
Saksassa ja
Japanissa siirtyminen uuteen maailmaan tapahtui rajusti, yhden sukupolven
aikana, mikä merkitsi sitä, että miljoonat ihmiset kokivat elämänsä merkityksen
romahtavan ja sen leimautuvan uuden kulttuurin piirissä arvottomaksi ja jopa naurettavaksi.
Saksassa tämä koski erityisesti ensimmäisen maailmansodan aikana tehtyjä
uhrauksia.
Tämä aiheutti
reaktion, jossa keskeisiksi elementeiksi nousivat chauvinismi ja militarismi ja
kulttuuria yritettiin valtion voimin kääntää taaksepäin, nostaen esille
kansallisina esitettyjä perinteitä aina hamasta muinaisuudesta saakka. Myös
syntipukeille oli käyttöä ja sellaiseksi nousivat Saksassa erityisesti juutalaiset.
Ottaen huomioon juutalaisuuden
keskeisen roolin modernisaatiossa, asia oli tavallaan ymmärrettävä (vrt. Vihavainen: Haun jew
tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)). Koko 1900-lukuahan on syystäkin
kutsuttu myös juutalaisuuden vuosisadaksi.
Erilaiset
fasistisiksi luokitellut liikkeet, mukaan lukien islamismi, ovat esimerkkejä
tuosta Buruman ja Margalitin hahmottelemasta oksidentalismista, joka
siis on reaktiota länsimaalaisen kulttuurin tunkeutumista vastaan. Tuon
kulttuurin suurkaupunkilainen moniarvoisuus/arvottomuus on sietämätöntä
perinteisen yhteiskunnan arvosuuntautuneelle eetokselle.
Venäjällä
kehitys on Neuvostoliiton luhistumisen aiheuttaman järkytyksen jälkeen alkanut yhä
selkeämmin muistuttaa sitä, mitä tapahtui ennen sotia Saksassa. Kyse ei ole
vain valtiosta ja sen politiikasta.
Yhä suuremmat
kansanjoukot, spontaanisti tai masinoituina näyttävät kannattavan militanttia
liikettä, joka puhuu maan ja veren termein, vaatii kansakunnan nimissä
yksilön uhrautumista, toisten kansojen alistamista ja denationalisaatiota,
yhteiskunnan militarisaatiota ja jopa siirtymistä suurkaupungeista maaseudulle,
kuten äskeisessä Russki mirin julkilausumassa (ks. Vihavainen: Haun
sobor tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Venäjän kehitys
näyttää noudattavan natsi-Saksan kehitystä suorastaan hämmästyttävän tarkoin. Russki
mirin tunnuksiin on jopa kuulunut tuo natsien vanha iskulause Yksi
valtakunta, yksi kansa, yksi johtaja -Ein Volk, ein Reich, ein Führer. Tuon
yhden kansan piriin kuuluvat myös Ukrainan ja Valkovenäjän kansat.
Russki mir
on varsin lähellä Kremliä ja presidentti pystyy varmasti sanelemaan sen, mitä
sieltä ilmoille päästellään. Olisi varmaankin hätiköityä pitää sen ääntä vielä
kansan äänenä, vaikka sekä Putin että Russki mir näyttävätkin nauttivan
suurta suosiota joukkojen keskuudessa ja myös diasporassa, jopa Suomesakin.
Joukkojen suosio
on kuitenkin häilyvää, kuten historia osoittaa. Se saatetaan menettää yhdessä
yössä.
Venäläinen
kulttuuri Neuvostoliiton romahduksen jälkeen oli epäilemättä suuressa
epävakauden tilassa ja altis nykyisen kaltaiselle metamorfoosille poliittisen
tilanteen tultua sille suotuisaksi.
Natsistiset ja
fasistiset aatteet olivat siinä sentään aina marginaalisia, vaikka joku Žirinovski
saikin merkittävän osan äänisaaliista. Ei hän sentään ollut mikään
todennäköinen johtajakandidaatti, vaan ennen muuta markkinoiden paras pelle.
Mutta eihän Hitlerkään
ennen suurta lamakautta ollut mikään koko kansan valinta. Vasta tuo uusi kriisi
hänet nosti pinnalle ja valtaan.
