keskiviikko 3. huhtikuuta 2024

Kulttuurin onneton ottopoika?

 

Länsiviha ja Venäjä

 

Tunnetussa teoksessaan Occidentalism (ks. Vihavainen: Haun nöyryytyksen tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)) Ian Buruma ja Avishai Margalit analysoivat kansallisia lännenvastaisia ja modernisaation vastaisia reaktioita sellaisissa maissa kuin sodanedelliset Saksa ja Japani.

Kyseiset, kulttuurisessa kehityksessään myöhästyneet maat kokivat uuden länsimaisen moniarvoisen kulttuurin sietämättömänä ja arvottomana. Se oli avoin haaste koko heidän perinteiselle maailmalleen: sen säännöt, tabut ja ihanteet leimautuivat sen valossa arvottomiksi ja jopa naurettaviksi.

Uuden, modernin maailman henki oli suurkaupunkilainen ja kosmopoliittinen, sille Blut und Boden-ajattelu oli vierasta ja se vannoi utilitarismin ja hedonismin nimeen.

Kaikki yksilön tarpeiden tyydytystä edistävät asiat olivat, paitsi sallittuja, myös hyväksyttyjä ja jopa kiitettäviä. Vanhalle maailmalle ominainen kollektiivisuuden ja uhrautumisen arvostus sen sijaan oli olematonta.

Saksassa ja Japanissa siirtyminen uuteen maailmaan tapahtui rajusti, yhden sukupolven aikana, mikä merkitsi sitä, että miljoonat ihmiset kokivat elämänsä merkityksen romahtavan ja sen leimautuvan uuden kulttuurin piirissä arvottomaksi ja jopa naurettavaksi. Saksassa tämä koski erityisesti ensimmäisen maailmansodan aikana tehtyjä uhrauksia.

Tämä aiheutti reaktion, jossa keskeisiksi elementeiksi nousivat chauvinismi ja militarismi ja kulttuuria yritettiin valtion voimin kääntää taaksepäin, nostaen esille kansallisina esitettyjä perinteitä aina hamasta muinaisuudesta saakka. Myös syntipukeille oli käyttöä ja sellaiseksi nousivat Saksassa erityisesti juutalaiset.

Ottaen huomioon juutalaisuuden keskeisen roolin modernisaatiossa, asia oli tavallaan ymmärrettävä (vrt. Vihavainen: Haun jew tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)). Koko 1900-lukuahan on syystäkin kutsuttu myös juutalaisuuden vuosisadaksi.

Erilaiset fasistisiksi luokitellut liikkeet, mukaan lukien islamismi, ovat esimerkkejä tuosta Buruman ja Margalitin hahmottelemasta oksidentalismista, joka siis on reaktiota länsimaalaisen kulttuurin tunkeutumista vastaan. Tuon kulttuurin suurkaupunkilainen moniarvoisuus/arvottomuus on sietämätöntä perinteisen yhteiskunnan arvosuuntautuneelle eetokselle.

Venäjällä kehitys on Neuvostoliiton luhistumisen aiheuttaman järkytyksen jälkeen alkanut yhä selkeämmin muistuttaa sitä, mitä tapahtui ennen sotia Saksassa. Kyse ei ole vain valtiosta ja sen politiikasta.

Yhä suuremmat kansanjoukot, spontaanisti tai masinoituina näyttävät kannattavan militanttia liikettä, joka puhuu maan ja veren termein, vaatii kansakunnan nimissä yksilön uhrautumista, toisten kansojen alistamista ja denationalisaatiota, yhteiskunnan militarisaatiota ja jopa siirtymistä suurkaupungeista maaseudulle, kuten äskeisessä Russki mirin julkilausumassa (ks. Vihavainen: Haun sobor tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Venäjän kehitys näyttää noudattavan natsi-Saksan kehitystä suorastaan hämmästyttävän tarkoin. Russki mirin tunnuksiin on jopa kuulunut tuo natsien vanha iskulause Yksi valtakunta, yksi kansa, yksi johtaja -Ein Volk, ein Reich, ein Führer. Tuon yhden kansan piriin kuuluvat myös Ukrainan ja Valkovenäjän kansat.

Russki mir on varsin lähellä Kremliä ja presidentti pystyy varmasti sanelemaan sen, mitä sieltä ilmoille päästellään. Olisi varmaankin hätiköityä pitää sen ääntä vielä kansan äänenä, vaikka sekä Putin että Russki mir näyttävätkin nauttivan suurta suosiota joukkojen keskuudessa ja myös diasporassa, jopa Suomesakin.