Sotia edeltävän
Saksan ja Putinin Venäjän vertaaminen keskenään ei todellakaan ole mikään
rohkea rinnastus. Kyseessä on aivan ilmeisesti samanlaatuinen ilmiö, mutta
onhan niissä toki myös eroja ja niiden etsiminen alkaakin olla jo työläämpi
tehtävä.
Yksi merkittävä
ero on, ettei Venäjä enää ollut polvillaan, kuten sanonta kuuluu, kun
Putin aloitti oman lännenvastaisen kulttuurivallankumouksensa, vaan jo hyvässä
kehitysvauhdissa. Sitä paitsi se ei ollut nimenomaisesti diktatuuri, vaan näki
paljon vaivaa esiintyäkseen demokratiana. Yllättäen myöskään juutalaiset eivät missään
vaiheessa joutuneet vainon kohteeksi.
Aleksandr Janov
(Yanov) oli jo 1970-luvulla ennustanut, että Venäjältä (Neuvostoliitosta)
nousee uusi fasismi, joka käyttää uskonnollisia tunnuksia ja vastustaa läntistä
kulttuuria (vrt. Vihavainen:
Haun yanov tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Yanov oli myös ennustanut uuden antisemitismin
aallon nousevan Venäjällä samaan aikaan, mikä olisi sinänsä ollut loogista ottaen
huomioon juutalaisuuden merkityksen koko modernille kulttuurille ja myös venäläisen
perinteen.
Näinhän ei ole
tapahtunut. Sen sijaan juutalaisilla on ollut hyvin näkyvä asema uuden oligarkkiluokan
piirissä ja vaikka raha onkin Venäjällä alistettu politiikalle, ei tuo alistus
voi täydellinen olla. Oligarkeilla on yhä vaikutusvaltaa ja juutalaisuus, jota
Venäjällä nykyään yhä harvempi edustaa, on nauttinut myös valtiovallan suosiota
yhtenä Venäjän ns. perinteisenä uskontona.
Itse asiassa
koko virallisen Venäjän lanseeraama kuva kansan uudesta lännenvastaisuudesta
haiskahtaa aika falskilta ja pinnalliselta. Toki mielipidemittaukset kertovat,
että suhtautuminen koko ”kollektiiviseen länteen” on rajusti huonontunut, mutta
sodan ja totaalisen informaatiovyörytyksen oloissa sitä saattoi vain odottaa.
Itse asiassa
Venäjän eliitti oli kovin suuresti tykästynyt länteen jo heti Neuvostoliiton
romahdettua. Sinne matkustettiin, sinne lähetettiin lapset opiskelemaan ja asumaan,
englantia opiskeltiin innokkaasti ja Lontoon arvoalueilta ostettiin
kiinteistöjä niin paljon, että alettiin puhua jo Londongradista monisatatuhantisine
venäläisine kolonioineen (vrt. Vihavainen:
Haun londongrad tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Toisin kuin
aiemmat emigraatioaallot, tämä venäläinen invaasio ei ollut puille paljaille joutuneiden
pakolaisten, vaan äveriäiden uusrikkaiden liike. Juutalaistenkaan ei tarvinnut
lähteä maasta karkotettuina, vaan he saattoivat siirtyä sinne kaikessa rauhassa
ja viedä rahat mukanaan.
Se länsimaisen
kulttuurin totaalinen hylkääminen, jota Venäjän uusi fasistinen komento nyt näyttäisi
edellyttävän, ei tapahdu tuosta vain ja mahtikäskyllä. Koko venäläinen
sivilisaatio on osa länsimaalasta kulttuuria sen laajassa mielessä ja sen irti
leikkaaminen merkitsisi itseamputaatiota.
Venäläiseen
kulttuuriin moderni länsimainen aines toki tuli äkkiä ja vuosikymmenien
viiveellä, mikä lisäsi sen sokkivaikutusta, kun neuvostojärjestelmä oli itse
asiassa vain parin sukupolven ajan vahvistanut esimodernin ja moniarvoisuuden
vastaisen kulttuurin perusteita.
Kuitenkin
Venäjän informaatiotila täyttyi jo 1990-luvulla erittäin nopeasti uudella
aineksella, jossa olivat rinnakkain sadan vuoden takainen venäläinen ajattelu
ja kaikkein muodikkain länsimainen postmodernismi. Nykyinen sivistyneistö on
kasvanut tämän uuden synkretismin vaikutuksen alaisena.
Mikäli nyt
lanseerattu ajatus venäläisen kulttuurin kääntymisestä itään ja etelään otetaan
tosissaan, se edellyttää todellista uutta kulttuurivallankumousta, joka on
suurempi kuin totalitaarisen Neuvostoliiton aikoinaan suorittama.
Jos ja kun nyt vallitseva epänormaali tilanne
uusine rautaesirippuineen saadaan onnellisesti ohitettua, voidaan sen sijaan odottaa,
että Venäjä palaa takaisin sille kehitysuralle, jolla se oli sata vuotta sitten
ja taas uudelleen paroin viime vuosikymmenen aikana.
Mikäli venäläisellä
kulttuurilla todella on merkittävästi omaa voimaa, mikään ei pakota sitä
matkimaan kaikkia länsimaisen kulttuurin muoteja, vaan se voi esittää omat
norminsa ja ihanteensa.
Jos ne menestyvät avoimessa kilpailussa, niin
hyvä on. Elleivät ne menesty edes valtion tukemina (mikäpä sitä voisi estää?)
herää kysymys, oliko niillä todella jotakin annettavaa tälle aikakaudelle ja tuolle
kansalle?
Kun vuonna 1990, tiedekuntamme lopputöitä suorittava ryhmämme Helsingin yliopistossa teki matkan Neuvostoliittoon, Leningradiin. Yksi ryhmämme vääräleuka totesi matkan teemaksi: Näe Neuvostoliitto, vielä kun voit. Muutostila oli jo tuolloin selvästi näkyvissä. Tosin sen suunnasta ei kukaan voinut tietää.
VastaaPoistaNyt, kun Venäjän sekava kulttuurikehitys on mukautunut putinismiksi, on tuo huomiosi varsin oikeaan osuvaa.
Tuo Putinin julistama denatsifikaatio on itseänikin ihmetyttänyt; kun valtiometodi on kuitenkin natsistinen.
Hyvä huomio on myös riippuvuus länsitraditioista, tässä siis kulttuuritraditioista - Venäjä jää ilman niitä tyhjän päälle.
Kuten myös demokratian muodollinen korostaminen tilanteessa, jossa sitä ei noudateta.
Muistan lukeneeni Putinin vitsailleen, Stalinin tapaan, että ei se äänestyskäytös ole kovin tärkeä asia, vaan se, kuka ne äänet laskee.
"Kaikki yksilön tarpeiden tyydytystä edistävät asiat olivat, paitsi sallittuja, myös hyväksyttyjä ja jopa kiitettäviä. Vanhalle maailmalle ominainen kollektiivisuuden ja uhrautumisen arvostus sen sijaan oli olematonta."
VastaaPoistaJatkokysymys: miksi II maailmansota johti ensiksi mainitun kulttuurin reimuvoittoon, mutta nyt se näyttää olevan hätää kärsimässä jälkimmäisiä arvoja edustavien kulttuurien edessä ts mitä on tapahtunut 1945-2020-lukujen välissä.
Toinen Maailmansota osoitti marxismi-leninismin ylivoimaisuuden.
PoistaMarxismi-leninismi ei ei hävinnyt mihinkään Neuvostoliiton kaatumisen myötä. Näin totesin jo 90-luvun alussa, aivan todistetusti. Internationalismi elää ja voi hyvin juuri länsimaissa, ja kukapa olisi uskonut, että nimenomaan USA liputtaa tätä aatetta, josta se on valunut ja valuu vyöryn lailla kaikkialle läntiseen maailmaan. Herra Bidenin aikana USA:aan on internationalismin nimessä saapunut jo yli 7 miljoonaa "maailman kansalaista", mikä näkyy jopa USA:n mittapuussa. Venäläiset ovat odottaneet USA:n sisällissotaa jo 70-luvun alusta lähtien, ja pakko on kunnioittaa venäläisten oikeaan osuvaa ennustusta...
PoistaTuo Neuvostoliiton, "Suuren Isänmaallisensodan Voitto" on vain neuvostogenreä.
PoistaTokikaan sitä ei voi isänmaallisvenäläiselle kertoa että:
Lend Lease tuotti Venäjälle mm. 500000 kuorma-autoa, pääosin USA:sta. Ilman niitä, marsssi Berliiniin ei olisi ollut mahdollista.