Joukkojen suosio on kuitenkin häilyvää, kuten historia osoittaa. Se saatetaan menettää yhdessä yössä.

Venäläinen kulttuuri Neuvostoliiton romahduksen jälkeen oli epäilemättä suuressa epävakauden tilassa ja altis nykyisen kaltaiselle metamorfoosille poliittisen tilanteen tultua sille suotuisaksi.

Natsistiset ja fasistiset aatteet olivat siinä sentään aina marginaalisia, vaikka joku Žirinovski saikin merkittävän osan äänisaaliista. Ei hän sentään ollut mikään todennäköinen johtajakandidaatti, vaan ennen muuta markkinoiden paras pelle.

Mutta eihän Hitlerkään ennen suurta lamakautta ollut mikään koko kansan valinta. Vasta tuo uusi kriisi hänet nosti pinnalle ja valtaan.

Sotia edeltävän Saksan ja Putinin Venäjän vertaaminen keskenään ei todellakaan ole mikään rohkea rinnastus. Kyseessä on aivan ilmeisesti samanlaatuinen ilmiö, mutta onhan niissä toki myös eroja ja niiden etsiminen alkaakin olla jo työläämpi tehtävä.

Yksi merkittävä ero on, ettei Venäjä enää ollut polvillaan, kuten sanonta kuuluu, kun Putin aloitti oman lännenvastaisen kulttuurivallankumouksensa, vaan jo hyvässä kehitysvauhdissa. Sitä paitsi se ei ollut nimenomaisesti diktatuuri, vaan näki paljon vaivaa esiintyäkseen demokratiana. Yllättäen myöskään juutalaiset eivät missään vaiheessa joutuneet vainon kohteeksi.

Aleksandr Janov (Yanov) oli jo 1970-luvulla ennustanut, että Venäjältä (Neuvostoliitosta) nousee uusi fasismi, joka käyttää uskonnollisia tunnuksia ja vastustaa läntistä kulttuuria (vrt. Vihavainen: Haun yanov tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).

 Yanov oli myös ennustanut uuden antisemitismin aallon nousevan Venäjällä samaan aikaan, mikä olisi sinänsä ollut loogista ottaen huomioon juutalaisuuden merkityksen koko modernille kulttuurille ja myös venäläisen perinteen.

Näinhän ei ole tapahtunut. Sen sijaan juutalaisilla on ollut hyvin näkyvä asema uuden oligarkkiluokan piirissä ja vaikka raha onkin Venäjällä alistettu politiikalle, ei tuo alistus voi täydellinen olla. Oligarkeilla on yhä vaikutusvaltaa ja juutalaisuus, jota Venäjällä nykyään yhä harvempi edustaa, on nauttinut myös valtiovallan suosiota yhtenä Venäjän ns. perinteisenä uskontona.

Itse asiassa koko virallisen Venäjän lanseeraama kuva kansan uudesta lännenvastaisuudesta haiskahtaa aika falskilta ja pinnalliselta. Toki mielipidemittaukset kertovat, että suhtautuminen koko ”kollektiiviseen länteen” on rajusti huonontunut, mutta sodan ja totaalisen informaatiovyörytyksen oloissa sitä saattoi vain odottaa.

Itse asiassa Venäjän eliitti oli kovin suuresti tykästynyt länteen jo heti Neuvostoliiton romahdettua. Sinne matkustettiin, sinne lähetettiin lapset opiskelemaan ja asumaan, englantia opiskeltiin innokkaasti ja Lontoon arvoalueilta ostettiin kiinteistöjä niin paljon, että alettiin puhua jo Londongradista monisatatuhantisine venäläisine kolonioineen (vrt. Vihavainen: Haun londongrad tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Toisin kuin aiemmat emigraatioaallot, tämä venäläinen invaasio ei ollut puille paljaille joutuneiden pakolaisten, vaan äveriäiden uusrikkaiden liike. Juutalaistenkaan ei tarvinnut lähteä maasta karkotettuina, vaan he saattoivat siirtyä sinne kaikessa rauhassa ja viedä rahat mukanaan.

Se länsimaisen kulttuurin totaalinen hylkääminen, jota Venäjän uusi fasistinen komento nyt näyttäisi edellyttävän, ei tapahdu tuosta vain ja mahtikäskyllä. Koko venäläinen sivilisaatio on osa länsimaalasta kulttuuria sen laajassa mielessä ja sen irti leikkaaminen merkitsisi itseamputaatiota.