2 300 000 tonnia terästä. Ilman sitä T34 panssarivaunuja olisi valmistunut vain mitätön murto-osa....
229 000 tonnia alumiinia. Mitä olisi ollut mm. neukkulan lentoteollisuus ilman sitä?
Ja tärkein kaikista: RUOKA! 4.5 miljoonaa tonnia ruokaa, American Roast Beef:iä yms. (tästä havainnosta suomalais sotilaatkin kyrpiintyivät).
Ilman sitä, neukkulan sotilaat olisivat kuolleet nälkään. Olivat kuolemaisillaan siitä hiuolimatta mm. Stalingradin historian, mm. A Beevorin
mukaan....
Jos Putinille tuosta vihjaiset, se on poloniumdrinksu, myrkkykalsarit yms.
Oliskohan tuossa ollut ripaus ironiaa? Venäläisille tämä ajatus taisi kuitenkin olla täysin tosi.
PoistaNo se oli juuri sitä virallista tulkintaa, siis tuo marxismi-leninismin voitto, jota Moskovasta suurella totisuudella toitotettiin: "Itse elämä" osoitti opin oikeaksi. Ei kai tuota nyt kukaan enää tosissaan ota, mutta joskus oli aivan toisin.
Poista"Toinen Maailmansota osoitti marxismi-leninismin ylivoimaisuuden."
PoistaEi Natsi-Saksaa ja Japania kulttuurillisesti voittanut marxismi-leninismi vaan amerikkainen kulutus-hedonismi, joka jylläsi jonnekin 2020-luvulle saakka, jolloin kone alkoi piiputtaa. Kysyn edelleen miksi.
Kaikki kansat ja kansakunnat pyrkivät rakentamaan omasta yhteiskunnastaan parhainta ja kauneinta, tietenkin? Tuloksista voidaan kuitenkin olla montaa mieltä, mutta katsotaanpa vaikka Suomea neljännesvuosisadan perspektiivillä, niin väittäisinpä jopa, että meillä oman kansan etu ei juuri ole näkyvimpiä poliitikkojamme kiinnostanut? Tämä on kyllä aivan poikkeuksellista, jos ajatellaan tämän kappaleen ensimmäistä lausetta? Onkohan EU:iin liittyminen ja poliitikkojen suoranainen hinku päästä Brysselin leveän leivän piiriin sokaissut silmät? Oma maa ei ehkä olekaan enää mansikka, vaan jokin suurempi autuus on nyt taustalla ja tekeillä?
VastaaPoistaPienen maan pienten poliitikkojen haikailu jonnekin suurempaan ja utopiaan on vuoren varmasti tuhon tie. Eipä tuota tarvitse pitempään miettiä, kyllä prosentin väkimäärä jostakin suuremmasta puhuu ikävästi puolestaan. Suomessa poliitikot mielellään puhuvat takki auki ihmisoikeuksien suurvallasta, ellei jopa supervallasta, mutta ainakin viime päivien dramaattiset tapahtumat koulumaailmassa kertovat surullisesti, että "suutarin lapsilla ei ole kenkiä", eli ihmisoikeuksien suurvallan omat vähäväkiset ovat jääneet Nopen osalle?
EU: stahan me muodostamme yli prosentin, mutta maailmasta vain vajaan promillen.
VastaaPoistaNo et sitten julkaissut kommenttiani, vaikka tiedot ovat peräisin virallisista Lend Lease papereista.
VastaaPoistaEn mielestäni kuvaillut asiaa kärkkäästi.
Mutta. Hyvää jatkoa. Lupaan pysytellä poissa blogistasi.
t. Tapio Suhonen
Mitä ihmeen kommenttia? En minä mitään ole sensuroinut joten turha on loukkaantua.
PoistaJaa, valitan, huomasinpa, että olihan siellä jäänyt yksi kommentti vahingossa hyväksymättä. Nyt sitten on.
PoistaNo onneksi vielä piipahdin. Ihmettelin vain sitä, että yleensä reagoit kommentteihin nopeasti ja tuossa ehti tulla paljon niitä minun jälkeenkin....
PoistaKiitos ja anteeksi: kaikki ennallaan.