Venäläiseen kulttuuriin moderni länsimainen aines toki tuli äkkiä ja vuosikymmenien viiveellä, mikä lisäsi sen sokkivaikutusta, kun neuvostojärjestelmä oli itse asiassa vain parin sukupolven ajan vahvistanut esimodernin ja moniarvoisuuden vastaisen kulttuurin perusteita.

Kuitenkin Venäjän informaatiotila täyttyi jo 1990-luvulla erittäin nopeasti uudella aineksella, jossa olivat rinnakkain sadan vuoden takainen venäläinen ajattelu ja kaikkein muodikkain länsimainen postmodernismi. Nykyinen sivistyneistö on kasvanut tämän uuden synkretismin vaikutuksen alaisena.

Mikäli nyt lanseerattu ajatus venäläisen kulttuurin kääntymisestä itään ja etelään otetaan tosissaan, se edellyttää todellista uutta kulttuurivallankumousta, joka on suurempi kuin totalitaarisen Neuvostoliiton aikoinaan suorittama.

 Jos ja kun nyt vallitseva epänormaali tilanne uusine rautaesirippuineen saadaan onnellisesti ohitettua, voidaan sen sijaan odottaa, että Venäjä palaa takaisin sille kehitysuralle, jolla se oli sata vuotta sitten ja taas uudelleen paroin viime vuosikymmenen aikana.

Mikäli venäläisellä kulttuurilla todella on merkittävästi omaa voimaa, mikään ei pakota sitä matkimaan kaikkia länsimaisen kulttuurin muoteja, vaan se voi esittää omat norminsa ja ihanteensa.

 Jos ne menestyvät avoimessa kilpailussa, niin hyvä on. Elleivät ne menesty edes valtion tukemina (mikäpä sitä voisi estää?) herää kysymys, oliko niillä todella jotakin annettavaa tälle aikakaudelle ja tuolle kansalle?

19 kommenttia:

  1. Kun vuonna 1990, tiedekuntamme lopputöitä suorittava ryhmämme Helsingin yliopistossa teki matkan Neuvostoliittoon, Leningradiin. Yksi ryhmämme vääräleuka totesi matkan teemaksi: Näe Neuvostoliitto, vielä kun voit. Muutostila oli jo tuolloin selvästi näkyvissä. Tosin sen suunnasta ei kukaan voinut tietää.
    Nyt, kun Venäjän sekava kulttuurikehitys on mukautunut putinismiksi, on tuo huomiosi varsin oikeaan osuvaa.
    Tuo Putinin julistama denatsifikaatio on itseänikin ihmetyttänyt; kun valtiometodi on kuitenkin natsistinen.
    Hyvä huomio on myös riippuvuus länsitraditioista, tässä siis kulttuuritraditioista - Venäjä jää ilman niitä tyhjän päälle.
    Kuten myös demokratian muodollinen korostaminen tilanteessa, jossa sitä ei noudateta.
    Muistan lukeneeni Putinin vitsailleen, Stalinin tapaan, että ei se äänestyskäytös ole kovin tärkeä asia, vaan se, kuka ne äänet laskee.

    VastaaPoista
  2. "Kaikki yksilön tarpeiden tyydytystä edistävät asiat olivat, paitsi sallittuja, myös hyväksyttyjä ja jopa kiitettäviä. Vanhalle maailmalle ominainen kollektiivisuuden ja uhrautumisen arvostus sen sijaan oli olematonta."

    Jatkokysymys: miksi II maailmansota johti ensiksi mainitun kulttuurin reimuvoittoon, mutta nyt se näyttää olevan hätää kärsimässä jälkimmäisiä arvoja edustavien kulttuurien edessä ts mitä on tapahtunut 1945-2020-lukujen välissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toinen Maailmansota osoitti marxismi-leninismin ylivoimaisuuden.

      Poista
    2. Marxismi-leninismi ei ei hävinnyt mihinkään Neuvostoliiton kaatumisen myötä. Näin totesin jo 90-luvun alussa, aivan todistetusti. Internationalismi elää ja voi hyvin juuri länsimaissa, ja kukapa olisi uskonut, että nimenomaan USA liputtaa tätä aatetta, josta se on valunut ja valuu vyöryn lailla kaikkialle läntiseen maailmaan. Herra Bidenin aikana USA:aan on internationalismin nimessä saapunut jo yli 7 miljoonaa "maailman kansalaista", mikä näkyy jopa USA:n mittapuussa. Venäläiset ovat odottaneet USA:n sisällissotaa jo 70-luvun alusta lähtien, ja pakko on kunnioittaa venäläisten oikeaan osuvaa ennustusta...

      Poista
    3. Tuo Neuvostoliiton, "Suuren Isänmaallisensodan Voitto" on vain neuvostogenreä.
      Tokikaan sitä ei voi isänmaallisvenäläiselle kertoa että:
      Lend Lease tuotti Venäjälle mm. 500000 kuorma-autoa, pääosin USA:sta. Ilman niitä, marsssi Berliiniin ei olisi ollut mahdollista.
      2 300 000 tonnia terästä. Ilman sitä T34 panssarivaunuja olisi valmistunut vain mitätön murto-osa....
      229 000 tonnia alumiinia. Mitä olisi ollut mm. neukkulan lentoteollisuus ilman sitä?

      Ja tärkein kaikista: RUOKA! 4.5 miljoonaa tonnia ruokaa, American Roast Beef:iä yms. (tästä havainnosta suomalais sotilaatkin kyrpiintyivät).
      Ilman sitä, neukkulan sotilaat olisivat kuolleet nälkään. Olivat kuolemaisillaan siitä hiuolimatta mm. Stalingradin historian, mm. A Beevorin
      mukaan....
      Jos Putinille tuosta vihjaiset, se on poloniumdrinksu, myrkkykalsarit yms.

      Poista
    4. Oliskohan tuossa ollut ripaus ironiaa? Venäläisille tämä ajatus taisi kuitenkin olla täysin tosi.

      Poista
    5. No se oli juuri sitä virallista tulkintaa, siis tuo marxismi-leninismin voitto, jota Moskovasta suurella totisuudella toitotettiin: "Itse elämä" osoitti opin oikeaksi. Ei kai tuota nyt kukaan enää tosissaan ota, mutta joskus oli aivan toisin.

      Poista
    6. "Toinen Maailmansota osoitti marxismi-leninismin ylivoimaisuuden."

      Ei Natsi-Saksaa ja Japania kulttuurillisesti voittanut marxismi-leninismi vaan amerikkainen kulutus-hedonismi, joka jylläsi jonnekin 2020-luvulle saakka, jolloin kone alkoi piiputtaa. Kysyn edelleen miksi.

      Poista
  3. Kaikki kansat ja kansakunnat pyrkivät rakentamaan omasta yhteiskunnastaan parhainta ja kauneinta, tietenkin? Tuloksista voidaan kuitenkin olla montaa mieltä, mutta katsotaanpa vaikka Suomea neljännesvuosisadan perspektiivillä, niin väittäisinpä jopa, että meillä oman kansan etu ei juuri ole näkyvimpiä poliitikkojamme kiinnostanut? Tämä on kyllä aivan poikkeuksellista, jos ajatellaan tämän kappaleen ensimmäistä lausetta? Onkohan EU:iin liittyminen ja poliitikkojen suoranainen hinku päästä Brysselin leveän leivän piiriin sokaissut silmät? Oma maa ei ehkä olekaan enää mansikka, vaan jokin suurempi autuus on nyt taustalla ja tekeillä?

    Pienen maan pienten poliitikkojen haikailu jonnekin suurempaan ja utopiaan on vuoren varmasti tuhon tie. Eipä tuota tarvitse pitempään miettiä, kyllä prosentin väkimäärä jostakin suuremmasta puhuu ikävästi puolestaan. Suomessa poliitikot mielellään puhuvat takki auki ihmisoikeuksien suurvallasta, ellei jopa supervallasta, mutta ainakin viime päivien dramaattiset tapahtumat koulumaailmassa kertovat surullisesti, että "suutarin lapsilla ei ole kenkiä", eli ihmisoikeuksien suurvallan omat vähäväkiset ovat jääneet Nopen osalle?

    VastaaPoista
  4. EU: stahan me muodostamme yli prosentin, mutta maailmasta vain vajaan promillen.

    VastaaPoista
  5. No et sitten julkaissut kommenttiani, vaikka tiedot ovat peräisin virallisista Lend Lease papereista.
    En mielestäni kuvaillut asiaa kärkkäästi.
    Mutta. Hyvää jatkoa. Lupaan pysytellä poissa blogistasi.
    t. Tapio Suhonen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä ihmeen kommenttia? En minä mitään ole sensuroinut joten turha on loukkaantua.

      Poista
    2. Jaa, valitan, huomasinpa, että olihan siellä jäänyt yksi kommentti vahingossa hyväksymättä. Nyt sitten on.