Ps. En loukkaantunut, kuvittelin vain rajasi tulleen vastaan, syystä tai toisesta.
Tämä oli sangen valaiseva kirjoitus. Vaikea on nähdä, mitä Venäjän kääntyminen itään voisi käytännössä tarkoittaa. Kaikki kiinalaisessa kulttuurissa on venäläisille vierasta mahdollisesta mongolien hallintokulttuurin matkimisesta huolimatta. Etelässä on vastassa islam, joka ei sekään oikein synkkaa ortodoksikristillisyyden tai bysanttilaisen perinteen kanssa. Tuskinpa venäläiset rientävät opiskelemaan turkkilaisia kieliä tai farsia. Gumiljevin romantiikasta ovat virinneet nämä haaveet käännöksestä itään ja etelään.
VastaaPoistaEikö venälläiset huomaa miten ilkeästi z muistuttaa hakaristiä.
VastaaPoistaChaplinin diktaattori kannattaa nytkin katsoa!
”denationalisaatiota”
VastaaPoistaDenationalisaatio oli venäläisten haaveena jo satoja vuosia eli se on itse asiassa osana venäläistä kulttuuria. Kysymys on siis Venäjän alueilla asuvien kansojen ja heimojen venäläistämisestä. Toisen maailmansodan jälkeen Moskova sai aikaan sosialistisen maailmanjärjestelmän taskuunsa useiksi vuosikymmeniksi. Sen kansat siis neuvostoliittolaistettiin. Suomessakin kuunneltiin Venäjän armeijan laulukuoroa: Hotjatli russkije voiny?, sprosite vy u tishiny (Haluaako venäläiset sotia? kyselkääpäs sitä hiljaisuudelta). Venäjän nykyinenkin propaganda on pelkkää samantyyppistä ”vyjebonia” eli vittuilemista.
Denationalisaation eli venäläistämisen teoreettisena luojana oli aristokraatti Pavel Ivanovitsh Pestel’. Vuonna 1824 hän oli laatinut Dekabristien poliittisen ohjelman nimeltään Russkaja Pravda (Venäläinen laki). Venäjän kansallisuuskysymystä käsittelevässä osiossa sen ydinkohtana on: “vse razlitshnye ottenki v odnu obshuju massu slit’” (kaikki erilaiset ominaisuudet yhdeksi yhtenäiseksi massaksi sulattaa). [Pestel’ P.I. Russkaia Pravda. Nakaz Vremennomu Verhovnomu Pravleniiu (Venäläinen laki. Evästys Väliaikaiselle Korkeimmalle Hallinnolle). Knigoizdatel’stvo “ORION”, St. Petersburg, 1906, ss. 55-56.]
Merkitykseltään samankaltainen strateginen idea toistuu Kommunistisen puolueen manifestissa: ”kansojen kansallisuuserojen häviämisen jouduttaminen”. Manifesti oli Karl Marxin luoma yhteistyössä venäläisten vallankumouksellisten aristokraattien kanssa vuonna 1848.
Russkij mirin (Venäläisen maailman) eli Putinin/putinismin päämääränä on nyt saada henkiin mädäntynyt ja lahonnut Neuvostoliitto hinnalla millä hyvänsä. Superfantastinen ja supersuperhölmö.
”Kulttuurin onneton ottopoika?”
VastaaPoistaPutin on kulttuurin onneton ottopoika, koska KGB:ssa opetettiin vaikka mitä tahansa (kyttäämään, järjestämään ihan mitä tahansa KGB:lle sopivaa, vaikka murhia yleisessä käymälässä eli sortiirissa, ja räjähdyksiä, yms.), mutta filosofia jäi näkemättä, perehtymisestä puhumattakaan. Eräs muinainen viisas havaitsi/ymmärsi, että samaan virtaan ei voi astua toista kertaa.
Mene ja tiedä, jos vaikka Putin ja muut Venäjän vallassa olevat kulttuurin onnettomat ottopojat päättivät, että he kyllä pystyvät astumaan samaan virtaan, vaikka kuinka monta kertaa ja vaikka hinnalla millä hyvänsä.
"Länsiviha ja Venäjä"
VastaaPoistaMiksi Jumala rankaisi Venäjän laittamalla sen johtajaksi/herraksi/onnettomuudeksi/yms. Putinin ja putinismin?