      Poista
    3. No onneksi vielä piipahdin. Ihmettelin vain sitä, että yleensä reagoit kommentteihin nopeasti ja tuossa ehti tulla paljon niitä minun jälkeenkin....
      Kiitos ja anteeksi: kaikki ennallaan.
      Ps. En loukkaantunut, kuvittelin vain rajasi tulleen vastaan, syystä tai toisesta.

      Poista
  6. Tämä oli sangen valaiseva kirjoitus. Vaikea on nähdä, mitä Venäjän kääntyminen itään voisi käytännössä tarkoittaa. Kaikki kiinalaisessa kulttuurissa on venäläisille vierasta mahdollisesta mongolien hallintokulttuurin matkimisesta huolimatta. Etelässä on vastassa islam, joka ei sekään oikein synkkaa ortodoksikristillisyyden tai bysanttilaisen perinteen kanssa. Tuskinpa venäläiset rientävät opiskelemaan turkkilaisia kieliä tai farsia. Gumiljevin romantiikasta ovat virinneet nämä haaveet käännöksestä itään ja etelään.

    VastaaPoista
  7. Eikö venälläiset huomaa miten ilkeästi z muistuttaa hakaristiä.
    Chaplinin diktaattori kannattaa nytkin katsoa!

    VastaaPoista
  8. ”denationalisaatiota”

    Denationalisaatio oli venäläisten haaveena jo satoja vuosia eli se on itse asiassa osana venäläistä kulttuuria. Kysymys on siis Venäjän alueilla asuvien kansojen ja heimojen venäläistämisestä. Toisen maailmansodan jälkeen Moskova sai aikaan sosialistisen maailmanjärjestelmän taskuunsa useiksi vuosikymmeniksi. Sen kansat siis neuvostoliittolaistettiin. Suomessakin kuunneltiin Venäjän armeijan laulukuoroa: Hotjatli russkije voiny?, sprosite vy u tishiny (Haluaako venäläiset sotia? kyselkääpäs sitä hiljaisuudelta). Venäjän nykyinenkin propaganda on pelkkää samantyyppistä ”vyjebonia” eli vittuilemista.

    Denationalisaation eli venäläistämisen teoreettisena luojana oli aristokraatti Pavel Ivanovitsh Pestel’. Vuonna 1824 hän oli laatinut Dekabristien poliittisen ohjelman nimeltään Russkaja Pravda (Venäläinen laki). Venäjän kansallisuuskysymystä käsittelevässä osiossa sen ydinkohtana on: “vse razlitshnye ottenki v odnu obshuju massu slit’” (kaikki erilaiset ominaisuudet yhdeksi yhtenäiseksi massaksi sulattaa). [Pestel’ P.I. Russkaia Pravda. Nakaz Vremennomu Verhovnomu Pravleniiu (Venäläinen laki. Evästys Väliaikaiselle Korkeimmalle Hallinnolle). Knigoizdatel’stvo “ORION”, St. Petersburg, 1906, ss. 55-56.]

    Merkitykseltään samankaltainen strateginen idea toistuu Kommunistisen puolueen manifestissa: ”kansojen kansallisuuserojen häviämisen jouduttaminen”. Manifesti oli Karl Marxin luoma yhteistyössä venäläisten vallankumouksellisten aristokraattien kanssa vuonna 1848.

    Russkij mirin (Venäläisen maailman) eli Putinin/putinismin päämääränä on nyt saada henkiin mädäntynyt ja lahonnut Neuvostoliitto hinnalla millä hyvänsä. Superfantastinen ja supersuperhölmö.


    VastaaPoista
  9. ”Kulttuurin onneton ottopoika?”

    Putin on kulttuurin onneton ottopoika, koska KGB:ssa opetettiin vaikka mitä tahansa (kyttäämään, järjestämään ihan mitä tahansa KGB:lle sopivaa, vaikka murhia yleisessä käymälässä eli sortiirissa, ja räjähdyksiä, yms.), mutta filosofia jäi näkemättä, perehtymisestä puhumattakaan. Eräs muinainen viisas havaitsi/ymmärsi, että samaan virtaan ei voi astua toista kertaa.

    Mene ja tiedä, jos vaikka Putin ja muut Venäjän vallassa olevat kulttuurin onnettomat ottopojat päättivät, että he kyllä pystyvät astumaan samaan virtaan, vaikka kuinka monta kertaa ja vaikka hinnalla millä hyvänsä.








    VastaaPoista
  10. "Länsiviha ja Venäjä"

    Miksi Jumala rankaisi Venäjän laittamalla sen johtajaksi/herraksi/onnettomuudeksi/yms. Putinin ja putinismin?

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.